#متفکر_نابغه
#شهید_صدر؛ نظریهپرداز اسلامی و انقلابی
📌 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین #محمد_علی_تسخیری از شاگردان شهید صدر
🔆🔆🔆
📝 ابتدا از ویژگیهای شخصیتی و علمی شهید صدر بگویید، ابعاد شخصیتی ایشان را چگونه میبینید؟
🔹 بنده واقعاً خودم را خیلی عاجز و ناتوان میدانم که بتوانم دربارهی چنین شخصیت عظیمی صحبت کنم، ولی یک چند کلمهای خواهم گفت. اولین مطلبی که متجلی میشود برای کسی که چنین شخصیتی و آثارش را مطالعه میکند، مسألهی جامعیت و گسترش تحقیقات در علوم و فنون مختلف است. اگر بخواهیم این جامعیت را ترسیم کنیم، در حقیقت باید اشاره بکنم به بحثهای فلسفی، علمی، اقتصادی، تفسیری، اصولی، فقهی و بحثهای دیگر ایشان که این جامعیت کمنظیر است.
🔹 نکتهی دیگر مسألهی نظریهپردازی است. در هر بحثی که مرحوم استاد شهید وارد میشود، مثل یک نظریهپرداز و مثل یک تئوریسین وارد ابعاد موضوع میشود و ریشههای تاریخی آن موضوع و مقدمات علمی آن موضوع را به طور دقیق بیان میکند و بالاخره به یک تئوری و نظریه میرسد که این نظریه میتواند زیربنای بحثهای بعدی بشود. اگر مثلاً به مباحث کلامی امامت میپردازند، در عمق امامت و امتداد نبوت و بر تأثیر امامت و نبوت در مسیر خلافت انسانی صحبت میکنند و نظریه خلافت و شهادت را تبیین میکنند.
🔹 این نکته خیلی جالب است و حتی اثری بر نظریههای دیگر خواهد داشت. وقتی مرحوم شهید صدر به این آیهی شریفه میرسند: «إِنَّا أَنزَلْنَا التَّوْرَاةَ فِیهَا هُدًى وَنُورٌ ۚ یَحْکُمُ بِهَا النَّبِیُّونَ الَّذِینَ أَسْلَمُوا لِلَّذِینَ هَادُوا وَالرَّبَّانِیُّونَ وَالْأَحْبَارُ بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِن کِتَابِ اللَّهِ وَکَانُوا عَلَیْهِ شُهَدَاءَ»(۱) اینجا مسئلهی شهادت انبیاء و ائمه بر کل مسیر بشریت - نه در یک مقطع خاص- را بیان میکنند، مراحل این شهادت بدین ترتیب است که اول انبیاء شهید هستند، بعداً اوصیا شهید هستند، بعد از این مرحله احبار یعنی علما هستند، علما امتداد انبیاء و ورثهی انبیاء هستند، علما هم شهید هستند. شهید اینجا به معنای شهادت الگو بر دیگران است و این شهادت هم خیلی ابعاد مفصلی دارد. اگر احبار را امتداد حرکت انبیاء و امامان بدانیم به طور کامل مسألهی ولایت فقیه مطرح میشود. اینجا مقوّمات فقیهی که ولی باشد مشخص میشود، خود آیه میفرماید «بِمَا اسْتُحْفِظُوا مِن کِتَابِ اللَّهِ وَکَانُوا عَلَیْهِ شُهَدَاءَ». اینها امانتدار کتابهای خداوندی است و اینها شهادت میدهند بر اینکه آیا بشریت توانست ابعاد کتابهای الهی را اجرا کند؟ بنابراین شهید صدر بحثهای تئوری مهمی مطرح میکنند.
🔹 اگر مرحوم آقای صدر به بحثهای منطقی استقراء میرسد، بحثهای عمیق استقراء همراه با مناقشاتی که منطقیون و علما داشتند را مطرح میکند تا به این هدف برسد که در قبال علما دو راه بیشتر وجود ندارد: یا اینکه ایمان به خداوند متعال داشته باشند، اگر بخواهند به علم ایمان داشته باشند، به خدا ایمان باید داشته باشند و اگر بخواهند به خدا ایمان نداشته باشند، به علم هم باید ایمان نداشته باشند زیرا نمیشود یک آدم به علم و قواعد علمی که بر اساس استقراء بنا میشود، ایمان داشته باشد ولی به خدا ایمان نداشته باشد.
🔹 شهید صدر هر مسألهای و مطلبی که مطرح میکند، به سمت تئوریهای مطرح در آنجا میرود، در بحثهای اقتصادی، در بحثهای تاریخی حتی تاریخ نظامهای مطرح در جهان را به طور عمیق و مرتبط با سلسلههای قبلی مطرح میکنند.
بنابراین در شخصیت شهید صدر اول مسألهی نظریهپردازی، دوم مسألهی جامعیت و سوم مسألهی عمق مباحث مطرح است. تا زمانی که ریشههای مسأله را به دست نیاورد، تا زمانی که اشکالاتی بر نظریه مطرح نشود، مرحوم شهید موضوع را رها نمیکند تا اینکه به هدف برسد.
🔹 مسألهی دیگر این است که بحثهای ایشان بحثهای اصیل اسلامی است. بحثهایی نیست که فقط اعتماد بر تفکر انسانی باشد، اعتماد بر تفکر انسانی است ولی با ریشهگرفتن از قرآن و سنت شریف. این مسألهی اصالت خیلی مهم است. یک نکته هم در اینجا مطرح است که در نظریهپردازی به آثار اجتماعی توجه دارند. دائماً وقتی که یک نظریه را مطرح میکنند، روی آثار اجتماعی آن نظریه تمرکز میکنند تا این آثار اجتماعی منتج به یک محصول اجتماعی باشد و در مسیر بشریت مؤثر باشد.
@salmanraoofi
لطفا در پست های بعدی ادامه گفتگو را دنبال کنید👇👇👇
#متفکر_نابغه
#شهید_صدر؛ نظریهپرداز اسلامی و انقلابی
📌 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین #محمد_علی_تسخیری از شاگردان شهید صدر
🔆🔆🔆
🔹 یکی از نکات دربارهی مرحوم آقای صدر مسألهی مقاصدیت است، ایشان یک فقیه بزرگ و مقاصدی است، مقاصد نه به آن شکلی که مقاصدیون دیگر مطرح میکنند، یعنی یک عموماتی مطرح کنند که هیچ اثری بر استنباط نداشته باشد بلکه ایشان مقاصد را آن چنان به دست میآورد که این مقاصد در استنباط احکام اثر میگذارد و یک ذوق فقهی منسجم با مقاصد برای بررسی همهی ادلهی قرآنی و روایی پیدا میشود تا در استنباط اثر عملی داشته باشد، بنابراین نکتهی اول در شخصیت مرحوم استاد شهید، نظریهپردازی ایشان با همهی ابعادش است.
🔹 نکتهی دوم این است که شخصیت ایشان، شخصیت مربی بود. در هر سخن، در هر جمله، در هر سخنرانی، در هر تألیف و در هر گونه فعالیت ایشان مسألهی تربیت دیگران یا تربیت مبلغان مطرح بود، دربارهی تربیت علما به صورت تربیت اصولی و تربیت فقهی اهتمام داشت، ایشان هم مربی اخلاقی و هم مربی علمی بود، مسألهی تربیت به طور کامل در فعالیتهای استاد شهید مشهود است.
🔹 نکتهی سوم مسألهی عشق به الله و عشق به دین بود. ایشان فانی در خدای خودش و در دین خودش بود. به هیچ وجه دنبال منافع شخصی و امثال اینها نبود، دیدیم در زمان جور و ظلم بعثیها، آقای صدر حتی آماده شد که جان خودش را در راه نجات مؤمنین تقدیم خداوند متعال بکند. پس از پیروزی انقلاب با شکوه اسلامی آقای صدر واقعاً سر از پا نمیشناخت و شیدای این انقلاب و نتایج این انقلاب شد و معروف است که آقای صدر نامه نوشت به شاگردانش که «ذوب بشوید در شخصیت امام خمینی، همچنان که او در اسلام ذوب شده است.» عشق به الله نتیجهی آن اخلاصی است که ایشان داشت. شاید بتوانیم بگوییم این چهار ویژگی مهمترین ویژگیهای شخصیت مرحوم آقای صدر است، یکی نظریهپردازی، یکی عمق مباحث، یکی تربیت شاگردان و یکی اخلاص نسبت به خدای متعال.
📝 از اولین آشنایی خودتان با شهید صدر بگویید، اینکه چگونه با شهید صدر آشنا شدید و چه خاطراتی در این آشنایی دارید؟
🔹 هر که از شهید ذکری بشنود، عاشق شهید میشود. ما هم تازه طلبه شده بودیم، تازه مقدمات را تا حدی تکمیل کردیم و وارد دانشکدهی معروف فقه نجف شدیم. با تفکرات مختلف آشنا که میشدیم، برای یک طلبهای که میخواست هم بشناسد و هم خدمت کند، شخصیت مرحوم شهید مطرح بود. خصوصاً ما یک عشقی به خدمت داشتیم و در نتیجهی اقداماتی با بعضی از تشکلات اسلامی رابطه برقرار کردیم، با «حزب الدعوة» رابطه برقرار کردیم، در تعلیمات و فرهنگی که این حزب داشت و اعضایش را تربیت میکرد، اولین و مهمترین ایده، ایدههای مرحوم شهید صدر بود. بعد از آن که دانشکده را تمام کردیم و به مرحلهی توانِ استفاده از بحثهای خارج رسیدیم، به طور طبیعی اولین جایی که باید میرفتیم، درس مرحوم شهید بود. نمیشد یک بار آدم خدمت شهید برسد و درسش را بشنود و عاشقش نشود. ما هم بحثهای عالی فقه و اصول را شروع کردیم و با عشق هر چه تمامتر ادامه دادیم. شاید تقریباً یک دورهی اصول و قسمت زیادی از فقه را خدمت ایشان خواندیم، غیر از درسهایی که مرحوم شهید در تعطیلات میگفتند که آن درسها هم کمتر از بحثهای عادی طول سال نبود.
