eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
باسمه تعالی امروز و فردا ان شاء الله بحث مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای برقرار است ولی روز ۱۵ رجب، ۲۰ اسفند بحث تعطیل است دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده @srsr1359 پیام بدهند @salmanraoofi
میلاد فخر عالم بشریت، اسلام و تشیع مبارک @salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 توصیه معنوی رهبر انقلاب پیرامون تعطیلی اعتکاف امسال 🔻 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای همواره با اشاره به برگزاری مراسم معنوی اعتکاف در ایام البیض (۱۳-۱۵) ماه رجب آن را یک فرصت با ارزش برای صفا دادن به دل، توبه و خودسازی دانسته‌اند. مؤمنین و به‌ویژه جوانان نیز در طول سالیان بعد از انقلاب اسلامی با گرایش به این پدیده‌ی معنوی آن را مغتنم شمرده و برای استفاده از این پدیده‌ی معنوی در مساجد شهرها سه روز معتکف شده‌اند. 🔹 اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و توصیه‌ها و دستورالعمل‌های مجموعه‌های مسئول برای پرهیز از اجتماع به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری، قرار شد مراسم معنوی اعتکاف در سراسر کشور برگزار نشود. 🔹 با توجه به شرایط پیش آمده، رئیس ستاد مرکزی اعتکاف با ارسال نامه‌ای از رهبر انقلاب درخواست کرد برای کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی اعتکاف را داشتند و اکنون از این فیض محروم مانده‌اند توصیه‌ای داشته باشند. 🔺 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در پاسخ به این نامه و برای استفاده از فرصت ایام‌البیض ماه رجب به تمام مشتاقان مراسم معنوی اعتکاف امسال توصیه‌ای مرقوم داشتند که متن آن را پایگاه اطلاع‌رسانی KHAMENEI.IR منتشر می‌کند: «کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم مانده‌اند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیار علیه السلام بخوانند.»
39 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ◀ امام خمينى یکی از پیشگامان این عرصه بوده و بر پرهيز از خطر تحجّر و جمود, تأكيد كرده و در فقه نيز بدان ملتزم بوده اند. ايشان در پاسخ به نامه يكى از شا گردان خود تأ كيد بر پرهيز از جمود در فهم روايات و اينكه اين امر به نا كامى دين در اداره زندگى مى انجامد داشته وبرای جمود مثالهایی , به موارد مصرف زکات ، مسابقه و تیر اندازی ، و شطرنج اشاره کرده اند .و در کتب خود به مواردی مثل آلات قصاص و آلت ذبح اشاره داشته اند . ⏪ دو. فهم حديث برپايه فهم محاورات عرفى؛ محاورات كتاب و سنّت بر پايه عرف است و شارع, جز گفتگوی عرفی , رويّه اى در القاى سخن خود ندارد. از اين رو, فقيه و مجتهد, براى آنكه بتواند مرادِ كتاب و سنّت را به درستى فهم كند, بايد با اين محاورات آشنايى و انس داشته باشد 37. ▪ همچنین باید دانست شارع در القاى احكام بر امّت, مانند يكى از مردمان است. محاوره و خطاب او مانند محاوره مردمان با يكديگر است؛ همان گونه كه قانونگذار عرفى ا گر به نجس بودن خونْ حكم راند موضوع آن سخن در مفهوم و مصداق, همان است كه عرفْ داورى مى كند. از