صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع قاضیان اصفهان (عوامل پیروزی انقلاب- مشکلات و انتظارات) 🔸تاریخ: ۲۳ اردیبهشت ۱
🔹و تحولی باید پیدا بشود در این ادارات؛ خصوصاً در #دادگستری تحول میخواهد. این تحولات باید پیدا بشود؛ که این طور طول و عرض محاکمات، به این قدر طولانی شدن هم موجب این میشود که وقت مردم صرف بشود. آدم ده سال توی این سالنهای دادگستری هی راه برود و هی برود و برگردد، و آخرش معلوم نشود که به حقش میرسد یا نه. کارهایی را که یک قاضی اسلامی در یک روز و دو روز تمام میکرد، وقتی به دادگستری ما میرسد یک سال طول میکشد تا این وکیل بگذارد آن محاکمه در مجرا واقع بشود! از اول میآید به صلاحیت دادگاه اعتراض میکند. چند وقت باید طول بکشد که شما بیایید صلاحیت آن دادگاه را اثبات بکنید، که خیر، این دادگاه صالح است! بعد چند وقت بیاید صحبت بکند. یکوقتی یک شاهدی، یکی از علما امضا کرده بود که الآثم فلان. مدتی طول داده بود که این اقرار به ذنب است و این فاسق است که دارد «الآثم»!
🔹وکلا این طوری هستند که نمیگذارند که پیش برود. حالا «ابتدایی»، بعدش «استیناف»، بعد چه. چند دفعه برمیگردد از اول [بررسی] میشود. اینها جز تضییع اوقات مردم چیز دیگری نیست. محاکمات باید یک درجه باشد؛ یک قاضی صحیح باشد کار مردم را تمام کند، بروند مردم سراغ کارشان. همان کاری که پیشتر قاضیهای ما میکردند، مینشاندند اینها را و حرفهایشان را گوش میکردند، شاهدشان را میگرفتند، و چه میکردند، دو روز، سه روز، یک روز، و گاهی یک ساعت، دو ساعت، مساله تمام میشد.
🔹مردم وقتشان شریف است؛ نباید صرف یک محاکمهای بشود که آن. یک نفر وکیل دادگستری بود که من میشناختم؛ او را دیده بودم؛ شیخ رضا اسمش بود؛ معروف بود آن وقت. نقل میکنند که گفته بود این محاکمهای را که الآن ما شروع کردیم، تا من هستم این محاکمه هست؛ وقتی من مُردم، پسرم این کار را انجام میدهد! نمیگذاریم به آخر برسد! وضع دادگستری این طوری است که میتواند یک وکیلی نگذارد به این زودیها مساله ختم بشود. اینها باید تحول پیدا بکند؛ باید طوری بشود که اگر ما نتوانیم صد درصد اسلامیاش بکنیم، لا اقل نزدیکش بکنیم به اسلام. و ان شاء الله امیدواریم بتوانیم. اما حالا فرض میکنیم نتوانیم؛ لا اقل به آن نزدیک بشود.
🔹همچو نباشد که او در یک قطبی؛ و هر چه در غرب عمل شد ما باید تبع آنها باشیم و همه اداراتمان غربی باشد. این از اغلاط است که ... به خاطر ضعف مسلمین بوده است که هر چه را از آنجا دیدند خیال کردهاند این خوب است و به آن عمل کردند. دیگر خودشان نظر نکردند، که ببینند که خود این آیا صحیح است یا غیر صحیح است. وقتی دیدند آنها طیاره درست کردند، خیال کردند که دیگر جهات اخلاقیشان هم صحیح است؛ و حال اینکه مساله این طور نیست.
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/23/4
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع پاسداران انقلاب اسلامی قم (مسئله شهادت)
🔸تاریخ:
۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۶ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
مسئله شهادت
🔸حضار:
پاسداران انقلاب اسلامی قم
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۷۶ تا صفحه ۲۷۷
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/23/7
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع پاسداران انقلاب اسلامی قم (مسئله شهادت) 🔸تاریخ: ۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۶ جمادی ا
🔺اگر یک راهی راه حق شد، انسان نباید از #شهادت بترسد. وقتی که ما برای اسلام و برای احیای سنت پیغمبر و اقامه عدل بپاخاستیم، نباید از این بترسیم که از ما شهید [میشود] شهادت پیدا میکند؛ #اولادمان شهید میشوند، #خودمان شهید میشویم.
