#احادیث_فقه_حکومتی
#فقه_حکومتی
#عملیات_ویژه 9
🔅🔅🔅
11/ فی الکافی باسناده عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: إِنَّ رَجُلًا مِنْ هُذَيْلٍ كَانَ يَسُبُّ رَسُولَ اللَّهِ ص فَبَلَغَ ذَلِكَ النَّبِيَّ ص فَقَالَ مَنْ لِهَذَا فَقَامَ رَجُلَانِ مِنَ الْأَنْصَارِ فَقَالا نَحْنُ يَا رَسُولَ اللَّهِ فَانْطَلَقَا حَتَّى أَتَيَا عَرَبَةَ فَسَأَلَا عَنْهُ فَإِذَا هُوَ يَتَلَقَّى غَنَمَهُ فَلَحِقَاهُ بَيْنَ أَهْلِهِ وَ غَنَمِهِ فَلَمْ يُسَلِّمَا عَلَيْهِ فَقَالَ مَنْ أَنْتُمَا وَ مَا اسْمُكُمَا فَقَالا لَهُ أَنْتَ فُلَانُ بْنُ فُلَانٍ فَقَالَ نَعَمْ فَنَزَلَا وَ ضَرَبَا عُنُقَهُ قَالَ مُحَمَّدُ بْنُ مُسْلِمٍ فَقُلْتُ لِأَبِي جَعْفَرٍ ع أَ رَأَيْتَ لَوْ أَنَّ رَجُلًا الْآنَ سَبَّ النَّبِيَّ ص أَ يُقْتَلُ قَالَ إِنْ لَمْ تَخَفْ عَلَى نَفْسِكَ فَاقْتُلْهُ .»
در کافی آمده با اسنادش از محمد بن مسلم از امام باقر علیه السلام روایت شده که فرمود: همانا مردی از قبیله هذیل دائما به رسول خدا فحظ می داد پس این مطلب به پیامبر صلی الله علیه وآله رسید پس فرمود: که برای این است پس 2 مرد از انصار برخاستند وگفتند : ما یا رسول خدا پس رفتند تا به عربه (ناحیه ای نزدیک مدینه) رسیدند و از او پرسیدند پس او داشت به گوسفندانش رسیدگی می کرد پس بین خانواده و گوسفندانش به او رسیدند وبه او سلام نکردند او گفت شما کیستید واسمتان چیست گفتند تو فلانی هستی گفت آری گردنش را زدند محمد به مسلم می گوید اگر الان کسی پیامبر را ناسزا گوید نظرتان چیست؟ کشته میشود فرمود اگر بر جان خودت نمی ترسی او را بکش.
12/ فی علل الشراع عَنْ دَاوُدَ بْنِ فَرْقَدٍ قَالَ قُلْتُ لِأَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع : « مَا تَقُولُ فِي قَتْلِ النَّاصِبِ قَالَ حَلَالُ الدَّمِ لَكِنِّي أَتَّقِي عَلَيْكَ فَإِنْ قَدَرْتَ أَنْ تَقْلِبَ عَلَيْهِ حَائِطاً أَوْ تُغْرِقَهُ فِي مَاءٍ لِكَيْلَا يُشْهَدَ بِهِ عَلَيْكَ فَافْعَلْ قُلْتُ فَمَا نَرَى فِي مَالِهِ قَالَ تَوِّهْ مَا قَدَرْتَ عَلَيْه .»
در علل الشرایع آمده با اسنادش از داوود بن فرقد آمده ؛ به امام صادق علیه السلام گفتم : « درباره قتل دشمنان چه می فرمایید؟ فرمود خونش حلال است اما بر تو می¬ترسم پس اگر میتوانی دیواری بر او فرو ریزی یا در آب غرقش کن تا بر تو شهادت ندهند انجام بده گفتم نظرتان راجع به مالش چیست؟ فرمود: هرچقدر توانستی از مالش از بین ببر .»
13/ فی رجال الکشی باسناده عن مُحَمَّدُ بْنُ عِيسَى بْنِ عُبَيْدٍ، أَنَ أَبَا الْحَسَنِ الْعَسْكَرِيَّ (ع) أَمَرَ بِقَتْلِ فَارِسِ بْنِ حَاتِمٍ الْقَزْوِينِيِّ وَ ضَمِنَ لِمَنْ قَتَلَهُ الْجَنَةَ، فَقَتَلَهُ جُنَيْدٌ، وَ كَانَ فَارِسٌ فَتَّاناً يَفْتِنُ النَّاسَ وَ يَدْعُو إِلَى الْبِدْعَةِ، فَخَرَجَ مِنْ أَبِي الْحَسَنِ (ع): هَذَا فَارِسٌ لَعَنَهُ اللَّهُ يَعْمَلُ مِنْ قِبَلِي فَتَّاناً دَاعِياً إِلَى الْبِدْعَةِ، وَ دَمُهُ هَدَرٌ لِكُلِّ مَنْ قَتَلَهُ، فَمَنْ هَذَا الَّذِي يُرِيحُنِي مِنْهُ وَ يَقْتُلُهُ! وَ أَنَا ضَامِنٌ لَهُ عَلَى اللَّهِ الْجَنَّةَ .»
