طرح #برداشت_من هفته 94
از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه
👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه
✳️ قسمت اول از سه قسمت عبارت زیر
🔹 اللَّهُمَّ
1️⃣ خذْ لِنَفْسِكَ مِنْ نَفْسِى مَا يُخَلِّصُهَا،
2️⃣ و أَبْقِ لِنَفْسِى مِنْ نَفْسِى مَا يُصْلِحُهَا،
3️⃣ فإِنَّ نَفْسِى هَالِكَةٌ أَوْ تَعْصِمَهَا 🔹
https://eitaa.com/sahife2/24807
دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
#دعا_بیستم_19
👈 نظرات، دل نوشته ها و حرفهای صمیمانه ی شما درخصوص عبارت فوق که از هم اکنون برای ما ارسال شود، در این قسمت بارگذاری میشود
◀️ انشاالله سعی کنید در این طرح به عشق امام سجاد علیه السلام و انس بیشتر با این کتاب نورانی ولو درحد یک خط!! مشارکت فرمایید
👌 ادمین 👇
@yas2463
👈 میتوانید این دعای زیبا را با صدای مداحان مختلف " اینجا " گوش دهید
👈 و متن آن را « اینجا » بخوانید
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
👈 دعای #بیستم #مکارم_اخلاق
👤 با صدای زیبای مداح جوان بحرینی #اباذر_حلواجی👇
https://www.aparat.com/v/MGhF7/
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
🗣« بروید صحیفه سجادیه را بخوانید و در آن تدبر کنید....
همین دعای #مکارم_اخلاق " دعای #بیستم صحیفه سجادیه " یک کتاب درس زندگی و درس #اخلاق است»
👤#مقام_معظم_رهبری
🙏کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 94 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ قسمت ا
با تشکر از همه دوستانی که در این بحث ما مشارکت داشتند
#دعا_بیستم_19
بسم الله الرحمن الرحيم
✳️ قسمت اول از 3 قسمت عبارت زیر 🔹
اللَّهُمَّ
1️⃣ خُذْ لِنَفْسِكَ مِنْ نَفْسِى مَا يُخَلِّصُهَا،
⃣2️⃣ وَ أَبْقِ لِنَفْسِى مِنْ نَفْسِى مَا يُصْلِحُهَا،
3️⃣ فَإِنَّ نَفْسِى هَالِكَةٌ أَوْ تَعْصِمَهَا 🔹
بار الها! از نيات و اعمال من، آن را براى خود برگير كه موجب خلاصى من از خشم و عذاب تو گردد.
یک روایت از امام عسکری علیه السلام هست که می فرماید:«من انس بالله استوحش من الناس»
کسی که با خدا مانوس باشد از مردم گریزان است.
در مسیر بندگی،همه امور برای خداوند است حتی کارهای شخصی باید نیت الهی داشته باشد یعنی «همه چیز برای او»
انسان مومن همواره در حال عبادت است که «حقیقت بندگی عبادت است» چنان که از معصوم علیه السلام سوال شد :«ما حقیقة العبودیة» فرمودند:«.....وجملة اشتغاله فیماامره الله تعالی به ونهاه عنه»یعنی نفس راطوری عادت دهدکه خدایی شودتا امور مادی هم،عبادت حساب شود همه کارها خالصانه برای خدا باشد.
مضمون عبارت فوق نیز همین است...مرا برای خودت بردار...فقط مال تو باشم.
كلمه ى «#نفس» در این فقره دعا :
آنچه در شرح و توضيح كلام حضرت على بن الحسين عليه السلام ضرورت دارد، اين است كه معلوم شود امام سجاد (ع) از كلمهى «نفس» كه در ابتداى دعا براى "خداوند" و براى "خود" ذكر نموده و در كنار هم آورده، چه اراده فرموده است،
النفس هى ذات الشىء و حقيقته و بهذا تطلق على الله تعالى.
« #نفس» عبارت از ذات و حقيقت چيزى است و به همين معنى كلمه ى «نفس» دربارهى خداوند اطلاق مىشود.
