#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#قرائتی
#تفسیر_نور
🔅🔅🔅
📌نگاشت4:نکات و پیام های کلی آیات 1تا 5 سوره انشقاق
إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ «1» وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ «2» وَ إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ «3» وَ أَلْقَتْ ما فِيها وَ تَخَلَّتْ «4» وَ أَذِنَتْ لِرَبِّها وَ حُقَّتْ «5»
آنگاه كه آسمان شكافته شود. و پروردگارش را فرمان برد كه چنين سزاوار است. و آنگاه كه زمين هموار شود. و آنچه در آن است بيرون اندازد و خالى گردد. و به فرمان پروردگارش گوش سپرد كه چنين سزد.
▫ «انشقاق» به معناى شكافته شدن است. حضرت على عليه السلام فرمودند: «تنشق السماء من المجرة» « تفسير درّالمنثور.» يعنى آسمان از طريق كهكشان از هم گسيخته شود.
▫ «أَذِنَتْ» از «اذن» به معناى حرف شنوى و «حُقَّتْ» يعنى شايسته وسزاوار و حقّش اين بود.
▫ در قيامت آنچه در دل زمين است، از مردگان و گنجها و ... به بيرون پرتاب مىشود.چنانكه در سوره زلزال مىفرمايد: إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها ...
✅ 1- در آستانه قيامت، آسمانهاى استوار و محكم «سَبْعاً شِداداً» « نبأ، 12.» شكافته مىشوند. «إِذَا السَّماءُ انْشَقَّتْ»
✅ 2- هستى گوش به فرمان و تسليم خداوند است. «أَذِنَتْ لِرَبِّها» (اين جمله درباره آسمان و زمين هر دو آمده است.)
✅ 3- طبيعت نوعى شعور دارد كه فرمانپذير خداوند است. «أَذِنَتْ لِرَبِّها»
✅ 4- تسليم خدا شدن، تنها تسليم شدنى است كه شايسته و سزاوار است. «حُقَّتْ»
✅ 5- در آستانه قيامت، زمين چنان دگرگون مىشود كه تمام ناهموارىهاى آن از ميان رفته و سطحى گسترده و هموار مىشود. «إِذَا الْأَرْضُ مُدَّتْ»
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
1793198_875.mp3
11.7M
🏴 روضه های محرم 🚩
🔺بانوای: حاج میثم مطیعی
💎 شام غریبان 💎
#استاد_مطیعی
---------------------------
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
#جلسه_خصوصی_شهید_رجایی_در_محضر_مراجع_قم
🎥 فیلم | توصیه های آیت الله العظمی مرعشی نجفی به شهید محمدعلی رجایی
🔹راجع به اوضاع کردستان در #اوایل_انقلاب
🌈 برخورد همراه با ملایمت و ملاطفت
﷽ فایده #یاد_خدا
3⃣ آرامش دل
💛 الإمام علیّ عليه السلام: ذِكرُ اللّهِ جِلاءُ الصُّدورِ، و طُمَأنينَةُ القُلوبِ.
💛 امام على عليه السلام: ياد خدا، جلا دهنده سينهها و آرامبخش دلهاست.
📚 غُرَر الحكم، حدیث ۵۱۶۵.
4⃣ گشايش سينه
🧡 الإمام عليّ عليه السلام: الذِّكرُ يَشرَحُ الصَّدرَ.
🧡 امام على عليه السلام: ياد خدا، سينه را گشايش مىبخشد. (شرح صدر، ظرفيّت روحى، تحمّل و آرامش دل بهترین ابراز ریاست و تربیت است و هم مانع خشمِ شیطانی می شود)
📚 غُرَر الحكم، حدیث ۸۳۵.