در رجال کشی با اسنادش از محمد بن عیسی بن عبید آمده ؛ امام عسکری علیه السلام امر به کشتن فارس بن حاتم قزوینی فرمودند : و برای قاتل او ضمانت بهشت کردند پس جنید او را کشت. و فارس آدمی بود که دائم فتنه می کرد و مردم را به فتنه می انداخت و به بدعت دعوت می کرد پس از ابا الحسن علیه السلام (نوشته ای) صادر شد که ابن فارس ـ خدا لعنتش کند ـ از جانب من (به دروغ) فتنه ها می کند و به بدعت دعوت می کند وخونش برای هر کس او را بکشد هدر است و هر که مرا از او راحت کند واو را بکشد من برای او بهشت را ضمانت می کنم.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#مناسبات_فقه_و_تمدن
#عباسعلی_مشکانی_سبزواری
🔅🔅🔅
📌 فقه معطوف به تمدن15
5) حقوق تجارت و فقه
🔹 حقوق تجارت را چنین تعریف کردهاند: «مجموع قواعدی که بر روابط تجار و اعمال تجاری حکومت میکند. ریشه قواعد حقوقی در حقوق تجارت برگرفته از حقوق مدنی است، اما به دلیل پیشرفتهای اقتصادی، معاملات اقتصادی بزرگ و پیچیده، ایجاد موسسات و شرکتهای بزرگ تجاری و ... کافی نبودن حقوق مدنی را مسجل و به تدوین حقوق تجارت منجر شد. در مقایسه بین فقه و حقوق تجاری، تمامی مطالبی که در بخش حقوق مدنی و گستردگی استدلالهای فقهی در آن بخش گفته آمد، در اینجا نیز جاری است. فقه میتواند با دقت نظر، پیچیدگی معاملات موجود را بر عقود مختلف فقه یا عقود جدیدی که مخالفت با شرع ندارد، تطبیق دهد و حتی راه حل جدید ارائه دهد.
6) حقوق جزا و فقه
🔹 در تعریف حقوق جزا گفتهاند: «حقوق جزا یا حقوق جنایی، مجموع قواعدی است که بر نحوه مجازات اشخاص از طرف دولت حکومت میکند». بخشی از مباحث مطرح در حقوق جزا عبارت است از تعریف جرایم و مجازات و تقسیمبندی آنها، نحوه مجازات، ادله اثبات دعوا، شرایط تحقق جرم، نحوه رسیدگی به شکایات، و دهها عنوان و موضوع متنوع دیگر. در فقه اسلامی مباحث فروانی در کتب قضا، حدود و قصاص، مباحث تعزیرات و کتاب شهادت و اقرار آمده است که در مجموع برای کشورهای اسلامی قوانین جزای اسلامی را فراهم آورده است. گستردگی قوانین جزایی در اسلام، منجر به این شده که دیگر نظامهای حقوقی مواضع متفاوتی را در قبال این بخش از احکام فقهی داشته باشند.
7) حقوق بین الملل و فقه
🔹 حقوق بین الملل رشتهای از حقوق است که از روابط دو یا چند دولت بحث میکند. اصطلاحات حقوق عام خارجی، حقوق عام ملل، حقوق دولی عام هم در همین معنا به کار رفته است. برخی از مباحث مطرح در این شاخه از حقوق عبارت است از: معاهدات بین المللی، دادگستریهای بین المللی، حقوق دریاها، مرزهای جغرافیایی، سازمانهای بین المللی مانند سازمان کنفرانس اسلامی و ... چنان که ملاحظه میشود حقوق بین الملل نسبت به دیگر شاخهها از تنوع و پیچیدگی بیشتری برخوردار است و هم اکنون نیز روز به روز در حال گسترش و تکامل است. گرچه برخی از مباحث این شاخه از فقه مربوط به قوانین شکلی است، اما بخشهای مختلفی از مباحث و قواعد آن را میتوان در میان مباحث فقه ردیابی کرد. مثلاً قواعد عامی که در حقوق بین الملل وجود دارد، همچون ایفای به عهد و عقد، جبران خسارت، عدم تعدی به حقوق دیگران و ... در فقه جایگاه خاصی دارد. این بخش از فقه در زمان وجود حکومت اسلامی خود را مینمایاند و چنانکه در زمان پیامبر اکرم(ص) و خلفای ایشان، حقوق بین الملل در قالب بستن پیمانها و معاهدات با دیگر طوایف و قبایل غیر مسلمان و کشورهای اسلامی، پذیرش و فرستادن سفیر به دیگر سرزمینها و گرفتن و آزاد کردن اسیر طبق ضوابط خاص و ... به منصه ظهور رسیده است. امروز نیز با تشکیل حکومت مقتدر اسلامی، شاهد حقوق بین الملل محکم و متقنی هستیم که از دل فقه استخراج و در ارتباط با دیگر کشورهای اسلامی و غیراسلامی مورد عمل قرار گرفته است.