در قرآن شريف، خداوند كلمهى «#نفس» را درباره ى ذات اقدس خود به كار برده و فرموده است:
*و يحذركم الله نفسه و الله رئوف بالعباد.
خداوند شما را مى ترساند از نفس خود، يعنى از عذابى كه براى گناهكاران مقرر فرموده، كه آفريدگار، به بندگان رئوف و مهربان است.
اينكه در پايان آيه ى تحذير، سخن از رافت به ميان آورده، اشاره به اين حقيقت است كه تحذير بارى تعالى ناشى از رافت و رحمت اوست، مىخواهد مردم را از عذاب برهاند، همانند #طبيب حاذق و مهربانى كه مريض خود را از خوردن غذاها و ميوههاى مضر برحذر مىدارد تا او را از عذاب بيمارى رهايى بخشد و از نعمت سلامت برخوردارش سازد.
در آيه ى زیر آمده كه حضرت #مسيح (ع)، كلمهى «#نفس» را درباره ى خداوند به كار برده و پيش از آن، از نفس خود ياد كرده است.
*و اذ قال الله يا عيسى بن مريم اانت قلت للناس اتخذونى و امى الهين من دون الله، قال سبحانك ما يكون لى ان اقول ما ليس لى بحق ان كنت قلته فقد علمته تعلم ما فى نفسى و لا اعلم ما فى نفسك انك انت علام الغيوب.
زمانى كه خداوند حضرت مسيح بن مريم را مخاطب ساخت و فرمود: آيا تو به مردم گفتى كه جز خداوند، مرا و مادرم را به الهيت بگيريد؟ حضرت مسيح در پاسخ، اول خداوند را تنزيه نمود، سپس گفت: من مجاز نيستم چيزى را كه حق نيست به زبان آورم، اگر چنين حرفى را گفته بودم، قطعا تو مىدانستى، تو از آنچه در ضمير من است آگاهى و من از ذات مقدست آگاهى ندارم كه تو به تمام حقايق نهفته و پنهان عالم و دانايى.
امام سجاد (ع) در جملهى اول دعا ، درباره ى خداوند و درباره ى خودش كلمهى «#نفس» را به كار برده و عرض مىكند:
اللهم خذ لنفسك من نفسى ما يخلصها.
بار الها! از نيات و اعمال منتسب به من، آن را براى خود برگير كه موجب خلاصيم از خشم و عذاب تو گردد.
مرحوم علامه، سيد على خان، در كتاب رياض السالكين در تفسير و توضيح اين جمله از كلام حضرت زينالعابدين (ع)، چند احتمال را نقل نموده و يك احتمال را نيز از خودش ذكر كرده است.
*(چند احتمال )
قيل: يمكن ان يكون المعنى اجعل حصه من نفسى متعلقه بجنابك المقدس، ليكون ذلك سببا لخلاص نفسى، و ايق منها ما يكون فيه صلاحها، فان الخلاص قد يكون مع عدم الصلاح، انتهى.
و قيل: المعنى اصطف من اعمال نفسى ما يخلصها من سخطك، و ابق لها من مساعيها ما يكون به صلاحها.
و قيل: معناه افعل بى ما يوجب نجاه نفسى و خلاصها، من نفع او ضرر او فقر او غنى او موت او حياه، و ان كرهت بعض ذلك، و ابق لى من الاعمال الصالحه ما يوجب صلاح نفسى و وفقنى له.
و قيل يحتمل ان يكون المراد بقوله عليهالسلام: «خذ لنفسك من نفسى ما يخلصها» ففى الاعمال السيئه و الاخلاق الذميمه التى يكون نفيها سببا لخلوص النفس من الشوائب او خلاصها من العذاب، فيكون قوله: «لنفسك» اى: لاجل القرب منك. و يحتمل ان يكون المراد به اصطفاء الاعمال الصالحه و الاخلاق الكريمه، التى تكون سببا لخلوص نفسى او خلاصها، فيكون قوله: «لنفسك» اى: لاجل رضاك. و لا يخفى بعد الاحتمال الاول.
