eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆رهبر معظم انقلاب حفظه الله حکومت آخوندی و آخوند حکومتی 🔆بعد از پیروزی انقلاب اسلامی دو عنوان و دو مفهوم غلط و انحرافی به وسیله‌ی کسانی که هم با روحانیت بد بودند، هم با انقلاب دشمن بودند، در ذهنها مطرح شد...این دو مفهوم غلط و در واقع دو تهمت را دشمن به عنوان تاکتیک مطرح کرده است. یکی طرح مسئله‌ی حکومت آخوندی است. میگویند در ایران حکومت آخوندی، حکومت روحانی بر سر کار است. این را نوشتند، گفتند، ترویج کردند، تکرار کردند. دیگری طرح موضوع آخوند حکومتی است؛ تقسیم آخوند به حکومتی و غیر حکومتی. هدفشان از طرح این دو مفهوم انحرافی و غلط این بود که اولاً نظام اسلامی را از پشتوانه‌ی عظیم فکری و نظری و استدلالی و علمی علمای دین محروم کنند؛ ثانیاً روحانیت مسئول را، روحانیت انقلابی را، روحانیت حاضر در صحنه را که در مقابل دشمنیها سینه سپر کرده است، به خیال خودشان منزوی کنند، بدنام کنند. یعنی آخوند یک نوعش حکومتی است، که این بد است، منفی است، ضد ارزش است؛ یک نوعش غیر حکومتی است، که این مثبت است، این منزه است. 🔆آن دو مفهوم غلط، حقیقتاً انحرافی و خصمانه است؛ به دلیل اینکه اولاً حکومت آخوندی و نسبت دادن جمهوری اسلامی به این مفهوم، حرف دروغی است. جمهوری اسلامی حکومت ارزشهاست، حکومت اسلام است، حکومت شرع است، حکومت فقه است، نه حکومت افراد روحانی. روحانی بودن کافی نیست برای اینکه کسی سلطه‌ی حکومتی پیدا کند. جمهوری اسلامی با حکومتهای روحانی ای که در دنیا میشناسیم، در گذشته هم بوده است، امروز هم در نقطه‌هائی از دنیا هست، ماهیتاً متفاوت است. 🔆حکومت جمهوری اسلامی، حکومت ارزشهای دینی است. ممکن است یک روحانی ارزشهائی را حائز باشد که از بسیاری از روحانیها برتر باشد؛ او مقدم است؛ اما روحانی بودن هم موجب نمیشود که از کسی سلب صلاحیت شود. نه به تنهائی روحانی بودن صلاحیت‌آور است، نه روحانی بودن موجب سلب صلاحیت است. حکومت دین است، نه حکومت یک صنف خاص و یک مجموعه‌ی خاص. تقسیم روحانی به حکومتی و غیر حکومتی و ارزش و ضد ارزش قلمداد کردن اینها هم یک غلط فاحش است. 🔆 ...اگر روحانىِ حکومتی به آن کسی گفته میشود که برای ادای دین خود، برای ادای مسئولیت شرعی خود، برای خاطر خدا از نظام اسلامی حمایت می کند یا از مسئولینی حمایت میکند، این ارزش است، این ضد ارزش نیست؛ نداشتن این حالت، ضد ارزش است. پس هیچکدام از این دو مفهوم - نه مفهوم حکومت روحانی و حکومت آخوندی، و نه مفهوم آخوند حکومتی، روحانی حکومتی - مفاهیم درستی نیست. طرح اینها پس از انقلاب و تشکیل نظام اسلامی، یک طرح مغالطه‌ آمیز است؛ این مفاهیم متعلق به فرهنگ این انقلاب نیست. ۱۳۸۹/۰۷/۲۹ @salmanraoofi
🔆 گوش بزنگ های رهبری🔆 ، هنگام حضورشان در منزل شهید مدافع حرم، خطاب به افرادی که در مدارس مسجد محور فعالیت می‌کنند فرمودند : اینها گوش به زنگ های من هستند. ✅ مسجد مدرسه یاوران ولایت اولین مسجد مدرسه استان قم با ۷ سال سابقه از میان فارغ‌التحصیلان پایه ششم ابتدایی برای سال تحصیلی جدید دانش آموز می‌پذیرد. ⭐ویژه پسران : 🔰 تربیت همزمان تمامی ابعاد 🔰 آشنایی با مفاهیم قرآن 🔰استعداد سنجی تخصصی دانش آموزان 🔰 کارگاه های مهارتی 🔰 کارگاه های علمی و.... مکان: قم شهرک پردیسان مسجد جامع خاتم الانبیاء صلی الله علیه وآله کانال مسجد مدرسه یاوران ولایت در ایتا🔻 https://eitaa.com/yavaranevelayat تلفن09197459579 ✅ والدین محترم جهت ثبت نام را به کارشناس ثبت نام ارسال نمایید👇👇👇 @yavaran1391 @salmanraoofi
MK1 [کیفیت کم].mp3
10.45M
🔆 جلسه ۱ 🔆هدف از بحث 🔆فایده بحث 🔆نگاهی به مکاتبی که کار خواهد شد و تعداد آنها @salmanraoofi
MK2 [کیفیت کم].mp3
9.74M
🔆 جلسه ۲ 🔆نگاهی به مکاتب فقهی و جایی که این مکاتب در استخاره پیاده خواهد شد 🔆نگاهی به مراحل استنباط 🔆ورود به بحث استخاره در موضوع شناسی 🔆بررسی موضوع استخاره به روش اول موضوع شناسی @salmanraoofi
MK3 [کیفیت کم].mp3
9.73M
🔆 جلسه ۳ 🔆بررسی موضوع استخاره به روش دوم موضوع شناسی @salmanraoofi
MK4 [کیفیت کم].mp3
8.05M
🔆 جلسه ۴ 🔆بررسی موضوع استخاره به روش سوم موضوع شناسی @salmanraoofi
MK5 [کیفیت کم].mp3
10M
🔆 جلسه ۵ 🔆بررسی موضوع استخاره به روش سوم و چهارم موضوع شناسی @salmanraoofi
هدایت شده از کشکول|محسن مهدیان
