eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
4.9هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.6هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
1_714254027.mp3
5.53M
❇️ خوشابحال کسی که هشت ویژگی دراوباشد قسمت 5 👌 شرح 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
❇️ قرآن کریم هر روز یک آیه تفسیر نور – استاد محسن قرائتی سوره فَأَزَلَّهُمَا الشَّيْطَانُ عَنْهَا فَأَخْرَجَهُمَا مِمَّا كَانَا فِيهِ وَقُلْنَا اهْبِطُواْ بَعْضُكُمْ لِبَعْضٍ عَدُوٌّ وَلَكُمْ فِي الأَرْضِ مُسْتَقَرٌّ وَمَتَاعٌ إِلَي حِينٍ (36) پس شيطان آن دو را به لغزش انداخت وآنان را از باغى كه در آن بودند، خارج ساخت و (در اين هنگام به آنها) گفتيم: فرود آييد در حالى كه بعضى شما دشمن برخى ديگر است و براى شما در زمين قرارگاه و تا وقتى معيّن بهره و برخوردارى است. ✍️ از آیه «انّى جاعل فى الارض خلیفة» كه قبلاً خواندیم، استفاده مى شود كه غرض اصلى از خلقت آدم این بود كه وى در زمین زندگى كند، ولى زندگى در زمین نیازمند یك نوع آمادگى بود و باید آدم بداند كه: 1- آزاد مطلق نیست. در زندگى او، امر و نهى و تكلیف وجود دارد. 2- ابلیس دشمن اوست وچه بسا با سوگند و وعده هاى دروغ، انسان را فریب دهد. 3- اطاعت از شیطان، عامل سقوط اوست. 4- توبه، وسیله جبران است. امام رضا علیه السلام مى فرماید: ماجراى لغزش آدم، قبل از رسیدن به مقام نبوّت بوده و از لغزش هاى كوچكى بوده كه قابل عفو است. شیطان براى ایجاد لغزش، دست به هر نوع تاكتیك روانى وتبلیغاتى زد، از جمله: الف: براى آدم و حوّا سوگند یاد كرد. «قاسمهما» ب: قیافه ى خیرخواهانه به خود گرفت و گفت: من از خیرخواهان شما هستم. «انّى لكما لمن النّاصحین» ج: وعده ابدیّت داد، كه اگر این گیاه را بخورید، زندگى و حكومت ابدى خواهید داشت. «شجرة الخلد و ملك لا یبلى» د: دروغ گفت و به و به ذات حقّ تهمت زد. 🆔 @sahife2
برنامه ی ◀️ تاثیر منفی خودپسندی 🔴 و قَالَ (علیه السلام) : الْإِعْجَابُ يَمْنَعُ الِازْدِيَادَ [مِنَ الِازْدِيَادِ]. 🔴 خود پسندى مانع فزونى است. 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
◀️ مانع بزرگ ترقى 📋 در روایات اسلامى اشارات گسترده اى به آثار سوء عُجب شده است; در حدیثى امام صادق(علیه السلام) مى فرماید: «إنَّ اللهَ عَلِمَ أنَّ الذَّنْبَ خَیْرٌ لِلْمُؤمِنِ مِنَ الْعُجْبِ وَلَوْلا ذلِکَ ما ابْتُلِىَ مُؤْمِنٌ بِذَنْب أبداً; خدا مى داند که (حتى) گناه براى مؤمن از عُجب بهتر است (زیرا گناه، او را به نقایص خود آشنا مى سازد و به درگاه خدا مى رود، توبه مى کند و راه تکامل را مى پوید) و اگر چنین نبود هیچ گاه مؤمن به گناهى آلوده نمى شد». در حدیث دیگرى از همان امام(علیه السلام) مى خوانیم: «مَنْ دَخَلَهُ الْعُجْبُ هَلَکَ; کسى که گرفتار خودپسندى شود هلاک مى شود». از دیگر آثار سوء عُجب و خودپسندى این است که گاه اعمال زشت خود را نیک و صفات رذیله خویش را حسنه مى پندارد و این بلاى بزرگى براى او مى شود; نه به اصلاح خویشتن مى پردازد و نه از گناهان خود توبه مى کند. باز در حدیث دیگرى از آن حضرت آمده است: «الرَّجُلُ یَعْمَلُ الْعَمَلَ وَهُوَ خائِفٌ مُشْفِقٌ ثُمَّ یَعْمَلُ شَیْئاً مِنَ الْبِرِّ فَیَدْخُلُهُ شِبْهُ الْعُجْبِ بِهِ فَقالَ هُوَ فى حالِهِ الاُْولى وَهُوَ خائِفٌ أحْسَنُ حالاً مِنْهُ فى حالِ عُجْبِهِ; انسان گاهى عملى انجام مى دهد و از آن بیمناک و ترسان است (چون مى داند یا احتمال مى دهد کار خلافى بوده) سپس کار نیکى انجام مى دهد و عُجب پیدا مى کند. امام(علیه السلام) فرمود: این شخص در حالت اول که خائف است حالش بهتر از حالت دوم است که اعجاب به نفس دارد». در ذیل حکمت 46 نیز احادیثى در این