🔹 خلاصه اینکه با رصد ابواب و مسائل مختلف فقهی، به وجود رگههایی بس عمیق و عنیق از احکام گونهگونه حقوق با شاخههای مختلف آن آگاه میشویم. گرچه شاید نتوان با کنار هم قرار دادن آنچه موجود است، نظام حقوقی را تدوین و عرضه کرد، اما وجود همین رگهها بیانگر قابلیت فقه برای تنظیم و ارائه نظام حقوق اسلامی میباشد.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#مناسبات_فقه_و_تمدن
#عباسعلی_مشکانی_سبزواری
🔅🔅🔅
📌 فقه معطوف به تمدن16
5.فقه و احکام نظام تربیتی
🔹 نظام تربیتی، يكى از نظامهای بنيادين در زندگى اجتماعی و انسانی است که زمینه ساز موفقيت انسان در ساير ابعاد میباشد. به همین خاطر این نظام از جمله سازههای مهم تمدنی به شمار آمده و نقش مهمی را در جغرافیای تمدن به خود اختصاص داده است. مقصود از نظام تربیتی، مجموعهای از مفاهیم و اندیشههای منتظم و سازمان یافته درباره تربیت است که بین آنها روابط متقابل جریان داشته و به اصطلاح از نوعی همبستگی درونی برخوردارند و بیانگر کیفیت و چگونگی تربیت، به طور اساسی و پایهای میباشند. اهمیت تربیت و نظام تربیتی در رابطه با تمدن به مسئله تربیت فردی و اجتماعی آحاد جامعه و مهیا کردن زمینه های موفقیت در سایر ابعاد، بازمیگردد. چه اینکه نظام تمدنی، در صدد ساختن جامعهای نمونه و مدینه ای فاضله برای آسایش و رستگاری آحاد جامعه بشری است. از طرف دیگر بخش مهمی از این هدف، نیازمند تربیت صحیح فرد و جامعه میباشد و این مهم بر عهده نظام تربیتی است. اصولاً تربیت به فعالیتی منظم و مستمر اطلاق میگردد که در جهت کمک به رشد جسمانی، شناختی، اخلاقی، اجتماعی، عاطفی و به طور کلی پرورش و شکوفایی استعدادهای آحاد جامعه حرکت میکند. ازسوی دیگر، فقه به عنوان برنامه عملی زندگی آدمی، یکی از مهمترین اهداف خود را تربیت انسانی و الهی آحاد جامعه قرار داده است.
✳ نقش و تاثیر فقه در نظام تربیتی
🔹 تاثیر فقه در تربین و نظام تربیتی، به دو صورت متصور است:
1)نخست آنکه تربیت به عنوان موضوعی در نظر گرفته شود که شامل عرصهها و عناصر گوناگونی همچون عناصر پیشگفته میباشد، آنگاه هر یک از عناصر فوق به فقه عرضه شود و دیدگاه فقه درباره آنها مورد بررسی قرار گیرد؛
2)دیگر اینکه تربیت و عناصر آن رد یک جامعه اسلامی در نظر گرفته شود و آنگاه بررسی شود که فقه کدام یک از این عناصر را میتواند تامین کند. به عبارت دیگر بررسی شود که آیا مثلاً میتوان اصول، روشها و سایر عناصر تربیت را از فقه استخراج نمود یا خیر؟
🔹 شکل نخست تاثیرگذاری فقه روشن و بدیهی است و چه بسا بخشی از رسالت فقه به حساب آید و ایفای این نقش هم محدود به عرصه تربیت و نظام تربیتی نمیشود و دیگر عرصههای و نظامهای اجتماعی را نیز دربرمیگیرد. اما شکل دوم نیازمند بررسی و استدلال است. به این صورت که پس از تعیین قلمرو فقه بررسی میکنیم که فقه چه عناصری از تربیت را میتواند عرضه کند.
🔹 نظام تربیتی، ترکیبی ار عناصر ذیل است:
1- مبانی،
2- اهداف،
3- اصول،
4- روشها.
در ادامه نقش و تأثیر فقه بر هر کدام از این عناصر را مورد مطالعه قرار میدهیم.
الف) مبانی تربیت و فقه
🔹 مبانی تربیت عبارت است از قانونمندی عینی و واقعی فرآیند تربیت که مربوط به هستهاست و از واقعیات خارجی حکایت دارد. مراد از تاثیر فقه بر مبانی تربیت این است که احکام فقهی مبتنی بر واقعیات عینی و متکی بر معیارهای واقعی است و بخشی از این واقعیات، واقعیتهای تربیت هستند که با کنار هم گذاشتن شماری از احکام شرعی میتوان برخی مبانی تربیت را از فقه استخراج کرد.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
#مناسبات_فقه_و_تمدن
#عباسعلی_مشکانی_سبزواری
🔅🔅🔅
📌 فقه معطوف به تمدن17
ب) اهداف تربیت و فقه
🔹 اهداف مفاهیمی کلی و عام هستند که جهت فعایتهای تربیتی را نشان میدهند. در یک تقسیم، اهداف به دو دسته میانی و نهایی تقسیم شده است. مقصود از هدف نهایی نهاییترین هدف و منظور از هدف میانی، هدفی است که در راستای وصول به هدف نهایی قرار میگیرد. در موردتاثیر فقه بر هدف نهایی گفتنی است گرچه فقه به عنوان بخشی از اسلام، نمیتواند به تنهایی هدف نهایی – تقرب الهی- را تامین نماید، اما میتواند اهدافی را ارائه نماید که در راستای آن هدف نهایی قرار گیرد. به نظر میرسد فقه در اهداف میانی نقش به سزایی داشته و از مجموعه مباحث احکام فقهی میتوان برخی از اهداف میانی را کشف و استخراج نمود. اهدافی مانند حفظ سلامت جسم (از طریق مانند احکام خوردنیها و آشامیدنیها و نیز احکام طهارات و ...)، حفظ سلامت روحی (از طریق عباداتی مانند روزه، نماز، اعتکاف و ...) و حفظ روابط اجتماعی (از طریق انواع عقود، ایقاعات).
