✍️ ابوالفضل ساجدی
🔴 #دكتر_سروش و انكار آسماني بودن قرآن6️⃣
♦️وي با تحريف و تقطيع آيات به نتيجه مورد نظر خود مي رسد.
🔸به نظر وي، قرآن، نقل خوابهاي حضرت است نه وحي نازل شده از سوي خدا.
❓آيا آقاي سروش براي ادعاي خود، دليلي ارائه داده است؟
🔹پاسخ اين است كه:
▫️اولا ايشان برای مطالب خویش استدلال نیاورده است بلكه فرضیه "وحی، رؤیاست" را مسلم تلقی كرده و سپس برای آن شواهدی از قرآن ذكر كرده است؛ در حالی كه طرح یك نظریه نیازمند استدلال است.
▫️ثانيا ايشان براي اثبات اينكه قرآن از جنس مشاهده است نه خطاب و تكلم، سه شاهد قرآني ميآورد تا نشان دهد كه در اين موارد، ديالوگ و مكالمه اي دركار نيست، بلكه هر چه هست، مشاهدات پيامبر (ص) و توصيف آنها در قرآن است.
▫️دكتر سروش، از اين سه مورد، در دو مورد با تحريف آيات و در يك مورد با تقطيع آيات، نتيجه مطلوب خود را بر آيات قرآن تحميل كرده است.
▫️ثالثا چرا فقط و فقط با توجه به دو سه آیه، نسبت به همه قرآن حکم کلی داده است؟ تكيه بر استقراء ناقص براي نتيجه گيري استقراء تام، مغالطه ي در استدلال است. (ادامه دارد.)
📗براي توضيحات بيشتر رجوع كنيد به كتاب و مقاله ي تاليف مشترك حقير و بنده زاده (حامد ساجدي):
▫️كتاب روياانگاري وحي ، قم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامي، 1396
▫️مقاله روياانگاري وحي، نقدي بر آراء دكتر سروش"، معرفت كلامي ش14، بهار و تابستان 94،
▫️به دليل انتشار اين افكار در كشورهاي عربي، موسسه (الدليل للدراسات و البحوث العقديّة التابعة للعتبة الحسينيّة المقدّسة) اخيرا كتاب فوق را به عربي ترجمه كرده است.
#روياانگاري_وحي
#كتاب_روياانگاري_وحي
#مقاله_روياانگاري_وحي
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸 روش کسب #سلامت_معنوي:
🔸 تقويت باورهاي ديني (1)
🔸 حركت از شك به ظن، سپس به اطمينان و بعد به يقين
▫️ امام علي (ع): "نَومٌ على يَقينٍ خَيرٌ مِن صَلاةٍ في شَكٍّ"
"خوابى كه همراه يقين باشد، بهتر از نمازى است كه همراه شك باشد." غررالحكم حدیث 9958
▫️ براي "اَهَم" سازي خدا در زندگي كه يكي از شاخصهاي سلامت معنوي است بايد باورهاي ديني خود را تقويت كنيم.
▫️ امروزه ما در دوران پسامدرن در معرض طوفان شك گرايي ديني هستيم و در اين فضا زندگي مي كنيم. براي نيل به سلامت معنوي بايد ابتدا وضعيت باورهاي بنيادين ديني (يا اصول دين) خود را كشف كنيم كه در كدام مرحله (شك، ظن، يا اطمينان) هستيم. سپس گامهاي شناختي لازم به سمت كسب يقين را طي كنيم.
#سلامت_معنوي (32)
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
عشق الهی 88.mp3
5.33M
▫️🎤 #عشق_الهی (89) از مسير #توبه
❓چگونه ميل به لقاء الله و قرب الهي (نزديكي معنوي و وجودي به خدا) را در خود ايجاد كنيم و بارور سازيم؟
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لينك اين فایل در تلگرام👇🏼
https://t.me/asajedi_ir/562
✳️ #روش_استفاده_بيشتر_از_مباحث_كانال:
1️⃣ غالب مطالب، سلسله وار است لذا پيشنهاد مي شود كه در فهرست كانال روي هشتك عنوان مربوطه كليك كنيد و از ابتدا مرور فرماييد. سوالاتي كه كاربران محترم با آن مواجه مي شوند غالبا در شماره هاي قبلي آن عنوان، مطرح شده است.
