#فقه_نظام
✳
۶ خصوصیت #فقه_نظام
🔅🔅🔅
🔹 رئیس شورای حوزه علمیه استان تهران افزود: بنده با این عنوان برای این موسسه موافق نبودم و ترجیح بر مدرسه عالی علمیه یا تعابیری از این قبیل که عنوان ها و مصطلحات حوزه حفظ شود داشتم و برای این که در تاریخ هم ثبت شود علاوه بر بیان شفاهی، مکتوب هم این نظرم را اعلام کردم. این دانشگاه های اسلامی یا حوزوی یا دینی مانند دانشگاه امام رضا (ع)، دانشگاه رضوی مشهد، مدرسه عالی شهید مطهری، دانشگاه مفید، پژوهشگاه باقرالعلوم، موسسه آموزشی امام خمینی و ...خوب اند اما خلأ حوزه با این دانشگاه ها حل نمی شود که بخواهیم مجتهد متخصص این علوم را تربیت کنیم. بلکه این ها دانشکده های الهیات خوبی اند.
🔹 رئیس پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی ادامه داد: رشته های تخصصی هم که تأسیس شد چیزی فراتر از دانشکده های الهیات موجود نشد. باید جهت را برای رشته های تخصصی به سمت حال و هوای حوزه با مبنای فقه و روش اجتهادی ببریم. چیزی که الان کم است توجه به علوم انسانی است. باید علوم انسانی را با رجوع به سنت های تاریخی حوزه در متن بیاوریم. این رویکرد در عمل جواب داده و مجتهد پرور است. اجتهاد عام بدون پرداختن به علوم انسانی کفایت نمی کند چرا که شئون مسایل را در همه جهان عملاً این علوم انسانی است که دارد اداره می کند.
🔹 وی افزود: علوم انسانی در شرایط فعلی رقیب شریعت است. هم باید علوم انسانی اسلامی تولید شود و هم فضلای حوزوی صاحب نظر در علوم انسانی بشوند تا هر کدام در یک رشته و فقیه متخصص یک رشته علوم انسانی بار بیایند. کتابچه فقه تخصصی نظام ساز در این راستا نوشته شد که حدود ۴۰ رشته را در این کتاب آورده ایم که چهارچوب ساختار جدید را در آن جا ارائه کرده ایم و از نو برای جذب طلاب با این رویکرد تلاش کرده ایم. در این راستا مبانی، فلسفه های مضاف، منطق فهم دین، مباحث هرمنوتیکی و سمانتیکی، معرفت شناسی، کارکرد ذهن، مباحث علوم شناختی و ... تدریس می شود تا به تدریج به سمت انتخاب گرایش حرکت شود.
🔹 علی اکبر رشاد اضافه کرد: این مبانی حدود ۲ سال طول می کشد و طلاب بعد از آن وارد حوزه فقه تخصصی می شوند و به این ترتیب وارد موضوع می شویم. در مجموع ۸ سال می شود که طلاب هم به مبحث خارج اصول و هم خارج تخصصی تسلط پیدا کنند. در این دوران طلاب باید ۳ رساله انجام دهند و دفاع کنند. در زمینه طراحی هم کارهایی دارد صورت می گیرد. جمعی از اساتید صاحب نظر به طور هفتگی جلساتی تشکیل می دهند و مباحثی را در این جلسات بحث می کنند و مباحثی که باید تبدیل به متن شود دارد تولید می شود. در ادامه گروه های علمی تشکیل خواهد شد تا شاخه های فرعی مبتنی بر مباحث کلی مثل سرفصل ها و ادبیات علمی و متون به تدریج شکل بگیرد.
