🔰 معجزه
🔷🔹ما هنگامى كه مى خواهيم با پاى خودمان اين همه راه برويم و با دست ضعيف خودمان مى خواهيم سنگهاى بزرگ را برداريم،
ناچار عقب مى نشينيم و كنار مى رويم و اگر جلو هم بتازيم، ضربه مىخوريم وخُرد مىشويم،
🔹اما هنگامى كه با دست حق و با نصر او و با فتح او همراهيم، ديگر ضعفى نيست.
🔷🔹 هنگامى كه ما در راه هستيم، ناچار از تمام هستى مدد مى گيريم و تمام هستى كمك ماست.
🔷 هيچ گاه ميان انسان و طبيعت و اللَّه مرز بسته نمى شود.
هنگامى كه انسان در راه بود،
از تمام اينها مدد مى گيرد.
و اين است كه نيرومند مى شود و ضعفى نمى بيند.
🔶🔸 با اين توضيح ديگر معجزه ها و كمك هاى الهى مسأله اى نيست،
كه انسان در راه، از تمام بهره ها استفاده مى كند.
🔶 آنها كه با قانون هاى حاكم بر هستى هماهنگ اند،
از تمام آنها بهره برمى دارند و معجزه ها به راحتى توضيح مى يابند.
🔶🔸 تمام طبيعت معجزهاى است كه با آن مأنوس شده ايم و تمام معجزه ها طبيعت هايى هستند كه با آن انس نداشتيم.
🔸معجزه، طبيعت نامأنوس است و طبيعت معجزهى مأنوس.
📝 استاد علی صفایی حائری
📚 کتاب عاشورا، صفحه ۳۶
استاد صفایی حائری
#السلامعلیکیاصاحبالزمان
#المستغاثبکیاصاحبالزمان
الحمدلله رب العالمین
اللهم صل علی محمد و آل محمد
اللّٰهـمَ ڪُـڹ لـولیـڪَ الحُجَّـــة بـْـن الـحَسڹ
صلواٰتڪ علیہِ و علےٰ آبائٖہ فےٖ هذہ السّاعة
وَ فـےٖ ڪُلّ ســٰاعة ولیّاً وحافــظاً و قائــداً
ًوَ ناصِــراً وَ دَلیــلـاً وَ عَیــناً حتـے تُســڪِنہُ
أرضَـڪ طوْعـــاً و تُمتِّـــعَہُ فیٖـــھٰا طویــلـٰا
#اللهم_عجل_لمولانا_الفرج
سلامتیوتعجیلدرأمرفرجمولانا
حضرتبقيةاللهالاعظم
روحیوأرواحالعالمینلتراب مقدمه الفداء
صلوات
📌 #عاشورا
السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَباعَبْدِاللَّهِ وَ عَلَی الاَْرْواحِ الَّتی حَلَّتْ بِفِناَّئِکَ عَلَیْکَ مِنّی سَلامُ اللَّهِ [اَبَداً] ما بَقیتُ وَ بَقِیَ اللَّیْلُ وَ النَّهارُ وَ لاجَعَلَهُ اللَّهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنّی لِزِیارَتِکُمْ
اَلسَّلامُ عَلَی الْحُسَیْنِ
وَ عَلی عَلِیِّ بْنِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَوْلادِ الْحُسَیْنِ
وَ عَلی اَصْحابِ الْحُسَیْنِ.
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت16:نکات تفسیری آیه 14 سوره انشقاق
إِنَّهُ ظَنَ أَنْ لَنْ يَحُورَ
☑️ ۱ - اهل دوزخ در دنیا، مى پنداشتند زندگى شاداب آنان دگرگون نشده و الفت هاى خانوادگى شان هرگز از هم نخواهد گسست. (إنّه ظنّ أن لن یحور) «حَور»، رجوع از چیزى و به چیزى مى باشد. اصل معناى آن بازگشت به کم بود است و با ضمّه «حاء» به معناى هلاکت خواهد بود (لسان العرب). فعل «یحور» از هر کدام مشتق باشد، برداشت یاد شده قابل استفاده است.
