eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10هزار عکس
5.1هزار ویدیو
454 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا سلامتی‌وتعجیل‌درأمرفرج‌مولانا حضرت‌بقية‌الله‌الاعظم‌ روحی‌وأرواح‌العالمین‌لتراب مقدمه الفداء صلوات
🔸 یک آیه، یک نکته 5️⃣ ✳️ همه کارها، مقدمه اصلاح خود و کسب رضایت الهی آمرزش الهی به معنای اصلاح خطاهاست؛ به معنای جبران کردن ضربه ‌هایی است که بر خودمان و بر دیگران وارد کردیم. اگر بشر بجد درصدد اصلاح خطاها و مفاسد باشد، راه خدا هموار خواهد شد و سرانجام بشر، سرانجام نیکی خواهد شد. اشکال کار ما انسان ‌ها غفلت از خطای خود، غفلت از لزوم اصلاح، و غفلت از اجرایی کردن اصلاح در خود است. اگر این غفلت ‌ها از بین رفت و اگر این عزم به وجود آمد، همه چیز اصلاح می ‌شود. در مرحله‌ اول - که مرحله‌ مقدماتی و جزو بزرگترین وظایف ماست - خودمان اصلاح می ‌شویم که اساس هم این است؛ یعنی همه‌ کارها مقدمه‌ اصلاح خود است؛ همه‌ کارها مقدمه‌ کسب رضای الهی از خود است؛ «علیکم انفسکم لایضرّکم من ضلّ اذا اهتدیتم»؛ همه‌ تلاش ها و مجاهدت ها برای این است که بتوانیم خدا را از خودمان راضی کنیم و به کمالی که در اصل آفرینش برای ما در نظر گرفته شده، خود را برسانیم. ◀️ بیانات رهبر معظم انقلاب در دیدار کارگزاران نظام، 1384/8/8
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
حقیقت ناب
#برتری_جویی ادامه مطلب قبل... 💠اهمیت برتری جویی 🔻 از ديگر مصاديق بارز اين آيه شريفه، فرعون و قارو
💠 مصادیق مختلف برتری جویی 🔻 آنچه مايه بدبختي، هلاکت و نابودي فرعون و قارون شد، همان استکبار و برتری‌جويي بود. البته مصاديق کوچک‌تر را نيز مي‌توان يافت. در روايات به طور خاص بر اين مسئله تکيه شده است؛ 🔸 در حديثي، اميرمؤمنان علي عليه السلام هنگام ذکر اين آيه، به يکي از مصاديق کوچک آن اشاره فرموده است: «ان الرجل ليعجبه ان يکون شراک نعله اجود من شراک نعل صاحبه فيدخل تحتها؛ گاه می‌شود که انسان از اين لذت می‌برد که بند کفش او از بند کفش دوستش بهتر باشد و به همين خاطر، داخل اين آيه می‌شود. سعد السعود، ص۸۸ و مجمع البیان ذیل آیه» چرا که اين هم شاخه کوچکي از برتري‏جويي است و با اين مثال حضرت، حکم مصاديق بزرگ‌تر به مفهوم اولويت مشخص مي‌شود. 🔹 اين برتری‌جويي خلاف عبوديتي است که طريق اصلي بندگي است. خداي متعال انسان‌ها را به عنوان خليفه و برگزيده آفريد و اين خلافت، فقط با عبوديت حاصل مي‌شود؛ چون در عبوديت، کانالِ ربوبيت وجود دارد. 🔸 حق تعالي اراده نداشته که شيطنت در عالم توسعه پيدا کند، منتها شيطان و ايادي شيطان -که نفس آدمي است- در مقابل ربوبيت حق تعالي و عبوديتي که او مي‌خواست، جبهه‌گيري کرد و بنا شد هر کسي که مي‌خواهد به باطن عبوديت يعني ربوبيت برسد، ايادي شيطان را کنار بزند و به ارتقا برسد.‌ ‌ ┄┅═✧❁••❁✧═┅┄ 🔺حجت‌الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر ناصری ‌ ‌
ملاقات با امیرالمومنین - روشنگری.mp3
3.14M
💠🎧 داستان ملاقات علامه جعفری با امیرالمومنین علیه السلام 🔺وقتی عکس دختر زیبا را به من دادند و گفتند بین ازدواج با این دختر و دیدن جمال امیرالمومنین، کدام را انتخاب میکنی ؟؟ 📚برگرفته از کتاب "دیدار با علی (ع)" 🎙حجت الاسلام امینی خواه
سلام ای آخرین شعرِ بلندِ هستی و عشق سلام ای هدیه مهر خدا بر بندگانش سلام ای معنی آرامشی که یاد حق بر سینه دل ها نشاند بیا که شیعیان چشم انتظارند