☑️تجمعی علیه حجاب امروز(دوشنبه) اتفاق مهمی در دانشگاه تهران افتاد. تعدادی از دانشجویان در مخالفت با اجرای قانون تجمع اعتراضی برگزار کردند. خواسته دانشجویان این بود که قانون را اجرا نمی کنیم. این اتفاق از جهات مختلف اهمیت دارد. ☑️وجه اول خطابش دانشجویان معترض است. ما هنوز به این سطح از بلوغ نرسیدیم که اعتراض به قانون با قانون شکنی متفاوت است. تجمع این دانشجویان، در اعتراض به قانون نیست بلکه در تقابل با اجرای قانون است. انشالله که فرقش روشنست. برای همین در شعارها می گفتند تا ریشه کنی حجاب یک یاحسین دیگر. معترض به قانون، مانع اجرای قانون نمی شود و قبل از اصلاح قانون، قانون را زیر پا نمی گذارد ... معترض به قانون می داند که اعتراض را نباید نزد حراست دانشگاه ببرد و باید مجوز تجمع بگیرد و قس علی هذا. روشنست. ☑️ وجه دوم این ماجرا خطابش به مسوولین کشورست. وقتی شهر را رها می کنیم تا چهارشنبه ها و باقی روزهای هفته راعده ای با اباحه گری مانور ابتذال دهند، طبیعی است که از آزادی یواشکی برسیم به تجمع برای قانون شکنی علنی. حجاب و غیر حجابش بماند. کجای دنیا اجازه می دهند، قانون کشورشان را اینطور بی حیثیت کنند؟ ☑️اما وجه سوم ابعاد سیاسی این ماجراست. حجاب هیچ، قانون هم هیچ. چرا آقایان متوجه نیستند که پروژه کشف حجاب، پروژه امنیتی است. صاحب این پروژه علنا با پهلوی ها و پمپئو و غیره عکس یادگاری دارد تا نشان دهد که کشف حجاب را در خدمت تحریم ها و علیه مردم آورده است. موضوع چهارشنبه های سفید، موضوع حجاب و بدحجابی نیست. موضوع قانون و بی قانونی هم نیست. مشخصا علیه مردم است. چرا در غفلتیم؟ @mahdian_mohsen
📌 📌 تبیین کردند: ✒ آیا تاریخ در استنباط احکام نقش دارد؟ 🔹 فقه مبانى تاریخى دارد و فقیه باید از این مبانى آگاه باشد. تاریخ دو معنا دارد: ✳ الف) یک‌ وقت مى‌خواهیم تکامل فقه بعداز پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و اله و سلم را قرن به قرن مطالعه کنیم که نام این علم، «ادوار فقه» است. ادوار جمع دوره است و اهل‌سنت مى‌گویند: فقه شش دوره دارد، اما شیعه معتقد به هفت دوره است... @salmanraoofi ادامه گفتار را دنبال کنید👇👇👇
📌 تبیین کردند: ✒ آیا تاریخ در استنباط احکام نقش دارد؟ ✒📒 حضرت آیت الله سبحانی در مقاله ای به تبیین نقش تاریخ در استنباط احکام پرداخته اند که به این شرح است: 🔹 فقه مبانى تاریخى دارد و فقیه باید از این مبانى آگاه باشد. تاریخ دو معنا دارد: الف) یک‌ وقت مى‌خواهیم تکامل فقه بعداز پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و اله و سلم را قرن به قرن مطالعه کنیم که نام این علم، «ادوار فقه» است. ادوار جمع دوره است و اهل‌سنت مى‌گویند: فقه شش دوره دارد، اما شیعه معتقد به هفت دوره است... 🔸 حوزه اول فقه مقدمه دوره دوم و دوره دوم مقدمه دوره سوم و همین‌طور هر دوره‌اى، مقدمه براى دوره بعد است. با توجه به این دوره‌ها، معلوم مى‌شود که فقه مانند یک هسته، تکامل پیدا کرده و به یک درخت تنومند تبدیل شده است و (البته منظور از تکامل این است که فهم ما نسبت به کتاب و سنت این سیر را ادامه داده است.) این معنا از تاریخ مورد بحث ما نیست. ✳ ب) موضوع و معنایى که مورد بحث ما مى‌باشد این است که تاریخ صدر اسلام، چقدر در استنباط فقیه مؤثر است؟ اگر نسبت به شأن نزول آیه، حدیث و واقعه تاریخى آگاه نباشیم در استنباط احکام دچار اشتباه خواهیم شد و چه بسا به خاطر عدم اطلاع یا عدم توجه به این موضوع، اشتباهاتى در استنباط احکام رخ داده که به نمونه‌هایى از آن‌ها اشاره مى‌کنیم: 1. حج یا عمره مفرده؟ حج بر سه قسم است: حج افراد، حج قران، حج تمتع.(2) 🔹 بحث ما فعلاً در مورد حج تمتع است که نسبت به مکلفین دو صورت دارد که فرد یا اصلاً مکه نرفته است یا یک بار مکه رفته و بار دیگر هم مى‌خواهد مشرف شود. 🔹 در صورت نخست بین علما اختلاف است که آیا حلق براى فرد، متعیَّن است تا از احرام بیرون آید یا بین «حلق» و «تقصیر» مخیر است؟ مشهور علما مى‌فرمایند: حتماً باید در منى «حلق» کند و «تقصیر» کافى نیست. 🔹 اما مرحوم اردبیلى در شرح ارشاد و بعد از ایشان مرحوم آیت‌الله خویى مى‌گویند: «این فرد مخیر است بین حلق و تقصیر که البته حلق افضل است».