ج) اصول تربیت و فقه
اصول تربیت عبارت است از دستورالعمل های کلی که راهنمای تدابیر و فعالیتهای تربیتی میباشند. حال سؤال این است که آیا فقه چنین دستورالعملهایی دارد یا خیر؟ با بررسی گستره مسائل و احکام فقهی مشخص میشود که پاسخ مثبت است و فقه اسلامی حاوی دستورالعملهای کلی در زمینه اصول تربیت میباشد. اصولی مانند رعایت توانایی و محدودیت متربی (از جهت جنسیت، مقطع سنی، شرایط زمانی و مکانی و سایر احوالات و شرایط)، اصل تخفیف و مسامحت (مانند وجود جایگزین در احکام، جواز ارتکاب محرمات در حال اضطرار، تخفیف در نحوه انجام برخی واجبات و ...)، اصل مثبت نگری (مانند اصل صحت در فعل مسلم، اماریت ید، اصل حلیت، اصل طهارت و ...) و اصولی از این دست که از جای جای فقه قابل استخراج است.
✳ روشهای تربیت و فقه
🔹 به طور کلی روشها با نحوه و کیفیت تحقق و تجلی فعالیتها سروکار دارند و دستورالعملها و تدابیری هستند که در فرآیند تربیت مورد استفاده مربی قرار میگیرند. فقه نیز که از مجموعه باید و نبایدهای شرعی تشکیل شده، روشهایی کلی در این زمینه تربیت را ارائه داده است. روشهایی مانند تنبیه (در قالب حدود، تعزیرات و دیات و ...)، فریضه سازی و الزام بخشی به مسائل، همراهی باید و نبایدهای شرعی و ...
🔹 نقش فقه در رابطه با تربیت و نظام تربیتی به همین امور محدود نشده و در امور دیگری مانند ابعاد تربیت (تربیت جسمی، تربیت روحی، تربیت اجتماعی، تربیت عقلانی و تربیت اخلاقی) و نیز ارکان تربیت (مربی، متربی و محتوا) تاثیر گذار بوده و نقش تعیین کنندهای دارد. البته بیان این نکته ضروری است که نباید انتظار داشت فقه موجود به طور مدون و مشخص، این عناصر مختلف نظام تربیتی را عرضه کرده باشد. آنچه عیان و مشهود است وجود برخی از این عناصر در مجموعه مسائل و احکام فقهی است که بیانگر اهتمام فقه اسلامی به این مقوله است.
ادامه دارد...
@salmanraoofi
باسمه تعالی
علمی ترین، سریع ترین و راحت ترین راه اجتهاد از نظر بنده همین دروس مکتب شناسی فقهی است
چون اجتهاد و فنون مختلف آن مرحله به مرحله برای طالب آن بیان می شود
و طلبه متوجه می شود اجتهاد چه نقشه ای دارد و در هر مرحله کجای اجتهاد است
اما معمول طلاب بدون دانستن این نقشه وارد دروس خارج می شوند لذا دیر و با سردرگمی به مقصود می رسند
دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری
و دروس مکتب شناسی کاربردی را که در ماه مبارک رمضان برقرار می شود
حتما گوش کنید و شرکت کنید
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۲/۱۵
@salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 صحبت های عارفانه امام خمینی(ره) به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان
🔆فرا رسیدن ماه عبودیت گرامی باد.
@salmanraoofi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴 ماهی گرفتن از آب گل آلود قتل طلبه همدانی
✔ شهاب الدین مهدوی
🔸 سایت #مباحثات اخیراً در یکی از یادداشتهای خود به موضوع قتل طلبه همدانی پرداخته و مدعی شده است که موضوع قتل وی توسط یک لات قدارهکش با بحثها و نزاعات درون حوزوی در ارتباط است.
🔹 این سایت در مطلبی، سه اتفاق حوزوی مهم این روزهای کشور، شامل؛ «بازداشت تعدادی از طلاب معترض به برنامههای مدیریتی حوزه علمیه اصفهان»، «#لغو_سخنرانی آیتالله اعرافی در موسسه فهیم در پی اعتراض برخی کانالهای حوزوی» و «اخراج یکی از طلاب مدرسه علمیه حقانی به خاطر اعتراض به حضور استاد علیدوست و برخی انتقادها به #نشست_اساتید »، را نتیجه کمرنگ شدن فرهنگ گفتگو و تحمل نظر مخالف در حوزههای علمیه دانسته است که در سطح جامعه به اشکال ناگوار اینچنین تبلور یافته است.