هذا ما انتهى الينا من اقوال الاصحاب فى حل هذه العباره من الدعاء.
*(نظر خودش)
و الذى يخطر بالبال على وجه الاحتمال، انه لما كانت النفس مكلفه بالقيام بامرين:
احدهما: لله تعالى، و هو و سبب نجاتها و خلاصها من سخطه و عذابه تعالى.
و الثانى: للنفس، و هو مالا بدلها منه من امر معاشها.
سال عليهالسلام ان يجعل نفسه قائمه بما هو لله تعالى و هو سبب خلاصها، و لما كان هذا المعنى يوجب استغراق النفس فيه، بحيث لا يمكنها الاشتغال معه بغيره و لا التوجه و الالتفات الى امر آخر، سال ثانيا ان يبقى لنفسه من نفسه مما لابد لها منه مقدار ما يكون فيه صلاحها، كى لا تكل و تحسر عن القيام بما هو لله، و لا تاشر و تبطر فتشتغل بغير ما هو لله، فيكون اشتغالها به فى الحقيقه عائدا الى الامر الاول و فى ذلك صلاحها، و الله اعلم بمقاصد اوليائه.
و يويد هذا المعنى الاخير ما فى نسخه اخرى: «و ابق لنفسك من نفسى»، اذ كان ما يصلح النفس على هذا الوجه عائدا اليه سبحانه.
2 نکته:
* اول: كارهايى كه مىتواند آدمى را از خشم و عذاب خدا خلاص كند، اداى فرايض و اجتناب از محرمات، و خلاصه، آن اعمالى است كه مرضى ذات اقدس او باشد.
* دوم: انگيزه هاى درونى و افكار و انديشه هاى باطنى، منشا اعمالى است كه انجام مىدهيم و خوب و بد آنها وابسته به نيات و افكار پسنديده و ناپسند ماست.
ايمان به توحيد منشا يكتاپرستى است و انديشه ى شرك، مايه ى بتپرستى،
با انگيزه ى ياد خدا نماز مىخوانيم و غفلت از خداوند، نماز را از يادمان مىبرد. براى مصون ماندن از آتش، روزه مىگيريم و با غفلت از ثواب و عقاب الهى، روزه از ستون وظايف ما حذف مىشود. سخنان ما نيز از اعمال ماست، گاهى به انگيزه ى ايمان و براى رضاى خداوند سخنى مىگوييم و مردم را به انجام فريضه مىخوانيم و علامت تنزه و تقدس فكر ما اين است كه خودمان طبق گفته ى خود عمل مىكنيم.
اما گاهى به انگيزهى رياكارى و اغفال مردم به اين و آن تذكر و دستورى مىدهيم. اما خودمان عمل نمىنماييم. اين سخن نه تنها مايه ى نجات و سعادت نيست، بلكه تضاد قول و عمل مىتواند پروندهى مسئوليتى را در پيشگاه خداوند براى ما باز كند و مورد موآخذه و پرسشمان قرار دهد.
رسول اكرم (ص) فرمود:
لكل قول مصداق من عمل يصدقه او يكذبه. فاذا قال ابن آدم و صدق قوله بعمله رفع قوله بعمله الى الله تعالى و اذا قال و خالف عمله قوله رد قوله على عمله الخبيث و هوى به الى النار.
هر گفتهاى مصداقى از عمل دارد كه گفته را تصديق يا تكذيب مىنمايد، وقتى فرزند آدم سخنى مىگويد و عملش گفتهى او را تصديق مىنمايد، قولش به وسيلهى عمل به پيشگاه الهى بالا مىرود، و اگر سخنى بگويد و عملش با قولش مخالف باشد، سخنش برمىگردد به عمل خبيث و آلودهاى كه مرتكب شده و در آتش دوزخ سرنگون مىگردد.
رابطهى سخن و عمل و رفعت قول منطبق با عمل، در قرآن شريف آمده است:
اليه يصعد الكلم الطيب و العمل الصالح يرفعه.
