eitaa logo
سلام فرشته
181 دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
1هزار ویدیو
9 فایل
خدایا، قلب هایمان را آماده سلام کردن به فرشته هایت بگردان رمان ، داستان و کلیپ و پادکست هاي #تولیدی هشتک خورده انتشار مطالب با ذکر منبع، بلامانع است. فهرست مطالب: https://eitaa.com/salamfereshte/2162 نویسنده: #سیاه_مشق
مشاهده در ایتا
دانلود
🌺 ایمان و اقرار به ویژگی های پیامبراسلام صلی الله علیه و آله و سلم حفظه الله: 📚جلسات گذشته، ملاحظه فرمودید که حضرت رسول صلی الله علیه و آله و سلم در جواب به درخواست جناب ابوذر رضی الله عنه در اینکه خواسته بودند پیامبر وصیتی بفرمایند، ملاحظه کردید حضرت در جواب، از انگیزه سازی شروع کردند و اولین عبادتی که توصیه فرمودند، عبادت قلبی بود. توجه، مراقبه. 🌸 و هم چنین در ادامه، صحبت از معرفت الله (را) پیش کشیدند. با آن ویژگی هایی که ذکر شد و در جلسه گذشته توضیح داده شد. و در ادامه، ایمان به پیامبراسلام و اقرار به آن، ایمان در قلب است و اقرار در زبان است. هر دو باید باشد. هم ایمان قلبی و هم اقرار لسانی. برای پیامبر اسلام، ویژگی های جالبی در اینجا ذکر شده است که در راستای تربیت جناب ابوذر و هر کسی که مانند جناب ابوذر می خواهد سعادت را به دست بیاورد. 📌اولین ویژگی این است که بداند و ایمان داشته باشد و اقرار کند که رسول گرامی اسلام به سوی همه مردم ارسال شده است. رسول خدا به سوی همه مردم است. این خیلی مهم است. اعتقاد و اقرار به رسالت جهانی و فراگیر رسول اسلام. 📌دوم بشیرا که پیامبر اسلام، بشارت دهنده است. چه جوری این بشارت را انجام می دهد؟ با بیان واجبات و مستحبات، و ثواب ها و نتایج دنیوی و اخروی ای که مترتب بر این واجبات و مستحبات است. و البته کمی اگر این تعبیر را وسیع تر بگوییم بهتر است. نه فقط واجبات و مستحبات، بلکه هر چیزی که در سعادت مندی انسان دخالت دارد. بیان هر آنچه که در سعادت مند شدن انسان دخالت دارد؛ مخصوصا از جمله واجبات و مستحبات و هم چنین بیان ثواب های فراوان و نتائجی که در دنیا و آخرت مترتب بر این امور می شود. بشیر بودن رسول گرامی اسلام به این صورت تحقق پیدا می کند. 📌و نذیرا. و بیم دهنده است. این اعتقاد هم باید باشد. توجه به این مطلب هم باید باشد که رسول گرامی اسلام، بیم دهنده است. با چی؟ با بیان هر آن چیزی که موجب شقاوت انسان می شود. مخصوصا محرمات و مکروهات. و هم چنین بیان آن تبعات منفی و شقاوت آفرین این امور. مخصوصا عذاب های دنیوی و اخروی. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 علت تعبیر به" یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا " در آیات قرآن ✍️ رحمه الله علیه: 🍀یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا... ؛ اینگونه خطاب (ای کسانی که ایمان آورده اید) به منظور توجه دادن مردم به صفت ایمانشان است، و گرنه می‌فرمود: (ای مردم) 🔹 لیکن خواست بفهماند با توجه به اینکه دارای ایمانید؛ باید هر حکمی را که از ناحیه پروردگارتان می‌آید بپذیرید، هر چند که بر خلاف مشتهیات، و ناسازگار با عادات شما باشد. 