Makaremolakhlagh20_(Hasad)_lobolmizan[H].mp3
8.63M
#شرح_صحیفه_سجادیه
✳️دعای #مکارم_الاخلاق
#دعا_بیستم_7
🔹 استاد اصغر #طاهرزاده
✔️ جلسه 20
👌 ویرانگری های اجتماعی #حسد
#بیستم #مکارم_اخلاق
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
⬅️ مقام رضوان چگونه حاصل میشود؟
🌺 هیچ موجودی از هیچ موجود دیگری راضی نمیشود، مگر به وساطت مقام امام هشتم؛
هیچ انسانی به هیچ توفیقی دست نمی یابد و خوشحال نمی شود، مگر به وساطت مقام رضوان رضا (سلام الله علیه)؛
و هیچ نفس مطمئنه ای به مقام راضی و مَرضی بار نمییابد، مگر به وساطت مقام #امام_رضا علیه السلام !
👤 آیت الله #جوادی_آملی
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
18.89M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ بعضیها
همچو #قاسم_سلیمانی ،
از همینجا،
از همین ایوان طلای #امام_رضا علیه السلام ،
تا اوجِ قلّهی کمال بالا رفتند !
🌟مگر چه داشتند، که نگاه امامشان، به نگاهشان گیر کرد و مَحرم شدند؟
از مختصات کنونیِ ما ؛
چقدر تا این نقطهی اوج، فاصله هست...
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
1_524008643.mp3
3.58M
یا #امام_رضا علیه السلام
یکبار زیارت تو :
تمام فاصلهی زمین تا آسمان را، از قلب انسانها، یکجا برمیدارد... اگر؛ "عارفاً بحقّک" باشند ...
"عارفاً بحقک " یعنی چه؟
آیا ما نیز از این دسته هستیم ؟
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
✳️ تتمه ی حکایت #مرد_مفلس (در 12 قسمت )
قسمت 9
🌺 ای که تو هم عاشقی بر عقل خویش
خویش بر صورتپرستان دیده بیش
پرتو عقلست آن بر حس تو
عاریت میدان ذهب بر مس تو
چون زراندودست خوبی در بشر
ورنه چون شد شاهد تر پیره خر
چون فرشته بود همچون دیو شد
کان ملاحت اندرو عاریه بد
اندک اندک میستانند آن جمال
اندک اندک خشک میگردد نهال
رو نعمره ننکسه بخوان
دل طلب کن دل منه بر استخوان
برنامه ی #مثنوی_خوانی
#مولوی - #مثنوی_معنوی
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_18
قسمت 9
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔴 اى کسى که عاشق عقل خود شدهاى تو هم خود را در شمار صورت پرستان بدان.
او پرتو عقل است که بر حس تو تابیده و چون مسى که مطلا شده باشد زرین مىنماید و عاریه است .
زیرا که خوبى در بشر چون رنگ زر در مس زر اندود عاریه است و گرنه شاهد صاحب جمال تو چه شد که پس از مدتى پیر و فرتوت مىگردد .
اول چون فرشته بود و آخر چون دیو گردید براى اینکه خوبى او عاریتى بود .
جمال را اندک اندک از او مىگیرد و کم کم آن نهال خشک مىشود .
آیه و من نعمره ننکسه را بخوان: کسى که باو عمر زیاد مىدهیم قواى خلقى او را کم و ضعیف مىکنیم آیا تعقل نمىکنند] و طالب دل باش و به استخوان دل مبند .
👈در این ابیات، مولانا به گروهی میپردازد که با تکیه بر عقل, عاشقان را سرزنش میکنند و خود را برآنان ترجیح میدهند؛ میگوید: این عقل هم عاریه است و مانند طلایی است که روی مس کشیده باشند. همهْ خوبیها که جلوهْ خوبی حقند، مانند زراندود روی فلزات کمبهاست. این خوبی عاریه نمیماند و روزی معشوق زیبا «پیرهخر» میشود. مولانا زیباییهای ظاهری را که چون زراندود، بر فلز کمبها قرار میگیرد و باز از میان میرود. به آیهْ 68 سورهْ یس مستند میکند: و«آنها که عمر دراز به ایشان میدهیم در پیری کاستی و نقص درخلقت آنها میآوریم، آیا به این فکر نمیکنید؟» مولانا میگوید: حال که میبینی زیبایی جسم پایدار نیست و عشق را نمیشاید، دل طلب کن.