كلام طيب به سوى خداوند صعود مىكند و به درجهى رفيع مىرسد و چيزى كه آن را بالا مىبرد، عمل صالح است.
عمل صالح كه به معناى اطاعت از اوامر الهى و اجتناب از محرمات اوست، مايه ى خلاصى افراد از خشم و عذاب خداوند است.
از آيه اى كه مذكور افتاد و همچنين از حديث رسول اكرم (ص) اين نتيجه به دست آمد كه :
عمل صالح، خود به سوى بارى تعالى صعود مىكند و سخن طيب را نيز با خود بالا مىبرد.
حضرت امام زينالعابدين (ع) در عبارت دعا عرض مىكند:
اللهم خذ لنفسك من نفسى ما يخلصها.
بار الها! نيات خوب و اعمال صالحه اى را كه نفسم را از عذاب خلاص مىكند، از من بگير و نزد خودت ببر.
محتواى آيه ى قرآن و دعاى حضرت سجاد (ع)، رفعت اعمال صالحه و بالا رفتن آن به سوى خداوند است
با اين تفاوت كه در آيه، صعود به صورت فعل لازم آمده و فرموده است كه :
"عمل صالح خود به سوى بارى تعالى صعود مىنمايد:
و در عبارت دعا به صورت فعل متعدى آمده و از خداوند درخواست مىكند كه :
"تو نيات خوب و اعمال صالحه ى مرا كه مايه ى خلاصى نفسم مىشود، از من بگير و نزد خودت ببر،
و هر دو عبارت آيه و دعا به يك نتيجه مىرسد و آن:
"بالا رفتن عمل صالح و نيل به رفعت واقعى است. "
B9X_Makaremolakhlagh64_(Rahi_baraie_dost_dashtane_khoda)_lobolmizan[H].mp3
8.8M
🙏 اللهم خذ لنفسك من نفسى ما يخلصها
🔊 شرح صوتی استاد #طاهرزاده تحت عنوان راهی برای دوست داشتن خدا - جلسه 64
#بیستم #مکارم_اخلاق #دعا_بیستم_19
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🔹 « #صحیفه_سجادیه و #نهج_البلاغه در نزد #شیعه موقعیتی ممتاز دارند و گنج هایی هستند که خداوند به #رایگان نصیب ما کرده است. طلاب باید در نهج البلاغه و صحیفه سجادیه عمیق شوند و در آن تعمق کنند و این کار از طریق مطالعه شرح ها و عمل به دستورات این کتب ارزشمند ممکن میشود. »
👈 مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی ره
◀️کانال #انس_با_صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_110
و من خطبة له عليه السلام فى اركان الدّين.
در اين خطبه امام عليه السلام از #اركان_دین اسلام سخن مى گويد.
❇️ بخش اول: وسایل تقرب به خدا
⃣ إِنَّ أَفْضَلَ مَا تَوَسَّلَ بِهِ الْمُتَوَسِّلُونَ إِلَى اللَّهِ سُبْحَانَهُ وَ تَعَالَى: الْإِيمَانُ بِهِ وَ بِرَسُولِهِ، وَ الْجِهَادُ فِي سَبِيلِهِ فَإِنَّهُ ذِرْوَةُ الْإِسْلَامِ، وَ كَلِمَةُ الْإِخْلَاصِ فَإِنَّهَا الْفِطْرَةُ، وَ إِقَامُ الصَّلَاةِ فَإِنَّهَا الْمِلَّةُ، وَ إِيتَاءُ الزَّكَاةِ فَإِنَّهَا فَرِيضَةٌ وَاجِبَةٌ، وَ صَوْمُ شَهْرِ رَمَضَانَ فَإِنَّهُ جُنَّةٌ مِنَ الْعِقَابِ، وَ حَجُّ الْبَيْتِ وَ اعْتِمَارُهُ فَإِنَّهُمَا يَنْفِيَانِ الْفَقْرَ وَ يَرْحَضَانِ الذَّنْبَ، وَ صِلَةُ الرَّحِمِ فَإِنَّهَا مَثْرَاةٌ فِي الْمَالِ وَ مَنْسَأَةٌ فِي الْأَجَلِ، وَ صَدَقَةُ السِّرِّ فَإِنَّهَا تُكَفِّرُ الْخَطِيئَةَ، وَ صَدَقَةُ الْعَلَانِيَةِ فَإِنَّهَا تَدْفَعُ مِيتَةَ السُّوءِ، وَ صَنَائِعُ الْمَعْرُوفِ فَإِنَّهَا تَقِي مَصَارِعَ الْهَوَانِ.