اين رو رنگ را خون نمى داند و رنگ موضوع نجاست قرار نمى گيرد. همچنين است شارع در قوانينى كه به عرف القا كرده است؛ مفاهيم احكامش عرفى است و شناسايى مصداقش نيز موكول به عرف است 38. ▪ عدم توجه به این مسئله باعث شده که بعضی فقها خط را که مالیت و وجود عرفی دارد فاقد وجود و مالیت محسوب کنند و در خرید و فروش قرآن به فتوای خاصی برسند همچنین در بحث نجاست و طهارت لباسی که آغشته به عین نجاست است به فتوای خاصی رسیده اند. ⏪ سه. توجه به بُعد حکومتى پيامبر(ص) و ائمه(ع) تمام روايات صادر شده از پيامبر و ائمه(ع) تبليغى و بيان كننده حكم خدا نيستند؛ بلكه دسته اى از فرمانهاى رسيده از منصب و مقام ولايت امرى آنان صادر گشته است. روشن است كه دسته اول ثابت و جاودانه و براى همه زمانهاست؛ اما دسته دوم به شرايط و موقعيت هاى ويژه بسته است. برپايه همين قاعده پاره اى از تعارضها در سيره و رفتار معصومان و نيز در موضعگيرى هاى متفاوت آنان, حل مى گردد. ▪ بر همین پایه حضرت امام و آیه الله بروجردی تعارض بعضی احادیث را حل کرده اند . امام خمينى(ره) حديث «لاضرر» را حكم سلطانى و حكومتى مى داندو میفرمایند: [در حديث «لاضرر»] احتمال چهارمى است كه به نظر من رسيده است و در سخن ديگر عالمان نديده ام, و آن اين است كه نهى در اين حديث, به معناى نهى الهى نيست تا حكمى الهى باشد, مانند حرمت نوشيدن شراب و حرمت قمار؛ بلكه به معناى نهى حكومتى است كه از پيامبر(ص) به عنوان رئيس حكومت و دولتْ صادر شده است, نه به عنوان بيان كننده احكام شريعت39 . ▪ ایشان براساس همين قاعده فرموده است در روايات, هر كجا واژه هاى «قَضى», «أمر» و «حَكم» آمده است, به همان معناى حكم حكومتى است . 40 سپس ایشان نمونه های زیادی را برای شاهد نقل میکنند . ◀ همچنین آیه الله بروجردى ، روايات منقول از معصوم را در دو گروه طبقه بندى مى كند: گروهى كه جنبه فتوايى دارند, و گروهى كه جنبه دستورى و فرمانى دارند. روايت هاى دسته نخست, اوامر ارشادى هستند و به افزون از نقل حكم الهى دلالت نمى كنند. در حالى كه روايات دسته دوم, جنبه دستورى و فرمانى دارند. در گروه نخست, معصوم, بازخواست كننده نيست; نظير توصيه هايى كه پزشك به بيمارش مى كند و يا مفتى, حكم الهى را بيان مى كند; ولى در گروه دوم ، معصوم ، حق بازخواست دارد. گفتار آیه الله بروجردى در اين خصوص, چنين است: اوامر صادر از پيامبر(ص) و امامان(ع) بر دو گروه هستند: گروهى از پايگاه اِعمال مولويت و سلطه بر مردمْ صادر مى شود, چنان كه در سرپرستان عرفى نسبت به خدمتكارانشان صادر مى گردد. بدون ترديد, اين بخش از دستورها مولوى هستند و لازم است كه اطاعت شوند; چون طبق آيه ششم سوره احزاب, پيامبر اكرم, بر مردم, از خودشان اَولى است. گروه ديگر, از جايگاه بيان احكام و توضيح حكم واقعى در نزد خداوند, صادر مى شود كه همچون (بلكه عين) دستور مفتى در مقام افتا و دستور پزشك معالجْ نسبت به بيمار است. ترديدى نيست كه اين بخش از دستورها ارشادى و بيان كننده حكم واقعى در نزد خداوند هستند و نه دستورهاى مولوى. بنابراين, در صورت مخالفت آنان, نمى توانند بازخواست كنند, چنان كه پزشك نمى تواند بازخواست كند 41. ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 37.الرسائل(امام خمینی ), ج2, ص96ـ97. 38.الاستصحاب, امام خمینی ص220. 39. بدائع الدرر فى قاعدة نفى الضرر, ص86 و 113ـ114. 40. بدائع الدرر , ص109 41. نهایه التقریر .ج1, ص427 @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 15/ ابْنُ شَهْرَآشُوبَ فِي مَنَاقِبِهِ، عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع: أَنَّهُ ذَكَرَ الَّذِينَ حَارَبَهُمْ عَلِيٌّ ع فَقَالَ أَمَا إِنَّهُمْ أَعْظَمُ جُرْماً مِمَّنْ حَارَبَ رَسُولَ اللَّهِ ص قِيلَ لَهُ وَ كَيْفَ ذَلِكَ يَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ قَالَ أُولَئِكَ كَانُوا أَهْلَ جَاهِلِيَّةٍ وَ هَؤُلَاءِ قَرَءُوا الْقُرْآنَ وَ عَرَفُوا أَهْلَ الْفَضْلِ فَأَتَوْا مَا أَتَوْا بَعْدَ الْبَصِيرَةِ 17. ورد فی دعائم الاسلام مثله 18. ▫ ابن شهر آشوب در مناقبش از امام باقر«ع» آورده : صحبت از آنان که با علی« ع» جنگیدند شد پس فرمود : آنها جرمشان از کسانی که با پیامبر جنگیدند بیشتر بود به ایشان گفتن پسر رسول خدا چگونه این امر می¬شود ؟ فرمود: انها اهل جاهلیت بودند و اینها قرآن می¬خوانند و اهل فضل را می¬شناسند پس بعد از بصیرت کردند آنچه کردند. و در دعائم الاسلام مثل این روایت آمده است . 🔅🔅🔅 📚 16/ فُرَاتُ بْنُ إِبْرَاهِيمَ الْكُوفِيُّ فِي تَفْسِيرِهِ، عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِيِّ بْنِ بَزِيعٍ مُعَنْعَناً عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع‏ : يَا مَعْشَرَ الْمُسْلِمِينَ « قَاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لَا أَيْمَانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ » ثُمَّ قَالَ هَؤُلَاءِ الْقَوْمُ هُمْ وَ رَبِّ الْكَعْبَةِ يَعْنِي أَهْلَ صِفِّينَ وَ الْبَصْرَةِ وَ الْخَوَارِجَ‏19 . ▫ فرات ابن ابراهیم کوفی در تفسیرش از حسن بن علی بن بزیع با سند پیوسته از امام صادق نقل کرد که فرمود امیرالمومنین علیه السلام فرمود : ای گروه مسلمین « امامان کفر را بکشید چرا که آنها عهدی ندارند باشد که دست بردارند » فرمود : به خدای کعبه قسم آن قوم ، آنها ؛ اهل صفین و بصره و خوارج منظورند . ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 17.المناقب لابن شهرآشوب ج 3 ص 218. و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص 61 و ص: 62 18. دعائم الإسلام ج 1 ص 388. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص: 67 19.تفسير فرات الكوفيّ ص 57 و مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص: 63 @salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی با استعانت از خداوند متعال و استخاره از فردا ان شاءالله برای اولین بار بحث مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را بر اساس کتاب غنای ایشان شروع خواهم کرد زمان بحث ساعت ۱۱ تا ۱۲ مکان منزل بنده در پردیسان دوستانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده پیام بدهند @srsr1359 متشکر ۱۳۹۸/۱۲/۱۶ پ ن: لازم به تذکر نیست که بزرگواران با رعایت مسائل بهداشتی تشریف بیاورند @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 17/ فی تفسیر العیاشی عَنْ أَبِي الطُّفَيْلِ قَالَ : « سَمِعْتُ عَلِيّاً ع يَوْمَ الْجَمَلِ وَ هُوَ يَحُضُّ النَّاسَ عَلَى قِتَالِهِمْ وَ يَقُولُ وَ اللَّهِ مَا رُمِيَ أَهْلُ هَذِهِ الْآيَةِ بِكِنَانَةٍ قَبْلَ الْيَوْمِ‏ « فَقاتِلُوا أَئِمَّةَ الْكُفْرِ إِنَّهُمْ لا أَيْمانَ لَهُمْ لَعَلَّهُمْ يَنْتَهُونَ» فَقُلْتُ لِأَبِي الطُّفَيْلِ مَا الْكِنَانَةُ قَالَ السَّهْمُ يَكُونُ مَوْضِعَ الْحَدِيدِ ، فِيهِ عَظْمٌ تُسَمِّيهِ بَعْضُ الْعَرَبِ الْكِنَانَةَ .20 » ▫ در تفسیر عیاشی از ابی طفیل نقل شده که گفت : از علی در حالیکه مردم را تشویق به جنگ با آنان می کرد شنیدم که میگفت : به خدا قسم تیر اهل این آیه در جای تیر خودشان قبل از امروز قرار نگرفته اند «امامان کفر را بکشید چرا که آنها عهدی ندارند باشد که دست بردارند» پس به ابی طفیل گفت کنانه چیست ؟ گفت : تیری که در جایگاه آهنی است درونش بزرگ است بعض عرب آنرا کنانه می¬گویند. 🔅🔅🔅 📚 18/ فی تفسیر العیاشی عَنْ أَبِي عُثْمَانَ مَوْلَى بَنِي قُصَيٍّ قَالَ: شَهِدْتُ عَلِيّاً ع سُنَّتَه كُلَّهَا فَمَا سَمِعْتُ مِنْهُ وَلَايَةً وَ لَا بَرَاءَةً وَ قَدْ سَمِعْتُهُ يَقُولُ عَذَرَنِي اللَّهُ مِنْ طَلْحَةَ وَ الزُّبَيْرِ بَايَعَانِي طَائِعَيْنِ غَيْرَ مُكْرَهَيْنِ ثُمَّ نَكَثَا بَيْعَتِي مِنْ غَيْرِ حَدَثٍ أَحْدَثْتُهُ وَ اللَّهِ مَا قُوتِلَ أَهْلُ هَذِهِ الْآيَةِ مُنْذُ نَزَلَتْ حَتَّى قَاتَلْتُهُمْ‏ « وَ إِنْ نَكَثُوا التوبة 9: 12» الْآيَةَ . 21 ▫ از ابی عثمان بنده بنی قصی که گفت : شاهد کل شیوه علی«ع» بودم پس از او دوستی و بیزاری { بیجا} ندیدم و شنیدم که می¬فرمود : خداوند مرا در طلحه و زبیر عذر داده با من بدون کراهت بیعت کردند سپس بیعت مرا شکستند بدون اینکه من کاری{زشت} واقع کرده باشم به خدا قسم اهل این آیه از وقتی که نازل شد کشته نشدند تا اینکه من با آنان جنگیدم « و اگر پیمان شکستند ...» ادامه آیه . ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 20.. تفسير العيّاشيّ ج 2 ص 78 ح 24. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص: 64 21.. تفسير العيّاشيّ ج 2 ص 79 ح 28. مستدرك الوسائل و مستنبط المسائل، ج‏11، ص: 65 @salmanraoofi
40 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ◀ آیه الله بروجردى, در تفسير و توضيح روايت ها همواره به اين قاعده پايبند است و بين اين دو دسته روايات, فرق مى گذارند. ⏪ چهار. توجه به تحولات زمانى و مكانى در فهم حديث تعبد صرف بر الفاظ و اقسامی که روایات در بر دارند در تمام ابواب فقه نوعی اخباریگریست که به جمود و ناتوانى دين در اداره زندگى مى انجامد.تلاش برای فهم قواعد کلی و مصالحی که باعث صدور حکم شده در ابوابی که عقل می تواند مصالح را تشخیص دهد به فقیه در جمع ادله و فهم آن کمک شایانی خواهد کرد و فقیه را از جمود بر ظواهر رهایی می بخشد به عنوان مثال شیخ اعظم در باب مستثنیات غیبت جامع همه موارد را مصلحت می داند . ▪ همچنین امام خمينى بر اين امر در فهم احاديث اصرار مى ورزيد.