eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ 3 در توضيح: وَالنّازِعاتِ غَرْقاً سوگند به فرشتگانى كه [روح بدكاران را به شدت از بدن‏هايشان‏] بر مى‏كنند. از امام على عليه السلام روايت است: فرشته‏هايى هستند كه جان كفّار را به سختى از بدن آنها بيرون كشند، چنانكه كماندار زه را تا پايان بكشد. «1» در توضيح: وَالنّاشِطاتِ نَشْطاً و سوگند به فرشتگانى كه [روح نيكوكاران را به نرمى و ملايمت از بدن‏هايشان‏] بيرون مى‏آورند. از اميرالمؤمنين عليه السلام وارد است: مقصود فرشته‏هايى هستند كه جان كفّار را از ميان پوست و ناخن بكشند تا از درون آنها با رنج و اندوه برآرند. «3» در تفسير: وَالسّابِحاتِ سَبْحاً و سوگند به فرشتگانى كه [براى اجراى فرمان‏هاى حق‏] به سرعت نازل مى‏شوند. امام على عليه السلام آمده: فرشته‏هايى هستند كه جان مؤمنان را به نرمى و راحت از تن برآرند، سپس آنها را واگذارند تا آسايش كنند، مانند چيزى كه در آب شنا دهند در توضيح: فَالسّابِقاتِ سَبْقاً و سوگند به فرشتگانى كه [در ايمان، عبادت، پرستش و اطاعت‏] بر يكديگر [به صورتى ويژه‏] سبقت مى‏گيرند. از اميرالمؤمنين عليه السلام آمده: فرشته‏هايى هستند كه در خير و ايمان از آدميزادگان سبقت گيرند، يا به وحى بر انبيا از ديوان پيش افتند، و ارواح مؤمنان را زود به بهشت رسانند. و در: فَالْمُدَبِّراتِ أمراً و سوگند به فرشتگانى كه [به اذن خدا امور آفرينش را] تدبير مى‏كنند. از امام على عليه السلام آمده: فرشته‏هاى سرپرست كار بنده‏هايند از سال تا سال. و يا مقصود جبرئيل و ميكائيل و ملك الموت و اسرافيل است كه امور جهان را به اذن حق سرپرستى كنند. اميرالمؤمنين عليه السلام درباره فرشته‏ها فرموده: آنان را آفريدى و در آسمان‏هايت جا دادى، نه سستى دارند، نه غفلت و نه گناه؛ از همه به تو داناترند و از تو ترسان‏تر، به تو نزديك‏ترند و از تو فرمانبردارتر، نه خواب دارند و نه از هوش روند و نه تنشان سست شود، نه پشت پدر بودند، نه رحم مادر ديدند و نه از نطفه خلق شده‏اند؛ يكباره آنها را آفريدى و در آسمان‏هايت جا دادى و در پناهت ارجمند داشتى و امين وحى خود ساختى و از هر آفتشان دور داشتى و از هر بلا بر كنار نمودى و از هر گناه پاك. اگر نيرو بخشى تو نبود نيرو نداشتند، اگر پايدار كردنت نبود پايدار نبودند، اگر لطف تو نبود فرمانبردار نشدند و اگر تو نبودى نبودند. ولى با اين مقام و اين فرمانبرى و شأنى كه در پيشگاهت دارند و كم غفلتى از فرمانت، اگر آنچه از تو بر آنان نهان است معلوم گردد، كارهاى خود را اندك و ناچيز شمارند و خود را زبون دانند و بدانند كه حقّ پرستشت را انجام ندادند. منزّهى تو آفريننده و معبود، چه نيك است آزمايش تو از آفريده‏ات‏ ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 91 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
