🌺 🌱صبح یعنی:
یک سلام آبی که بوی
زندگی بده
🌺 🌱صبح یعنی:امیدبرای
یک شروعی زیبا
🌺🌱صبح یعنی: یک معجزه
🌺🌱 یعنی:یک ایمان
دوباره به قدرت خداوند
سلام صبحتون پربرکت 🌺🌱
📒@sahifeh_Et
📖شرح دعای ندبه - فراز چهاردهم
وَ وَعَدْتَهُ أَن تُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ، وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛
و به او وعده دادی که دینش را بر همه دین ها پیروز گردانی، گرچه مشرکان را خوش نیاید.
این فراز از دعا نیز به بخش دیگری از زندگی حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم و وعده الهی به ایشان دلالت می کند که در قرآن کریم نیز آمده است. یکی از آیاتی که این فراز از دعای ندبه به آن اشاره دارد، به این قرار است:
«هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ؛ او کسی است که پیامبر خود را با هدایت ودین حقّ فرستاد، تا آن را بر همه دین ها پیروز گرداند، هر چند مشرکان ناراحت باشند».
نکته ها
۱. این آیه به همین صورت، افزون بر این سوره در دو سوره ی دیگر نیز آمده است: سوره فتح، آیه ۲۸ و سوره صفّ، آیه ۹.
۲. اگرچه اسلام از نظر منطق و استدلال همیشه پیروز بوده است؛ امّا این آیه، غلبه ظاهری و وعده حاکمیّت اسلام بر جهان را بیان می کند. چنانچه در آیات دیگری نیز «ظَهَرَ» به معنای غلبه یافتن آمده است، مانند:
«إِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْكُمْ یَرْجُمُوكُمْ؛ اگر بر شما غالب شوند، سنگسارتان می کنند».
درباره کفّار نیز آمده است:
«إِنْ یَظْهَرُوا عَلَیْكُمْ لا یَرْقُبُوا فِیكُمْ إِلًّا وَ لا ذِمَّهً؛ اگر بر شما غالب شوند، هیچ عهد و پیمانی را رعایت نمی کنند».
۳. از یک سو، این آیه تاکنون تحقّق نیافته است و از سویی دیگر، خداوند وعده ی حاکمیّت کلّی اسلام را داده و وعده اش دروغ نیست، در نتیجه همان طور که در روایات بسیاری آمده، این آیه به ظهور حضرت مهدی عليهالسلام اشاره دارد.
۴. موضوع حضرت مهدی عليهالسلام و قیام جهانی او، در روایات بسیاری از طریق شیعه و اهل سنّت نقل شده و در بیشتر کتاب های حدیثی عامّه نیز مطرح شده و از مسلّمات اعتقادی مسلمانان است. هرچند برخی از جمله وهابیّت به دروغ این عقیده را مخصوص شیعه دانسته اند. امام باقر عليهالسلام فرمودند:
زمانی خواهد آمد که هیچ کس باقی نخواهد ماند، مگر اینکه به رسالت حضرت محمّد صلی الله علیه و آله و سلم اقرار خواهد کرد.
درباره حاکمیّت دین در سراسر گیتی، احادیث بسیاری وجود دارد؛ از جمله از حضرت علی عليهالسلام روایت شده است که:
در زمان ظهور امام زمان عليهالسلام ، هیچ محل و قریه ای نخواهد بود، مگر آنکه اسلام به آن وارد خواهد شد، چه بخواهند، چه نخواهند. و صدای اذان هر صبح و شام در هر قریه ای شنیده خواهد شد.
۵. محور و پایه دین اسلام، حقّ است: «دِینِ الْحَقِّ» (همه ادیان آسمانی حقّند؛ ولی به دلیل پیدایش تحریف در آنها حقّانیت آنها مخدوش شده است).
۶. حقّ بر باطل پیروز است: «لِیُظْهِرَهُ».