✳ تعریف #فقه_نظام یا #فقه_نظام_ساز
🔹 وی همچنین گفت: درباره تعریف فقه نظام یا فقه نظام ساز نکته ای را عرض می کنم. برخی تصور می کنند فقه نظام یعنی فقه نظام مند و دارای ساختار که مراد این نیست. این که فقه دارای نظم است مشخص است. مشهورترین ساختار هم همان چیزی است که محقق حلّی در شرایع آن را تدبیر و تنظیم فرموده است. مراد این است که آیا فقه، فرد نگر و جزء گراست و ثبوتاً شریعت این گونه نیست که نظام ارائه کرده باشد و اثباتاً این گونه نیست آن چه که ما استنباط می کنیم مبتنی بر نظام باشد و یا دیدگاه مقابل این نگاه صحیح است؟ در پاسخ به این که فقه نظام چیست باید به تعریف نظام برگردیم. تعریف مرسوم نظام این است که نظام چیزی است که دارای اجزا باشد و این اجزا با هم سازگار باشند و مجموعاً غایت و هدفی را تأمین کنند.
@salmanraoofi
ادامه در👇👇
#فقه_نظام
✳
۶ خصوصیت #فقه_نظام
🔅🔅🔅
6⃣ ۶ خصوصیت فقه نظام
🔹 علی اکبر رشاد سپس عنوان کرد: ما نظام را با ۶ عنصر تعریف کردیم:
1⃣ دارای اجزاء بودن (یعنی چیزی که بسیط است را نمی توان گفت نظام)؛
2⃣ این اجزاء باید گوناگون و غیرتکراری باشند؛
3⃣ در عین مختلف بودن باید با هم سازگار نیز باشند؛
4⃣ علاوه بر سازگاری و تناسب باید با هم تفاعل نیز داشته باشند و مکمل هم باشند؛
5⃣ اگر نظامی مستقل قلمداد می شود باید با نظامات دیگر هم تفاوت پیدا کند و یک جایی از نظام دیگر جدا شود. یعنی وحدت در درون و تمایز با بیرون وجود داشته باشد. نظامات می توانند لایه لایه باشند و فقه نیز این گونه است. فقه مجموعه ای از نظام هاست و کل فقه یا کل دین یک ابرنظام و یک کلان نظام است؛
6⃣ این مجموعه اعضا باید غایتی را تأمین کنند.
فقه نظام یعنی فقه دارای این خصوصیات ۶ گانه. نظام با این خصوصیات بر شریعت صدق می کند.
🔹 وی خاطرنشان کرد: فقه نظام با فقه اجتماعی و فقه الاجتماع و فقه الحکومه فرق می کند. نمی خواهیم بگوییم فقه نظام فقه دارای هندسه و نظم است. این که مشخص است. ساختاری ساده هم داشته باشد مثل فقه موجود دارای نظم است اما لزوماً فقه نظام نیست. البته اگر فقه نظام و نظام مند شد لزوماً حکومتی می شود. فقه نظام عموماً به سمت عمومی سازی و جمع سازی شریعت می رود. شئون حکومت بخشی از اجتماعی سازی فقه است. فقهالنظام به سمت فردی سازی و شخصی سازی و عرفی سازی می رود. فقه می تواند فردی هم باشد ولی فقه نظام باشد. می توان با رویکرد فقه فردی هم حکومت را اداره کرد اما آن حکومت، حکومت مطلوب اسلامی نخواهد شد.
🔹 علی اکبر رشاد در انتها گفت: اول انقلاب هم کسانی می گفتند وقتی رساله داریم پس قانون اساسی نیاز نداریم. امام این را قبول نداشتند. جمعی از متخصصین دانشگاهی به همراه مرحوم آیت الله رضوانی قوانین بانک داری بدون ربا را طراحی کردند که وصله پینه ای است. جلساتی نیز در این باره در پژوهشگاه داشتیم و انتقادات مان را به این نوع طراحی نظام بانکی عرض کردیم.
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸دیدار مدیران و طلاب موسسه عالی فقه و علوم اسلامی با #رهبر_انقلاب
🔹این دیدار اختصاصی امروز با حضور پر شور و با نشاط طلاب و اساتید و مدیران موسسه در دفتر مقام معظم رهبری در تهران برگزار شد.
🔹در ابتدای این دیدار رییس مؤسسه ابتدا ضمن بیان برنامه ها و اهداف کلان موسسه، گزارش اجمالی از عملکرد موسسه از ابتدا تا کنون ارائه کرد.