🔺این یک سیرهای بوده است در اسلام؛ از اول بوده. از اول ... پیغمبر اسلام و ائمه ما فداکاری کردند، شهادت نصیبشان شد، اولاد دادند. حضرت علی بن الحسین به پدر بزرگوارشان عرض میکنند که ما به #حق نیستیم؟ میفرماید چرا، ما به حقیم. میفرماید پس، از مردن نمیترسیم: «لا نُبَالِی بِالمَوتِ»؛
🔺 کسی باید از مردن بترسد که خیال کند که بعد از مردن خبری نیست، همهاش همین است، این زندگانی حیوانی اینکه عقیدهاش این است که زندگی همین است و دیگر چیز دیگری نیست، خوب، باید این چند روزی که هستش حفظش کند، و بترسد از اینکه از این دنیا برود؛ اما مسلمین، کسانی که اعتقاد به قرآن دارند، اعتقاد به اسلام دارند و برای عالم دیگری موجودیت بالاتری قائل هستند و این زندگی اینجا را یک زندگی حیوانی میدانند، زندگی انسانی در یک عالم دیگری، بالاتر از اینجاست، این دیگر ترسی ندارد، خوفی ندارد. انسان از این محل به یک محل دیگری منتقل میشود که بهتر از اینجاست؛
🔺 بنا بر این، این معنایی که در صدر اسلام هم بوده است، که اصحاب پیغمبر ... استقبال شهادت میکردند، برای شهادت از هم پیشی میگرفتند، اصحاب حضرت امیر، حضرت سید الشهداء از شهادت استقبال میکردند، پیشی میگرفتند، این روی همین ایمان راسخ به این بوده است که شهادت یک مطلبی نیست که انسان بکلی از بین برود تا دیگر غیر از این خبری نباشد. شهادت از این عالم منتقل شدن به یک عالم بالاتر، نورانیتر؛ همه چیزش از اینجا بهتر.
🔺بنا بر این ما الآن تکلیف همهمان این است که همهمان پاسدار اسلام هستیم، همه سرباز اسلام هستیم، و همه باید در این زمانی که قشرهای مختلفی در بین مردم افتادهاند و مفسده میکنند و میخواهند نهضت ما را متوقف کنند یا به عقب برگردانند، همه ما تکلیف داریم که جدیت کنیم که این نهضت جلو برود، و ان شاء الله اسلام به آن طوری که باید، پیاده بشود، و همه نواقص به واسطه اسلام از بین برود.
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/23/7
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در حضور مدیر عامل صدا و سیما (اهمیت رادیو- تلویزیون و وظایف آن)
🔸تاریخ:
۲۳ اردیبهشت ۱۳۵۹/ ۲۷ جمادی الثانی ۱۴۰۰
🔸مکان:
تهران، شمیران، دربند
🔸موضوع:
اهمیت رادیو و تلویزیون و وظایف آن
🔸مخاطب:
فراحی، تقی (مدیر عامل صدا و سیما)
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۱۲ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۹۰ تا صفحه ۲۹۳
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1359
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/02/23/2
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در حضور مدیر عامل صدا و سیما (اهمیت رادیو- تلویزیون و وظایف آن) 🔸تاریخ: ۲۳ اردیبهشت
🔺از اوّلی که رادیو و تلویزیون در اختیار جمهوری اسلامی واقع شد، راجع به آن نگرانی داشتم. برای اینکه این سازمانی است که اگر خوب باشد مملکت ما خوب میشود و اگر فاسد باشد، ممکن است که بسیار فساد ایجاد کند. از این جهت، تذکراتی باید به شما بدهم. یکی اینکه این دستگاه رادیو- تلویزیون که در خانههای حتی روستاها، در همه جا نفوذ دارد، اگر صد در صد اسلامی نشود، معنایش این است که اسلام در ایران پیاده نشده است. اگر بنا باشد رادیو- تلویزیون در خدمت دستهای و یا گروهی که منحرف هستند و اعوجاج دارند قرار داده بشود، ممکن است که سرتاسر مملکت را به فساد بکشد. از این جهت شما موظفید؛ هم وظیفه شرعی و هم وظیفه قانونی دارید که دستگاه رادیو- تلویزیون را از گروههایی که منحرف هستند، و یا ارتباط با رژیم سابق داشتهاند و در خدمت آنها بودهاند تصفیه کنید، و اشخاصی که فاسد هستند که موجب فساد میشوند را هم تصفیه کنید.
🔺شما باید اینها را با کمال قدرت بدون هیچ ملاحظهای از رادیو و تلویزیون تصفیه کنید. و مهمتر از همه قضیه اخبار است که باید کاملًا دقت شود که اشخاص منحرف در آن راه نیابند. آخر جمهوری اسلامی فقط لفظش که نیست، باید واقعیت پیدا کند. الآن ما به هر کجا که سر میزنیم میبینیم که فسادهایی در آن هست. باز اسلام به صورتی درست پیاده نشده است. ولی چون این مهمتر از همه است پافشاری من نسبت به رادیو- تلویزیون بیشتر از چیزهای دیگر است. برای اینکه این فسادش موجب فساد ملت و جامعه میشود. برای اینکه چیزی که در اینجا گفته میشود، سرتاسر مملکت آن چیز پخش میشود، و انحراف در سطح مملکت و همچنین در خارج پیدا میشود.
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1359
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/02/23/2
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در حضور مدیر عامل صدا و سیما (اهمیت رادیو- تلویزیون و وظایف آن) 🔸تاریخ: ۲۳ اردیبهشت
🔺از این جهت، این سازمان باید صد در صد به صورتی باشد که با نهضت و انقلاب اسلامی بسازد. نه اینکه ما بگوییم رادیو- تلویزیون اسلامی هست، ولی ببینیم یک حرفهایی در آن میزنند که به اسلام و به انقلاب اسلامی لطمه وارد میآورد.