☑️ ۲ - دوزخیان، در دنیا در این گمان به سر مى برند که هرگز پس از مرگ، حیات دوباره نخواهند یافت. (إنّه ظنّ أن لن یحور) «حَوْر»، تعبیرى دیگر از «حشر» است و به هلاکت یا نقص و انحطاطى نظر دارد که در آخرت، نصیب منکران معاد خواهد شد.
☑️ ۳ - جاودانه پنداشتن دنیا و استبعاد معاد از سوى ناباوران، بر پایه گمان است; نه برهان و یقین. (إنّه ظنّ)
☑️ ۴ - جاودانه پنداشتن دنیا و بعید شمردن معاد، ریشه دل خوشى هاى نابجا و دلبستگى به خانواده و خاندان است. (إنّه کان فى أهله مسرورًا . إنّه ظنّ أن لن یحور) حرف «إنّ» در «إنّه ظنّ»، براى بیان علت سُرورى است که در «کان فى أهله مسروراً» بیان شده است.
☑️ ۵ - اعطاى نامه عمل از پشت سر، فریاد هلاکت خواهى در قیامت و گرفتارى به آتش جهنم، برخاسته از استبعاد معاد است. (و أمّا من أُوتى ... إنّه ظنّ أن لن یحور) این آیه، مى تواند بیانگر علت براى مطالب قبل باشد که از جمله آنها «اُوتى کتابه وراء ظهره» بود.
🌴🌴🌴
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
4_5967753063748863985.mp3
8.05M
#سخنرانی_صوتی
🎧 موضوع: قواعد سلوک معنوی
🎙 حجتالاسلام والمسلمین ناصری
🗓 تاریخ: ۱۳۹۹/۶/۱۹
⏱ زمان: ۳۳ دقیقه
📍 در جمع اساتید و طلاب مدرسه صاحب الزمان علیه السلام اصفهان
✨🌺✨🌺✨
✅پرسش:
سربازان و منتظران واقعي امام زمان(عج) چه ويژگي هاي مشخصي بايد داشته باشند و چه کارهايي انجام بدهند که تعدادشان به 313 نفر هم نميرسد تا آقا ظهور کنند؟
قسمت اول:
🌺پاسخ:
غيبت حضرت ولي عصر(عج) يکي از رازهاي الهي بوده و ممکن است ما نتوانيم ازکنه آن آگاه شويم و در برخي روايات آمده که حکمت آن پس از ظهور روشن مي گردد. امام صادق(علیه السلام) فرمود: "صاحب الامر غيبتي دارد که تخلف ناپذير است، اجازه نداريم علت آن را بيان کنيم. حکمت غيبت او همان حکمتي است که در غيبت حجت هاي پيشين وجود داشته و پس از ظهور روشن خواهد شد، چنان چه حکمت کارهاي خضر از شکستن کشتي و کشتن پسربچه و برپا داشتن ديوار شکسته، وقتي براي موسي روشن شد که آن دو خواستند از هم جدا شوند،(1) غيبت سرّي از اسرار الهي است".(2)
🍃عبدالله بن فضل هاشمي مي گويد: امام صادق(علیه السلام) فرمود: "صاحب الامر غيبتي خواهد داست؛ به طوري که گمراهان در شک واقع مي شوند".عرض کردم چرا؟ فرمود: "اجازه نداريم علتش را بيان کنيم. موضوع غيبت از اسرار خدا و غيبتي از غيبت هاي الهي است. چون خدا را حکيم مي دانيم، بايد کارهايش از روي حکمت صادر شود".(3)
✍️در عين حال مي توان فلسفه غيبت را در حد فکر بشري فهميد و آن اين که اين آخرين حجت معصوم الهي براي تحقق بخشيدن به آرماني بزرگ (گسترش عدل کلي و به اهتزاز در آوردن پرچم توحيد در جهان) در نظر گرفته شده است، و اين آرمان نياز به گذشت زمان و شکوفايي عقل و دانش بشر و آمادگي روحي و عقيدتي بشريت دارد، تا جهان به استقبال موکب آن امام عدل و آزادي رود. طبيعي است، چنان چه آن حضرت بيش از فراهم شدن مقدمات، در ميان مردم ظاهر شود، سرنوشتي (شهادت) چونان ديگر حجت هاي الهي يافته و قبل از تحقق آن آرمان بزرگ، ديده از جهان فرو خواهد بست. به اين حکمت در روايات اشاره شده است.
