💠 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره
❓س: چرا در اکثر ایام #زیارت #امام_حسین ع با فضیلت ترین #اعمال است؟
✅ ج: به خاطر اینکه حفظ اسلام با امام حسین ع است. علت اینکه خدا این را دیده بود، چون دید بعد از #پیامبر_اکرم ص خیلی از عوضی ها می خواهند #اسلام را از بین ببرند، همه جا را بی دین کنند، خدای متعال با #علم و حکمتش تشخیص داد آن چیزی که بتواند اسلام را از نابودی حفظ کند شهادت امام حسین علیه السَّلام است. این شهادت و مصیبت سنگین یک جوری است که دل انسانها را تحریک می کند، اگر چه #کافر باشند، لذا شما دیدید #مسیحی ها، #یهودی ها، #روز_عاشورا نذری می دهند، به خاطر شهادت امام حسین ع است، این حفظ می کند. هر سال که ایام محرم میرسد، روز عاشورا #سیاهی و شام و ناهار و #سینه و... عده ای می آیند در تور و مسلمان میشوند.
⬅️ کسانی که به واسطه #گناه از #خدا فاصله میگیرند در این ایام به #برکت خون امام حسین ع جمع می شوند و #نماز و #روزه و #توبه و کارها درست می شود، بنابراین هیچ چیزی به اندازه #شهادت امام حسین ع اسلام را حفظ نکرده است.
با توجه به اینکه امروز 21 محرم مصادف با رحلت دانشمند بزرگ تشیع مرحوم علامه حلی رحمة الله علیه است،بیانات زیبا و ارزشمند مرجع عالیقدر در مورد مقام این شخصیت بزرگ تشیع تا لحظاتی دیگر تقدیم همراهان گرامی می گردد.
التماس دعا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⚠️مسئولیت همه این مردم با ماست!
🎥 آیت الله العظمی وحیدخراسانی
🔰 در بیان مقام مرحوم #علامه_حلی
📅 ۲۲/اردیبهشت/۱۳۹۵
◻️ #کلیپ #حکایت #روحانیت
🔰بیان مقام مرحوم علامه حلی در کلام آیت الله العظمی وحیدخراسانی
⚠️مسئولیت همه این مردم با ماست! اینها ایتام #امام_زمان علیهالسلام هستند. شما هم چکارهاید؟ این لباس، لباس سربازی اوست، لباس خدمتگذاری اوست. اگر از ما بپرسند که خودت را به او نسبت دادی، ملبس به #لباس_نوکری او شدی، اما نوکری نکردی، چه جواب بدهیم؟
💠 ما بی خبریم، چه کردند؟! چه بودند؟! حسن بن یوسف بن مطهر...
ابن حجر! آن هم ابن حجر عسقلانی، با آن نصبش، درباره علامه میگوید: کان آیة فی الذکاء، یکتب وهو راکب... - نه تنها در خانه می نوشت، #سواره هم مینوشت- یزاحم بعظمته الکواکب.
♨️ عمری کار کردیم اما به قدر #کفش علامه کاری نکردیم! آمد به مجلس خدابنده... هنر این است. واقعاً بهت انگیز است. آمد به مجلس خدابنده، کفشهایش را در آورد، زیر بغلش گرفت!
🔷 همه حیران. علمای چهار مذهب نشستهاند، همه میخندند که آبروی #تشیع رفت. در محفل سلطان! کفش زیر بغل !!!
🔶بعد پرسیدند: چرا کفشت را زیر بغلت آوردی؟ گفت: میترسم! پرسیدند: از چه میترسی؟ پرسید: اگر شما میخندید به من که کفش را برداشتم، از ترس دزدیدن حنفیه شافعیه حنبلیه مالکیه بود، چرا رؤسای چهار مذهب کفش #پیغمبر را دزدیدند؟
‼️ باز تعجب بیشتر شد. گفتند: اینها کجا #رسول_خدا صلیاللهعلیهوآله را درک کردند؟ بعد پرسید: اگر رسول را درک نکردند، چرا دین رسول را از اینها گرفتید؟
ذات نایافته از هستی بخش
کی تواند که شود هستی بخش
✅ در همان مجلس چهار مذهب را به لنگ کفشش بیچاره کرد. این مرد علم و عمل. واقعاً بهت انگیز است. این توفیق چه میکند!
