پانوشت کانال عرفان در وادی عمل در مورد این کتاب ثلاث رسائل :
این کتاب، متن رساله را از کتاب (الهیه) نقل نموده و بالتبعِ همان کتاب -الهیه-، نام رساله را (#معرفهالنفس) گذاشته و متن پیاده شده هم نقائص متن پیاده شده رساله نقل شده از کتاب الهیه (افتادگی ، خوانش اشتباه بعضی لغات و عدم نقل حواشی) را دارد.
https://t.me/E_DVA/5406
🔸 2. دومین نسخه :
تقریبا 7 سال بعد از نسخه اول، در شب يکشنبه 10 ربیع الثانی 1372ق، معادل 7 دی 1331ش.
که ظاهرا نسخه چاپ شده در کتاب رسائل الهی بر اساس آن نسخه است👇
رساله اشتباهات عربی 2 - کتابت 10 ربیع الثانی 1372ق - فی ما یشتبه الانسان فی علمه - معرفت نفس .pdf
7.1M
#متن_عربی_خطی رساله فی الاشتباهات
معروف به
رساله #علم_و_ادراک_انسان
از سید محمدحسن الهی طباطبایی اخوی علامه طباطبایی رحمه الله علیهما
تاریخ کتابت: شب یکشنبه دهم ربیع الثانی سال یکهزار و سیصد و هفتاد و دو هجری قمری.
پانوشت: مرحوم آیهالله آقا سید محمدحسن الهی در این نسخه برای رساله عنوان (رساله فی الاشتباهات) را انتخاب نمودهاند و این نسخه از لحاظ تاریخ نگارش، بعد از رسالهی قبلی(که در کانال بارگذاری شده) تقریر شده و بعضاً اضافاتی دارد.
https://t.me/E_DVA/5405
این ترجمه فارسی از همین رساله معرفت نفس یا الاشتباهات فی الادراک آیت الله الهی طباطبایی (هم متن عربی و هم متن فارسی) هم انجام شده.
ترجمه توسط آقای خلیل ملاجوادی،
نشر موسسه فرهنگی انتشاراتی یاوریان 👇
ketabshop.ir/اخلاقی-وعرفانی/475-رساله-علم-و-ادراک-انسان.html
البته بنظر بنده (صالحی) : برخی جاها دقت ترجمه دقت و رسا بودن متن عربی را ندارد. و تصحیح ایشان هم برخی جاها نسبت به متن عربی که موجب تغییر معنا شده لازم نبوده.
کانال عرفان در وادی عمل، در 19 دی 1400، متن این ترجمه آقای ملاجوادی را هم قرار داده 👇
https://t.me/E_DVA/5408
ترجمه رساله اشتباهات آیت الله الهی - ترجمه خلیل ملاجوادی - عنوان دیگرش رساله معرفت نفس .pdf
6.2M
#متن_ترجمه_فارسی رساله فی الاشتباهات
مرحوم آیه الله آقا سید محمدحسن الهی طباطبایی
به تصحیح و ترجمه خلیل ملاجوادی
https://t.me/E_DVA/5408
4_5963260794245221191.pdf
288.7K
امروز جمعه ١٣ رمضان المبارک
🔸 دعاهای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان، با توجه خاص به مولایمان امام زمان (ارواحنا فداه)
🔸
@Salehi786
🔸 *بَسْطُ الزّمان و طىُّ الزّمان براى یکى از رفقاى حاج سیّد هاشم حدّاد*
(روح مجرد، ص ۸۵١_۵٨۵)
🔻 علامه طهرانی: بالجمله در اوقاتیکه به معیّت ایشان (سیدهاشم حداد) در نجف أشرف مشرّف بودیم، یکى از شاگردان و ارادتمندان نجفى ایشان روزى براى حقیر که با وى تنها به حرم مطهّر حضرت أمیر المؤمنین علیه السّلام مشرّف مىشدیم در ضمن بیان احوال خصوصى خود مىگفت: در آن حالات تحیّر و شدّت واردات روحى که داشتم، دو قضیّه براى من اتّفاق افتاد که در آن زمان هم نفهمیدم، بعدها فهمیدم که غیر عادى بوده است:
🔻اوّل آنکه: یک روز با جمیع فرزندان از پسر و دختر و عیال تصمیم گرفتیم به مدینه منوّره از راه بیابان برویم و چند روزى را در آنجا به زیارت مشغول باشیم. حرکت کردیم و تا مرز سعودى که متّصل به خاک عراق از ناحیه خشکى و بیابان رَمْل زار نجف است رفتیم و چندین روز بطول انجامید تا بدانجا رسیدیم. در وقت عبور، مرزداران از دادن اجازه عبور امتناع کردند، چون بدون گذرنامه بودیم و چندین روز هم همه ما را توقیف نمودند و سپس آزاد کردند، و ناچار به نجف أشرف مراجعت نمودیم. چندین روز هم طول کشید تا به نجف و منزل خود رسیدیم؛ و مجموع این ایّام قریب چند هفته شد، ولى وقتى به نجف رسیدیم دیدیم فقط یک روز گذشته است!
حرکت ما از نجف روز فلان بوده است، و بر حسب تاریخ و تقویم بازگشتمان در فرداى آن روز بوده است.
🔸
🔻 دوّم آنکه: وقتى تنگى معیشت بقدرى بر من غلبه کرد؛ و شدّت واردات حالى بطورى بود که ابداً قدرت بر حرکت و تنظیم امور منزل نداشتم. چیزى از ما یحتاج در منزل نبود؛ و زوجه ما در آن روز فقط با آب گرم شده بر روى چراغ، أطفال را نوید میداد و سعى میکرد تا ایشان را ساکت نگهدارد. و احساس میکردم که براى آنها این مسأله مشکل و دوامش غیر قابل تحمّل است، تا حال من إفاقه حاصل نمود و به هوش و گوش باز آمدم، و براى تهیّه غذائى به بیرون از خانه آمدم. و معلوم شد که: این مدّت، یک ماه تمام بطول انجامیده است.
🔸
🔻[علامه طهرانی]: واقعه دوّم معلوم است که طَىُّ الزّمان است، یعنى در هم پیچیدن و متراکم شدن زمان که یک ماه یا چند هفته را یک روز کرده است. و حقیر تا به حال در جائى ندیدهام که از کیفیّت و خصوصیّت آن بحثى شود، و خودم هم فکر نکردهام که با موازین قوانین طبیعیّه وفق میدهد یا نه؟
و امّا واقعه اوّل بر عکس آن، بَسْطُ الزّمان است یعنى گستردن و وسعت بخشیدن زمان کوتاه را که یک روز را به چند هفته پهن و گسترش داده است. و درباره این مسأله نیز حقیر فکرى ننمودهام، ولى مسلّماً با قوانین طبیعیّه تطبیق ندارد، و بالاخره باید آنرا از جهت سیطره تجرّد نفس بر زمان توجیه کرد.
🔸
🔻داستان مرد زرگر که براى او بسط الزّمان شد، از «مشارق الدّرارىّ»
پس شیخ الشّیوخ رضى اللهُ عنه بر صدق این قضیّه حکایت زرگر صوفى که مشهور است از مریدان شیخ ابن سُکَیْنَه و بستن او سجّادههاى صوفیان را روز جمعه در میزَر، براى آن تا به جامع برَد، و رفتن او بر کنار دجله براى غسل جمعه، و جامهها بر کنار دجله نهادن، و در دجله غوطه خوردن، و در مصر ظاهر شدن، و آنجا در مصر دختر زرگرى را به زنى خواستن، و از او فرزندان تولید کردن، و بعد از هفت سال باز در نیل مصر غوطه خوردن، و باز به بغداد بر سر جامههاى خودش سر برآوردن، و جامهها را به جاى خود یافتن، و رفتن به خانقاه، و سجّادهها همچنان بسته به بند خودش دیدن، و گفتن صوفیان که: زود سجّادهها به جامع ببر و بینداز که ما منتظر تو نشستهایم، ایراد فرمود، و فرمود که: این حال که بر این صوفى زرگر طارى گشت که ساعتى به نسبت با او و اهل بیت او هفت سالِ زمانى ظاهر شد بعد از تفحّص کردن و آن فرزندان او را که در آن هفت سال متولّد شده بودند به بغداد نقل کردن، بنا بر آن بود که آن صوفى زرگر را در معنى آیتِ «فِی یَوْمٍ کانَ مِقْدارُهُ خَمْسِینَ أَلْفَ سَنَةٍ» [1] إشکالى در دل افتاده بود، حقّ تعالى براى رفع اشکال او را این حال بر او اظهار کرد تا ایمانش به حقیقت این آیت قوى شود. وَ اللَهُ الْهادى. [2]
🔸
===========
[1] ذیل آیه 4، از سوره المعارج
[2] «مشارق الدَّرارىّ» ص 513 تا ص 515
🔸
@Salehi786
سلام بر ابراهیم 1.pdf
3.54M
#معرفی_کتاب
📌 به مناسبت بزرگداشت شهادت شهید ابراهیم هادی
شهید ابراهیم هادی در یکم اردیبهشت ماه سال ۱۳۳۶ دیده به جهان گشود و پس از ۲۷ سال زندگی پر فراز و نشیب، در عملیات "والفجر مقدمّاتی" در منطقه فکه، ۲۲ بهمن سال ۱۳۶۱ به درجه رفیع شهادت نائل آمدند.
ابراهیم هادی شهید گمنامی است که فرمانده گروه چریکی شهید اندرزگو بود. شهید هادی به «سردار کمیل» و «پهلوان بیمزار» معروف شده و خواندن خاطراتش خیلیها را به طور معجزهآسایی متحول کرده است.
👌کانال تخصصی نجات از گناه مؤسسه مصاف
🔗 t.me/nejatazgonah/3932
@nejatazgonah
🔸
@Salehi786
بسم الله
💥 *بشارت ظهور امام زمان (علیه السلام) در کتاب آسمانی زبور داود (علیه السلام)*
🔸
🔸 *امشب، شب 18 ماه مبارک رمضان، شب نزول کتاب آسمانی زبور بر حضرت داود (علیه السلام) است.* 👇
🔻عن حفص بن غیاث، عن ابی عبدالله (علیه السلام) قال:
*سألته عن قول الله (عز و جل): «شَهْرُ رَمَضٰانَ اَلَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ اَلْقُرْآن»* و إنما أنزل فی عشرین سنة بین أوله و آخره؟
فَقَالَ أَبُو عَبْدِ الله (علیه السلام): نَزَلَ اَلْقُرْآنُ جُمْلَةً وَاحِدَةً فِي شَهْرِ رَمَضَانَ إِلَى اَلْبَيْتِ اَلْمَعْمُورِ ثُمَّ نَزَلَ فِي طُولِ عِشْرِينَ سَنَةً،
ثُمَّ قَالَ:
قَالَ اَلنَّبِيُّ (صلی الله علیه و آله) :
⚡نَزَلَتْ صُحُفُ إِبْرَاهِيمَ فِي أَوَّلِ لَيْلَةٍ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ،
⚡وَ أُنْزِلَتِ اَلتَّوْرَاةُ لِسِتٍّ مَضَيْنَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ،
⚡وَ أُنْزِلَ اَلْإِنْجِيلُ لِثَلاَثَ عَشْرَةَ لَيْلَةً خَلَتْ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ،
⚡ *وَ أُنْزِلَ اَلزَّبُورُ لِثَمَانِيَةَ عَشَرَ خَلَوْنَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَانَ،*
💥 *وَ أُنْزِلَ اَلْقُرْآنُ فِي ثَلاَثٍ وَ عِشْرِينَ مِنْ شَهْرِ رَمَضَان.*
📌نشانی: الکافي ج ۲، ص ۶۲۸
🌐 hadith.inoor.ir/hadith/107467
🔸
🔸 خداوند سبحان در قرآن کریم با اشاره به وحی در کتاب زبور، وعده ظهور امام زمان (علیه السلام) و حاکمیت صالحان در اصحاب ایشان بر زمین را بیان میفرماید، و احادیث معصومین (علیهم السلام) هم آن را توضیح میدهند:
⚡سوره انبیا (آیه ۱۰۵)
🌷 *وَلَقَد كَتَبنا فِي الزَّبورِ مِن بَعدِ الذِّكرِ : «أَنَّ الأَرضَ يَرِثُها عِبادِيَ الصّالِحون»*
🌷 تفسیر قمی، قَوْلُهُ: «وَ لَقَدْ کَتَبْنا فِی الزَّبُورِ مِنْ بَعْدِ الذِّکْرِ» قَالَ الْکُتُبُ کُلُّهَا ذِکْرٌ، *«أَنَّ الْأَرْضَ یَرِثُها عِبادِیَ الصَّالِحُونَ»، قَالَ ع: الْقَائِمُ (عَجَّلَ اللَّهُ فَرَجَهُ) وَ أَصْحَابُهُ*،
قَال ع: وَ الزَّبُورُ فِیهِ مَلَاحِمُ وَ تَحْمِیدٌ وَ تَمْجِیدٌ وَ دُعَاءٌ.
(بحارالانوار، ج١۴ ص٣٧)
🔸
🔻 *عبارات فوق از قرآن کریم، در زبور فعلی (کتاب مزامیر داود ع در عهد عتیق) عیناً موجود است.*
⚡ اینک گوشههایی از زبور موجود در بیان بشارت مذکور را میخوانیم:
📌 کتاب عهد عتیق، مزامیر داود (علیه السلام)، مزمور٣٧
گزیده آیات ۹ تا ۴٠:
⚡️ *شریران منقطع خواهند شد، و اما منتظران (و متوکلان) خداوند متعال وارث زمین خواهند بود (۹). هان بعد از اندک زمانی شریر نخواهد بود، در مکانش تامل خواهی کرد و نخواهد بود (١٠)، و اما حلیمان (و متواضعان) وارث زمین خواهند شد. و از فراوانی سلامتی متلذد خواهند گردید (١١)*،
شریر بر مرد عادل شوری می کند، و دندان های خود را بر او می افشرد (١٢)، خداوند بر او خواهد خندید، زیرا که می بیند که روز او می آید (١٣)، شریران شمشیر را برهنه کرده و کمان را کشیده اند تا مسکین و فقیر را بیندازند، و راست روان را مقتول سازند (١۴)، شمشیر ایشان به دل خود ایشان فرو خواهد رفت، و کمان های ایشان شکسته خواهد شد (١۵)، نعمت اندک یک مرد صالح بهتر است از اندوخته های شریران کثیر (١۶)، زیرا که بازوهای شریران شکسته خواهد شد،
⚡ *و اما صالحان را خداوند تایید می کند (١٧)، خداوند روزهای کاملان را می داند و میراث ایشان خواهد بود تا ابدالاباد (١٨)*،
در زمان بلا خجل نخواهند شد، و در ایام قحط، سیر خواهند بود (١٩)، زیرا شریران هلاک می شوند، و دشمنان خداوند مثل خرمی مرتع ها فانی خواهند شد. بلی مثل دخان فانی خواهند گردید (٢٠)، شریر قرض میگیرد و وفا نمیکند،
⚡ *و اما صالح رحیم و بخشنده است (٢١)، زیرا آنانی که از وی برکت یابند وارث زمین گردند،* و اما آنانی که ملعون وی اند منقطع خواهند شد... از بدی بر کنار شو و نیکوئی بکن، پس ساکن خواهی بود ابدالاباد (٢٧)، زیرا خداوند انصاف را دوست می دارد. و مقدسان خود را ترک نخواهد فرمود. ایشان محفوظ خواهند بود تا ابدالاباد، و اما نسل شریر منقطع خواهد شد (٢٨)،
💥 *صالحان وارث زمین خواهند بود، و در آن تا ابد سکونت خواهند نمود (زبور، مزمور٣٧ آیه٢٩)*،
دهان صالح حکمت را بیان می کند، و زبان او انصاف را ذکر می نماید (٣۰)، شریعت خداوند وی در قلب اوست، پس قدمهایش نخواهد لغزید (٣١)،...
⚡ *منتظر خداوند باش و طریق او را نگاه دار تا تو را به وراثت زمین برافرازد. چون شریران منقطع شوند آن را خواهی دید (٣۴)*،... مرد کامل را ملاحظه کن و مرد راست را ببین زیرا که عاقبت آن مرد سلامتی است (٣٧)، اما خطا کاران جمیعا هلاک خواهند گردید و عاقبت شریران منقطع خواهد شد (٣٨)،
⚡ *و نجات صالحان از خداوند است، و در وقت تنگی، او قلعه ایشان خواهد بود (٣٩) و خداوند ایشان را اعانت کرده، نجات خواهد داد. ایشان را از شریران خلاص کرده، خواهد رهانید. زیرا بر او توکل دارند (۴۰)*
🌐 www.bible.promo/chapters.php?id=10515&pid=21&tid=1&bid=30
🔸
@Salehi786
@Salehy