🔹 بحثهایی که ایشان در تفسیر موضوعی میگفتند، حتی در تفسیر دنبال تئوری میگشتند. ایشان میفرمودند دو نوع مفسر موضوعی قرآن داریم، یک نوع این است که مفسر میآید هر چه دربارهی مفردات قرآن یا آیه به آیه قرآن است، جمع میکند یا حتی اگر بخواهد یک موضوعی را از قرآن بررسی کند، در چارچوب همان موضوع میماند. ولی یک مفسر دیگری هست که میخواهد تئوری به دست بیاورد، میخواهد نظریهی اجتماعی را به دست بیاورد، این مفسر قبل از اینکه وارد بحث قرآنی بشود، آرای دیگران را مطالعه میکند. سؤالات دربارهی این موضوع را جمع میکند، ابعاد موضوع را پیدا میکند، آن وقت خدمت قرآن میآید و این سؤالات را بر قرآن عرضه میکند.
🔹 حضرت امیر(علیهالسلام) میفرمایند: «ذَلِکَ الْقُرْآنُ فَاسْتَنْطِقُوهُ»(۲)، یعنی کتاب خدا را به حرف در بیاورید، لذا کتاب خدا با شما حرف میزند. البته به این آسانی که قرآن با یک آدم صحبت نمیکند. خیلی آدم باید با قرآن عجین بشود، خیلی باید خودش را پاک بکند و آماده بشود تا قرآن با او صحبت کند. آدمی که میخواهد تئوری به دست بیاورد، سؤالاتش را از اول آماده میکند، در محضر قرآن کریم حاضر میشود و از آیات قرآنی سؤال میکند و جوابش را میخواهد به دست بیاورد.
@salmanraoofi
لطفا در پست های بعدی ادامه گفتگو را دنبال کنید👇👇👇
#متفکر_نابغه
#شهید_صدر؛ نظریهپرداز اسلامی و انقلابی
📌 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین #محمد_علی_تسخیری از شاگردان شهید صدر
🔆🔆🔆
🔹 خود مرحوم شهید صدر مثلاً سؤالی مطرح میکند که مشکل اقتصادی انسانیت چیست؟ خب بعضی از متفکرین گفتند مشکل این است که طبیعت بخیل است. رشد انسانها سریعتر از رشد طبیعت است. شهید صدر این سؤال را بر قرآن عرضه میکند و قرآن برعکس متفکرین میگوید که طبیعت بخیل نیست، ما هر آنچه شما نیاز دارید در طبیعت نهفتیم و ذخیره کردیم. مشکل از طبیعت نیست، مشکل در خود انسان است که هم ظلم در توزیع میکند و هم کفران نعمت میکند و نعمتها را هدر میدهد. آیهی شریفهای که میفرماید «وَآتَاکُمْ مِنْ کُلِّ مَا سَأَلْتُمُوهُ وَإِنْ تَعُدُّوا نِعْمَتَ اللَّهِ لَا تُحْصُوهَا»، پس اشکال کجاست؟ «إِنَّ الْإِنْسَانَ لَظَلُومٌ کَفَّارٌ».(۳)
🔹 هر کس به یک ایدهای از مرحوم شهید برسد، عاشق شهید میشود و به همین دلیل ما سراغ چنین شخصیتی رفتیم و نمیدانیم آیا توانستهایم چیزی را به دست بیاوریم یا لیاقت این را نداشتیم؟ شهید خیلی افق بالایی داشت، خیلی چشمانداز بالایی داشت و جداً من نمیتوانم بگویم که من حتی شاگرد شهید هستم یا نیستم. چون شاگرد باید حداقل ابعاد تفکر را بداند و بشناسد، آیا ما توانستیم ابعاد این تفکر را به دست بیاوریم؟ نمیدانم.
📝 از آن ایام آشنایی با شهید صدر خاطراتی دارید؟
🔹 یکی از خاطرات این است که شیعیان سعودی از مرحوم شهید خواستند که یک فردی از طرف شهید پیش آنها بیاید و این یک توفیقی برای من شد که استاد شهید دستور داد که بنده «احساء» و «قطیف» بروم و ماهها آنجا درس بدهم، الحمدلله خیلی موفق شدیم که جوانان آنجا را توجیه و آگاه کنیم.
🔹 یکی از خاطرات این است که یک روز ایشان فرمود که شما به عنوان نمایندگی ما برای هدایت جوانان به لندن بروید، من خدمتشان عرض کردم هنوز درسم را تکمیل نکردهام، اگر اجازه بدهید من یک مقدار به یک جایی برسم که بتوانم خودم را نگه بدارم و تغذیه کنم؟ ایشان قبول کردند و ماندم.
🔹 روزی که بعثیها میخواستند ایرانیها را از نجف با خانوادههایشان اخراج کنند، جداً آن روز، روز عزای مرحوم شهید صدر بود حتی تا مرحلهی گریه رسیده بودند و بعداً به این نتیجه رسیدند که شاگردان بمانند، ولی چون من یک شرایط خاصی داشتم، تازه از زندان اعدام نجات یافته بودم، به من اجازه دادند که ایران بیایم.
🔹 یک بار یک تفسیر جیبی خوبی منتشر شد، مرحوم آقای صدر از آن تفسیر خوشش آمد و به دو نفر از شاگردانش دستور دادند که یک تفسیر جیبی آماده کنید، یعنی یک صفحه قرآن باشد و یک صفحه تفسیر باشد، ولی تفسیر جامع الاطراف باشد، فقط کلمات را تفسیر نکند، بر اساس روایات اهل بیت(علیهمالسلام) باشد. بنده و برادرم حجتالاسلاموالمسلمین جناب آقای نعمانی را مکلف کردند که این تفسیر را انجام بدهیم، ما تقریباً در طول ۳۰ سال توانستیم این تفسیر را تکمیل کنیم و به نام «المختصر المفید فی تفسیر الکتاب المجید» منتشر شد.
@salmanraoofi
لطفا در پست های بعدی ادامه گفتگو را دنبال کنید👇👇👇
#متفکر_نابغه
#شهید_صدر؛ نظریهپرداز اسلامی و انقلابی
📌 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین #محمد_علی_تسخیری از شاگردان شهید صدر
🔆🔆🔆
📝 در مورد زندانی شدن که فرمودید، ماجرای انتفاضهای بود که حزب الدعوة هم در آن نقش داشت و شما را حزب بعث گرفت و مدتی زندان بودید و تحت شکنجه قرار گرفتید، مقداری در این باره توضیح دهید.
من آن زمان عضو «حزب الدعوة» بودم ولی این حرکت را حزب نکرد، ما میخواستیم تودههای مردم در عراق را آگاه و تحریک کنیم، مخصوصاً در نجف چون نجف مانند قم در ایران بود، اگر نجف به تحرک میپرداخت، اثراتش در کل عراق آشکار میشد. برای دستهجاتی که در نجف بر پا میشود، شعر مؤثر درست کردیم -در زمان بیماری مرحوم آیتاللّه العظمی سید محسن حکیم بود- این شعر خیلی مردم را تشویق کرد، حس حماسهی مردم را به حرکت درآورد و بر علیه بعثیها قیام کردند. قیام نجف باعث شد تقریباً کل بعثیها را از صحن و مراکزشان راندند و نزدیک بود بعثیها کنترل نجف را از دست بدهند، حتی میخواستند با تیراندازی مردم را ساکت کنند که نشد، حتی به گنبد حرم شریف حضرت امیرالمؤمنین(علیهالسلام) تیراندازی کردند. امید داشتیم که این نهضت اثر بگذارد، ولی متأسفانه بعثیها کنترل کردند و نگذاشتند آثار قیام شهر نجف به شهرهای دیگر برود. لکن آن حرکت بعثیها و اثر حرکت مردم در دلها نهفته شد که بعداً به شکل انتفاضههای دیگر درآمد.
📝 نقش شهید صدر در آن انتفاضهی نجف چه بود؟
🔹 شهید صدر شاخص حرکت انقلابی بود. شهید صدر چه بخواهیم و چه نخواهیم رهبر کل این نهضتها بود، بعثیها میفهمیدند که محرک اصلی رهبر است، هر حرکتی که در نجف انجام میگیرد، هر آگاهیای که به تودهها داده بشود از ناحیه مرحوم آقای صدر بود و لذا هی تضییقات میکردند و مدتی محدود کردند، مدتی ملاقاتش را تحریم کردند و ایشان را محاصره کردند. بالاخره مرحوم شهید را خود صدام به دست خودش با هزار شهید دیگر و خواهر مظلومهاش در بغداد، به دست خودش و در اتاق خودش اعدام کرد.
📝 اینکه میفرمایید در انتفاضه نجف شهید صدر محور بود، در زمانی است که شهید صدر از لحاظ سنی حدود چهل سالگی و کمتر بودهاند و در همان زمان شخصیتی مثل آیتاللّه حکیم بودند و مرجعیت داشتند، همینطور آیتالله خویی و آیتالله شاهرودی بودند و بزرگان دیگر از مراجع حضور داشتند، اما چه شد که شهید صدر این جایگاه را پیدا کرد؟
علت، فکر انقلابی شهید صدر بود، شهید صدر سالی که اعدام شد، ۴۸ سال داشت یعنی هنوز جوان به حساب میآمد، ولی حتی مراجع آن روز به ایشان عشق میورزیدند. از مرحوم آیت اللّه العظمی خویی نقل شده که به ایشان گفتند شهید حزب دارد، آقای خویی فرمود که من هم عضو آن حزب میشوم. یعنی شخصیتی بود که هر کس بشنود یا ببیند یا بخواند عاشقش میشود. شهید صدر به عنوان یک منبع آگاهی و یک منبع تحرک انقلابی به حساب میآمد. ایدئولوگ انقلاب بود، نه فقط آن زمان تابع او بودند بلکه تفکرات مرحوم شهید صدر میتواند در جهان، سازندهی حرکت انقلابی برای کل تودهها باشد.