✨💫✨💫✨💫✨ ❗️احکام خریدوفروش کالای قاچاق❗️ 💢سوال : 😯 خریدن اجناسی که بصورت قاچاق وارد کشور شده است چه حکمی دارد؟ ✅ پاسخ: 👇👇 ✍🏼 آیت الله خامنه ای: خرید و فروش اجناس قاچاق باید با مقررات دولت اسلامی باشد و چنانچه دولت مزاحمتی ندارد و در بازار فروخته می شود مانع ندارد. ✍🏼 آیت الله مکارم شیرازی:‌ در صورتي که دولت از خريد و فروش اين اجناس در بازار داخلي ممانعتي به عمل نمي آورد، مانعي ندارد. *ء*-----------------*ء* 📚 منبع: 💻 استفتا از سایت مراجع عظام ---------------------------  
5.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
وصیت نامه امام 🎞 بند الف وصیت نامه اول در یک دقیقه
🍀🌟🍀🌟🍀 ✅پرسش: چرا با اينکه بالاي سيصد ايه در شان حضرت علي علیه السلام نازل شده است اما نام مبارک ایشان در قرآن نيامده است؟ 🌺پاسخ: اين که چرا به طور صريح نام اهل بيت عليهم السلام در قرآن نيامده است، لااقل دو جواب مى‏تواند داد: 📌 اوّلا: بناى قرآن براين است که مسائل را به صورت کلى، و به شکل اصل و قاعده بيان کند، نه اين که جزئيات و ريز مسايل را تشريح نمايد. چنان که در موارد بسيارى روش قرآن اين چنين بوده است. ☘️از اين رو امام صادق (علیه السلام) هنگامى که از ايشان سؤال مى‏شود: چرا نام امامان (علیهم السلام) در قرآن نيامده مى‏فرمايد: همچنان که خدا نماز و زکات و حج را به شکل اصل و قانون کلى نازل فرمود و جزئيات آن را تشريح نکرد، بلکه پيامبر اکرم (صلی الله علیه و اله و سلم) خود نحوه ي انجام و احکام جزئى آنها را بيان فرمود، در مورد ولايت هم، پيامبر خود به خلافت حضرت على (علیه السلام) و اهل بيتش تصريح نمود، بدون اين که در قرآن نيازى به ذکر نام تک تک ائمه (علیهم السلام) باشد. 📌ثانيا: در مثل چنين مسأله‏اى، که احتمال مخالفت زياد است، مصلحت در آن است که قرآن به صورت غير صريح و با اشاره و کنايه مطلب را بيان نمايد؛ زيرا احتمال دارد که دامنه ي مخالفت با مسأله ي امامت ائمه (علیهم السلام)، به مخالفت با قرآن و اصل دين کشيده شود، که مسلما اين به صلاح مسلمانان نخواهد بود؛ ✍️ يعنى چه بسا مخالفين با ولايت حضرت على (علیه السلام) به جهت مخالفت با آن حضرت - اگر آيه‏اى به طور صريح ولايت آن حضرت را بيان مى‏فرمود - آن آيه را تحريف يا تبديل يا حذف نمايند، و آن گاه ارزش اسلام به عنوان دين خاتم و قرآن به منزله ي يک کتاب آسمانى جاودان، هتک مى‏گرديد. 🌿افزون بر اين بايد توجه داشت اگر خداوند در قرآن مى‏فرمايد: "ما قرآن را نازل کرديم و خود حافظ آن هستيم" يکى از راه‏هاى حفظ قرآن به اين است که انگيزه‏هاى مخالفت و تحريف را به صورت طبيعى از ميان بردارد. 👈لذا در قرآن اوّلاً به ولايت ايشان به طور صريح و با ذکر نام پرداخته نشده است، ثانيا: آيات مربوط به ولايت حضرت على (علیه السلام) و نيز آيه ي تبليغ که مربوط به ابلاغ رسمى ولايت حضرت على (علیه السلام) است و نيز آيه ي تطهير که راجع به عصمت اهل بيت(علیهم السلام) است، در لابلاى آياتى که در ظاهر هيچ ارتباطى با بحث مورد نظر ندارند، گنجانده شده است، تا حتى المقدور انگيزه‏هاى تحريف و تبديل فروکش نمايد و قرآن در طول تاريخ از هر گونه تعرض مصون و محفوظ باشد. ✨در ضمن گرچه نام ائمه ي اطهار (علیهم السلام) در قرآن به طور صريح نيامده است، لکن در کلام پيامبر اسلام (صلی الله علیه و آله و سلم) به طور صريح نام ائمه ي معصومين(علیهم السلام) و مخصوصاً على بن ابى طالب (علیه السلام) ذکر شده است که مصداق روشن آن حديث غدير است که به منزله‏ى اعلام رسمى خلافت اميرالمؤمنين على (علیه السلام) مى‏باشد. 👈حديث غدير از جهت سند متواتر و از جهت دلالت شواهد روشنى بر امامت حضرت على (علیه السلام) دارد.