🔸 اگرچه از میان سه اتفاق فوق تنها یک مورد مربوط به جریان انقلابی است و دو مورد دیگر مورد انتقاد شدید جامعه حوزوی واقع شده است اما به هر حال نکتهای که در اینجا باید بدان توجه داشت آن است که حوزه انقلابی هیچگاه با تضارب آراء در چارچوب صحیح مخالف نبوده و نیست، بلکه آنچه نسبت به آن حساس است، میدان دادن به عناصر معلومالحالی است که به رسمیت شناختن آنها معنایی جز پاگذاشتن بر روی مسلمات حوزه علمیه ندارد.
🔹 بگذارید از مباحثات شروع کنیم. نگارنده اگرچه عناصری مانند جناب آقای نجمی مدیریت مباحثات را با برخی دیگر از اعضای مباحثات متفاوت میبیند و ایشان را فردی خوشفکر و معتقد به شمار میآورد، اما متأسفانه به نظر میرسد که مباحثات توسط برخی از اعضای هیئت تحریریه و حتی خارج از آن خطدهی میشود. مثلا مباحثات بارها به انتشار مطالب و نظرات کسی اقدام کرده است که بارها با شبکههای معاند و از جمله شخص #مسیح_علینژاد مصاحبه داشته، حجاب اختیاری را تئوریزه کرده، از حقوق بهائیان دفاع کرده و بهشت را برای نیکوکاران از همه ادیان دانسته است. همین شخص بارها نیز در مؤسسه فهیم حاضر شده و به ایراد سخنرانی پرداخته است و سخنان او در کانالها و وبسایتهای شخصی دیگر اعضای هیئت تحریریه مباحثات منعکس شده است.
🔸 از خط دهی به مباحثات گفتیم. جریان انقلابی حق دارد نسبت به روابط برخی سیاسیونی که هیچ ارتباط و علقهای با حوزه ندارند نگران باشد. مثلاً کاملاً بجاست که ما از روابطی که میان #فرید_مدرسی، روزنامهنگاری که پیشتر بر سر موضوع حکم دادگاه آقاجری به حبس محکوم شده است و با روشنفکرانی همچون عبدالکریم سروش و عباس عبدی مرتبط بوده است و هماکنون در نشریهای مشغول به فعالیت است (#اندیشه_پویا) که مروج افکار منحرفانه روشنفکران غربزده میباشد (کافی است این نشریه را تورق کنید)، با برخی از اعضای مباحثات –و من جمله آقای نجمی- حساس باشیم. حق داریم نسبت به حضور برخی عواملی که علناً با بیت آیتالله منتظری روابط وثیق دارند و یا کسانی که پیشتر با تابوشکنی و انتساب مطالبی به حوزویان در ملأ عام، آنان را هوسران جلوه داده بودند، در هیئت تحریریه مباحثات نگاه انتقادی داشته باشیم. آزادی فکری به معنای نفی خطکشی و صفبندی و بستن راههای نفوذ نیست. آنچه مع الأسف در مباحثات مشاهده میشود.
🔹 در پایان نگارنده این وجیزه را به هیئت تحریریه مباحثات ارسال میکند و امیدوار است که در راستای پاسداشت شعار مباحثات مبنی بر لزوم آزادی فکری و شنیدن حرف مخالف به انتشار آن در تارنمای خود اقدام نماید. در ضمن مستندات ادعاهای موجود در این نوشتار نزد نگارنده موجود است که در صورت لزوم ارائه خواهد شد.
⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید:
http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 حاشیهسازی یا اغتنام فرصت دیدار با رهبری
📝 لزوم رعایت انصاف در نقد
🖋 علی مهدوی
🔹 پس از سالها انتظار و آرزو قرار است طلاب نیز سهمی از دیدارهای رمضان رهبر معظم انقلاب داشته باشند. چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت برای این دیدار تعیین شده است.
🔹 اما متاسفانه برخی انقلابیون دلسوز و دغدغهمند بجای دیدن نیمه پر لیوان، مدیریت حوزه علمیه را به انواع انتقادها گرفتهاند: اینکه چرا دیر اعلام شده است؛ اینکه چرا از هر مدرسه، دو نفر انتخاب شدند. حتی کار به گمانهزنی هم کشیده شده است که حتما قرار است خروجی این دیدار و مباحث طلاب کنترلشده و کانالیزه باشد!!
🔹 غافل از اینکه طرح چنین مباحثی در فضایی که مدیر حوزه علمیه برای اولین بار توانسته است چنین دیداری را فراهم کند؛ بیسلیقگی است؛ کم نیستند خواصی که از فرصت فراهمشده برای دیدار با رهبری، گله دارند. لذا نباید اصل قضیه تضعیف شود.
🔹 بدیهی است که متن سخنرانی طلاب باید توسط کارگروهی بررسی شود تا پژواک صدای همه طلاب از آن شنیده شود؛ یا مطالب دور از ادب در آن نباشد؛ اما این هم باید توسط این کارگروه رعایت شود که چینش سخنرانان و متون ایشان باید بازتاب همه سلایق حوزوی باشد؛ نه یک سلیقه خاص. پس اصل وجود چنین کارگروهی به معنای کانالیزه شدن نیست.
