eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی اینستاگرام دارم شاید از طریق اینستاگرام هم برای نشر بحث اقدام کردم البته چون از فضای اینستاگرام به شدت بدم‌ می آید اینستا بنده به طور معمول تعطیل بوده و هست ولی اگر دوستانی طالب پخش از طریق اینستاگرام هستند پیام بدهند عجالتا نشانی اینستاگرام بنده این است👇 📱 instagram.com/salmanraoofisadr والسلام سلمان رئوفی ۱۳۹۸/۱۲/۱۷ @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 14/ الْحَسَنُ بْنُ مُحَمَّدٍ الطُّوسِيُّ فِي أَمَالِيهِ عَنِ الْأَصْبَغِ بْنِ نُبَاتَةَ قَالَ: جَاءَ رَجُلٌ إِلَى عَلِيٍّ ع فَقَالَ يَا أَمِيرَ الْمُؤْمِنِينَ هَؤُلَاءِ الَّذِينَ تُقَاتِلُهُمْ الدَّعْوَةُ وَاحِدَةٌ وَ الرَّسُولُ وَاحِدٌ وَ الصَّلَاةُ وَاحِدَةٌ وَ الْحَجُّ وَاحِدٌ فَبِمَ نُسَمِّيهِمْ قَالَ سَمِّهِمْ بِمَا سَمَّاهُمُ اللَّهُ تَعَالَى فِي كِتَابِهِ فَقَالَ مَا كُلُّ مَا فِي كِتَابِ اللَّهِ أَعْلَمُهُ فَقَالَ أَمَا سَمِعْتَ اللَّهَ يَقُولُ فِي كِتَابِهِ‏ « تِلْكَ الرُّسُلُ فَضَّلْنا بَعْضَهُمْ عَلى‏ بَعْضٍ مِنْهُمْ مَنْ كَلَّمَ اللَّهُ وَ رَفَعَ بَعْضَهُمْ دَرَجاتٍ وَ آتَيْنا عِيسَى ابْنَ مَرْيَمَ الْبَيِّناتِ وَ أَيَّدْناهُ بِرُوحِ الْقُدُسِ وَ لَوْ شاءَ اللَّهُ مَا اقْتَتَلَ الَّذِينَ مِنْ بَعْدِهِمْ مِنْ بَعْدِ ما جاءَتْهُمُ الْبَيِّناتُ وَ لكِنِ اخْتَلَفُوا فَمِنْهُمْ مَنْ آمَنَ وَ مِنْهُمْ مَنْ كَفَرَ». فَلَمَّا وَقَعَ الِاخْتِلَافُ كُنَّا نَحْنُ أَوْلَى بِاللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ بِدِينِهِ وَ بِالنَّبِيِّ ص وَ بِالْكِتَابِ وَ بِالْحَقِّ فَنَحْنُ الَّذِينَ آمَنُوا وَ هُمُ الَّذِينَ كَفَرُوا وَ شَاءَ اللَّهُ مِنَّا قَتْلَهُمْ فَقَتَلْنَاهُمْ بِمَشِيئَتِهِ وَ إِرَادَتِهِ . وَ رَوَاهُ الْمُفِيدُ فِي أَمَالِيهِ‏ ، عَنْ عَلِيِّ بْنِ بِلَالٍ16: مِثْلَهُ ▫ در امالی طوسی از اصبغ‏ بن‏ نباته‏ آمده كه گفت: مردى نزد على آمد و گفت: اى امير مؤمنان، اين گروه كه با آنها مى‏جنگيم، دعوتشان (به توحيد، با ما) يكى است و پيامبر يكى و نماز يكى و حجّ يكى، پس آنها را به چه نام بناميم؟ گفت: آنها را به همان نامى مى‏خوانى كه خداوند در كتاب خود ايشان را ناميده است. گفت: من تمام مطالبى را كه در قرآن آمده نمى‏دانم. گفت: آيا نشنيده‏اى كه خداوند فرمود: اين پيامبران را برخى بر بعضى برترى و فضيلت داديم خداوند با بعضی از آنان سخن گفت و بعضی را ترفیع درجه داد و عیسی بن مریم را نشانه های آشکار داد و او را با روح القدس تایید کرد و اگر خدا مى‏خواست پس از فرستادن پيامبران و معجزات آشكار، مردم با يك ديگر در مقام خصومت و قتال بر نمى‏آمدند. ليكن با يك ديگر به اختلاف و دشمنى برخاستند و برخى ايمان آورده و برخى كافر شدند ...» پس چون اختلاف در ميانه ما افتاد ما شايسته‏تر به { شناخت حکم }خداوند و دینش و پيامبر و قرآن و حق بوديم. پس ماييم «آنان كه ايمان آورده‏اند» و ايشانند «آنان كه كافر شدند» ، و خداوند پيكار با ايشان را اراده كرده و ما به خواست خداوند و اراده او به پيكار با آنان پرداختيم. و مفید در امالیش از علی بن هلال مثل این روایت را آورده . ⏪ ادامه دارد.... پانویس: 16.وقعة صفين ؛ ص 322 و أمالي المفيد ص 101 و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص 61 و ص: 62 @salmanraoofi
