🔆نوشته یکی از اعضای کانال به مناسبت تعطیلات زیاد حوزه
#یادداشت_شما
دیشب سه شنبه شب بود و ما مهمان داشتیم.
چون حبیب خدا بود محترمش داشتیم. (و الّا خودخوانده بود).
مهمان ، یکی از طلاب موافق التعطیلات و الخواب بود. بدون ملاحظه درسها و برنامه های فردایمان همینجور تا دیروقت نشستند و اینطور شد که ما دیرخوابیدیم صبح ۵دقیقه به طلوع بیدارشدم و به زور نماز را ادا کردم و دوباره خوابیدم این بار(ساعت ۹) با زنگ موبایل بیدار شدم یکی از اساتید سابق بود.سوالش این بود که اساتیدتان کلاس شنبه را تعطیل کردند یا نه؟(شنبه بین التعطیلینِ جمعه و نیمه شعبان) من که خواب مانده بودم وضعیت کلاس اول را ندانستم و گفتم که آن استاد بنایش بر اصاله التعطیلی است و مهم نیست ولی کلاسهای بعدی را نرفتم و نمیدانم.
ایشان هم گفتند که ولش کن تعطیلش میکنم غالبا اساتید تعطیل می کنند.
ساعت ۱۱رفتم کلاس. استاد تدریسش را کرد و* الحمدلله* گفت.
ولی این طرف و آن طرف را نگاه می کرد گویا منتظر سوالی از طرف طلاب بود.
کسی چیزی نگفت ولی استاد تحمل نکرد و خودش گفت که شنبه را چکارش کنیم طلبه ها چیزی نگفتند و ایشان بهانه ای برای تعطیلی نتوانست پیدا کند و تعطیل نشد.😅
نگو که طلاب دنبال تعطیلات کلان هستند یکی از طلاب در مورد تعطیلی پایانی دروس سوال کرد و استاد هم چون زخم خورده بود چیزی نگفت ولی باز هم استاد تحمل نکرد و فرمود که آخر هفته بعد ببینیم دیگران چکار میکنند!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بقیه طلاب هم اصرار داشتند که آخر هفته بعد دروس تعطیل شود با اصرار طلاب ، استاد خوشحال تر می شد.
امروز شنبه هست و پرندگان در آرامش در حیاط و دور بر بعضی مدارس بدون عذاب وجدان و استرس !!!پرسه میزنند..............
کلاسها هم ظاهرا و ادعاءً بخاطر نیمه شعبانی تعطیلند که رضایت مولودش محرز نیست .....
و این طور شد که پدرم قرار گذاشت کار کند تا من درس بخوانم!!!!!!!!! 😢😢😢😢😢
و من با کلی دردسر و مشکلات آمدم قم برای تحصیل غافل از اینکه اینجا طلاب غالبا بفکر تعطیلی هستند و بعضی از اساتید را هم عطف بر ماسبق میکنم😢😢😢😢😢
در پایان تشکر ویژه دارم از مرکز مدیریت که بر تعطیلی دروس و........ نظارت قابل توجهی دارند.
اجرشان با سید الشهدا علیه السلام.
@salmanraoofi
🔆نوشته یکی از اعضای کانال به مناسبت
نامه به آیت الله اعرافی و نشست های آزاد اندیشی موسسه فهیم
#یادداشت_شما
🔹چند نکته درباره سیصدمین نشست موسسه فهیم
🔹اولا هر مدیر و مسوولی امکان دارد بدون در نظر گرفتن جهات یک موضوع و یا نداشتن شناخت کافی از آن، تصمیمی بگیرد و بعد با مشورت اطرافیان و دلسوزی دلسوزان، متوجه عواقب آن تصمیم شود که در این صورت عاقلانه این است از آن تصمیم منصرف شود تا جلوی نتایج منفی آن را بگیرد.
🔹ثانیا توصیه به جابه جایی این نشست علمی و برگزاری آن در مکان دیگر هم بی معناست چرا که نه تنها آن موسسه مشکل دارد و علیه مبانی اسلام و انقلاب نظریه پردازی می کند بلکه جناب فیرحی و سروش محلاتی که ناقد این نشست بودند، نیز در فتنه ۸۸ فعال بودند و عقبه حوزوی فتنه را تامین می کردند و از آن زمان تا کنون نه تنها توبه نکردند بلکه همان مسیر خود را در پوشش مباحث علمی و نظریه پردازی ادامه داده اند بنابراین حضور مدیر حوزه در نشست مشترک با آنها، در واقع تایید و تثبیت آنها و سبب فعالتر شدن آنها می شد
و این یک خطای راهبردی بود که در تاریخ ماندگار می شد.
🔹ثالثا دستهای خائنی که حضرت آقا فرمودند که باید از حوزه و قم قطع شوند، برخی از مصادیق آن همین موسسه و برخی حضراتی است که در آن، عالمانه و عامدانه به دنبال تحریف مبانی دینی و فقهی اسلام و انقلاب و عبور از خطوط اصیل فقه شیعه هستند. افرادی که بی پروا علیه امام و رهبری سخن می گویند و ارتباط زیادی با بیت منتظری و مجمع غیر قانونی محققین و مدرسین که در فتنه فعال بود، دارند.
🔹رابعا کرسی آزاداندیشی، معنای خاص خودش را دارد و شامل این نشست نمی شود. در کرسی آزاداندیشی، طرفین با طرح دیدگاههای خود برای رسیدن به حقیقت تلاش می کنند در حالی که این نشست با هدف خاص و با تصمیم از پیش تعیین شده توسط برخی از این فتنه گران در موسسه فهیم طراحی شد تا به دستاوردهای خودش از جمله کسب مشروعیت از سوی مدیر حوزه علمیه برسد اما خوشبختانه با شرکت نکردن ایشان در این نشست، به اهداف خود دست نیافتند.