لذا ایشان معتقد است كه فروش سلاح, از شئون حکومت و تابع مصالح روز است. گاهى ممكن است فروش سلاح به تقويت كفار بينجامد و ممنوع شود و گاه چنين نباشد. معيار و ميزان صلح و جنگی که در روایات آمده نیست چنانكه مشرک و كافر بودن خريدار نيز ملا ک نيست. بايد در هر زمان, شرايط و مصالح را بررسى كرد و روايات نيز به همين ملا ک صادر شده اند ایشان در این زمینه میفرمایند : خلاصه آنكه اين امر به حكومت و دولت مربوط است و ضابطه اى ندارد؛ بلكه تابع شرايط و اوضاع و احوال است. از اين رو, نه صلح به طور كلّى موضوع حكم عقلى و شرعى است و نه مشرک و كافر… روشن است كه بيش از آنچه گفتيم, از روايات به دست نمى آيد و اگر روايتى عموميتى فراتر از اين داشته باشد كه خريد و فروش را در صورت در خطر بودن اسلام و تشيّع تجويز كند يا از خريد و فروشْ منع كند, در صورتى كه ترك معامله ضررى داشته باشد, بايد آن را تقييد كرد 42. ▪ همچنین ايشان معتقد است از اشياى نجس (مانند خون و مردار و…) مى توان بجز براى خوردن, بهره بردارى كرد و روايات دلالت كننده بر حرمت, تنها خوردن را شامل مى شوند؛ زيرا در آن زمان, استفاده اى جز خوردن نداشته اند؛ ليكن امروزه كه بر اثر رشد علم و صنعت, استفاده عقلايى از خون و… صورت مى پذيرد, منعى در آن نيست. از اين رو, روايات ذيل را: عن أبى عبداللّه(ع): السحت ثمن الميتة 43. بهاى مردار, حرام است. حرّم من الشاة سبعة أشياء: الدم والخصيتان… 44هفت چيز از گوسفند, حرام شده است: خون, دنبلان و… به استفاده در خوردن, مقيّد كرده و ساير استفاده ها را تجويز مى كند و مى گويد: فتحصّل مما ذكرناه, جواز الانتفاع بصنوف النجاسات, ولا دليل عام على حرمة جمع الانتفاعات بها كما لا دليل على حرمة بيعها 45. ▪ خلاصه سخن آنكه مى توان از تمامى نجاسات, بهره بُرد و دليلى بر حرمت آن نيست؛ چنانكه دليلى بر ممنوعيت خريد و فروش آنها وجود ندارد. و در آخر به عنوان یک قاعده كلى فرموده اند: إنّ اللازم على الفقيه الباحث فى الاستظهار من الروايات و دعوى الانصراف والغلبة والندرة ملاحظه العصر والمحيط الذين صدرت الروايات فيهما .46 بر فقيه لازم است كه براى بیرون کشیدن مطلبى از روايات يا ادعاى انصراف و غلبه و ندرت كردن, زمان و مكان صدور حديث را منظور دارد. ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 42. المكاسب المحرمة, ج1, ص228ـ229. 43. وسائل الشيعة, ج12 ص62. 44. وسائل الشيعة, ج16, ص359. 45. المكاسب المحرمة, ج1, ص56. 46. كتاب البيع, ج4, ص180 @salmanraoofi
41 👈👈این مباحث تدریس هم شده که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. ⏪ مباحث مطرح شده نهایی نیست و مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔅🔅🔅 ⏪ پنج . توجه به جو صدور روایات در تفسير روايات يكى از مبانى و نكات در تفسير روايات و برداشت هاى فقهى از روايات توجّه به اوضاع فرهنگى و بويژه فقهى در عصر صدور روايت است. طبيعى است كه انسان و در راس آنها معصومین بدون توجّه به مقتضيات اوضاع و شرايط محيطى خود سخن نمى گويد; زيرا سخن گفتن بدون توجّه به محيط و الزامات و اقتضائات آن به دور ازشان یک فرد آ گاه به مقتضیات زمان و مکان است . ▪ كلام سنجیده و ارزشمند آن است كه