📚 ۵۰۰ کتاب از او به یادگار مانده است. این علمش. بعد عملش، تقوایش: لولا کتاب الألفین و زیارة قبر #الحسین لأهلکتنی الفتوی. احتیاطش در دین این است. اگر کتاب الفین در امامت نبود، اگر زیارت قبر #حسین نبود، فتاوا مرا هلاک می کرد! علامه این است، این علم و این تقوا. لاهلکتنی الفتاوی.
🔶 بعد رسید به این مقام: می رفت از حله به زیارت قبر #سیدالشهدا علیهالسلام. یک وقت مشاهده کرد یک کسی #پیاده با او راه میرود. سؤالاتی میکند بهت انگیز، از فروع فقهیه، از طهارت تا دیات، از عقود تا ایقاعات، تا احکام تا عبادات. همه ابواب فقه پیش او حاضر است.
‼️ علامه مبهوت شد این کیست؟ از بهت تازیانهاش افتاد، بعد تازیانه را برداشت، داد به علامه، علامه وقتی این احاطه را دید، گفت: این مسئله را برای من حل کن: آیا در همچون روزگاری، میشود کسی به خدمت #ولی_عصر، صاحب دهر و زمان برسد؟
🌥 گفت: چطور نمیشود و حال آن که تازیانه به دست علامه میدهد! این جور بودند، این جور شدند.
💢ما چه کردیم؟ در یک مجلس فقهای چهار مذهب را بیچاره کرد. سلطان دستور داد از خطبه ها سب #امیرالمومنین علیهالسلام را برداشتند، مذهب #شیعه را در ایران رسمی کرد.
🔺 این #عمل، این #علم. آیا ما جز #قصور، جز #تقصیر هیچ داریم؟ مگر خدا لطفی کند، بر ما ببخشد...
🎙 آیت الله العظمی وحیدخراسانی
📅 ۲۲/اردیبهشت/۱۳۹۵
◻️ #حکایت #کلام_فقیه #روحانیت
Roze_shab-jome_Mirzamohamadi(8).mp3
15.36M
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله
🔉 چقدر نام تو زیباست اباعبدالله..
▪️روضه شب جمعه ماه محرم
#پیشنهاد_دانلود
🎤 حجت الاسلام #میرزامحمدی
✅پراکنده گو، رؤیای پراکنده می بیند.
🔸آنهایی که خوابهای آشفته میبینند، مثل بیداری آنهاست.
🔸کسانی که اهل تحقیق و پژوهش نیستند، آدمهای عادی هستند؛ پنج شش نفر وقتی یک جا مینشینند، اول که وارد میشوند در یک موضوع سخن میگویند، یک ساعت که نشستند و ختم جلسه اعلام شده و دارند میروند درباره چیزهایی بحث کردند که هیچ رابطهای بین آن حرفهای آخر اینها با حرفهای اول اینها نیست؛ براساس تداعی معانی، تداعی الفاظ، تداعی اذهان است، پراکندهگویی عصاره کار جلسه آنهاست؛ اینها را «اضغاث احلام» میگویند.
🔸شما ببینید این باغهایی که علف هرز زیاد دارد، وجین می خواهد ... اگر باغبانی نداشته باشد تا علف هرز را وجین کند، وقتی یک دسته سبزی از آن باغ بگیرید، شما این دسته سبزی را که مثلاً یک کیلو وزن آن است دهها بار باید بگردی تا یک برگ قابل خوردن پیدا کنی.
🔸در میان علف های هرز، یا همه اش هرز است یا اگر هم سبزی خوراکی پیدا شود بسیار کم است، اینها را میگویند دستهای! اینها را میگویند «اضغاث»؛ اگر اینها در بیداری باشد که «اضغاث یقظه» است، اگر در خواب باشد که «اضغاث احلام» است.
