برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_60
❇️ خبر از تداوم تفكر انحرافى #خوارج
👈 و قال (علیه السلام) لما قُتل الخوارج، فقيل له يا أميرالمؤمنين هلك القوم بأجمعهم:
كَلَّا وَ اللَّهِ إِنَّهُمْ نُطَفٌ فِي أَصْلَابِ الرِّجَالِ وَ قَرَارَاتِ النِّسَاءِ، كُلَّمَا نَجَمَ مِنْهُمْ قَرْنٌ قُطِعَ حَتَّى يَكُونَ آخِرُهُمْ لُصُوصاً سَلَّابِينَ.
👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند:
(در پايان جنگ با خوارج، در سال 38 هجرى شخصى گفت، اى اميرالمؤمنين عليه السّلام خوارج همه نابود شدند. فرمود):
نه، سوگند به خدا هرگز !
آنها نطفه هايى در پشت پدران و رحم مادران وجود خواهند داشت، هر گاه كه شاخى از آنان سر برآورد قطع مى گردد تا اينكه آخرينشان به راهزنى و دزدى تن در مى دهند.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 عاقبت کار خوارج
*خوارج يک جريان بودند نه يک گروه!
* سرانجام خوارج به صورت دزدان غارتگرى در آمدند
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_32
وَلَا تَتَمَنَّوْاْ مَا فَضَّلَ اللَّهُ بِهِ بَعْضَكُمْ عَلَى بَعْضٍ لِّلرِّجَالِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبُواْ وَلِلنِّسَآءِ نَصِيبٌ مِّمَّا اكْتَسَبْنَ وَاسْئَلُواْ اللَّهَ مِنْ فَضْلِهِ إِنَّ اللَّهَ كَانَ بِكُلِّ شَىءٍ عَلِيماً
و آنچه را كه خداوند سبب برترى بعضى از شما بر بعضى دیگر قرار داده آرزو نكنید. براى مردان از آنچه بدست آورده اند بهره اى است و براى زنان نیز از آنچه كسب كرده اند بهره اى مى باشد و (به جاى آرزو و حسادت) از فضل خداوند بخواهید، كه خداوند به هر چیزى داناست.
آیات قبل، از حرام خوارى نهى فرمود، این آیه به ریشه ى حرام خوارى اشاره مى كند كه #طمع، آرزو و رقابت است.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
http://ahlolbait.com/media/13873/ویژه-نامه-دحوالارض
👆ویژه نامه: #دحوالارض
🖋 کانال انس با صحیفه سجادیه
@sahife2
برنامه ی #نهج_البلاغه_خوانی
#نهج_البلاغه_خطبه_61
❇️ فرق #خوارج با لشکر #معاویه
👈 و قال (علیه السلام):
لَا تُقَاتِلُوا الْخَوَارِجَ بَعْدِي، فَلَيْسَ مَنْ طَلَبَ الْحَقَّ فَأَخْطَأَهُ كَمَنْ طَلَبَ الْبَاطِلَ فَأَدْرَكَهُ.
👈 حضرت علی که درود خدا بر او باد در این خطبه فرمودند:
( در سال 38 هجرى، پس از پايان جنگ نهروان، نسبت به آينده خوارج فرمود ) :
بعد از من با خوارج نبرد نكنيد، زيرا كسى كه در جستجوى حق بوده و خطا كرد مانند كسى نيست كه طالب #باطل بوده ( منظور امام از گروه دوم معاويه و ياران او هستند ) و آن را يافته است.
http://farsi.balaghah.net/محمد-دشتی/ترجمه
👌 شرح این خطبه ی نورانی را (با عناوین زیر) " اینجا " بخوانید: 👇
👈 فرق خوارج با شاميان جنايتکار!
* گمراهتر از خوارج!
* حق طلبان گمراه و باطل گرايان آگاه!