(3) ✅ دلیلشان هم این آیه شریفه مى‌باشد: «لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْیَا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاء اللَّهُ آمِنِینَ مُحَلِّقِینَ رُؤُوسَکُمْ وَمُقَصِّرِینَ لاَ تَخَافُونَ فَعَلِمَ مَا لَمْ تَعْلَمُوا فَجَعَلَ مِن دُونِ ذَلِکَ فَتْحًا قَرِیبًا؛(4) خداوند آن‌چه را به پیامبرش‌ صلی الله علیه و اله و سلم در عالم خواب نشان داد راست گفت. به‌طور قطع همه شما به خواست خدا وارد مسجدالحرام مى‌شوید در نهایت امنیت و در حالى که سرهاى خود را تراشیده یا کوتاه کرده‌اید و از هیچ کس ترس و وحشتى ندارید، پس خداوند چیزهایى را مى‌دانست که شما نمى‌دانستید (و در این تأخیر حکمتى بود)؛ و قبل از آن، فتحِ نزدیکى (براى شما) قرار داده است.» 🔹 این آیه مربوط به حج است، نه عمره مفرده؛ زیرا «مُحَلِّقِینَ رُؤُوسَکُمْ وَمُقَصِّرِینَ» حال برای فاعل لَتَدْخُلُنَّ است؛ یعنى وارد مى‌شوید به مسجدالحرام، در حالی که سرها را تراشیده‌اید یا موها را کوتاه کرده‌اید. 🔹 این حالت در حج است نه در عمره مفرده، در حج سر را مى‌تراشند یا مو را کوتاه مى‌کنند که این کارها در منى انجام شده، بعد اعمال حج شروع مى‌شود. 🔹 اما اگر بگوییم این حالت در عمره مفرده است، اشکالى پیش مى‌آید؛ چون در عمره مفرده، انسان در حالى وارد مسجد مى‌شود که هیچ کدام از این دو عمل را انجام نداده است؛ یعنى ابتدا وارد مسجدالحرام مى‌شود و اول طواف بعد صلاة، سپس سعى مى‌کند و بعد باید یا سر را بتراشد و یا مو را کوتاه کند. 🔹 پس این دو حالت «رُؤُوسَکُمْ» در حج است؛ یعنى در منى این کارها را انجام مى‌دهد: اول به عرفات مى‌رود بعد به مشعر و سپس به منى مى‌رود، بعد از آن سر را مى‌تراشد و در مکه اعمال حج را انجام مى‌دهد و وقتى وارد مسجدالحرام مى‌شود سر را تراشیده یا مو را کوتاه کرده است. پس «لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرَامَ إِن شَاء اللَّهُ آمِنِینَ» مربوط به حج است.(5) @salmanraoofi ادامه گفتار را دنبال کنید👇👇👇
📌 تبیین کردند: ✒️ آیا تاریخ در استنباط احکام نقش دارد؟ 🔅🔅🔅 🔹 نقد: با وجود این‌که به همه بزرگان و به‌طور خاص، به این دو فقیه بزرگوار، احترام مى‌گذاریم، اما این فتوا اشتباه است؛ چون از تاریخ پیامبر اسلام‌ صلی الله علیه و اله و سلم آگاه نبوده‌اند. بدین‌گونه که اگر نگاهى به کتاب‌هاى تاریخ مثل «سیره ابن‌هشام» و «ابن‌اسحاق» یا «فروغ ابدیت» داشته باشیم، متوجه مى‌شویم که این آیه در سال ششم هجرى نازل شده و پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم در این سال در عالم رؤیا دید که خود و یارانش وارد مسجدالحرام شده‌اند و سرها را تراشیده یا موها را کوتاه کرده‌اند. حضرت از خواب بیدار شد و فرمود: یاران من! چنین خوابى دیدم. قرآن مى‌فرماید: «این خواب رؤیاى صادقه بود.»(6) 🔸 بعد پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم دستور داد هفتصد یا هشتصد نفر آماده شدند تا عمره مفرده به جاى آورند و وقتى به حدیبیه رسیدند (اول محرم)، قریش با تمام قدرت جلوى آن‌ها را گرفتند و گفتند: اگر شما با این حالت وارد شوید، براى ما چیزى باقى نمى‌ماند. بعد از چند روز، صلح نامه‌اى بین پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم و قریش نوشته شد؛ به این مضمون که پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم امسال برگردد و سال دیگر، همین موقع بیاید و سه روز در مکه بماند و با کمال امنیت برگردد. 🔸 بنابراین آیه شریفه ناظر به عمره مفرده است نه حج، پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و اله و سلم تا مکه را فتح نکرده بود حج نکرد و سال بعد طبق قرارداد، عمره به‌جا آورد، طواف کرد، سعى کرد، عده‌اى سر را تراشیدند و عده‌اى هم مو را کوتاه کردند.(7) 🔸 پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: «اهلاً بالمقصّرین». عده‌اى گفتند که یک گروه حلق کرده‌اند، پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم فرمود: «اهلاً بالمحلّقین». بنابراین بعد از گذشت سه روز، قریش یک لحظه هم اجازه نداد که پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم تأخیر کند و بلافاصله بت‌هایى را که براى ورود پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم برداشته بودند در مکانشان قرار دادند. یکى از یاران پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم که سعى وى عقب‌افتاده بود مى‌خواست طواف کند، اما بت‌ها را گذاشته بودند و او موفق نشد که سعى کند تا این‌که این آیه شریفه نازل شد: «اِنَّ الصَّفَا وَالْمَرْوَةَ مِن شَعَآئِرِ اللّهِ فَمَنْ حَجَّ الْبَیْتَ أَوِ اعْتَمَرَ فَلاَ جُنَاحَ عَلَیْهِ أَن یَطَّوَّفَ بِهِمَا وَمَن تَطَوَّعَ خَیْرًا فَإِنَّ اللّهَ شَاکِرٌ عَلِیمٌ؛(8) صفا و مروه از نشانه‌هاى خدا است. بنابراین کسانى که حج خانه خدا و یا عمره انجام مى‌دهند، مانعى نیست که در آن دو طواف کنند و کسى که فرمان خدا را در انجام کارهاى نیک اطاعت کند خداوند پذیراى اعمال او و از آن آگاه است.» 