🔹کسانی که عدم شرکت مدیر حوزه علمیه در این نشست را نقد می کنند، یا از مبانی فکری و دیدگاههای اعضاء و افراد مرتبط با موسسه فهیم و تعاملات و اهداف آنها مطلع نیستند و یا اگر مطلعند اما تبرّی لازم را از آنها ندارند و یا اینکه همسو با آنها هستند و شرکت نکردن مدیر حوزه در این نشست، سبب ناراحتی آنها شده است.
🔹در پایان ذکر این نکته لازم است و آن اینکه مدیران و مسوولان حوزه باید بیش از پیش به افراد، جریانها و گروههای مختلف فعال در حوزه توجه داشته و اندیشه ها و ارتباطات آنها را رصد کنند تا در مواقع خاص دچار مشکل نشوند. اگر در این مواقع به درستی عمل نشود و دچار خطای محاسباتی شوند، جبهه غیر انقلابی و ضد انقلاب حوزه بیش از پیش گسترش یافته و بر تمام ارکان و اشخاص موثر حوزه مسلط خواهد شد.
@salmanraoofi
باسمه تعالی
دوستانی از بنده درخواست کردند
🔆سند این حرف که ائمه علیهم السلام برای مبارزه با انحرافات فرهنگی ترور هم کرده اند ارائه کنم
🔆ان شاءالله به زودی تمام روایاتی که در زمینه ترور بنده دیدم و جمع آوری کردم در کانال قرار داده می شود
👈البته منظور این نیست که همه ترورها با جهت فرهنگی بوده
دوستانی که میخواهند یک بحث فقهی خوب در زمینه ترور ببینند
🔆به کتاب البحوث الهامة فی المکاسب المحرمة آیت الله خرازی ج ۷ باب "فتک" ص ۱۱ تا ۳۷ مراجعه کنند
🔆قبلا هم روایاتی با عنوان #احادیث_فقه_حکومتی که مربوط به جنبه های خاصی از حکومت داری بود در کانال قرار داده شد
@salmanraoofi
#احادیث_فقه_حکومتی
#فقه_حکومتی
#عملیات_ویژه ۱ "ترور"
🔅🔅🔅
عملیات ویژه
قرآن
1/ « فَمَنِ اعْتَدى عَلَيْكُمْ فَاعْتَدُوا عَلَيْهِ بِمِثْلِ مَا اعْتَدى عَلَيْكُمْ وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ اعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ مَعَ الْمُتَّقِينَ» سوره بقره آیه (194)
پس هر كس به شما و حقوق شما تعدّى و تجاوز كرد با او [به همان شيوهى خودش مقابله و تلافى كنيد] و تقوا پیشه کنید و بدانيد كه خداوند همراه پشتيبان پرهيزكاران است.
2/ وَ قاتِلُوهُمْ حَتَّى لا تَكُونَ فِتْنَةٌ وَ يَكُونَ الدِّينُ لِلَّهِ فَإِنِ انْتَهَوْا فَلا عُدْوانَ إِلاَّ عَلَى الظَّالِمِينَ [سوره البقرة (2): آيه 193]
و با آنها جنگ كنيد تا فتنه ريشهكن شود و دين خداى يگانه، حاكم گردد. پس اگر از تجاوز دست كشيدند، آنها را رها كنيد كه حمله و تجاوز جز بر ستمكاران روا نيست .
3/ وَ جاهِدُوا فِي اللَّهِ حَقَّ جِهادِهِ هُوَ اجْتَباكُم ( سوره الحج (22): آيه 78)
و در راه خداوند چنانكه سزاوار است جهاد كنيد اوست که شما را برگزید
4/ وَ إِنْ نَكَثُوا أَيْمانَهُمْ مِنْ بَعْدِ عَهْدِهِمْ وَ طَعَنُوا فِي دِينِكُمْ فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ (سوره التوبة (9): آيه 12)
ولى اگر آنها سوگندهاى خود را پس از پيمانشان زير پا گذاشتند و دين شما را مورد طعن و طنز قرار دادند، با سردمداران اين كافران كه مردمانى بىاعتنا به عهد و سوگند خود هستند پيكار كنيد تا شايد [از سوگند شكنى و پيمان شكنى] دست بردارند.
5/ يا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا اصْبِرُوا وَ صابِرُوا وَ رابِطُوا وَ اتَّقُوا اللَّهَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ [سوره آلعمران (3): آيه 200]
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! در برابر ناملايماتِ راه دين شكيبا باشيد و در مقابله با دشمن استقامت بورزيد و تجهیز کنید و از عدم اطاعت خداوند بپرهيزيد تا رستگار شويد.
@salmanraoofi
ادامه مبحث عملیات ویژه در زیر👇👇👇
#احادیث_فقه_حکومتی
#فقه_حکومتی
#عملیات_ویژه ۲
🔅🔅🔅
🔆احادیث
۱/ فی الکافی باسناده عَنْ أَبِي الصَّبَّاحِ الْكِنَانِيِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع إِنَّ لَنَا جَاراً مِنْ هَمْدَانَ يُقَالُ لَهُ الْجَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ وَ هُوَ يَجْلِسُ إِلَيْنَا فَنَذْكُرُ عَلِيّاً أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ ع وَ فَضْلَهُ فَيَقَعُ فِيهِ أَ فَتَأْذَنُ لِي فِيهِ فَقَالَ لِي يَا أَبَا الصَّبَّاحِ أَ فَكُنْتَ فَاعِلًا فَقُلْتُ إِي وَ اللَّهِ لَئِنْ أَذِنْتَ لِي فِيهِ لَأَرْصُدَنَّهُ فَإِذَا صَارَ فِيهَا اقْتَحَمْتُ عَلَيْهِ بِسَيْفِي فَخَبَطْتُهُ حَتَّى أَقْتُلَهُ قَالَ فَقَالَ يَا أَبَا الصَّبَّاحِ هَذَا الْفَتْكُ وَ قَدْ نَهَى رَسُولُ اللَّهِ ص عَنِ الْفَتْكِ يَا أَبَا الصَّبَّاحِ إِنَّ الْإِسْلَامَ قَيَّدَ الْفَتْكَ وَ لَكِنْ دَعْهُ فَسَتُكْفَى بِغَيْرِكَ .»