2_5357172661749287292.mp3
9.1M
❖ عاشورا خوانی٢
توسط: آیتالله محمدهادی یوسفیغروی
كاری از: نشریه چند رسانهای رِباط
تدوین: فائزه حسنی
مجری: کوروش اسکندری
انتخاب و تنظیم مداحی: متین رضوانیپور
10شهریورپرسش و پاسخ.mp3
3M
🔊 پرسش و پاسخ از حضرت آیت الله خوشوقت ره
🏴 قالَتْ الزَّيْنَبُ س: مَا رَأَيْتُ إِلَّا #جَمِيلا 🏴
❓راویان حوادث #عاشورا چه کسانی بودند؟
❓چرا بعد از 1400 سال #عزاداری میکنیم؟
⬅️ وظیفه #حضرت_زینب س و #صبر ایشان
❓ آیا همه وقایع ، #شلاق_خوردن ، #سربرهنه شدن و ... اتفاق افتاد؟
⬅️ این خون فقط با عزاداری و #اشک حفظ میشود
❓چرا #حضرت_سجاد ع فرمودند: حوادث #شام برای ما خیلی سخت بود؟
🕌پیوند امام حسین(علیه السلام) و حضرت مهدی(علیه السلام)
🌹گریه
🔶حضرت یعقوب(علیه السلام) پیامبر خدا،پسری به نام یوسف(علیه السلام) داشت که برادرانش به او حسادت کردند و او را از پدرش دور کردند،بعد از آن حضرت یعقوب(علیه السلام)برای فرزندش یوسف(علیه السلام) بسیار گریه کرد.
🔶امام سجاد(علیه السلام) نیز بعد از شهادت امام حسین(علیه السلام) برای پدرشان بسیار گریه کردند.
💠امام زمان(علیه السلام) هم وقتی به یاد غم و غصه و سختی ها و شهادت امام حسین(علیه السلام)می افتد،هر روز و شب برای امام حسین(علیه السلام)گریه می کنند.
#محرم
🔰نانوایی
نانوایی محل بسته بود و برای خرید نان باید مسافت زیادی را طی می کردیم. به محسن که تازه از راه رسیده بود، گفتم:《مادرجان! نانوایی بسته بود؛ می ری یه جای دیگه چندتا نون بگیری؟》
گفت: 《بله، چرا که نه؟》 بعد موتورش را گذاشت داخل حیاط و کیسه را از من گرفت.
پرسیدم: 《چرا با موتور نمی ری؟》 گفت: 《پیاده می رم. موتور مال خودم نیست؛ بیت الماله》.
📚کتاب فرهنگنامه شهدای سمنان،ج١،ص١٧٢
شهید محسن احمدزاده
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#روضه های گرافیکی
▪️پرده هشتم: عصر یازدهم
#حضرت_آیت_الله_مکارم_شیرازی
هدایت شده از حقیقت ناب
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
هدایت شده از حقیقت ناب
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
#قرائتی
#تفسیر_نور
🔅🔅🔅
📌نگاشت5:نکات و پیام های کلی آیات 16 تا 21سوره انشقاق
فَلا أُقْسِمُ بِالشَّفَقِ «16» وَ اللَّيْلِ وَ ما وَسَقَ «17» وَ الْقَمَرِ إِذَا اتَّسَقَ «18» لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ «19» فَما لَهُمْ لا يُؤْمِنُونَ «20» وَ إِذا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لا يَسْجُدُونَ «21»
به شفق، (سرخى بعد از غروب) سوگند مىخورم، و به شب و آنچه (زير پرده سياهى خود) جمع مىكند سوگند، و به ماه آنگاه كه كامل گردد سوگند. كه شما همواره از حالى به حال ديگر درآييد. پس آنان را چه شده كه ايمان نمىآورند؟ و آنگاه كه قرآن بر آنان خوانده شود، سجده نمىكنند؟
▫ «يَحُورَ» از «حور» به معناى رجوع و بازگشت است و مراد از آن بازگشت به حيات اخروى در قيامت مىباشد.
▫ «طَبَقٍ» به معناى تطبيق و انطباق است، يعنى قرار گرفتن دو چيز روى هم و به حالت نيز گفته مىشود، چون روح انسان با آن حالت منطبق شده است. پس «لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ» يعنى شما بر حالتى وخصلتى سوار مىشويد كه مثل مَركبى شما را بهسوى مقصد مىبرد. « تفسير راهنما.»