با توجه به فضای موجود و مقتضیات زمان و مکان باشد و هر چه کلام از فضاى موجودْ دور باشد به همان مقدار حکیمانه بودن دور است یکی از فقهایی که در این مورد توجه وافر داشت آیه الله بروجردیست ايشان در خصوص توجّه به شرايط صدور روايت در هنگام تفسير روايت ها مى گويد: از آن جا كه اغلب فقه اماميه از ائمه(ع) گرفته شده و هر كدام از آنان معاصر گروهى از فقيهان صاحب فتوا و مورد مراجعه مردم از بين مخالفان بودند در دستيابى به مفهوم روايت ها و توضيح مدلول آنها, ناچار از مراجعه به فتاواى هم دوره هاى آن امامى هستيم كه روايت از وى نقل شده است 47. ▪ آیه الله بروجردى با توجّه به همين واقعيّت گرایی در تفسير روايات گاه برداشت هايى از روايت ارائه مى كند كه با برداشت هاى ديگران تفاوت جدّى دارد. وى در خصوص روايتى درباره دست بر هم گذاشتن در نماز و تشبّه به مجوس مى گويد: ▪ تعبير «التكفير من فعل المجوس» كه در پاره اى از روايت ها آمده است ناظر به حرمت آن به دليل تشبّه به مجوس نيست; بلكه منظور ردّ ديدگاه عامّه است كه به استمرار عمل رسول خدا اعتقاد دارند و اثبات اين كه اين كار از پيامبر(ص) نيست و به هيچ وجه از سنّت نبوى به شمار نمى آيد; بلكه ريشه آن، كار مجوس است 48. ⏪ شش. توجّه به ذهنيت پرسشگران پاسخ هاى متين, همواره پاسخ هايى هستند كه با توجّه به پرسش، ذهنيت و برداشت پرسشگر ارائه شده باشند. فهم محتواى پاسخ, بدون توجّه به پرسش و ذهن پرسشگر و فهم آن, دشوار و در بسيارى مواقع، گمراه كننده است. پاسخگو همواره تلاش مى كند تا پاسخ خود را به گونه اى بيان كند كه پرسش را از ذهن پرسش كننده خارج كند واگر پاسخ با ذهنيت و برداشت پرسش كننده تناسب نداشته باشد, پرسش كننده, به پاسخ مورد نياز خود دست نخواهد يافت. ذهنيت افراد را معمولاً شرايط و محيط فكرى و نيازهاى خاصّ منطقه اى تشكيل مى دهند. ذهن انسان, تحت تأثير محيط به پرسش مى رسد و براى فهم درست پرسش ها بايد محيط زندگى و افكار رايج حوزه معيشت پرسش كننده را شناخت. به تعبيرى: پرسش ها آينه و نمايانگر محيط زندگى ها هستند و بازتاب زندگى فكرى و نيازهاى روزمرّه مردم مناطق گوناگون شمرده مى شوند. ▪ از اين رو, كسانى كه با اين قبيل روايت ها ـ كه در شكل پرسش و پاسخ ارائه شده اند ـ مواجه مى شوند, براى فهم پاسخ امام(ع), بايد از محيط فكرى و ذهنيت راوى اطّلاع داشته باشند, وگرنه, چندان در فهم كلام معصوم(ع), موفّق نخواهند بود. آیه الله بروجردى, در بسيارى موارد به اين امر مهم, توجّه كرده و آن را گوشزد نموده است در جلد اوّل نهایه التقریر ذيل مبحث قبله كه متن روايت, با توجّه به كوفى بودن سائلْ تفسير شده است49 و نيز در جلد دوم, ذيل مبحث سجده, به اعتبار كوفى بودن و عامى بودن سؤال كننده, پاسخ امام را توضيح داده اند 50. ⏪ هفت :توجه به خصوصیات و فضای سکونت راوی: دقّت در محلّ سكونت راوى, مسائل فكرى و نوعِ فقه متداول در حوزه سكونت راوى, توجّه به شيوه نگرش توده مردم به اين مسائل و فرق گذارى بين پرسشگران متخصّص و غير متخصّص, از نكاتى است كه افرادی مثل آیه الله بروجردى از رهگذر مبناى حديثى اش در فقه الحديث, به آن دست يافته اند. اين قبيل تيز بينى ها و مو شكافى ها در بين متخصّصان حديثى و فقهى كمتر ديده مى شود و مى توان گفت كه از امتيازات و ابتكارات ایشان است51 . ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 47. نهایة التقریر ج 2 , ص336 48. نهایة التقریر ج2 , ص337 49.نهایة التقریرج1, ص210 50. نهایة التقریر ج2, ص279 51. براى آگاهى بيشتر از توجّه به نقش فضای صدور در تفسير روايات, ر.ک: ج1, ص88, 118 و ج2, ص207 و ج3, ص202 @salmanraoofi