♨️ مشروح این دیدار به زودی منتشر خواهد شد.
🆔 @rasanews_agency
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
🔆متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوهان مدرسه عالی فقه و علوم اسلامی
از دوست و فاضل گرامی جناب استاد مهرعلی که این متن را به بنده رساندند تشکر میکنم
🔻🔻🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحيم
امروز ۱۳ اسفند ۹۷ با جمعي از طلاب موسسه عالي فقه و علوم اسلامي ديداري خصوصي با آقايمان ، امام خامنه اي داشتيم. اين نوشته مضمون برخي از مطالب ايشان در جلسه است.
تذکر مهم اينکه اين مطالب برداشت نويسنده از بيانات ايشان است و ممکن است با اصل مطالب ايشان متفاوت باشد. هر چند نويسنده تمام تلاش خود را بکار برده تا دقيقا مراد ايشان ذکر شود. همچنين نوشته زير فقط بخشي از مطالب معظم له ميباشد.
۱. ايشان با توجه به گزارشي که مديريت مدرسه مطرح کردند که برخي طلاب کوشا از ۶ صبح تا ۹ شب در مدرسه مشغول فعاليت هستند فرمودند : بنده با اين کار مخالفم. همه مسائل خانواده مسائل عقلاني نيست بلکه برخي مسائل جنبه عاطفي و واقعي دارد. لازم است مرد ساعت هايي در کنار خانواده باشد. البته خود بنده در برهه اي از زمان همين طور زندگي ميکردم . صبح وقتي از خانه خارج ميشدم بچه ها خواب بودند و وقتي بر ميگشتم هم بچه خواب بودم. اما در ان زمان چاره اي جز ان نبود. اما امروز شما استقرار داريد و شرايط ان روز ما را نداريد.
۲. درباره ضرورت فلسفه و نقش ان استنباط احکام فرمودند : بنده مخالف فلسفه خواندن نيستم بلکه انرا خوب بلکه لازم ميدانم. اما فلسفه نظري ما چون تبديل به حکمت عملي نشده ظهور وبروزي در جامعه ندارد هر چند غربي ها اين کار را کردند و فلسفه نظري خود را به حکمت عملي تبديل کردند اما اين کار در مورد مثلا فلسفه صدرايي انجام نشده هر چند که ظرفيت ان وجود دارد و نياز به کار هست. بنابراين انچه که امروز عملا در جامعه کار ميکند و اداره جامعه را به عهده دارد فقه است و بايد به ان پرداخته شود.
۳ . با توجه به اينکه گفته شد درس خارج اصول در حوزه به طور متوسط ۱۵ سال طول ميکشد فرمودند: اين اصلا خبر خوبي نيست. بنده شنيده ام که خارج اصول ايشان ۵ سال طول ميکشيد.
اصولي تر از محقق خويي کيست ؟ اين فقيه اصولي کجاي اصول را در درس خود از قلم ميانداختند ؟ بنابراين اصول را بايد مضيق تر خواند. البته اين مساله درباره فقه مطرح نيست و عرصه کار در ان باز است.
۴. با توجه به درخواست طلاب درباره مطالعه تفسير و حديث فرمودند : بنده برنامه درسي شما را نميدانم اما شما هرگز خود را از تفسير قران جدا نکنيد. همين تفسير مجمع البيان تفسير خوبيست که مولف ان طبرسي ، در ضمن برخي ايات ملايي خود را نشان داده است.
۵. فرمودند : بنده قبلا به مديران حوزه هم گفته ام که کسي که درس ميخواند نياز به يک مدرک و گواهي دارد. مثلا کسي که سه سال درس خارج عمومي ميگذراند بايد معلوم باشد که کيست. اشتباه بزرگ اين بود که ابتدا مدارک حوزوي را با مدارک دانشگاهي مقايسه کردند و بعد هم بحث معادل سازي مطرح شد که مثلا فلان اگر درس بخوانيد معادل کارشناسي ارشد است. درحالي که اين اشتباه است زيرا سبک کار در حوزه با سبک کار در دانشگاه متفاوت است. شما نياز به يک گواه و شهادت داريد. سابق اجازه اجتهاد مطرح بود که کسي که درس ميخواند به او اجازه اجتهاد ميدادند.
