#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_طارق
#سوره_طارق
🔅🔅🔅
📌نگاشت19:نکته های تفسیری آیه 13و14 سوره طارق
✅ إنَّهُ لَقَوْلٌ فَصْلٌ
▫️ «إِنَّهُ»: این که قرآن. این که رستاخیز در میان است و رازها هویدا و اسرار آزموده میگردد.و ... یعنی ضمیر (هُ) یا به قرآن برمیگردد که از قرینه پیدا است، و یا به مفاهیم پیشین سوره که درباره معاد و قدرت خدا بر رستاخیز مردگان و نمایان شدن نهانیها و آزمون رازها در آن است. «فَصْلٌ»: داورانه. فیصلهدهنده. مصدر است و برای مبالغه در معنی وصفی، یعنی فاصِل، به کار رفته است .این آیه جواب قسم است.
✅ ۱ - قرآن، کلامى است که حق و باطل را به طور کامل متمایز مى سازد. (إنّه لقول فصل)
🔹 از سیاق مطالب به دست مى آید که مرجع ضمیر «إنّه» قرآن است. «فصل»; یعنى، جدا ساختن دو چیز از یکدیگر، به گونه اى که بین آن دو فاصله افتد (مفردات راغب). تعبیر «فصل» - که مصدر است - در معناى فاصل، مبالغه آمیز است و بر کمال جدایى دلالت دارد. برخى گفته اند: مراد از ضمیر در «إنّه»، گفته هاى خداوند درباره معاد است که آیات پیش گویاى آن بود. در این احتمال نیز «قول فصل» بودن آن آیات، به اعتبار قرآن بودن آنها است.
✅ ۲ - خداوند، با سوگند به آسمان و زمین، بر فارق بودن قرآن بین حق و باطل، تأکید ورزیده است. (و السماء ... و الأرض ... إنّه لقول فصل)
✅ ۳ - گفتار خداوند درباره معاد و توان او بر احیاى دوباره انسان، گفتار نهایى و فیصله دهنده تمام گفتوگوها است. (إنّه لقول فصل)
🔹 ضمیر «إنّه» چه به قرآن برگردد و چه به محتواى آیات پیشین - که درباره قدرت خداوند بر معاد بود - برداشت یاد شده استفاده مى شود. «قول فصل»، به کلامى گفته مى شود که «فصل الخطاب» باشد و به گفتوگوها خاتمه دهد.
🔅🔅🔅
✅ و مَا هُوَ بِالْهَزْلِ
▫️ «الْهَزْلِ»: یاوه و گزافه. شوخی و غیر جدّی.
✅ ۱ - ساحت قرآن و آیات معاد، از بذله گویى و سخنان سست و بى پایه، مبرّا است. (و ما هو بالهزل)
🔹 «هَزْل» و «هُزال» از یک ریشه اند و بر ضعف و سستى دلالت دارند. «هَزل» نقطه مقابل «جِدّ» و «هُزال» نقطه مقابل «فربهى» است. (مقاییس اللغة)
✅ ۲ - منکران معاد، آیات مربوط به آن را، عارى از حقیقت پنداشته و شوخى قلمداد مى کردند. (و ما هو بالهزل)
🔹 هدف از توصیف قرآن به دورى از مزخرفات و مهملات، بیان اوصاف قرآن نیست; زیرا در توصیف چیزى، به بیان حداقل کمال آن بسنده نمى شود. بنابراین مراد، نفى پندار مخالفان است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 مرحوم آیت الله
حاجآقا مرتضی تهرانی:
عاشورا که میشود
وِز وِز #دشمنان_خدا،
بلند میشود که این
خرجهایی که میکنید
بدید به فقرا...👆
[1] مثلاً امام صادق (ع) میفرماید: "صاحب الزمان (عج) در میان مردم رفت و آمد مىکند، در بازار قدم مینهد و گاهى بر فرش منزلهاى دوستان مینشیند، لکن او را نمیشناسند"، کتاب الغیبة، نعمانى، ص 164.
[2] شیخ طوسى، کتاب غیبت، ص 102.
[3] نعمانى، غیبت، ص 172؛ منتخب الاثر، ص 252، به نقل از، امامت و مهدویت، پاسخ به ده پرسش، زندگانى شخصى حضرت مهدى (عج)، ص 54؛ الاخبار الدخیلة، ج 1، ص 150؛ تاریخ الغیبة الکبرى، ص 69، به نقل از ،جزیرهى خضرا در ترازوى نقد، ص 218، سید جعفر مرتضى عاملى.