▫ همان گونه كه در آستانه غروب، سرخى نمودار مىشود، سپس سياهى شب آن را مىپوشاند و آنگاه نور مهتاب بر تاريكى شب پرتو مىافكند و اين حالات يكى پس ازديگرى مىآيد، شما انسانها نيز يكى پس از ديگرى آمده و داراى حالاتى گوناگون در مسير تكامل به سوى خدا هستيد.
▫ مراد از «لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ»، مراحل مختلف زندگى است كه انسان در مسير حركتش به سوى پروردگار آنها را طى مىكند. حيات دنيوى، حيات برزخى و حيات اخروى. « تفسير الميزان.»
▫ ممكن است مراد از «لَتَرْكَبُنَّ طَبَقاً عَنْ طَبَقٍ» اين باشد كه سرنوشت شما، طبق سرنوشت اقوام گذشته است. اگر مثل آنان انكار كنيد، هلاك مىشويد و اگر مثل آنان ايمان آوريد، نجات مىيابيد. حديثى نيز اين معنا را تأييد مىكند.
▫ مراد از سجده در آيه «إِذا قُرِئَ عَلَيْهِمُ الْقُرْآنُ لا يَسْجُدُونَ»، خضوع و تصديق و ايمان است و گرنه بايد هر آيهاى كه تلاوت شود مردم به سجده افتند.
✅ 1- منشأ بدبختى انسان، غفلت از معاد يا انكار آن است. «ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ»
✅ 2- منكران معاد بر اساس گمان انكار مىكنند نه علم. «ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ»
✅ 3- ريشه خوشىهاى مستانه، غفلت از آخرت است. كانَ فِي أَهْلِهِ مَسْرُوراً ... ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ
✅ 4- عقل و احتياط حكم مىكند كه اگر يقين به قيامت نداريد، لااقل به وقوع آن گمان داشته باشيد، «يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلاقُوا رَبِّهِمْ» « بقره، 46.» نه آنكه به عدم وقوع قيامت گمان بريد كه منشأ هلاكت است. «ظَنَّ أَنْ لَنْ يَحُورَ»
✅ 5- نتيجه قرائت قرآن بايد عبوديّت و تسليم باشد. إِذا قُرِئَ ... الْقُرْآنُ لا يَسْجُدُونَ
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📽 نوحه خوانی محمود کریمی در مقابل هیأت عزاداری ارامنه تهران
🚩 محرم 1399
🏴سخنان #زينب_كبرى ع و ابعاد آن
◾️«أَلْحَمْدُ للَّهِ وَ الصَّلاةُ عَلى أَبى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّيِّبينَ الْأَخْيارِ.»
⚫️ شروع خطبه با جمله ى «أَلْحَمْدُ للَّهِ وَ ...» بعد از آن همه گرفتارى، تنها لفظِ بدون معنا نيست؛ بلكه اظهار «مافى الضّمير» است.
⚫️به عبارت ديگر وقتى اين كلام به تنهايى استعمال شود، مراد توحيد خالص، در فعل و صفت و اسم و ذات است.
⚫️ يعنى شخصِ عارف، با اين كلام، ستايش را در تمام امور (فعل و صفت و اسم و ذات) مخصوص حقّ سبحانه قرار مى دهد، و خلاصه، همه ى چيزها و كمالات را به او، و از او، و به سوى او مشاهده مى كند، خواه امور به سود وى؛ و يا به ظاهر به ضررش باشد.
⚫️ و به اين ترتيب، در آرامش كامل است؛ اگر چه به ظاهر و به اقتضاى عالم بشرى و يا وظيفه، كلامى از او صادر شود، و يا اظهار ناراحتى كند.