🔺باید کاملًا توجه داشت که به هیچ وجه ما نباید مقلد شرق و غرب باشیم. زیرا تقلید از شرق و غرب با رادیو- تلویزیون اسلامی نمیسازد. باید کاملًا مراقبت کنید و خوف از گفتهها و نوشتههای این #روشنفکران_غربزده ابداً نداشته باشید.
🔺 این روشنفکران در فکر این هستند که مملکت را به خواست خودشان یک مملکت لوکس درست بکنند، و دیگر هر چه خرابی هم باشد مانعی ندارد. آنها دلشان میخواهد یک مملکت غربی درست بشود، و حال اینکه مردم اینجا همه جدیت کردند برای اینکه اسلام در ایران پیاده شود. نه فقط یک صورت اسلام، و وقتی سر به هر ادارهاش میزنیم اسلام در کار نباشد.
🔺باید شدیداً با روشنفکران غربزده مبارزه کرد. از این جهت، شما ماموریت دارید با همکاری کارمندان مسلمان و متعهد و غیر منحرف این سازمان را تصفیه کنید، بدون اینکه خوفی از کسی و یا گروهی داشته باشید. باید توجه داشته باشید که در این سازمان مسلمانان متعهد حتی یک نفرشان نباید بیرون بروند، مگر تخلفاتی کنند، که این مسئله دیگری است و فرقی با دیگران ندارند.
🔺اما یکوقتی گفته نشود اینها مثلًا یک قدری ارتجاعی هستند. از این حرفهایی که شاه هم به مسلمانان مبارز و متعهد در آن دوره میزد. مسلمانان مبارز و متعهد باید آنجا باشند. و دیگرانی هم که تصفیه میشوند باید جایشان را افراد مسلمان مبارز غیر منحرف گذاشت. ما بحمد الله گویندگان و نویسندگان خوب داریم. ما همه چیز داریم. من غالباً فیلمهایی که خود ایرانیها درست میکنند به نظرم بهتر از دیگران است. مثلًا فیلم «گاو» آموزنده بود. اما حالا این فیلمها باید حتماً از امریکا و یا از اروپا بیاید با یک بیبند و باری، تا روشنفکران غربزده شاد شوند.
🔺فیلمهایی که از خارج به ایران میآید اکثراً استعماری است. لذا فیلمهای خارجی استعماری را حذف کنید مگر صد در صد صحیح باشد. در هر صورت این به عهده شما و مسئولین آنجاست. بار دیگر تذکر میدهم که آنجا را از وابستگان رژیم سابق تصفیه کنید. البته مصاحبه اشکالی ندارد، و لو یک کمونیست بیاید و حرفش را بزند و در همان جا از شخص دیگری جواب گیرد، این مانعی ندارد. خلاصه رادیو- تلویزیون نباید در دست یک عده مفسده جو باشد.
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1359
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/02/23/2
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در حضور مدیر عامل صدا و سیما (اهمیت رادیو- تلویزیون و وظایف آن) 🔸تاریخ: ۲۳ اردیبهشت
🔹من بارها گفتهام رادیو- تلویزیون باید کاملًا مستقل باشد، و باید استقلالش محفوظ باشد و هیچ کس در آن دخالت نکند. شما فقط در هر چه بیشتر اسلامی شدن آن کوشش کنید، تا مطابق با خواست مردم باشد. مردم خونشان را دادهاند. نمیشود که مسلمانها خونشان را بدهند و بعد اشخاصی منحرف بیایند و نتیجهاش را ببرند. و مساله این است که هیچ عقل و شرعی این را نمیگوید.
🔹 مردم مسلمان ریختند در خیابانها، «الله اکبر» گفتند، جانشان را فدا کردند و گفتند ما جمهوری اسلامی میخواهیم، جمهوری اسلامی محتوایش این است که همه چیزش اسلامی باشد. یکی از مهمات، همین قضیه رادیو- تلویزیون است که از همه چیز اهمیتش بیشتر است. این دو دستگاه است که باید اسلامی بشود. استقلالش را حفظ کنید. کسی اگر آمد خواست یک چیزی را تحمیل کند، ابداً به آن اعتنا نکنید و با استقلال و با قدرت این دستگاه را راه بیاندازید.