هنگام نماز یاد شهدا حتی با یک صلوات اللَّهمَّےﷺ صَلِّﷺ عَلَىﷺ🍃محمَّــــــــدٍ ﷺوآلﷺِ مُحَمَّد🌹
✅چرا باید نماز را به زبان عربی بخوانیم؟ ✍برای روشن شدن پاسخ، ابتدا باید منظور از سؤال روشن شود؛ اگر منظور این است که به جای عربی زبان دیگری جایگزین شود، این سؤال برای افراد بیگانه ی از آن زبان نیز مطرح است و اگر منظور این است که چرا باید نماز را فقط به زبان عربی بخوانیم و هر کسی نمی تواند به زبان مادری و محلی خود نماز بخواند، باید به نکات زیر توجه داشت: 🔸نکته اول: می توان گفت عمده ترین دلیل در خواندن نماز به زبان عربی، پس از آن که نماز، سنت پیامبر است و عبادات توقیفی(به جا آوردن آنها باید به همان شکلی باشد که خداوند تعیین فرموده است.) هستند، حفظ و بقای نماز در طول قرون و اعصار است که بدون کم و کاست برای همیشه باقی بماند و اگر هر کسی به زبان محلی و مادری خود آن را تلفظ می نمود احتمال کم و زیاد شدن الفاظ، تحریف و آمیخته شدن به خرافات و مطالب بی اساس منتفی نبود و چه بسا این تغییرات، به دیگر واجبات و ارکان نماز نیز سرایت می کرد و شاید کم کم اصل نماز از اهمیت افتاده و کاملاً به فراموشی سپرده می شد. بدیهی است برای اینکه هر چیزی برای همیشه و در طول تاریخ بماند باید دارای معیار و مقیاسی غیرقابل تغییر باشد، نظیر اینکه در مورد اندازه، میلی متر، سانتی متر و یا متر و در مورد وزن، گرم، کیلو و... را به عنوان معیار و میزان غیرقابل تغییر قرار داده اند، هم چنین در مورد نماز، اموری را که به نام واجبات و ارکان است به عنوان معیار و ملاک قرار داده اند که یکی از آنها لزوم عربی بودن اذکار واجب آن است. 🔸نکته دوم: اسلام یک دین جهانى است و مى‌خواهد همه ی مسلمانان را در یک جبهه و صف واحد قرار دهد. تشکیل چنین جمعیتى بدون زبان واحدى که همه با هم تفاهم کنند، امکانپذیر نیست و زبان عربى که به اعتراف اهل فن، از جامعترین زبان‌های دنیاست، مى‌تواند به عنوان یک زبان بین المللى و زبان نماز تمام مسلمانان، رمز وحدت و نشانه یگانگى مسلمانان باشد؛ این اصل در سایر دستورات اسلامى، همچون به سوى قبله واحد نماز خواندن و... نیز تجلى پیدا کرده است. 🔸نکته سوم: ممکن است به ذهن کسی برسد که وادار کردن مردمی غیر مسلط بر زبان عربی به خواندن نماز به زبان عربی، نوعی ایجاد مشقت برای آنها و اجحاف و ستم در حق آنهاست. در جواب می توان گفت برای مردمی که برای رفع حوائج روزمره ی خود، ده ها و بلکه صدها اصطلاح و واژه‌های بیگانه را به راحتی یاد گرفته و به کار می برند، یاد گرفتن کلمات نماز که مجموع کلمات واجب آن (با حذف کلمات تکراری) حدود 20 کلمه می باشد، کار مشکلی نیست و از طرف دیگر ، معنای ظاهری و سطحی کلمات نماز بسیار ساده و آسان است و همه مردم به راحتی می توانند معنای سطحی و ظاهری بسم الله الرحمن الرحیم و... را یاد بگیرند؛ هر چند این کلمات دارای معانی عمیق و گسترده نیز هست. 🔸نکته چهارم: از نظر زبان شناسان، زبان عربی از کاملترین زبان های دنیا است که به خوبی می تواند مفاهیم و مطالب گسترده و عمیق را در قالب های زیبا و کوتاه بیان کند.[1] نکته پنجم: عربى بودن الفاظ و اذکار در هر حکم و عبادتى شرط لازم نیست.همان طوری که بنابر نظر بعضى از علما، عربى بودن صیغه عقد ازدواج ضرورتى ندارد[2] و بعضى از علما همچون امام خمینى (قدس سره) در این باره مى‌فرماید: اگر مکلف خودش نمى‌تواند صیغه را به عربى بخواند، حتى در صورتى که بتواند وکیل بگیرد جواز عقد به غیر عربى خالى از قوت نیست.