🔹 بهنظر میرسد باید به مسؤولین فرصت تجربه داد و کمی هم صبر گزید. کما اینکه دیدارهای دانشجویی و نحوه چینش سخنرانها و نوع سخنرانی آنها از تجربه طولانی برخوردار است. مناهج به عنوان یک رسانه مستقل بارها انتقاداتی به مدیریت داشته است؛ اما صرف تحقق دیدار سالیانه طلاب در رمضان، خبر پر برکتی است.
#مناهج
@Manahejj
9.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 ببينيد| توصیه به طلاب برای بهرهگیری از تعطیلات تابستانی طلاب
🔆در این تعطیلی درس، کار فقهی نباید تعطیل شود
@Khamenei_Hawzah
@salmanraoofi
🔴پاسخ جناب آقای احمد نجمی، مدیر سایت مباحثات به یادداشت کانال مطالعات حوزوی
برادر ارجمند جناب آقای شهابالدین مهدوی
سلام علیکم
از یادداشت و نقد محترمانه شما نسبت به بنده و مجموعه سایت مباحثات سپاسگزارم. قطعا موظف هستیم در قبال مطالبی که آداب نقد را رعایت میکنند پاسخگو باشیم. متاسفانه پیش از این برخی رسانهها تصورات و شنیدههای خود را به صورت گزاره قطعی مطرح کرده و چیزی جز اتهام وارد نکردهاند.
سعی میکنم به صورت خلاصه به سوالات شما پاسخ دهد:
🔹درباره گفتوگوهای متعدد با فردی سوال کردهاید که«بارها با شبکههای معاند از جمله مسیحعلینژاد مصاحبه کرده، حجاب اختیاری را تئوریزه کرده و از حقوق بهائیان دفاع نموده و ...» به نظر میرسد مصداق این موارد جناب آقای محمدعلی ایازی باشند. مباحثات تنها یک مصاحبه با ایشان در موضوع حج انجام دادهاست و دو مطلب نقل قول در بخش سایر رسانهها درباره مسائل قرآنی است. قطعا این مصاحبه به منزله تایید همهی نظرات ایشان نبوده و این مسئله در رسانهها یک امر کاملا بدیهی است. هماکنون رسانههای نظام با افراد مختلفی گفتوگو دارند که در مسائل دیگر از جمله سیاسی هیچ تفاهم نظری ندارند.
اما اگر نسبت سیاسی ما با ایشان مورد سوال باشد میتوانید به مطالب سایت درباره مجمع محققین و مدرسین با عنوان«هویت سیاسی با تابلوی حوزه» و همچنین عملکرد طیفی از حوزویان در وقایع سال 88 مراجعه فرمائید.
🔹درباره ارتباط اینجانب و سایت مباحثات با آقای «فرید مدرسی» سوال کردهاید. بنده و سایت مباحثات هیچ ارتباط سازمانی، فکری و ... با ایشان ندارم. وجود دوستان مشترک رسانهای و حوزوی و یا حضور بنده و ایشان در برخی مجالس ترحیم و ... امری طبیعی است.
🔹 درباره همکاری فردی سوال کردهاید که«مطلب تابوشکن و هوسران جلوهدادن طلاب» را منتشر کردهاست. احتمال زیاد اشاره شما به گزارشی حول موضوع «ماجرای صیغه کردن طلاب و ..» در وبلاگ شخصی یکی از اعضای تحریریه است. این مطلب که نظر کاملا شخصی ایشان بوده به اواسط دهه هشتاد مربوط میشود.ایشان چند شماره دبیر تحریریه مجله حاشیه و تا سال 92 سردبیر مجله صالحین وابسته به سازمان بسیح و همچنین همکاری خبری با خبرگزاری حوزه بودند. با توجه به توانمندیهای فوق چند سال است که گفتوگوهای متعددی برای سایت مباحثات انجام میدهند.
🔹 درباره گرایشات سیاسی یا فکری برخی از اعضای تحریریه سوال کردهاید. بیان صریح این نکته ضروری است که هر رسانه پاسخگوی مطالب منتشره در خروجی خود است و چنانچه در خروجی خود انحراف یا مطلب نادرستی وجود داشته باشد باید پاسخگو باشد. هیچ رسانهای نمیتواند نظرات شخصی خبرنگاران را تضمین کند.( در این باره میتوانید نظر مدیران برخی رسانههای حوزوی یا ملی مانند خبرگزاری فارس و تسنیم و ... را جویا شوید). از سوی دیگر وجود دیدگاههای مختلف را برای شکلگیری یک نگاه همه جانبه و کلان در مباحثات مغتنم میدانیم.
🔹در پایان مجددا از عنایت و لطف شما سپاسگزاریم و امیدوارم دغدغههای سایر عزیزان هم مانند مطلب اخیر شما بدون پیش داوری و وارد کردن اتهامات بوده تا فضای پاسخگوئی هم فراهم باشد
🔹این مطلب جهت انتشار در کانال شما و سایر کانالهایی که مطلب اولیه را منتشر کردهاند تقدیم میشود. ضمن اینکه بنده آمادگی دارم به صورت حضوری هم با یکدیگر به صورت صریح و دقیق درباره دغدغههای مختلفی که دارید گفتوگو کنیم.