@salmanraoofi
لطفا در پست های بعدی ادامه گفتگو را دنبال کنید👇👇👇
#متفکر_نابغه
#شهید_صدر؛ نظریهپرداز اسلامی و انقلابی
📌 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین #محمد_علی_تسخیری از شاگردان شهید صدر
🔆🔆🔆
📝 با توجه به مسئولیتی که در انقلاب اسلامی و همچنین ارتباطات بین المللیابی که داشتید، از نقش بینالمللی شهید صدر و تأثیرات شهید صدر در جنبشهای مختلف یا در فضاهای علمی مختلف بفرمایید.
ما واقعاً کوتاهی کردیم، دنبال شناخت این نقش نرفتیم. ولی چند بارقهای هست که نشان میدهد ایشان نقش عظیمی داشتند. شما ملاحظه کنید یکی از متفکرین بزرگ اقتصاد اسلامی امروز دکتر احمد محمد علی، رئیس بانک توسعهی اسلامی که بزرگترین بانک جهان اسلام است، خودش میگفت آن روز دانشجو بودیم، همین که کتاب «اقتصاد ما» به دست ما آمد و خواندیم، اصلاً یک انقلابی در وجود ما و در تفکر ما به وجود آمد، ما خودمان هم تردید داشتیم آیا اقتصاد در اسلام هست؟ مکتب اقتصادی هست؟ وقتی که شهید با این حرکت مستدل و علمی و تقریبی این کتاب را نوشت – تقریبی یعنی فقط فقه شیعه نبود، فقه همهی مذاهب را مرحوم شهید میدید و آن قاعدهای را که به دست میآورد، با در نظر گرفتن تفکر متفکران به دست میآورد- این یک انقلابی در ذهن و شخصیت ما شکل گرفت، خب این یک نمونهای از تأثیر این کتاب است.
🔹 نمونهی دیگر این است که خب میدانید وهابیها با فقه شیعه مخالفند، ولی در یک دانشگاه سعودی مجبور شدند کتاب «اقتصاد ما» را برای شناخت مکتب اقتصادی اسلام درس بدهند. یا نامهای هست از یکی از متفکرین عرب به نام «زکی نجیب محمود»، که نامهای به مرحوم آقای صدر مینویسد و میگوید «وصلتنی الانجم الثلاث فی الفکر العربی» سه ستارهی درخشان در ایدههای عرب یعنی مقصود سه کتاب اقتصاد ما، فلسفهی ما و تئوری منطقی استقراء به ما رسیده است، از این کتابهای شهید صدر به عنوان سه ستارهی تفکر عرب تعبیر و تشکر میکرد.
قصههایی از این قبیل نشان میدهد که اگر خوب کار میکردیم یا حتی خوب کار بکنیم میتوانیم فکر مرحوم آقای صدر را به عنوان یک فکر سازندهی عظیم به جهان اسلام ارائه بدهیم.
📝 آیا در فضاهای غیر اسلامی و اروپایی ارتباطی با تفکر شهید صدر وجود دارد؟
بله، مثلاً ترجمههایی که از کتاب مرحوم شهید در ژاپن توسط یک استاد غیر مسلمان انجام شده است یا ترجمههایی که در اروپا انجام گرفته است، البته به نظر بنده این ترجمهها خیلی کم است، باید به زبانهای زندهی دنیا ترجمه کنیم، ولی همین که اقبال به ترجمهی کتابهای «اقتصاد ما» و «فلسفهی ما» شده است، معنایش این است که تقدیر شده است و عظمت علمی این کتابها را متفکرین جهان به دست آوردهاند.
📝 یکی از سؤالات خیلی مهم نقش شهید صدر در انقلاب ایران هست و ارتباطی که ایشان و شاگردان ایشان با پیروزی انقلاب اسلامی ایران دارند، در این زمینه اگر نکته یا خاطراتی دارید بفرمایید.
🔹 مسألهی عشق مرحوم شهید صدر به مرحوم امام کاملاً نمایان بود. شاگردانش را تشویق میکردند که به درس حضرت امام بروید، خودشان خیلی برای ملاقات امام اهمیت قائل بودند و ارتباطشان قوی بود ولی این عشق زمانی بیشتر نمایان شد که انقلاب اسلامی ایران پیروز شد، واقعاً مرحوم آقای صدر در مسألهی تأیید انقلاب و تشویق دیگران به تأیید انقلاب سر از پا نمیشناخت. وقتی که مسألهی قانون اساسی مطرح شد، چند جزوه برای هدایت نویسندگان قانون اساسی نوشتهاند که حالا هم هست. در واقع مسألهی عشق است. اصلاً نامه نوشتند به امام که من مرجعیتم -آن وقت مرجع بودند، شاید نصف عراق مقلدش بودند - و همهی امکاناتم را در خدمت رهبریت شما قرار میدهم، هر چه میفرمایید من انجام میدهم. این دلالت دارد بر عشق مرحوم شهید به حرکت انقلابی امام.
📝 آن جزوهها در قانون اساسی تأثیر هم داشت؟
ما که شاگردان بودیم، از آن جزوهها استفاده کردیم و پیشنهاداتی به نویسندگان تدوین قانون اساسی تقدیم کردیم و به نظرم اثرات خوبی را گذاشت.
📝 از شهید بهشتی که در تدوین قانون اساسی مسئول بودند نکتهای در مورد این جزوهها شنیدید؟
نه من چیزی در این خصوص نشنیدم، ولی میدانم که شهید بهشتی و مرحوم شهید مطهری و خیلی از رهبران انقلاب و شاگردان امام به شهید صدر عشق میورزیدند، من حتی معتقدم که آدم یک تطابق شبه کاملی بین تفکر شهید مطهری و شهید صدر پیدا میکند که نمیتواند بگوید کدامشان از دیگری گرفتهاند، با اینکه همدیگر را شاید ندیده باشند. حضرت آیتالله خامنهای با ایشان ملاقات داشتند و ایشان را تجلیل و تکریم کردند و پیامهای جالبی دربارهی مرحوم شهید داشتند. اینها نشان میدهد کسانی که تحت رهبری مرحوم امام بودند یک تفاعل و رابطهای با مرحوم آقای صدر داشتند.
@salmanraoofi
لطفا در پست های بعدی ادامه گفتگو را دنبال کنید👇👇👇
#متفکر_نابغه
#شهید_صدر؛ نظریهپرداز اسلامی و انقلابی
📌 گفتوگو با حجتالاسلام والمسلمین #محمد_علی_تسخیری از شاگردان شهید صدر
🔆🔆🔆
📝 چه توصیهای به علاقمندان به تفکر شهید صدر دارید؟
🔹 من توصیهام به کل طلاب جوان، چه شیعه و چه سنی این است که به سیر فکری و سیر مطالعاتی ایشان بپردازند، فکر ایشان را دقیقاً الگو قرار بدهند. این حرکت میتواند ضامن رسیدن آنهایی که استعداد دارند به اهدافشان باشد.
📝 هنوز با گذشت تقریباً چهل سال از شهادت شهید صدر، اندیشهی ایشان را تازه میدانید؟
🔹 کاملاً، شما میدانید که در چند سال بعد از شهادت شهید، ما توانستیم در ایران یک اجلاس بزرگ جهانی برپا کنیم، این اجلاس از طرف سازمان فرهنگ و ارتباطات بود که آن موقع من رئیسش بودم. یک اجلاس عظیمی برپا کردیم و حضرت آیتالله خامنهای پیام دادند، ایشان در آن پیام از همهی طلبهها خصوصاً جوانان خواستند که ایشان را الگوی خودشان قرار بدهند و به این شخصیت نزدیک بشوند.
🔹 من آرزو دارم همهی محققین و مؤلفین فکر آقای صدر را بفهمند و بشناسند، البته شناخت فکر ایشان نیاز به دقت و تأمل دارد، مثلاً نظریهی شبکهی مالکیتها را هرکس به آسانی نمیتواند بفهمد. بعد از آن برای ارائهی این نظریه یا حتی تکمیل آن تلاش کنند. مرحوم آقای صدر دربارهی کتاب «اقتصاد ما» فرمودند یک نوع اجتهاد در شناخت مکتب اقتصادی اسلامی است، انتظار هم داشتند که یکی دیگر بیاید، شبیه این اجتهاد را در این زمینه بکند، ولی متأسفانه ندیدیم هیچ متفکری در کل جهان اسلام، نه شیعه و نه سنی، این استنباط تئوری را یا یک تئوری دیگری را داشته باشد. علمای مکتب اهلبیت(علیهمالسلام) یک گنج عظیمی دارند به نام شهید صدر، باید این گنج را بشناسند و به جهانیان بشناسانند.