🌱امام باقر(علیه السلام) فرمود: "براي حضرت قائم غيبتي است قبل از ظهور، براي جلوگيري از کشته شدن". (4)
🔹در برخي روايات ديگر يکي از علل غيبت امام زمان(عج) امتحان مردم ذکر شده است.(5 ) بدين که در اثر غيبت حضرت مهدي(علیه السلام)، مردم آزمايش مي شوند. گروهي ايمان استواري ندارند، باطنشان ظاهر مي شود و دستخوش شک و ترديد مي گردند. کساني که ايمان در اعماق قلبشان ريشه دوانده است، به سبب انتظار ظهور حضرت و ايستادگي در برابر شدائد، پخته تر و شايسته تر مي گردند.
🍀امام کاظم(ع) فرمود: "هنگامي که پنجمين فرزندم غائب شد، مواظب دين خود باشيد، زيرا او ناگزير غيبتي خواهد داشت، به طوري که گروهي از عقيده خويش بر مي گردند. خداوند به وسيله غيبت، بندگان خويش را آزمايش مي کند".(6)
🔸در بعضي از روايات يکي از علل غيبت امام، آزادي او از يوغ بيعت با حاکمانِ ستمگر زمان بيان شده است؛
👈بدين معنا که امام هيچ رژيمي را حتي از روي تقيه به رسميت نمي شناسد. اگر حضرت در غيبت نبود، بايد با حکومت هاي عصر خود بيعت مي کرد، که با اهداف و آرمان امام همخواني نداشت.
🍀حسن بن فضّال مي گويد: امام هشتم فرمود: "گويي شيعيان را مي بينم که هنگام مرگ سومين فرزندم (امام حسن عسکري) در جستجوي امام خود، همه جا را مي گردند. اما او را نمي يابند". عرض کردم: چرا غايب مي شود؟ فرمود: "براي اين که وقتي با شمشير قيام مي کند، بيعت کسي بر گردن وي نباشد".(7)
پي نوشت ها:
1- سوره کهف، آيات 66 ـ 83.
2- شيخ صدوق، کمال الدين، ج 2، ص 158.
3- بحارالانوار، ج 52، ص 91.
4- شيخ طوسي، کتاب الغيبه، ص 203.
5- اثبات الهداه، ج 6، ص 438.
6- طوسي،کتاب اليبغه، ص 204؛نعماني، کتاب الغيبه، ص 154.
7- بحارالانوار، ج 51، ص 152.
ادامه دارد...
#مهدویت
#امام_زمان
❓❓خلاصه پرسش
آیا حضرت علی اصغر(ع) روی سینه امام حسین(ع) در همان قبر به خاک سپرده شده است؟
❓❓پرسش
آیا حضرت علی اصغر(ع) روی سینه امام حسین(ع) در همان قبر به خاک سپرده شده است؟
🔰🔰پاسخ اجمالی
شهید قاضی طباطبایی(ره) در پاورقی کتاب «تحقیق درباره اول اربعین حضرت سید الشهدا(ع)» در اینباره چنین می نویسد: این جریان که بر سر زبانها است و برخی منبریها آنرا نقل میکنند که حضرت سجاد(ع) على اصغر(ع) را در موقع دفن بر روى سينه حضرت سيد الشهداء(ع) گذاشت و آن طور دفن فرمود، سند صحیحی ندارد؛ و علاوه بر آن از نظر حکم فقهی نیز اشکال بر آن وارد است؛ زیرا در آداب دفن میّت آمده است که جنازه را در قبر به طرف راست میخوابانند که صورتش به طرف قبله باشد و مانند حال احتضار نمیخوابانند كه سينه به طرف آسمان باشد تا جنازه طفل روى آن گذاشته شود. البته ممکن است گفته شود: امام سجاد(ع) در مقابل سينه امام حسین(ع) در زمين به طرف قبله گذاشت، اگر چه چنین چیزی ممکن است؛ اما مدرک و دلیلی بر این گونه دفن شدن علی اصغر نداریم. شاید مقصود این باشد که شهادت علی اصغر(ع) به قدری بر امام حسین(ع) سخت بوده است که قلب مقدس حضرت را سوزانده است و گویا علی اصغر به روی سینه پدر دفن شده است. این گونه تفسیر نوعی مجازگویی است. بنابر این، سخن مشهور همان است که تاریخ نویسان گفتهاند که: شهدای کربلا از جمله علی اصغر(ع) در زیر پای امام حسین(ع) مدفونند.[1]
📚📚 منابع:
[1]. قاضى طباطبایى، سيد محمد علی، تحقيق در باره اول اربعين حضرت سيد الشهدا (ع)، ص 95، وزارت ارشاد، تهران، 1383ش.
