eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5هزار دنبال‌کننده
16.7هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید.... همین دعای " دعای صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس است» 👤 🙏کانال انس با 🆔 @sahife2
📚 «الصحیفه الفاطمیه، ادعیه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها)» https://taaghche.com/book/123582 👈شما میتوانید آنرا قاونی از دریافت کنید زهرا سلام الله علیها ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
📚برشی از کتاب «الصحیفه الفاطمیه، ادعیه حضرت صدیقه طاهره (سلام الله علیها)» 🙏دعای آن حضرت در https://eitaa.com/sahife2/52246 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
بسم الله الرحمن الرحيم ✳️ قسمت آخر از 6 قسمت عبارت زیر 🔹 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، 1️⃣ وَ مَتِّعْنِى بِالاقْتِصَادِ، ⃣2️⃣ وَ اجْعَلْنِى مِنْ أَهْلِ السَّدَادِ، 3️⃣ وَ مِنْ أَدِلَّةِ الرَّشَادِ، 4️⃣ وَ مِنْ صَالِحِ الْعِبَادِ، 5️⃣ وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ، 6️⃣ وَ سلامَةَ الْمِرْصَادِ🔹
وَ ارْزُقْنِى فَوْزَ الْمَعَادِ وَ سلامَةَ الْمِرْصَادِ اين دو خواسته ‏ى حضرت على بن الحسين عليهماالسلام كه در دعا ذكر شده (5 و 6 این فقره شریف ) ، با يكديگر مرتبط اند : كسى كه صراط قيامت را بخوبى طى مى‏كند و از کمین گاه به سلامت مى‏گذرد (سلامَةَ الْمِرْصَادِ) در بهشت جاودان وارد مى‏شود ( فَوْزَ الْمَعَادِ ) ، به سعادت ابدى كه پيروزى واقعى است دست مى‏يابد، و از نعمتهاى جاودان عالم آخرت برخوردار مى‏گردد.
امام سجاد (ع) در جمله ‏ى 6 اين قطعه از دعا ، به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و سلامه المرصاد. بار الها! مرا از و کمین گاه مراقبت روز حساب به بگذران.
خداوند متعال درکمین ستمکاران است.چرا؟ انسان از اختیاری که به او داده شده سوء استفاده کرده و دچار انحراف می شود.به عالم هستی و خودش ظلم می کند،وقتی ظلم شد یعنی عدل نیست و از آنجا که قوام عالم به عدل است(بالعدل قامت السموات والارض) چینش عالم بهم می ریزد و انسان جزء ستمکاران قرار می گیرد،ظلم او در کل عالم هستی اثر می گذارد،تعادل را بهم می زند،ناهماهنگی ایجاد می کند. و انسان برهم زننده تعادل است،باید متنبه شود تا چینش عالم به تعادل خود بر گردد. و این از رحمت خداوند است. امام سجاد علیه السلام می فرماید:خداوندا مرا سلامت بدار از اینکه تعادل عالم را برهم زنم و تو در پی تنبیه من برآیی.
«» به معناى «كمينگاه» است. يقال: رصدته اذا قعدت له على طريقه تترقبه و ارصدت له العقوبه، اذا اعددتها له. اگر گفته شود: او را رصد نمودم، يعنى براى مراقبت وى در مسيرش نشستم، و اگر گفته شود: عقوبت را براى او رصد نمودم، يعنى وسايل مجازاتش را آماده و مهيا ساختم.
على عليه‏السلام درباره‏ ى مهلتى كه خداوند به گناهكاران مى‏دهد، كلمه‏ ى «» را در خطبه‏ ى خود آورده و چنين فرموده است: و لئن امهل الظالم فلن يفوت اخذه و هو له بالمرصاد على مجاز طريقه. https://eitaa.com/sahife2/51395 اگر خداوند، و ستمكار را مهلت داده است، گرفتن و به بند كشيدنش فوت نمى‏شود، او در كمينگاه مراقب ظالم است و راه عبور وى را زير نظر دارد. *كلام على (ع) در واقع تفسير و تبيين اين جمله از قرآن شريف است: اعملوا ما شئتم انه بما تعملون بصير. هر چه را كه مى‏خواهيد عمل كنيد و هر خلافى را كه مايليد مرتكب شويد، اما بدانيد كه خداوند به تمام كارهاى شما بينا و بصير است.