2️⃣ تاثيرگذاري مباحث تربيتي در گرو کاربرد روش صحيح استفاده از آن است يعني:
1. گوش دادن يا مطالعه يك پُست در شبانه روز
2. توجه به سير منطقي موضوع
3. تفكر و تامل در مورد محتوا و تطبيق آن بر خود در فرصتهاي كوتاه براي دروني سازي تدريجي، تثبيت در ذهن و دل، و ظهور در رفتار.
🙏🏼 پيشاپيش سپاسگزار و پذيراي پيشنهادات، پندها و انتقادات شما هستيم.
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
27.mp3
3.15M
🌿🌿 #نماز_و_زندگي (27) 🌿🌿
🔹نقش نماز در رفع غم و اندوه و نيل به آرامش روان 3️⃣:
🔹قرآن و روايات در باب نقش درماني نماز چه پيامي دارند؟
🔹تحقيقات تجربي يا ميداني در اين عرصه چه نتيجه اي را نشان مي دهند؟
🔸مجموعه سخنان دکتر ساجدی در برنامه اذانگاهي "تا آسمان" که در سال 1396 از رادیو معارف پخش شده است.
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
لينك اين فایل در تلگرام👇🏼
https://t.me/asajedi_ir/564
18-2.mp3
34.56M
☘️☘️#درس_زبان_قرآن، (14)☘️☘️
✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن
👈🏼 (توجه: به دليل ضعيف بودن صوت فايل ارسالي قبلي، صوت تقويت شده ارسال مي شود.)
❓چه كساني قرآن را واقع نما نمي دانند؟ چرا؟ 6️⃣❓
🔸 درسگفتارهاي "زبان قرآن" در جامعه الزهراء ارائه و توسط اين مركز به صورت فايل صوتي و تصويري تهيه و تدوين شده است.
🔸 اين جلسه: بيان و بررسی دلايل خاص ويتگنشتاين بر ناواقع نمايي آموزه هاي ديني (2)
📕براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب:
"#زبان_دين_و_قرآن"، دو فصل (معرفتبخشي گزارههاي ديني آري يا خير؟ - دنياي غرب و دنياي اسلام)
و به كتاب: "#زبان_قرآن_با_نگاهي_به_چالشهاي_كلامي_تفسير" فصل (معرفت بخشي زبان قرآن).
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
لينك اين فایل در تلگرام👇🏼
https://t.me/asajedi_ir/565
19-2.mp3
32.36M
☘️☘️#درس_زبان_قرآن، (15)☘️☘️
✅ نگاهي نو به قرآن شناسي و پاسخ به چالشهاي جديد آن
👈🏼 (توجه: به دليل ضعيف بودن صوت فايل ارسالي قبلي، صوت تقويت شده ارسال مي شود.)
❓چه كساني قرآن را واقع نما نمي دانند؟ چرا؟ 7️⃣❓
🔸 درسگفتارهاي "زبان قرآن" در جامعه الزهراء ارائه و توسط اين مركز به صورت فايل صوتي و تصويري تهيه و تدوين شده است.
🔸 اين جلسه: بيان و بررسی دلايل خاص ويتگنشتاين بر ناواقع نمايي آموزه هاي ديني (3)
📕براي اطلاعات بيشتر رجوع كنيد به كتاب:
"#زبان_دين_و_قرآن"، دو فصل (معرفتبخشي گزارههاي ديني آري يا خير؟ - دنياي غرب و دنياي اسلام)
و به كتاب: "#زبان_قرآن_با_نگاهي_به_چالشهاي_كلامي_تفسير" فصل (معرفت بخشي زبان قرآن).