🔸خوابهای آشفته مثل بیداری است، چون انسان همانطوری که در بیداری پراکنده زندگی میکند، خواب آنها هم همینطور است.
🔸مگر خواب خوب نصیب هر کسی میشود؟!
🔸هر کسی هر حرفی میزند باید توقع داشته باشد رؤیای صالحه یا رؤیای صادقه نصیبش شود؟
🔸کسی که با قصه زندگی میکند، خواب تحقیقی نصیبش نمیشود؛ کسی که با بنای عقلا و فهم عرف زندگی میکند، رؤیاهای عقلی نصیبش نمیشود.
🔸بالأخره رؤیا محصول «یقظه» است.
🔹درس خارج تفسیر #حضرت_آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی/سوره صافات، آیات 99 الی 111
🔰 معجزه
🔷🔹ما هنگامى كه مى خواهيم با پاى خودمان اين همه راه برويم و با دست ضعيف خودمان مى خواهيم سنگهاى بزرگ را برداريم،
ناچار عقب مى نشينيم و كنار مى رويم و اگر جلو هم بتازيم، ضربه مىخوريم وخُرد مىشويم،
🔹اما هنگامى كه با دست حق و با نصر او و با فتح او همراهيم، ديگر ضعفى نيست.
🔷🔹 هنگامى كه ما در راه هستيم، ناچار از تمام هستى مدد مى گيريم و تمام هستى كمك ماست.
🔷 هيچ گاه ميان انسان و طبيعت و اللَّه مرز بسته نمى شود.
هنگامى كه انسان در راه بود،
از تمام اينها مدد مى گيرد.
و اين است كه نيرومند مى شود و ضعفى نمى بيند.
🔶🔸 با اين توضيح ديگر معجزه ها و كمك هاى الهى مسأله اى نيست،
كه انسان در راه، از تمام بهره ها استفاده مى كند.
🔶 آنها كه با قانون هاى حاكم بر هستى هماهنگ اند،
از تمام آنها بهره برمى دارند و معجزه ها به راحتى توضيح مى يابند.
🔶🔸 تمام طبيعت معجزهاى است كه با آن مأنوس شده ايم و تمام معجزه ها طبيعت هايى هستند كه با آن انس نداشتيم.
🔸معجزه، طبيعت نامأنوس است و طبيعت معجزهى مأنوس.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب عاشورا، صفحه ۳۶
استاد صفایی حائری
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت16:نکات تفسیری آیه 14 سوره انشقاق
إِنَّهُ ظَنَ أَنْ لَنْ يَحُورَ
☑️ ۱ - اهل دوزخ در دنیا، مى پنداشتند زندگى شاداب آنان دگرگون نشده و الفت هاى خانوادگى شان هرگز از هم نخواهد گسست. (إنّه ظنّ أن لن یحور) «حَور»، رجوع از چیزى و به چیزى مى باشد. اصل معناى آن بازگشت به کم بود است و با ضمّه «حاء» به معناى هلاکت خواهد بود (لسان العرب). فعل «یحور» از هر کدام مشتق باشد، برداشت یاد شده قابل استفاده است.
☑️ ۲ - دوزخیان، در دنیا در این گمان به سر مى برند که هرگز پس از مرگ، حیات دوباره نخواهند یافت. (إنّه ظنّ أن لن یحور) «حَوْر»، تعبیرى دیگر از «حشر» است و به هلاکت یا نقص و انحطاطى نظر دارد که در آخرت، نصیب منکران معاد خواهد شد.
☑️ ۳ - جاودانه پنداشتن دنیا و استبعاد معاد از سوى ناباوران، بر پایه گمان است; نه برهان و یقین. (إنّه ظنّ)
☑️ ۴ - جاودانه پنداشتن دنیا و بعید شمردن معاد، ریشه دل خوشى هاى نابجا و دلبستگى به خانواده و خاندان است. (إنّه کان فى أهله مسرورًا . إنّه ظنّ أن لن یحور) حرف «إنّ» در «إنّه ظنّ»، براى بیان علت سُرورى است که در «کان فى أهله مسروراً» بیان شده است.