در کافی با اسنادش از ابا صباح کنانی آمده که می¬گوید : به ابا عبد الله علیه السلام گفتم: همانا ما همسایه ای از همدان داریم که به او جعد بن عبد الله می گویند و او نزد ما می نشیند و ما علی علیه السلام و فضائلش را یاد می کنیم پس او در بدگویی می افتد آیا به من درباره او اذن میدهی ؟ پس به من فرمود: ای ابا صباح آیا چنین کاری را تو انجام می دهی؟ گفتم آری به خدا . اگر به من درباره او اذن دهی برای او کمین می کنم پس هنگامیکه به کمینگاه رفت خود را با شمشیر به کمینگاه می افکنم تا او را بکشم .گفت : فرمود: ای ابا صباح این ترور است و رسول خدا صلی الله علیه و آله از ترور نهی کرده . ای ابا صباح اسلام ترور را در بند کرده ولی او را رها کن که غیر از تو او را کفایت خواهد کرد.
۲/ فی من لا یحضره الفقیه باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ : « مَنْ فَتَكَ بِمُؤْمِنٍ يُرِيدُ مَالَهُ وَ نَفْسَهُ فَدَمُهُ مُبَاحٌ لِلْمُؤْمِنِ فِي تِلْكَ الْحَالِ. »
در من لا یحضره الفقیه با اسنادش از محمد بن مسلم از امام باقر (ع) روایت شده که ایشان فرمود : « هر کس مومنی را ترور کند در حالی که اراده مال و خون او را دارد پس خونش برای مومن در آن حال حلال است .»
@salmanraoofi
#احادیث_فقه_حکومتی
#فقه_حکومتی
#عملیات_ویژه ۳
🔅🔅🔅
عملیات ویژه
احادیث
۳/ فی عوالی اللئالی ؛ وَ مِنْ ذَلِكَ قَوْلُهُ عَلَيْهِ الصَّلَاةُ وَ السَّلَامُ : « الْإِيمَانُ قَيَّدَ الْفَتْكَ .»
در عوالی الئالی آمده ؛ از احادیث پیامبر گفتار ایشان است که بر او سلام و صلوات باد : ایمان ترور را در بند کرده است.
۴/ فی مسند احمد ابن حنبل : «أتى رجل الزبير بن العوام فقال: ألا أقتل لك عليّا، قال: لا، و كيف تقتله و معه الجنود؟ قال: الحق به فافتك به، قال: لا، ان رسول اللّه صلّى اللّه عليه ( و آله) و سلم قال: ان الايمان قيد الفتك، لا يفتك مؤمن .»
در مسند ابن حنبل روایت شده « مردی نزد زبیر بن عوام آمد پس گفت آیا علی را برای تو بکشم ؟ گفت نه ، و چگونه او را بکشی و حال آنکه سپاهیان همراه اویند ؟ گفت : به او ملحق می¬شوم و او را ترور می¬کنم. گفت : نه ، همانا رسول خدا صلوات و سلام خدا بر او ( و آلش ) فرمود: همانا ایمان ترور را در بند کرده و مومن ترور نمی کند. »
۵/ عن ابن ابی الحدید فی شرح نهج البلاغه : « لما قبض رسول الله صلی الله علیه وآله واشتغل علی علیه السلام بغسله بویع ابوبکر خلا الزبیر و ابوسفیان و جماعة من المهاجرین بعباس و علیّ علیه السلام لاحالة الرأی وتکلموا بکلام یقتضی الاستنهاض و التهییج فقال العباس رضی الله عنه قد سمعنا قولکم فلا لقلّة نستعین بکم ولا لظنّه نترک آرائکم فامهلونا نراجع الفکر الی ان قال والله لولا ان الاسلام قیّد الفتک لتدکدکت جنادل صخر یسمع اصطکاکها من المحل العلی .»
در شرح نهج البلاغه ابن ابی الحدید آمده : « هنگامی که رسول خدا صلی الله علیه وآله قبض روح شدند و علی علیه السلام مشغول غسل ایشان شدند، مردم غیر از زبیر و ابوسفیان با ابوبکر بیعت کردند و جمعی از مهاجرین با عباس بیعت کردند و علی علیه السلام برای فکر کردن بیعت نکرد و (در این بین) سخنانی گفتند که اقتضای برانگیزی و درگیری داشت پس عباس رضی الله عنه گفت : ما گفتار شما را شنیدیم پس برای کمی (تعداد) از شما یاری نمی جوییم و برای بدگمانی افکار شما را رها نمی¬کنیم پس به ما مهلت دهید تا فکر نماییم تا آنجا که گفت : به خدا قسم اگر اسلام ترور را در بند نکرده بود همانا به لرزه در می آمد صخره هایی که بهم خوردنشان از محل بلند به گوش می رسید .»
🌿🌿🌿
نکته:
این مبحث بسیار مهم را در پست های آینده دنبال کنید
@salmanraoofi
🗓در سالروز بسیار مهم و مغفول
🏴آغاز غیبت کبری حضرت حجت
🏴و درآستانه سیامین سال رحلت
🏴موسسحکومتاسلامیدر غیبت
🏴خلیفه بقیةالله، امام روح الله/۴
💠رهبرانقلاب
‼️نظام اسلامی ما پرتوی از حقیقت درخشان حکومت بقیةالله است!۸۱/۷/۳۰
‼️اولیّن مسئوليّت شما طلاب و روحانیون عبارت از پاسداری از اسلام و نظام اسلامی است. ۶۹/۱/۴
‼️حوزههای علمیه باید خود را سربازان نظام بدانند، برای نظام كار كنند، برای نظام دل بسوزاند، در خدمت تقویت نظام حركت كنند! ۹۱/۷/۱۹
‼️اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان اسلامی و انقلابی بماند، باید حوزهی علمیه، انقلابی بماند؛ زیرا اگر حوزهی علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر انحراف از انقلاب قرار خواهد گرفت! ۹۴/۱۲/۲۵
‼️امروز تمام علمای اسلامی از یک طلبه کوچک تا علمای بزرگ يک وظیفه دارند و آن حمایت از حکومت اسلامی در این کشور ولیعصر(عج) است! ۷۰/۱۲/۱۴
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🗓سالروز خلع آیةالله شریعتمداری
🏳ازمرجعیتتوسطجامعهمدرسین
🏳درپیکشفکودتاعلیهنظاماسلامی
🏳بمباران بیت و ترور امام خمینی
💠رهبرانقلاب
‼️واقعاً عالمی كه وجدانِ بيدار و تقوا نداشته باشد، أضرّ از هر دشمنی بر جامعه اسلامی است. ۷۰/۱۰/۱۱
‼️خاک بر سرِ آن عالِمی که قلباً خوشحال شود از اینکه دشمنان اسلام، در مقابل نظام اسلامی، از او تمجید و تعریف میکنند. باید گریه کند. حالا گیرم از لحاظ فقاهت و علم هم خیلی بالا باشد، که آن هم علم نیست، جهل است! ۷۳/۶/۲۰
💠آیةالله مشكينى
‼️من از اول آقای شریعتمداری را میشناختم، ایشان از اول هم تقوی و عدالت نداشت، این آقا آنقدر حب ریاست داشت که حاضر بود در این راه چندین انسان تلف شود و خونها ریخته شود و میلیونها تومان سهم مبارک امام مصرف شود تا ایشان به یک مقامی برسد، بخدا از روز اول وجود این مرد چوب کردن لای چرخ انقلاب بود! بازگشت از نیمه راه ص۵۸
🔷قطبزاده:
‼️هدف کودتای نوژه از بین بردن همه سران حکومت از جمله امام با حمایت مستقیم آیت الله شریعتمداری بود! کتاب بازگشتازنیمهراه ص۴۵
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
🔆بخشی از سخنرانی مهم امام خمینی (ره) درباره برداشتهای غلط از انتظار فرج
🔹بعضیها، انتظار فرج را به این میدانند که در مسجد، حسینیه، و در منزل بنشینند و دعا کنند و فرج امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را از خدا بخواهند... دیگر غیر از این کاری ازشان نمی آمد و فکر این مهم، که یک کاری بکنند، نبودند.
یک دسته دیگری بودند که انتظار فرج را میگفتند: این است که، ما کار نداشته باشیم به اینکه در جهان چه میگذرد، ما تکلیفهای خودمان را عمل میکنیم. برای جلوگیری از این امور هم خود حضرت بیایند ان شاء الله درست میکنند، دیگر ما تکلیفی نداریم.
یک دستهای میگفتند: که باید عالم پر از معصیت بشود تا حضرت بیاید. ما باید نهی از منکر نکنیم، امر به معروف هم نکنیم تا مردم هر کاری میخواهند بکنند، گناهها زیاد بشود که فرج نزدیک بشود.
یک دستهای از این بالاتر بودند. میگفتند: باید دامن زد به گناهها. دعوت کرد مردم را به گناه تا دنیا پر از جور و ظلم بشود و حضرت (عجل الله تعالی فرجه الشریف) تشریف بیاورند.که این دسته اشخاص ساده لوح هم بودند.
یک دسته دیگری بودند که میگفتند: هر حکومتی اگر در زمان غیبت محقق بشود، این حکومت باطل است و برخلاف اسلام است. آنها مغرور بودند ... در صورتی که روایات [اشاره دارد] که هر کس علم بلند کند با علم مهدی، به عنوان «مهدویت» بلند کند، [باطل است.]
📅 ۱۴ فروردین ۱۳۶۷
✅متن کامل سخنرانی👇
http://emam.com/posts/view/4004
@salmanraoofi
MAKTAB38.mp3
15.88M
#مکتب_شناسی_فقهی_شیخ_اعظم_انصاری ره
🔆ادامه بحث موضوع شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره
جلسه ۳۸
@salmanraoofi
درس خارج.m4a
12.58M
#سوالات_حوزوی
۱ کارهای لازم برای ورود در درس خارج
۲ اطلاعاتی درباره سبکهای درس خارج
۳ کتابهای لازم برای خارج اصول
@salmanraoofi
5cb375f3b9a5a7c99f0d495f_7417015527734127483.mp3
519.6K
🔆آیت الله شب زنده دار
🔆چگونه درس بخوانیم که #مجتهد بشویم
@salmanraoofi
هدایت شده از تبلیغات عنتر نشنال
مکتب شناسی اجتهادی آیت الله سیستانی حفظه الله
جلسه اول
https://eitaa.com/d_raoofi/31
نکته های نو در علوم مقدماتی اجتهاد
جلسه اول
https://eitaa.com/d_raoofi/65
رجال استاد حسینی نسب
جلسه اول
https://eitaa.com/d_raoofi/168
آشنایی و کار با کتب لغت استاد وکیلی
جلسه اول
https://eitaa.com/d_raoofi/264
مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری
جلسه اول
https://eitaa.com/d_raoofi/297
ساختار شناسی علم اصول استاد عبدی
جلسه اول
https://eitaa.com/d_raoofi/388
تاریخ عرفان اسلامی استاد یزدانپناه
جلسه اول
https://eitaa.com/d_raoofi/418
حکمت اشراق استاد امینی نژاد
جلسه اول
https://eitaa.com/d_raoofi/439
سیر تحصیل فلسفه و عرفان استاد امینی نژاد
جلسه اول
https://eitaa.com/d_raoofi/512
@d_raoofi
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
K.MAKTAB1 [کیفیت کم].mp3
7.7M
#خلاصه_مکتب_شناسی_فقهی شیخ اعظم انصاری ره
جلسه 1
بسیار امور مهمی مطرح شد که در جلسات اصلی مکتب شناسی گفته نشده بود
@d_raoofi
@salmanraoofi
5cb375f3b9a5a7c99f0d495f_-7893014886645624543.mp3
1.32M
🔆اعتراض آیت الله شب زنده دار به تیترهای جهت دار بعضی کانالها از حرفهای ایشان
🔆من نگفتم تحول در حوزه لازم نیست، حرفم این بود که تحول در روش آموزش علمی لازم نیست گرچه بتوان به این روش چیزهایی را اضافه کرد
@salmanraoofi
#گفتگو
#حوزه_انقلابی
آیت الله #محمد_محمدی_قائینی
حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است!
