eitaa logo
انس با صحیفه سجادیه
5.1هزار دنبال‌کننده
16.8هزار عکس
2.5هزار ویدیو
1.7هزار فایل
من به شما عزیزان توصیه میکنم با صحیفه سجادیه انس بگیرید! کتاب بسیار عظیمی است! پراز نغمه های معنوی است! مقام معظم رهبری Sahifeh Sajjadieh در اینستاگرام https://www.instagram.com/sahife2/ ادمین کانال @yas2463
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ 4 علىّ بن ابراهيم قمّى به سندش از حضرت صادق عليه السلام در پاسخ اين پرسش كه فرشته‏ها فزون‏ترند يا آدميزادها؟ روايت كرده كه فرمود: به آن كه جانم به دست اوست البتّه فرشته‏ها در آسمان از شمار خاك زمين بيشند، در آسمان جاى پايى نيست جز اين كه فرشته‏اى تسبيح و تقديس كند و در زمين درخت و كلوخى نيست جز اين كه فرشته‏اى بر آن گماشته، و خدا هر روز كار او را بياورد و خدا به او داناتر است، هيچ كدام نيستند جز اين كه هر روز به ولايت خاندان من به خدا تقرّب جويند و براى دوستان ما آمرزش‏ خواهند و به دشمنانمان لعن كنند و از خدا عذاب آنها را خواهند. «1» در كتاب با عظمت «احتجاج» از هشام بن حكم روايت كرده كه زنديق در پرسش‏هاى خود از امام صادق عليه السلام پرسيد: چه علّت دارد فرشته‏هايى گماشته بر بنده‏هايش كه خوب و بد او را بنويسند، با اين كه خدا نهان و نهان‏تر را مى‏داند؟ فرمود: بدين وسيله آنان را به عبادت گرفته و گواهان خلقش ساخته، تا بنده‏هايش بيشتر مواظب طاعت خدا باشند و از گناهش خوددار گردند، بسا بنده‏اى كه قصد گناه كند و فرشته را ياد آورد و باز ايستد و مى‏گويد پروردگارم مرا بنگرد و حافظان گواه بر من شوند. و نيز خدا به لطف خود آنها را بر بنده‏اش گماشته تا ديوان سركش و جانوران زمين و آفات بسيارى را از آنجا كه نبينند به فرمان خدا از او بگردانند، تا فرمان خداى عز و جل رسد. در تفسير علىّ بن ابراهيم در قول حضرت حق: لَهُ مُعَقِّبَاتٌ مِن بَيْنِ يَدَيْهِ وَمِنْ خَلْفِهِ يَحْفَظُونَهُ مِنْ أَمْرِ اللَّهِ براى انسان از پيش رو و پشت سر، مأمورانى است كه همواره او را به فرمان خدا [از آسيب‏ها و گزندها] حفظ مى‏كنند. امام باقر عليه السلام مى‏فرمايد: فرشته‏ها به فرمان خداوند حافظ اويند از اين كه در چاهى افتد، يا ديوارى بر او فرود آيد، يا بدى بدو رسد، تا چون مقدَّر خدا آيد او را به آن رها كنند و به دست مقدَّرش سپارند. آن دو فرشته‏اند پاسبان شب، و دو تا پاسبان روز كه به‏ دنبال هم باشند. در كتاب كم نظير «الكافى» به سندش از ابى اسامه گويد: نزد امام صادق عليه السلام بودم، مردى از آداب دستشويى و بيت الخلا پرسيد؟ فرمود: ياد خدا كند و از شيطان رجيم به حضرت حق پناه برد، و چون تمام كردى بگو: «سپاس خدا را بر اين كه به آسانى و عافيت آزار از من بدر كرد». مرد گفت: آدمى در اين حال تاب نيارد جز اين كه بنگرد بدانچه از او بيرون آيد! فرمود: در زمين هيچ آدمى نيست جز اين كه دو فرشته بر او گمارده‏اند تا در اين حال گردنش را به زير آرند و گويند: اى آدميزاده، بنگر تا آنچه برايش در اين جهان رنج مى‏كشى چه مى‏شود! «2» كلينى به سندش از امام صادق عليه السلام روايت كند: هر كس يك بيمار مسلمان را عيادت كند خداوند براى هميشه هفتاد هزار فرشته بر او گمارد تا در بار و بنه او در آيند، و تا قيامت تسبيح وتقديس و تهليل و تكبير گويند و نيمى از نمازشان براى عيادت كننده بيمار باشد. «3» أبوقُرّه مى‏گويد: شنيدم امام صادق عليه السلام مى‏فرمود: هر كس برادر مؤمنش را براى خدا در بيمارى يا تندرستى ديدار كند، در صورتى كه نيرنگى نزند و عوضى نخواهد، خداوند بر او هفتاد هزار فرشته بگمارد تا در دنبالش فرياد كنند، پاكى و بهشت بر تو خوش باد، شما زوّار خداييد و مهمانان رحمانيد، تا به خانه‏اش برگردد. يسير به حضرت گفت: قربانت گردم، گر چه راه دور باشد؟ فرمود: آرى، اى يسير، گر چه يكسال‏ باشد، خدا جواد است و فرشته‏ها بسيار، بدرقه‏اش كنند تا به خانه‏اش برگردد. «1» امام عليه السلام فرمود: هر كه براى خدا روزه دارد در گرماى سخت و تشنه شود، خداوند هزار فرشته بر او گمارد تا دست به رويش كشند و او را مژده دهند به بهشت و رحمت حضرت رحيم. مسأله ملائكه و فرشتگان حق در روايات و معارف، باب با عظمتى است، محدّث خبير، علّامه مجلسى در جلد پنجاه و ششم «بحار الانوار» اكثر روايات مربوط به ملائكه را جمع كرده و هر كدام را لازم ديده توضيح داده است، مشروح اين بحث را مى‏توانيد در آن جلد ببينيد. ✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه، ج‏3، ص: 94 دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
وَالصَّافَّاتِ صَفّاً* فَالزَّاجِرَاتِ زَجْراً* فَالتَّالِيَاتِ ذِكْراً سوگند به صف بستگان [مانند فرشتگان، نمازگزاران و جهادگران‏] كه صفى [منظم و استوار] بسته‏اند،* و به بازدارندگان كه [انسان را از گناهان‏] به شدت باز مى‏دارند،* و به تلاوت‏كنندگان وحى. دعای ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از انس با صحیفه سجادیه
دعای 🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام ) "در روز " ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹أنْتَ الَّذِى أَرَدْتَ فَكَانَ حَتْما مَا أَرَدْتَ، وَ قَضَيْتَ فَكَانَ عَدْلا مَا قَضَيْتَ، وَ حَكَمْتَ فَكَانَ نِصْفا مَا حَكَمْتَ🔹 🔸خواستى و هر چه خواستى شد و حكم كردى و حكم تو عدل بود و داورى تو به انصاف و داد🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹أنْتَ الَّذِى لا يَحْوِيكَ مَكَانٌ، وَ لَمْ يَقُمْ لِسُلْطَانِكَ سُلْطَانٌ، وَ لَمْ يُعْيِكَ بُرْهَانٌ وَ لا بَيَانٌ🔹 🔸تويى كه در جايى نگنجى و در برابر ملك تو ملكى نيست و هيچ برهان و بيانی تو را درمانده نکند🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
دعای سیدالساجدین(ع) در روز عرفه: 🔹أنْتَ الَّذِى أَحْصَيْتَ كُلَّ شَيْءٍ عَدَدا، وَ جَعَلْتَ لِكُلِّ شَيْءٍ أَمَدا، وَ قَدَّرْتَ كُلَّ شَيْءٍ تَقْدِيرا🔹 🔸تويى كه شماره هر چيز را مى دانى، و هر يك را و فرجامى مقرر داشتى و اندازه معين فرمودى🔸 ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
مختصر اراده خداوند أَنْتَ الَّذِي أَرَدْتَ فَكَانَ حَتْمًا مَا أَرَدْتَ، وَ قَضَيْتَ فَكَانَ عَدْلًا مَا قَضَيْتَ، وَ حَكَمْتَ فَكَانَ نِصْفًا مَا حَكَمْتَ تويى آنكه اراده كردى و اراده‏ات حتمى شد و قضاوت كردى و قضاوتت از روى عدل بود و حكم دادى و حكمت از روى انصاف بود. در حديثى از امام على بن موسى الرضا عليه السلام آمده است كه يكى از ياران درباره اراده خدا و اراده خلق از امام عليه السلام توضيح خواست. امام عليه السلام فرمود: «اراده از خلق، همان تصميم باطنى و سپس افعالى است كه بعد از آن آشكار مى‏شود، ولى اراده خدا همان ايجاد كردن او است و نه غير آن. زيرا كه در خداوند نه انديشه‏اى وجود دارد و نه تصميم و نه تفكرى. اين صفات (كه همگى زائد بر ذات است) درباره خدا مفهوم ندارد. اينها صفات مخلوقات است. بنابراين اراده خدا همان ايجاد افعال است لاغير، خداوند مى‏گويد: موجود باش، آن هم موجود مى‏شود بى‏آنكه حتّى نياز به لفظ و سخن گفتن به زبان و تصميم گرفتن و تفكّر داشته باشد، و اين اراده خدا همچون ذاتش غير قابل توصيف است». (اصول كافى/ 1، باب‏الاراده، ح 3.). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر احاطه بر مكان أَنْتَ الَّذِي لَا يَحْوِيكَ مَكَانٌ، وَ لَمْ يَقُمْ لِسُلْطَانِكَ سُلْطَانٌ، وَ لَمْ يُعْيِكَ بُرْهَانٌ وَ لَا بَيَانٌ تويى آنكه مكانى تو را فرانمى‏گيرد و در برابر سلطنت تو، سلطنتى پابرجايى ندارد و دليل روشن و سخن آشكارى، تو را عاجز نكرده است. «لَا يَحْوِيكَ مَكَان»: تو را هيچ مكانى احاطه نكند (چرا كه تو خالق مكانى و حلول خالق در مخلوق ممكن نيست). ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2
مختصر قدرت خدا أَنْتَ الَّذِي أَحْصَيْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ عَدَدًا، وَ جَعَلْتَ لِكُلِّ شَيْ‏ءٍ أَمَدًا، وَ قَدَّرْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَقْدِيرًا تويى آنكه هر چيز را يك‏يك شمرده‏اى و براى هر چيز پايانى قرار داده‏اى و هر چيز را به اندازه معلوم ايجاد نموده‏اى. «أَمَدًا»: به معناى مدّت و زمان مى‏آيد و به معنى آخِر هر كار و انتها هر امر نيز به كار مى‏رود. «قَدَّرْتَ كُلَّ شَيْ‏ءٍ تَقْدِيرًا»: خداوند متعال بر وجود تمامى مخلوقات، احاطه كامل داشته قدرت او تمامى موجودات را در بر مى‏گيرد. بعضى كه در بند ماديات گرفتار شده‏اند قدرت خداوند را در قالب ماده و امورات عادى بشرى مى‏بينند و به احاطه آن يقين ندارند. نظم جهان كه بر اثر قدرت خداوند است را ناديده گرفته، نشانه‏هاى قدرت او را منكر مى‏گردند و حتّى آن چنان در دنياى فانى غرق شده‏اند كه افكارشان فقط دنيا را ديده، اعتقادى به زنده شدنِ پس از مرگ ندارند و حتى قدرتى براى خلقت موجودات ديگر توسط خداوند، قائل نيستند. لذا خداوند در آيات سى و ششم، و سى و هفتم از سوره مباركه انعام، به قدرت خود در نزول نشانه‏هايش و فروفرستادن عذاب، اشاره دارد و مى‏فرمايد: (إِنَّمَا يَسْتَجِيبُ الَّذِينَ يَسْمَعُونَ وَ الْمَوْتَى يَبْعَثُهُمْ اللَّهُ ثُمَّ إِلَيْهِ يُرْجَعُونَ ، وَ قَالُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَيْهِ ءَايَةٌ مِّن رَّبِّهِ قُلْ إِنَّ اللَّهَ قَادِرٌ عَلَى أَنْ يُنَزِّلَ ءَايَةً وَ لكِنَّ أَكْثَرَهُمْ لَا يَعْلَمُونَ): «تنها كسى دعوت تو را مى‏پذيرند كه گوش شنوا دارند، امّا مردگان و آنها كه روح انسانى را از دست داده‏اند، ايمان نمى‏آورند، و خدا آنها را در قيامت برمى‏انگيزد، سپس به سوى او، بازگردانده مى‏شوند. و گفتند: چرا نشانه و معجزه‏اى از طرف پروردگارش بر او نازل نمى‏شود؟ بگو: خداوند، قادر است كه نشانه‏اى نازل كند، ولى بيشتر آنها نمى‏دانند». و نيز در آيه چهلم سوره قيامت بر قدرت خود به زنده كردن مردگان اشاره نموده، مى‏فرمايد: (أَلَيْسَ ذلِكَ بِقدِرٍ عَلَى أَنْ يُحْىِ الْمَوْتَى): «آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند؟» و حتّى در آيه چهارم همان سوره خلقت مجدّد بندهاى انگشتان و قدرت خود بر بازسازى مردگان را متذكر شده و مى‏فرمايد: (بَلَى قدِرِينَ عَلَى أَن نُّسَوِّىَ بَنَانَهُ): «آرى قادريم كه حتى خطوط سر انگشتان او را موزون و مرتب كنيم». و همچنين خداوند متعال در سوره يس آيه هشتاد و يكم، قدرتش بر خلقتِ ديگرْ موجودات را تذكر داده، مى‏فرمايد: (أَوَ لَيْسَ الَّذِى خَلَقَ السَّموَاتِ وَ الْاَرْضَ بِقدِرٍ عَلَى أَن يَخْلُقَ مِثْلَهُمْ بَلَى وَ هُوَ الْخَلَّقُ الْعَلِيمُ): «آيا كسى كه آسمانها و زمين را آفريد، نمى‏تواند همانند آنان (انسانهاى خاك شده) را بيافريند؟ آرى مى‏تواند و او آفريدگار داناست». ◀️ کانال انس با 🆔 @sahife2