[4] محمد، صدر، تاریخ الغیبة الکبرى، ج 2، ص 65، مکتبة الامام امیرالمؤمنین (ع) العامة، اصفهان.
[5] ابن طاووس، جمال الاسبوع، ص 510، به نقل از جزیرهى خضرا در ترازوى نقد، ص 219.
[6] بحارالانوار، ج 52، ص 317.
[7] براى آگاهى بیشتر ر.ک: دراسة فى علامات الظهور و الجزیرة الخضرا، سید جعفر مرتضى عاملى، ص 263 و یا ترجمهى این کتاب، ص 225 - 217.
[8] بحارالانوار، ج 52، ص 159.
[9] الذریة الى تصانیف الشیعه، ج 5، ص 108؛ دارالاضواء، چاپ بیروت، طبقات اعلام الشیعة، قرن هشتم، 1145.
[10] مسعودى در اثبات الوصیة، ص201، از امام رضا (ع) روایتى نقل کرده است که اگر در روایات آمده است هیچ امامى از دنیا نمیرود تا فرزندش را ببیند، مربوط به قائم (ع) نمیشود. ر.ک: امامت و مهدویت، صافى گلپایگانى، پاسخ به ده پرسش، ص 56 - 53، چشم به راه مهدى، جمعى از نویسندگان مجله ی حوزه، ص 356 - 351، جزیره خضرا در ترازوى نقد، ص 221 - 217.
[11] اقتباس از سؤال 208(امام زمان (عج)، ازدواج، مکان زندگى و...)
❓❓❓ پرسش
آیا امام زمان(عج) ازدواج کرده است؟
🔰🔰🔰پاسخ
زندگانى شخصى حضرت مهدى (عج) از جمله مسائلى است که نمیتوان در آن به سادگى به علم و یقین رسید، ولى میتوان با بررسى روایات، احتمالى را به واقع نزدیک تر دانست. در این موضوع که آیا امام زمان (عج) زن و فرزند دارد، سه احتمال وجود دارد:
الف: امام (عج) اساساً ازدواج نکرده است.
ب: ازدواج کرده است اما فرزند ندارد.
ج: آن جناب ازدواج کرده و فرزند هم دارد.
لازمه پذیرش احتمال اول، این است که آن حضرت یکى از سنتهاى اسلامى را ترک گفته باشد و چنین امرى بعید به نظر میرسد.
البته گفته شده است که مسئله ی غیبت امام زمان اهم است و ازدواج مهم و مانعى ندارد که به خاطر امر مهم تر، مسئله مهم ترک شود، ولى این گفتار مورد پذیرش نیست؛ چون میان غیبت و ازدواج تزاحمى وجود ندارد و این دو قابل جمع هستند.
اما در احتمال دوم گر چه اشکال احتمال اول وجود ندارد؛ اما این سؤال بى پاسخ میماند که آیا همسر آن حضرت هم عمر طولانى دارد، یا آن جناب در هر زمان همسرهاى متعددى بر میگزیند؟ دلیلى در این رابطه وجود ندارد که موضوع را بر ما روشن کند، اما مىتوان گفت که پذیرش ازدواج با همسرهاى متعدد، استبعادى ندارد و غیبت امام (عج) اقتضا ندارد که امام (عج) یک داشته همسر باشد که همچون او داراى عمر طولانى باشد؛ زیرا از بعضى از روایات به دست میآید که غیبت آن جناب غیبت عنوانى است نه شخصى.[1] لذا میتواند با مردم به صورت ناشناس حشر و نشر داشته باشد و با آنها زندگى کند، اما کسى نداند که ایشان امام زمان (عج) است.
این سؤال در احتمال سوم هم مطرح میگردد. علاوه بر این که بعضى این احتمال را بعید شمردهاند؛ زیرا اگر امام زمان (عج) فرزندانى داشته باشد، بالاخره آنها روزى به جست و جوى اصل خود مىپردازند و... و این با فلسفهى غیبت سازگارى ندارد.
در میان روایات هم نمیتوان به دلیل معتبرى دست یافت که یکى از این سه را تأئید نماید.