☑️ ۵ - اعطاى نامه عمل از پشت سر، فریاد هلاکت خواهى در قیامت و گرفتارى به آتش جهنم، برخاسته از استبعاد معاد است. (و أمّا من أُوتى ... إنّه ظنّ أن لن یحور) این آیه، مى تواند بیانگر علت براى مطالب قبل باشد که از جمله آنها «اُوتى کتابه وراء ظهره» بود.
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
4_5967753063748863985.mp3
8.05M
#سخنرانی_صوتی
🎧 موضوع: قواعد سلوک معنوی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۶/۱۹
⏱ زمان: ۳۳ دقیقه
📍 در جمع اساتید و طلاب مدرسه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان
✨🌺✨🌺✨
✅پرسش:
سربازان و منتظران واقعي امام زمان(عج) چه ويژگي هاي مشخصي بايد داشته باشند و چه کارهايي انجام بدهند که تعدادشان به 313 نفر هم نميرسد تا آقا ظهور کنند؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
غيبت حضرت ولي عصر(عج) يکي از رازهاي الهي بوده و ممکن است ما نتوانيم ازکنه آن آگاه شويم و در برخي روايات آمده که حکمت آن پس از ظهور روشن مي گردد. امام صادق(علیه السلام) فرمود: "صاحب الامر غيبتي دارد که تخلف ناپذير است، اجازه نداريم علت آن را بيان کنيم. حکمت غيبت او همان حکمتي است که در غيبت حجت هاي پيشين وجود داشته و پس از ظهور روشن خواهد شد، چنان چه حکمت کارهاي خضر از شکستن کشتي و کشتن پسربچه و برپا داشتن ديوار شکسته، وقتي براي موسي روشن شد که آن دو خواستند از هم جدا شوند،(1) غيبت سرّي از اسرار الهي است".(2)
🍃عبدالله بن فضل هاشمي مي گويد: امام صادق(علیه السلام) فرمود: "صاحب الامر غيبتي خواهد داست؛ به طوري که گمراهان در شک واقع مي شوند".عرض کردم چرا؟ فرمود: "اجازه نداريم علتش را بيان کنيم. موضوع غيبت از اسرار خدا و غيبتي از غيبت هاي الهي است. چون خدا را حکيم مي دانيم، بايد کارهايش از روي حکمت صادر شود".(3)
✍️در عين حال مي توان فلسفه غيبت را در حد فکر بشري فهميد و آن اين که اين آخرين حجت معصوم الهي براي تحقق بخشيدن به آرماني بزرگ (گسترش عدل کلي و به اهتزاز در آوردن پرچم توحيد در جهان) در نظر گرفته شده است، و اين آرمان نياز به گذشت زمان و شکوفايي عقل و دانش بشر و آمادگي روحي و عقيدتي بشريت دارد، تا جهان به استقبال موکب آن امام عدل و آزادي رود. طبيعي است، چنان چه آن حضرت بيش از فراهم شدن مقدمات، در ميان مردم ظاهر شود، سرنوشتي (شهادت) چونان ديگر حجت هاي الهي يافته و قبل از تحقق آن آرمان بزرگ، ديده از جهان فرو خواهد بست. به اين حکمت در روايات اشاره شده است.
🌱امام باقر(علیه السلام) فرمود: "براي حضرت قائم غيبتي است قبل از ظهور، براي جلوگيري از کشته شدن". (4)
🔹در برخي روايات ديگر يکي از علل غيبت امام زمان(عج) امتحان مردم ذکر شده است.(5 ) بدين که در اثر غيبت حضرت مهدي(علیه السلام)، مردم آزمايش مي شوند. گروهي ايمان استواري ندارند، باطنشان ظاهر مي شود و دستخوش شک و ترديد مي گردند. کساني که ايمان در اعماق قلبشان ريشه دوانده است، به سبب انتظار ظهور حضرت و ايستادگي در برابر شدائد، پخته تر و شايسته تر مي گردند.