احمد نجمی
مدیرمسئول سایت مباحثات
@motaleatehawzavi
@salmanraoofi
🔴 پاسخ کانال مطالعات حوزوی به جوابیه جناب آقای احمد نجمی
برادر عزیز، جناب آقای احمد نجمی
با تشکر از پاسخ سریع و روشن شما، نکاتی را لازم به عرض میدانم:
🔸 نگارنده معتقد است که استدلال حضرت عالی درباره مصاحبه با برخی افراد مبنی بر اینکه «مصاحبه به معنای تأیید همه نظرات ایشان نیست» خالی از نوعی مغالطه نیست. مصاحبه با یک شخص به معنای به رسمیت شناختن وی به عنوان یک شخصیت شاخص و علمی است. حال سؤال آن است که شخص مزبور به واسطه کدام ویژگیها و صلاحیتهای علمی –جز داشتن برخی نظرات شاذ- به عنوان مصاحبهشونده انتخاب شده است؟ و اساساً آیا پیشنهاد چنین مصاحبهای توسط شخص شما داده شده است یا همان خط فکری که از وجود آن در مباحثات سخن گفتیم؟
🔹 ضمن آنکه در همان مصاحبه مذکور، سخنان ناروایی بیان شده است. ایشان در همان مصاحبه میگوید: «یک سوء تفاهمی شده که ما الزاماً باید در حج برائت از مشرکین داشته باشیم. ثانیاً برائت از مشرکین جزو اصول فقهی حج ما نیست؛ هیچ فقیهی در بحث اعمال و مناسک آن را جزو شرایط صحت و قبولی حج ندانسته است که ما باید حتماً برائت از مشرکین داشته باشیم؛ آن هم به این نحوی که مرسوم است که به این و آن لعن و مرگ بفرستیم. مثلاً اگر یکی از مصادیق آن مشرکین روسیه باشد؛ آیا ما اجازه میدهیم که مثلاً برائت از مشرکین روسی را عدهای در ایران راه بیاندازند؟ آنوقت چطور توقع داریم که کسانی بخواهند در آنجا اینگونه شعار بدهند؟»
🔸 و در ادامه میافزاید: «هیچ فقیهی از گذشته تا به امروز نگفته است که یکی از واجبات یا حتی مستحبات حج این است که برائت از مشرکین بکنید. حتی مرحوم امام(ره) هم که آنوقت این پیام تاریخی را دادند، در مباحث فقهی حج خودشان چنین حرفی را مطرح نکردهاند. ما باید حج ابراهیمی را بر بستر صلح و آرامش و ارتباط دوستانه بین مسلمانان برگزار کنیم و اگر کشوری که ما میهمان او هستیم چنین رفتاری را جایز نمی داند، به زور و اجبار نخواهیم آن را انجام دهیم. باید در حج سعی بر هماهنگی و همراهی داشت؛ نه اینکه هر روز بر آتش کینه و جنگ بیافروزیم؛ رفتارهای ناقض قوانین کشور میزبان نقض غرض حج است»
🔹 اما درباره ارتباط مباحثات با فرید مدرسی، لازم به ذکر است که بنده نیز مدعی وجود ارتباط سازمانی نشدهام، بلکه صرفا از این امر سخن گفتهام که حوزه علمیه حق دارد نسبت به وجود برخی ارتباطات میان وی و برخی از اعضای هیئت تحریریه مباحثات نگاه انتقادی داشته باشد. البته ممکن است سؤال شود که مگر چه اشکالی در این نحوه از ارتباطات هست؟ پاسخ به این سؤال نیازمند بررسی مفصلتر پرونده فرید مدرسی است که در صورت نیاز ارائه خواهد شد.
🔸 درباره مطلب آقای رضا تاران نیز باید گفت که مطلب مذکور مربوط به دهه هشتاد نبوده بلکه به سال91 مربوط میشود. ضمن آنکه حتی از مطالب دیگری که ایشان در سالیان اخیر به شکل گسترده و بدون هرگونه نقادی در کانال شخصی خود منتشر کرده است، تمایل به برخی نحلههای روشنفکری مانند تفکر مصطفی ملکیان استشمام میشود. افزون بر این همانگونه که گفته شد، اگرچه نسبت شما با انقلاب اسلامی برای بنده روشن است، اما برخی دیگر از اعضای هیئت تحریریه ارتباطات وثیقی با بیت آیت الله منتظری دارند. به هر حال، مباحثات نمیتواند یک رسانه قائم به شخص آقای نجمی باشد، بلکه برآیندی از مجموعه تفکرات اعضای هیئت تحریریه است و همانطور که در یادداشت قبل نیز بیان شد، صرف شکلگیری نگاه همهجانبه نمیتواند توجیه قابل قبولی برای به رسمیت شناختن اندیشههایی باشد که هیچ نسبتی با سنت حوزوی ندارند.
