باسمه تعالی
برادران و خواهران بزرگوار با این فضایی که علیه قم و خصوصا طلاب به وجود آمده اگر خانواده محترمتان از شما دعوت، بلکه اصرار برای حضور در ایام تعطیل نزد خودشان نکردند
شما ابدا ناراحت نشوید بلکه اگر دعوت و اصرار کردند اما جا و فضایی که شما میخواهید حضور پیدا کنید نگاه منفی ای به شما دارند و احتمال می دهید ناراحتی پیش بیاید
احترام و آبروی خودتان را حفظ کنید و اصلا حرفی و رفتاری مبنی بر علاقه به دیدار نداشته باشید
طلبه باید شخصیت خود را محترم بشمارد و خودش اول برای حفظ جایگاه خود تلاش کند
خودتان کاری نکنید که زحمت و بی احترامی درست بشود
اگر دعوت و اصراری شد و زمان و مکان اقتضاء داشت بروید و گرنه برنامه ای بریزید که سرتان گرم شود و دچار دلتنگی و ناراحتی نشوید
خوشبحال کسانی که با علم و کتاب و کار خو گرفته اند و از بیکاری و بی عاری متنفرند
و السلام
@salmanraoofi
rozeh AEFmtConversion1583436284791.mp3
11.22M
🔅بیانات حجت الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی تولیت محترم حوزه علمیه آیت الله حق شناس (فیلسوف الدوله_امین الدوله)
به مناسبت میلاد امام جواد علیه السلام و مشکلات و امتحانات روز
@hhaghshenas
@salmanraoofi
متاسفانه کرونای دوست عزیز، بزرگوار، خیرخواه و دلسوز جناب حجت الاسلام مرتضی فرحناک، مثبت اعلام شده برای سلامتی ایشان دعا کنید
حتما حمد شفا قرائت بفرمایید
@salmanraoofi
باسمه تعالی
با استعانت از خداوند متعال و استخاره
از فردا ان شاءالله برای اولین بار
بحث مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را
بر اساس کتاب غنای ایشان شروع خواهم کرد
زمان بحث: ساعت ۱۱ تا ۱۲
مکان: منزل بنده در پردیسان
دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده پیام بدهند
@srsr1359
متشکر
۱۳۹۸/۱۲/۱۶
پ ن: لازم به تذکر نیست که بزرگواران با رعایت مسائل بهداشتی تشریف بیاورند
@salmanraoofi
باسمه تعالی
اینستاگرام دارم شاید از طریق اینستاگرام هم برای نشر بحث اقدام کردم
البته چون از فضای اینستاگرام به شدت بدم می آید اینستا بنده به طور معمول تعطیل بوده و هست
ولی اگر دوستانی طالب پخش از طریق اینستاگرام هستند پیام بدهند
عجالتا نشانی اینستاگرام بنده این است👇
📱 instagram.com/salmanraoofisadr
والسلام
سلمان رئوفی
۱۳۹۸/۱۲/۱۷
@salmanraoofi
#ضد_براندازی8
#قرآن
#حدیث
#فقه_الحکومه
🔅🔅🔅
حدیث:
📚 14/ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الطُّوسِيُّ فِي أَمَالِيهِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِيٍّ ع فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ تُقَاتِلُهُمْ الدَّعْوَةُ وَاحِدَةٌ وَ الرَّسُولُ وَاحِدٌ وَ الصَّلَاةُ وَاحِدَةٌ وَ الْحَجُّ وَاحِدٌ فَبِمَ نُسَمِّيهِمْ قَالَ سَمِّهِمْ بِمَا سَمَّاهُمُ اللَّهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ فَقَالَ مَا كُلُّ مَا فِي كِتَابِ اللَّهِ أَعْلَمُهُ فَقَالَ أَمَا سَمِعْتَ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ « تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ». فَلَمَّا وَقَعَ الِاخْتِلَافُ كُنَّا نَحْنُ أَوْلَى بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بِدِينِهِ وَ بِالنَّبِيِّ ص وَ بِالْكِتَابِ وَ بِالْحَقِّ فَنَحْنُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ شَاءَ اللَّهُ مِنَّا قَتْلَهُمْ فَقَتَلْنَاهُمْ بِمَشِيئَتِهِ وَ إِرَادَتِهِ . وَ رَوَاهُ الْمُفِيدُ فِي أَمَالِيهِ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ بِلَالٍ16: مِثْلَهُ
▫ در امالی طوسی از اصبغ بن نباته آمده كه گفت: مردى نزد على آمد و گفت: اى امير مؤمنان، اين گروه كه با آنها مىجنگيم، دعوتشان (به توحيد، با ما) يكى است و پيامبر يكى و نماز يكى و حجّ يكى، پس آنها را به چه نام بناميم؟ گفت: آنها را به همان نامى مىخوانى كه خداوند در كتاب خود ايشان را ناميده است. گفت: من تمام مطالبى را كه در قرآن آمده نمىدانم. گفت: آيا نشنيدهاى كه خداوند فرمود: اين پيامبران را برخى بر بعضى برترى و فضيلت داديم خداوند با بعضی از آنان سخن گفت و بعضی را ترفیع درجه داد و عیسی بن مریم را نشانه های آشکار داد و او را با روح القدس تایید کرد و اگر خدا مىخواست پس از فرستادن پيامبران و معجزات آشكار، مردم با يك ديگر در مقام خصومت و قتال بر نمىآمدند. ليكن با يك ديگر به اختلاف و دشمنى برخاستند و برخى ايمان آورده و برخى كافر شدند ...»
پس چون اختلاف در ميانه ما افتاد ما شايستهتر به { شناخت حکم }خداوند و دینش و پيامبر و قرآن و حق بوديم. پس ماييم «آنان كه ايمان آوردهاند» و ايشانند «آنان كه كافر شدند» ، و خداوند پيكار با ايشان را اراده كرده و ما به خواست خداوند و اراده او به پيكار با آنان پرداختيم. و مفید در امالیش از علی بن هلال مثل این روایت را آورده .
⏪ ادامه دارد....
پانویس:
16.وقعة صفين ؛ ص 322 و أمالي المفيد ص 101 و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج11، ص 61 و ص: 62
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 37
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
⏪ 3. فقها و محدثین به نقل اختلاف نُسَخ اهتمام داشته اند تا جایی که به ذکر اختلاف نُسَخ حدیث در حد «و» و «ف» پرداخته اند ( برای مثال رجوع کنید به : روضة المتقین ، ج3 ، ص 277 و ج 4 ص 546 ، مرآة العقول ، ج 4 ، ص 285 ، الرسائل الاحمدیة ج 1 ، ص 187 ) بلکه گاهی اوقات اهمیت این اختلاف در نسخ کتب فقهی مورد توجه قرار گرفته ( جامع المقاصد ، ج 4 ، ص 55 ، و ج 11 ، ص 130 ، و مسالک الافهام ، ج5 ، ص246 ، جواهر الکلام ج 19 ، ص 32 ) از ثمرات مترتب بر این اختلاف در متن حدیث این است که لفظ حدیث هنگامی که با « ف » باشد گاهی میتوان حکم عامی را از تعلیل استفاده کرد و اگر « ف » به « و » تغییر پیدا کند چیزی که بر این تعلیل دلالت کن باقی نمی ماند .
⏪ 4.از مشکلات نقل بعضی جوامع حدیثی عدم اشاره به نسخ و مصاد حدیث است ، لذا در وسائل الشیعه غالبا اختلافات کتب اربعه را تذکر نمی دهد چه برسد به بقیه کتب ، و در جامع احادیث شیعه خصوص اختلافات کتب اربعه را در نقل روایت متذکر میشود نه مصادر دیگر ، در نتیجه اعتماد به این جوامع در نقل روایت و عدم رجوع به مصدر اصلی گاهی باعث به دست آوردن نتیجه غلطی میشود . مثلا این فقره در صحیحه ثانیه زراره وارد شده : « قلت : فهل علی ان شککت فی انه اصابه شیء انظر فیه ؟ قال : لا ...» پس گاهی از این فقره عدم لزوم فحص -حتی فحص کوتاهی- در شبهات موضوعیه استنتاج شده ، گرچه این استنتاج - بنا بر فرض صحت - مبنی بر این نسخه است ، در حالیکه روایت در علل الشرایع ، ج 2 ، ص 361 ، وارد شده و در آن بعد از عبارت « انظر فیه » گفتار « فاقلبه » اضافه آمده و استنتاج گذشته بنا بر این نقل صحیح نیست ، همچناکه روشن است . مراجعه کنید وسائل الشیعه ، ج 3 ، ص 46 ، ح 4192 ، باب 37 ابواب نجاسات ، ح1 . ح 1 ، جامع احادیث شیعه ، ج 2 ، ص 165 ، ح 1588 ، باب 23 از ابواب نجاسات ، ح 6 . 35
🔹 از آنچه گذشت روشن شد که یک بررسی نسخه و کار نسخه شناسی چه اثری میتواند در استنباط و ارائه نظر فقهی داشته باشد لذا لزوم اهتمام هر چه بیشتر به این علم و کنکاش و جستجو در نسخه های مختلف کتب حدیثی و فقهی معلوم میشود .
◀ د ) نکاتی راجع به مبانی و روشهای فقه الحدیثی :
فقه الحدیث یا علم درایه در نظر اکثر فقها علمیست که حالات عارض بر حدیث را به صورت اصطلاحات ارائه کرده و نگاهی هم به نقد و عیار سنجی حدیث از منظر متن دارد نگارنده در این مجال با توجه به استعمال فقه الحدیث در لسان متاخرین به معنایی اوسع به تبییین و توضیح اصطلاح فقه الحدیث به معنیای متاخر و مبانی قواعد و روشهای فقه الحدیثی فقها در فقه پرداخته و اهمیت این فن را با ارائه نکات نو تبیین ساخته است .
🔹 در این بحث نظر نگارنده به علم فقه الحدیث مصطلح نیست بلکه منظور از فقه الحدیث در این بحث سه حوزه مهم 1- مبانی و اصول فهم حدیث ،2 - روش ظهور گیری ، استظهار و فهم فقها از روایات و 3) مبانی قبول یا رد حدیث است .
🔹 فقه الحديث بدین معنی , اصول و قواعدى و مبانی ای دارد که هر كس به شرح و تفسير روايات رو كند, مى بايد اين قواعد را مدوَّن كرده باشد البته مى توان مبانی و مسلک شارحان حديث را در فقه الحديث, از شروح آنان به دست آورد؛ چنانكه مى توان مسلک فقها را در فقه الحديث, از كتب فقهى و اصولى آنان استخراج نمود.
🔹 بر اين پايه, با مرورى اجمالى بر كتب فقهى, اصولى, و دیگر مکتوبات نکات قابل توجه را در این سه حوزه ارائه میکنیم :
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
35.جرعه ای از دریا ، آثار عربی ، المنهج الصحیح فی تحقیق الکافی ، ص 254 و 255
@salmanraoofi
#نکته_های_نو_در_علوم_مقدماتی_اجتهاد 38
👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید.
⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد
🔅🔅🔅
✅ حوزه اول : مبانی و اصول فهم حدیث
مبانی و اصولی را برای فهم حديث از کتب اساطین فن به دست آمده که هر کدام از آنها شایسته دقت و موشکافی بیشتر هستند و میتوانند فقه یک فقیه را متحول کرده و متفاوت نسبت به فقهای دیگر نماید .
مهمترین مبانی در فهم حدیث که باید برای یک مجتهد مورد توجه قرار گیرند موارد ذیل است
◀ یک. پرهيز از جمود در فهم اخبار
مسئله مهمی که افق دید فقیه را از تعبد صرف به روایات به افق باز تفقّه میگشاید مبانی سیاسی فرهنگی اقتصادی اجتماعی فقیه و افق نگاه فقیه به اسلام هنگام فهم نص است .
🔹 آنچه در تشخیص حکم و رجوع به ادله لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که دین اسلام دین ارائه برنامه زندگی از گهواره تا گور برای همه اعصار است و این دین بهترین برنامه برای اداره مترقی جوامع بشری است و از ظرفیت لازم شامل برنامه، راهکار و انعطاف فوق العاده برخورداراست که ناشی از حکمت و علم الهی به نیازهای بشر است پس حکم تشخیص داده شده توسط فقیه باید حاوی مطالب گذشته است باشد تا با کلیات قوانین و نظام اسلامی تطابق داشته باشد .
🔹 و نکته ای که راجع به موضوعات شایسته است مورد عنایت باشد این است که در حوزه زندگى بخشهايى با دگرگونى و تحول همراه است و به عبارت فنی موضوعات همواره با تغییر شکل همراهند و بسيارى از ابزارها شكلها و قالبها در طول زمان دگرگون مى شوند و شكل گذشته خود را از دست مى دهند به طوری که روح آن موضوع اجتماعی فرهنگی سیاسی اقتصادی باقی مانده یا تهی از آن روح شده و تبدّل موضوع حاصل میشود تعیین حیطه اجتماعی سیاسی فرهنگی و ... موضوع نقش مهمی در تعیین حکم آن دارد و مسلما در اين گونه موارد احكام و دستورهاى دينى نيز از كلّيت و انعطافى برخوردارند تا بتوانند نقش هدايتى خود را ايفا كنند.
🔹 تطبیق حکم مناسب با موضوع با توجه به تغییراتی که در آن حاصل شده از عهده یک فقیه آ گاه به زمان و شرایط جامعه و در مواردی آ گاه به مسائل بین المللی بر می آید لذا فقیه باید به این اطلاعات و تحلیلها مسلط باشد گرچه بواسطه گروهی از مشاورین زبده به این اطلاعات و تحلیلها دست پیدا کند.
🔹 لذا نگاه به روایات با تعبد خشک و بدون توجه به
1) جایگاه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسیِ موضوعی که برایش حکم صادر شده
2) تطابق موضوع با جایگاه امروزی آن
3) توجه به هدف حکم صادر شده
4) سنجش شرایط زمانی و مکانی صدور این حکم و شرایط کنونی آن
و عدم تدبر و تعقل در ادله مسئله ایست که فقه فقیه را از پویایی انداخته و گرفتار جمود میکند سزاوار است آنان كه سراغ نصوص دينى مى روند از اين نكات غفلت نورزند؛ تا دچار جمود نشوند.
🔹 تفقه و تعقّل در ادله آن است كه با در نظر داشتن ظهور ادله با آن با تعبد خشک برخورد نشود؛ بلكه با توجه به مطالب گذشته با اين اعتقاد در فهم ادلّه تلاش شود که دین اسلام برای همه اعصار بوده و مخاطب قرآن کریم و ائمه علیهم السلام , همه انسانها در تمامى اعصار هستند و این دین پیشرفته ترین و جامعترین دین برای اداره بشریت و اسلام دین برنامه زندگی از گهواره تا گور در همه زمینه های سیاسی اجتماعی فرهنگی اقتصادی برای تمام اعصار است .
🔹 با توجه به این نکات و در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان فقیه باید بتواند بهترین دقیقترین و پیشرفته ترین راهکار را برای مسائل جوامع بشری ارائه کند و خیر دنیا و آخرت را برای بشر به ارمغان آورد .
⏪ ادامه دارد....
📝 پانویس:
35.جرعه ای از دریا ، آثار عربی ، المنهج الصحیح فی تحقیق الکافی ، ص 254 و 255
@salmanraoofi
باسمه تعالی
امروز و فردا ان شاء الله بحث مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برقرار است
ولی روز ۱۵ رجب، ۲۰ اسفند بحث تعطیل است
دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده
@srsr1359
پیام بدهند
@salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 توصیه معنوی رهبر انقلاب پیرامون تعطیلی اعتکاف امسال
🔻 حضرت آیتالله خامنهای همواره با اشاره به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در ایام البیض (۱۳-۱۵) ماه رجب آن را یک فرصت با ارزش برای صفا دادن به دل، توبه و خودسازی دانستهاند. مؤمنین و بهویژه جوانان نیز در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی با گرایش به این پدیدهی معنوی آن را مغتنم شمرده و برای استفاده از این پدیدهی معنوی در مساجد شهرها سه روز معتکف شدهاند.
🔹 اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و توصیهها و دستورالعملهای مجموعههای مسئول برای پرهیز از اجتماع به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری، قرار شد مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نشود.
🔹 با توجه به شرایط پیش آمده، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامهای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی اعتکاف را داشتند و اکنون از این فیض محروم ماندهاند توصیهای داشته باشند.
🔺 حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایامالبیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف امسال توصیهای مرقوم داشتند که متن آن را پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR منتشر میکند:
«کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم ماندهاند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیار علیه السلام بخوانند.»