🖋کانال انس با صحیفه سجادیه
🆔 @sahife2
❇️ #تفسیر_خوانی قرآن کریم
هر روز یک آیه
تفسیر نور – استاد محسن قرائتی
سوره #نساء
#نساء_33
وَلِكُلٍّ جَعَلْنَا مَوَ لِىَ مِمَّا تَرَكَ الْوَ لِدَانِ وَالْأَقْرَبُونَ وَالَّذِينَ عَقَدَتْ أَيْمَنُكُمْ فََاتُوهُمْ نَصِيبَهُمْ إِنَّ اللَّهَ كَانَ عَلَى كُلِّ شَىءٍ شَهِيداً
و از آنچه پدر و مادر و خویشاوندان و كسانى كه با آنان پیمان بسته اید، برجا گذاشته اند، براى هر یك وارثانى قرار داده ایم، پس سهم آنان را (از #ارث) بپردازید، زیرا كه خداوند بر هر چیز، شاهد و ناظر است
جمله ى «عقدت ایمانكم» اشاره به قراردادهاى است كه پیش از اسلام، میان دو نفر برقرار مى شد و اسلام، با اندكى تغییر، آن را پذیرفت و نامش در كتب فقهى، «ضمان جریره» است. متن قرارداد به این صورت بوده كه دو نفر پیمان ببندند در زندگى، همدیگر را یارى كنند و در پرداخت غرامت ها، كمك هم باشند و از هم ارث برند. (چیزى شبیه قرارداد بیمه در امروز)، كه اگر خسارتى بر یكى وارد شد، هم پیمان او، دیه ى آنرا بپردازد. اسلام این قرارداد را پذیرفت، ولى ارث بردن از دیگرى را مشروط به آن كرد كه انسان وارثى نداشته باشد.
👈 با نصب نرم افزار زیر با ما در این دوره ی تفسیر خوانی همراه شوید 👇
https://cafebazaar.ir/app/com.ghadeer.tafsirnour
⏺کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_11
#دعای_یازدهم_صحیفه_سجادیه
بند پایانی
«4»وَ لَا تَكْشِفْ عَنَّا سِتْراً سَتَرْتَهُ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ يَوْمَ تَبْلُو أَخْبَارَ عِبَادِكَ
«5» إِنَّكَ رَحِيمٌ بِمَنْ دَعَاكَ وَ مُسْتَجِيبٌ لِمَنْ نَادَاكَ.
یا #ستار_العیوب
پرده اى كه بر ما پوشاندى، در برابر حاضران روز #قيامت، از روى گناهان ما برندار، روزى كه خبرهاى بندگانت را آشكار مىكنى.
مسلّماً تو نسبت به كسى كه مىخواندت، مهربانى و نسبت به كسى كه صدايت مىزند، جواب دهنده اى.
#یازدهم #دعا_یازدهم_4
🙏 کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
#شرح_صحیفه_سجادیه_انصاریان_دعا_11
#دعای_یازدهم_صحیفه_سجادیه
#دعا_یازدهم_4
#ستار_العیوب 3
❇️ بخشندگى از بزرگترين خصلتهاى خداوند است كه موجب نزديكى خدا و بنده اوست. بخشندگى يكى از درختان بهشت است كه شاخههاى آن در دنيا آويزان است. بنابراين هر كه بخشنده باشد به يكى از شاخههاى آن آويزان شده و آن شاخه او را به طرف بهشت مىكشاند.
امام على عليه السلام مىفرمايد:
السَّخاءُ سَتْرُ الْعُيُوبِ.
بخششگرى، پوشش عيبهاست.
غِطاءُ العُيُوبِ السَّخاءُ وَ الْعَفافُ.
روپوش عيبها، بخشش و مناعت طبع است.
چگونه بخشش و بزرگوارى معايب را مىپوشاند؟
همان گونه كه خداوند تعالى با بخشش و گذشت از خطاها و عيبهاى بندگان زمينههاى زندگى طبيعى و نيكوتر را فراهم مىسازد و آنان را به مرز توبه و اصلاح نفس مىرساند، نسبت به مؤمن هم اين گونه است كه بزرگمنشى و بخشش او پوششى بر معايب است.
بنابراين اميرمؤمنان عليه السلام نشانهاى از فضيلت خردمند را چنين بيان مىفرمايد:
إِحْتَمِلْ ما يَمُرُّ عَلَيْكَ؛ فَإِنَّ الْاحْتِمالَ سَتْرُ الْعُيُوبِ وَ إِنَّ الْعاقِلَ نِصْفُهُ احْتِمالٌ وَ نَصِفُهُ تَغافُلٌ.