📚ترجمه تفسیر المیزان، ج۲، ص ۵ ✨يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اتَّقُوا اللَّهَ حَقَّ تُقاتِهِ وَلا تَموتُنَّ إِلّا وَأَنتُم مُسلِمونَ ( آل عمران آیه ۱۰۲) ای کسانی که ایمان آورده‌اید! آن گونه که حق تقوا و پرهیزکاری است، از خدا بپرهیزید! و از دنیا نروید، مگر اینکه مسلمان باشید! (باید گوهر ایمان را تا پایان عمر، حفظ کنید!)✨ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🌺 پرسش: چگونه می شود ما در متن زندگی هایمان، درگیر اسباب نشویم و نگاه توحیدی داشته باشیم؟ 🍀پاسخ حفظه الله: 🌸 ببینید این ها، عمیق شدن در معرفت (را) لازم دارد. به عمق معرفتی احتیاج دارد. که انسان فریب هوای نفس، فریب دنیا، فریب شیطان را نخورد. وظیفه اش را خوب تشخیص بدهد و بداند که اینجا چه کار باید بکند. ✨این ها بصیرت لازم دارند. به عبارت دیگر، می توانیم بگوییم عمق معرفت می شود بصیرت. بصیرت داشته باشیم که سیدالشهدا سلام الله علیه هم از خداوند در دعای عرفه بصیرت می خواهد. البته ایشان داشته، دوامش را در حقیقت می خواسته است. ماها باید از خداوند بخواهیم که به ما عنایت بفرماید. 🔹لذا این مطلب خیلی مهم است که باید عمق معرفتی مان بیشتر بشود، بصیرت پیدا کنیم، روشن بینی درونی که خوب تشخیص بدهیم که هوای نفس کجاست. شیطان کجاست. دنیا کجاست. آخرت کجاست. توحید کجاست. و با لغزش نیافتیم 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/09/06 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🌺 ثمرات تربیتی توجه به ویژگی های رسول الله صلی الله علیه و اله حفظه الله: 🍃چهارمین ویژگی ای که اینجا ذکر شده که جناب ابوذر و هر کسی که از این وصیت استفاده می کند و باید درباره رسول گرامی اسلام به آن توجه داشته باشد، داعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ که پیامبر اسلام، دعوت به سوی خدا می کند. نه چیز دیگری. دعوت به خودش نمی کند. دعوت به سوی خدا می کند آن هم به اذن خدا. 🌼این اذن را توجه داشته باشید، عمده اش تکوینی است. اذن تکوینی الهی. اذن را دارد. البته می توانم اعم بگیریم. هم اذن تکوینی و هم اذن تشریعی. وَ سِراجاً مُنِیراً چراغ نور بخشی که ظلمت های زندگی فردی خانوادگی و اجتماعی انسان را برطرف می کند. و انسان را در روشنایی قرار می دهد. روشنایی فکری، روشنایی روحی اخلاقی و روشنایی عملی و رفتاری. ☘️توجه به هر یک از این ویژگی ها، تاثیر و نتایج تربیتی به دنبال دارد. در حقیقت، در هر یک از این ویژگی ها، انسان متربی، وظایفی رو متوجه خودش می بیند. 👈 ملاحظه کنید وقتی توجه کنید که رسول گرامی اسلام بشیر و بشارت دهنده است، متوجه می شود که باید تبعیت کند و اوامر رسول گرامی اسلام را اتیان کند و به جا بیاورد. و وقتی توجه می کند که رسول گرامی اسلام نذیر است و بیم دهنده، در اینجا هم این نتیجه را می گیرد که باید بازبایستد از هر آنچه که رسول گرامی از طرف خداوند، نهی کرده است. و در ویژگی های دیگر هم به همین صورت. یعنی نتایج و ثمرات تربیتی به دنبال دارد. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🌺 شکوفایی حفظه الله: 🍃در ادامه، رسول گرامی اسلام، محبت را مطرح می کنند. محبت اهل بیت را. ثُمَّ حُبُّ أَهْلِ بَیْتِیَ الَّذِینَ أَذْهَبَ اللَّهُ عَنْهُمُ الرِّجْسَ، وَ طَهَّرَهُمْ تَطْهِیراً، چقدر جالب است. در میان همه ویژگی هایی که اهل بیت علیهم السلام دارند، اینجا آن پاکی و پاکیزگی اهل بیت از هرگونه رجس ذکر شده است. که طبیعتا می تواند منشا و علت آن محبت باشد. ✨انسان اهل بیتی را می خواهد دوست داشته باشد و محبت داشته باشد که هیچگونه آلودگی ای ندارد. پاک پاک اند. در همه مراتب وجودی و ابعاد زندگی. این ها پاکیزه اند. هیچگونه آلودکی فکری، اخلاقی، روحی، رفتاری در زندگی شان در هیچ عرصه ای از عرصه های زندگی، وجود ندارد. در همه ابعاد زندگی و مراتب وجودی این ها پاک اند. فطرتا این مهر و محبت، در انسان وجود دارد. 📌 این مطلب را تکرار کنم: محبی که اینجا رسول گرامی اسلام در رابطه با اهل بیت علیهم السلام ذکر می کند، یک محبتی نیست که از بیرون وجود خودمان اضافه کنیم. نه. 🌸در حقیقت محبت فطری است که باید شکوفا شود. همچنانکه اگر صحبت از معرفت است، منظور معرفتی نیست که باید از بیرون به ما ضمیمه بشود. بلکه این معرفت، قلبی است. عقلی است. فطری است. باید از درون ما بجوشد و نمایان بشود و در حقیقت باید بگوییم که شکوفا بشود. پس هم آن معرفت فطری است و ریشته در عمق وجود انسان دارد. و هم این محبت فطری است و ریشه در عمق وجود انسان است و هر دو باید شکوفا شود. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
🍀اگر می‌خواهى خداوند باشى، باید در آنچه به تو می‌دهد، از او كنى نه از آنچه خودت دوست دارى! 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
📌اگر جایی، معرفت باشد و محبت باشد، امر بعدی قهرا تبعیت است. حفظه الله: ✍️یک دفعه دیگر مورد توجه قرار دهیم. چه کار زیبایی رسول گرامی اسلام انجام دادند. انگیزه سازی فرمودند. توجه ابوذر را به معرفه الله، و ایمان و اقرار به رسول الله، و هم چنین محبت اهل بیت جلب کردند. رسیدند به توصیه بعدی. 🌸توصیه بعدی در حقیقت تبعیت است. تبعیت، می جوشد از آن عبادت قلبی، محبت، معرفت. این ها صد در صد تبعیت وجود دارد. اگر جایی، معرفت باشد و محبت باشد، امر بعدی قهرا تبعیت است. منتهی با این تعابیر تبعیت را مطرح کردند: وَ اعْلَمْ یَا اباذر! أَنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ جَعَلَ أَهْلَ بَیْتِی فِی أُمَّتِی کَسَفِینَةِ نُوحٍ مَنْ رَکِبَهَا نَجَا وَ مَنْ رَغِبَ عَنْهَا غَرِقَ ای ابوذر، خداوند متعال و عزو جل، اهل بیت مرا یعنی همان دوازده امام، البته در اهل بیت می توانیم حضرت زهرا سلام الله علیها را هم داخل بدانیم، البته این حکم شامل خود پیامبر هم می شود. ☘️این ویژگی شامل خود پیامبر هم هست که باید از او پیروی داشته باشیم. خداوند اهل بیت را در امت پیامبر مثل سفیه نوح قرار داده است. هر کس سوار بر این کشتی شود، نجات پیدا می کند. و هر کس فاصله بگیرد، بی رغبت بشود نسبت به این سفینه، غرق می شود. این تعبیر، تعبیر بسیار زیبا و تشویق دل نشینی است که در روایات ما و در دعاهای ما آمده است. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله
آثار شگفت انگیز ذکر توحیدی - استاد عربیان.mp3
3.45M
🎧بشنوید 💫آثار شگفت انگیز ذکر توحیدی 📌هر روز بخوانیم: 🌸أشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَحْدَهُ لَا شَرِيكَ لَهُ إِلَهاً وَاحِداً أَحَداً صَمَداً لَمْ يَتَّخِذْ صاحِبَةً وَ لا وَلَداً🌸 پر روزی باشید الهی 🎤 حفظه الله 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom
🚨 اهل بیت، کشتی نجات ما از گرداب های فرو برنده زندگی هستند. حفظه الله: ☘️ یکی از جاهایی که شبیه به همین تشبیه و تعبیر را ما مشاهده می کنیم، در صلوات های وقت زوال ماه شعبان است که اینچنین عرض ارادت می کنیم به اهل بیت علیهم السلام که الْفُلْكِ الْجارِيَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ فلک، آن کشتی که در حرکت است، جاری است، فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ لجج، جمع لجه است. لجه وسط البحر است. جایی که وسط البحر به حساب می آید یعنی عمیق ترین نقطه دریا. 🌸 ویژگی نقاط عمیق در دریا این است که آنجا گرداب به وجود می آید. لذا می گوید فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ آن گرداب های فروبرنده است. گرداب در دریا این ویژگی و خاصیت را دارد که اگر فردی، قایقی، کشتی ای گرفتار گرداب بشود، به این راحتی ها نمی تواند نجات پیدا کند. گرداب او را فرو می برد و غرق می کند. الْفُلْكِ الْجارِيَةِ فِى اللُّجَجِ الْغامِرَةِ اهل بیت، آن کشتی روانی هستند که در گرداب های فرو برنده زندگی، در حرکت اند. 🍃يأْمَنُ مَنْ رَكِبَها در امنیت قرار می گیرد آن کسی که سوار فلک و این کشتی شود. وَيَغْرَقُ مَنْ تَرَكَهَا و غرق می شود هر کسی که از این فلک، فاصله بگیرد و ترک کند و رها کند این کشتی را. الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ کسی که از آن ها جلوبزند، مارق است. مرق السمت وقتی عرب می گوید که تیر را در کمان گذاشته باشد و بکشد. تا وقتی که تیر در کمان است، در اختیار این تیر انداز است. اما وقتی تیر از کمان کشیده شد، دیگر معلوم نیست این تیر به کجا اصابت می کند و در کجا می افتد. سرنوشت نامعلومی دارد. 🌼الْمُتَقَدِّمُ لَهُمْ مارِقٌ مثل یک تیری می ماند که خارج شده است. معلوم نیست کجا به زمین می افتد. وَالْمُتَأَخِّرُ عَنْهُمْ زاهِقٌ آن کسی که متاخر باشد و عقب بیافتد، این هم خلاصه ناکام می شود و بدبخت می شود. وَاللَّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ. کسی که ملازم باشد با اهل بیت ، نه جلو بیافتد نه عقب بیافتد، . وَاللَّازِمُ لَهُمْ لاحِقٌ تعبیر خیلی جالب است. از اسم فاعل استفاده شده است. کسی که ملازمت داشته باشد با اهل بیت علیهم السلام، اصلا رسیده است. به مقصد رسیده است. همین ملازمت، خودش رسیدن به مقصد است. 🌺اینجا هم رسول گرامی اسلام به ابوذر، گوشزد می فرمایند که خداوند اهل بیت را در امت اسلامی، مثل سفینه نوح قرار داده است. در طوفان نوح، به امر الهی، جناب نوح علی نبینا و آله علیه السلام، سفینه و کشتی ای ساختند به تعلیم الهی. که هر کسی که با جناب نوح بود و پیروی می کرد و همراهی می کرد و آنچه که مورد نیاز بود به امر الهی، همه در این سفینه قرار گرفتند و در آن طوفان به حرکت در آمدند و به سلامت به مقصد رسیدند. و هر کسی که خارج از این سفیه بود، غرق شدند و گرفتار نابودی شدند. ⚡️اینجا هم اهل بیت در زندگی انسان ها، در امت اسلامی، حکم سفینه نوح را دارند. اگر برویم به سمت آن ها، در عقیده و عمل، از آن ها پیروی کنیم. از آن ها الگو بگیریم و از آن ها تبعیت داشته باشیم، نجات پیدا می کنیم. در غیر این صورت غرق می شویم. غرق می شویم در ظلالت های فکری. غرق می شویم در رزالت های اخلاقی. غرق می شویم در ناشایستگی های رفتاری و کرداری. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیهم السلام