🔹 فقها بحث مى‌کنند که چرا خداوند گفت: «فلاجناح» و نفرمود: «یجب». این بحث هم در تاریخ آمده است. آن مرد گفت: من سعى نمى‌کنم؛ چون یک طرف بت عزى و در طرف دیگر هم بتى دیگر است. این‌جاست که قرآن مى‌گوید: «فلا جناح» اشکالى ندارد، تو در همین حالت هم سعى کن و آن بت‌ها را نادیده بگیر! بنابراین آیه شریفه ناظر به عمره مفرده است و ربطى به حج ندارد. 🔹 از این‌رو نظر آیت‌الله خویى که مى‌فرماید: «محلقین و مقصرین» حال از «لَتَدخُلُنَّ» است، اشتباه است، بلکه این دو واژه حال از «آمنین» هستند. «لتدخُلُنَّ المسجد الحرام ان شاءالله آمنین» یعنى شما وارد مکه شوید گرچه مکه در قبضه مشرکین است، ولى فکر نکنید که به شما لطمه‌اى مى‌زنند شما در امنیت خواهید بود. سرها را بتراشید و موها را کوتاه کنید. بنابراین دو واژه محلقین و مقصرین حال است از ضمیر در آمنین که جمع است. ✅ نتیجه این مى‌شود که یک اشتباه فقهى، از عدم آگاهى نسبت به تاریخ پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم ناشى شده است و اگر آگاهى داشتند هرگز به آیه، این‌گونه استدلال نمى‌کردند. 2. مسح بر نعلین 🔹 مورد دوم، مسئله مسح بر نعلین (خفین) است که بین شیعه و سنى اختلافى است. شیعه مسح بر نعلین و خفین را جایز نمى‌داند،(9) ولى اهل‌سنت در حال اختیار نیز مسح بر خفین را جایز مى‌دانند. براى این حکم از تاریخ استدلال آورده مى‌گویند: «جریربن عبدالله بجلى» که از صحابه پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم بود، وضو گرفت و بعد از وضو بر نعلینش مسح کرد. یارانش به او گفتند: «چرا این‌گونه مسح کردى؟» جریر براى توجیه عملش به رفتار پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم استدلال کرد و گفت: «خودم دیدم پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم این‌گونه مسح مى‌کرد»!(10) @salmanraoofi ادامه گفتار را دنبال کنید👇👇👇
📌 تبیین کردند: ✒ آیا تاریخ در استنباط احکام نقش دارد؟ 🔅🔅🔅 🔹 نقد ما در مقام درستى یا نادرستى حدیث نیستیم. شما فرض کنید که سند این حدیث صحیح است، ولى این استدلال، نادرست است. براى روشن شدن نادرستى این استدلال باید دو مطلب را در نظر بگیریم: 1. سوره مائده آخرین سوره‌اى است که در سال دهم بر پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و اله و سلم نازل شده است و آیه وضو «فاغْسِلُواْ وُجُوهَکُمْ وَأَیْدِیَکُمْ إِلَى الْمَرَافِقِ»(11) در این سوره است. همه فقها مى‌گویند که آن‌چه در سوره مائده است، هیچ ناسخى ندارد، یعنى آیه‌اى بعد از آن نازل نشده است تا حکم آن را از بین ببرد. 2. جناب «جریربن عبدالله» در سال نهم هجرت مسلمان بوده؛ چون وقتى نجاشى در سال نهم درگذشت و پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم بر وى نماز خواند، جریر هم در این نماز شرکت داشته است. 🔹 با توجه به این دو مطلب، استدلال فوق صحیح نیست، چون احتمال مى‌رود این که پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و اله و سلم بر نعلین خود مسح کرده در سال نهم هجرت بوده؛ در حالى که آیه وضو در سال دهم نازل شده است. بنابراین باید بگوییم که آیه وضو ناسخ عمل پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم در سال‌هاى قبل از آن بوده است. 🔹 بنابراین هم جریر درست مى‌گوید و هم عمل پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم درست است و هم قرآن صحت دارد، اما با توجه به دو دوره زمانى در این بحث، قرآن عمل پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم را نسخ مى‌کند. پس متوجه مى‌شویم که عدم توجه به تاریخ یا آگاهى نداشتن از تاریخ، فقیه را دچار چنین اشتباهى مى‌کند. 3. توهم نسخ متعه «فَمَا اسْتَمْتَعْتُم بِهِ مِنْهُنَّ فَآتُوهُنَّ أُجُورَهُنَّ فَرِیضَةً وَلاَ جُنَاحَ عَلَیْکُمْ فِیمَا تَرَاضَیْتُم بِهِ مِن بَعْدِ الْفَرِیضَةِ؛(12) زنانى که ازدواج موقت مى‌کنید مهر آن‌ها را بپردازید و گناهى نیست بر شما در آن‌چه که بعد از تعیین مهر با یکدیگر توافق کرده‌اید، خداوند دانا و حکیم است.» 