۶. درباره اينکه روش برخي موسسات اين است که درس توسط خود طلاب ارائه ميشود و استاد نظارت دارند فرمودند : درس هايي که توسط طلاب ارائه ميشود استاد نبايد در حاشيه قرار گيرد.
۷. کار بطيء و متقن بهتر از کار سريع و سست است.
۸. به دنبال اساتيد خود حرکت کنيد.
۹. بدون توسل نماز شب و تضرع نميشود به جايي رسيد. گاهي انسان از کساني سخني هم ميشنود اما به دل انسان نمينشيند. دعا و توسل باعث انفتاح دل و معنويت ميشود . مخصوصا نماز شب که اگر هم موفق به ان نشديد قضاي ان را به جا اوريد .
۱۰ . اين مطلب را شايد بتوان مهمترين قسمت فرمايشات ايشان دانست که فرمودند : هيچ يک از مسائل مدرسه نبايد وجهه انقلابي بودن را تحت الشعاع قرار دهد. طلبه و ملا و استاد و مرجعي که انقلابي نباشد بدرد اين کشور ( يا بدرد اين انقلاب ) نميخورد. امروز بسياري از افراد در کشورهاي ديگر از مکتب هاي غلط غربي سرخورده اند و هيچ ملجا و پناهي ندارند و فقط نگاهشان به جمهوري اسلاميست.
تلک عشرة کامله
و الحمد لله رب العالمين
محمد مظفري
۱۳ اسفند ۹۷
قم المقدسه
@salmanraoofi
#اطلاعیه_مهم
✅به اطلاع طلاب محترم می رساند در راستای خدمت رسانی به طلاب و خانواده روحانیون محترم،قرارداد دندانپزشکی با دو مرکز دندانپزشکی با #تخفیف_ویژه منعقد گردید.
#طلاب_محترم:
قم،45متری صدوق،نبش کوچه 18،دکتر نصیری
☎️02532909105
#خانواده_روحانیون:
قم،بلوار امین،رو به روی صدا و سیما،نبش کوچه 21،درمانگاه نگین
☎️02532926655
#نکته:همراه داشتن دفترچه بیمه ضروری می باشد.
➖معاونت سلامت و امور بیمه های مرکز قم
@serfan_jahate_ettela_t
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔆متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوها
#یادداشت_شما
🔆نقل خاطره ای به مناسبت فرمایشات اخیر حضرت آقا در جمع طلاب و اساتید موسسه عالی فقه و علوم اسلامی:
وقتی می خواستم برای ادامه درس و بحثم مشرف شوم به قم، با حاج آقای خودمان(آیت الله سید علی شفیعی) که از شاگردان مرحوم خویی و مرحوم حکیم بوده اند گپ و گفتی درباره قم و درس و بحث داشتم.
ایشان با ناراحتی می گفتند امروز در قم به اسم آقای خویی و علمای نجف و به بهانه ملا شدن و... قریب به ۲۰ سال یک دوره اصول را طول میدهند و طلبه را در فقه بلاتکلیف میگذارند و از فقاهت عقب می اندازند، در حالی که ما خدمت آقای خویی طی پنج سال و نیم یک دوره کامل اصول می خواندیم بدون حذف هیچ مطلبی.
می گفتند یادم هست که اوایل دوره جدید بود و ما تازه شاگردهای آقای خویی بودیم، چند نفر از شاگردان نسل قبل ایشان(که ظاهرا از جمله آنها مرحوم بهسودی صاحب مصباح الاصول بوده اند) بعد درس آمدند و به ایشان گفتند در دوره جدید مطالب بیشتری در درس مطرح کنید تا ما هم که دوباره درس را نشسته ایم استفاده داشته باشیم، ایشان جواب دادند(نقل به مضمون) : دوباره بنشینید برای چه؟! اصول موضوعیت ندارد بلکه طریقیت دارد برای فقه، بروید و در فقه کار کنید.