باره آورده ایم. نقطه مقابل عُجب خودکم بینى و تواضع و فروتنى است که سبب مى شود انسان در صدد اصلاح خویش و رفع نقائص از وجود خود برآید و به یقین خداوند به چنین بندگانى نیز کمک خواهد کرد. سعدى در این زمینه مثال زیبا و پرمعنایى زده است: یکى قطره باران ز ابرى چکید خجل شد چو پهناى دریا بدید که جائى که دریاست من کیستم گر او هست حقا که من نیستم چو خود را به چشم حقارت بدید صدف در کنارش به جان پرورید سپهرش به جایى رسانید کار که شد نامور لؤلؤ شاهوار بلندى از آن یافت کو پست شد دَرِ نیستى کوفت تا هست شد این سخن را با سخنى از رسول اکرم(صلى الله علیه وآله) خاتمه مى دهیم: یکى از وصایاى آن حضرت به على(علیه السلام) این بود: «یا عَلِیُّ ثَلاثٌ مُهْلِکاتٌ شُحٌّ مُطاعٌ وَهوىً مُتَّبَعٌ وَإعْجابُ الْمَرْءِ بِنَفْسِهِ; سه چیز است که انسان را هلاک مى کند بخلى که انسان از آن پیروى کند و هواى نفس که شخص در برابر آن تسلیم گردد و اعجاب به نفس». 🖋کانال انس با صحیفه سجادیه 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🙏 یا غِیاثَ الْمُسْتَغیثینَ یا حَبیبَ قُلُوبِ الصّادِقینَ وَ یا اِلهَ الْعالَمینَ 🔺 فرازی زیبا از توسط شهید حاج در جوار گلزار شهدای کرمان 🌷 است سیدالشهدا مقاومت حاج و شهدای اسلام را با یاد کنیم 👌کانال انس با 🆔 @sahife2
کاش میشد امشب در حرمت بخونم 🙏السلام علیک یا اباعبدالله الحسین ❇️کانال انس با @sahife2
❇️ اعمال روزها و شب های 🙏 آداب ، اعمال ، ادعیه ، استعاذه ، تسبیح و نماز روز 👉🏻 1da.ir/nJlckp 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🤞حجت‌الاسلام به جریان استغاثه سربداران به (عج) طی حمله به ✳️ در خرابات مغان نور خدا می‌بینم این عجب بین که چه نوری ز کجا می‌بینم جلوه بر من مفروش ای ملک الحاج که تو خانه می‌بینی و من خانه خدا می‌بینم خواهم از زلف بتان نافه گشایی کردن فکر دور است همانا که خطا می‌بینم سوز دل اشک روان آه سحر ناله شب این همه از نظر لطف شما می‌بینم هر دم از روی تو نقشی زندم راه خیال با که گویم که در این پرده چه‌ها می‌بینم کس ندیده‌ست ز مشک ختن و نافه چین آن چه من هر از باد صبا می‌بینم دوستان عیب نظربازی مکنید که من او را ز محبان شما می‌بینم 🔅 برنامه ی روزانه ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
طرح هفته 6 از عبارات نورانی 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای ✳️ عبارت " 🙏 اللهم وَاجْعَلْ يَقيني اَفْضَلَ الْيَقينِ، وَانْتَهِ بِنِيَّتي اِلي اَحْسَنِ النِّيّاتِ، خداوندا مرا بهترين يقينها قرار ده و مرا به بهترين نيتها منتهي گردان 🔸 دعای 👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، با اسم خودتان (البته درصورت صلاحدید خودتان) در این قسمت بارگذاری میشود ◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید 👌 ادمین 👇 @yas2463 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
با تشکر از دوستم حسین: خواجه نصيرالدين طوسى: يقين مركب از دو دانش است: علم به معلوم، و علم به اينكه خلاف آن محال است. و آن را سه مرتبه است: علم‏اليقين، مانند شناختن آتش به دود، و اين علمى است كه براى اهل نظر و استدلال از روى براهين قاطعه به دست مى‏آيد. و عين‏اليقين مانند ديدن جسم آتش، و آن علمى است كه براى برگزيدگان از مومنين از روى كشف به دست مى‏آيد. و حق‏اليقين مانند افتادن در آتش و سوختن به آن، و آن علمى است كه براى اهل شهود و فناء در خدا از روى اتصال معنوى به دست مى‏آيد. و اين مرتبه از يقين، كاملترين آنست که امام سجاد عليه‏السلام آن را از حضرت حق درخواست نموده يقينى كه با هيچ عامل ظاهرى و باطنى قابل شكستن نيست ، و هيچگونه ترديد و شك و اضطرابى در آن راه ندارد.