شیخ طوسى از امام صادق (ع) روایت کرده است که: "لایطَّلعُ على موضِعه احدٌ من وُلْدِه ولا غیره".[2] اما همین سخن را نعمانى به گونه دیگر نقل کرده است: "لایطلع على موضعه احدٌ من ولى و غیره".[3]
از این رو با وجود این اختلاف، استناد به نقل شیخ، اطمینان بخش نیست، بلکه از جهاتى همانند علو سند و لفظ حدیث، روایت نعمانى معتبرتر به نظر مىرسد، مثلاً از یک سو در حدیث شیخ طوسى، ضمیر مفرد به جاى جمع آمده است. (به جاى اینکه گفته شود فرزندان او و دیگران، آمده که فرزندان او و دیگرى) مگر این که یکى از این سه احتمال را بپذیریم:
أ: آوردن ضمیر " در "ولده" از اشتباهات نسّاخ بوده است. ب: روایت خواسته است اشاره کند که امام یک فرزند دارد. ج: مراد از لفظ "ولد" اسم جنس است.
لذا عدهاى گفتهاند که روایت شیخ طوسى در مقام بیان، مبالغه در خفا میباشد، نه این که آن حضرت فرزندى دارد، بلکه در صدد بیان این نکته است که بر فرض اگر آن حضرت فرزندى میداشت، از جایگاه و سرّ او، آن فرزندان هم آگاه نبودند.[4] و از سوى دیگر اگر از اشکال سندى بعضى از متون که در این باب وجود دارد، صرف نظر کنیم، صراحتى در آنها مشاهده نمیشود و قابل حمل بر عصر ظهور میباشند. مثلاً ابن طاووس از امام رضا (ع) نقل کرده است که: "اللهم اعطه فى نفسه و اهله و ولده و ذریته".[5] از امام صادق (ع) هم روایت شده که: "کانى ارى نزول القائم فى مسجد السهلة باهله و عیاله".[6
عدههاى با تمسک به داستان جزیرهى خضرا گفتهاند که امام (عج) فرزندانى دارد که بر آن جزیره با نظارت آن امام، حکومت میکنند و... . اما باید گفت که این داستان، افسانهاى بیش نیست.[7] و بیشتر به داستان تخیلى شبیه است تا داستان واقعى.
علامه مجلسى (ره) در این باب میفرماید: چون این داستان را در کتابهاى معتبر نیافتم، آن را در فصلى جداگانه آوردهام.[8] و شیخ آقا بزرگ تهرانى آن را یک داستان تخیلى شمرده است.[9]
نتیجه، این که گر چه داشتن همسر و فرزند محتمل است، اما در این باب نمیتوان به روایت معتبرى استناد کرد.[10] و از سوى دیگر دلیل محکم و معتبرى هم بر ترک سنت الهى ازدواج از طرف امام زمان (عج) وجود ندارد.[11]
4_5825764468600080393.mp3
17.7M
🔊
🎼 پادڪست بســیار زیـبا
🎤حجت الاسلام دارسـتانی
✅ #محــــرم_و_کــرونا
◼️🍂◼️🍂◼️🍂◼️🍂◼️
6.04M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌴داره میرسه به گوش صدای یه 🏴قافله...😭
🎙کربلایی سید رضا نریمانی🍂
مداحی زیبا" پیشنهاد دانلود👌
🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀🥀
◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️◼️
💠 رفیق بد!
❖ مرحوم آیتاللهالعظمی حاج سید احمد زنجانی در کتاب «الکلام یجرّ الکلام» درباره شرابخواری و نقش رفیق ناصالح در ترغیب شخص برای ارتکاب معصیت، مینویسد:
📝... حضرت رسول اللّه (صلى اللّه عليه و آله) در باب خمر، به ده طايفه لعن کرده: غرس کننده درخت آن، نگهبان آن، فشرنده آن، خورنده آن، ساقى آن، حامل آن، طـرف عمل آن، فروشنده آن، خريدار آن و خورنده بهاى آن!