✳️ 4 علىّ بن ابراهيم قمّى به سندش از حضرت صادق عليه السلام در پاسخ اين پرسش كه فرشته‏ها فزون‏ترند يا آدميزادها؟ روايت كرده كه فرمود: به آن كه جانم به دست اوست البتّه فرشته‏ها در آسمان از شمار خاك زمين بيشند، در آسمان جاى پايى نيست جز اين كه فرشته‏اى تسبيح و تقديس كند و در زمين درخت و كلوخى نيست جز اين كه فرشته‏اى بر آن گماشته، و خدا هر روز كار او را بياورد و خدا به او داناتر است، هيچ كدام نيستند جز اين كه هر روز به ولايت خاندان من به خدا تقرّب جويند و براى دوستان ما آمرزش‏ خواهند و به دشمنانمان لعن كنند و از خدا عذاب آنها را خواهند. «1» در كتاب با عظمت «احتجاج» از هشام بن حكم روايت كرده كه زنديق در پرسش‏هاى خود از امام صادق عليه السلام پرسيد: چه علّت دارد فرشته‏هايى گماشته بر بنده‏هايش كه خوب و بد او را بنويسند، با اين كه خدا نهان و نهان‏تر را مى‏داند؟ فرمود: بدين وسيله آنان را به عبادت گرفته و گواهان خلقش ساخته، تا بنده‏هايش بيشتر مواظب طاعت خدا باشند و از گناهش خوددار گردند، بسا بنده‏اى كه قصد گناه كند و فرشته را ياد آورد و باز ايستد و مى‏گويد پروردگارم مرا بنگرد و حافظان گواه بر من شوند. و نيز خدا به لطف خود آنها را بر بنده‏اش گماشته تا ديوان سركش و جانوران زمين و آفات بسيارى را از آنجا كه نبينند به فرمان خدا از او بگردانند، تا فرمان خداى عز و جل رسد. در تفسير علىّ بن ابراهيم در قول حضرت حق: لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ براى انسان از پيش رو و پشت سر، مأمورانى است كه همواره او را به فرمان خدا [از آسيب‏ها و گزندها] حفظ مى‏كنند. امام باقر عليه السلام مى‏فرمايد: فرشته‏ها به فرمان خداوند حافظ اويند از اين كه در چاهى افتد، يا ديوارى بر او فرود آيد، يا بدى بدو رسد، تا چون مقدَّر خدا آيد او را به آن رها كنند و به دست مقدَّرش سپارند. آن دو فرشته‏اند پاسبان شب، و دو تا پاسبان روز كه به‏ دنبال هم باشند. در كتاب كم نظير «الكافى» به سندش از ابى اسامه گويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم، مردى از آداب دستشويى و بيت الخلا پرسيد؟ فرمود: ياد خدا كند و از شيطان رجيم به حضرت حق پناه برد، و چون تمام كردى بگو: «سپاس خدا را بر اين كه به آسانى و عافيت آزار از من بدر كرد». مرد گفت: آدمى در اين حال تاب نيارد جز اين كه بنگرد بدانچه از او بيرون آيد! فرمود: در زمين هيچ آدمى نيست جز اين كه دو فرشته بر او گمارده‏اند تا در اين حال گردنش را به زير آرند و گويند: اى آدميزاده، بنگر تا آنچه برايش در اين جهان رنج مى‏كشى چه مى‏شود! «2» كلينى به سندش از امام صادق عليه السلام روايت كند: هر كس يك بيمار مسلمان را عيادت كند خداوند براى هميشه هفتاد هزار فرشته بر او گمارد تا در بار و بنه او در آيند، و تا قيامت تسبيح وتقديس و تهليل و تكبير گويند و نيمى از نمازشان براى عيادت كننده بيمار باشد. «3» أبوقُرّه مى‏گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام مى‏فرمود: هر كس برادر مؤمنش را براى خدا در بيمارى يا تندرستى ديدار كند، در صورتى كه نيرنگى نزند و عوضى نخواهد، خداوند بر او هفتاد هزار فرشته بگمارد تا در دنبالش فرياد كنند، پاكى و بهشت بر تو خوش باد، شما زوّار خداييد و مهمانان رحمانيد، تا به خانه‏اش برگردد. يسير به حضرت گفت: قربانت گردم، گر چه راه دور باشد؟ فرمود: آرى، اى يسير، گر چه يكسال‏ باشد، خدا جواد است و فرشته‏ها بسيار، بدرقه‏اش كنند تا به خانه‏اش برگردد. «1» امام عليه السلام فرمود: هر كه براى خدا روزه دارد در گرماى سخت و تشنه شود، خداوند هزار فرشته بر او گمارد تا دست به رويش كشند و او را مژده دهند به بهشت و رحمت حضرت رحيم. مسأله ملائكه و فرشتگان حق در روايات و معارف، باب با عظمتى است، محدّث خبير، علّامه مجلسى در جلد پنجاه و ششم «بحار الانوار» اكثر روايات مربوط به ملائكه را جمع كرده و هر كدام را لازم ديده توضيح داده است، مشروح اين بحث را مى‏توانيد در آن جلد ببينيد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 94 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