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1359
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/59/02/23/2
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع شرکت کنندگان کنگره جهانی ائمه جمعه (محورهای دعوت اسلام)
🔸تاریخ:
صبح ۲۳ اردیبهشت ۱۳۶۳/ ۱۱ شعبان ۱۴۰۴
🔸مکان:
تهران، حسینیه جماران
🔸موضوع:
محورهای دعوت اسلام
🔸حضار:
خامنهای، سید علی (امام جمعه تهران و رئیس جمهور)- شرکت کنندگان دومین کنگره جهانی (ائمه جمعه و جماعات ایران و کشورهای مختلف جهان)
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۲۱ تا صفحه ۴۲۹
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/23/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع شرکت کنندگان کنگره جهانی ائمه جمعه (محورهای دعوت اسلام) 🔸تاریخ: صبح ۲۳ اردیب
🔹رسول اکرم در آن وقتی که تنها بود و هیچ کس با او نبود، الّا یک نفر، دو نفر، در آن وقت با وحی الهی مردم را دعوت کرد؛ منتظر نشد که عدّه و عُدّه زیاد پیدا کند، منتظر نشد که جمعیتها همراه او باشند. از همان اول شروع به دعوت کرد، و شروع به دعوت مردم برای گرویدن به اسلام و برای پیدا کردن راه حق فرمود.
🔹 آن وقت هم که به مدینه تشریف آوردند و تشکیل حکومت دادند، باز هم منتظر این نشدند که قدرت زیاد پیدا بکنند. باز هم دعوت خودشان را به طور گسترده تری بجا آوردند، و مردم را به وظایف شخصی و اجتماعی، سیاسی دعوت کردند. دعوتهای قرآن، هم در مکه مکرمه و هم در مدینه مشرفه دعوتهای شخصی بین فرد و خدای تبارک و تعالی نبود.
🔺میشود گفت که بیاستثنا دعوتهای خدا حتی در آن چیزهایی که وظایف شخصی افراد است، روابط شخصی افراد است بین خود و خدا، از معنای اجتماعی و سیاسی برخوردار است.
🔹بعد از رسول خدا- صلی الله علیه و آله و سلم- ما ملاحظه میکنیم که در زمانهایی که ائمه مسلمین- علیهم السلام- در فشار سخت بنی امیه و بنی العباس بودند مطالب خودشان را آن طور که ممکن بود به مردم میرساندند، حتی در ادعیه آنها، شما اگر ادعیه امام سجاد و سایر ائمه را ملاحظه بفرمایید مشحون است از اینکه مردم را بسازند برای یک امر بالاتر از آن چیزی که مردم عادی تصور میکنند.
🔹دعوت به توحید، دعوت به تهذیب نفس، دعوت به اعراض از دنیا، دعوت به خلوت با خدای تبارک و تعالی، معنیاش این نبوده است که مردم توی خانههایشان بنشینند و از مصالح مسلمین غفلت کنند و مشغول ذکر و دعا باشند. چنانچه خود آنها که ملاحظه میکنید، این طور نبودند. پیغمبر اکرم در عین حالی که وظایف شخصی خودش را بجا میآورد و خلوتها با خدای تبارک و تعالی داشت، تشکیل حکومت داد و به انحاء عالم برای دعوت آدم فرستاد و مردم را دعوت کرد به دیانت و دعوت کردند بعد به اجتماع. این طور نبود که بنای او این باشد که بنشیند توی خانه و ذکر بگوید. ذکر میگفت، لکن همان ذکر هم خودسازی بود. دعا میکرد، ولی همان دعا هم، هم خودسازی و هم مردمسازی بود و مردم را #تجهیز میکرد برای #مقاومت.
🔹 تمام ادعیهای که در لسان او و ائمه مسلمین واقع شده است، تمام این ادعیه، در عین حالی که دعوت به معنویات است، از راه دعوت معنویات، تمام مسائل مسلمین اصلاح میشود. مع الاسف اعوجاج واقع شد، یا واقع کردند- و شاید در صدر اسلام هم بنی العباس بیشتر این کار را کردند- اعوجاج واقع شد در مصالح اسلامی و در مطالب اسلامی.
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/23/1
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع شرکت کنندگان کنگره جهانی ائمه جمعه (محورهای دعوت اسلام) 🔸تاریخ: صبح ۲۳ اردیب
📌#نماز_جمعه یک اجتماع سیاسی است. نماز جمعه یک عبادت سر تا پا سیاسی است، و مع الاسف در جاهایی انسان میبیند که در نماز جمعه ابداً مربوط به چیزهایی که ملتها به آن احتیاج دارند، چیزهایی که مسلمین، اجتماع مسلمین بر آن احتیاج دارند، خبری نیست.
📌نماز جمعهها را همان طوری که در صدر اسلام، مساجد، محافل و نمازها جنبه سیاسی داشته است، از مسجد راه میانداختند لشکر را به جنگی که باید بکنند و به آنجایی که باید بفرستند. از مسجد مسائل سیاسی طرحریزی میشد- از مسجد- مسجد محل این بود که مسائل سیاسی در آن طرح بشود. مع الاسف مساجد را ما کاری کردیم که بکلی از مصالح مسلمین دور باشد، و با دست ما آن طرحهایی که برای ما ریخته بودند با دست خود ما پیاده شد، و ما دیدیم- آنچه که- مسلمین دیدند آنچه که باید ببینند.