۷. اراده و حرکت خود را با اراده ی الهی هماهنگ سازیم، وگرنه محو و نابود خواهیم شد: «لِیُظْهِرَهُ، وَ لَوْ كَرِهَ الْمُشْرِكُونَ».
۸. غلبه حق بر باطل، آرمانی است که فقط خداوند می تواند آن را محقّق سازد: «هُوَ الَّذِی».
۹. رمز پیروزی اسلام، هدایت الهی و حقانیّت راه است: «أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ».
۱۰. در شرایط سخت، نوید و امید دادن لازم است. (وقتی کفّار مکّه به مسلمانان اجازه ورود به مسجد الحرام را نمی دهند، خداوند نوید پیروزی بر تمام جهان را می دهد که شما نه تنها بر مشرکان مکّه بلکه بر تمام ادیان جهان، غالب خواهید شد): «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ».
۱۱. تمام ادیان گذشته، به برهه ای از زمان اختصاص داشته است: «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ».
۱۲. رسولان با اراده الهی انتخاب می شوند، نه انتخاب و اراده مردم: «هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ».
۱۳. پیروزی اسلام به دلیل حقانیّت آن است: «بِالْهُدی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ».
۱۴. مکتب اسلام، امید آفرین است: «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ».
۱۵. حاکمیّت و غلبه ای ارزش دارد که کامل و دائم باشد: «لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ».
۱۶. عوامل پیروزی اسلام چند چیز است:
الف) اراده و امداد الهی: «هُوَ الَّذِی»؛
ب) رهبری معصوم و لایق: «رَسُولَهُ»؛
ج) نیاز طبیعی جامعه: «بِالْهُدی»؛
د) داشتن حقانیّت: «دِینِ الْحَقِّ».
📗شرح دعای ندبه - محسن قرائتی
#شرح_دعای_ندبه
🌺🌺🌺🌺
📒@sahifeh_Et
💠 خواسته های بلند
🔻در خيرخواهي و خدمات ديني، به کم قانع نباشيد! الآن از خواستهها هر چه در دل شما باشد، همينها در آينده جامهي عمل ميپوشد، همينها ميشود دعاي مستجاب شما! براي دين خدا آرزوي بزرگ داشته باشيد.
🔸 براي خوبي ها آرزوهاي زياد داشته باشيد. خودتان هم به کم قانع نباشيد. از خودتان براي آينده يک شخصيت کوچک تعريف نکنيد. ببينيد حضرت ابراهيم (عليه السلام) دعا ميکند: «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا؛ خداوندا ما را پیشوای متقین قرار بده.فرقان/۷۴) نميگويد «اجعلني من المتقين؛ مرا از متقین قرار بده» ميگويد: «وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا» روح بايد بزرگ باشد و خواسته نیز زياد باشد.
📒@sahifeh_Et
7.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💗 فضیلت باورنکردنی سورهی توحید
💚 قل هو الله احد
🎙️ سخنران : استاد #میرباقری
📒@sahifeh_Et
✨بسم الله الرحمن الرحیم ✨
⚜وَ قَرَّبَ الْأَقْصَيْنَ عَلَى اسْتِجَابَتِهِمْ لَكَ .
🕊و دورترین را به علّت پذیرفتن دین تو، به خود نزدیک فرمود.🦋💥
📚دعای دوم صحیفه سجادیه
دعا برحضرت محمد وآل محمد (فراز ۱۰
📒@sahifeh_Et
🍃با دقت نظر در معارف توحیدی خاندان عصمت و طهارت علیهم السلام- به خصوص ادعیه نورانی آن بزرگواران الهی که اوج این معارف است- و با توجه به این که آنان در کمال معرفت قرار داشتند، هیچ گاه از این ادعیه بوی وحدت وجود استشمام نمی شود.
🔹هیچ گاه ضمائر «هو» و «أنا» یا «أنت» با هم مخلوط و ممزوج نمی گردد.