🟣 کانال ابوالفضل ساجدی
🆔 @sajedi_ir
🔸ارتباط با ادمین کانال👇
@mohamad_admin
لينك اين فایل در تلگرام👇🏼
https://t.me/asajedi_ir/566
6.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
❓ از نظر رسول خدا (ص) موانع تربيت اعتقادي نسل نو در آخرالزمان چه هستند؟
❓پيامبر (ص) از چه والديني بيزار است؟
#شبكه_جهاني_ولايت
#پساکرونا
#تربيت_ديني
#تربيت_اعتقادي (45)
🆔 @velayattv
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لينك اين فایل در تلگرام👇🏼
https://t.me/asajedi_ir/567
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹 #كرامت فاطمي (س)
🌹 روایت سردار سلیمانی در آخرین مصاحبه با سایت رهبرمعظم انقلاب از کمک حضرت زهرا (س) در روزهای سخت جنگ ۳۳روزه که منجر به پیروزی شد.
▫️رابطه جهان #ملك و #ملكوت يا غيب و شهود
▫️#حيات داشتن و نقش آفريني #معصومين (ع) در اين جهان
▫️#ايمان_به_غيب
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
❇️ حیرت در حیرت
🔸 قسمت اول
✍️ محمد جعفری
👈 #مهدی_نصیری دریادداشتی در مورد رحلت آیت الله #مصباح چنین نوشته است:
«آن مرحوم از حیث رعایت زیّ روحانیت و تواضع رفتاری و مهربانی در تعاملات شخصی نیز زبانزد بود اما غفلت از یک نکته یعنی امکان خطای عالمان و مجتهدان و صاحب نظران دینی در عصر غیبت به دلیل عدم امکان دسترسی به معلم و مفسر معصومِ قران و سنت، ایشان را نسبت به پاره ای از دیدگاهها و نظرات خود ـ که حتما احتمال خطا در آنها راه داشته و نمی توانسته به عنوان معرفت و اسلام ناب قلمداد شود ـ آن چنان راسخ و صاحب حق می کرد که به خود اجازه می داد بعضا مخالفان خود را به جهل و کفر و فسق و خیانت و ارتداد و ...متهم کند و چهره ای خشن و مهاجم از خویش در طیفی از افکار عمومی و نخبگان ترسیم کند».
نکاتی چند در این باره را با ایشان در میان می گذارم:
1. امکان خطای عالمان و مجتهدان در عصر غیبت، امری است کاملا پذیرفته اما ما محکمات و مسلّماتی در عرصه دینداری داریم که مبنای دیانت است و طبعا انکار آنها، چیزی از اسلام باقی نخواهد گذاشت . طبعا هر عالم اسلام شناسی و از جمله حضرت آیت الله مصباح رحمت الله علیه می تواند در این مورد خود را راسخ و صاحب حق بداند و البته آن آموزه ها را هم به عنوان معرفت ناب و اسلام حقیقی، معرفی نماید. اگر جز این باشد، ما می مانیم و یک تکثر معرفتی و نسبیت فکری و دیگر هیچ!
2. آقای نصیری در ادامه می نویسند: « ما گریزی از به رسمیت شناختن اجتهادات و قرائت های روشمند گوناگون دینی نداریم و مجاز به #تکفیر و تخطئه شخصیتی و نسبت دادن انحراف و بددینی به صاحب نظران نیستیم مگر آن که ثابت شود که اوّلاً اجتهاد آنها غیر روشمند است ... ». جمله اخیر ایشان را باید به فال نیک گرفت که مرز میان خودشان و نظریه قرائتهای مختلف از دین را ابراز کردند. بله باید کسی که در مقام استنباط احکام دین قرار می گیرد، اجتهاد روشمند را در پیش بگیرد و الا می توان او را تخطئه نمود. حضرت استاد مصباح در سیره علمی خویش، دقیقا تابع همین نگرش بود و بس. تاریخ پنجاه ساله نوشته های ایشان گواه این مدعاست. هر جا ایشان، نویسنده یا تفکری را نقد می کند بر همین اساس بوده است که این نوع برداشتها از اسلام، نا روشمند و مخالف با مبانی استنباط و منطق فهم دین است و زمینه انحرافات جدی را در تفکر دینی فراهم می نماید. اگر نبود روشنگری امثال ایشان و شهید مطهری، معلوم نبود که التقاط و تفکر نسبی گرایانه، دیگر برای دین، حتی محکماتی باقی بگذارد. اگر سیره استاد مصباح در تخطئه نظریه یا صاحب نظر نادرست است، پس باید اساسا سیره امام خمینی و شهید مطهری را هم نادرست خواند که از اسلام سُرایی عده ای از نویسندگان به جای اسلام شناسی سخن می گفتند.