🔅🔅🔅 حدیث: 📚 19/ فی دَعَائِمُ الْإِسْلَامِ، عَنْ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ ع: أَنَّهُ خَطَبَ بِالْكُوفَةِ فَقَامَ رَجُلٌ مِنَ الْخَوَارِجِ فَقَالَ لَا حُكْمَ إِلَّا لِلَّهِ فَسَكَتَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ ع ثُمَّ قَامَ آخَرُ وَ آخَرُ فَلَمَّا أَكْثَرُوا قَالَ كَلِمَةُ حَقٍّ يُرَادُ بِهَا بَاطِلٌ لَكُمْ عِنْدَنَا ثَلَاثُ خِصَالٍ لَا نَمْنَعُكُمْ مَسَاجِدَ اللَّهِ أَنْ تُصَلُّوا فِيهَا وَ لَا نَمْنَعُكُمُ الْفَيْ‏ءَ مَا كَانَتْ أَيْدِيكُمْ مَعَ أَيْدِينَا وَ لَا نَبْدَؤُكُمْ بِحَرْبٍ حَتَّى تَبْدَءُونَا [بِهِ‏] وَ أَشْهَدُ لَقَدْ أَخْبَرَنِي النَّبِيُّ الصَّادِقُ ص عَنِ الرُّوحِ الْأَمِينِ عَنْ رَبِّ الْعَالَمِينَ أَنَّهُ لَا يَخْرُجُ [عَلَيْنَا] مِنْكُمْ مِنْ فِئَةٍ قَلَّتْ أَوْ كَثُرَتْ إِلَى يَوْمِ الْقِيَامَةِ إِلَّا جَعَلَ اللَّهُ حَتْفَهَا عَلَى أَيْدِينَا وَ إِنَّ أَفْضَلَ الْجِهَادِ جِهَادُكُمْ وَ أَفْضَلَ الْمُجَاهِدِينَ مَنْ قَتَلَكُمْ وَ أَفْضَلَ الشُّهَدَاءِ مَنْ قَتَلْتُمُوهُ فَاعْمَلُوا مَا أَنْتُمْ عَامِلُونَ- فَيَوْمَ الْقِيَامَةِ يَخْسَرُ الْمُبْطِلُونَ وَ لِكُلِّ نَبَإٍ مُسْتَقَرٌّ فَسَوْفَ تَعْلَمُونَ‏ 22. ▫ دعائم الاسلام از امیر المومنین«ع» نقل کرده :ایشان در کوفه خطبه خواندند پس مردی از خوارج بلند شد و گفت : حکمرانی غیر خدا نیست پس امیرالمومنین«ع» ساکت شدند سپس دیگری و دیگری بلند شد پس هنگامی که زیاد شدند فرمود: کلمه حقیست که از آن اراده باطلی شده شما سه ویژگی نزد ما دارید که شما را منع نمی¬کنیم اینکه در مساجد خدا نماز بگذارید ، از غنیمت شما را منع نمی¬کنیم تا هنگامی که دست شما همراه دست ماست ، و شروع به جنگ با شما نمی¬کنیم تا شما شروع به جنگ با ما کنید و شهادت می¬دهم که همانا پیامبر راستگو«ص» از روح الامین از ربّ العالمین مرا آگاه کرد که که گروهی از شما زیاد باشند یا کم تا روز قیامت بر ما خارج نمی¬شوند مگر اینکه خداوند مرگشان را به دست ما قرار می¬دهد و همانا برترین جهاد جهاد با شماست و برترین مجاهدین کسی است که شما را بکشد و برترین شهدا کسی است که شما او را بکشید پس بدانید شما عمل کننده نیستید پس روز قیامت اهل باطل زیان کنندگانند و هر خبری جایگاهی دارد پس خواهید دانست . ⏪ ادامه دارد.... 📝 پانویس: 22.دعائم الإسلام ج 1 ص 393. @salmanraoofi
باسمه تعالی فردا جلسه چهارم مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله برقرار خواهد شد بزرگوارانی که می خواهند تشریف بیاورند برای گرفتن آدرس به آیدی بنده @srsr1359 پیام بدهند بحث ساعت ۱۱ تا ۱۲ برقرار است @salmanraoofi