📌 و امروز باید بیدار بشوند مسلمین. میتوانند، بصراحت- وقتی که میبینند حکومتشان بر خلاف اسلام عمل میکند- بگویند، [و اگر] نمیتوانند، با دعا، با خطبه؛ و به طور کلی با ظالمین، به طور کلی با متجاوزین، با مخالفین اسلام معارضه کنند. خطبهها را نگذارند یک چند تا دعا باشد و یک چند تا ذکر باشد و این چیزها، همان طوری که تا حالا بوده است، خطبهها را محتوایش را قوی کنید.
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/23/1
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع شرکت کنندگان کنگره جهانی ائمه جمعه (محورهای دعوت اسلام) 🔸تاریخ: صبح ۲۳ اردیب
📌منتظر نشوید که یک لشکری پیدا بکنید- نمیدانم- یک اسلحهای پیدا بکنید، جنگ نمیخواهید بکنید، شما مصالح مسلمین را میخواهید بگویید. شما انتظار نکشید که اول قدرت پیدا بکنید بعد بگویید، شما #بگویید_تا_قدرت_پیدا_بکنید. ایران همین کار را کرد، ایران گفت تا قدرت پیدا کرد، نه اینکه نشست تا قدرت پیدا بکند، اگر نشسته بود تا ابد هم نمیشد. در مقابل آن قدرتی که محمد رضا داشت و آن پشتیبانیای که همه از او میکردند علمای ایران ننشستند تا اینکه اول اجتماع پیدا کنند، بعد قیام کنند. علمای اسلام اول دعوت کردند مردم را و در هر فرصتی نترسیدند و در منبر و پایین و مسجد مردم را دعوت کردند تا قدرت پیدا کردند، شما هم همین کار را بکنید. میتوانید.
📌اگر خیال کنید نمیتوانید، بدانید که نخواهید توانست. به خودتان تزریق کنید که میتوانید، و بدانید که خواهید توانست. #هر_عملی_اولش_فکر_است. هر کاری اولش تفکر و تامل در اطراف کار است. اگر ما در روحمان ضعف باشد نمیتوانیم کاری بکنیم، روح را قوی کنید، قلب خودتان را قوی کنید، به خدا منقطع بشوید.
📌این همه ادعیهای که وارد شده است و همه را دعوت کرده است به اینکه اتکال به خدا بکنید، برای اینکه او مرکز قدرت است. این همه دعوت شده است که به کس دیگری غیر خدا متشبث نشوید، برای اینکه به شما تزریق کنند قوت را، که شما یک پشتوانه عظیم دارید و او خداست. کسی که خدا را دارد، از چه باید بترسد؟ شمایی که برای خدا بخواهید کار بکنید از چه قدرتی میترسید؟ میترسید که شهید بشوید؟ شهادت ترس دارد؟ میترسید حبس بشوید؟ حبس در راه خدا ترس دارد؟ میترسید شکنجه بشوید؟ شکنجه در راه خدا اشکال دارد؟ ایران در راه خدا همه چیز دید، مع ذلک دست برنداشت. و این روحانیون بودند که مردم را بسیج کردند و مردم متحول شدند، و امروز از آن بچه کوچولویی که تازه زبان باز کرده است تا آن پیرمردی که چند جوان از دستش رفته، یکصدا بر ضد قدرتهای بزرگ صحبت میکنند و قیام کردند.
📌 هیچ وقت فکر نکنید که نمیتوانید؛ همیشه فکر کنید که میتوانید، همیشه فکر کنید که خدا با شماست، همیشه فکر کنید که اسلام شرف شماست و این اسلام باید به دست شما تقویت بشود.
امام خمینی (ره)؛ 23 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/23/1
@sahifeh_entezar
🔅حقيقت ناب و #اسلام_ناب كه امام بزرگوار بر روى آن اين همه تأكيد مىكردند، براى اين است كه ما اين متاع را كه متاع ذهن مردم و متاع مغزها و متاع دل هاست خالص، بدون غلّ و غش، بدون تقلّب و بدون كم و زيادهايى كه دست هاى خائن و گنهكار يا غافل و جاهل به وجود آورده اند، به مخاطبان برسانيم. اين بزرگترين امانت الهى است؛ «إِنَّ اللَّهَ يَأْمُرُكُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلى أَهْلِها».
🔅بزرگترين و نفيس ترين و مؤثّرترين و گرانبهاترين امانتى كه خداى متعال به ما داده است، معارف الهى و حقايق الهى است. اين ها را بايستى به صورت ناب و به صورت خالص، هرچه نزديكتر به واقع به دست بياوريم و آن را به مخاطب برسانيم.
#رهبر_معظم_انقلاب
77/9/23
@sahifeh_entezar
اسلام ناب-دفتر تبیان.pdf
21.79M
📚اسلام ناب در اندیشه امام(ره)
📚دفتر موضوعی تبیان
#اسلام_ناب
#معرفی_کتاب
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع مسلمانان پاکستانی و هندی مقیم ایران (جهان از آنِ مستضعفان)
🔸تاریخ:
۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۷ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
جهان از آنِ مستضعفان
🔸حضار:
گروهی از مسلمانان پاکستانی و هندی مقیم ایران
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۹۲ تا صفحه ۲۹۴
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/5
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع مسلمانان پاکستانی و هندی مقیم ایران (جهان از آنِ مستضعفان) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبه
🔅پیروزی نهایی وقتی است که اسلام- با همه ابعاد و با همه احکامش- در ایران پیاده شود؛ و پیروزی بالاتر آنکه در همه اقطار عالم اسلام حکومت کند.