🔹 غالب مفسرین مى‌گویند که این آیه درباره متعه (ازدواج موقت) است(13)، ولى عده‌اى مى‌گویند: این آیه توسط پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و اله و سلم نسخ شده است؛ بدین‌گونه که پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم در جنگ اوطاس بعد از فتح مکه سه روز اجازه داد تا اصحابش با زنان عقد موقت ببندند، ولى بعد از سه روز آن را تحریم و نسخ کرد. یعنى در واقع مى‌خواهند بگویند پیامبر اکرم‌ صلی الله علیه و اله و سلم این آیه را در جنگ خاصى به نام اوطاس عملى کرد و بعد نسخ کرد. جنگ اوطاس هم مربوط به سال هشتم هجرى است. 🔹 نقد: اولاً: چطور مى‌گویید که این آیه در سال هشتم نازل شده؛ در حالى که این آیه شریفه در سوره نساء است و آیات سوره نساء از آیاتى است که اول هجرت بر پیامبر‌ صلی الله علیه و اله و سلم نازل شده است. بنابراین آیه استمتاع در اوایل هجرت نازل شده، نه در جنگ اوطاس. لازمه حرف شما این است که آیه شریفه در سال هشتم و در واقعه اوطاس نازل شده و در همان سال و در همان واقعه نسخ شده باشد. ثانیاً: مى‌گویند: نکاح متعه با فحشا فرق نمى‌کند و شما (شیعه) فقط اسمش را عوض کرده‌اید. این سخن اشتباه است؛ چون لازمه‌اش این است که قرآن فحشا را ترویج کند؛ در حالى که قرآن مى‌فرماید: «اِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِیتَاء ذِى الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛(14) خداوند به عدل و احسان و بخشش به نزدیکان فرمان مى‌دهد و از فحشا و منکر و ستم نهى مى‌کند. خداوند به شما اندرز مى‌دهد شاید متذکر شوید.» 🔹 فحشا کجا و عقد موقت کجا؟!! عقد موقت اسلامى این‌گونه است که وقتى زن و مردى عقد موقت بستند، مردان دیگر، بر این زن حرام مى‌شوند، اگر بچه داشت متعلق به هر دو نفر است، اگر وقتش تمام شد، زن باید عده نگه دارد و بعد از عده، مى‌تواند با دیگران ازدواج کند. اگر این عقد موقت درست اجرا شود، جلوى فحشا گرفته خواهد شد. به همین خاطر است که امیرالمؤمنین‌ علیه السلام مى‌فرمایند: «لولا أنّ عمرَ نهى عن المتعةِ ما زَنى إلاّ شقىّ».(15) 🔹 الأن مى‌بینید کشورهاى غربى و حتى کشورهاى مسلمان عرب، با معضل فحشا روبه‌رو شده‌اند، چون جوان‌ها توان ازدواج ندارند. 🔹 بنابراین یکى از افتخارات اسلامى و شیعى ما این است که اسلام در فکر این مشکل هم بوده که بر فرض، جوان دانشجوى ما که مثلاً در لندن زندگى مى‌کند و توانایى ازدواج دائم را ندارد، خویشتن‌دارى هم برایش ممکن نیست، چه کند؟ نعوذ بالله به خانه‌هاى فحشا برود و یا ازدواج موقت کند که سالش، وقتش و تمام شرایط آن معین باشد؟ @salmanraoofi ادامه گفتار را دنبال کنید👇👇👇
📌 تبیین کردند: ✒ آیا تاریخ در استنباط احکام نقش دارد؟ 🔅🔅🔅 4. جهر به «بسم الله» در صلوات اخفاتیه 🔹 فقیهان شیعه فتوا مى‌دهند که جهر به «بسم الله» در صلوات اخفاتیه نیز مستحب است. چرا؟ چون در حدیث آمده است: «علائم الایمان خمس منها الجهر ببسم الله‌ الرحمن الرحیم».(16) 🔹 نقد: اگر به تاریخ مراجعه کنیم ظاهرش این است که اختلاف امیرمؤمنان با امویان در صلوات جهریه بوده، نه اخفاتیه، زیرا امویان یا بسم‌الله را نمى‌گفتند و اگر مى‌گفتند، آهسته مى‌گفتند، ولى على‌ علیه السلام آشکارا مى‌گفت: و از این‌جا اموى از علوى بازشناخته مى‌شد، ولذا حضرت به عامل خود در مصر نوشت: «و امرت الناس بالجهر ببسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم».(17) 🔹 وگرنه عدم جهر در صلوات اخفاتیه طبق قاعده است و این نمى‌تواند شعار اموى باشد. این‌جاست که تاریخ مى‌تواند در استنباط مؤثر باشد. 🔹 ولى در عین حال در برخى از روایات ما جهر و عدم جهر مطلق و برخى در مورد صلوات اخفاتیه است. شاید همین امور سبب افتاء به جهر شده است و اگر از این‌ها صرف نظر کنیم آن اطلاقات ناظر به صلوات جهریه است. .............................................. پی‌نوشت‌ها 1. ادوار الفقه الاسلامى، آیت‌الله‌العظمى سبحانى؛ 2. آیت‌الله‌‌العظمی سبحانى، الحج فى الشریعه الاسلامیه/ج2/ص285؛ 3. المعتمد فى شرح المناسک، آیت‌الله‌‌العظمی خویى/ج29/ص325 (مناسک حج حلق و تقصیر)؛ 4. فتح/27؛ 5. فتح/27؛ 6. آیت‌الله‌‌العظمی سبحانى، فروغ ابدیت/ص667؛ 7. همان/ص680 به نقل از سیره حلبى/ج3/ص24؛ 8. بقره/158؛ 9. عروةالوثقى، سیدمحمد کاظم طباطبایى یزدى/ج1/ص209 تا 212 (باب افعال وضو)؛ 10. بدائع الصنائع فى ترتیب الشرایع، علاءالدین ابى‌بکربن مسعود کاسانى، حنفى/ج1/ص17 - 16؛ 11. مائده/6؛ 12. نساء/24؛ 13. المیزان، علامه طباطبایى/ج4/ص431 تا 434؛ 14. نحل/90؛ 15. تفسیر طبرى/ج5/ص9؛ 16. العروةالوثقى/ص 649، فى الجهر والاخفات، المسألة 20؛ 17. کافى/ج7. @salmanraoofi
