1_868601610.mp3
7.28M
علی علیه السلام
مولود کعبه
◀️ کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
انس با صحیفه سجادیه
طرح #برداشت_من هفته 15 از عبارات نورانی #صحیفه_سجادیه 👌صفحه ی ویژه اعضا در روزهای #جمعه ✳️ عبارت #
#دعا_بیستم_3 با تشکر از همه دوستانی که در این بحث امروز ما مشارکت داشتند ( 24 مطلب)
1- امام علیه السلام عاشق خداست وتمام اندیشه مبارکش این است که رضای معشوق را جلب کند،دغدغه اش این است چه کنم که مرا دوست داشته باشد.
از طرفی امام علیه السلام دلسوز امت است ،می خواهد که مردم نیز لذت انس با خدا را بچشند تابه رشد و کمال برسند.
دعاهای صحیفه سجادیه نیز حول همین محور است از جمله همین دعا:
«خدایا خیر را به دست من جاری کن....»
از بزرگی شنیدم روایتی از امام صادق علیه السلام را که :«خداوند فرمود خیر را خلق کردم و آن را به دست هرکس که دوستش دارم جاری میکنم پس خوشا بحال کسی من خیر را به دست او جاری کنم ...»
پس معنای دعای امام سجاد علیه السلام این می شود:«خدایا مرا دوست داشته باش..»
وای... چه مراوده ای...چه چیز بهتر ازاین...
رشته ای بر گردنم افکنده دوست
می کشد هرجا که خاطر خواه اوست
وامام علیه السلام آفت آن را هم بیان می فرماید:«ولاتمحقه بالمن».
در سوره بقره/۲۴۶ می فرماید:«لاتبطلوا صدقاتکم بالمن والاذی»
خدایا از تو می خواهم این خیری را که تو به دست من جاری کردی با منت گذاشتن از بین نبرم.
بالمهدی علیه السلام.
2- امام سجاد (ع) از پيشگاه خدا درخواست مىكند. بار الها! خير و خوبى را به دست من براى مردم جريان ده و آن را با منت گذاردن بر سرشان محو و باطل منما.
در اين عبارت دو مطلب آمده است: مطلب اول آنكه خير انسان بايد به مردم برسد و مطلب دوم آنكه خير را با منت گذاردن به آنان نابود نكنيم و از بين نبريم.
3- اگر كسى يك يا چند بار در طول يك ماه صدقه بدهد عمل خير انجام داده، ولى آن را صدقهى جاريه نمىگويند. صدقهى جاريه تاسيس يك اثر خيرى است كه نفعش جريان داشته باشد و خيرش پيوسته عايد مردم گردد. كسى كه ملك پرقيمتى را وقف كند كه از درآمد آن همه روزه صد گرسنهى فقير را سير كنند يا درمانگاهى تاسيس نمايد كه مرضاى بىبضاعت در آن
مورد معاينه قرار گيرند و به آنان داروى رايگاه داده شود يا قناتى حفر كند كه اهالى يك محل، به طور مستمر، از آب آن مشروب گردند و از اين قبيل كارها كه پيوسته نفعش عايد مردم مىشود، در اسلام، صدقهى جاريه خوانده شده است.
امام (ع) كه از خداوند جريان خير را براى مردم به دست خود تمنى مىكند
شايد از اين نظر باشد كه مىخواهد بگويد:
بار الها! در طول زندگيم وسايل را به گونهاى مهيا فرما كه خير من به طور مستمر عايد مردم شود و هرگز منقطع نگردد.
4- تمايلاتى كه در ما وجود دارد دو گروه است:
يك گروه، تمايلات حيوانى است
و يك گروه تمايلات انسانى.
تمايلات حيوانى آن چيزهايى است كه مشترك بين ما و حيوانات است، تمايل به غذا، تمايل به آب، تمايل به خواب، تمايل به بازى، تمايل جنسى، تمايل به غضب و انتقامجويى، تمايل تفوقطلبى، تمايل در حب اولاد، و امثال اينها. اين تمايلات را حيوانات هم دارند و ما هم داريم. وجود اين تمايلات، ضرورت زندگى است. يكى از اين تمايلات اگر نباشد بايد گفت يكى از پايههاى اساسى زندگى نيست. با اينكه اين تمايلات براى زندگى ضرورى است اما افتخار بشر نيست. تمايل به غذا ضرورت دارد، اما معيار افتخار نيست، خوابيدن و استراحت براى رفع خستگى ضرورت دارد و فقدان آن منجر به مرگ مىشود اما افتخار انسانيت نيست، حب اولاد لازمهى تربيت اولاد است و مادر به مهر و محبت، آن همه مصائب را تحمل مىكند اما حب اولاد، افتخار انسان نيست. بنابراين، گروه تمايلات
حيوانى در وجود انسان براى امرار زندگى، واجب و لازم و قطعى و ضرورى است، اما معيار بزرگى و بزرگوارى نيست.
در كنار تمايلات حيوانى تمايلات عالى انسانى وجود دارد. اين تمايلات عالى انسانى به هر نسبتى كه پيشروى كند و تحقق زيادترى بيابد انسانيت، بيشتر شكوفا مىشود و افتخار براى انسان بيشتر خواهد بود. تمايلات انسانى از قبيل 1. اداى امانت، 2. وفاى به عهد، 3. انصاف، 4. عدالت، 5. احسان، 6. دگردوستى، و امثال اين امور كه خيلى هم معدود و محدودند. هر كدام از اين صفات، يك پايهى اصولى در تعالى بشر است.