eitaa logo
حقیقت ناب
1.1هزار دنبال‌کننده
10.1هزار عکس
5.1هزار ویدیو
455 فایل
سوالات دینی خود در جنبه های مختلف دینی. یافتن پاسخ سوالات فقهی طبق نظرمراجع تقلید، انتقادات و پیشنهادات سازنده ی خود در مورد مطالب کانال، ومطالب زیبا و آموزنده تان، با آیدی زیر👇 @Sajadi82 درارتباط باشید.
مشاهده در ایتا
دانلود
🔅🔅🔅 💢 نگاشت 3 :معرفی اجمالی سوره نباء ▪ شیخ طوسی در تفسیر تبیان می‌نویسد: درباره سبب نزول این سوره گفته‌اند رسول خدا(ص) با قریش سخن می‌گفت و اخبار امت‌های گذشته را برایشان بازگو می‌کرد و آنان را پند می‌داد؛ اما آنان حضرت را مسخره می‌کردند. پس خداوند پیامبر(ص) را از سخن گفتن با آنان نهی کرد. [روزی] رسول خدا(ص) با اصحابش سخن می‌گفت که یکی از مشرکان جلو آمد و حضرت سکوت کرد. پس مشرکان جمع شدند و گفتند ای محمد! سخن تو عجیب است و ما دوست داریم سخن تو را بشنویم. اما پیامبر(ص) فرمود خداوند مرا از سخن گفتن با شما نهی کرده است. پس خداوند «عَمَّ يَتَساءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ» را نازل کرد. 🔹 تطبیقِ نبأ عظیم و متقین به حضرت علی در تفسیر البرهان ده روایت ذیل آیه اول و دوم سوره نبأ آمده که «نبأ عظیم» را امیرالمؤمنین علی(ع) یا ولایت آن حضرت خوانده‌اند. همچنین قاضی نورالله شوشتری در کتاب احقاق الحق از حاکم حَسَکانی (عالم اهل سنت) نقل می‌کند، مراد از متقین در آیه ۳۱ «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا» علی بن ابی‌طالب است. 🌱🌱🌱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
زیارت عاشورا۶.m4a
16.17M
حجت الاسلام‌ علی محمد باقی 📌جلسه ششم 📚 شرح زیارت عاشورا اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈ ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
11.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
حجت الاسلام عالی ثواب زیارت عاشورا اَللّهُــــمَّ_عَجـِّــل_لِوَلیِّــــکَ_الفَـــــرَج ┈••✾•🌿🌺🌿•✾••┈┈
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 سیزده تیر برای اقامه یک نماز 💠 📡حداقل برای☝️نفر ارسال کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌سپاسگذاری نعمت ها 🔰الإمامُ الكاظمُ عليه السلام: تَعاهَدُوا عِبادَ اللّه ِ نِعَمَهُ بإصلاحِكُم أنفُسَكُم تَزدادُوا يَقينا، و تَربَحوا نَفِيسا ثَمِينا 🌱🌱🌱 اى بندگان خدا! با اصلاح خود، نعمت هاى خداوند را پاس داريد، تا بر يقين شما افزوده شود و سودى با ارزش و گرانبها به دست آوريد. [الكافي : 2/268/1.] ☘☘☘
📌 چه اموالی از امام (ع) شد؟ طبق برخی گزارسها، ، شلوار، قطیفه(حوله مخملی)، کفش، ، و امام حسین(ع) غارت شد. 📍عواقب : کسی که را دزدید، دستانش در تابستان خشک می گردید و در زمستان از آن و خون می آمد. کسی که را دزدید، دچار بیماری گردید و بنا بر قولی تا بر سرش گذاشت گردید. کسی که را دزدید دچار شد و موهایش ریخت. غارت ، آری یا نه؟! طبق برخی گزارش های متاخر(ضعیف) بن سلیم، امام را قطع کرد و را غارت کرد. اما طبق روایت شیخ صدوق، امام (ع) فرمود: امام (ع) به امام (ع) را کرد و انگشترش را به دست او کرد و این اکنون به من رسیده است و من آن را در هر به دست می کنم و با آن می خوانم. 📚صدوق، الأمالي، ص۲۰۷-۲۰۸، 📚سیدبن طاووس، الملهوف، ص۱۷۸، 📚طبری، تاریخ، ج۵،ص۴۵۴-۴۵۵، 📚ابن اعثم، الفتوح، ج۵، ص۱۱۹؛ 📚ابن شهرآشوب المناقب، ج۴،ص۶۵.