پس، همه اينها بار لعنت بر دوش مىگيرند. چه کسى اين بارها را بر دوش آنها گذاشته؟ رفيق بد! با چه چيز؟ با يك خنده که به روى او کرده، با يك کلمه خوش خُلق که به ناف او بسته! او نيز معنى خُلق را نفهميده که چيست، تا خوشى و بدى آن را بفهمد. گمان کرده که خوش خلقى، با خنديدن و خندانيدن است. نه عزيزم! پيغمبر اکرم (صلى اللّه عليه) که در قرآن به خُلق عظيم توصيف شده، نه از جهت اين بود که قاه قاه مىخنديد يا اينكه هر چه مىگفتند قبول مىکرد؛ بلكه از جهت اوصاف حسنهاش بود، از تواضع و رحم و شفقت و نحو اينها . والّا اگر مشرکين به او التماس مىکردند که ما خواهش مىکنيم که يك بار به بت ما سجده کن تا ما در زير سايه تو مفتخر با آن باشيم، آيا ممكن بود قبول کند؟ آيا با قبول کردن آن، خوش خلق، و با رد کردن آن، بد خُلق مىشد؟ حاشا!
دعوت کردن رفيق بد به شراب نيز همينطور است؛ نه قبول کردنش خوش خلقى است و نه رد کردنش بد خلقى؛ چون اين دين است و ربطى به خُلق ندارد. گرچه مقتضاى خُلق، شنيدن حرف رفيق است ولى آن، در جایى است که حرف رفيق، مخالف حرف خالق رفيق نباشد! والا حرف رفيق را بايد بر ديوار زد.
پس کسى که تو را دعوت به شراب يا قمار يا ترياك يا غير آنها که مفسده دنيويه و اخرويه دارد، مىکند، بد خُلق اوست که بر راه سعادت تو خار مىريزد، نه تو که ردّش مىکنى و خار از راه سعادت خود برمىدارى.
اين همه مردمان تبهكار که عالم را گرفته، همه در نتيجه رفيق بد، تبهكار شدهاند. اين است که شاعر، زبان به نصيحت گشوده، مىگويد:
اى برادر برگريز از يار بد
يار بد بدتر بود از مار بد
مار بد تنها تو را بر جان زند
يار بد بر جان و بر ايمان زند!
خوب هم گفته؛ زيرا همين رفيق صديق که تو را هم پياله خود مىکند، وقتى خود، مست باده شد و تو را هم مست و لايعقل کرد، آنگاه، «خر بيار و معرکه بار کن!» در عالم بدمستى، چه فحشهاى عِرضى به تو مىدهد! بلكه گاه کار به ضرب و زخم نيز مىکشد! البته تو خودت بهتر مىدانى؛ چون از ما شنيدن است ولى از تو ديدن!
#رفیق #شراب #خوش_خلقی
#الکلام_یجر_الکلام
7.03M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🍃 نماز با فضیلت آخرین روز ماه ذی الحجه
💠حجت الاسلام #فرحزاد
#سخنرانی_کوتاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#هوای_محرم....♡
🌹حسین، مرا صدا کن.....
#حاجمیثممطیعی
📌#مشهورات #غیرمستند درباره #عاشورا
⛔️مشهور است که ۱۲هزار نامه برای امام حسین(ع) نوشته شده و او را به کربلا دعوت کردند،
✅ اما طبق شواهد تاریخی ۱۵۰ نامه فرستاده شد و ۱۲هزار نفر با مسلم در کوفه بیعت کردند.
⛔️مشهور است که امام #حسین(ع) #حج خود را ناتمام گذاشتند،
✅درحالی که امام حسین(ع) برای حج محرم نشده بودند و #عمره مفرده بجاآورده بودند.
⛔️نقل میکنند که اصحاب امام #حسین(ع) شب عاشورا پراکنده شدند
✅در حالی که طبق روایت امام معصوم(ع) این گونه نبوده است.
⛔️تنها رفتن حضرت #عباس(ع) برای آوردن آب مشهور غیرمستندی است؛
✅زیرا هر دو برادر با هم بودند، یعنی امام حسین(ع) نیز همراه با حضرت عباس(ع) بودند.
⛔️ #غسل_شهادت بر بدن امام حسین(ع) و یاران ایشان از مشهورات غیرمستند است.
⛔️حضرت سید الشهدا(ع) دعای #عرفه را چند روز قبل از واقعه عاشورا قرائت نکردهاند،
✅بلکه در سالهای قبل قرائت شده است.
⛔️بریده شدن #انگشت امام حسین(ع) برای غارت #انگشتر مورد تأیید نیست.
⛔️ #عروسی حضرت #قاسم(ع)، حضور #شهربانو و #لیلا در #کربلا و همچنین از خود بی خود شدن حضرت #زینب(س) بعد از دیدن سر حضرت امام حسین(ع) بر #نیزه، از دیگر مشهورات غیرمستند عاشورا است.