🔅🔅🔅
📌 اشاره:
حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدی قائینی در سال 1340در تهران متولد شد. وی در خانوادهای مذهبی، علمی و دارای سابقه مرجعیت و فقاهت رشد کرد. جد أعلای وی مرحوم آیت الله حاج شیخ محمد علی قائینی «ره» است که از مرحوم شیخ جعفر کاشف الغطاء «ره» اجازه مشهور اجتهاد گرفته بود. آن اجازه در میان علما معروف به اجازه کبیرِ کاشف الغطا شد. پدر بزرگ ایشان نیز دارای اجازه اجتهاد از مرحوم آیت الله سید کاظم اصطهباناتی «ره»، آیت الله حاج شیخ عبدالکریم حائری «ره» و آیت الله بروجردی «ره» بوده و در تهران به تدریس و ارشاد و اقامه جماعت اشتغال داشتند. وی در سال 1359 شمسی وارد حوزه علمیه آیت الله مجتهدی تهرانی شد. و در ابتدای سال 1365 عازم قم شده و بعد از گذشت چند سال دروس سطح شامل رسائل و مکاسب، کفایه، بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، شرح تجرید و ... را به پایان رساند و بعد از آن در دروس خارج آیات عظام گلپایگانی، مرعشی نجفی، میرزا هاشم آملی، آیتالله بهجت و نیز آیات عظام تبریزی، وحید خراسانی، فاضل لنکرانی حاضر شد. همچنین دروس معقول را نزد بزرگانی همچون علامه حسنزاده آملی، جوادی آملی، انصاری شیرازی فرا گرفت و در مباحث عرفانی و اخلاقی نیز در قم و در تهران نزد آیت الله حقشناس، و آیت الله مجتهدی استفاده کرد.
@salmanraoof
لطفا ادامه گفتگو را در پست های بعدی دنبال کنید👇👇
#گفتگو
#حوزه_انقلابی
آیت الله #محمد_محمدی_قائینی
حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است!
🔅🔅🔅
📌 اشاره:
ایشان حدود بیست سال در درس تفسیر آیت الله جوادی آملی حضور فعال و تحقیقی داشته و نیز اسفار را از محضر این استاد فرزانه فراگرفته است، از همین روی از شاگردان برجسته آیتالله جوادی آملی در حوزه فلسفه و تفسیر به شمار میآید. حجت الاسلام والمسلمین محمدی قائینی هم اکنون هجده سال است که به تدریس خارج فقه و اصول و نیز تدریس اسفار و تفسیر اشتغال دارد.ایشان سفرهای تبلیغی متعددی به خارج از کشور داشته و مدتی نیز مسئولیت حوزه علمیه آیت الله مجتهدی در تهران، مدرسه اهل البیت در کشور «سیرالئون» را برعهده داشته است. از دیگر سوابق ایشان میتوان به تأسیس و مدیریت کارشناسی ارشد مرکز جهانی علوم اسلامی در قم، تدریس علوم و معارف اسلامی در دانشگاه تهران و بوعلی نیز اشاره کرد.
🌿🌿🌿
🔹 حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است!
📝 اسباط- با سلام و تشکر از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید. همانطور که مستخضرید مقام معظم رهبری مدتی است بر مقوله «انقلابی بودن» مجموعههای مختلف نظام اسلامی تأکید دارند. یکی از تأکیدات ایشان نسبت به انقلابی ماندن حوزه و خطر انقلاب زدایی از آن است. لطفاً به عنوان سؤال اول بفرمایید تعریف حوزهی انقلابی و ابعاد و مختصات آن چیست؟
✳ بسم الله الرحمین الرحیم. صفت انقلابی برای حوزه از یک دید، قید احترازی است و از یک دید قید تاکیدی؛ همانند «انقلاب اسلامی» که برخی در مورد آن هم سؤال میکنند اسلام چه نوع پسوندی برای انقلاب است. آیا قید توضیحی است آنچنان که شهید مطهری عقیده دارند و بقیه داشتند که اساساً دو نوع اسلام نداریم، اسلام انقلابی یا غیر انقلابی نیست. اسلام بذاته انقلابی است. نه اینکه اسلام یک حقیقت باشد، انقلابی ضمیمهای به آن شود و مسلمانان دو دسته باشند. بعضیها اسلام انقلابی را انتخاب کرده باشند و بعضیها اسلام غیر انقلابی را انتخاب کرده باشند.
🔹 در مورد تشیع و تسنن هم همینطور است. تشیع و تسنن دو شعبه از اسلام نیستند. اسلام همان تشیع است ولی عدهای منحرف شدند، آنها از حقیقت اسلام خارج شدند ولو به حسب مقام اثبات هر کسی عقیده، بینش و نظری دارد. ولی نه این است که اسلام دو قسمت باشد. اسلام دو قسمت نیست. اسلام یک حقیقت بیشتر نیست و از میان مذاهب یک مذهب بیشتر حق نیست، لذا اسلام دو دسته نشد، اسلام یک حقیقت است و به اعتقاد ما اسلام ناب، اسلام اهل بیت عصمت «علیهم السلام» است ولی بقیه منحرف شدند و هر کدام به نوعی از حقیقت اسلام فاصله گرفتند.