37 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ 3. فقها و محدثین به نقل اختلاف نُسَخ اهتمام داشته اند تا جایی که به ذکر اختلاف نُسَخ حدیث در حد «و» و «ف» پرداخته اند ( برای مثال رجوع کنید به : روضة المتقین ، ج3 ، ص 277 و ج 4 ص 546 ، مرآة العقول ، ج 4 ، ص 285 ، الرسائل الاحمدیة ج 1 ، ص 187 ) بلکه گاهی اوقات اهمیت این اختلاف در نسخ کتب فقهی مورد توجه قرار گرفته ( جامع المقاصد ، ج 4 ، ص 55 ، و ج 11 ، ص 130 ، و مسالک الافهام ، ج5 ، ص246 ، جواهر الکلام ج 19 ، ص 32 ) از ثمرات مترتب بر این اختلاف در متن حدیث این است که لفظ حدیث هنگامی که با « ف » باشد گاهی میتوان حکم عامی را از تعلیل استفاده کرد و اگر « ف » به « و » تغییر پیدا کند چیزی که بر این تعلیل دلالت کن باقی نمی ماند . ⏪ 4.از مشکلات نقل بعضی جوامع حدیثی عدم اشاره به نسخ و مصاد حدیث است ، لذا در وسائل الشیعه غالبا اختلافات کتب اربعه را تذکر نمی دهد چه برسد به بقیه کتب ، و در جامع احادیث شیعه خصوص اختلافات کتب اربعه را در نقل روایت متذکر میشود نه مصادر دیگر ، در نتیجه اعتماد به این جوامع در نقل روایت و عدم رجوع به مصدر اصلی گاهی باعث به دست آوردن نتیجه غلطی میشود . مثلا این فقره در صحیحه ثانیه زراره وارد شده : « قلت : فهل علی ان شککت فی انه اصابه شیء انظر فیه ؟ قال : لا ...» پس گاهی از این فقره عدم لزوم فحص -حتی فحص کوتاهی- در شبهات موضوعیه استنتاج شده ، گرچه این استنتاج - بنا بر فرض صحت - مبنی بر این نسخه است ، در حالیکه روایت در علل الشرایع ، ج 2 ، ص 361 ، وارد شده و در آن بعد از عبارت « انظر فیه » گفتار « فاقلبه » اضافه آمده و استنتاج گذشته بنا بر این نقل صحیح نیست ، همچناکه روشن است . مراجعه کنید وسائل الشیعه ، ج 3 ، ص 46 ، ح 4192 ، باب 37 ابواب نجاسات ، ح1 . ح 1 ، جامع احادیث شیعه ، ج 2 ، ص 165 ، ح 1588 ، باب 23 از ابواب نجاسات ، ح 6 . 35 🔹 از آنچه گذشت روشن شد که یک بررسی نسخه و کار نسخه شناسی چه اثری میتواند در استنباط و ارائه نظر فقهی داشته باشد لذا لزوم اهتمام هر چه بیشتر به این علم و کنکاش و جستجو در نسخه های مختلف کتب حدیثی و فقهی معلوم میشود . ◀ د ) نکاتی راجع به مبانی و روشهای فقه الحدیثی : فقه الحدیث یا علم درایه در نظر اکثر فقها علمیست که حالات عارض بر حدیث را به صورت اصطلاحات ارائه کرده و نگاهی هم به نقد و عیار سنجی حدیث از منظر متن دارد نگارنده در این مجال با توجه به استعمال فقه الحدیث در لسان متاخرین به معنایی اوسع به تبییین و توضیح اصطلاح فقه الحدیث به معنیای متاخر و مبانی قواعد و روشهای فقه الحدیثی فقها در فقه پرداخته و اهمیت این فن را با ارائه نکات نو تبیین ساخته است . 🔹 در این بحث نظر نگارنده به علم فقه الحدیث مصطلح نیست بلکه منظور از فقه الحدیث در این بحث سه حوزه مهم 1- مبانی و اصول فهم حدیث ،2 - روش ظهور گیری ، استظهار و فهم فقها از روایات و 3) مبانی قبول یا رد حدیث است . 