📖 برگرفته ازکتاب #فروغ_شهادت، یا اسرار مقتل سیدالشهداء ع
در روایتی آمده سجده بر تربت امام حسین علیه السلام حجاب های هفت گانه را بر طرف می کند، منظور چیست؟ و تربتی که این ویژگی ها را دارد کدام خاک است؟.mp3
992.7K
❓در روایتی آمده سجده بر تربت امام حسین علیه السلام حجاب های هفت گانه را بر طرف می کند، منظور چیست؟ و تربتی که این ویژگی ها را دارد کدام خاک است؟
✅ پاسخ #استاد_محمدی
#ویژه_محرم
#پرسمان_اعتقادی
🔰🔰وقایع بعد از شهادت اباعبدالله
✅پس از شهادت پاره تن رسولالله پیکر مطهر آن حضرت بنا به دستور ابنزیاد مورد تهاجم اسبان قرار گرفت و یکی از زشتترین و پستترین اقدامات کینهتوزانه در تاریخ ثبت شد.
✅وزن اسب عربی را 350 تا 450 نوشتهاند
✅ و همین نکته برای ذکر مصائب آن بزرگوار کافی است
⛔️و نیازی به نعل تازه نبود تا هزار سال بعد برخی این دروغ را بسازند.
✅همان اندازه اهانت به حجت خدا؛ مصیبتی بس سنگین است و نیاز به غلو و مبالغه در روایات این واقعه نیست.
✅پیکر مطهر مظلوم کربلا و فرزند زهرا(س) یک شب در بیابان ماند
✅و روز یازدهم محرم گروهی از بنیاسد که در نزدیکی کربلا زندگی میکردند و قبلاً نتوانسته بودند به امام بپیوندند، با اطمینان از رفع خطر لشکر عمر سعد، پیش آمدند و پیکر امام و دیگر شهدای کربلا را به خاک سپردند.
✅مورخان و شیخ مفید و حتی ابنطاووس با بیان این مطلب سخنی از حضور امام سجاد(ع) نزدهاند
📚(الارشاد 114/2)؛
✅ اما برخی روایات کلامی حاکی از حضور آن حضرت برای دفن پدر بزرگوار خویش است
🔰 (الَّذِي أَمْكَنَ عَلِيَّ بْنَ الْحُسَيْنِ أَنْ يَأْتِيَ كَرْبَلَاءَ فَيَلِيَ أَمْرَ أَبِيهِ فَهُوَ يُمْكِنُ صَاحِبَ هَذَا الْأَمْرِ أَنْ يَأْتِيَ بَغْدَادَ فَيَلِيَ أَمْرَ أَبِيهِ:
📚رجال الکشی، ص464).
🏴 بدن امام حسین(ع) کی #دفن گردید؟
بیشتر #مداحان نقل می کنند که بدن امام #حسین علیه السلام بعد از شهادت،
#سه شبانه روز زیر #آفتاب سوزان #کربلا بود.
اما،
طبق گزارش تمامی منابع کهن و #مقاتل، بدن مطهر امام یک روز بعد از #عاشورا(یوم بعد عاشورا) توسط امام #سجاد(ع) و یاری بنی اسد #کفن و #دفن گردید.
لذا گزارش #سه_روز سندی ندارد.
🔴ویژه/خطر توییتر زدگی و جهت دهی توییتر به تصمیمات مدیران کشور
هر کجای دنیا اگر بگوییم که توییتر در کشورمان فیلتر است اما بسیاری از مسوولانمان در آن حضور فعال دارند، با دیده حیرت به ما خواهند نگریست. اما عمق حیرت آنجاست که بعضاً مسوولان ارشد و میانی کشور متاثر از امواج توییتری تصمیم میگیرند یا تصمیمات قبلی خود را تغییر می دهند.
امروز اگر عده ای بخواهند که تصمیمی را به حاشیه ببرند یا مسوولی را وادار به اتخاذ یک تصمیم کنند، کافی است یک موج توییتری راه بیندازند یا لشکرکشی توییتری کنند.
این چند خط، خبر از زنگ خطری میدهد که صدایش بعدها به صدا در خواهد آمد؛ زنگ خطر مدیران توییتری و توییترزده.