1. ره آورد برخى از مبانى اعتقادى:
همانا بهترين چيزى كه انسان ها مى توانند با آن به خداى سبحان نزديك شوند، ايمان به خدا و ايمان به پيامبر صلّى اللّه عليه و آله و سلّم و جهاد در راه خداست، كه جهاد قلّه بلند اسلام، و يكتا دانستن خدا بر اساس فطرت انسانى است. بر پاداشتن نماز آيين ملّت اسلام، و پرداختن زكات تكليف واجب الهى، و روزه ماه رمضان، سپرى برابر عذاب الهى است، و حج و عمره، نابود كننده فقر و شستشو دهنده گناهان است. و صله رحم مايه فزونى مال و طول عمر، و صدقه هاى پنهانى نابود كننده گناهان است، و صدقه آشكارا، مرگ هاى ناگهانى و زشت را باز مى دارد، و نيكوكارى، از ذلّت و خوارى نگه مى دارد.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 کارآمدترين وسيله ها ) ده عنوان(
* فلسفه احکام
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #مائده
#مائده_11
* يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ اذْكُرُواْ نِعْمَتَ اللَّهِ عَلَيْكُمْ إِذْ هَمَّ قَوْمٌ أَن يَبْسُطُواْ إِلَيْكُمْ أَيْدِيَهُمْ فَكَفَّ أَيْدِيَهُمْ عَنكُمْ وَاتَّقُواْ اللَّهَ وَعَلَى اللَّهِ فَلْيَتَوَكَّلِ الْمُؤْمِنُونَ
* اى كسانى كه ایمان آورده اید! نعمت خداوند را بر خودتان یاد كنید، آنگاه كه جمعى (از دشمنان) قصد داشتند به سوى شما دست تعدّى دراز كنند (و شما را نابود سازند)، امّا خداوند دست آنان را از شما كوتاه كرد و از خدا بترسید، و مؤمنان باید تنها بر خداوند توكّل كنند.
* در اینكه آیه، ناظر به كدام واقعه ى تاریخى است اختلاف است، ولى مى توان آنرا شامل همه مواردى دانست كه مسلمانان، در مقابل سوء قصد یا تهاجم دشمن، با تكیه بر خداوند پیروز شده و نجات یافته اند.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
دعای #پانزدهم صحیفه سجادیه ( اینجا )
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "آنگاه که بیمار میشد یا سختی و بلایی فرود می آمد" 👇
https://eitaa.com/sahife2/52277
#دعا_پانزدهم_1
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_15
#دعای_پانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_پانزدهم_1
#سلامت_جسم_طهارت_بدن_لباس 5
#اسلام_بهداشت
#اسلام_بهداشت_جسم 1
✳️ حفظ #سلامت بدن و #بهداشت دهان و دندان و مواد خوراكى و پوشاكى و شهر و ديار بر هر مسلمانى واجب شرعى و ضربه زدن به بدن به هر شكل و صورتى حرام و در قيامت همراه با عذاب است.