سیدمحمدمهدی شفیعی
@smmshafie
@salmanraoofi
107- فصل التاسع - و لو جاز لنا أن نرتاب في ارتباط غايات الأفعال-Segment 1.mp3
3.56M
🔆بیانات مهم #استاد_امینی_نژاد پیرامون #امتداد_اجتماعی_فلسفه
🔆نقش فلسفه در #تمدن_اسلامی
🔆غفلت از امتداد اجتماعی #فلسفه به لحاظ تاریخی
🔆 تولید #حکمت_عملی
🔆علت غایی و نقش آن در #علوم_انسانی
نقش غایت در رفتار انسان
🔆بازگشت علوم به انسان در قالب تکنولوژی و فناوری
@khaneTolab
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اگر یکی از بزرگواران بتواند تبادلات کانال را به عهده بگیرد کمک بزرگی به کانال بحوث خواهد بود
افرادی که می توانند شبها ساعت ده بنر تبادل را بگذارند
و صبحها ساعت نه یا ده بردارند
و مایل به کمک هستند
لطفا به @srsr1359
پیام بدهند
متشکر
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔆متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوها
به مناسبت ذکر #آیت_الله_خویی ره در بیانات #رهبر_معظم_انقلاب حفظه الله نکات زیر از #آیت_الله_العظمی_شبیری درباره ایشان خواندنی است
🔆شخصیت علمی مرحوم #آیت_الله_خویی ره
🔻ایشان چند امتیاز غیر قابل انکار دارند: یکی از امتیازات ایشان ذکاء و سرعت انتقال فوق العاده ایشان بود. فردی به آقای بهشتی (که اهل فضل و تقوا بود و در جلسات استفتاء آقای خویی شرکت میکرد و از نظر حوزههای علمیه صلاحیت مرجعیت بعد از آقای خویی را داشت) گفت: آیا شما از جلسات استفتاء ایشان استفاده میکنید؟ ایشان در جواب فرمودند: «بنده از ذکاء ایشان استفاده میکنم. هیچ مسئله مشکلی نیست مگر اینکه ایشان با تأمّل اندکی پاسخ میدهند».
🔻امتیاز دیگر، حافظه فوق العاده ایشان بود. ایشان در سن نود تا صد سالگی قرآن را حفظ میکرد، در حالی که در آن سنین چیزی به یاد نمیماند.
🔻امتیاز دیگر ایشان، فکر قوی ایشان بود. بیان ایشان بسیار خوب بود و در نوارهایی که از ایشان ضبط شده، گویا ایشان از روی کتاب قرائت مینمایند. قلم ایشان بسیار روشن و بدون ابهام است که ذهن انسان را مشوّش نمیسازد.
در این پنجاه سال اخیر، کمتر فردی وجود دارد که در نجف از درس ایشان استفاده نکرده باشد. شنیدم که آقای شیخ محمدرضا آل یاسین به ایشان گفته بودند: «این طلبههایی که به نجف میآیند به سبب درس شما میآیند».
بنده از آقای سید عبد الکریم اردبیلی شنیدم که از طرف عربها مبلغی را به عنوان وجوهات به آقای شیخ محمدرضا آل یاسین میدهند (چرا که ایشان مرجع تقلید عربها بوده است) ایشان هم آن مبلغ را به آقای خویی فرستادند تا به شاگردان بدهند؛ زیرا آقای خویی در آن زمان تنها مرجعیت علمی داشتهاند نه مرجعیت تقلیدی، و طلبهها تنها برای استفاده علمی به درس ایشان میرفتهاند. در واقع آقای آل یاسین آن پول را به دو جهت به ایشان میدهد، یکی اینکه آقای خویی را ترویج کنند و دیگر اینکه آن پولها به مصرف صحیح خودش (طلبههای درسخوان) برسد. آقای خویی بعد از آنکه آن مبلغ را گرفته بودند، آن را از طرف آقای آل یاسین تقسیم نمودند.