🔹 دررابطه با حوزهی انقلابی هم همینطور است. حوزهی علمیه به عنوان یک مرکز و جایگاه سابقهدار و ریشهدار در رابطه با علوم و معارف اسلامی است. اگر در بعد از انقلاب میگوییم حوزه انقلابی شده است پس انقلابیون انقلابی را برپا کردهاند و این حوزه انقلابی باید بماند، نه به این معناست که حوزه دو بخش دارد، دوقسمت دارد، دو نوع میشود به آن نگاه کرد. حوزهای که فقط به کار حوزوی مشغول است و به انقلاب کاری ندارد و حوزهای که در آن علاوه بر مسائل حوزوی همراه با انقلاب و فکر اضافی به نام انقلابی بودن و انقلابیگری فعالیت انجام میدهند. حقیقت حوزه انقلاب است و این وصف بیشتر وصف توضیحی به نظر میرسد تا احترازی؛ چرا؟ به خاطر اینکه در حوزه به دنبال تحقیق پیرامون مسائل، موضوعات، احکام و قضایایی است که دین برای بشریت آورده است و بنا است بشر را با این تعلیمات، آموزشها، دستورات، امر و نهیها و تبینها برسانند به قلهی کمال خودش و لازمهی این کار
این است که به اسلام عمل بشود و درست فهمیده بشود وبه مرحلهی اجرا در بیاید به این میگویند حوزهی انقلابی. یعنی به دنبال اجرای عینی اسلام در متن حیات بشر بودن و اقامه اسلام در قالب حاکمیت دینی بر اساس آموزههای اسلام ناب. این اندیشه که اسلام برنامه همه جانبه و عملیاتی برای هدایت و اداره امور جامعه دارد، نوعی نگرش است که از دل آن حوزه انقلابی در میآید.
@salmanraoof
لطفا ادامه گفتگو را در پست های بعدی دنبال کنید👇👇
#گفتگو
#حوزه_انقلابی
آیت الله #محمد_محمدی_قائینی
حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است!
🔅🔅🔅
✳ اگر همه ریش داشته باشند و یا بنر در ایام خاص بزنند اینها دانشگاه را اسلامی نمیکند!
🔹 آنچنان که درباره اسلامی کردن دانشگاه هم حرف همین است برخی بر این تصور هستند که اسلامی کردن دانشگاهها یعنی عکس امام را در صفحهی اول کتاب بچسبانند، شب چهارشنبه دعای توسل بخوانند، شب جمعه دعای کمیل، و ایام عزاداریها و مناسبتها پرچم بالا ببرند و چندتا شعار بدهند بعد دانشگاه میشود انقلابی و اسلامی! دانشگاه اسلامی یعنی فکر، بینش، برنامه و تحقیقات ما باید عمیق و بر اساس مبدأ و معاد باشد. این را میگویند دانشگاه اسلامی؛ حتی اگر همه ریش داشته باشند و یا بنر در ایام خاص بزنند اینها دانشگاه را اسلامی نمیکند. فکر باید اسلامی باشد،کتاب باید اسلامی باشد، حرف زدن باید اسلامی باشد، برنامهها باید بر اساس مبانی اسلام و وحی و دین ارائه شود آن وقت دانشگاه میشود دانشگاه اسلامی. البته مسائل رو بنایی هم باید باشد ولی آنها دانشگاه را اسلامی نمیکند لذا به نظر میرسد انقلاب هم همینطور است.
🔹 پس کسی خیال نکند که حالا حوزه یک حقیقت است و انقلاب و انقلابی بودن حقیقتی دیگر و اکنون اینها با هم ضمیمه شدهاند و ما تاکید داریم که حوزه باید انقلابی بماند. نه این طور نیست بلکه حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است و در طول تاریخ هم انقلابی بوده است. حوزهی غیر انقلابی ولو حوزه است اما مورد تأیید نیست، حوزه اگر انقلابی نباشد به همان مقدار از حقیقت دین خارج شده، حوزه آن است که آموزههای دین را آنچنان که اولیای دین پیغمبر و ائمهی معصومین خواستند عمل و پیاده کند و اینها را در میان مردم نشر دهد و دین را اصلاً عملیاتی کند.
🔹 هنری که مرحوم امام(ره) داشتند نسبت به همهی علمای بزرگوار دیگر که خدا همه را مزد و اجر عنایت فرماید این بود که اسلام را عملی پیاده کردند و نقش پیغمبران را بازی کردند و عملاً دین را به متن جامعه آورد. دین را در متن جامعه نشاند و پیاده کرد و فهماند که دین، آموزههای ذهنی گوشهی کتابخانه و برای نظریهپردازی صرف نیست. بلکه یک حقیقت تکوینی واقعی پیاده شدنی است که انبیاء این کار را کردند ومدتها بود که این چراغ سوسو میزد. ایشان این چراغ را کاملاً روشن کرد و گفت دین یعنی این. دین یعنی متن سیاست واجتماع. دین یعنی عین حقیقت، پیشرفت، جولان، ظهور و بروز داشتن درهمهی ابعاد زندگی ولذا حوزهی انقلاب همینطور است. حوزه به معنای واقعی این است و این را میگویند حوزهی انقلابی.