امام صادق (ع) در تفسير آيه ‏ى «ان ربك لبالمرصاد» فرموده است: المرصاد قنطره على الصراط لايجوزها عبد بمظلمه عبد. جايگاه رفيعى است در ، و از آن نمى‏گذرد بنده ‏اى كه و مظلمه‏ ى بنده‏اى را در ذمه و بر عهده داشته باشد.
تمام جنبندگان و موجودات زنده‏ى كره‏ ى خاك، براى گذراندن ايام حيات، راهى را طى مى‏كنند و با پيمودن آن به حيات خويش ادامه مى‏دهند و به كمالى كه لايق آن هستند مى‏رسند. آن راه، تكوينى آفريدگار حكيم است كه براى آنها تعيين فرموده است، و چون موجودات زنده‏ى روى زمين، غير از انسان، در اعمال خويش پيرو غرايزى هستند كه با سرشتشان آميخته، از خود اراده و اختيارى ندارند، زمامشان در دست خداوند است و صراط مستقيم الهى را به جبر مى‏پيمايند. ما من دابه الا هو آخذ بناصيتها ان ربى على صراط مستقيم. هيچ جنبنده ‏اى نيست، مگر آنكه مقهور ذات اقدس الهى است و ناصيه‏اش را در قبضه‏ى قدرت خود دارد و پروردگارم در صراط مستقيم است.
بشر در پيمودن راه راست، دو بعدى است: در بعد حيوانيش مانند ساير حيوانات، الهى را كه هدايت تكوينى اوست، به جبر مى‏پيمايد، مثلا قلب و عروق، كليه و كبد، معده و روده و ديگر اعضاى مشترك بين حيوان و انسان، اعمالشان جبرى است و بدون خواست خودشان تحقق مى‏يابد. اما مردم در بعد انسانى داراى اراده و اختيارند، مى‏توانند صراط مستقيم الهى را كه دين حق است و به وسيله‏ى پيمبر او ارائه شده بپيمايند و مى‏توانند از راه راست روى گردانند و به انحراف گرايش يابند. پيشواى گرامى اسلام راه مستقيم خود را ارائه مى‏كند و در كمال آزادى به زبان دعوت از مردم درخواست مى‏نمايد كه صراط مستقيم او را تبعيت كنند و از راههاى انحرافى كه مايه‏ى گمراهى آنان است، پرهيز نمايند: و ان هذا صراطى مستقيما فاتبعوه و لاتتبعوا السبل فتفرق بكم عن سبيله. اين است راه مستقيم من، از آن تبعيت نماييد و از ديگر راهها پيروى نكنيد كه نتيجه‏ى آن پراكندگى و دور شدن از صراط حق است.
، راه خداوند بزرگ است و صراط انحرافى، راه هواى نفس. صراط خداوند، مردم را در جميع شئون زندگى به عدل مى‏خواند: ان الله يامر بالعدل. غرايز و شهوات را تعديل مى‏كند، ارضاى آنها را با اندازه‏گيرى صحيح و در حدود مصلحت، مجاز مى‏داند، صراط هواى نفس به غرايز آزادى عمل مى‏دهد، راه اعمال شهوات را بازمى‏گذارد، و اين اجازه‏ ى نامحدود، مردم را به فساد و تباهى سوق مى‏دهد و راه تعدى و تجاوز را هموار مى‏نمايد.
الهى مردم را بزرگوار و كريم‏النفس بار مى‏آورد، وجدان اخلاقى و تمايلات عالى انسانى را در ضميرشان بيدار مى‏كند، درهاى دگر دوستى و تعاون را به رويشان مى‏گشايد، و خلاصه، آنان را انسان واقعى مى‏سازد و از مزاياى عالى انسانى برخوردارشان مى‏نمايد. امام صادق (ع) فرموده: ان الصوره الانسانيه هى الطريق المستقيم الى كل خير و الجسر الممدود بين الجنه و النار. صورت انسانى راهى است مستقيم براى نيل به هر خير و خوبى و پلى است كه بين بهشت و دوزخ كشيده شده است. اما صراط انحرافى هواى نفس، با آزاد گذاردن غرايز و شهوات، مردم را به حيوانيت سوق مى‏دهد، خلق و خوى حيوانى را در نهادشان تقويت مى‏كند، ذخاير اختصاصى انسان را كه معيار بزرگى نوع بشر است سركوب مى‏نمايد و مانع فعاليتشان مى‏شود و بر اثر پيروى از هواى نفس، آمار جرايم بسرعت بالا مى‏رود، آدمكشى و جنايت، دزديهاى مسلحانه و زناى به عنف، و ديگر اعمالى از اين قبيل افزايش مى‏يابد و در نتيجه، رهروان صراط هواى نفس، حيواناتى بار مى‏آيند انسان‏نما. على (ع) درباره‏ ى اين گروه فرموده است: الصوره صوره انسان و القلب قلب حيوان. اينان به صورت انسان‏اند، اما در باطنشان قلب حيوانى مى‏تپد و افكار و اعمالشان حيوانى است.