🏴 هشتم شوال، سالروز تخریب حرم و قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام تسلیت باد. 🎙 رحمه الله: ▪️جاهل‌ها گمان می‌کنند که با تخریبات قبور ائمه صلوات‌الله‌علیهم می‌توانند تشیّع را ریشه‌کن کنند؛ شیعه و سادات و بزرگان آنها، بالاتر از تخریبات را در زمان ائمۀ ایشان دیده‌اند 🔴و آنکه پس از تبدیل تخریب به تعمیر، بر قوّۀ ایمان‌شان در صورت و معنی افزوده گردیده است. 📚 برگی از دفتر آفتاب ، ص١٨٩ 📣کانال در ایتا، سروش، بله @salamfereshte
🌟 اهل بیت، مثل باب حطه در بنی اسرائیل هستند حفظه الله: 🌸و مِثْلِ بَابِ حِطَّةٍ فِی بَنِی إِسْرَائِیلَ مَنْ دَخَلَهُ کَانَ آمِناً، این هم یک تشبیه دیگر است که بعد از آن سرگردانی که قوم بنی اسرائیل داشتند، خداوند اراده کرد که آن ها را به نجات و آرامش برساند. قرار شد با توجه به آن کارهای بسیار زشت و ناپسندی که انجام داده بودند مخصوصا آزارهایی که متوجه حضرت موسی علی نبینا و اله و علیه السلام کرده بودند. خداوند می خواست آن ها را مورد عفو و رحمت خودش قرار دهد. ☘️وقتی وارد بیت المقدس شدند، شهر قدس، امر شد به آن ها که وارد قریه بشوند وَادْخُلُوا الْبَابَ سُجَّدًا وَقُولُوا حِطَّةٌ وارد در بشوند. باب بشوند. در حالی که سجده کرده اند و این کلمه را بگویند: وَقُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَكُمْ خَطَاياكُمْ وَسَنَزِيدُ الْمُحْسِنِينَ(البقرة/58) این چنین خلاصه می خواهد بنی اسرائیل را مورد رحمت و عنایت خودش قرار دهد. ولی متاسفانه شیطان دست بردار نیست. 📌حطه در بحث های تفسیری اینقدر پیرامونش اختلاف شده است که به اندازه یک مقاله، مطلب پیرامونش نوشته شده است. از جنبه های گوناگون. حطه آیا عربی است؟ غیرعربی است؟ معنایش چیست؟ در همه این زمینه ها، اختلاف نظر هایی وجود دارد. ولی به صورت خلاصه بخواهم عرض کنم، فرمودند حطه به معنای فرو ریختن است. و کاستن است. که در حقیقت باید اینجوری بگوییم که این یک خبر مبتدای محذوف است یعنی مسئلتنا حطه. درخواست ما این است که گناهان ما را فرو بریزی. یعنی ببخشی. ما را برخوردار از مغفرت کنی. مسئلتنا حطه. گناهان ما را ببخشی. ✨ تقریبا می شود گفت مثل همان استغفاری می ماند که در تعلیمات دینی و دستورات دینی مان، استفاده می کنیم و می گوییم . استغفار می کنیم که خداوند گناهان ما را ببخشد. البته بعضی گفته اند این حطه، فقط به معنای فرو ریختن گناهان نیست. بلکه فرو ریختن و مورد مغفرت قرار دادن هر آنچیزی است که بر خلاف تعالیم توحیدی است. از عقاید باطله. از رسوماتی که برخلاف تعالیم دینی و آسمانی است، از رفتارها و کردارهایی که برخلاف وظائف دینی است، همه آنچه که خلاصه انسان را از خدا دور می کند، آن فرو ریخته بشود و آمرزیده بشود. به این معنا. 📚برگرفته از سلسله جلسات ، در تاریخ شنبه 1400/08/15 ادامه دارد... 📣کانال مدرسه علمیه الهادی علیه السلام 🆔@alhadihawzahqom صلی الله علیه و آله علیه السلام