در ضمن توییتر از خارج کشور و توسط دشمنان ما مدیریت میشود....
از ما گفتن...
" اَللّٰهمَّ اجْعَلْ عَواقِبَ اُمورِنا خَیْراً "
⏳ ١١ شهريور سالروز شهادت رئيسعلى دلوارى رئیسعلی دلواری (۱۲۶۱–۱۲۹۴ خورشیدی/ ۱۸۸۲–۱۹۱۵ میلادی) مبارز مشروطهخواه و رهبر قیام جنوب در تنگستان و بوشهر علیه نیروهای بریتانیا در دورهٔ جنگ جهانی اول بود.
رئیسعلی دلواری در سال ۱۲۶۱ خورشیدی برابر با ۱۸۸۲ میلادی (۱۲۹۹ قمری) در روستای دلوار از توابع تنگستان متولد شد. مادر رئیس علی بنام شهین و پدرش زائیر محمّد کدخدای دلوار بود که بعدها به «معینالاسلام» ملقّب شد. باشروع نهضت مشروطیت، رئیسعلی در حالی که ۲۴ سال بیشتر نداشت از جمله پیشگامان مشروطهخواه در جنوب ایران شد و همکاری نزدیکی با محافل انقلابی و عناصر مشروطهطلب در بوشهر، تنگستان و دشتی آغاز کرد.
دوران جوانی او همزمان با حضور گسترده استعمار انگلیس در خلیج فارس بود. وی نقشی کلیدی در قیام جنوب داشت. قیام مردم تنگستان به رهبری وی روی هم هفت سال طول کشید و در این مدت دلیران تنگستانی دو هدف عمده را دنبال میکردند، پاسداری از بوشهر و دشتستان و تنگستان به عنوان منطقه سکونت خود و جلوگیری از حرکت قوای بیگانه به درون مرزهای ایران و دفاع از استقلال وطن.
رئیسعلی چهار زن اختیار کرد که فقط از آخرین همسر خود (مدینه دختر صفر از اهالی دلوار) صاحب فرزندی بنام عبدالحسین (بهادر شهیدی) شد. نوههای رئیسعلی از بهادر، سه نفر بنامهای غلامحسین، فرنگیس و گلاندام میباشند که هیچکدام در قید حیات نیستند. گلاندام شهیدی آخرین نوه زنده رئیسعلی بود که در خرداد ماه ۱۳۹۴ بدرود حیات گفت.
جنگ میان دلیران تنگستان به رهبری رئیس علی از یک سو و نیروهای بریتانیا و خوانین متحد آنان از سوی دیگر به طور پیاپی و پراکنده تا شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی ادامه یافت و انگلیسیها نتوانستند بر رئیس علی و یارانش برتری یابند. رئیسعلی در محلی به نام «تنگک صفر» هنگام شبیخون به قوای بریتانیا توسط فردی نفوذی و اجیر شده به نام غلامحسین تنگکی، از پشت سر هدف گلوله قرار گرفت و در سن ۳۳ سالگی کشته شد. تاریخ شبیخون مذکور و کشته شدن رئیسعلی دلواری در همه منابع، شب ۲۳ شوال ۱۳۳۳ قمری برابر با ۳ سپتامبر ۱۹۱۵ میلادی نقل شدهاست، که برابر با ۱۱ شهریور ۱۲۹۴ خورشیدی و میتواند با ۱۲ شهریور تقویم خورشیدی برجی رایج آنزمان برابر بوده باشد.
پیکر او ابتدا در نزدیکی حرم امامزادهای در روستای «کله بند» به خاک سپرده شد. اما به موجب وصیت خود رئیسعلی، او را در جوار حرم علی بن ابیطالب ع در وادیالسلام نجف دفن کردند.
در ایران با مصوبه شورای عالی انقلاب روز ۱۲ شهریور بعنوان سالروز کشته شدن رئیسعلی دلوری از سال ۸۹ به نام «روز مبارزه با استعمار انگلیس» نامگذاری شدهاست.