🔹 فقه الحديث بدین معنی , اصول و قواعدى و مبانی ای دارد که هر كس به شرح و تفسير روايات رو كند, مى بايد اين قواعد را مدوَّن كرده باشد البته مى توان مبانی و مسلک شارحان حديث را در فقه الحديث, از شروح آنان به دست آورد؛ چنانكه مى توان مسلک فقها را در فقه الحديث, از كتب فقهى و اصولى آنان استخراج نمود. 🔹 بر اين پايه, با مرورى اجمالى بر كتب فقهى, اصولى, و دیگر مکتوبات نکات قابل توجه را در این سه حوزه ارائه میکنیم : ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 35.جرعه ای از دریا ، آثار عربی ، المنهج الصحیح فی تحقیق الکافی ، ص 254 و 255 @salmanraoofi
38 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ✅ حوزه اول : مبانی و اصول فهم حدیث مبانی و اصولی را برای فهم حديث از کتب اساطین فن به دست آمده که هر کدام از آنها شایسته دقت و موشکافی بیشتر هستند و میتوانند فقه یک فقیه را متحول کرده و متفاوت نسبت به فقهای دیگر نماید . مهمترین مبانی در فهم حدیث که باید برای یک مجتهد مورد توجه قرار گیرند موارد ذیل است ◀ یک. پرهيز از جمود در فهم اخبار مسئله مهمی که افق دید فقیه را از تعبد صرف به روایات به افق باز تفقّه میگشاید مبانی سیاسی فرهنگی اقتصادی اجتماعی فقیه و افق نگاه فقیه به اسلام هنگام فهم نص است . 🔹 آنچه در تشخیص حکم و رجوع به ادله لازم است مورد توجه قرار گیرد این است که دین اسلام دین ارائه برنامه زندگی از گهواره تا گور برای همه اعصار است و این دین بهترین برنامه برای اداره مترقی جوامع بشری است و از ظرفیت لازم شامل برنامه، راهکار و انعطاف فوق العاده برخورداراست که ناشی از حکمت و علم الهی به نیازهای بشر است پس حکم تشخیص داده شده توسط فقیه باید حاوی مطالب گذشته است باشد تا با کلیات قوانین و نظام اسلامی تطابق داشته باشد . 🔹 و نکته ای که راجع به موضوعات شایسته است مورد عنایت باشد این است که در حوزه زندگى بخشهايى با دگرگونى و تحول همراه است و به عبارت فنی موضوعات همواره با تغییر شکل همراهند و بسيارى از ابزارها شكلها و قالبها در طول زمان دگرگون مى شوند و شكل گذشته خود را از دست مى دهند به طوری که روح آن موضوع اجتماعی فرهنگی سیاسی اقتصادی باقی مانده یا تهی از آن روح شده و تبدّل موضوع حاصل میشود تعیین حیطه اجتماعی سیاسی فرهنگی و ... موضوع نقش مهمی در تعیین حکم آن دارد و مسلما در اين گونه موارد احكام و دستورهاى دينى نيز از كلّيت و انعطافى برخوردارند تا بتوانند نقش هدايتى خود را ايفا كنند. 🔹 تطبیق حکم مناسب با موضوع با توجه به تغییراتی که در آن حاصل شده از عهده یک فقیه آ گاه به زمان و شرایط جامعه و در مواردی آ گاه به مسائل بین المللی بر می آید لذا فقیه باید به این اطلاعات و تحلیلها مسلط باشد گرچه بواسطه گروهی از مشاورین زبده به این اطلاعات و تحلیلها دست پیدا کند. 🔹 لذا نگاه به روایات با تعبد خشک و بدون توجه به 1) جایگاه اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، سیاسیِ موضوعی که برایش حکم صادر شده 2) تطابق موضوع با جایگاه امروزی آن 3) توجه به هدف حکم صادر شده 4) سنجش شرایط زمانی و مکانی صدور این حکم و شرایط کنونی آن و عدم تدبر و تعقل در ادله مسئله ایست که فقه فقیه را از پویایی انداخته و گرفتار جمود میکند سزاوار است آنان كه سراغ نصوص دينى مى روند از اين نكات غفلت نورزند؛ تا دچار جمود نشوند. 🔹 تفقه و تعقّل در ادله آن است كه با در نظر داشتن ظهور ادله با آن با تعبد خشک برخورد نشود؛ بلكه با توجه به مطالب گذشته با اين اعتقاد در فهم ادلّه تلاش شود که دین اسلام برای همه اعصار بوده و مخاطب قرآن کریم و ائمه علیهم السلام , همه انسانها در تمامى اعصار هستند و این دین پیشرفته ترین و جامعترین دین برای اداره بشریت و اسلام دین برنامه زندگی از گهواره تا گور در همه زمینه های سیاسی اجتماعی فرهنگی اقتصادی برای تمام اعصار است . 🔹 با توجه به این نکات و در نظر گرفتن شرایط زمان و مکان فقیه باید بتواند بهترین دقیقترین و پیشرفته ترین راهکار را برای مسائل جوامع بشری ارائه کند و خیر دنیا و آخرت را برای بشر به ارمغان آورد . ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 35.جرعه ای از دریا ، آثار عربی ، المنهج الصحیح فی تحقیق الکافی ، ص 254 و 255 @salmanraoofi
باسمه تعالی امروز و فردا ان شاء الله بحث مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برقرار است ولی روز ۱۵ رجب، ۲۰ اسفند بحث تعطیل است دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده @srsr1359 پیام بدهند @salmanraoofi
میلاد فخر عالم بشریت، اسلام و تشیع مبارک @salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 توصیه معنوی رهبر انقلاب پیرامون تعطیلی اعتکاف امسال 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره با اشاره به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در ایام البیض (۱۳-۱۵) ماه رجب آن را یک فرصت با ارزش برای صفا دادن به دل، توبه و خودسازی دانسته‌اند. مؤمنین و به‌ویژه جوانان نیز در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی با گرایش به این پدیده‌ی معنوی آن را مغتنم شمرده و برای استفاده از این پدیده‌ی معنوی در مساجد شهرها سه روز معتکف شده‌اند. 🔹 اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مجموعه‌های مسئول برای پرهیز از اجتماع به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری، قرار شد مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نشود. 🔹 با توجه به شرایط پیش آمده، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامه‌ای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی اعتکاف را داشتند و اکنون از این فیض محروم مانده‌اند توصیه‌ای داشته باشند. 🔺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایام‌البیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف امسال توصیه‌ای مرقوم داشتند که متن آن را پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR منتشر می‌کند: «کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم مانده‌اند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیار علیه السلام بخوانند.»
39 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ◀ امام خمينى یکی از پیشگامان این عرصه بوده و بر پرهيز از خطر تحجّر و جمود, تأكيد كرده و در فقه نيز بدان ملتزم بوده اند. ايشان در پاسخ به نامه يكى از شا گردان خود تأ كيد بر پرهيز از جمود در فهم روايات و اينكه اين امر به نا كامى دين در اداره زندگى مى انجامد داشته وبرای جمود مثالهایی , به موارد مصرف زکات ، مسابقه و تیر اندازی ، و شطرنج اشاره کرده اند .و در کتب خود به مواردی مثل آلات قصاص و آلت ذبح اشاره داشته اند . ⏪ دو. فهم حديث برپايه فهم محاورات عرفى؛ محاورات كتاب و سنّت بر پايه عرف است و شارع, جز گفتگوی عرفی , رويّه اى در القاى سخن خود ندارد. از اين رو, فقيه و مجتهد, براى آنكه بتواند مرادِ كتاب و سنّت را به درستى فهم كند, بايد با اين محاورات آشنايى و انس داشته باشد 37. ▪ همچنین باید دانست شارع در القاى احكام بر امّت, مانند يكى از مردمان است. محاوره و خطاب او مانند محاوره مردمان با يكديگر است؛ همان گونه كه قانونگذار عرفى ا گر به نجس بودن خونْ حكم راند موضوع آن سخن در مفهوم و مصداق, همان است كه عرفْ داورى مى كند. از اين رو رنگ را خون نمى داند و رنگ موضوع نجاست قرار نمى گيرد. همچنين است شارع در قوانينى كه به عرف القا كرده است؛ مفاهيم احكامش عرفى است و شناسايى مصداقش نيز موكول به عرف است 38. ▪ عدم توجه به این مسئله باعث شده که بعضی فقها خط را که مالیت و وجود عرفی دارد فاقد وجود و مالیت محسوب کنند و در خرید و فروش قرآن به فتوای خاصی برسند همچنین در بحث نجاست و طهارت لباسی که آغشته به عین نجاست است به فتوای خاصی رسیده اند. ⏪ سه. توجه به بُعد حکومتى پيامبر(ص) و ائمه(ع) تمام روايات صادر شده از پيامبر و ائمه(ع) تبليغى و بيان كننده حكم خدا نيستند؛ بلكه دسته اى از فرمانهاى رسيده از منصب و مقام ولايت امرى آنان صادر گشته است. روشن است كه دسته اول ثابت و جاودانه و براى همه زمانهاست؛ اما دسته دوم به شرايط و موقعيت هاى ويژه بسته است. برپايه همين قاعده پاره اى از تعارضها در سيره و رفتار معصومان و نيز در موضعگيرى هاى متفاوت آنان, حل مى گردد. ▪ بر همین پایه حضرت امام و آیه الله بروجردی تعارض بعضی احادیث را حل کرده اند . امام خمينى(ره) حديث «لاضرر» را حكم سلطانى و حكومتى مى داندو میفرمایند: [در حديث «لاضرر»] احتمال چهارمى است كه به نظر من رسيده است و در سخن ديگر عالمان نديده ام, و آن اين است كه نهى در اين حديث, به معناى نهى الهى نيست تا حكمى الهى باشد, مانند حرمت نوشيدن شراب و حرمت قمار؛ بلكه به معناى نهى حكومتى است كه از پيامبر(ص) به عنوان رئيس حكومت و دولتْ صادر شده است, نه به عنوان بيان كننده احكام شريعت39 . ▪ ایشان براساس همين قاعده فرموده است در روايات, هر كجا واژه هاى «قَضى», «أمر» و «حَكم» آمده است, به همان معناى حكم حكومتى است . 40 سپس ایشان نمونه های زیادی را برای شاهد نقل میکنند . ◀ همچنین آیه الله بروجردى ، روايات منقول از معصوم را در دو گروه طبقه بندى مى كند: گروهى كه جنبه فتوايى دارند, و گروهى كه جنبه دستورى و فرمانى دارند. روايت هاى دسته نخست, اوامر ارشادى هستند و به افزون از نقل حكم الهى دلالت نمى كنند. در حالى كه روايات دسته دوم, جنبه دستورى و فرمانى دارند. در گروه نخست, معصوم, بازخواست كننده نيست; نظير توصيه هايى كه پزشك به بيمارش مى كند و يا مفتى, حكم الهى را بيان مى كند; ولى در گروه دوم ، معصوم ، حق بازخواست دارد. گفتار آیه الله بروجردى در اين خصوص, چنين است: اوامر صادر از پيامبر(ص) و امامان(ع) بر دو گروه هستند: گروهى از پايگاه اِعمال مولويت و سلطه بر مردمْ صادر مى شود, چنان كه در سرپرستان عرفى نسبت به خدمتكارانشان صادر مى گردد. بدون ترديد, اين بخش از دستورها مولوى هستند و لازم است كه اطاعت شوند; چون طبق آيه ششم سوره احزاب, پيامبر اكرم, بر مردم, از خودشان اَولى است. گروه ديگر, از جايگاه بيان احكام و توضيح حكم واقعى در نزد خداوند, صادر مى شود كه همچون (بلكه عين) دستور مفتى در مقام افتا و دستور پزشك معالجْ نسبت به بيمار است. ترديدى نيست كه اين بخش از دستورها ارشادى و بيان كننده حكم واقعى در نزد خداوند هستند و نه دستورهاى مولوى. بنابراين, در صورت مخالفت آنان, نمى توانند بازخواست كنند, چنان كه پزشك نمى تواند بازخواست كند 41. ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 37.الرسائل(امام خمینی ), ج2, ص96ـ97. 38.الاستصحاب, امام خمینی ص220. 39. بدائع الدرر فى قاعدة نفى الضرر, ص86 و 113ـ114. 40. بدائع الدرر , ص109 41. نهایه التقریر .ج1, ص427 @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 15/ ابْنُ شَهْرَآشُوبَ فِي مَنَاقِبِهِ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع: أَنَّهُ ذَكَرَ الَّذِينَ حَارَبَهُمْ عَلِيٌّ ع فَقَالَ أَمَا إِنَّهُمْ أَعْظَمُ جُرْماً مِمَّنْ حَارَبَ رَسُولَ اللَّهِ ص قِيلَ لَهُ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ أُولَئِكَ كَانُوا أَهْلَ جَاهِلِيَّةٍ وَ هَؤُلَاءِ قَرَءُوا الْقُرْآنَ وَ عَرَفُوا أَهْلَ الْفَضْلِ فَأَتَوْا مَا أَتَوْا بَعْدَ الْبَصِيرَةِ 17. ورد فی دعائم الاسلام مثله 18. ▫ ابن شهر آشوب در مناقبش از امام باقر«ع» آورده : صحبت از آنان که با علی« ع» جنگیدند شد پس فرمود : آنها جرمشان از کسانی که با پیامبر جنگیدند بیشتر بود به ایشان گفتن پسر رسول خدا چگونه این امر می¬شود ؟ فرمود: انها اهل جاهلیت بودند و اینها قرآن می¬خوانند و اهل فضل را می¬شناسند پس بعد از بصیرت کردند آنچه کردند. و در دعائم الاسلام مثل این روایت آمده است . 🔅🔅🔅 📚 16/ فُرَاتُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْكُوفِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ بَزِيعٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ : يَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِينَ « قَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ » ثُمَّ قَالَ هَؤُلَاءِ الْقَوْمُ هُمْ وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ يَعْنِي أَهْلَ صِفِّينَ وَ الْبَصْرَةِ وَ الْخَوَارِجَ‏19 . ▫ فرات ابن ابراهیم کوفی در تفسیرش از حسن بن علی بن بزیع با سند پیوسته از امام صادق نقل کرد که فرمود امیرالمومنین علیه السلام فرمود : ای گروه مسلمین « امامان کفر را بکشید چرا که آنها عهدی ندارند باشد که دست بردارند » فرمود : به خدای کعبه قسم آن قوم ، آنها ؛ اهل صفین و بصره و خوارج منظورند . ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 17.المناقب لابن شهرآشوب ج 3 ص 218. و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص 61 و ص: 62 18. دعائم الإسلام ج 1 ص 388. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص: 67 19.تفسير فرات الكوفيّ ص 57 و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص: 63 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی با استعانت از خداوند متعال و استخاره از فردا ان شاءالله برای اولین بار بحث مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را بر اساس کتاب غنای ایشان شروع خواهم کرد زمان بحث ساعت ۱۱ تا ۱۲ مکان منزل بنده در پردیسان دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده پیام بدهند @srsr1359 متشکر ۱۳۹۸/۱۲/۱۶ پ ن: لازم به تذکر نیست که بزرگواران با رعایت مسائل بهداشتی تشریف بیاورند @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 17/ فی تفسیر العیاشی عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ قَالَ : « سَمِعْتُ عَلِيّاً ع يَوْمَ الْجَمَلِ وَ هُوَ يَحُضُّ النَّاسَ عَلَى قِتَالِهِمْ وَ يَقُولُ وَ اللَّهِ مَا رُمِيَ أَهْلُ هَذِهِ الْآيَةِ بِكِنَانَةٍ قَبْلَ الْيَوْمِ‏ « فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ» فَقُلْتُ لِأَبِي الطُّفَيْلِ مَا الْكِنَانَةُ قَالَ السَّهْمُ يَكُونُ مَوْضِعَ الْحَدِيدِ ، فِيهِ عَظْمٌ تُسَمِّيهِ بَعْضُ الْعَرَبِ الْكِنَانَةَ .20 » ▫ در تفسیر عیاشی از ابی طفیل نقل شده که گفت : از علی در حالیکه مردم را تشویق به جنگ با آنان می کرد شنیدم که میگفت : به خدا قسم تیر اهل این آیه در جای تیر خودشان قبل از امروز قرار نگرفته اند «امامان کفر را بکشید چرا که آنها عهدی ندارند باشد که دست بردارند» پس به ابی طفیل گفت کنانه چیست ؟ گفت : تیری که در جایگاه آهنی است درونش بزرگ است بعض عرب آنرا کنانه می¬گویند. 🔅🔅🔅 📚 18/ فی تفسیر العیاشی عَنْ أَبِي عُثْمَانَ مَوْلَى بَنِي قُصَيٍّ قَالَ: شَهِدْتُ عَلِيّاً ع سُنَّتَه كُلَّهَا فَمَا سَمِعْتُ مِنْهُ وَلَايَةً وَ لَا بَرَاءَةً وَ قَدْ سَمِعْتُهُ يَقُولُ عَذَرَنِي اللَّهُ مِنْ طَلْحَةَ وَ الزُّبَيْرِ بَايَعَانِي طَائِعَيْنِ غَيْرَ مُكْرَهَيْنِ ثُمَّ نَكَثَا بَيْعَتِي مِنْ غَيْرِ حَدَثٍ أَحْدَثْتُهُ وَ اللَّهِ مَا قُوتِلَ أَهْلُ هَذِهِ الْآيَةِ مُنْذُ نَزَلَتْ حَتَّى قَاتَلْتُهُمْ‏ « وَ إِنْ نَكَثُوا التوبة 9: 12» الْآيَةَ . 21 ▫ از ابی عثمان بنده بنی قصی که گفت : شاهد کل شیوه علی«ع» بودم پس از او دوستی و بیزاری { بیجا} ندیدم و شنیدم که می¬فرمود : خداوند مرا در طلحه و زبیر عذر داده با من بدون کراهت بیعت کردند سپس بیعت مرا شکستند بدون اینکه من کاری{زشت} واقع کرده باشم به خدا قسم اهل این آیه از وقتی که نازل شد کشته نشدند تا اینکه من با آنان جنگیدم « و اگر پیمان شکستند ...» ادامه آیه . ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 20.. تفسير العيّاشيّ ج 2 ص 78 ح 24. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص: 64 21.. تفسير العيّاشيّ ج 2 ص 79 ح 28. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص: 65 @salmanraoofi