آقای سید عبد العزیز طباطبایی مطلبی را از مرحوم آقای سید محمد روحانی نقل میکرد. آقای سید محمد روحانی در کفایه تخصّص و مهارت داشت و در کفایه بسیار زحمت کشیده بود. ایشان میگوید: شبی به منزل آقای خویی رفتم. آقای خویی مطلبی را از کفایه سوال کرد، اما من نتوانستم مراد صاحب کفایه را بفهمم. آقای خویی نوشتهای نشان داد که آن مسئله را حل کرده بود. آقای خویی فرمودند: ما بیماری داشتیم، و قرار بر این بود که به نوبت از او پرستاری کنیم. نوبت که به من رسید، دیدم که به درس و بحث فردا نمیرسم، لذا برای آنکه وقت ما لغو نشود، کفایه را باز کردم و این قسمت از آن را تبیین کردم.
🔺درس خارج اصول آیت الله سید موسی شبیری زنجانی، تاریخ: ۱۵ بهمن ۱۳۹۷
@zobdatolfavaed
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست) 🔆متن بیانات رهبر معظم انقلاب حفظه الله در دیدار دانش پژوها
باسمه تعالی
بزرگواران توجه دارند که دروس در نجف در کل سال تقریبا برقرار بوده و بزرگان نجف سالی اقلا ۲۰۰ جلسه درسی داشته اند اگر ۳۰۰ جلسه درس نداشته اند
در حالیکه در قم حداکثر سالی ۱۱۰ جلسه درسی برقرار است
بنابراین درس آیت الله خویی به سالهای درسی قم اقلا حدود ۱۲ سال می شود اگر ۱۶ سال نشود
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۱۴
@salmanraoofi
🔆پذیرش سطح سه مطالعات اسلامی زنان
🔆مرکز تحقیقات زن و خانواده در نظر دارد در سال تحصیلی 99-1398 اقدام به برگزاری سطح سه رشته مطالعات اسلامی زنان نماید.
🔆مدیر آموزش مرکز تحقیقات زن و خانواده در همین رابطه ابراز داشت: فرصت ثبتنام در این رشته از تاریخ 7 اسفند تا تاریخ 25 اسفند ماه 1398 می باشد و متقاضیان میتوانند از طریق پایگاه اطلاعرسانی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران به آدرس http://paziresh.whc.ir ثبتنام کنند.
🔆حجتالاسلام والمسلمین نادری خاطرنشان کرد: امکان خرید کارت و ثبتنام از طریق پایگاه اطلاعرسانی مرکز مدیریت حوزههای علمیه خواهران و همچنین در مدارس علمیه از طریق سامانه پذیرش در بازه زمانی تعیین شده- وجود خواهد داشت.
🔆ایشان آموزش در محیط پژوهشی، استفاده از ظرفیت اساتید برتر مطالعات جنسیت و خانواده و برگزاری کارگاههای مهارتی آموزشی و پژوهشی، اردوهای علمی، میز پژوهشی، نشستهای علمی، مشاورههای تخصصی و نیز اولویت پذیرش در سطح چهار مرکز تحقیقات زن و خانواده را از مزایای این دوره برشمرد.
ایشان همچنین بیان داشتند که این دوره به صورت حضوری برگزار میشود و فارغالتحصیلان سطح2 حوزه و دارندگان مدرک کارشناسی مدرسه عالی شهید مطهری، دانشگاه امام صادق(ع) و جامعه المصطفی العالمیه در رشتههای همسو با معدل 14 مجاز به ثبت نام در این مقطع تحصیلی هستند.
🔆فایل(PDF) دفترچه راهنمای پذیرش همراه جدول زمانبندی، فهرست مدارس و رشته محلها، از طریق پایگاه اطلاعرسانی مرکز مدیریت به آدرس http://paziresh.whc.ir قابل دریافت است.
📌 کانال مرکز تحقیقات زن و خانواده در پیام رسان سروش
🆔 https://sapp.ir/womenrc
@salmanraoofi