🍀امام کاظم(ع) فرمود: "هنگامي که پنجمين فرزندم غائب شد، مواظب دين خود باشيد، زيرا او ناگزير غيبتي خواهد داشت، به طوري که گروهي از عقيده خويش بر مي گردند. خداوند به وسيله غيبت، بندگان خويش را آزمايش مي کند".(6)
🔸در بعضي از روايات يکي از علل غيبت امام، آزادي او از يوغ بيعت با حاکمانِ ستمگر زمان بيان شده است؛
👈بدين معنا که امام هيچ رژيمي را حتي از روي تقيه به رسميت نمي شناسد. اگر حضرت در غيبت نبود، بايد با حکومت هاي عصر خود بيعت مي کرد، که با اهداف و آرمان امام همخواني نداشت.
🍀حسن بن فضّال مي گويد: امام هشتم فرمود: "گويي شيعيان را مي بينم که هنگام مرگ سومين فرزندم (امام حسن عسکري) در جستجوي امام خود، همه جا را مي گردند. اما او را نمي يابند". عرض کردم: چرا غايب مي شود؟ فرمود: "براي اين که وقتي با شمشير قيام مي کند، بيعت کسي بر گردن وي نباشد".(7)
پي نوشت ها:
1- سوره کهف، آيات 66 ـ 83.
2- شيخ صدوق، کمال الدين، ج 2، ص 158.
3- بحارالانوار، ج 52، ص 91.
4- شيخ طوسي، کتاب الغيبه، ص 203.
5- اثبات الهداه، ج 6، ص 438.
6- طوسي،کتاب اليبغه، ص 204؛نعماني، کتاب الغيبه، ص 154.
7- بحارالانوار، ج 51، ص 152.
ادامه دارد...
#مهدویت
#امام_زمان
❓❓خلاصه پرسش
آیا حضرت علی اصغر(ع) روی سینه امام حسین(ع) در همان قبر به خاک سپرده شده است؟
❓❓پرسش
آیا حضرت علی اصغر(ع) روی سینه امام حسین(ع) در همان قبر به خاک سپرده شده است؟
🔰🔰پاسخ اجمالی
شهید قاضی طباطبایی(ره) در پاورقی کتاب «تحقیق درباره اول اربعین حضرت سید الشهدا(ع)» در اینباره چنین می نویسد: این جریان که بر سر زبانها است و برخی منبریها آنرا نقل میکنند که حضرت سجاد(ع) على اصغر(ع) را در موقع دفن بر روى سينه حضرت سيد الشهداء(ع) گذاشت و آن طور دفن فرمود، سند صحیحی ندارد؛ و علاوه بر آن از نظر حکم فقهی نیز اشکال بر آن وارد است؛ زیرا در آداب دفن میّت آمده است که جنازه را در قبر به طرف راست میخوابانند که صورتش به طرف قبله باشد و مانند حال احتضار نمیخوابانند كه سينه به طرف آسمان باشد تا جنازه طفل روى آن گذاشته شود. البته ممکن است گفته شود: امام سجاد(ع) در مقابل سينه امام حسین(ع) در زمين به طرف قبله گذاشت، اگر چه چنین چیزی ممکن است؛ اما مدرک و دلیلی بر این گونه دفن شدن علی اصغر نداریم. شاید مقصود این باشد که شهادت علی اصغر(ع) به قدری بر امام حسین(ع) سخت بوده است که قلب مقدس حضرت را سوزانده است و گویا علی اصغر به روی سینه پدر دفن شده است. این گونه تفسیر نوعی مجازگویی است. بنابر این، سخن مشهور همان است که تاریخ نویسان گفتهاند که: شهدای کربلا از جمله علی اصغر(ع) در زیر پای امام حسین(ع) مدفونند.[1]
📚📚 منابع:
[1]. قاضى طباطبایى، سيد محمد علی، تحقيق در باره اول اربعين حضرت سيد الشهدا (ع)، ص 95، وزارت ارشاد، تهران، 1383ش.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اهانت به حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله و دفاع امیرالمؤمنین علیهالسلام
🎥 کلیپ تصویری: فرمایشات حضرت آیتالله بهجت(ره)
🔹 روایتی، ظاهراً در[کتاب] ابنابیالحدید است که میگوید: [شخصی در نامهای توهین آمیز] نوشت برای امیرالمؤمنین(ع)، [که چرا] دائم خودت را میچسبانی به رسول[اکرم] صلیاللهعلیهوآله[که] من دامادش هستم [و] پسرعمو و وصیش هستم؟
مگر او خودش که بود!؟ که تو اینقدر فضیلت پیدا میکنی بهواسطه اتصال به او؟
[نهایتا پیامبر] «إنما کان رسول علی الناس کافه»[۱] نامهرسان بود به همۀ مردم!