با تشکر سحر : رسول خدا صل الله درباره نشانه‏هاى اهل يقين مى‏فرمايند: اما علامه الموقن فسته: ايقن بالله حقا فآمن به، و ايقن بان الموت حق فحذره، و ايقن بان البعث حق فخاف الفضيحه، و ايقن بان الجنه حق فاشتاق اليها، و ايقن بان النار حق فظهر سعيه للنجاه منها، و ايقن بان الحساب حق فحاسب نفسه. علامت اهل يقين شش چيز است: يقين داشتن به معبود حق پس عشق و اتصال به او، يقين به مرگ پس دورانديشى نسبت به آن، يقين به برانگيخته شدن در قيامت، پس ترس از رسوائى، يقين به بهشت، پس شوق به آن، يقين به آتش پس ظهور كوشش براى نجات از آن، و يقين به حساب، پس محاسبه‏ى خويشتن.
با تشکر از ن شمس الدین گرامی : ادامه برداشت هفته گذشته: بفرموده امام علیه السلام اکمل ایمان ،افضل یقین می خواهد.افضل یقین هم ثمره احسن نیت است . احسن نیت چیست؟ به نظر می رسد احسن نیت ،همان نیت خالصانه و بعبارتی اخلاص است،یعنی در هر کار فقط رضای خدا را در نظر گرفتن. ...تا اعمالی که انجام میدهیم ،عمل صالح شود،که عمل صالح ،رکن مهم ایمان کامل است. افضل یقین ----»احسن نیت----»احسن اعمال----»اکمل ایمان. البته فلش دو طرفه است: اکمل ایمان--------»افضل یقین.... --------»-------»
با تشکر از محمدی: امام سجاد عليه‏السلام در مناجاتی میفرمایند: اسالك بكرمك ان تمن على من عطائك بما تقر به عينى، و من اليقين بما تهون على مصيبات الدنيا، و تجلوبه عن بصيرتى غشوات العمى: از تو به كرمت تمنا دارم كه از عطايت بر من منت گذارى به نحوى كه روشنى چشمم باشد، و از يقين آنچنان به من ارزانى دارى كه مصيبتهاى دنيا در نظرم سبك آيد، و پرده‏هاى كوردلى را از ديده بصيرتم بردارد. مناجات چهارم خمس عشر: راز و نیاز امیدواران / مناجات راجين
با تشکر از یوسف: نيت عبارت از قصد و تصميم و عزم و خواسته‏ايست كه انسان براى انجام كار و عملى در قلب و سويداى دل تحقق مى‏دهد. ارزش نيت در اسلام به اندازه‏اى مهم و پرقيمت است، كه اعمال آدمى در پيشگاه حق بر اساس آن ارزيابى مى‏شود. نيت اگر نيت خير باشد، ارزشش صد در صد الهى است، و اين ارزش به عمل منتقل مى‏شود. نيت اگر نيت سوء باشد، داراى رنگ شيطانى است، و اين رنگ نفرت‏آور روى عمل اثر مى‏گذارد. نيت خير آنقدر مهم است كه صاحب آن اگر موفق به تحقق عملى آن نگردد، بمانند اينكه عمل را بر اساس آن نيت انجام داده باشد داراى اجر و ثواب اخروى است. و نيت سوء آنقدر پست و بى‏ارزش است كه عمل بر مبناى آن هيچ اجر و مزدى در پيشگاه حق ندارد. جابر بن عبدالله مى‏گويد از رسول خدا شنيدم: رجلان فى الاجر سواء: رجل مسلم اعطاه الله مالا يعمل فى طاعه الله، و رجل فقير يقول: اللهم لو شئت رزقتنى ما رزقت اخى فاعمل فيه بطاعه الله: دو انسان در ثواب و بهره الهى مساويند، يكى آن مرد مسلمانى است كه حضرت حق ثروت به او عطا فرموده، و او ثروتش را در راه اطاعت حق به خرج مى‏گذارد، و فقيرى كه تهيدست از مال است ولى سخنش با حق اين است كه: الهى اگر بخواهى به من مال مرحمت كنى بمانند آنچه به برادر دينى‏ام دادى من هم مانند او در طاعت تو بكار مى‏گيرم. آرى به فرموده رسول خدا صلى الله عليه و آله اولى اجر و مزدش بر اساس نيت و عمل است و دومى ثواب و بهره‏اش فقط و فقط بر مبناى نيت خيرى كه در قلبش دور مى‏زند. حضرت سجاد عليه‏السلام به اين معنى توجه مى‏دهند كه نيتهاى مردم متفاوت است يك نيت براى انجام عمل شيطانى است، يك نيت براى كلاه گذاشتن سر مردم، يك نيت براى جلب توجه مردم به عمل خير و به عبارت ديگر نيت رياكارانه، يك نيت، نيت خير، يك نيت نيت سوء، يك نيت از نظر خير بودن ضعيف، يكى متوسط و يكى شديد. بهترين نيت آن است كه انسان قصدش براى انجام عمل فقط و فقط كسب رضاى حضرت حق باشد، در دنيا كارى به خوش آمدن و بد آمدن مردم نداشته باشد و در آخرت كارى به جلب بهشت و دفع دوزخ. در تمام مراسم عبادى و در مسئله خدمت به خلق، جز رضاى محبوب هدفى و قصدى و خواسته و نيتى نداشته باشد.