از این که حقیر را قابل دانستید و پاسخ گفتید سپاسگزارم
شهاب الدین مهدوی
@motaleatehawzavi
@salmanraoofi
#رمضان
🔆هدیه به اعضای کانال
🔆دعایی عظیم الشان هنگام افطار با ۸ فایده
🔆مِنَ الدُّعَاءِ الْمُخْتَصِّ بِالْإِفْطَارِ فِي شَهْرِ الصِّيَامِ:
مَا رَوَيْنَاهُ بِإِسْنَادِنَا إِلَى الْمُفَضَّلِ بْنِ عُمَرَ رَحِمَهُ اللَّهُ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ لِأَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع
يَا أَبَا الْحَسَنِ هَذَا شَهْرُ رَمَضَانَ قَدْ أَقْبَلَ فَاجْعَلْ دُعَاءَكَ قَبْلَ فُطُورِكَ فَإِنَّ جَبْرَئِيلَ ع جَاءَنِي فَقَالَ يَا مُحَمَّدُ مَنْ دَعَا بِهَذَا الدُّعَاءِ فِي شَهْرِ رَمَضَانَ قَبْلَ أَنْ يُفْطِرَ
۱/ اسْتَجَابَ اللَّهُ تَعَالَى [لَهُ] دُعَاءَهُ
۲/ وَ قَبِلَ صَوْمَهُ وَ صَلَاتَهُ
۳/ وَ اسْتَجَابَ لَهُ عَشْرَ دَعَوَاتٍ
۴/ وَ غَفَرَ لَهُ ذَنْبَهُ
۵/فَرَّجَ هَمَّهُ [غَمَّهُ] وَ نَفَّسَ كَرْبَهُ [كُرْبَتَهُ]
۶/ وَ قَضَى حَوَائِجَهُ وَ أَنْجَحَ طَلِبَتَهُ
۷/ وَ رَفَعَ عَمَلَهُ مَعَ أَعْمَالِ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ
۸/ وَ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ وَ وَجْهُهُ أَضْوَأُ مِنَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ
فَقُلْتُ مَا هُوَ يَا جَبْرَئِيلُ فَقَالَ قُلْ
اللَّهُمَّ رَبَّ النُّورِ الْعَظِيمِ وَ رَبَّ الْكُرْسِيِّ الرَّفِيعِ وَ رَبَّ الْبَحْرِ الْمَسْجُورِ وَ رَبَّ الشّفْعِ الْكَبِيرِ وَ النُّورِ الْعَزِيزِ
وَ رَبَّ التَّوْرَاةِ وَ الْإِنْجِيلِ وَ الزَّبُورِ وَ الْفُرْقَانِ الْعَظِيمِ
أَنْتَ إِلَهُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ إِلَهُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا إِلَهَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ جَبَّارُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ جَبَّارُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا جَبَّارَ فِيهِمَا غَيْرُكَ وَ أَنْتَ مَلِكُ مَنْ فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَلِكُ مَنْ فِي الْأَرْضِ لَا مَلِكَ فِيهِمَا غَيْرُكَ
أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الْكَبِيرِ وَ نُورِ وَجْهِكَ الْكَرِيمِ [الْمُنِيرِ] وَ بِمُلْكِكَ الْقَدِيمِ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ يَا حَيُّ يَا قَيُّومُ
أَسْأَلُكَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَ بِهِ كُلُّ شَيْءٍ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي أَشْرَقَتْ بِهِ السَّمَاوَاتُ وَ الْأَرْضُ وَ بِاسْمِكَ الَّذِي صَلَحَ بِهِ الْأَوَّلُونَ وَ بِهِ يَصْلُحُ الْآخَرُونَ
يَا حَيٌّ [حَيّاً] قَبْلَ كُلِّ حَيٍّ وَ يَا حَيُّ [يَا حَيّاً] بَعْدَ كُلِّ حَيٍّ يَا حَيُّ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِي ذُنُوبِي وَ اجْعَلْ لِي مِنْ أَمْرِي يُسْراً وَ فَرَجاً قَرِيباً
وَ ثَبِّتْنِي عَلَى دِينِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى هُدَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ عَلَى سُنَّةِ مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ عَلَيْهِ وَ عَلَيْهِمُ السَّلَامُ
وَ اجْعَلْ عَمَلِي فِي الْمَرْفُوعِ الْمُتَقَبَّلِ وَ هَبْ لِي كَمَا وَهَبْتَ لِأَوْلِيَائِكَ وَ أَهْلِ طَاعَتِكَ
فَإِنِّي مُؤْمِنٌ بِكَ وَ مُتَوَكِّلٌ عَلَيْكَ مُنِيبٌ إِلَيْكَ مَعَ مَصِيرِي إِلَيْكَ وَ تَجْمَعُ لِي وَ لِأَهْلِي وَ لِوُلْدِي الْخَيْرَ كُلَّهُ وَ تَصْرِفُ عَنِّي وَ عَنْ وُلْدِي [وَالِدِي] وَ أَهْلِي الشَّرَّ كُلَّهُ
أَنْتَ الْحَنَّانُ الْمَنَّانُ بَدِيعُ السَّمَاوَاتِ وَ الْأَرْضِ تُعْطِي الْخَيْرَ مَنْ تَشَاءُ وَ تَصْرِفُهُ عَمَّنْ تَشَاءُ فَامْنُنْ عَلَيَّ بِرَحْمَتِكَ يَا أَرْحَمَ الرَّاحِمِين
@salmanraoofi