[خب آیا] نامهرسان میفهمد که در نامه چیست؟ [و] مقصود صاحب نامه چیست؟ «لا حکم له غیر ذلک».
🔹 [در پاسخ به این توهین بی شرمانه و مغالطه باید گفت] در صورتی که قرآن پر است از «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول»[۲] اطاعت کنید از خداوند و اطاعت کنید از رسول اکرم(ص)
[به طوریکه] اگر «اطیعوا الرسول» علاوه بر «اطیعوا الله» نباشد، تکرار او به چه مناسبت است؟!
[در صورتیکه اگر رسول، صرفا نامه رسان بود] «اطیعوا الله» کافی است! [اما علاوه بر آن فرموده:] «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول».
🔹 لذا حضرت امیر خیلی از این کلام متأثر شد.
🔸 میشود بگوییم [که حرف آن شخص،] کفر است؛ به جهت اینکه با این تکرّر [آیاتِ قرآن دربارۀ الزام به اطاعت از رسول]، اگر باز هم کسی مخالفت کند، مخالفت با قطعی الصدورِ [و صریح] از قرآن کرده است.
🔻 پینوشت:
١. سبأ : آیه ۲۸
۲. نساء : ۵۹- مائده : ۹۲- نور : ۵۴- محمد : ۳۳- تغابن : ۱۲.
✅ #اخلاص در اعمال و #عبوديت الهى
📌 اى عزيزان من!
👈 در عبادات مقيد باشيد به كيف آن، نه كم.
👈 اخلاص در اعمال را بايد در پيشانى هر عملى قرار دهيد.
👈 هر عمل عبادى كه انجام مى دهيد توجه داشته باشيد چه مى گوئيد [و] با كه سخن مى گوئيد.
👈 چون مقصود از خلقت بشر شناختن حق تبارك و تعالى است [و] عبوديت نتيجه شناسائى است، لذا بر شما لازم است شناسائى حق را به عبادات ظاهره به جاى آوريد تا شناسائى، حاصل شود، سپس عبوديت.
👈 عبادات ظاهره البته انسان را از كارهاى ناشايسته باز مى دارد ولى اگر خلوص آن ها زياده گردد مقرب تر گردد و مى تواند شما را به مقام عبوديت رساند.
📚 بخشی از وصایای اخلاقی آیة الله #سعادت_پرور (ره) به فرزندان
🔰 از امام چه بخواهیم؟
🔷🔹 مسأله ى انتظار ما از حجت مسأله ى توسل را توضيح مى دهد.
🔹 اين درست كه ما آنها را شفيع و همراه طلب خود ساخته ايم و حتى نمك طعام و رنج فرزندان مان را با آنها در ميان مى گذاريم
🔹 و اين درست است كه ما جز از اينها نمى خواهيم
🔹 ولى درست ترين اين است كه از اينها جز خودشان را نخواهيم
و از آنهابراى رسيدن به بتها و عروسك هاى حقير و ناچيزمان استفاده نكنيم
🔹 و اينها را براى رسيدن به اين آرزوهاى كوچك زير پا نگذاريم
🔷🔹 تا آنجا كه با اشك و سوز بگوييم مهدى جان! آقا جان! اگر جواب مرا ندهى بر مى گردم ...