اسلام عزيز، براى بهداشت بدن و تمام امور زندگى اهميت زيادى قائل است تا جاى كه دستورهاى بسيار مهمى براى تداوم سلامت يا بازگشت به سلامت در قرآن مجيد و روايات ارائه فرموده و امّت را از آنچه براى سلامت انسان زيان دارد؛ بر حذر داشته است.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 182
#پانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_15
#دعای_پانزدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_پانزدهم_1
#سلامت_جسم_طهارت_بدن_لباس 5
#اسلام_بهداشت
#اسلام_بهداشت_جسم 2
✳️ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُلُوا مِن طَيِّبَاتِ مَا رَزَقْنَاكُمْ وَاشْكُرُوا لِلّهِ إِن كُنْتُمْ إِيَّاهُ تَعْبُدُونَ* إِنَّمَا حَرَّمَ عَلَيْكُمُ الْمَيْتَةَ وَالدَّمَ وَلَحْمَ الْخِنْزِيرِ وَمَا أُهِلَّ بِهِ لِغَيْرِ اللّهِ فَمَنِ اضْطُرَّ غَيْرَ بَاغٍ وَ لَاعَادٍ فَلَآ إِثْمَ عَلَيْهِ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَّحِيمٌ» «بقره 173»
اى اهل ايمان! از انواع ميوهها و خوردنىهاى پاكيزهاى كه روزى شما كردهايم، بخوريد و خدا را سپاس گزاريد، اگر فقط او را مىپرستيد.* جز اين نيست كه خدا [براى مصون ماندن شما از زيانهاى جسمى و روحى] مردار و خون و گوشت خوك و حيوانى را كه [هنگام ذبح] نام غير خدا بر آن برده شده، بر شما حرام كرده. پس كسى كه [براى نجات جانش از خطر] به خوردن آنها ناچار شود، در حالى كه خواهان لذت نباشد و از حدّ لازم تجاوز نكند، گناهى بر او نيست؛ زيرا خدا بسيار آمرزنده و مهربان است.
آيه كريمه تصريح مىكند به اين كه لاشه و خون و گوشت خوك و قربانى غيراسلامى را نبايد خورد؛ زيرا طبيعى است حيوانى كه مرده، بر اثر مرض يا به سبب پيرى از بين رفته است، هرگاه بر اثر مرضى مرده باشد شكى نيست كه جسم آن از مواد غير طبيعى و مضرّ مسموم گرديده و آثار اين قبيل سموم به قدرى قوى است كه حتى اگر ميكرب آن را به وسيله آتش عقيم نمايند باز زيان آن از بين نمىرود.
جسم مرده در چنين حالتى شبيه غذاى تخمير شدهاى است كه هر چه ميكربهاى آن را به وسيله حرارت عقيم نمايند با اين حال براى انسان مضر است و چه بسا خوردن آن منتهى به مرگ گردد.
همين طور خون؛ زيرا قسمت عمده خون كه از بافتهاست و مهمترين عنصرى كه در آن وجود دارد گلبولهاى قرمزى است كه مركب از سلولهاى زنده است و نيز مقدارى ترشّحات بدن با خون تركيب شده است كه به وسيله بول يا عرق بايستى از جسم خارج شود.
بنابراين خون ممزوجى است مركب از مقدارى مواد مفيد و بسيارى از مواد مضر كه بايستى به صورت ترشح از بدن خارج شود، پس اگر خون از حيوان مريض باشد خوردنش مضرتر خواهد بود و خوردن گوشت پيش از آن كه خون از بافتهاى آن بيرون رود بسيار زيان آور است؛ زيرا خون داراى مواد مضرّى است كه با سرعت در بافتهاى جسم حيوان ايجاد تخمير مىكند و گوشت را براى خوردن ناسازگار مىسازد و هرگاه مرگ حيوان بر اثر پيرى باشد ضررش مانند ضرر مردهاى است كه مرض باعث مرگش شده؛ زيرا معنى پيرى انحلال تدريجى بافتهاى جسم است و مسلم است كه انحلال هيچ يك از بافتها جز به واسطه ضعيف طبيعى يا مرض تدريجى كه در گوشت حيوان محسوس است صورت نمىگيرد، در اين صورت از ارزش غذايى و قابليت هضم آن مىكاهد.
👈ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج 7 ، ص: 182
#پانزدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2