✳ حوزه انقلابی، دانشگاهی است معرفتآموز حقایق وجود، تربیتگر نفوس متعالی …
🔹 لذا اگر ما بخواهیم حوزه انقلابی را تعریف کنیم اینطور میشود تعریف کرد: حوزه انقلابی عبارت است از «مرکز آموزش رسالت انسانی و پرورش استعدادها و قوای ملکوتی و ممارست در تشخیص وظیفهی دینی در ابعاد مختلف به همراه تقویت حس تعاون و همگرایی اجتماعی» البته این تعریف قدری نظری شد و اگر هر کدام از قیود را بخواهیم توضیح دهیم هم فرصت زیادی می٬خواهد هم بیان زیر مجموعههای هر کدام از حوصلهی یک گفتگو بیرون است. خلاصه این تعریف این میشود:
🔹 رسالت اجتماعی بر اساس آیات و روایات پرشمار از وظایف ذاتی و قطعی عالمان دینی است که در سیره انبیاء الهی و امامان ما همواره جریان داشته است. میتوانیم بگوییم هیچ امام و پیغمبری نداشتیم که یا کشته نشده باشد یا زندان نرفته باشد یا تبعید نباشد یا تحت فشار نبوده باشد؟ اگر آنها به اجتماع و سیاست کاری نداشتند، این همه تحت رنج و فشار نبودند. لذا اگر حوزه در آن عرصه وارد نشود به حوزوی بودن خود عمل نکرده است، یعنی در حقیقت مقداری از آموزههای دین وسیره انبیا و ائمه را زیر پا گذاشته و ساکت گذاشته است.
@salmanraoof
لطفا ادامه گفتگو را در پست های بعدی دنبال کنید👇👇
#گفتگو
#حوزه_انقلابی
آیت الله #محمد_محمدی_قائینی
حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است!
🔅🔅🔅
🔹 پس مسئله عکس آن چیزی است که مطرح میشود و اشکال به کسانی وارد است که میگویند باید در محدوده خاصی فعالیت کنید. در سطح گسترده جامعه نباید فعالیت عمومی انجام دهیم. یعنی به سیاست و اجتماع به معنای کلان آن نپردازیم. این منش بر اساس آموزههای دینی مورد اشکال و سؤال است. حوزه علمیه شیعه افتخارش آن است که در طول تاریخ همیشه حوزهای بوده است که درهمهی صحنهها حاضر بوده و تمدنساز و تاریخساز بوده است. اما آن زمان که حوزهها وارد عمل نشدند، عقبنشینی و افول نصیب ما شده است و به جامعه عقب ماندگی و بیفرهنگی رسیده است. نمونهاش در افغانستان و پاکستان میبینیم که از این فعالیتها برخوردار نبودهاند و چه روزگاری دارند. یا کشورهای مسلمان افریقایی که دائماً زیر بار ظلم هستند و عملاً از تمدن اسلامی فاصله گرفتهاند.
.
✳ حوزه جایی است که در آن آموزش است نسبت به چیزی که یک انسان باید دنبال آن برود .
🔹 حقیقت انسانی انسان، استعدادها و قوایی دارد اعم از مادی و ملکوتی و حوزه جایی است که این استعدادهای ملکوتی انسان را پرورش دهد و عملیاتی کند.
🔹 اینکه به دنبال تشخیص وظیفه باشد و دائماً در حال رصد باشد که چه باید کرد؟ ما چه باید بکنیم؟کسی که نائب پیغمبر مکرم اسلام است، نائب حضرت صاحب الزمان است چه باید کند؟ در همهی ابعاد مختلف زندگی نه فقط در یک بعد خاص، اسلام از ما چه خواسته؟ که هم این موارد را تمرین کنیم و هم آماده شویم که آن را در جامعه پیاده کنیم.
نکته آخر اینکه اسلام یک دین جامع اجتماعی همه جانبهنگر است. اجتماعی هم به معنای عام آن، یعنی در فرهنگ، اقتصاد، سیاست، مدیریت، بهداشت و همهی ابعادی که زندگی انسان را در بر میگیرد. حوزه باید بتواند آموزههای اسلامی در همه این ابعاد را استخراج کند.
حوزه جایی است که در آن بتوانیم علاوه بر جنبهی آموزش، جنبه پرورش و تشخیص وظیفه را نیز تأمین کنیم و راه پیادهسازی این آموختهها درسطح جامعه را هموار کنیم؛ اینچنین حوزهای میشود حوزهی انقلابی. تعریف دوم دیگری هم برای حوزه انقلابی به نظر میرسد که عبارت است از: «حوزه انقلابی، دانشگاهی است که معرفتآموز حقایق وجود، تربیتگر نفوس متعالی، به حرکت درآورنده روح خلاق انسانی برای ساختن فرد و اجتماع ربانی است.» که قیدهای آن این موارد میباشد:
🔹 در حوزه انقلابی میخواهیم با حقایق وجود آشنا شویم. حوزه محلی برای آموختن چند اصطلاح خشک و بی روح نیست. ما به دنبال یافتن حقیقت هستیم. حقیقت وجود چیست؟ اعم از انسان و این جهان و مبدأ و معادی که درپیش است، در حوزه باید این زاویه را بشناسیم که حقایق وجود چه هستند.
🔹 نفس متعالی؛ انسان حقیقتی دارد به نام نفس که در حال تعالی و ترقی و بالا رفتن است و حقیقت انسان هم نفس اوست. حوزه نفسهای متعالی تربیت میکند. کار اصلی آن این است که نفسها را تربیت کند و ارتقا بدهد.
🔹 روح انسان خلاقیت دارد. ابتکار دارد. کارآفرین، فعال و کار ساز است. حوزه انقلابی حوزهای است که روح خلاق انسانی را به حرکت درآورد و عملیاتی کند تا هم فرد ربانی ساخته شود و هم اجتماع ربابی که مورد رضای خداست و اجتماعی که مطلوب خداست در همهی ابعاد و مسائل مختلف اجتماعی، فردی، سیاسی، اعتقادی، یک انسان ربانی میسازد که تعبیر دینی آن میشود: «عبدالله». پس برای نیل به حوزه انقلابی در چهار بعد باید اقداماتی صورت پذیرد:
آموزش
تهذیب
تخصص
✳ ساختن جامعه که باید فرد و جامعه را در جهت آرمانهای دینی و اسلامی بسازد.