۱) سورهی مائده، آیه ۴۴
۲) نهجالبلاغه، خطبه ۱۵۸
۳) سورهی ابراهیم، آیه ۳۴
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
حضرت آیت الله اعرافی
ظاهرا قبول کرده اید در نشستی در موسسه فهیم شرکت کنید
توهینها و تهمتهای مدیر این موسسه به آیت الله مصباح حفظه الله در کانال شخصی شان هیچوقت از یاد طلاب انقلابی نمی رود
همینطور دعوت به ارائه نظریه پردازان سکولار بدون نقد و بررسی
اصولا این موسسه جلوی چشم شما، شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین، بسیجیان حوزه و همه علنا مروج و شخصیت بخش به روحانیون سکولار و سکولاریسم شده و هیچ حرکت قانونی و فرهنگی موثری هم با این موسسه مروج سکولاریسم نشده و این از کارهای اشتباهی است که هیچ دلیل مشخص و موجهی برای آن نزد طلاب انقلابی و فضای انقلابی حوزه نیست
شبی که سروش به قم آمد، بدون صحبت، همان شب، بسیجیان حوزه او را بیرون کردند حالا علنا سروشهای معمم در حوزه نظریه پردازی می کنند و همه بزرگان ساکتند و بسیجیان حوزه سکوت مرگبار دارند و طلاب انقلابی جز خون دل خوردن کاری ازشان بر نمی آید و البته به وقتش اساس سکولاریسم را در حوزه می سوزانند
لذا عجیب نیست که رهبر انقلاب از آینده انقلابی قم بیمناکند
حالا که افراد و مراکزی که باید با اینطور موسسات برخورد کنند ساکتند
اقلا حضرتعالی با حضور خود در این موسسه مهر تایید بر کارها و نظریات غیر اسلامی ترویجی در این مکان نزنید
و طلاب انقلابی را به خود بدبین نکنید
شما چه احتیاجی دارید با کسانی که قیام علمای مشروطه را خلاف اسلام و علیه علمای اسلام و به نفع روشنفکران خائن تفسیر می کنند
و کسانی که به راحتی دروغ به امام حسین علیه السلام می بندند
بنشینید و در مورد آینده فقه با بی سوادان و کم سوادان فقهی نظریه پردازی کنید
علاوه احتمال بدهید در این نشست خود را غالب بر شما جلوه دهند و تا ابد بر فضل علمی خود بر شما فخر بفروشند
یا از شما تقریراتی بر نظریات سست خود بگیرند و الی یوم القیامه بگویند آقای اعرافی هم با ما در فلان مطالب هم نظر است
به هر حال شرکت شما در نشست موسسه ای که علیه علمای انقلابی و فضای انقلابی و اسلامی حوزه کار می کند دور از حزم و برای عموم طلاب هضم پذیر نیست
ان شاالله دفتر تبلیغات اسلامی قم به نشستی برای این موضوع خوب فقهی قیام کند
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱/۲۶
@salmanraoofi
عین صحبتهای آقای قاضی زاده در توهین به آیت الله مصباح و موسسه ایشان و توهین به یک از اعضای شورای نگهبان و درخواست حذف تمام بودجه این موسسه و دادن آن به امثال آقای قاضی زاده
https://t.me/ghazizadeh_kazem/33
🔻🔻🔻🔻🔻
گزارش سخنرانی استادقاضی زاده در دیدار علما و روحانیون با رياست جمهور٩٦/٣/٣٠
@ghazizadeh_kazem
♦️جناب آقای روحانی! حضرتعالی در قم و در میان اساتید بلند پایه حوزه علمیه علاقه مندان و هوادران بسیاری دارید. اگرچه احیانا نقدهایی هم دارند ولی جزو هواداران شما هستند. با توجه به صندوق سیاری که در انتخابات اخیر رأی مراجع و اعضای بیوت را در خود داشت نشان می دهد که سهم شما از دیگری بیشتر بوده است و این نشانگر اعتماد مراجع و نزدیکان آنان به شماست.
@ghazizadeh_kazem
♦️بد نیست که با توجه به این همراهی و همدلی، سطح روابط شما با حوزه علمیه به لحاظ نهادی عمیق تر تعریف گردد تا عواملی که روابط را خدشه دار می کنند از بین بروند. و مثل دولت قبل قبل[دوران خاتمی] نماینده های بیشتری داشته باشید.
@ghazizadeh_kazem
♦️با انتخابات گذشته روشن شد که دو جریان فکری با دودسته هوادار وجود دارد. دسته ای اکثریت که بیش از 60% و دیگری یک جمعیت 30%:
👈گروه اول که تبلورش رأی به حضرتعالی بود به بحث های چون: حاکمیت مردم، مردم سالاری دینی ، حق الناس دیدن رأی مردم، اسلام رحمانی، حفظ حریم خصوصی شهروندان و تنش زدایی با دنیا تأکید دارد اما گروه مقابل که محترم هستند و هوادارنی هم در حوزه دارند به مباحثی چون: حکومت اسلامی به جای جمهوری اسلامی، تک صدایی، محدودیت مطبوعات، تأکید بر تکلیف مردم به جای حق مردم، عدم مرزبندی میان حریم خصوصی و حریم عمومی؛ تأکید دارند.
@ghazizadeh_kazem
❗️این دو گروه هر يك مبانی فکری خاص دارند اما گروه دوم که اقلیت جامعه هستند صدایشان بیشتر شنیده می شود.
چرا؟! یک دلیل آن این است که دستگاههای تبلیغاتی در اختیار این گروه اقلیت است. این بخش دست ما و شما نیست و فقط دعا می کنیم که این گروه همان گونه که بر عدالت تأکید می کنند بر عدالت رسانه ای هم تأکید داشته باشند. چرا باید اقلیتی که تنها 30% هزینه رسانه ها را تأمین می کنند 100% رسانه ها را در اختیار داشته باشند؟!
@ghazizadeh_kazem
♦️ بخش ديگر بودجه های فرهنگی است که در اختیار 60 نهاد حوزوی قرار می گیرد . من محاسبه کردم 90% این بودجه ها از رديف ١٧ تحت مديريت جناح فكري اقليت است كه بخشي در خدمات عمومي روحانيون خرج مي شود و بخشي بطور مستقيم انديشه گروه دوم كه اقليتند را ترويج مي كنند.
@ghazizadeh_kazem
⁉️بعنوان مثال در موسسه ای که سالانه 22 میلیارد تومان بودجه از دولت می گیرد رسما طلبه ها باید در دوسال اول کتاب های رئیس موسسه را بخوانند. در این موسسه افرادی تربیت می شوند که در هتاکی و نقدها و تهدید های سخت نسبت به تفکر گروه اول و رييس جمهور گوی سبقت را ربوده اند.
@ghazizadeh_kazem
⁉️شخص دیگری که در یک شورای شش نفره هست که 400_500 نفر از فضلای حوزه را در سال ٩٤برای خبرگان رد صلاحیت کرده ، سالی 2 میلیارد تومان بودجه می گیرد. وقتی سایت موسسه این آقا را باز می کنید ناباورانه فقط عکس ایشان هست و رسما نوشته این مؤسسه برای نشر افکار این آقاست. من حساب کردم این موسسه ماهی 150 میلیون تومان که معادل شهریه 250 طلبه هست صرف می کند تا به طلاب موسسه اش شهریه بدهد و کتاب هایش را تحقيق كرده و در اخر چون فروش نمي رود توزیع کند و هدیه بدهد.
@ghazizadeh_kazem
👀❗️چرا بودجه های دولتی این گونه هزینه می شود؟ اگر می توانید کل این هزینه ها را حذف کنید و آنها هم مثل ما که هزینه ای در اختیار نداریم، فعالیت کنند. یا حداقل در اختصاص بودجه اعتدال داشته باشید؛ البته نظريه پردازان گروه اول کم نیستند و بايد براي تك تك شاخصها نظريه پردازي كنند
با اینکه رهبری از حق الناس بودن رأی مردم گفتند اما گروه دوم به لحاظ فکری و نظری چند سطر در باره حق الناس بودن رأی مردم نوشته اند؟!. اما دوستان ما که در گروه اول هستند به لحاظ فکری و نظری توانسته اند این گونه مباحث را نهادینه کنند.
@ghazizadeh_kazem
@salmanraoofi
🔆گوشه ای از صحبتهای آقای قاضی زاده در توجیه خیانتهای آیت الله منتظری و بیت ایشان به نظام جمهوری اسلامی و امام خمینی ره
🔆و تقلیل آن به اختلاف در چند مساله در موضوعات فقهی و سیاسی در سالهای پایانی عمر امام خمینی ره
🔆در سیاه نمایی علیه نظام در زمانی که صوتی از آقای منتظری بعد از فوت ایشان توسط بیت ایشان در حمایت از منافقین منتشر شد
🔆که البته باز هم نام سایت مباحثات در این خدمت به بیت آیت الله منتظری می درخشد و بانی مصاحبه با ایشان این سایت کذایی بوده است
🔻🔻🔻🔻🔻
درهرصورت بنده فکر میکنم که طرح این موضوع بهمعنای نادیدهگرفتن همراهی، همفکری و همسنگری سالیان طولانی امام خمینی(ره) و آیتالله منتظری و پرداختن به دوسه مسألهی اختلافی آنهم در سالهای نهایی عمر امام است. شاید کمی بیانصافی باشد که آن همراهی و همگامی را کنار بگذاریم و مدام این چندمسأله را برجسته کنیم. همانطور که عرض کردم نتیجهی پرداختن به این اختلافات، بهرهمندی افرادی است که تا زمان حضور امام اصولاً ارتباطی با خط یا مشی ایشان و آیتالله منتظری نداشتند و حتی منتقد آنها بودند؛ همان کسانی که بعدها با طرح همراهی و حمایت از انقلاب، خط امام و رهبری سعی کردند تا جایگاه دیگری در جامعه پیدا کنند.
🔻🔻🔻🔻🔻
لینک صحبتها در کانال ایشان
https://t.me/ghazizadeh_kazem/7
https://t.me/ghazizadeh_kazem/8
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
🔆گوشه ای از صحبتهای آقای قاضی زاده در توجیه خیانتهای آیت الله منتظری و بیت ایشان به نظام جمهوری اسلا
🔆متن کامل نامه«۱/۶» #امام_خمینی خطاب به آقای منتظری را
🔆مقایسه کنید با حرفهای آقای قاضی زاده و ببنید بحث خیانت و گناه آقای منتظری مطرح است یا چند اختلاف فقهی معمولی و سیاسی
🔻🔻🔻🔻🔻
بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای منتظری
با دلی پر خون وقلبی شکسته چند کلمهای برایتان مینویسم تا مردم روزی در جریان امر قرار گیرند. شما در نامه اخیرتان نوشتهاید که نظر تو را شرعاً برنظر خود مقدم میدانم؛ خدا را در نظر میگیرم و مسائلی را گوشزد میکنم. از آنجا که روشن شده است که شما این کشور و انقلاب اسلامی عزیز مردم مسلمان ایران را پس از من به دست لیبرالها و از کانال آنها به منافقین میسپارید، صلاحیت و مشروعیت رهبری آینده نظام را از دست دادهاید.
شما در اکثر نامهها و صحبتها و موضعگیریهایتان نشان دادید که معتقدید لیبرالها و منافقین باید بر کشور حکومت کنند. به قدری مطالبی که میگفتید دیکته شده منافقین بود که من فایدهای برای جواب به آنها نمیدیدم. مثلا در همین دفاعیه شما از منافقین تعداد بسیار معدودی که در جنگ مسلحانه علیه اسلام و انقلاب محکوم به اعدام شده بودند را منافقین از دهان و قلم شما به آلاف و الوف رساندند و میبینید که چه خدمت ارزندهای به استکبار کردهاید. در مساله مهدی هاشمی قاتل، شما او را از همه متدینین متدینتر میدانستید و با اینکه برایتان ثابت شده بود که او قاتل است مرتب پیغام میدادید که او را نکشید.