🔶🔸 راستى به كجا بر مى گرديم؟
به سوى چه كسى و در چه دنياى بزرگ و كوچكى.
🔸ما همه ى اين راهها را تجربه كرده ايم و از همه ى بن بستها زخم خورده ايم
تا به اينها روى آورديم.
🔸 حال چگونه با برآورده نشدن خواسته هاى كوچك مان و مستجاب نشدن دعاهاى ريزو درشتمان از اينها بر مى گرديم و با آنها قهر مى كنيم.
🔸 اگر ما به خاطر اين خواسته ها از اولياء خود بريديم و حتى در دلمان بر آنها خرده گرفتيم،
معلوم مى شود كه ما اين خواسته ها را از آنها ضرورى تر و مهمتر مى دانيم
و در هنگام تعارض، آنها را زير پا مى گذاريم، و بر آنها مى شوريم
🔸در حالى كه آنها آمده اند تا به من بياموزند كه چگونه با رنجها برخورد كنم و چگونه از نعمتها به غرور و تكاثر نرسم و چگونه در هر موقعيت، موضعگيرى مناسب داشته باشم
و از بدى ها خوب استفاده كنم و به كوثر دست بيابم.
🔸 چون داشتن امكانات و نعمتها مهم نيست، كه بهره بردارى مناسب و برخورد مهم است.
🔸 زاويه ى ديد و زاويه ى برخورد به من ظرفيت و ظرافت و كوثر و استمرار را مى بخشد.
🔸 من مى خواهم كه آنها براى من بت بسازند و يا بت هايم را تعمير كنند، در حالى كه آنها آمده اند تا مرا از بت پرستى برهانند و بت هايم را با دست خودم بشكنند.
🔸من از آنها نعمت مى خواهم و آنها براى من غنا و خير و استغناء را در نظر گرفته اند.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب وارثان عاشورا، صفحه ۴۱
استاد صفایی حائری
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت17:نکات تفسیری آیه 15 سوره انشقاق
بَلَى إِنَ رَبَّهُ کَانَ بِهِ بَصِيراً
☑️ ۱ - بازگشت دوباره انسان به حیات در آخرت حتمى است. (إنّه ظنّ أن لن یحور . بلى)
☑️ ۲ - بصیر بودن خداوند به ویژگى هاى منکران معاد، دلیل لزوم محشور ساختن آنان و حسابرسى از آنها است. (ظنّ أن لن یحور . بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا)
☑️ ۳ - خداوند، با توبیخ کسانى که به تفریحات خانوادگى سرگرم شده و معاد را بعید شمردند، آنان را به مؤاخذه اخروى تهدید کرد. (بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا) خبر از آگاهى خداوند به کارها و خصلت هاى منکران معاد، تهدید آنان به مؤاخذه با تعبیرى توبیخ آمیز است.
☑️ ۴ - دنیا و شادى هاى آن، جاودانه نیست و دگرگون خواهد شد. (إنّه کان فى أهله مسرورًا . إنّه ظنّ أن لن یحور . بلى)
☑️ ۵ - خداوند، آگاه به وجود نشیب و فراز در مراحل حیات دنیوى و اخروى انسان و ناپایدار ماندن محفل هاى خانوادگى و خوش گذرانى هاى دنیامداران (بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا) هر چند ضمیر در «ربّه» و «به»، به منکر معاد برمى گردد; ولى محتواى آیه شریفه، به جنبه انسان بودن آنان مربوط است.
☑️ ۶ - حیات بشر، غیر قابل انفکاک از معاد است. (بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا) در آیه شریفه، بصیر بودن خداوند به انسان، دلیل معاد گرفته شده است; یعنى، هر کس با ویژگى هاى این مخلوق آشنا باشد، معاد را براى او ضرورى خواهد دید.
☑️ ۷ - آگاهى دقیق خداوند به حقیقت انسان، دلیل سامان دادن معاد در مراحل هستى او است. (بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا) جمله «إنّ ربّه...» در مقام تعلیل است و بصیرت خداوند به انسان را دلیل معاد قرار داده است; یعنى، انسان موجودى است که باید معاد داشته باشد و چون خداوند، به طور کامل به حقیقت انسان آگاهى دارد، براى او معاد قرار داده است.