پژوهشکده ادیب فقه جواهری برگزار می کند: کارگاه آموزشی معنا شناسی و قرآن کریم در این کارگاه استاد محترم حجت الاسلام و المسلمین دکتر قائمی نیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، مباحث نوین معناشناسی و نقش آن در فهم قرآن کریم را مطرح می سازند. این کارگاه در ده جلسه پیوسته از تاریخ شنبه 98/2/28 در استان قم، پژوهشکده ادیب فقه جواهری از ساعت 22 تا 23 برگزار می گردد. علاقه مندان جهت ثبت نام می توانند با شماره 09197459063 تماس حاصل فرمایند. در کانال پژوهشکده ادیب فقه جواهری عضو شوید: @adab89 @salmanraoofi
به کوشش استاد ابوالقاسم ؛ کتاب «فقه هسته‌ای» متشر شد 🔅🔅🔅 این کتاب شامل مجموعه مقالات همایش ملی درباره حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌باشد که به کوشش توسط فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و منتشر شده است. برای آشنایی با کتاب فقه هسته ای پست زیر را دنبال کنید @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📖🖋به گزارش خبرنگار اجتهاد، هم‌زمان با اتهام‌زنی‌های غربیان و پیوند برنامه‌ هسته‌ای ایران با مبانی شرعی دین اسلام با افتائات و القائات هرروزه سیاست‌ورزان غربی و عربی با طرح پرونده‌ هسته‌ای ایران، در القای این کژاندیشی به رهبران ملل دیگر کوشیدند که ایران نیز برهمین مسلک فقهی طیّ طریق کرده و ساخت سلاح هسته‌ای را منطبق با مبانی شرعی و فقهی خود در دستور کار قرار داده است. ◻️مقام معظم رهبری فتوای تاریخی خود را با اتکا به ادبیات دینی و مستندات فقهی ارائه نمود. ایشان در پیام به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه (فروردین ۱۳۸۹)، نه‌تنها ساخت و بهره‌گیری از سلاح هسته‌ای را با حکم حرمت مواجه دانست، بلکه همین حکم را به سایر سلاح‌های کشتارجمعی نیز تسری داد. ◽️از این رو، کتاب «فقه هسته‌ای» شامل مجموعه مقالات همایش ملی «فقه هسته‌ای» درباره حرمت استفاده از سلاح‌های کشتار جمعی می‌باشد که توسط گروه فقه و حقوق اسلامی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در تاریخ‌های ۱۳۹۲/۱۱/۳۰ (تهران) و ۱۳۹۲/۱۲/۰۱ (قم) برگزار شده است که به کوشش استاد ابوالقاسم علیدوست عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم و رئیس اندیشکده فقه و حقوق اسلامی مرکز الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت، توسط پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی منتشر شده است. ◽️این اثر به محورهایی چون: «بیان نظر رهبری در دو ساحت چیستی‌شناسی و ماهیت‌شناسی»، «بیان اسناد پشتیبان»، «تبارشناسی نظریه» و «مقارنه میان اقتضائات فتوا و تعهد» می‌پردازد که به برای نخستین بار در سی و دومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عرضه شد. ◽️در پیش‌گفتار کتاب می‌خوانیم: ممنوعیت تولید، انباشت و بکارگیری سلاح‌های غیرمتعارف، اعم از هسته‌ای، شیمیایی و میکروبی، از مسائل مهم جهانی و مطرح در دوران معاصر است. به دنبال هجمه‌های تبلیغاتی از سوی رسانه‌های بیگانه، مبنی بر تلاش ایران برای دست‌یابی به سلاح‌های غیرمتعارف و کشتارجمعی، رهبر معظم انقلاب اسلامی، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مد‌ّظله‌العالی) موضع فقهی خویش را در مواضعی چند اعلان کردند. به تعبیر ایشان: به اعتقاد ما افزون بر سلاح هسته‌ای، دیگر انواع سلا‌ح‌های کشتارجمعی نظیر سلاح شیمیایی و سلاح میکروبی نیز تهدید جدی علیه بشریت تلقی می‌شوند. ما کاربرد این سلاح را حرام و تلاش برای مصونیت‌بخشیدن ابنای بشر از این بلای بزرگ را وظیفه‌ی همگان می‌دانیم (پیام به نخستین کنفرانس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای و عدم اشاعه؛ ۱۳۸۹/۰۱/۲۷). ◽️همچنین در مقطع دیگر فرمودند: ما اعتقاد به بمب اتم و سلاح هسته‌ای نداریم؛ دنبالش هم نخواهیم رفت. برطبق مبانی اعتقادی و دینی ما بکاربردن این‌گونه وسایل کشتارجمعی اصلاً ممنوع است، حرام است. این ضایع‌کردن نسل و حرث است که قرآن آن را ممنوع کرده است (بیانات در دیدار دست‌اندرکاران ساخت ناوشکن جماران؛ ۱۳۸۸/۱۱/۳۰). ◽️پوشیده نیست که گستره‌ یک فتوا تابع دلالت ادله و مستنداتی است که فتوا به آن مستند است. فتوا به تحریم تولید و کاربست سلاح‌های