از قضایای مثل قضیه مهدی هاشمی که بسیار است و من حال بازگو کردن تمامی آنها را ندارم. شما از این پس وکیل من نمیباشید و به طلابی که پول برای شما میآورند بگویید به قم منزل آقای پسندیده و یا در تهران به جماران مراجعه کنند. بحمد الله از این پس شما مساله مالی هم ندارید. اگر شما نظر من را شرعاً مقدم بر نظر خود میدانید -که مسلماً منافقین صلاح نمیدانند و شما مشغول به نوشتن چیزهایی میشوید که آخرتتان را خرابتر میکند-، با دلی شکسته و سینهای گداخته از آتش بیمهریها با اتکا به خداوند متعال به شما که حاصل عمر من بودید چند نصیحت میکنم دیگر خود دانید:
1 - سعی کنید افراد بیت خود را عوض کنید تا سهم مبارک امام بر حلقوم منافقین و گروه مهدی هاشمی و لیبرالها نریزد.
2 - از آنجا که سادهلوح هستید و سریعاً تحریک میشوید در هیچ کار سیاسی دخالت نکنید، شاید خدا از سر تقصیرات شما بگذرد.
3 - دیگر نه برای من نامه بنویسید و نه اجازه دهید منافقین هر چه اسرار مملکت است را به رادیوهای بیگانه دهند.
4 - نامهها و سخنرانیهای منافقین که به وسیله شما از رسانههای گروهی به مردم میرسید؛ ضربات سنگینی بر اسلام و انقلاب زد و موجب خیانتی بزرگ به سربازان گمنام امام زمان -روحی له الفدا- و خونهای پاک شهدای اسلام و انقلاب گردید؛ برای اینکه در قعر جهنم نسوزید خود اعتراف به اشتباه و گناه کنید، شاید خدا کمکتان کند.
و الله قسم، من از ابتدا با انتخاب شما مخالف بودم، ولی در آن وقت شما را سادهلوح میدانستم که مدیر و مدبر نبودید ولی شخصی بودید تحصیلکرده که مفید برای حوزههای علمیه بودید و اگر این گونه کارهاتان را ادامه دهید مسلما تکلیف دیگری دارم و میدانید که از تکلیف خود سرپیچی نمیکنم. و الله قسم، من با نخستوزیری بازرگان مخالف بودم ولی او را هم آدم خوبی میدانستم. و الله قسم، من رای به ریاست جمهوری بنیصدر ندادم و در تمام موارد نظر دوستان را پذیرفتم.
سخنی از سر درد و رنج و با دلی شکسته و پر از غم و اندوه با مردم عزیزمان دارم: من با خدای خود عهد کردم که از بدی افرادی که مکلف به اغماض آن نیستم هرگز چشمپوشی نکنم. من با خدای خود پیمان بستهام که رضای او را بر رضای مردم و دوستان مقدم دارم؛ اگر تمام جهان علیه من قیام کنند دست از حق و حقیقت برنمیدارم.
من کار به تاریخ و آنچه اتفاق میافتد ندارم؛ من تنها باید به وظیفه شرعی خود عمل کنم. من بعد از خدا با مردم خوب و شریف و نجیب پیمان بستهام که واقعیات را در موقع مناسبش با آنها در میان گذارم. تاریخ اسلام پر است از خیانت بزرگانش به اسلام؛ سعی کنند تحت تاثیر دروغهای دیکته شده که این روزها رادیوهای بیگانه آن را با شوق و شور و شعف پخش میکنند نگردند. از خدا میخواهم که به پدر پیر مردم عزیز ایران صبر و تحمل عطا فرماید و او را بخشیده و از این دنیا ببرد تا طعم تلخ خیانت دوستان را بیش از این نچشد. ما همه راضی هستیم به رضایت او؛ از خود که چیزی نداریم، هر چه هست اوست. و السلام.
یکشنبه 6 / 1 / 68
روحالله الموسوی الخمینی
@salmanraoofi
⭕️دقیقا یکی از کارهای موسسه فهیم بزرگ کردن معممین سکولار در حوزه با برگزاری مکرر کرسیه نظریه پردازی بدون نقد، برای این افراد است در این کرسیها هم اکثرا خلاف نظرات صحیح و دقیق انقلابی نظریه پردازی و تثبیت می شود
🔻🔻🔻🔻🔻
🔆 رهبر معظم انقلاب : یک آخوندی یک گوشهای حرفی میزند، که علیالظاهر برخلاف خواست و فهم و عقیدهی کلی نظام است،
🔆بزرگش میکنند؛ آن آدم را اگر کوچک هم باشد، از او یک تصویر بزرگی درست میکنند، برای اینکه فاصلهی بین نظام و روحانیت را برجسته کنند؛ القاء کنند که چنین فاصلهای وجود دارد.
🔆بنابراین حوزههای علمیه نمیتوانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است.
۱۳۹۱/۰۷/۱۹
@salmanraoofi
⛔️گوشه ای ازحرفهای آقای قاضی زاده خلاف حرفهای رهبر معظم انقلاب و توهین ضمنی به ایشان،
در جای دیگری از همین صحبت ایشان کار برای نظام را نظریه پردازی سفارشی دانسته است
🔻🔻🔻🔻🔻
حجتالاسلام والمسلمین کاظم قاضیزاده، استاد سطح عالی و خارج حوزه علمیه شامگاه شنبه، ۲۴ آذرماه، در نشست علمی «حوزه مستقل و عقلانی، نه سکولار، نه افراطی» که در مؤسسه فهیم قم برگزار شد با بیان اینکه گاهی سکولار به معنای جدایی دین از نهاد حکومت است، گفت: سکولار لزوماً به معنای ضدیت با دین نیست و اتفاقاً کسانی معتقد به سکولاریسم هستند، ولی در زندگی فردی انسانهای بسیار متعبد، مؤمن و معتقدند.
وی با بیان اینکه این افراد میگویند دین را باید فقط در عرصههای فردی و زندگی معنوی و آخرت دید و دین کاری با عرصههای اجتماعی، سیاسی و ... ندارد، افزود: سکولاریسم در معنای دیگر جدایی دین از عرصه اجتماع است؛ یعنی میگویند دین مطالب اجتماعی مانند روابط بین انسانی، تربیت اجتماعی و معاشرت با دیگران و رابطه با دولت را دارد، ولی باید کار نهاد دین از نهاد دولت جدا باشد؛ یعنی حتی کسی که رهبر مذهبی و یا کشیش است و به قدرت میرسد و دولت را اداره میکند هم مسئول نهاد حاکمیت است و نه دین.
قاضیزاده با بیان اینکه این گروه بیشتر به نحوه تعامل دین و حکومت بحث دارند و نه اصل دین، گفت: اینها معتقدند که دولت یا باید به همه ادیان رسیدگی کند و یا به هیچکدام کاری نداشته باشد و کار دولت تنظیم روابط میان مردم و دولت و و دولت با دول دیگر است.
این استاد حوزه با بیان اینکه این دو معنا در حوزههای علمیه و در میان شخصیتهای برجسته حوزوی طرفداری ندارد، بیان کرد: در حوزه نه کسی آموزههای دین را خالی از مباحث اجتماعی میداند و نه معتقد است که دین نباید در عرصه حکومت دخالت داشته باشد؛ زیرا در قرآن و روایات اجتماعی آن قدر مباحث وجود دارد که جای انکار نیست و در این مسئله نیز که حاکمیت نباید هیچ تبلیغی از هیچ دینی نداشته باشد و نسبت به دین حق نباید حساس باشد هم مورد تایید نیست؛ زیرا در قرآن بیان شده که اگر شما قدرت به دست گرفتید به اقامه نماز و امر به معروف و نهی از منکر بپردازید.
این استاد حوزه ادامه داد: البته ممکن است برخی معتقد باشند که حاکمیت به خاطر اینکه قدرت در اختیار دارد نباید انظار و آرای دیگران را نادیده بگیرد و یا نباید تکفل بیش از حد نسبت به عرصههای مختلف یک گرایش و دین داشته باشد یا ممکن است بگویند مسئولیت حوزه تبلیغ، مرجعیت و امور مذهبی را باید از امر قضا و اجرا جدا کنیم، زیرا به لحاظ کارکردی مطلوبتر است.
⛔️سکولاریسم تهمت به حوزه است
قاضیزاده با تأکید بر اینکه سکولاریسم در هر صورت تهمتی است که به حوزههای علمیه زده میشود
⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️
🔆رهبر معظم انقلاب
🔆حوزههای علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام کار کنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حرکت کنند؛ و این درست عکس آن چیزی است که سیاست سرویسهای امنیتی انگلیس و آمریکا و اسرائیل و دیگران و دیگران دنبال میکنند. آنها تلاش میکنند بلکه بتوانند یک منفذی پیدا کنند.
🔆یک آخوندی یک گوشهای حرفی میزند، که علیالظاهر برخلاف خواست و فهم و عقیدهی کلی نظام است، بزرگش میکنند؛ آن آدم را اگر کوچک هم باشد، از او یک تصویر بزرگی درست میکنند، برای اینکه فاصلهی بین نظام و روحانیت را برجسته کنند؛ القاء کنند که چنین فاصلهای وجود دارد.
🔆بنابراین حوزههای علمیه نمیتوانند سکولار باشند. اینکه ما به مسائل نظام کار نداریم، به مسائل حکومت کار نداریم، این سکولاریسم است. ۱۳۹۱/۰۷/۱۹
🔻🔻🔻🔻🔻
لینک صحبتها در کانال شخصی ایشان
https://t.me/ghazizadeh_kazem/181
https://t.me/ghazizadeh_kazem/182
https://t.me/ghazizadeh_kazem/183
@salmanraoofi
هدایت شده از گفتمان فقه دولت اسلامی
✅ همایش «فقه الاجتماع »
🔅سخنران همایش :حجةالاسلام والمسلمین دکتر احمد مبلّغی
🔸رئیس مرکزتحقیقات مجلس شورای اسلامی
🔸عضو مجلس خبرگان رهبری
⏰زمان : پنج شنبه ۲۹ فروردین ماه ۹ تا ۱۲ صبح
مکان: سالن اجتماعات دفترتبلیفات اسلامی اصفهان (خیابان حافظ)
اطلاعات بیشتر:
09135556863
@fotooh1
📌 نشست علمی
علم دینی؛ در کشاکش قرائتها
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_پارسانیا
#شجاعیزند
🔅🔅🔅
📋✒ به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، ششمین پیش نشست همایش نظریه علم اسلامی و کاربست آن در نظام آموزش و پرورش با عنوان «علم دینی؛ در کشاکش قرائت ها» با سخنرانی حجت الاسلام حمید پارسانیا و علیرضا شجاعی زند در دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران برگزار شد.