[3] هم چنین لازم نیست دعاها نیز حتماً به عربى خوانده شوند و انسان در غیر از حالت نماز می تواند با خداوند به هر زبانی صحبت و با او راز و نیاز کند و به فتوای اکثر مراجع، در نماز نیز در غیر از اذکار واجب و خصوصاً در قنوت، می تواند به زبان غیر عربی دعا کند.[4] البته آنچه گفته شد به معناى بى توجهى مسلمانان به معانى اذکار در نماز و... نیست؛ بلکه بر هر مسلمان لازم است که با معناى نماز و دعاها آشنا گردد تا بفهمد با خداى خود چه مى‌گوید ، و در این صورت است که اعمال او خشک و بىروح تلقى نشده و سکوى پرواز او به سوى ابدیت خواهند گشت. 📚پی نوشت ها [1]. المیزان، ج 4، ص 160؛ تفسیر نمونه، ج 9، ص 300 و ج 13، ص 311. [2] معلقات آیت الله گرامى، ج 4، ص 645. [3] عروة الوثقى، ج2، حاشیهى ص 645. [4]. توضیح المسائل مراجع، ج 1، ص 62. به 🌹الّلهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّد وَآلِ مُحَمَّد وَعَجِّل فَرَجَهُم
✅پس از دعوت کوفیان از امام حسین(علیه السلام) و ارسال نامه هاى بى شمار براى ایشان و درخواست از آن حضرت(ع) جهت رفتن به کوفه و بر عهده گرفتن رهبرى قیام بر ضد یزید بن معاویه، آن حضرت(ع)، مسلم بن عقیل را با نامه اى به سوى کوفیان اعزام کرد. طبق آنچه گفته شد، مسلم بن عقیل در پانزدهم ماه مبارک رمضان سال ۶۰ قمرى از مکه معظمه خارج گردید و به سوى کوفه حرکت کرد و در روز پنجم شوال همان سال وارد شهر عظیم کوفه گردید. مسلم ابتدا در خانه مختار بن ابى عبیده ثقفى، که از شیعیان مبارز و از مخالفان سرسخت بنى امیه بود، سکونت گزید. شیخ مفید می نویسد : 📋《أَقْبَلَتِ اَلشِّيعَةُ تَخْتَلِفُ إِلَيْهِ فَكُلَّمَا اِجْتَمَعَ إِلَيْهِ مِنْهُمْ جَمَاعَةٌ قَرَأَ عَلَيْهِمْ كِتَابَ اَلْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ) وَ هُمْ يَبْكُونَ وَ بَايَعَهُ اَلنَّاسُ حَتَّى بَايَعَهُ مِنْهُمْ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ أَلْفاً فَكَتَبَ مُسْلِمٌ رَحِمَهُ اَللَّهُ  إِلَى اَلْحُسَيْنِ(عَلَيْهِ السَّلاَمُ) يُخْبِرُهُ بِبَيْعَةِ ثَمَانِيَةَ عَشَرَ أَلْفاً وَ يَأْمُرُهُ بِالْقُدُومِ وَ جَعَلَتِ اَلشِّيعَةُ تَخْتَلِفُ إِلَى مُسْلِمِ بْنِ عَقِيلٍ حَتَّى عُلِمَ مَكَانُهُ》 ♦️شیعیان مخلص و انقلابیون کوفه كه از حضور مسلم بن عقیل، به عنوان نماینده و سفیر امام حسین(علیه السلام) در این شهر آگاه شدند، دسته دسته به سوى مسلم شتافتند و به او خیر مقدم گفتند. هنگامى که گروهى از آنان در حضور مسلم اجتماع مى کردند، او نامه امام حسین(علیه السلام) را براى آنان مى خواند و مردم به خوبى گوش فرا داده و از شوق دیدار قریب الوقوع آن حضرت(ع)، گریه مى کردند. پس از آمادگى نسبى مردم، مسلم بن عقیل از آنان براى امام حسین(علیه السلام) بیعت گرفت و تعداد هیجده هزار تن از انقلابیون کوفه، در نخستین روزهاى ورود مسلم، با وى بیعت کردند. مسلم بن عقیل نامه اى به محضر امام حسین(علیه السلام) نوشت و آن حضرت(ع) را از وضعیت کوفه و بیعت مردم با ایشان، با خبر گردانید و از امام حسین(علیه السلام) درخواست نمود، که به سوى کوفه حرکت کند، تا شخصاً رهبرى مردم را بر عهده گیرد. در این مدت شيعيان کوفه از همه طرف به سوى مسلم مى‌شتافتند تا اقامتگاه او مشهود همگان گرديد.(۱) 📚منبع : ۱)الارشاد شیخ مفید، ج۲، ص۳۹