غیرمتعارف هم از این قاعده مستثنا نیست. فتوای مقام معظم رهبری نیزی مستند به ادله متقنی است که مقالات این مجموعه به تفصیل مورد بحث و بررسی قرار گرفته است. دلالت این اسناد به گونه‌ای است که نه اختصاص به مسلمانان و دارالاسلام دارد و نه موقت و مختص به زمان خاصی است. فتوای مزبور به ادله‌ای که بر حرمت و قبح ظلم، فتنه و افساد در زمین دلالت داشت مستند بود و پرواضح است که حرمت و قبح این امور، هیچ قیدی را نمی‌شناسد. همچنین با جستجو در منابع نمی‌‌توان نصّی پیدا کرد که‌‌‌ هادی به جواز تولید، انباشت، ‌خرید و فروش و کاربرد سلاح‌‌‌های کشتارجمعی باشد و اگر دلیلی یا نهادی پیدا شود که برای برخی این ایده را ایجاد کند، یا از سند معتبر برخوردار نیست و یا قابل توجیه و سازگاری با نصوص دالّ بر منع و حرمت امور مورد اشاره است. ◽️لازم به ذکر است، چاپ اول کتاب «فقه هسته‌ای» به کوشش ابوالقاسم علیدوست در ۴۰۰ صفحه و به قیمت ۴۸۰۰۰ تومان از سوی نشر پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی چاپ و روانه بازار کتاب شده است. علاقه‌مندان برای تهیه اثر می‌توانند از اینجا (کلیک کنیدhttp://www.poiict.org/cart) اقدام نمایند. @salmanraoofi
🔆گرامیداشت عارف کامل سید هاشم حداد ره 🔆با پیام فرزند و وارث علامه طهرانی آیت الله سیدصادق طهرانی دام ظله و افاضات 🔆استاد سید یدالله یزدانپناه 🔆آیت الله صدیقی 🔆استاد طاهر زاده 🔆حجت الاسلام و المسلمین امینی نژاد 🔆حجت الاسلام و المسلمین وکیلی 🔆حجت الاسلام و المسلمین واسطی @salmanraoofi
باسمه تعالی بحث مکتب شناسی کاربردی حول بحث استخاره امروز تعطیل است ان شاء الله از شنبه ساعت ۱۲.۲۰ قم بلوار جمهوری میدان سپاه بلوار شهید اخلاقی بعد از آژانس مسافرتی شاپرک آسمان پلاک ۱۲ طبقه اول برقرار است و آخر دعوانان ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۲/۲۵ @salmanraoofi
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 استاد علوی بروجردی از اعضاء اصلی نشست دوره ای اساتید: 🔹 هنر و افتخار نشست دوره‌ای این است که به احترام مراجع تقلید تاکنون به مسئله مرجعیت ورود پیدا نکرده و حتی یک رساله از اعضای این نشست بیرون نیامده است! #نشست_اساتید #مرجع_سازی #مناهج @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت 🔺 استاد سید محمدجواد علوی بروجردی 🔸 اعلام مرجعیت 🔸 انتشار رساله 🔻 پیش از این آقای علوی گفته بودند: ما در مجموعه نشست اساتید این هنر را داشتیم که به احترام بزرگان و #پیرمردها که الان هستند، از نشست اساتید، یک رساله هم بیرون نیامده؛ نه به احترام! ما به این رویه حوزوی عمل کردیم. 📌 پ.ن: دیگر احترام بزرگان لازم نیست؟ یا رویه متداول حوزوی نسخ شده است؟! #نشست_اساتید #مرجع_سازی #مناهج @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت ۲ 🔺 استاد هادوی تهرانی 🔸 اظهار تلویحی اعلمیت 🔸 اعلام مرجعیت 🔸 عدم انتشار رساله 📌 پ.ن: درست است که ظاهراً به احترام بزرگان، رساله منتشر نکردند؛ اما گویا آقایان مرجعیت خود را قطعی می‌دانند و دیگران را به تقلید از خود دعوت می‌کنند!! @Manahejj
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سبقت در اعلام مرجعیت ۳ 🔺 شیخ محمدجواد فاضل 🔸 تقلیل از شرایط مشهور تقلید و عدم لزوم اعلمیت 🔸 اعلام مرجعیت 🔸 عدم انتشار رساله #مرجع_سازی #مناهج @Manahejj
هدایت شده از روزنه
بخش استفتائات سایت یکی دیگر از سران ! اغلب سران تشکل موسوم به ، دفتر مراجعات و سایت شخصی دارند و در سایت شان به پاسخ می دهند! این قبیل امور معمولا مقدمه اعلان مرجعیت است و با وجود آنکه اغلب اساتید این افراد در قید حیات هستند، اعلام مرجعیت به این شکل، به عنوان یک چالش اخلاقی و سلوک غیر همسو با سیره بزرگان تشیع، محل حساسیت و پرسشگری عموم طلاب و روحانیون قرار گرفته است. وانگهی! این حجم‌ دفتر و رساله و مرجع، نهاد مرجعیت شیعه را در آینده نزدیک با بی سابقه مواجه خواهد کرد که گرچه موجب تسهیل روابط با نظام سیاسی خواهد شد، اما اقتدار مذهبی نهاد روحانیت (که همواره به عنوان پشتوانه و سرمایه تاریخی تشیع بوده) را به شدت به مخاطره خواهد انداخت. 🔶حاشیه اطلاع رسانی و دغدغه مندی حوزویان در این باب، نه به معنای نفی کلی حضرات(که آنان در جای خود محترم اند)، بلکه تذکاری است جهت جلوگیری از سوءاستفاده اطرافیان که گاه با اغراض غیرالهی، در شیپور تکثر و تفرق در مرجعیت و روحانیت، دمیده و می دمند. @rozaneebefarda