🔰 قسمت پنجم🔰 🌾اسلام و عنايتش به امر اجتماع🌾 هيچ شكى نيست در اينكه اسلام «تنها» دينى است كه : 🔸بنيان خود را بر اجتماع نهاده 🔹و اين معنا را به صراحت اعلام كرده 🔸و در هيچ شانى از شؤون بشرى مساله اجتماع را مهمل نگذاشته 🔘و تو خواننده عزيز اگر بخواهى بيش از پيش نسبت به اين معنا آگاه شوى⬅️ مى‏‌توانى از اين راه وارد شوى كه 1⃣نخست اعمال انسانها را دسته‏‌بندى كنى؛ ➖و بفهمى كه دامنه اعمال انسان چقدر وسيع است. ➖و اعتراف كنى كه چگونه فكر آدمى از شمردن آنها و تقسيماتى كه به خود مى‏‌گيرد به اجناس و انواع و اصنافى كه منشعب مى‏‌شود، عاجز است. 2⃣و از سوى ديگر در اين معنا بينديشى كه: ❓چگونه شريعت الهيه اسلام آنها را شمرده و به همه آنها احاطه يافته. ❓و چگونه احكام خود را به طور شگفت‏‌آورى بر آن اعمال، بسط و گسترش داده، به طورى كه هيچ عمل كوچك و بزرگ آدمى را بدون حكم نگذاشته. ❓آن گاه در اين بينديشى كه چگونه همه اين احكام را در قالب‏‌هاى اجتماعى ريخته. 🔚 آن وقت خواهى ديد كه اسلام، روح اجتماع را به نهايت درجه امكان در كالبد احكامش دميده. سپس آنچه دستگيرت شده با آنچه از ساير شرايع حقه كه قرآن نيز به شان آنها اعتنا ورزيده مقايسه كنى، يعنى با شرايع و احكامى كه نوح و ابراهيم و موسى و عيسى آورده بسنجى، نسبت اسلام و آن شرايع به دستت مى‏‌آيد و در نتيجه به مقام و منزلت اسلام پى مى‏‌برى.
🏴 چالش‌های تربیتی 🔹 بحث و جدال بی مورد حتما برای شما هم پیش آمده که خصوصا در فضای مجازی کسی با هدف ترغیب شما به بحث و جدال و نشان دادن برتری خود و یا گذارندن وقت، پیامی را برای‌تان ارسال می‌کند، یا سخنی را می‌گوید که احتمال می‌دهد شما در مقابل آن سکوت نخواهید کرد. در چنین مواقعی برخورد درست کدام است؟ کسی با حضرت اباعبدالله برخورد کرد و از ایشان دعوت کرد که: بیا بنشینیم و درباره دین با همدیگر بحث کنیم. امام با شناختی که از این شخص داشت، می‌دانست هدف او دانستن نیست، بلکه به نوعی می‌خواهد قدرت نمایی کند؛ بنابراین پاسخ داد: "فلانی، من دین خودم را می‌دانم و نیاز ندارم که تو دین را برای من بررسی کنی. هدایت برای من آشکار و مکشوف است، چیزی برایم پنهان نیست. اگر تو دینت را نمی‌دانی ، برو دینت را یادبگیر و آن چیزی را که می‌خواهی طلب کن(جستجو کن). مرا چه به مراء کردن؟ من اهل جدل و بحث بیهوده نیستم. این شیطان است که گاه آرام در گوش نجوا می‌کند و می‌گوید بیا بحث و گفتگو و بگو مگو با مردم را شروع کن[1]". به این ترتیب امام هم وارد بحث با آن فرد نشد و هم به حاضرین، آموخت که در چنین مواقعی چه برخوردی داشته باشند. امروز آرام آرام کاربرد کلام به موقعیت جدیدی رسیده و این چالش‌ها در فضاهای مجازی فراوان دیده می‌شود. واقعا برخی از این فضاها برای خودنمایی، وقت تلف کردن و مشغول کردن است. ما گاهی چند ساعت با هم بحث می‌کنیم. اگر از ما بپرسند چه نتیجه‌ای از این حرف‌ها گرفتید؟ می‌بینیم هیچ دریافت تازه‌ای نشده و هیچ رشد و تعالی اتفاق نیفتاده است. امام حسین علیه السلام، اسم این کار را مراء گذاشتند. بنابراین گفتگوهای بی‌حاصل حتی اگر شکستن همدیگر نباشد، نوعی مراء است که حضرت به آن اشاره کرده است. و ادامه‌ی این نوع بحث‌ها را از وسوسه‌های شیطان دانسته است چون معمولا هدف از این بحث ها قدرت نمایی است و همچنین برای این است که ناتوانی دیگران را به رخ‌شان بکشید. [1] . مستدرک الوسائل، ج9، ص74 📚 منبع: برگرفته از کتاب: خانه و خانواده آرمانی2(با بهره گیری از آموزه‌های عاشورایی)، دکتر محمدرضا سنگری 🔰🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا