eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از جهادتبیینی
🏳بمناسبت تاسف‌ روز گذشته رهبری 📚برضعف‌مطالعه‌تاریخ‌انقلاب‌اسلامی 💠رهبرانقلاب: ‼️متاسفانه تاریخ انقلاب و تاریخ حوادث و نقش‌آفرینیهای عجیبی که در این انقلاب شده، برای خیلیها ناگفته و ناشنفته است! ۹۷/۱۱/۱۹ ‼️واقعا روز به روز تاریخ انقلاب اسلامی ما عبرت است و میتواند مثل یک تابلو، در مقابل چشم ملتها مایه عبرت باشد! ۹۰/۱۱/۲۱ ‼️نباید اجازه داد که این خاطره‌ها و حوادث بی‌نظیر تاریخ انقلاب، در ذهنها کمرنگ شود. نسل جوان ما باید این خاطره‌ها را درست بشناسد و تحلیل کند و آنرا چراغ راه آینده خود قرار دهد! ۸۸/۱۱/۶ ‼️باید کسانی تاریخ انقلاب را بنویسند. البته تاریخ انقلاب اسلامی، فقط تاریخ پیروزی انقلاب نیست بلکه تاریخ شروع نهضت است، حقیقتا مردم ما از قضایای طولانی نهضت از روز شروع تا روز پیروزی به تفصیل مطلع نیستند. گاهی بعضی قضایای بعد از پیروزی بوسیله‌ی بعضی افراد، مختصر سخنی گفته میشود اما بهطور کامل و جامع و ریز، بخصوص با شکلهای هنری و ماندگار و نافذ، ثبت نشده، من از کسانیکه توانایی این کار را دارند، واقعا انتظار دارم، باید تاریخ انقلاب را ثبت کنند! ۷۵/۱۱/۱۲ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز شهادت حضرت زهرا 💠حضرت زهرا ‼️آگاه باشید من چنین میبینم که شما راحت طلب شده اید و بخاطراین کسی را که از همه اداره امور مسلمین شایسته تر بود دور ساختید و به عافیت طلبی در گوشه خلوت تن دادید و از سختی مسئولیتها به بیتفاوتی روی آوردید! خطبه فدکیه 💠امام خمینی ‼️از صدر اسلام تاکنون مسلمین یکی از دو خط بوده است: یک خط، خط اشخاص راحت طلب که تمام همّشان به اینستکه یک طعمه‌ای پیدا بکنند و بخورند و بخوابند و عبادت خدا هم بکنند، از اول نهضت اسلامی هم، ما شاهد اشخاصی بودیم که راحتی را بر هر چیزی مقدم میداشتند و اسلام را خلاصه کرده بودند در عبادات، یک شخص سرشناس از این نوع اشخاص گفته بود که ایرانیها دیوانه شده‌اند که مقابل شاه ایستاده‌اند، یک کاسبی هم به او گفت بعضی از مردم در مقابل مسلسل شاه ایستاده و کشته شده‌اند، آن آقای سرشناس گفته بود: این از خریتشان بوده است! یک دسته اینطورند که حضرت امیر از اینها تعبیر میکند به حیواناتی که همشان علفشان است، عبادت هم میکردند؛ اگر طرز افکار ائمه هم این بود، اسلام و مذهب یک مذهبی که در مقابل ظلم در طول تاریخ واقع شده است، نمیماند! ۶۰/۴/۸ #نشربامنبع @Jahade_tabeini
هدایت شده از روزنه
با درنگی در ماجرای مخالفت با اقدام بهنگام حزب الله و امامجمعه کرج 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 ماجرا ساده است؛ در آستانه پیروزی مردم نجیب و عزیز ایران در نتیجه بی تدبیری و معدود سیاستمداران غرب اندیش٬ زیر اقتصادی بی سابقه قرار گرفته اند. صف کشیدن عزیزترین مردمان جهان برای چند کیلو ٬ بدترین اتفاقی بود که به دست با رقم خورد. آنان دست به دست هم داده اند برای بستن دهان حزب الله هوشیار تا ناکارآمدی سیاست های ناکارآمد غرب گرایان وطنی را نزنند! حزب اللهی ها آرمان ها را فریاد می زنند تا مردم ناکارآمدی ها را در سبد امام و نظام و انقلاب نگذارند٬ ناکارآمدها وقتی که شجاعت اقرار به ندارند٬ خود را پشت مخفی می کنند! اعتراض هوشمندانه و بهنگام حزب الله کرج نسبت به سخنرانی ریاست مجلس که از او بعنوان یاد می شود٬ در متعالی ترین و شکل ممکن انجام گرفت! طبیعی است در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی٬ کسانی که در نشسته اند دارند کسی را پشت تریبون ببینند که در هیچ شکی نداشته باشند. نیز ترین روش را در حمایت از فرزندان غیور یافت و از نهراسید. موضع نگارندگان بیانیه شورای سیاستگذاری نماز جمعه نشان داد که مع الاسف برخی حضرات تحت تاثیر پر‌وپاگاندای رسانه ای حامیان افراطی و قرار گرفته و این قبیل مواضع تنها اثری که دارد٬ فعال کردن و نگارندگان آن است. در عصر تنفس مصنوعی و تلاش برای پیشگیری از جداسازی دستگاه های حفظ حیات نباتی٬ چاره ساز نیست و زودا برجامیان مجبور خواهند شد که شکست غرب اندیشی را سر بکشند و یک بار برای همیشه پرونده حضور سیاسی شان در سطوح عالیه نظام بسته شود. تفطن به این فضای واقعی با اندک حاصل خواهد شد و بهتر است دلسوزان نظام خود را از گرفتار آمدن زیر بهمن شکست پروژه سازش قرار نداده٬ از صف مردم نجیب و حزب الله عزیز نگیرند‌. تلاش برای سرکوب حزب الله با بیانیه و این قبیل امور نه ممکن است و نه عقلانی. چه اینکه حزب اللهی ها با ملاک ها و شاخصه های روشن و متقن اعلان شده توسط امامین انقلاب وارد میدان شده اند و تا پای جان در میدان خواهند ماند. سلب فرصت ابراز اعتراض با روش های عقلایی و مدنی و محترمانه از آنان٬ پروژه ای پرخطر است که یا به یأس آفرینی اجتماعی منجر می شود و یا فضا را تندتر خواهد کرد و طبعا هیچکدام از این دو فرض٬ مطلوب نظام و مردم نیست. @rozaneebefarda
🔆سخنان امام جمعه کرج به مناسبت اتفاقات پیش آمده و کار غلط شورای سیاستگذاری ائمه جمعه 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆با خدا عهد کردم درمقابل ظلم و فساد بایستم آقایان برجام را خسارت ندانستند اما لغو سخنرانی را خسارت می‌دانند!! 🔆حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی امام جمعه انقلابی کرج در خطبه‌های نمازجمعه: 🔹سخنران روز ۲۲ بهمن ان شالله حضرت آیت الله میرباقری خواهند بود. اگر سخنران تغییر نمی کرد بنا داشتم مطالب مهمی را بگویم که می ماند برای بعد... از نظر ما این موضوع حل شده است. امام علی(ع) می فرماید کالفخار باشید. به کوزه ضربه‌ای می زنند ببینید که چه صدایی می‌دهد و یک تلنگری زده شد و صداها را شنیدید و معلوم شد که چه کسانی ترک دارند. 🔹وقتی می بینید بی بی سی یک مطلبی را مطرح می‌کند و برخی رسانه‌های داخلی ادامه می ‌دهند باید هوشیار باشیم و بدانیم منشا کار از کجاست؟ 🔹هرکس گفتمان امام و رهبری را نداشته باشد او را نقد می‌کنیم و تضعیف جایگاه او نیست، نقد گفتمان اوست و گفتمان او محل بحث است. 🔹بنده از لحظه‌ای که فهمیدم آقای لاریجانی به کرج می‌آید، باتوجه به شناختی که از فضای کرج داشتم خودم اقدام کردم و تماس گرفتم و جواب ندادند و حتی تلفن را قطع کردند و گفتم که من در نماز جمعه اعلام می‌کنم چون مردم و تشکل‌های کرج از من می‌خواهند و اعلام کردم. 🔹بنده با خدا عهد کردم درمقابل ظلم و فساد بایستم و وابستگی هم به مسئولیت ندارم. عده‌ای از مسئولین و نخبگان از مردم عقب افتادند. 🔹برخی از دوستان هم ناآگاهانه در حق مردم انقلابی کرج و گفتمان انقلاب جفا کردند! (شورای سیاست گذاری ائمه جمعه یا شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی که در کمال تعجب در پشتیبانی از آقای علی لاریجانی بیانیه دادند) 🔹 آقایان برجام را خسارت ندانستند اما لغو سخنرانی را خسارت می‌دانند، بنده در مقابل زیاده خواهی‌ها کوتاه نخواهم آمد. 🔹بعد از SPV سه کشور اروپایی اینستکس را برای ما طراحی کرده‌اند که جز خودتحریمی نتیجه‌ای نداشته است و فرایند تحقیرآمیز اجرایی شدن آن هیچ مشکلی از کشور حل نمی‌کند. دستگاه دیپلماسی باید پاسخ این یاوه‌ گویی‌ها را بدهد. @salmanraoofi
🔆حضور جمعی از طلاب و روحانیون انقلابی شهر مقدس قم، کرج و تهران به همراه تعدادی از دانشجویان تهران و کرج در نماز جمعه این هفته استان و اعلام حمایت آنان از مردم بصیر این منطقه و به ویژه امام جمعه انقلابی و نماینده رهبر انقلاب در استان البرز حجت الاسلام و المسلمین حسینی همدانی(دامت برکاته) 🔷 روحانیونی که در این دیدار شرکت داشتند به نمایندگی از جمع کثیری از طلاب و روحانیون انقلابی قم و سایر شهرستان ها پیام تقدیر و تشکر آنها را از امام جمعه انقلابی شهر کرج به جهت موضع و اقدام به موقع و عدم محافظه کاری وی در مواجهه با علی لاریجانی و همراهی ایشان با اعتراض هوشمندانه و بهنگام حزب الله کرج نسبت به سخنرانی ریاست فعلی مجلس در روز ۲۲ بهمن ماه ۹۷ و همچنین بی توجهی و نهراسیدن امام جمعه عزیز از ملامت گری مصلحت جویان، این پیام تشکر و تقدیر را به ایشان ابلاغ نمودند. @salmanraoofi
باسمه تعالی مطالب سیاسی و اجتماعی بسیاری است که قصد قلم زدن دارم ولی فرصت نمی شود از جمله کار غلط شورای سیاستگذاری ائمه جمعه که نشان داد این شورا بصیرت سیاسی ندارد و احتیاج به یک خانه تکانی اساسی دارد اگر توفیق شود درباره نگرانی حزب اللهی ها درباره مراکز حساسی چون شورای سیاستگذاری ، که بیست سال مرکز خمودی و مبارزه با تحول صحیح در حوزه شده قلم خواهم زد و نگرانی های جدی که برای آینده حساس این مراکز وجود دارد را خواهم گفت ولی اجمالا شورای سیاستگذاری ائمه جمعه به جای بیانیه های بی جا و سرزنش انقلابیون بهتر است برای ائمه جمعه وظایف خاصی قرار دهد که باعث بسط محبوبیت و کارکرد اجتماعی ائمه جمعه شود و البته آموزشهای لازم را برای این کار پیش بینی کند تا جایی که مطلع شدم ائمه جمعه حفظهم الله وظایف مشخصی ندارند ولی اگر شورای سیاستگذاری ائمه جمعه بخواهد هم خودش و هم ائمه جمعه موثر باشند خوب است وظایف زیر را برای ائمه محترم جمعه مقرر کند ۱ حضور هفتگی در مناطق محروم و منازل افراد مستضعف ۲ تشویق بازاریان، دانشجویان، دانش آموزان و زنان و افراد نمونه اصناف بعد یا قبل از نماز جمعه توسط امام جمعه و مامومین ۳ تشکیل مهدکودک مخصوص وقت نمازجمعه برای کودکانی که به نمازجمعه می آیند با استفاده از ظرفیت بانوان نمازجمعه ای ۴ پیگیری درخواستهای مردمی هر منطقه هر ماه در نمازجمعه و آوردن مسئول مربوطه برای ارائه گزارش ۵ آوردن گروه های جهادی برای انجام خدمات اجتماعی مثل رسیدگی پزشکی به افراد مستضعف و ... و همچنین تاسیس زیرساختهای لازم در مناطق کم پیشرفت برای کارهایی مثل درختکاری و ایجاد بوستان، ساختن منزل برای محرومین، ساختن مسجد، حوزه علمیه، دانشگاه، پاکسازی مناطق مختلف کثیف و خدمات اجتماعی ۶ استفاده از ظرفیت افراد متدین اصناف مختلف مثل پزشک، وکیل، مشاور خانواده، روانشناس و ... برای ارائه خدمات رایگان قبل و بعد از نماز جمعه ۷ برگزاری جلسات هفتگی در مکان نماز جمعه با دعوت عمومی از مسئول مربوطه برای حضور در نمازجمعه و پاسخگویی ۸ برقراری ارتباط موثر با رووسای بسیج حوزوی و دانشگاهی و انجمنهای و تشکلهای حوزوی و دانشجویی و دعوت آنان برای سخنرانی قبل از نماز جمعه ائمه جمعه در همه جا تبدیل به افرادی شده اند که هفته ای یک سخنرانی معمولی برای حزب اللهی ها دارند و این نوع کار چه فایده و کارکردی است نمی دانم مثلا ائمه جمعه تهران که بعضا از قم تشریف می آورند و یک سخنرانی انقلابی می کنند چه دردی از مردم تهران دوا می شود نمی دانم یادم می آید نماز جمعه تا سالها جمعیتش تا میدان فلسطین می آمد الان جمعیت کلا در فضای مسقف دانشگاه یا مصلی تهران با کم و زیادش جا می شوند و این فاجعه یک دلیلش کارکرد سخنران محور ائمه جمعه است. و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۱/۲۰ @salmanraoofi
معرفی تفصیلی مجموعه آیت‌‌ الله آملی لاریجانی ۱ 🔆شبکه اجتهاد: انتشارات مدرسه علمیه ولی‌عصر از زمستان سال ۱۳۹۳ شمسی و در طی دو سال، سه مجلد از مجموعه «فلسفه علم اصول» را به جامعه علمی کشور تقدیم کرده است. این اثر به قلم اندیشمند نوآور، حضرت آیت‌الله صادق آملی لاریجانی و با همکاری تنی چند از شاگردان ایشان گرد آمده است. 🔸 هدف مصنف، پالایش علم اصول‌فقه از مجموعه مسائلی است که نسبت به مسائل این علم، جنبه مقدماتی دارد و درجه دوم به شمار می‌آید. به نظر وی، شایسته است این مباحث در علمی مستقل از علم اصول گرد هم آید که ایشان عنوان «فلسفه علم اصول» را برای آن برگزیده است. در طرح پیشنهادی مصنف برای این مجموعه، چهار گونه مبادی از یکدیگر تفکیک‌شده است: مبادی عقلی، مبادی مرتبط با بنای عقلا، مبادی زبانی و مبادی احکامی. این مجموعه، در پنج بخش و سی‌وسه جلد نظام یافته است. 1⃣ بخش اول این مجموعه، به مباحثی کلی درباره علم اصول اختصاص دارد و بخش‌های دوم تا پنجم، هر یک از مبادی چهارگانه مذکور را بررسی می‌کند. البته روشن است که تمامی مباحث فلسفه علم اصول، از مباحث علم اصولِ رایج جدا نیست؛ زیرا اصولیان از بسیاری از همین مبادی به‌مرورزمان و به فراخور نیاز بحث کرده‌اند و مصنف، همین مباحث را در فلسفه این علم گنجانده است. 🔸 عناوین پنج جلد بخش اول عبارت‌اند از: شناخت علم اصول و فلسفه آن؛ ساختار، قلمرو و روش‌شناسی علم اصول؛ روش اخباریان و مکتب تفکیک؛ رابطه علم اصول و علوم دیگر؛ علم اصول و نظریه اعتبار. از این بخش، جلد اول و پنجم انتشار یافته است. 2⃣ بخش دوم که به مبادی عقلی اختصاص دارد در هشت جلد تنظیم شده است: مباحث تحلیلی قطع، حسن و قبح و الزامات، ماهیت حق و اقسام آن، مباحث حجیت، ماهیت و منجزیت علم اجمالی، تنبیهات علم اجمالی و حق‌الطاعه. آخرین جلد این بخش نیز دربرگیرنده سه بحث تجرّی، تکلیف به غیرمقدور و دفع ضرر محتمل است. 3⃣ مجموعه مباحث بخش سوم به بررسی مبادی مرتبط با بنای عقلا می‌پردازد. این مبادی، محدود به دو بحث سیره و عرف است؛ از رو تمامی این بخش در یک جلد گنجانده شده است. 4⃣ مباحث بخش چهارم، یعنی مبادی زبانی، مشتمل بر هشت جلد است: هرمنوتیک؛ معنا و وضع؛ موضوع‌له؛ حقیقت شرعیه و صحیح و اعم؛ دلالت؛ استعمال لفظ در معنا؛ حقیقت و مجاز؛ افعال ضمن گفتار. 5⃣ بخش پنجم که آخرین بخش مجموعه است و مبادی احکامی علم اصول را بررسی می‌کند، مشتمل بر ده جلد است: ماهیت حکم تکلیفی و اقسام آن؛ ساختار حکم؛ مراتب و مبادی حکم؛ ماهیت حکم وضعی و اقسام آن؛ حکم واقعی و ظاهری؛ حکم حکومتی و غیر حکومتی و حکم اولی و ثانوی؛ تعبدی و توصلی؛ واجب مشروط؛ واجب معلق؛ واجب تعیینی و تخییری، عینی و کفایی، موسع و مضیق، نفسی و غیری. ذکر این نکته لازم است که مبحث تعبدی و توصلی به دلیل گستردگی، در دو جلد ارائه خواهد شد. 🔸 بنای مصنف بر این است که هر مجلدی را که برای طبع آماده شود بدون لحاظ ترتیب مجلدات انتشار دهد. ازاین‌رو، جلد یکم، پنجم و سی و یکم به ترتیب در زمستان ۹۳، تابستان ۹۴ و تابستان ۹۵ انتشار یافت و بقیه نیز بر همین منوال ارائه خواهد شد. 🔸 با اینکه این مجموعه، از مباحث تخصصی حوزوی است، به زبان فارسی نگارش یافته است. از همین‌رو اساتید و دانشجویان علاقه‌مندی که به زبان عربی تسلط ندارند می‌توانند از آن بهره برند. از دیگر ویژگی‌های مجموعه این است که جهت دستیابی آسان به مطالب، افزون بر عناوین و ریزعناوین، نمایه‌هایی محتوایی در حاشیه صفحات گنجانده شده تا قدری از مشکل مبسوط بودن مطالب بکاهد. 🔸 بخش عمده‌ای از محتوای مجموعه به توضیح و نقد دیدگاه بزرگان علم اصول اختصاص دارد. نویسنده در هر بحث، گزیده‌هایی از عبارتی را که به آن استناد کرده، آورده تا خواننده از مراجعه به انبوهی از کتاب‌ها بی‌نیاز گردد. البته مجموع این عبارات، کمتر از یک‌ششم حجم کتاب را فراگرفته است. در آغاز هر جلد، پیشگفتار، فهرست اجمالی، فهرست تفصیلی و مقدمه آمده و در پایان، چکیده، نمایه اعلام، نمایه کتب و فهرست منابع درج شده است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
معرفی تفصیلی مجموعه آیت‌‌ الله آملی لاریجانی ۲ 🔆در ادامه به معرفی هر یک از این مجلدات می‌پردازیم. 📒 جلد اول: شناخت علم اصول و فلسفه آن جلد اول در سه مبحث، به کلیدی‌ترین مطالب دخیل در شناخت جایگاه علم اصول می‌پردازد. مبحث اول با روشن ساختن کاستی‌های علم اصول در عصر حاضر، پیشنهاد تفکیک فلسفه علم اصول از علم اصول را مطرح کرده است و چارچوبی نو برای علم اصول درانداخته که محور آن، «حکم» است. 🔸 بر این اساس، علم اصول شش بخش دارد و هر بخش به فصل‌های متعددی تقسیم می‌شود. عناوین این بخش‌ها به ترتیب عبارت‌اند از: ابراز حکم، رابطه احکام، امتثال حکم، حجت بر حکم، اصول ‌عملیه (وظیفه مکلف هنگام فقدان دلیل بر حکم) و تعارض ادله. مصنف در ادامه با توضیح درباره فلسفه علم به‌طور عام و فلسفه علم اصول به‌طور خاص، مراد از عنوان مجموعه را روشن می‌سازد. 🔸 مبحث دوم، غرض و موضوع علم را بررسی کرده، ملاکی برای تمایز علوم معیّن می‌کند؛ زیرا مقدمه کاوش در ماهیت «علم اصول»، شناخت تفصیلی ماهیت «علم» است. بنا بر نظر مختار مصنف، تمایز علوم به نفس مسائل آن‌ها و وحدت هر علم از طریق اعتبار وحدت برای مجموعه مسائل آن است. 🔸 مبحث پایانی، مباحث مربوط به تعریف علم اصول و ماهیت گزاره‌های اصولی را بررسی کرده است. ایرادهای متعددی به تعریف مشهور از علم اصول گرفته شده که مصنف با بررسی و پاسخ به آن‌ها سعی کرده از این تعریف دفاع کند. آخرین فصل کتاب نیز با بررسی و رد نظر کسانی که بیشتر یا همه مسائل علم اصول را اعتباری می‌دانند، ثابت می‌کند که بیشتر مسائل اصولی، مسائلی واقعی‌اند. 📒 جلد پنجم: علم اصول و نظریه اعتبار این مجلد در سه مبحث ارائه شده است. مبحث اول، حقیقت اعتبار را بررسی کرده است. به نظر محقق اصفهانی(ره)، اعتبار، اعطای حد چیزی به چیز دیگر است. هدف معتبِر از این فعل، ترتب اثر بر نفس اعتبار است؛ مانند اینکه در مثال «علی شیر است» معتبر قصد دارد شجاعت علی را بستاید. در این اعتبار، در مفهوم «شیر» تصرفی نشده تا اعتباری باشد، بلکه تطبیق مفهوم شیر بر علی و مصداقیت علی برای شیر دو امری‌اند که برخلاف واقع و در ظرف پندار محقق شده است؛ لذا می‌توانند به وصف «اعتباری» متصف شوند. 🔸 علامه طباطبایی با تمسک به این استدلال که اراده انسان به‌وسیله علوم واقعی تحریک نمی‌شود، بلکه نیازمند علوم اعتباری است، در پی اثبات ضرورت وجود اعتبار است؛ لکن به نظر مصنف، به‌حکم وجدان، تحریک اراده نیازمند «اعتبار بایستی» نیست و همین‌که انسان به فایده یک کار، علم پیدا کند و میل و شوق اکید در نفس او حاصل شود، اراده منبعث خواهد شد. 🔸 مبحث دوم، از تقسیماتی سخن گفته که علما برای اعتباریات پیشنهاد داده‌اند. علامه طباطبایی(ره) اعتباریات را به دو دسته تقسیم می‌کند: اعتباریاتی که ایجاد آن‌ها، متوقف بر اجتماع انسانی نیست؛ مانند «اعتبار بایستی»؛ و اعتباریاتی که بدون اجتماع محقق نمی‌شوند؛ مانند «اعتبار ملکیت». 🔸 به نظر ایشان بین «اعتباریات متقدم» یعنی بایستی عمومی و مربوط به حین صدور فعل و «اعتباریات متأخر» یعنی وجوب‌های شرعی نیز تفاوت وجود دارد. 🔸 آیت‌الله سیستانی (حفظه‌الله) اعتباریات را به قانونی و ادبی تقسیم می‌کند. محقق عراقی (ره) نیز بحث اعتباریات محض و اعتباریات واقعی را مطرح کرده است. البته مصنف تمام این تقسیم‌ها را نقد و بررسی کرده است. 🔸 مبحث سوم، به دو بحث منطقیِ صدق و کذب در اعتباریات و استدلال در آن‌ها پرداخته است. برخی قائل‌اند که در استدلال‌های اصولی و کلامی، میان حقیقت و اعتبار خلط شده است و از اساس، رابطه تولیدی بین اعتباریات و حقایق را انکار می‌کنند. در پایان این مبحث، مصنف با چهار دلیل، ادعای خلط حقیقت و اعتبار در بسیاری از استدلال‌های اصولی را نادرست می‌داند. 🔸 مبحث چهارم، نقش اعتبار در سه بحث اصولی مهم، یعنی تحلیل ماهیت حکم، ماهیات مخترعه و اعتبار را واکاوی کرده است. در بحث ماهیت حکم تکلیفی چند نظر وجود دارد. مصنف، حکم را اراده مبرزه می‌داند که این ابراز حتی با اخبار نیز می‌تواند محقق شود البته گاهی این ابراز در قالب اعتبار صورت می‌پذیرد. 📒 جلد سی و یکم: واجب مشروط سومین مجلد از این مجموعه در تابستان ۹۵ با عنوان «واجب مشروط» ارائه شد. مصنف در مقدمه، با توضیح اجمالیِ تلاش‌هایی که فیلسوفان تحلیلی و زبان‌شناسان مغرب زمین در تحلیل ماهیت گزاره‌های شرطی انجام داده‌اند، برخی از زمینه‌های پژوهش‌های تطبیقی را روشن می‌سازد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
معرفی تفصیلی مجموعه آیت‌‌ الله آملی لاریجانی ۳ 🔆مجموعه مطالب این جلد در ضمن سه مبحث گنجانده شده است که در تبویب مرسوم برای مسائل علم اصول، در گستره مباحث علم اصول و در شمار مباحث الفاظ قرار می‌گیرد؛ ولی به نظر مصنف، تمام مباحث تحلیلیِ مربوط به تقسیمات واجب و فروعات آن، از مبادی احکامی علم اصول هستند؛ لذا آن‌ها را در ضمن این بخش از فلسفه علم اصول آورده است. 🔸 مبحث نخست از این مجلد، به تحلیل جملات شرطی پرداخته است. ابتدا چند امر مقدماتی مانند تعریف واجب مشروط، محل نزاع و اقوال در تحلیل آن آمده است. سپس با توضیح دیدگاه هر یک از منطقیان و اهل ادب در تحلیل مفاد جملات شرطی، دلایل هر یک را به تفصیل مطرح و بررسی کرده است. مصنف در نهایت، دیدگاه دوم را ـ با تفسیری که محقق اصفهانی (ره) از آن ارائه می‌دهد ـ با ارتکازات زبانی موجود از جمله شرطی سازگارتر می‌داند. وی در ادامه، به نقد نظریه محقق روحانی (ره) در تحلیل جملات شرطی و نظریه محقق نائینی(ره) در تعیین مرجع شرط معروف به «ماده منتسبه» می‌پردازد و در پایان نظر مختار خویش را که از ابتکارات این مجموعه به شمار می‌آید بیان می‌کند. 🔸 به نظر ایشان، مرجع شرط در جملات انشائی، نفس وجوب به حمل شایع است که پس از استعمال الفاظِ جمله تالی در معنای خود و همراه با قصود خاص، از فعلِ متعلق حکم، انتزاع می‌شود و این به معنای تقیید وجوب مشروط نیست، بلکه به معنای تعلیق و اناطه آن به شرط است. 🔸 بیشتر تلاش‌های اصولیان پس از شیخ انصاری در تبیین حقیقت وجوب مشروط، به بررسی ادله امتناع واجب مشروط معطوف است. مبحث دوم در شش فصل به بررسی امکان واجب مشروط پرداخته است. در فصل اول نظریه شیخ انصاری(ره) در امتناع واجب مشروط مطرح شده، برداشت‌های گوناگون از آن نقل و بررسی شده و در فصل دوم تا پنجم، به چهار استدلال ارائه‌شده بر امتناع واجب مشروط پرداخته شده است. جزئی بودن معنای حرفی، آلی بودن معنای حرفی، لزوم تفکیک انشاء از مُنشأ و استحاله تعلیق در طلب و اراده، مهم‌ترین مطالبی هستند که برای اثبات امتناع به آن‌ها تمسک شده است. فصل آخر این مبحث به تحلیل واجب مشروط در مرحله ملاک پرداخته است. 🔸 مبحث سوم در جستجوی اصل عامی است که در فرض شک در رجوع قید به وجوب یا واجب، یکی از این دو را بر دیگری ترجیح دهد. برخی اصولیان بحث دوران را در ضمن مباحث واجب معلق آورده‌اند؛ اما به نظر مصنف، مناسبت آن با واجب مشروط بیشتر است. 🔸 در ابتدای این مبحث، اموری مقدماتی همچون تحریر محل نزاع، ثمره نزاع و گزارشی اجمالی از آرای اصولیان و استدلال‌های آنان بررسی شده است. 🔸 در ادامه، به‌طور گسترده به تبیین تفصیلی سه استدلال شیخ انصاری (ره) در تقدیم اطلاق هیئت بر اطلاق ماده و اشکالات وارد بر آن پرداخته شده است. 🔸 آخرین فصل از این مبحث به نظریه محقق نائینی(ره) در تقدیم اطلاق ماده منتسبه اختصاص داده شده است. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی از آقایان محمد صالحی و سید محمد عبداللهی که هر کدام به نحوی در اداره کانال کمک کار بنده شدند کمال تشکر را دارم هنوز هم اگر رفقایی بتوانند کمک کنند خصوصا افرادی که بیشتر با رایانه در نت هستند محتاج کمکشان هستم در صورت تمایل به همکاری در آیدی بنده @srsr1359 اعلام آمادگی کنید متشکرم @salmanraoofi
هدایت شده از بصیرت انقلابی
#بحث_داغ #مباحثات_انقلابی 📩 واکنش شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور به حواشی اخیر کرج #اشتباه_بود 🔹️ در خصوص آنچه که در جریان دعوت از سخنران مراسم راهپیمایی #22بهمن کرج رقم خورد، با احترام به عواطف و احساسات و دغدغه فردی عزیزانی که در خصوص برخی اتفاقات، تصمیم ها، عملکردها یا اشخاص، از سر دلسوزی و خیرخواهی تشخیصی دارند، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه اذعان می نماید:  ● آحاد مسئولین نظام اسلامی، در هر سنگری که قرار دارند، باید محترم شناخته شوند و حفظ حرمت جایگاه‌های قانونی و افراد، مادامی که از سوی رهبر معظم انقلاب به رسمیت شناخته می‌شوند، قابل مسامحه نیست و بدون تردید مسیر نقد و دلسوزی از مبادی تعریف شده و به رسمیت شناخته شده، بدون ورود به مرز تخریب، باز است. ● تصمیمات شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به عنوان نهادی انقلابی و ریشه دار، در حیطه‌ی طبیعی و منطقی تقسیم وظایف و مأموریت ها، از نظر نهاد نماز جمعه، محترم و لازم‌الاجرا است و تبادل نظر در خصوص اقتضائات میدانی، صرفاً از مسیر تشکیلاتی آن باید صورت پذیرد. ● نهاد نمازجمعه ضمن اظهار تأسف از اینکه در آستانه مانور قدرت نظام اسلامی و راهپیمایی وحدت‌بخش 22 بهمن، در اثر سوءتفاهم میان وفاداران و نیروهای خدوم داخل نظام، زمینه ی بهره برداری معاندین و خوراک تبلیغاتی برای دشمنان ایجاد شد، پذیرش اشتباه در تدبیر یا مدل اقدام را، فارغ از نیات درونی، از سوی هر فرد و جایگاهی، مطابق اخلاق اسلامی و اخلاق مدیریتی می‌داند./سایت شورا نظرات و دیدگاه‌های خود را در گروه مباحثات انقلابی مطرح کنید 👇 http://eitaa.com/joinchat/2841968654C1c033152b3
باسمه تعالی جمعه و دیروز سخنان دو بزرگوار را از رادیو معارف گوش می کردم هر دو ادعای اجتهاد دارند یکی مسن و یکی جوان و جالب اینکه رادیو معارف بعضا با حالت مشمئز کننده ای به آن جوان القابی می دهد که مایه تعجب است هر دو در فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها سخن می گفتند و هر دو هم به "صدّیقه" بودن حضرت اشاره داشتند و "صدّیقه" را به بسیار راستگو تعبیر کردند نمی گویم "صدّیقه" صیغه مبالغه از صدق و راستگویی نیست 🔆ولی وقتی در معارف دستمان خالی باشد و فلسفه و عرفان نخوانیم اینطور می شود که در تبلیغ فضائل معصومین، شان حضرات را پایین می آوریم اینکه کسی در عمرش دروغ نگفته باشد شان بسیاری از علمای ما مثل علامه بحرالعلوم و امام خمینی ره و آیت الله بهجت ره است و در روایات شان ابوذر است پس شان فاطمه سلام الله علیها چیست؟ علاوه "صدیقّه" لقب حضرت مریم، حضرت ادریس و حضرت ابراهیم سلام الله علیهم در قرآن است و ما هم می دانیم شان حضرت زهرا سلام الله علیها از همه این افراد بالاتر است پس تفضیل در صدیقه بودن حضرت زهرا سلام الله علیها به همه این افراد به چیست؟ خصوصا اگر بگوییم راست گفتن درجه تفضیل بر نمی دارد. وقتی رادیو معارف آنطور که باید از مجتهدین در معقول استفاده نکند و وقتی امور روی موازین نباشد این طور می شود باید در این روزهای مختص ائمه علیهم السلام یا محققین تاریخی را بیاورند که حرفهای محققانه تاریخی بزنند یا اهل تحقیق در حدیث را بیاورند که احادیث ناب در فضیلت حضرت زهرا سلام الله علیها از اهل سنت بخوانند یا اساتیدی امثال استاد امینی نژاد و یزدانپناه و علامه یزدی را بیاورند که اینطور در روزهای متعلق به حضرات حرفهای غیر فنی زده نشود و شان حضرات معصومین سلام الله علیهم در حد امثال جناب ابوذر پایین نیاید و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۱/۲۱ @salmanraoofi