3. اما مقوله تکفیر، خود تهمتی است ناروا. ای کاش جناب نصیری، دست کم نمونه ای خٌرد از رویکرد تکفیری استاد نشان می دادند. هر آن که با آثار گفتاری و نوشتاری، ایشان آشنایی اجمالی داشته باشد، در بیان ایشان جز منطق و خرد ورزی مشاهده نمی کند. گویا سابقة ژورنالیستی آقای نصیری باعث شده که در امتداد جریان شارلاتانیسم رسانه ای دوم خرداد که آیت الله مصباح را به واسطه طرح بحث جهاد، «تئوریسین خشونت» معرفی می کردند، چهره ای خشن و مهاجم از ایشان به تصویر بکشد. بله استاد مصباح ، بر روی تفکرات التقاطی و لیبرالی و رحمانی از اسلام خط بطلان می کشید و البته طبیعی است که این به ذائقه فکری روشنفکران دینی و طرفداران آنها خوش نیاید و حضرت ایشان را به خشونت طلبی متهم نمایند. گویا آقای نصیری تصور می کنند که خوانندگان اصلاح طلب نشریة ارزش مدار و اصول گرای صبح در دهه هفتاد، امروزه چهره رحمانی از ایشان در ذهن دارند!!
4. ناگفته هایی باقی ماند که به قسمت بعدی این قلم،موکول می کنم. این یادداشت را با این جمله به پایان می برم که صاحب « عصر حیرت»، که خود در حیرتی عمیق، نسبت به مواضع گذشته معرفتی و سیاسی فرو افتاده است، از سویی نابیّت فکری و اعتقادی را در اختیار معصوم می داند و بس و از سویی پلورالیسم مدرن و نسبیّت حقیقت را نفی می کند! این دو را چگونه می توان جمع نمود جز با حیرت در حیرت؟!
🌐 @meshkatnoor
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
🔹#زبانشناسي و #هرمنوتيك🔹
🔸برخي اعضاي كانال در مورد آثار حقیر در رابطه دين با عناوين فوق پرسيده اند. كتابهاي مذکور در اين موضوع عبارتند از:
1. زبان دين و قرآن، موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، قم، چاپ سوم 1395
2. زبان قرآن با نگاهي به چالشهاي كلامي تفسير، مشترك توسط سازمان مطالعه و تدوين كتب علوم انساني دانشگاهها (سمت) و موسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني، تهران، چاپ اول 1392
3. هرمنوتيك و منطق فهم حديث (مشترك با محمود مرتضوي شاهرودي)، مركز بين المللي ترجمه و نشر المصطفي، قم، چاپ سوم، 1395
4. دان استيور، فلسفه زبان ديني، ترجمه و تحقيق توسط ابوالفضل ساجدي، نشر اديان، چاپ دوم 1394، متن اصلي:
Dan Stiver, The philosophy of Religious Language, Sign, Symbol and Story, Blackwell,
5. رابرت م. گرنت و ديويد تريسي، تاريخچه مكاتب تفسيري و هرمنونيكي كتاب مقدس، ترجمه به همراه نقد و تطبيق با قرآن، توسط ابوالفضل ساجدي، نشر پژوهشگاه فرهنگ و انديشه، چاپ دوم 1392
متن اصلي:
Robert M. Grant and David Tracy, A short History of the Interpretation of the Bible, Fortress Press,
#منابع_تحقيق
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✳️ گام نخست براي سلامت معنوي: بيداري
🎥 آيا مي توان در فضاي خانواده و جامعه، تهديد كرونا را به پلي به سوي سلامت معنوي، بدل كرد؟
#شبكه_جهاني_ولايت
#پساکرونا
#سلامت_معنوي (34)
#تربيت_ديني
🆔 @velayattv
فهرست مطالب كانال:👇🏼
https://eitaa.com/sajedi_ir/672
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2073231414Cedf9811cee
لينك اين فایل در تلگرام👇🏼
https://t.me/asajedi_ir/571