🔅اسلام مایه سعادت بشر است. اسلام برای انسانسازی آمده است؛ برای این آمده است که انسانها را، آدمها را، از ظلمات بیرون کند و به نور برساند. خداوند، «ولی مومنین» است؛ و آنها را از ظلمات خارج میکند و به دریای نور وارد میکند. آنهایی که کافر هستند، طاغوت پیشوای آنهاست؛ آنها را از نور بیرون میبرد و به ظلمت فرو میبرد. شما مومنین، شما جوانان مومن ایرانی، پاکستانی، سایر اقشار که ایمان دارید، خداوند وعده فرموده است که شما را از همه ظلمتها، از همه گرفتاریها، خارج کند و به نور برساند. آن هم نور الهی: اللهُ نُورُ السَّمواتِ وَ الْاَرْضِ. اللهُ وَلیُّ الَّذینَ ءامَنُوا یُخْرِجُهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إلَی النُّورِ ... [خداوند] از همه ظلمتها، از همه گرفتاریها، خارجتان میکند و به نور الهی میرساند آن نوری که روشنکننده همه ابعاد انسانهاست، آن نوری که تابش او تمام عالم را به وجود آورده است.
🔅 شما توجه به اسلام و تعلیمات اسلامی داشته باشید. اقشاری که در بین شما میخواهند #اختلاف بیندازند، دست رد به سینه آنها بزنید. اینها عمال طاغوتند؛ اینها میخواهند شما را از نور خارج کنند و به ظلمات وارد کنند، اینها مخالف خدا هستند؛ طاغوت هستند: عمال طاغوت هستند. این ریشههای گندیده را بکنید.
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/5
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
نامه به آقای سید حسین خمینی (سفارش به تحصیل علوم اسلامی)
🔸تاریخ:
۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۰/ ۹ رجب ۱۴۰۱
🔸مکان:
تهران، جماران
🔸موضوع:
نصیحت و امر به پرهیز از دخالت در امور سیاسی
🔸مخاطب:
خمینی، سید حسین
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۱۴ صحیفه امام خمینی (ره)، صفحه ۳۴۵
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/24/1
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: نامه به آقای سید حسین خمینی (سفارش به تحصیل علوم اسلامی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۶۰/ ۹ رجب ۱۴
🔰بسمه تعالی
📌پسرم، حسین خمینی! جوانی برای همه خطرهایی دارد که پس از گذشت ایام انسان متوجه میشود.
📌من میل دارم کسانی که به من مربوط هستند در این کورانهای سیاسی وارد نشوند.
📌من امید دارم که شما مجاهدت در تحصیل علوم اسلامی، با تعهد به اخلاق اسلامی و مهار کردن نفس اماره بالسوء، برای آتیه مورد استفاده واقع شوی.
📌من علاوه بر نصیحت پدری پیر به شما امر شرعی میکنم که در این بازیهای سیاسی وارد نشوی و واجب شرعی است که از این برخوردها احتراز کنی.
📌من به شما امر میکنم که به حوزه علمیه قم برگرد و با کوشش به تحصیل علوم اسلامی- انسانی بپرداز. از خداوند تعالی توفیق شما و همه محصلین را خواستارم.
9 رجب 1401
روح الله الموسوی الخمینی
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1360
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/60/02/24/1
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع اعضای جامعه کلیمیان ایران (اسلام و اقلیتهای مذهبی)
🔸تاریخ:
۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۷ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
اسلام و اقلیتهای مذهبی
🔸حضار:
اعضای جامعه کلیمیان ایران
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۷ تا صفحه ۲۹۱
🔸امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/4
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع اعضای جامعه کلیمیان ایران (اسلام و اقلیتهای مذهبی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/
🔹ادیان به همه ابعاد بشر کار دارند، انسان خودش از قبل از اینکه بچه متولد بشود، ازدواج چه جور باید باشد ...؛ شرایط ازدواج چیست؛ چه زنی را باید انتخاب کرد؛ زن چه مردی را باید انتخاب بکند. برای اینکه خوب، این ازدواج کِشتی است برای پیدا شدن یک بشر. قبل از اینکه اصلًا ازدواجی باشد، پیشبینی اینکه این بچه وقتی که به دنیا میآید به طوری باشد که سلامت باشد و سلامت نفس داشته باشد؛ و لهذا توجه به این نیز قبل از ازدواج شده است: شرایط ازدواج؛ با چه شرایطی؛ بعد در حال حمل. قبل از حمل، در حالی که میخواهد این لقاح واقع بشود با چه شرایطی باید باشد و چه احکامی باید داشته باشد؛ وقتی که بچه حمل است، مادر چه چیزهایی خوب است بخورد؛ از چه چیزهایی خوب است پرهیز کند؛ چه جور باشد زندگی او. در وقت حمل چه چیزها باید باشد، بعد از اینکه به دنیا آمد بچه، آن کسی که میخواهد شیر بدهد بچه را چه جور باشد، اگر بخواهند یک شیردهی و دایهای برای او بگیرند چه جور شیر بدهد به بچه؛ چه اوقاتی باشد؛ با چه شرایطی باشد. در دامن مادر، مادر چه جور با این معاشرت داشته باشد. و بعد از اینکه از دامن مادر بیرون آمد، پدر چه جور باید باشد؛ عائله چه جور باشند برای تربیت این بچه؛ معلم چه جور باشد. در جامعه که میآید، در جامعه چه جور وضعی داشته باشد.