#مثنوی_معنوی_دفتر_دوم_18
قسمت 9
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_حكمت_116
◀️ هشدار از آزمایشهای الهی
🔴 و قَالَ (علیه السلام): كَمْ مِنْ مُسْتَدْرَجٍ بِالْإِحْسَانِ إِلَيْهِ، وَ مَغْرُورٍ بِالسَّتْرِ عَلَيْهِ، وَ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيهِ؛ وَ مَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الْإِمْلَاءِ لَهُ.
🔴 چه بسا كسى كه با نعمت هايى كه به او رسيده، به دام افتد، و با پرده پوشى بر گناه، فريب خورد، و با ستايش شدن، آزمايش گردد، و خدا هيچ كس را همانند مهلت دادن، نيازمود.
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
◀️ هشدار به چهار چيز
قسمت 1
📋 امام(علیه السلام) در این گفتار حکیمانه و هشدار دهنده به چهار نکته مهم اشاره مى کند که بر محور چهار واژه معنادار: «مستدرج»، «مغرور»، «مفتون» و «املاء» دور مى زند. مى فرماید: «چه بسیارند کسانى که به وسیله نعمتى که به آنها داده شده غافل مى شوند و به سبب پرده پوشى خدا بر آنها مغرور مى گردند و بر اثر تعریف و تمجید از آنان فریب مى خورند و خداوند هیچ کس را به چیزى مانند مهلت دادن (و ادامه نعمت ها و ترک عقوبت) آزمایش نکرده است»; (کَمْ مِنْ مُسْتَدْرَج بِالاِْحْسَانِ إِلَیْهِ، وَمَغْرُور بِالسَّتْرِ عَلَیْهِ، وَمَفْتُون بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِیهِ! وَمَا ابْتَلَى اللَّهُ أَحَداً بِمِثْلِ الاِْمْلاَءِ لَهُ).
«مستدرج» از ریشه «استدراج» به معناى چیزى را تدریجاً به سمت و سویى بردن آمده است. در قرآن مجید این تعبیر در دو آیه (182 سوره «اعراف»، و 44 سوره «قلم») ذکر شده و مفهوم آن در هر دو مورد یکى است و آن این که کسى را مرحله به مرحله بدون این که خود متوجه شود در دام مجازات گرفتار کنند درست مثل این که کسى از بیراهه به سوى پرتگاه مى رود اما نه تنها او را از این کار نهى نکنیم بلکه به دلیل آنکه مستحق مجازات و کیفر است او را نیز تشویق کنیم. ناگهان به لب پرتگاه مى رسد و خود را در دام مجازات مى بیند، وحشت مى کند و راه بازگشت در برابر خود نمى بیند و از همان جا مى لغزد و در پرتگاه سقوط مى کند. خدا به افرادى که طغیان را به اوج خود مى رسانند نیکى مى کند، نعمت مى بخشد، مقام مى دهد و ناگهان در میان ناز و نعمت گرفتار مجازاتشان مى سازد، مجازاتى که در آن حالت بسیار دردناک است.
در آیه 44 سوره «انعام» مى خوانیم: «(فَلَمَّا نَسُوا مَا ذُکِّرُوا بِهِ فَتَحْنَا عَلَیْهِمْ أَبْوَابَ کُلِّ شَىْء حَتَّى إِذَا فَرِحُوا بِمَا أُوتُوا أَخَذْنَاهُمْ بَغْتَةً فَإِذَا هُمْ مُّبْلِسُونَ); هنگامى که آنچه را به آن ها تذکر داده شده فراموش کردند ما درهاى همه گونه نعمت را بر آنها گشودیم تا زمانى که (کاملاً) به آنچه به آنها داده شده بود خوشحال شدند. ناگهان آنها را به عذاب گرفتار ساختیم و یکباره نومید شدند».
دومین جمله اشاره به کسانى است که مورد آزمون الهى از طریق پرده پوشى خداوند نسبت به گناهان آنها قرار مى گیرند. خدا، ستار العیوب است و تا آن جا که ممکن باشد بر گناهان بندگانش پرده مى افکند تا بیدار شوند و توبه کنند و به راه حق باز گردند ولى گروهى به عکس، مغرور مى شوند و از این ستر الهى فریب مى خورند و بر شدت و کثرت گناه مى افزایند. با توجه به این که «چون که از حد بگذرد رسوا کند» سرانجام پرده ها بالا مى رود و آنها رسواى خاص و عام مى شوند.
👈 ادامه دارد ....
#نهج_البلاغه_حكمت_116
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2