هدایت شده از دیوار طلاب
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♨️سیره حضرت آیت الله بهجت در اعلام و اقدام برلی مرجعیت ♨️حتی یک قدم نه قبل از مرجعیت و نه بعد از مرجعیت برای مرجعیت برنداشت! ♨️خدا را شاهد می‌گیرم هزار تومان هم خرج مرجعیت و تعریف خودش نكرد ♨️تا جایی که تحت اختیارش بود حتی اجازه نداد توی رسالش بنویسند «آیت‌الله العظمی» می‌نوشتند «العبد محمدتقی بهجت»! @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه
هدایت شده از دیوار طلاب
از تحرکات اخیر جریانات حوزوی برابر ۱ 🔻🔻🔻 عملکرد به ویژه سران و ارکان آن طی سالیان اخیر سوالات و ابهامات و انتقاداتی را بر انگیخته لذا باعث شده مراجع معظم تقلید، نهادهای حوزوی و جریانات انقلابی حوزه علیه این مجمع موضع گیری کنند در این باب نکات ذیل قابل توجه است ♻️ 1⃣تضعیف جایگاه مرجعیت برخی از رویکردها و اعمال سران نشست اساتید باعث تضعیف مرجعیت است که از جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد: 🔻الف) انتشار رساله و پاسخگویی به استفتائات با زنده بودن مراجع و اساتید معظم همین آقایان که متاسفانه این شائبه را ایجاد می کند که آقایان صلاحیتی همسنگ یا فراتر از مراجع معظم تقلید برای خود قائل هستند. ♻️علاوه بر اینکه این رفتار نقض صریح بیانات گذشته ایشان در خودداری و جلوگیری از انتشار رساله توسط اعضای نشست است. 🔻ب) دخالت دربرخی شئون مرجعیت همچون تقسیم گسترده پول بین اساتید به اسم و عنوان شخصی خود در حالیکه امور مالی حوزه تا کنون از طریق مراجع عظام تقلید اداره می شد و استقلال و سلامت حوزه و روحانیت نیز تا کنون از همین طریق تضمین شده است. تقسیم پول از طریقی غیر از مراجع و غیر عنوان وجوهات این خوف ر ایجاد می کند که پولهایی با منشاء نا معلوم وارد حوزه شده و استقلال و کرامت نهاد حوزه را زیر سوال برد. ♻️رفتارهایی مثل تقسیم پول با عنوان شخصی یا نشر رساله و امثال آن باعث شد حضرت آیت الله وحید در جلسه نشست اساتید با ایشان در دی ماه سال ۹۶ با یادآوری دنیاگریزی و فرار علمای صالح سلف از مقام و مرجعیت به گونه ای سران نشست اساتید را مورد نصحیت و انتقاد غیر مستقیم خود قرار دهند و در مورد دیگر با نوشته ای کتبی گواهی اجتهاد برای هر فردی را انکار کنند. 🔻ج) عدم توجه به جایگاه واقعی فقاهت و مرجعیت صالح که باعث بی مهری و عدم تعامل مناسب با برخی مراجع همچون آیت الله مکارم شیرازی شده و این شائبه را ایجاد می کند که توجه ویژه سران نشست اساتید به برخی مراجع به جهت جلب امکانات یا سلیقه خاص نشست اساتید درباره بزرگان است. ♻️ 2⃣ عملکرد نشست اساتید نسبت به ماموریت اعلام شده از ناحیه نشست ادعای سران نشست اساتید از تشکیل چنین مجمعی پیگیری امور مربوط به حوزه و روحانیت و به ویژه اساتید و مسائل صنفی آنها به دور از هرگونه جهت گیری و فعالیت متداول سیاسی است. ♻️در حالی که 🔻اولا: با توجه به ادعای ایشان همه اساتید باید مورد حمایت ایشان قرار گیرند نه فقط آن دسته از اساتیدی که به ایشان مراجعه کرده و زیر چتر آنها آمده اند. 🔻ثانیا: انتظار طبیعی و منطقی از سران نشست اساتید با توجه به ماموریت اعلام شده برای آن هماهنگی و تعامل با همه مراجع معظم، شورای عالی حوزه و مدیریت حوزه است که متاسفانه شاهد دخالت در برخی شئون مرجعیت و ناهماهنگی با نهادهای حوزوی هستیم و همین جهت باعث کدورت مرجع معظم آیت الله مکارم شیرازی شد. 🔻ثالثا: برخی رویکردها و مواضع سیاسی سران نشست اساتید به عنوان نشست اساتید و یا مواضع شخصی ایشان بدون لحاظ جایگاه عنوانی که در این تشکل دارند به ماموریت اعلامی ایشان لطمه وارد کرده و در برخی موارد در راستای برخی جهت گیری های خاص سیاسی قرار گرفته است. ♻️به طور مثال ملاقات سران نشست با رئیس دولت یازدهم و پیشنهاد تئوریزه کردن شعار اعتدال این دولت آیا در راستای اهداف اعلامی این نشست است یا نوعی کنشگری سیاسی با جهت گیری خاص؟!! 🔻در حالیکه ورود اساتید به این تشکل و رای ایشان به سران نشست برای اهداف و جهت گیری های خاص سیاسی نبوده و صرفا امور حوزوی و صنفی مورد لحاظ ایشان است. ♻️انتظار طبیعی و منطقی طلاب و اساتید سطوح عالی حوزه از سران نشست این است که اگر ایشان بنای فعالیت سیاسی و جهت گیری خاصی دارند آن را به طور رسمی اعلام کرده تا همه طلاب و اساتید تکلیف خود را برای حضور در این مجموعه بدانند. @khabarehowzeh ♨️رسانه مستقل خبر حوزه