حب ذات و خوددوستى، خشم و انتقامجويى، شهوت و لذت‏گرايى، حب جاه و مقام خواهى، مالدوستى و ثروت‏اندوزى، و ديگر غرايز و تمايلاتى از اين قبيل، به قضاى حكيمانه‏ ى الهى در نهاد بشر آفريده شده است. وجود هر يك از آنها در زندگى انسان لازم و ضرورى است، به شرط آنكه هر كدام در جاى خود با اندازه‏گيرى اعمال گردد. اين تمايلات در وجود ما همانند داروهاى تب‏بر است براى مريض، اگر به دستور پزشك در فواصل معين و به اندازه‏ ى لازم مصرف كند، موجب بريدن تب، اعاده‏ى سلامت، و ادامه ‏ى حياتش مى‏گردد، و اگر بيش از اندازه به كار برده شود، موجب مسموميت بيمار و باعث مرگش خواهد شد. نسخه ‏ى طبيب، خط مشى مريض را در مورد دوا معين مى‏كند، اگر عملا آن را به كار بندد، بيماريش درمان مى‏شود و از نعمت سلامت بهره‏مند مى‏گردد، و اگر رعايت ننمايد، بايد تسليم مرگ شود.
الهى همانند نسخه ‏ى حاذق، حدود اعمال غرايز و شهوات را تعيين نموده است. اگر آدمى آن صراط را بدرستى بپيمايد، در دنيا با حسن مى‏ميرد و در آخرت با پيمودن صراط قيامت، در بهشت خلد مسكن خواهد داشت. اگر صراط هواى نفس را بپيمايد و به افراط و زياده‏روى گرايش يابد، در همين جهان به آتش غرايز معذب مى‏شود و روز جزا، از صراط قيامت در جهنم سقوط مى‏نمايد.
الهى بر اساس استوار است. راهنماى آن صراط در دنيا، رسول اكرم (ص) و ائمه‏ ى معصومين عليهم‏السلام‏اند. كسى كه در دنيا از آنان پيروى مى‏كند و با راهنمايى و هدايتشان آن راه را مى‏پيمايد، از صراط قيامت به سلامت مى‏گذرد، و آن كس كه در دنيا از معرفت و هدايتشان تخلف مى‏نمايد، در صراط قيامت دچار لغزش مى‏شود و در آتش فرومى‏افتد. مفضل مى‏گويد: از امام صادق (ع) درباره‏ى «» پرسش نمودم، فرمود: هو الطريق الى معرفه الله عز و جل و هما صراطان، صراط فى الدنيا و صراط فى الاخره، و اما الصراط الذى فى الدنيا فهو الامام المفترض الطاعه، من عرفه فى الدنيا و اقتدى بهداه مر على صراط الذى هو جسر جهنم فى الاخره و من لم يعرفه فى الدنيا زلت قدمه عن الصراط فى الاخره فتردى فى نار جهنم. «صراط» راه شناخت خداوند است و آن دو صراط است، يكى صراطى است در دنيا و آن ديگر صراطى است در آخرت. اما صراط دنيا امامى است كه از طرف بارى تعالى اطاعتش بر مردم واجب شده است، كسى كه او را بشناسد، به وى اقتدا كند و عملا از هدايتش پيروى نمايد، از صراط قيامت كه پلى است بر روى جهنم، به سلامت مى‏گذرد، و كسى كه امام را در دنيا نشناسد، قدمش در صراط آخرت مى‏لغزد و در آتش دوزخ سقوط مى‏كند.