🔹 علیرضا شجاعی زند در ابتدای این نشست گفت: عنوان بحث نشان میدهد هر دو طرف امکان و ضرورت علم دینی را پذیرفته اند و حال در قرائت آن تفاوت دارند. اما من اساساً چون و چرایی در علم دینی دارم. من قائل به عدم امکان علم دینی نیستم و تلاشهایی که تاکنون شده است را میتوان علم دینی تلقی کرد. هر گاه علم، علم ناب نباشد و دست خوش جهت گیری شود، یک نوع علم دینی است. امکان علم دینی را نمیتوان نفی کرد، اما محصّل و مفید بودن آن را میتوان نفی کرد. حتی میتوان گفت بحث علم دینی برای علم و دین مضر است.
🔹 وی ادامه داد: اینکه تمدن اسلامی بدون علم دینی محقق نمیشود، گزاره درستی نیست. موضع من در مخالفت با علم دینی با کسانی که با مبانی دیگری به مخالفت با علم دینی میپردازند، فرق میکند.
@salmanraoofi
ادامه گزارش را دنبال کنید👇👇👇
📌 نشست علمی
علم دینی؛ در کشاکش قرائتها
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_پارسانیا
#شجاعیزند
🔅🔅🔅
🔹 وی افزود: بنده با اسلامی کردن دانشگاه موافق هستم. لازمه این امر، دینی کردن علم نیست. اسلامی کردن دانشگاه یعنی اسلامی کردن فضا، استاد و دانشجو.
🔹 شجاعی زند گفت: من با هدف و غایت دانشگاه که انسان سازی است به جد موافق هستم. دانشگاه هم نیاز به علم دارد و هم پرورش. از سوی دیگر با تحول در علوم انسانی و بومی سازی علم و تلاش برای رسیدن به تولید علم به شدت موافقم. اما اگر تعریض به علم دینی میکنم با مواردی که عرض کردم مخالف نیستم. معتقدم پیش فرض عناصری که اشاره کردم، علم ناب است نه علم دینی.
🔹 وی ادامه داد: چون و چرای ما به علم دینی به معنی تحدی به قلمرو دین نیست و تردیدی بر شمولیت اسلام ندارم و بحثم ناظر به دین حداقلی و حداکثری نیست.
🔹 وی افزود: من معتقد به عقل گرایی و عقل پذیری اسلام و پیوند اسلام و رئالیسم هستم. اسلام قائل و مروج رئالیسم است و رئالیسم را هم نباید به هستی شناسی ماتریالیستی تقلیل دهیم.
🔹 شجاعی زند گفت: با این مقدمات موقعیت بنده نسبت به بحث مشخص شد.
🔹 وی ادامه داد: پروژه دینی سازی علم یک مبادرت منفعلانه است. ظاهر فعال گرایانه ای دارد ولی به شدت دستخوش انفعال است. این انفعال ناشی از بزرگ پنداشتن زیاد علم است. فکر میکنند علم همه چیز هستی است. علت آن هم فضایی است که مدرنیته ایجاد کرده است.
🔹 وی افزود: علم یکی از مسیرهای شناختی بشر است. اما بشر واجد حوزهها و ساحات عدیده ای است و تنها یکی از آن حوزه معرفت است. نباید حوزه معرفت به همه عرصهها سایه بیاندازد. معرفت منحصر در علم نیست. ما فکر کردیم علم آنقدر بزرگ است که اگر بخواهیم زندگی را به دست بگیریم باید علم را از آن خود کنیم.
🔹 شجاعی زند گفت: انفعال دیگر این است که ما پذیرفته ایم، صاحب اختیار جریان علم، غرب است و هرکس این جلوداری را نمیپذیرد باید راه خود را جدا کند. این گزاره معیوبی است که غرب جلودار علم است. علم تعلق به هیچ جغرافیا و تمدن و ایدئولوژی ای ندارد. علم متعلق به بشریت است. لذا علم دینی دستخوش این دو انفعال است که عرض کردم.
🔹 وی ادامه داد: انسان غیرایدئولوژیک و فرهنگ، دولت و توسعه غیر ایدئولوژیک و حتی تکنولوژی و مدیریت بدون اقتضاوجود ندارد. ایدئولوژیک بودن اینها را عارضه نمی دانم اما معتقدم علم باید غیر ایدئولوژیک باشد. این گمان نرود که اگر با علم دینی مخالفت میکنم، میخواهم دست و پای دین را از تمام ساخات کوتاه کنم.
🔹 وی افزود: جایی که عرصه حضور ایدئولوژی و دین نیست نباید آن را وارد کنیم. آثار سو مداخله دین در این امور، غیر از اینکه باعث نقض غرض است، باعث میشود دین حق زیان ببیند. آنچه به ایدئولوژی نیاز دارد عمل انسان است نه علم. جای ایدئولوژی را باید در موقعیت خود بشناسیم. علم به تنهایی نمیتواند زندگی را اداره کند.
🔹 شجاعی زند گفت: معتقدم آقای جوادی آملی قائل به شرافت و استقلال علم است و علم دینی هست چون قول و فعل خداوند است. اما اگر دین را اخلاق و اعتقاد و احکام در نظر بگیریم، علم در آن جای نمیگیرد.
🔹 وی افزود: دینی سازی علم اثری در علوم انسانی و اثری در علوم دقیقه دارد. پیامد آن در علوم دقیقه باید نگاه خلقتی و آیاتی باشد. این نگاه آیا باید مقدم بر مطالعات علمی باشد یا مأخر و نتیجه مطالعات علمی است؟ باید گفت اثر خلقتی روی علم نیست بلکه روی عالم است.
@salmanraoofi
ادامه گزارش را دنبال کنید👇👇👇
📌 نشست علمی
علم دینی؛ در کشاکش قرائتها
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_پارسانیا
#شجاعیزند
🔅🔅🔅
✳ حجت الاسلام پارسانیا در ادامه این نشست گفت: بنده با صحبتهای دکتر شجاعی زند موافقم. ایشان قرائتی از علم دینی را ارائه میکند که خیلی از آسیبها در آنجا وارد است. نسبت به این مسئله موافقم که فرمودند اگر علم دینی به این معنا باشد که ایدئولوژی در علم دخالت کند، این امر مفیدی نیست و مضر است.
🔹 وی ادامه داد: علم در بیان آقای شجاعی زند برابر با Science است. اگر حوزه ایدئولوژی را حوزه ارزشها بدانیم، این ارزشها باید بیرون قرار بگیرند. تفکیک بین دانش و ارزش و تفکیک بین علم و ایدئولوژی همواره وجود داشته است.
🔹 وی افزود: دین، ایدئولوژی ای است که میگوید از علم استفاده کنید و با علم هماهنگ عمل میکند. ایدئولوژی بالذات با علم درگیر نیست و دین میگوید علم را ولو از اهل نفاق بگیرید و یا علم را حتی از چین بگیرید. لذا دین اسلام از علم استقبال میکند.
🔹 پارسانیا گفت: بر اساس برخی تعاریف ما میتوانیم ایدئولوژی علمی و غیر علمی داشته باشیم. شما اگر علم را مقید به دانش تجربی کردید فقط گزارههای هستی شناسی آزمون پذیر هویت علمی پیدا میکنند و گزارههای ارزشی و متافیزیکی غیر علمی میشود.
🔹 وی ادامه داد: ما با معرفت حسی نمیتوانیم در مورد ارزشها و متافیزیک صحبت کنیم اما میتوانیم با معرفت عقلی در این مورد داوری کنیم. اگر برای علم ذات قائل باشیم، علم به این معنا با ایدئولوژی منافات ندارد. ما دین علمی و دین غیرعلمی داریم و این منوط به این است که موضع خود را در قبال علم مشخص کرده باشیم.
👇 وی افزود: دین مجموعهای از عقاید و اخلاق و افعال است که اخلاق و عقیده فعل درونی است و مثلاً سخن گفتن فعل بیرونی است. اگر اخلاق و رفتار و عقیده ما که خدا از ما میخواهد مطابق با اراده خدا باشد، این دین است. آنچه خدا با اراده تشریعی خود از ما میخواهد مجموعهای از ارزش هاست که آن دین است.
🔹 پارسانیا گفت: بحث دوم این است که دین همین ارزش هاست و علم دینی یعنی علمی که دین از شما میخواهد. مثلاً کاربرد برخی علوم، غیر دینی است. تجسس کردن در احوال افراد علم است اما غیردینی است. به دنبال علم نافع رفتن، دینی است. نافع بودن را هم او تعریف میکند. علمی که نیاز جامعه است دینی است.
🔹 وی ادامه داد: ما بر اساس تعریفی که از علم داریم میتوانیم علم دینی و غیر دینی داشته باشیم. علم وقتی میخواهد در خارج موجود شود، انگیزههایی میخواهد، اگر این انگیزهها دینی باشد، میشود علم دینی.
🔹 وی افزود: به لحاظ دیگری میتوانیم بگوییم که علم دینی است و آن امر دینی است. دین، وحی و عقل نیست ما با علم و عقل و حس دین را میشناسیم. اما وحی یک امر دینی است. یکی از راههای شناخت علم دینی و غیردینی این است که تجویزی (توسط دین) باشد. اما در راههای دیگر خود دین دخالت ندارد بلکه امر دینی دخالت دارد.