آنچه را بر تو مىگذرد تحمّل كن؛ زيرا تحمّل پوشش عيبهاست و همانا عاقل نصف او بردبارى و نصف او چشمپوشى است.
به تعبير ديگر از حوادث روزگار شكوه و ناله نكن؛ زيرا در بردبارى و آسانگيرى ناخوشىها و چشمپوشى از نادانىها و كمبودهاى اخلاقى مردم، نشانهاى از خردمندى است. از اثرات آن بخشندگىها تحوّل انسانهاست.
جماعتى را به نزد رسول خدا صلى الله عليه و آله آوردند. آن حضرت به اميرمؤمنان عليه السلام دستور داد گردنشان را بزند و سپس امر فرمود: يك نفر از آنان را جدا كند و او را نكشد.
آن مرد پرسيد: چرا مرا از دوستانم جدا كردى در حالى كه جنايت من و دوستانم يكسان است.
پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود: خداى عزوجلّ وحى فرمود: تو بخشنده قوم خود هستى؛ تو را نكشم.
مرد گفت: پس من نيز گواهى مىدهم كه خدايى نيست مگر اللّه و تو رسول خدايى. «1» هر گاه خداوند سبحان مصلحت بندهاى را بخواهد، كمگويى و كمخورى و كمخوابى را در دل او قرار مىدهد چون هر كه در سخن و خوراك و خواب زيادهروى كند خطاهاى او بسيار مىشود بىشرم و بىحيا شده سپس پارساييش كم مىگردد، بعد دلش مىميرد و به آتش دوزخ مىرود.
بر اين اساس امام على عليه السلام به همه دوستداران اهل بيت عليهم السلام سفارش مىفرمايد:
اگر علاقمند جان خود و پوشيده ماندن عيبهايت هستى، كمتر سخن بگو و بيشتر خاموش باش، تا انديشهات فزونى گيرد و دلت نورانى شود.
پس نادان، اسير زبان خويش است و با سخنى نابجا و نپخته نفس خود و جان ديگران را به زحمت مىاندازد و به آلودگىها و لغزشهاى اخلاقى دامن مىزند.
از اين رو حضرت على عليه السلام در اين باره فرموده:
قِلَّةُ الكَلامِ يَسْتُرُ الْعُيُوبَ وَ يُقَلِّلُ الذُّنُوبَ.
كم گويى، عيبها را مىپوشاند و گناهان را مىكاهد.
خلاصه اين كه: تلافى آنچه به خاطر خاموشى از دست برود، آسانتر از جبران چيزى است كه به موجب فك زدن از بين رفته باشد و نگهدارى آنچه در ظرف است با بستن درِ آن امكانپذير است.
👈 ادامه دارد ...
✍️ تفسير و شرح صحيفه سجاديه ، ج6، ص: 358
👌 #دعای_یازدهم_صحیفه_سجادیه
#یازدهم
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
🙏اللهم وَ لَا تَكْشِفْ عَنَّا سِتْراً سَتَرْتَهُ عَلَى رُءُوسِ الْأَشْهَادِ يَوْمَ تَبْلُو أَخْبَارَ عِبَادِكَ
یا #ستار_العیوب پرده اى كه در دنیا بر روی اعمال و رفتار ما پوشانده ای، در روز #قيامت، از روى گناهان ما برندار
🍀« همان گونه كه خداوند تعالى با بخشش و گذشت از خطاها و عيبهاى بندگان زمينه هاى زندگى طبيعى و نيكوتر را فراهم مىسازد و آنان را به مرز #توبه و اصلاح #نفس مىرساند، نسبت به مؤمن هم اين گونه است كه بزرگ منشى و بخشش او پوششى بر معايب است.»
👤استاد حسین #انصاریان
#یازدهم #دعا_یازدهم_4
#عاقبت_بخیری
◀️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2
دعای #یازدهم
🌹 دعای سیدالساجدین (علیه السلام )
" در #عاقبت_بخیری "
👈 🎙 لینک متن با ترجمه " اینجا "
صوتی تصویر " اینجا "
صوت عربی " اینجا "
ترجمه صوتی " اینجا "
✳️کانال انس با #صحیفه_سجادیه
🆔 @sahife2