☑️ ۸ - خداوند، مالک و مدبر انسان و سامان بخش تحولات زندگى و عوالم هستى او است. (ربّه)
☑️ ۹ - ربوبیت خداوند بر انسان ها، مقتضى شناخت ذات و حالات آنان است. (إنّ ربّه کان به بصیرًا)
☑️ ۱۰ - معادِ انسان ها، جلوه ربوبیت خداوند بر آنان است. (بلى إنّ ربّه)
☑️ ۱۱ - کسانى که در قیامت نامه عمل را از پشت سر دریافت کرده و به دوزخ گرفتار مى شوند، خود عامل پیدایش چنین سرنوشتى اند. (أمّا من أُوتى کتبه ... و یصلى سعیرًا ... بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا)
☑️ ۱۲ - عذاب دوزخیان و اعطاى نامه عمل به آنان از پشت سرشان، نظام جزایى آگاهانه و مدبرانه خداوند است. (و أمّا من أُوتى کتبه ... و یصلى سعیرًا ... بلى إنّ ربّه کان به بصیرًا) حرف «بلى» ممکن است به تمام مشخصات دسته دوم (و أمّا من اُوتى ...) ارتباط داشته باشد. در این صورت پندار رجوع نکردن را، پندارى باطل و حوادث پیش آمده (اُوتى کتابه وراء ظهره ... یصلى سعیراً) را، رخدادى ثابت معرفى مى کند. جمله «إنّه ...» بیانگر این است که آن حادثه ها، برخاسته از ربوبیت و بصیرت خداوند است.
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
#ما_ملت_امام_حسینیم
وَ كَيْفَ اُضامُ وَ اَنْتَ النّاصِرُ لي، اَمْ كَيْفَ اَخيبُ وَ اَنْتَ الْحَفِيُّ بي
و چگونه مورد ستم واقع شوم و حال آنكه تو يار مني؟ يا چگونه نااميد گردم در حالیكه نسبت به من سخت مهربانی!
#دعای_عرفه
⁉️سوال: اگر فردی بعد از تکبیر نماز ظهر یادش بیاید که نماز صبحش قضا شده، آیا می تواند نیت را به نماز صبح برگرداند؟
✅ پاسخ:
📝همه مراجع( غیر آیات عظام صافی و مکارم): اگر وقت نماز ادا وسعت داشته باشد می تواند در بین نماز نیت را به نماز قضا برگرداند؛ ولی باید برگرداندن نیت به نماز قضا ممکن باشد؛ برای مثال: اگر مشغول نماز ظهر است، در صورتی می تواند نیت را به قضای صبح برگرداند که وارد [1] رکعت سوم نشده باشد. [2]
📝آیت الله صافی: اگر هنگام شروع نماز ظهر به قضای نماز صبح علم و توجه داشته باشد، اما باز شروع به نماز ظهر کرده است، برگرداندن نیت از نماز ظهر به قضای صبح بنابر احتیاط واجب جایز نیست. [3]
📝آیت الله مکارم: اگر نماز قضا، قضای همان روز باشد، احتیاط واجب این است که نیت را از نماز ادا به نماز قضا برگرداند. البته این در صورتی است که جای عدول باقی باشد. [4]
#نماز_قضا
................
📚 پی نوشت:
[1]. صافی: داخل رکوع رکعت سوم نشده باشد.
[2]. توضیح المسائل ده مرجع، م 763؛ امام، تحریر الوسیله، ج1، فی النیه، ص 290، م 12 و فی صلاه القضا، م 13 و العروه الوثقی مع تعلیقات، ج1، احکام الاوقات، م 11؛ خامنه ای، سایت، استفتائات جدید؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 735؛ سیستانی، منهاج الصالحین، ج 1، ص 199، م 579.
[3]. صافی، توضیح المسائل، م 771.
[4]. مکارم، توضیح المسائل، م 699.
---------------------------