✳ علیرضا شجاعی زند در ادامه این نشست گفت: اگر ما با علم غربی مخالف هستیم به این خاطر است که عقبههای متافیزیکی غلطی دارد. علم غربی متافیزیک متقنی ندارد. دوستان به غلط متافیزیک را مربوط به دین میکنند. اگر به اعتبار اینکه ما متافیزیک خود را از دین گرفته ایم، علم را دینی بنامیم، این نامگذایی بی مسمایی است.
🔹 وی ادامه داد: در ۱۰ حیطه علم میتواند با دین ارتباط داشته باشد. یکی اینکه مسئله شناسی ما تحت تأثیر گرایشات و تعلقات ماست. در مواردی تأثیر دین بر علم مفید است مثل انگیزه بخشی. تأثیرات دین بر علم در برخی موارد مثل بهکارگیری و محل مصرف علم هم مطرح است و اینجا نقش دین خیلی تعیین کننده است.
🔹 وی افزود: آیا در این موارد اصرار و حجیتی وجود دارد که به دلیل این استفادهها ما اسم علم را دینی بگذاریم؟ هیچکدام از این استفادهها ماهیت علم را عوض نمیکند.
@salmanraoofi
ادامه گزارش را دنبال کنید👇👇👇
📌 نشست علمی
علم دینی؛ در کشاکش قرائتها
#حوزه_رشته_مبانی_علوم_انسانی_اسلامی
#حجتالاسلام_پارسانیا
#شجاعیزند
🔅🔅🔅
✳ حجت الاسلام پارسانیا در ادامه نشست گفت: متافیزیک میتواند دینی یا غیردینی باشد. ما یک علم در مقام تحقق داریم و میگوئیم این علم است. همه کسانی که مدعی علم اند به علم دست نیافته اند اما همه دنبال علم هستند. تناقض اگر پیش بیاید حتماً یک جهل یا یک خطا وجود دارد. ما گاهی گرفتار خطا می شویم که آنچه علم نیست را علم میدانیم.
🔹 وی ادامه داد: متافیزیسین ها گرفتار خطا میشوند. یک متافیزیک میتواند راه را برای دیندار شدن باز کند یا ببندد. حقیقت متافیزیک دین نیست. ما در خارج متافیزیکهای مختلفی را میبینیم و بر اساس هرکدام آنچه در خارج محقق میشود آمیزه ای از درست و غلط است و راه دیندار شدن را میبندد.
🔹 وی افزود: متافیزیک علم است و ضوابط خود را دارد. ما دین را بر اساس علم میشناسیم. اگر میگوئیم متافیزیک دینی و غیردینی است به این منظور نیست که باید متافیزیک را از دین گرفته باشیم. ایدئولوژی اسیر علم است و علم است که باید بگوید، ایدئولوژی درست است یا غلط است. علم و متافیزیک جهانی است اما در جهان واقع علم غلط و علم درست داریم.
🔹 پارسانیا در پایان گفت: اگر میخواهید دانشگاه دینی باشد، علم باید هویت دینی داشته باشد و متافیزیک آن از دین باشد.
@salmanraoofi
4_5882238559783487921.mp3
7.64M
🔆میلاد حضرت علی اکبر (ع) مبارک
@salmanraoofi
نقش پر اهمیت حضرت علی اکبر(ع) در حفظ امامت در تشیع.mp3
17.12M
🔆نقش پر اهمیت حضرت علی اکبر(ع) در حفظ امامت در تشیع
حجت الاسلام کاشانی
@Kashani1395
@salmanraoofi
TARHEJTEHAD [کیفیت کم].mp3
28.23M
🔆طرح جدیدی برای اجتهاد
🔆طرح قابلیت طراحی برای یک مدرسه فقه و اصول را هم دارد
ارائه
۱۳۹۸/۱/۲۸
@salmanraoofi
♨️عدم تأیید جریانهای انحرافی؛ سیره همیشگی امام خمینی (قدس سره)
⭕️در حاشیه احتمال حضور یکی از مسؤولین عالی حوزه علمیه قم در یکی از #مراکز_انحرافی_حوزوی⭕️
« از شیوهها و تاکتیکهای #امام در مقابله با جریانهای انحرافی و بازداشتن تودهها از گرایش به آن، این بود که از هرگونه #تأیید و #حمایت از آن جریان خودداری میورزید و از اظهار نظر در مورد آن خودداری میکرد. آن روز که جریان دکتر #علی_شریعتی در ایران اوج گرفت و شماری به هواداری او و جمعی به مخالفت با او جار و جنجال به راه انداختند، امام از هرگونه اظهار نظری در مورد او خودداری کرد و بدین گونه به پیروان خود آموخت که در برابر آن جریان چه وظیفهای دارند، نه به پشتیبانی از او برخیزند که موجب تأیید از اندیشههای انحرافی او شود و نه بر ضد او سخن بگویند که دشمن از آن بهرهبرداری کند و آتش اختلاف را شعلهور سازد. نیز در جریان «سازمان مجاهدین خلق» امام با سکوت و #عدم_تأیید آنان، ملت ایران را از فروغلتیدن در دام آنان بازداشت.»(نهضت امام خمینی ج۲ ص۷۰۱)
📎حواشی:
◀️۱. بر اساس سیره قطعی مرحوم امام (قدس سره) تأیید جریانها و سازمانهای انحرافی به هیچ عنوان جایز نیست.
◀️۲. بر اساس صحبتهای صریح امام خامنهای مدظله العالی #سکولارهای_حوزوی در حوزه علمیه مقدسه قم مشغول فعالیتاند که #انحرافات آنان قطعا فراگیرتر از انحرافات علی شریعتی و #خطر آنان عمیقتر از خطرات سازمان مجاهدین خلق است.
◀️۳. با این اوصاف همه مسؤولان به ویژه مدیر محترم حوزههای علمیه جناب آقای #اعرافی باید مراقب باشند تا ناخواسته با گفتار یا کردار خود موجب تأیید این جریانات خطرناک و وابسته نشوند.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
از وقتی خدمت آیت الله اعرافی نامه نوشتم عده ای تذکر دادند که باید فضای بحث آزاد در حوزه باشد لذا باید عرض کنم
۱ فضای آزاد در حوزه آنقدر فراهم است که موسسه کذایی فهیم حدود ۳۰۰ نشست برگزار کرده، علاوه از موثقین شنیده ام در مدارس معروف سطح عالی بعضی اساتید بزرگان انقلاب را مسخره می کنند پس فضای آزادی هست که در دل ام القرای اسلام برای کفر و نفاق زیر نظر سروشهای معمم کرسی نظریه پردازی برقرار است و چند نادان معمم جرات تمسخر بزرگان انقلاب را دارند
۲ ادله بحث و فضای آزاد نظر را، اجتهادی ببینید برخوردهای بسیار کوبنده مختلف ائمه با منحرفین را که نادرا در حد دستور به ترور بوده ببینید،
چرا با این بحث مهم فقهی برخورد سطحی، غرب زده یا روزنامه ای می شود،
اینطور نیست که ائمه فقط با بحث، با نظرات مخالف و مخالفین برخورد کرده باشند
و صد البته نباید زمان قدرت نداشتن ائمه را با زمان قدرت داشتن حضرات مقایسه کنیم، امام صادق ع اگر قدرت داشتند اجازه می دادند ضروریات اسلام مثل حج در خانه خدا مورد تمسخر قرار بگیرد؟ حاشا و کلا،
پر واضح است سیره رسول خدا و امیرالمومنین با بقیه ائمه علیهم السلام متفاوت است و این نیست مگر اینکه قدرت سیاسی و اجتماعی مسئولیت دیگری می آورد
علاوه اگر این آزادی شرعیست چرا امام زمان تمام این آزادی ها را با جهاد سلب می کند تا حکومت الله بلکه تشیع، جهانی شود
غرض نظریه پردازی آزادِ مسائل خلاف اسلام خصوصا در ادله و همچنین در کلام فقیه عظیم الشانی چون امام راحل مشروط به شرایط خاصی است
لذا با این ادله ی کثیرِ معارض، آزادی مطلق برای بحث و نظریه پردازی مخدوش و آزادی نظریه پردازی هر کسی و هر جایی در هر زمانی مطلق نیست، بلکه مشروط است و البته قائل به خفه کردن مخالفین نیستیم
۳ کدام عقل و شرعی حکم می کند موسسه ای سالها نظریه پردازی خلاف اسلام کند و نظریات خلاف شرعش را تثبیت کرده و نشر دهد
و ملای منحرف تربیت کند و مومنین عموما و مسئولین خصوصا با اینکه قدرت و شرایط بر جلوگیری دارند کاری نکنند و بعد که چندین معمم منحرف در ام القرای اسلام و بالنده ترین حوزه تشیع رشد کردند تازه مقابله کنیم
اگر این تفکر رسول الله بود چرا در مدینه و عربستان کفر را ریشه کن نمود و چرا باید اسلام دین بلامنازع مطلق جهانی شود
اساسا قدرت در اسلام در خدمت تقویت اسلام و تضعیف کفر و نفاق است و معنی ندارد به نظریات غلط خلاف اسلام زمینه رشد و نظریه پردازی داده شود آن هم در ام القرای اسلام و شهر مقدش قم
حقا رهبر انقلاب از روی اطلاع، نسبت به کارهای خاص برای از بین بردن فضای انقلابی و اسلامی قم نگران هستند،
موسسات دیگری مثل اخلاق پژوهان جوان یکی دیگر از این موسسات و سایت مباحثات یکی دیگر از نمونه هاست
واقعا خوف این هست که با این تسامحات صدمات جبران ناپذیری به حوزه علمیه قم وارد شود
۴ شما ببینید امثال این افراد با یک رای متزلزل سیاسی چطور دور بر می دارند که
با تمسخر آیت الله مصباح و موسسه شان درخواست حذف بودجه موسسه را دارند،
آزادی اینها جز خسارت چیزی نیست
والله اینها اگر قدرت پیدا کنند به کمتر از حذف چنین موسسات خدومی که بانی مخلص آن و موسسه مورد تجلیل رهبر انقلاب قرار گرفت راضی نیستند،
آن وقت جلوی چشم وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورای عالی حوزه، مدیر حوزه، جامعه مدرسین و بسیجیان حوزه فعالیت می کنند
و جز تخریب مبانی اسلام ناب کار دیگری ندارند حقا آزادی اینها خلاف مصالح اسلام است و سکوت انقلابیون حوزوی در برابر اینها چیزی جز، صدمه به خود و انقلاب، در زمانی نزدیک یا دور نیست
همین موسساتند که برای دولتهای خائن نظریه پردازی می کنند و به منحرفین معمم جایگاه می بخشند و علمای خادم به اسلام را تضعیف می کنند
۵ بنده به آیت الله اعرافی ارادت داشته و دارم و ایشان را یکی از سرمایه های مهم نظام در حوزه می دانم
و عمده دلیل هم بر عدم حضور ایشان در آنجا با تحلیل بنده ایجاد شکاف در بدنه طلاب انقلابی حامی ایشان است که سد محکم در برابر موانع و موتور محرکه، کارهای ایشان در انجام اهداف بلند حوزوی شان هستند
ایجاد شکاف در این بدنه به هیچ وجه توسط ایشان درست نیست
و ایشان بهتر می دانند که بعضی از شاگردان امام خمینی به واسطه ابراز همین روشنفکری ها نتوانستند در حوزه موثر باشند حالا این نوع کارها و نظرات غلط باشد یا درست
۶ بعضی احتمالا سفارشی نویسان گفتند ایشان تحت فشار نظرشان را عوض نکنند حقا این توهین به ایشان است، شان ایشان و خودشان بالاتر از این است که تحت فشار یک نوشته تصمیم بگیرند نکته را در احتیاط ممدوح ایشان ببینید و لاغیر
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱/۲۸
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
چه کسانی و چرا از آقای #اعرافی عصبانی اند؟!