🔹تمام اینها برای این است که این انسان که در خارج میخواهد تحقق پیدا کند، یک انسان مهذب باشد؛ صحیح العمل باشد؛ دارای محاسن اخلاقی و اعتقادات صحیح باشد؛ اعمال صحیح انجام بدهد. با مردم سلوکش چه باشد؛ در جامعه سلوک چه باید باشد؛ با همسایه باید چطور باشد؛ با اهل شهر باید چطور باشد؛ با اهل دینِ خودش باید چطور باشد؛ با ادیان دیگر باید چطور باشد. اینها برای این است که آن ادیانی که از طرف خدای تبارک و تعالی میآید از باب اینکه خداوند تمام ابعاد انسان را آفریده است و توجه به آن دارد، انسان را با همه ابعادش میخواهد تربیت بکند. دیگر در این جهت ما بین ادیان فرقی نیست، همه ادیان برای تربیت بشر آمدهاند.
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/4
@sahifeh_entezar
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع اعضای جامعه کلیمیان ایران (اسلام و اقلیتهای مذهبی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/
🔹ما حساب جامعه یهود را از حساب #صهیونیزم و صهیونیستها جدا میدانیم. آنها جزء اهل مذهب اصلًا نیستند.
🔹تعالیم حضرت موسی- سلام الله علیه- که تعلیمات الهی بوده است، و در قرآن بیشتر از همه انبیا ذکر حضرت موسی شده است، و تاریخ حضرت موسی در قرآن گفته شده است، یک تعلیمات ارزندهای است.
🔹و ترتیبی که حضرت موسی رفتار کرده است با فرعون، یک #شبان بوده است با یک عالَم قدرت و اراده، و این بر ضد قدرت بزرگ فرعون قیام کرد، و فرعون را از بین برد. [تکیه بر] قدرت الهی و توجه به مصالح مستضعفین در قبال مستکبرین که اولش فرعون بود، قیام بر ضد مستکبرین، طریقه حضرت موسی- سلام الله علیه- بوده و درست این معنی بر خلاف آن [طرحی] است که این طایفه صهیونیستها دارند.
🔹اینها اتصال به مستکبرین پیدا کردند. جاسوس آنها هستند؛ نوکر آنها هستند؛ و بر ضد مستضعفین عمل میکنند. عکس تعلیمات حضرت موسی که از همین مردم عادی- مثل سایر انبیا- از همین مردم عادی بازار و کوچه و اینها، اشخاص را برداشت و بر ضد فرعون و قدرت فرعونی قیام کرد. از مستضعفین حمله شد به مستکبرین که آنها را از استکبارشان پایین بکشد؛ بر خلاف طریقه این صهیونیستها، که اینها با مستکبرین مربوط هستند و بر ضد مستضعفین عمل میکنند!
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/4
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع گروهی از بانوان تهران و ... (مسئولیت مادری و معلمی)
🔸تاریخ:
۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۷ جمادی الثانی ۱۳۹۹
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
مسئولیت سنگین مادری و معلمی
🔸حضار:
بانوان تهران، شاهزاده ابراهیم قم و شهسوار
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۲۸۳ تا صفحه ۲۸۶
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/3
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع گروهی از بانوان تهران و ... (مسئولیت مادری و معلمی) 🔸تاریخ: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۵۸
🔹شما خانمها شرف مادری دارید، که در این شرف از مردها جلو هستید؛ و مسئولیت تربیت بچه در دامن خودتان دارید.
🔹اول مدرسهای که بچه دارد، دامن مادر است. مادرِ خوب، بچه خوب تربیت میکند؛ و خدای نخواسته، اگر مادر منحرف باشد، بچه از همان توی دامن مادر، منحرف بیرون میآید. و چون بچهها آن علاقهای که به مادر دارند به هیچ کس ندارند، و در دامن مادر که هستند تمام ... آرزوهایی که دارند خلاصه میشود در مادر و همه چیز را در مادر میبینند، حرف مادر، خُلق مادر، عمل مادر، در بچهها اثر دارد. لا محاله یک بچه در دامن مادر- که اول کلاس است- این دامن اگر یک دامن طاهر پاکیزه مهذب باشد، بچه از همین اول که دارد رشد میکند، با آن اخلاق صحیح و با آن تهذیب نفس و با آن عمل خوب رشد میکند. بچه وقتی در دامن مادرش هست، میبیند مادر اخلاق خوش دارد، اعمال صحیح دارد، گفتار خوش دارد، این بچه از همان جا اعمالش و گفتارش به تقلید از مادر- که از همه تقلیدها بالاتر است- و به تزریق مادر- که از همه تزریقها موثرتر است- تربیت میشود.