📝 اسباط- شما در تعریف حوزه انقلابی به چهار قید اشاره فرمودید. عدهای سه ویژگی از تعریف شما را قبول دارند که حوزه محل درس و بحث و محل تربیت نفوس مستعده است اما معتقدند نباید آلودهی سیاست و اجتماع شود و ورود به عرصه سیاسی و اجتماعی حوزه را از حوزه بودن جدا میکند؟
✳ اگر کسانی چنین نظری داشته باشند عمدتاً از سر ناآگاهی است و مشکل آنها از عدم فهم صحیح معنای سیاست و اجتماع است. برخی خیال میکنند سیاست یعنی دغل بازی و باری به هر جهت بودن و انواع و اقسام اقدامات نفسطلبانه و جاهطلبانه و غرق در لذات و امکانات دنیا شدن برای تأمین شهوت و التذاذات نفسانی؛ اگر سیاست این باشد، ما نیز با آن مخالفیم و آموزههای دینی به ما چنین اجازهای را نمیدهد که وارد چنین عرصهای شویم. اما یقیناً سیاست در دین و بینش ما این نیست. اجتماع هم به معنی فعالیتهای تجاری یا لهو و لعب یا لغو نیست که بگوییم حوزه اگر دراین مورد وارد شود از حوزه بودن بیرون میرود؛ خیر. اجتماع یعنی همان حرکتی که همهی انبیاء میکردند. کارشان تربیت نفوس بود. کارشان سردمداری قافلهی بشریت در رسیدن به سعادت در همهی ابعاد بود.
@salmanraoof
لطفا ادامه گفتگو را در پست های بعدی دنبال کنید👇👇
#گفتگو
#حوزه_انقلابی
آیت الله #محمد_محمدی_قائینی
حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است!
🔅🔅🔅
📝 اسباط- شما در تعریف حوزه انقلابی به چهار قید اشاره فرمودید. عدهای سه ویژگی از تعریف شما را قبول دارند که حوزه محل درس و بحث و محل تربیت نفوس مستعده است اما معتقدند نباید آلودهی سیاست و اجتماع شود و ورود به عرصه سیاسی و اجتماعی حوزه را از حوزه بودن جدا میکند؟
✳ اگر کسانی چنین نظری داشته باشند عمدتاً از سر ناآگاهی است و مشکل آنها از عدم فهم صحیح معنای سیاست و اجتماع است. برخی خیال میکنند سیاست یعنی دغل بازی و باری به هر جهت بودن و انواع و اقسام اقدامات نفسطلبانه و جاهطلبانه و غرق در لذات و امکانات دنیا شدن برای تأمین شهوت و التذاذات نفسانی؛ اگر سیاست این باشد، ما نیز با آن مخالفیم و آموزههای دینی به ما چنین اجازهای را نمیدهد که وارد چنین عرصهای شویم. اما یقیناً سیاست در دین و بینش ما این نیست. اجتماع هم به معنی فعالیتهای تجاری یا لهو و لعب یا لغو نیست که بگوییم حوزه اگر دراین مورد وارد شود از حوزه بودن بیرون میرود؛ خیر. اجتماع یعنی همان حرکتی که همهی انبیاء میکردند. کارشان تربیت نفوس بود. کارشان سردمداری قافلهی بشریت در رسیدن به سعادت در همهی ابعاد بود.
🔹 سیاست یعنی در روابط و مسائل اجتماعی بین افراد و امّتها قوانین و روش٬هایی باید حاکم باشد که اراده خدا در آن تجلی پیدا کند و زیربار ظلم نروند. تقابل با جبهه استکبار و باطل و تلاش برای تقویت و گسترش جبهه حق در مقابل طاغوت از وظایف اصلی و اساسی عالمان دینی است. آنها باید سیاست جامعه اسلامی یعنی صلاح و کمال را ترویج بدهند، ایستایی نداشته باشند، از مظلوم دفاع کنند، جلوی فحشا و منکر گرفته شود. البته در این رویکرد تعریف فحشا و منکر منحصر به امور اخلاقی نیست بلکه اقتصادی، سیاسی، مدیریتی، تربیتی که الان دنیا را فراگرفته است را نیز در بر میگیرد. این نیز یک مغالطه بزرگ تاریخی است که فحشا و منکر را در امور اخلاقی منحصر کردهاند و تنها در قبال آن وظیفه نهی و برخورد ایجاب کردهاند، اما در حوزهها و عرصههای دیگر حیات اجتماعی سخنی از مصادیق فحشا و منکر زده نمیشود. همین امر موجب شده که برخی در حوزه وظیفه و رسالت خود را محدود به همین عرصههای خاص بدانند.
پایان گفتگو https://www.asbaat.ir/
@salmanraoof
انا لله وانا اليه راجعون
آیتالله سید نورالدین اشکوری از قدیمیترین شاگردان آیتالله شهید سید محمدباقر صدر، به ملکوت اعلی پیوست.
آیتالله اشکوری همچنین وکیل بسیاری از مراجع همچون حضرات آیات سید محسن حکیم و سید ابوالقاسم خویی و مدتی نیز نماینده مقام معظم رهبری در کشور سوریه بود.
ایشان با تأسیس پژوهشگاه تخصصی شهیدصدر و گردآوری، ترجمه و نشر آثار شهیدصدر، نقش بیبدیلی در بهرهمندی امت اسلامی از میراث آن اندیشمند والامقام داشت.
@salmanraoofi
باسمه تعالی
چندین مطلب بسیار مهم هست که به زودی درباره آن خواهم نوشت
شاید دوباره بحثهای مهمی در حوزه به راه بیفتد
اما حقائقی است که باید گفته شود
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
۱۳۹۸/۲/۴
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
#گفتگو #حوزه_انقلابی آیت الله #محمد_محمدی_قائینی حوزه اصیل شیعی در ذات خود انقلابی است! 🔅🔅🔅
باسمه تعالی
بزرگوارانی می پرسند نسبت این آقای قائنی با آقای قائنی، مدرس معروف قم چیست؟
این دو بزرگوار پسرعمو هستند
@salmanraoofi