امام سجاد (ع) به پيشگاه خداوند عرض مى‏كند: و سلامه المرصاد. بار الها! مرا از و کمینگاه مراقبت حساب مردم در روز جزا به بگذران. «مرصاد» کمینگاه رفيعى است در كه اگر كسى و مظلمه‏ ى ديگرى را بر عهده داشته باشد، نمى‏تواند از آن بگذرد. اينكه حضرت زين‏العابدين (ع) درخواست مى‏كند كه خداوند او را از کمینگاه رسيدگى به مظلمه ‏ى مردم سالم بگذراند، براى اين است كه دوستان و پيروان خود را از خطر آن آگاه سازد و به آنان بفهماند آن كس كه مردم را به ذمه دارد، نمى‏تواند از آن منزل بگذرد و اگر كسى مديون ديگرى نبوده و از آن منزل گذشت، در صورتى كه لغزشهاى ديگرى ( غیر در پرونده ‏ى خويش بين خود و خداوند داشته باشد، از و رحمت بارى تعالى بى‏نصيب نخواهد بود.
دوستداران عليهم‏السلام لازم است از سخن امام سجاد (ع) به خود آيند، باقيمانده‏ى را مغتنم بشمرند، اگر در طول سنين زندگى به اموال يا اعراض دگران تعدى نموده و هم اكنون به ذمه دارند ( ) ، فورا به تصفيه‏ ى آنها اقدام كنند، اگر بر ذمه‏ى آنان مالى است، از پى اداى آن بروند، پول را بپردازند يا صاحبش را راضى كنند. اگر صاحب مال از دنيا رفته، با وراث متوفى تصفيه ‏ى حساب نمايند، اگر نمى‏دانند زنده است يا مرده و اگر مرده باشد و وراثش را نمى‏شناسند، به عنوان مقدار بدهى خود را به نيت صاحب مال به مستحقين بدهند و بدين وسيله حساب خود را با متوفى تصفيه كنند تا در روز جزا بتوانند از کمینگاه و حقوق مردم به سلامت بگذرند. و اگر به عرض و ى ديگرى تجاوز نموده، مثلا از وى كرده‏اند، اگر غيبت شده حيات دارد، او را با عذرخواهى راضى نمايند، اگر بدانند كه رضايت خواستن از او باعث فساد مى‏شود، همچنين اگر غيبت شده از دنيا رفته است، براى آن دو مكرر در پيشگاه خداوند استغفار نمايند و طلب آمرزش كنند و بدين وسيله ذمه‏ى خود را برى نمايند. رسول اكرم (ص) فرموده: كفاره الاغتياب ان تستغفر لمن اغتبته. كفاره‏ى اين است كه براى كسى كه غيبتش را نموده‏اى، طلب مغفرت كنى.
🙏 اللَّهُمَّ وَ ارْزُقْنِى ... سلامَةَ الْمِرْصَادِ بار الها! توفیق گذر سالم از «» را روزی ‌مان فرما 👌 شرح مرحوم آیت الله تحت عنوان " گذر سالم از کمینگاه 👈(متن و وصوت کامل 4 جلسه ) 👇 1 2 3 4 ◀️کانال انس با 🆔 @sahife2
با تشکر از همه دوستان مشارکت کننده در بحث امروز (برداشت من)( نویسنده - خواننده و نشر دهنده این کلام نورانی ) اجرتان با صاحب این کتاب با عظمت امام سجاد علیه السلام
✳️ امام صادق (ع) در تفسير آيه ‏ى « إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصَادِ » فرموده است: المرصاد قنطره على الصراط لايجوزها عبد بمظلمه عبد. جايگاه رفيعى است در ، و از آن نمى‏گذرد بنده ‏اى كه و مظلمه‏ ى بنده ‏اى را در ذمه و بر عهده داشته باشد. 🎥 هفت سوال در هفت ایستگاه پل ! (اینجا) 🆔 @sahife2
💢 امام خمینی ره: « هان! ای پدران ! بپاخیزید و را از چنگال این دژخیمان نجات دهید که آن پیامبر بزرگ از ستمگری که دین را وسیله ، و را وسیله رسیدن به مَسند ستمگری به بندگان خدا قرار می ‏دهد بیزار است؛ که دستورهای آسمانی همه برای نجات ان، از ملکوت نازل شده است؛ و ای مستضعفان جهان! برخیزید و هم پیمان شوید و ستمگران را از صحنه برانید؛ که زمین از خداست و وارث آن مستضعفانند. » ❇️ متن کامل اینجا *️⃣کانال انس با 🆔 @sahife2
4_5848034213332255931.mp3
28.91M
🔊 « حضرت (علیه‌ السلام) منتظر (عجل‌الله تعالی فرجه الشریف)» 👤استاد 🆔 @sahife2