امام خمینی (ره)؛ 24 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/24/3
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع گروهی از کارکنان روزنامه کیهان (مطبوعات و عملکردها)
🔸تاریخ:
۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۸/ ۱۸ جمادی الثانی ۱۳۹۹ «۱»
🔸مکان:
قم
🔸موضوع:
مطبوعات و عملکردها
🔸حضار:
گروهی از کارکنان روزنامه کیهان
🔸شناسه ارجاع:
جلد ۷ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۳۲۰ تا صفحه ۳۲۲
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/25/5
صحیفه انقلاب
🔸عنوان: سخنرانی در جمع گروهی از کارکنان روزنامه کیهان (مطبوعات و عملکردها) 🔸تاریخ: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۵۸
🔹مطبوعات در عین حال که یک موسسه محترم و بسیار موثرند، لکن باید روی موازین مطبوعاتی و خدمت به ملت رفتار کنند. آزادی قلم و آزادی بیان معنایش این نیست که کسی بر ضد مصلحت کشور قلمش آزاد است که بنویسد، بر خلاف انقلابی که مردم پایش خون دادهاند بنویسد.
🔹همچو آزادی صحیح نیست. قلم آزاد است که مسائل را بنویسد؛ لکن نه اینکه توطئه بر ضد انقلاب بکند. بیان آزاد است که مطالبی اگر دارد بنویسد؛ آن هم مطالبی که به او داده میشود. از همه اشخاص بنویسد، بدون توطئه. وقتی ما دیدیم که در یک روزنامهای از یک اشخاصی مطالب نوشته میشود که اینها عمال اجانب هستند و میخواهند مملکت ما را باز به خرابی بکشند و از آن طرف مقالاتی و مطالبی که راجع به مسائل نهضت است، راجع به مسائل اسلام است، یا تحریف میشود یا نوشته نمیشود. این طور مطبوعات را ما نمیتوانیم برایش احترام قائل بشویم. برای مطبوعاتی ما احترام قائل هستیم که بفهمد آزادی بیان و آزادی قلم یعنی چه. گفته میشود که مردم آزادند، یعنی آزاد است انسان که بزند سر مردم را بشکند؟! آزاد است که قانونشکنی بکند؟ آزاد است که بر خلاف مسیر ملت عمل بکند؟ آزاد است که توطئه بکند بر ضد ملت؟ اینها آزادی نیست. در حدود قوانین، در حدود کارهای عقلایی، آزاد است. و ما در بعضیمطبوعات- حالا من اسم مطبوعات را نمیبرم- لکن در بعض مطبوعات میبینیم که اینها از آزادی سوء استفاده میکنند؛ به گمان اینکه یا به خیال اینکه آزادی است میخواهند از مردم آزادی را سلب کنند. این مردم با این زحمتی که در این سالهای طولانی کشیدهاند و با این خونهایی که در این دو سال اخیر دادهاند میخواهند آزاد باشند. بعضی مطبوعات میخواهند از اینها سلب آزادی بکنند؛ به اسم «آزادی قلم» بر خلاف مسیر ملت عمل بکنند. دست اشخاصی که میخواهند اختناق در ملت ایجاد کنند، میخواهند چپاولگری کنند، بعضی مطبوعات دست آنها را دارند باز میکنند؛ و این معنی، #آزادی نیست؛ این معنی، #خیانت است. اینکه داده میشود به ملت، آزادی است؛ نه خیانت. آزادی قلم است؛ نه خیانت قلم. آزادی بیان است؛ نه بیان خائنانه.
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1358
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/58/02/25/5
@sahifeh_entezar
🔸عنوان:
سخنرانی در جمع مسئولان اقتصادی و کشاورزی (بیان مشکلات اقتصادی)
🔸تاریخ:
صبح ۲۵ اردیبهشت ۱۳۶۳/ ۱۳ شعبان ۱۴۰۴
🔸مکان:
تهران، حسینیه جماران
🔸موضوع:
بیان مسائل و مشکلات اقتصادی کشور- استقامت در مقابل مشکلات
🔺حضار:
#نمازی (وزیر امور اقتصادی و دارایی)- زالی، عباس علی (وزیر کشاورزی)- #زنگنه_بیژن (وزیر جهاد سازندگی)- #نوربخش_محسن (رئیس کل بانک مرکزی)- کارکنان وزارت امور اقتصادی و دارایی و بانکها- کشاورزان نمونه سراسر کشور
شناسه ارجاع:
جلد ۱۸ صحیفه امام خمینی (ره)، از صفحه ۴۳۳ تا صفحه ۴۳۸
امام خمینی (ره)؛ 25 اردیبهشت 1363
بيشتر بخوانيد: http://emam.com/posts/sahifehbydate/63/02/25/2#c