تحلیلی بر سلوک دوگانه #سکولارهای_حوزوی در مواجهه با جناب آقای اعرافی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
جناب آقای اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه٬ در مدت فعالیت مدیریتی خود منشأ برکات و تحولات مثبت و قابل تقدیری در حوزه مقدسه بوده است و جریان انقلابی حوزه نیز با علم و اطلاع کامل از سابقه خانوادگی٬ فکری و مدیریتی ایشان٬ از بدو حضور تا کنون٬ بر اساس تکلیف شرعی خویش٬ همواره صادقانه حامی و همراه ایشان بوده است. گرچه ممکن است به برخی مقاطع مدیریتی یا سلایق سیاسی قبلی ایشان نقدی هم داشته باشد.
تصمیم هوشمندانه جناب ایشان مبنی بر عدم شرکت در نشست #مؤسسه_فهیم نشان داد که مصالح عالیه حوزه مقدسه قم در نزد ایشان بر جلب رضایت یک طیف خاص ترجیح دارد و ایشان حاضر نیست در بازی طراحی شده #تطهیر #جریان_لیبرال و #سکولار قم پای بگذارد.
بلافاصله بعد از اعلان غیر رسمی عدم حضور مدیر محترم حوزه در جلسه مؤسسه مذکور٬ عقبه رسانه ای نزدیک به #اصلاحات٬ #اعتدال و جریان #تشیع_لندنی٬ همزمان به جوسازی و اعمال فشار علیه ایشان دست زده اند. این در حالی است که آنان می توانستند اقدام ایشان را حمل به صحت نموده٬ عذر عدم حضور در قم را بپذیرند و ایشان را #مجبور به حضور در آن محفل خاص نسازند.
همانطور که حدس زده می شد٬ این جماعت که خود را به دروغ٬ نماد #آزاداندیشی معرفی می کنند٬ این تصمیم را منافی آزاداندیشی قلمداد کرده٬ تلاش دارند مدیر محترم حوزه را به انفعال بکشانند. حال آنکه طبعا در هیچ کدام از دو هدف خود موفق نخواهند شد. چه آنکه اولا جناب آقای اعرافی نشان داده کسی نیست که تحت فشار روانی و رسانه ای از تصمیم خویش برگردد چنان که اخیرا در ماجرای تشکیل تجمع در مدرسه فیضیه (در اعتراض به امکان تصویب لوایح استعماری پالرمو)٬ علی رغم جمع آوری هفت هزار امضا و تلاش جمعی از سران جریان انقلابی قم٬ با آن موافقت نفرمودند و آن تجمع نهایتا به صورت خودجوش و با حضور حداقلی روحانیون برگزار شد.
ثانیا وصله مخالفت جریان انقلابی با کرسی های نظریه پردازی نیز وصله ناجور و تهمتی نابجاست؛ چه اینکه این مسأله توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی مطرح شده و طبعا جریان انقلابی حوزه بیش از دیگران طالب و حامی تحقق آن است.
از این گذشته٬ در طول تاریخ همواره آزاداندیشی به عنوان یکی از شاخصه های ثابت سران و پیشگامان انقلاب اسلامی بوده که بخاطر آن هزینه های فراوانی نیز متحمل شده اند. از مطهری و بهشتی گرفته تا مصباح و جوادی آملی و دیگران.
جیغ بنفش سکولارهای وابسته به بیت منتظری و شیرازی٬ نه از سر دلسوزی برای آزاداندیشی که از روی ترس از افشای ماهیت واقعی #سکولاریسم_حوزوی است.
آنان دریافته اند که حالا دیگر حاشیه امن آنان در نزد بدنه انقلابی و متقی حوزه قم برهم خورده و امکان نشو و نمای مخفیایه اندیشه های انحرافی از بین رفته است و باید حق داد که از این اوضاع #عصبانی باشند.
فارغ از واقعه اخیر٬ بررسی نسبت جماعت مزبور با مقوله آزاداندیشی٬ حقایق زیادی را به دست خواهد داد که راهگشای پروژه پیچیده جنگ روانی سکولارهای حوزوی خواهد بود.
اگر این طایفه به راستی طرفدار آزادفکری اند٬ چرا اندیشه های علامه مصباح به عنوان یک فیلسوف عالی رتبه و عصاره عمر علامه طباطبایی را تاب نیاوردند و راه فحاشی و اهانت پیش گرفتند؟!
از چه رو اظهارنظر علمی آیت الله جوادی پیرامون یک کتاب گرانسنگ حوزوی را بهانه برای حمله همه جانبه قرار دادند؟ چرا به صرف چند دیدگاه (البته غیرقابل قبول) علامه فضل الله٬ با جوسازی شدید و سنگر گرفتن در پشت مراجع عظام٬ از حضور وی در قم مانع شدند. چرا چند دیدگاه فکری آقای سیدکمال حیدری(که مورد قبول نگارنده هم نیست) موجب صدور بیانیه شبه تکفیر علیه وی شد؟! جناتی ها و صادقی تهرانی ها توسط کدام جریان٬ منزوی و حذف شدند؟!
از این که بگذریم٬ ادعای آزاداندیشی به شرطی پذیرفته است که سابقه افراد مؤید آن باشد و از قضای روزگار٬ گردانندگان موسساتی مانند فهیم٬ پیش از آنکه به نظریه پردازی فکری شناخته شده باشند٬ به عنوان عناصر سیاسی و جناحی رادیکال شهرت دارند که از هیچ وسیله ای برای #حذف رقبای سیاسی خود ابا و امتناع ندارند. آنان در حالی ژست استقلال می گیرند که سطح مناسبات حوزویان با اهالی سیاست را به موضع گیری های موسمی کاملا جناحی تنزل داده اند و در برخی مقاطع٬ خاصه در #فتنه۸۸ علنا در جرگه #براندازان_نظام_اسلامی رخ نمایی کرده اند. این در حالی است که فقهای عظام تضعیف حکومت اسلامی را #حرام می دانند.
خدشه در برخی مبانی اعتقادی و شعائر شیعی(حجاب و عزاداری سیدالشهدا «ع» و...) توسط این جریان نشان از آن دارد که حضرات پیش از آنکه به دنبال تولید نظریه علمی باشند٬ در پی بازتولید #شبهه اند و طبعا فضلای متعهد حق دارند که نسبت به صداقت این جماعت در تولید علم٬ مشکوک باشند.
@rozaneebefarda
هدایت شده از آنتیتز انقلاب! این کانال #تعطیل شده است
📛 مدعیان آزاد اندیشی اگر راست می گویند: بسم الله!
⁉️ آنتیتز انقلاب! در قم چه خبر است؟! (360)
🔻پس از اعلام و اقدام قابل تقدیر مدیر انقلابی حوزه های علمیه مبنی بر عدم حضور در موسسه ای که مرکزی برای مواجهه با جریان انقلابی در حوزه شده و به گونه ای مروج سکولاریسم در حوزه به شمار می رود، هجمه های فراوانی به حضرت آیت الله اعرافی شده و می شود.
🔻قلم به دستان جریان سکولار با هجو این اقدام، تلاش می کنند این تصمیم را نشانه ضعف مدیر با تدبیر حوزه های علمیه جلوه داده، اخذ آن را تحت تاثیر گروههای فشار حوزوی! قلمداد نمایند.
🔻این قوم و قماش، تلاش زیادی کردند که منویات پنهان خود از دعوت مدیر حوزه های علمیه به موسسه مذکور را پشت عناوین فریبنده ای همچون آزاداندیشی و مباحثه علمی و ... پنهان نمایند و لذا انصراف از حضور توسط ایت الله اعرافی را نشانه فقدان آزاداندیشی در حوزه های علمیه قلمداد کنند.
🔻گرچه فضاسازی انجام شده، نوع اطلاع رسانی، نحوه چینش اعضای جلسه و نیز حتی نحوه طراحی اطلاعیه نشست و ... جملگی از اغراض پنهانی موسسه فهیم پرده برداشته و لذا پذیرش ادعای مسئولانش مبنی بر برگزاری جلسه با هدف ازاداندیشی را سخت می نماید، با این حال:
🔻ازمتصدیان و مسئولان موسسه فهیم می خواهیم اگر در ادعای خود صادقند و هیچ منظور دیگری از دعوت حضرت آیت الله به موسسه مذکور نداشته اند و صرفاً هدف مباحثه علمی بوده، نشست مزبور را در مکان دیگری برگزار نمایند.
🔴 آقایان! اگر در ادعای خود صادقید، بسم الله...
💠 با #آنتی_تز_انقلاب همراه شوید 👇
🇮🇷 @antitez_enqelab