وَالصَّافَّاتِ صَفّاً* فَالزَّاجِرَاتِ زَجْراً* فَالتَّالِيَاتِ ذِكْراً سوگند به صف بستگان [مانند فرشتگان، نمازگزاران و جهادگران‏] كه صفى [منظم و استوار] بسته‏اند،* و به بازدارندگان كه [انسان را از گناهان‏] به شدت باز مى‏دارند،* و به تلاوت‏كنندگان وحى. دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹أنْتَ الَّذِى أَرَدْتَ فَكَانَ حَتْما مَا أَرَدْتَ، وَ قَضَيْتَ فَكَانَ عَدْلا مَا قَضَيْتَ، وَ حَكَمْتَ فَكَانَ نِصْفا مَا حَكَمْتَ🔹 🔸خواستى و هر چه خواستى شد و حكم كردى و حكم تو عدل بود و داورى تو به انصاف و داد🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹أنْتَ الَّذِى لا يَحْوِيكَ مَكَانٌ، وَ لَمْ يَقُمْ لِسُلْطَانِكَ سُلْطَانٌ، وَ لَمْ يُعْيِكَ بُرْهَانٌ وَ لا بَيَانٌ🔹 🔸تويى كه در جايى نگنجى و در برابر ملك تو ملكى نيست و هيچ برهان و بيانی تو را درمانده نکند🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹أنْتَ الَّذِى أَحْصَيْتَ كُلَّ شَيْءٍ عَدَدا، وَ جَعَلْتَ لِكُلِّ شَيْءٍ أَمَدا، وَ قَدَّرْتَ كُلَّ شَيْءٍ تَقْدِيرا🔹 🔸تويى كه شماره هر چيز را مى دانى، و هر يك را و فرجامى مقرر داشتى و اندازه معين فرمودى🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختصر اراده خداوند أَنْتَ الَّذِي أَرَدْتَ فَكَانَ حَتْمًا مَا أَرَدْتَ، وَ قَضَيْتَ فَكَانَ عَدْلًا مَا قَضَيْتَ، وَ حَكَمْتَ فَكَانَ نِصْفًا مَا حَكَمْتَ تويى آنكه اراده كردى و اراده‏ات حتمى شد و قضاوت كردى و قضاوتت از روى عدل بود و حكم دادى و حكمت از روى انصاف بود. در حديثى از امام على بن موسى الرضا عليه السلام آمده است كه يكى از ياران درباره اراده خدا و اراده خلق از امام عليه السلام توضيح خواست. امام عليه السلام فرمود: «اراده از خلق، همان تصميم باطنى و سپس افعالى است كه بعد از آن آشكار مى‏شود، ولى اراده خدا همان ايجاد كردن او است و نه غير آن. زيرا كه در خداوند نه انديشه‏اى وجود دارد و نه تصميم و نه تفكرى. اين صفات (كه همگى زائد بر ذات است) درباره خدا مفهوم ندارد. اينها صفات مخلوقات است. بنابراين اراده خدا همان ايجاد افعال است لاغير، خداوند مى‏گويد: موجود باش، آن هم موجود مى‏شود بى‏آنكه حتّى نياز به لفظ و سخن گفتن به زبان و تصميم گرفتن و تفكّر داشته باشد، و اين اراده خدا همچون ذاتش غير قابل توصيف است». (اصول كافى/ 1، باب‏الاراده، ح 3.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر احاطه بر مكان أَنْتَ الَّذِي لَا يَحْوِيكَ مَكَانٌ، وَ لَمْ يَقُمْ لِسُلْطَانِكَ سُلْطَانٌ، وَ لَمْ يُعْيِكَ بُرْهَانٌ وَ لَا بَيَانٌ تويى آنكه مكانى تو را فرانمى‏گيرد و در برابر سلطنت تو، سلطنتى پابرجايى ندارد و دليل روشن و سخن آشكارى، تو را عاجز نكرده است. «لَا يَحْوِيكَ مَكَان»: تو را هيچ مكانى احاطه نكند (چرا كه تو خالق مكانى و حلول خالق در مخلوق ممكن نيست). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2