با تشکر از مهدوی: اگر كسى به نيت جذب بهشت و دفع جهنم به عبادت حضرت محبوب و خدمت به خلق اقدام كند عبادت و خدمتش از نظر فقهى باطل نيست، بلكه به آن هدفى كه نسبت به آن نيت داشته بدون شك خواهد رسيد، ولى نيت بهتر و برتر و بالاتر و به فرموده امام سجاد عليه‏السلام احسن نيت نيست، احسن نيت اینست که فرد از جلب توجه مردم به عمل و جذب جنت و دفع عذاب به كلى بريده باشد، چنين نيتى از نظر قرآن مجيد خالص، و از نظر حضرت سجاد عليه‏السلام احسن نيت و چنين نيت‏كننده‏اى بنده‏ى خالص خداست. خلوص نيت باعث اخلاص در عمل است و چنين عملى از مردم مومن خواسته شده، اگر عمل بر وفق نيت خالص انجام نگيرد، شيطانى، رياكارانه، مشوب به حقه و خدعه و حيله و خلاصه عملى پوك و پوچ و بى‏ارزش است.
با تشکر از مصطفی : امام خمينى ره در توضيح اخلاص در كتاب اربعين خود مى‏فرمايند: بدان كه از براى اخلاص تعريفهائى كرده‏اند كه ما بعضى از آنها را از اصحاب سلوك و معارف به طريق اجمال نقل مى‏كنيم: حكيم سالك جناب خواجه فرمايد: الاخلاص تصفيه العمل من كل شوب: اخلاص صافى نمودن عمل است از هر خلطى. و اين اعم است از آنكه شوب رضاى خود داشته باشد، يا شوب به رضاى مخلوقات ديگر. از شيخ‏بهائى از قول اصحاب قلوب است: تنزيه العمل ان يكون لغير الله فيه نصيب: پاكيزه نمودن عمل است از اين كه براى غير خدا در آن بهره‏اى باشد. و قيل: ان لايريد عامله عليه عوضا فى الدارين: و گفته شده اخلاص به اين است كه عمل‏كننده در برابر عملش عوض و مزدى در دو دنيا نخواهد. و از صاحب «غرايب البيان» نقل شده است كه خالصان آنها هستند كه عبادت خدا كنند به طورى كه نبينند خود را در عبوديت او و نه عالم و اهل آن را و تجاوز نكنند از حد عبوديت در مشاهده ربوبيت.
با تشکر از خانم م ر : در نهج‏البلاغه خطبه 190 : من مات منكم على فراشه و هو على معرفه حق ربه و حق رسوله و اهل بيته مات شهيدا، و وقع اجره على الله، و استوجب ثواب ما نوى من صالح عمله، و قامت النيه مقام اصلاته لسيفه: هر كس بر اساس معرفت حق رب و حق رسول خدا و اهل‏بيت پيامبر، در رختخوابش بميرد، شهيد از دنيا رفته و اجرش بر عهده خدا است، و آنچه از عمل صالح نيت كرده مستوجب ثواب آن نيت است، و نيت بجاى شمشير كشيدن در راه خدا است. در نهج‏البلاغه خطبه 178: و لو ان الناس حين تنزل بهم النقم، و تزول عنهم النعم فزعوا الى ربهم بصدق من نياتهم و وله من قلوبهم لرد عليهم كل شارد، و اصلح لهم كل فاسد: اگر مردم به هنگام نزول بديها، و زوال نعمتها، به صدق نيت و شوق قلب به خدا پناه ببرند، هر آينه از دست رفته‏ها را به آنان بازگرداند، و تمام مفاسد آنان را اصلاح نمايد.