🔅اکنون به بخشی از مناجات نورانی امام زین العابدین علیه السلام- که فقر ذاتی بشر و تمام موجودات را بیان میکند- توجه بفرمائید:
«وَ مَن تَوَجَّهَ بِحَاجَتِهِ إِلَی أَحَدٍ مِن خَلقِکَ أَو جَعَلَهُ سَبَبَ نُجحِهَا دُونَکَ فَقَد تَعَرَّضَ لِلحِرمَانِ، وَاستَحَقَّ مِن عِندِکَ فَوتَ الإِحسَانِ»
📗معارف حقیقی در صحیفه سجادیه
📒@sahifeh_Et
حضرت آیت الله #محفوظی :
یکی از کشیش های نصرانی به حضور امام علی ( ع ) آمده ، عرض کرد :
آیا آن زمان که به بندگی خدای خود می پردازی ، او را هم می بینی ؟
فرمود : وای بر تو ! خدایی را که نبینم ، بندگی نمی کنم .
پرسید : چگونه او را دیده ای ؟
فرمود : لاتُدرِكُه العُيُون بِمُشاهدةِ الأبصار ، و لكن رَأتهُ القُلوب بحقائق الإيمان ؛ چشم ها او را با مشاهدهٔ ظاهری در نمی یابند ، بلکه دل ها او را بر اثر حقایق ایمانی خود مشاهده می کنند .
شخص دعا کننده باید بداند که برای این مشاهدهٔ قلبی ، سه مرتبه است : علم الیقین ، عین الیقین و حقّ اليقين .
اگر در مکانی ((آتش)) باشد و شما دود آن را از راه دور ببینید ، پی می برید که در آن جا آتش است . این (( علم الیقین )) است .
اگر خود آتش را از نزدیک دیدید ، این (( عین الیقین )) است .
اما گاهی به اندازه ای به آتش نزدیک می گردید که حرارت آن ، در شما اثر می گذارد . این (( حق الیقین )) است .
آدمی ممکن است به خدای تعالی ایمان داشته باشد و بداند که همه جا ، حاضر و ناظر است ، ولی نه آن چنان که از ماسوی الله منقطع گشته باشد . این مرتبهٔ (( علم الیقین )) است .
اما اگر ایمان قوی تری پیدا کند و از ماسوی الله منقطع گشته ، آثار توحید در افعالش پدید آید و دعایش مستجاب گردد ، این مرتبهٔ (( عین الیقین )) است .
و اگر به مقامی برسد که آن را مقام شهود گویند و تصورّ آن ، برای همه کس ممکن نیست ، این (( حقّ الیقین )) است .
در این مقام است که دعا کننده خود را با ذات اقدس حقّ ، در تماس می بیند ، بلکه خودی ، مشاهده نمی کند و همه ، او را می بیند ، اگر از اجابت دعاهایش هم لذّت برد ، برای این است که خداوند پاسخ او را داده است و این هزار مرتبه شیرین تر از انجام خواسته هایش می باشد .
بر گرفته از کتاب عرفان و عیادت .
📒@sahifeh_Et
📚به جهنم روانه شوند، اما دست و پا و صورت آنها نسوزد!
امام صادق(ع):
در روز قیامت دستور داده میشود که افرادی را به جانب آتش ببرند و خداوند عز و جل به مالک (نگهبان جهنم) میفرماید:
به آتش بگو که پای آنها را نسوزاند که با آن به جانب مساجد میرفتند، و صورت آنها را نسوزاند که آنها خوب وضو میگرفتند، و دستهای آنان را نسوزاند که آن را برای دعا بلند میکردند، و زبان آنان را نسوزاند که بسیار قرآن تلاوت میکردند!
نگهبان جهنم بدانها گوید:
ای بدبختها! شما چه حالی داشتید [با این کارهای خوبی که میکردید، چرا جهنمی شدید]؟
میگویند: ما [این کارها را] برای #غیر_خدا انجام میدادیم! پس به ما گفته شد: بروید پاداشتان را از همان کسی که برایش کار میکردید بگیرید!
ثواب الأعمال و عقاب الأعمال، ص224
📒@sahifeh_Et