7.4M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🏴 اهانت به حضرت رسول اکرم صلیاللهعلیهوآله و دفاع امیرالمؤمنین علیهالسلام
🎥 کلیپ تصویری: فرمایشات حضرت آیتالله بهجت(ره)
🔹 روایتی، ظاهراً در[کتاب] ابنابیالحدید است که میگوید: [شخصی در نامهای توهین آمیز] نوشت برای امیرالمؤمنین(ع)، [که چرا] دائم خودت را میچسبانی به رسول[اکرم] صلیاللهعلیهوآله[که] من دامادش هستم [و] پسرعمو و وصیش هستم؟
مگر او خودش که بود!؟ که تو اینقدر فضیلت پیدا میکنی بهواسطه اتصال به او؟
[نهایتا پیامبر] «إنما کان رسول علی الناس کافه»[۱] نامهرسان بود به همۀ مردم!
[خب آیا] نامهرسان میفهمد که در نامه چیست؟ [و] مقصود صاحب نامه چیست؟ «لا حکم له غیر ذلک».
🔹 [در پاسخ به این توهین بی شرمانه و مغالطه باید گفت] در صورتی که قرآن پر است از «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول»[۲] اطاعت کنید از خداوند و اطاعت کنید از رسول اکرم(ص)
[به طوریکه] اگر «اطیعوا الرسول» علاوه بر «اطیعوا الله» نباشد، تکرار او به چه مناسبت است؟!
[در صورتیکه اگر رسول، صرفا نامه رسان بود] «اطیعوا الله» کافی است! [اما علاوه بر آن فرموده:] «اطیعوا الله و اطیعوا الرسول».
🔹 لذا حضرت امیر خیلی از این کلام متأثر شد.
🔸 میشود بگوییم [که حرف آن شخص،] کفر است؛ به جهت اینکه با این تکرّر [آیاتِ قرآن دربارۀ الزام به اطاعت از رسول]، اگر باز هم کسی مخالفت کند، مخالفت با قطعی الصدورِ [و صریح] از قرآن کرده است.
🔻 پینوشت:
١. سبأ : آیه ۲۸
۲. نساء : ۵۹- مائده : ۹۲- نور : ۵۴- محمد : ۳۳- تغابن : ۱۲.
✅ #اخلاص در اعمال و #عبوديت الهى
📌 اى عزيزان من!
👈 در عبادات مقيد باشيد به كيف آن، نه كم.
👈 اخلاص در اعمال را بايد در پيشانى هر عملى قرار دهيد.
👈 هر عمل عبادى كه انجام مى دهيد توجه داشته باشيد چه مى گوئيد [و] با كه سخن مى گوئيد.
👈 چون مقصود از خلقت بشر شناختن حق تبارك و تعالى است [و] عبوديت نتيجه شناسائى است، لذا بر شما لازم است شناسائى حق را به عبادات ظاهره به جاى آوريد تا شناسائى، حاصل شود، سپس عبوديت.
👈 عبادات ظاهره البته انسان را از كارهاى ناشايسته باز مى دارد ولى اگر خلوص آن ها زياده گردد مقرب تر گردد و مى تواند شما را به مقام عبوديت رساند.
📚 بخشی از وصایای اخلاقی آیة الله #سعادت_پرور (ره) به فرزندان