eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
📈 دهم رمضان؛ سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(س) ▫ آن حضرت پیش از ظهور اسلام از زنان برجسته قریش محسوب می‌شد و به او «طاهره»، «مبارکه‏» و «بانوی عاقل» می‌گفتند که نشان دهنده جایگاه بالای او در میان مردم است. حضرت خدیجه کبری (س) حدود ۲۵ سال در خانه پیامبر اسلام (س) و به عنوان همسر ایشان زندگی کرد. ▫ بر اساس منابع تاریخی، حضرت خدیجه(س) در خانواده‏ای موحّد و مومن به آئین ابراهیم حنیف و در مکه دیده به جهان گشود. ▫ پدر گرانقدر این بانوی مکرمه، «خُوَيلِد» فرزند اَسَد، و مادر بزرگوار ایشان، «فاطمه»، دخت زائده، از موحدین مکه بودند که از لحاظ نسبی با پیامبر اکرم(ص) پیوند دارند؛ بر این اساس حضرت خدیجه(س) از لحاظ نسبی از تیره قریش است که از سوى پدر در نياى سوّم (قُصَىّ ) و از سوى مادر در نياى هشتم (لُؤَىّ) با پيامبر اکرم(ص) پیوند نسبی می‏ یابد. ▫ اجداد این بانو نیز نسل اندر نسل از بزرگان و موحدان عصر خویش به شمار می‏ رفتند. آن بانو در زمان خود همچون آباء و اجداد خویش، از لحاظ حسب، نسب و ثروت و شخصیت، در زمره سرآمدان و بلکه در رأس آنها قرار داشت، چنانکه رهبر معظم انقلاب در این‏باره می‏فرماید: «خدیجه(س) هم بانوی اوّل مکه و از لحاظ حسب و نسب و ثروت، شخصیت برجسته‌ای بود». ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
📈 دهم رمضان؛ سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(س) 2 📁 در منابع تاریخی و دینی نیز القاب و اوصاف گوناگونی برای آن بانو ذکر شده است. ▫️ اولین کنیه آن بانوی مکرمه را باید از زبان قرآن شنید که او و دیگر همسران پیامبر اکرم(ص) را «ام‏المومنین» لقب داده است. همچنین خدای متعال با عنوان «مبارکه» آن بانو را به حضرت عیسی معرفی نموده است. ▫️ بر اساس روایات، در انجیل نیز با همین عنوان از آن بانو یاد شده است. پیامبر اکرم(ص) نیز ایشان را «برترین و بهترین امهات مومنین» دانسته، و به هنگام معرفی آن بانو به جبرائیل امین، از ایشان با تعبیر «هذِهِ صِدِّيقَهًْ أُمَّتِي؛اين صدّيقه امّت من است» یاد کرده است. ▫️ امام صادق(ع) می‏فرماید مقصود از صدیقه، «معصومه» است. امیرالمومنین(ع) در وصف آن حضرت از تعبیر «سيّدة النّسوان» استفاده نموده و امام کاظم(ع) ایشان را «سیده قریش» نام نهاده است. ▫️ پیش از اسلام نیز با عناوینی زیبنده همچون «سیده نساء قریش» و «طاهره» از ایشان یاد شده است. ◽️ در یکی از زیارات نبی مکرم(ص) نیز با اوصافی همچون «صدّيقه، طاهره، زكيّه، راضيه، مرضيّه، خديجه كبرى و امّ المؤمنين» به آن بانو سلام داده شده است. در بیان و بنان و سیره نبوی نیز حضرت خدیجه(س) از چنان قدر و منزلتی برخوردار است که هیچ یک همسران پیامبر اکرم(ص) و نیز هیچ یک بانوان امت اسلام به آن جایگاه رفیع نظر نتوانند داشت. ▫️ پیامبر اکرم(ص) در مواقع مختلف و به ادنی بهانه‏ای به تعریف و تمجید و بیان فضائل آن بانو اهتمام داشته چندان‏که حقد و حسد برخی از همسران حضرت برانگیخته می‏شده است. ▫️ برخی از بیانات آن رسول گرانقدر درباره آن بانوی مکرمه - که عموماً در منابع پیروان مکتب خلفا ذکر شده- از قرار ذیل است: «خديجه، صدّيقه امّت من است»، «هر روز چندين بار خداوند با خديجه بر فرشتگان مباهات مى‏كند»، «خديجه برترين امّهات مؤمنين است»، «هرگز خدا همسرى بهتر از او براى من جايگزين نكرده است» «برترين بانوان بهشتى، خديجه دخت خويلد و فاطمه دخت محمّد است»، «خديجه بر بانوان امّت من برترى داده شده است» ، «خداوند محبّت خديجه را بر من ارزانى داشت»، «خديجه در ايمان به خدا و من، گوى سبقت را از همه بانوان عالم ربود»، «خداوند شكم مادرت را (خطاب به حضرت فاطمه) ظرف امامت قرار داد»، و «مريم بهترين بانوان زمان خود و خديجه بهترين بانوان زمان خويش است». ✅ بانوی مهربانی ▫️ بانوی گرامی اسلام که از زنان متمول قریش بود، در بذل مال برای ترویج دین و دستگیری از مستمندان، چنان سخاوتی به خرج داد که هنگام وفاتش، چیزی از آن ثروت باقی نماند. به گواهی تاریخ، او پیش از ازدواج با پیامبرخدا(ص) نیز، واجد صفات عالی انسانی بود. در میان بازرگانان مکه، کمتر کسی مانند حضرت خدیجه(س) نسبت به رعایت حق کارگران و کارگزارانش دقت می‌کرد. «ابن سیدالناس» در کتاب «عیون الاثر» می‌نویسد:«هنگامی که رسول‌خدا به سن رشد و کمال رسید و مال زیادی برای تجارت در اختیار او نبود، خدیجه [طی عقد مضاربه‌ای] وی را استخدام کرد و به سوی بازار حباشه که در تهامه قرار داشت، فرستاد و تعدادی از مردان قریش را همراه او کرد. ▫️ رسول خدا می‌فرمود: من کارفرمایی بهتر از خدیجه ندیدم؛ هرگاه من و سایر افراد نزد او می‌رفتیم، برای ما غذایی لذیذ می‌آورد و از ما، [به نیکویی] پذیرایی می‌کرد.» این رفتار در جو آن روز مکه، رفتاری منحصر به فرد بود. «آیت‌ا...جعفر سبحانی»، در کتاب ارزشمند «فروغ ابدیت» می‌نویسد:«خانه خدیجه(س)، پیش از آن‌که با محمد(ص) ازدواج کند، کعبه آمال و خانه امید مردم بی نوا، بیوه زنان و یتیمان و دستگیری از فرودستان بود. پس از آن‌که با جوان قریش ازدواج کرد، کوچک ترین تغییری در وضع خانه و بذل و بخشش همسر خود نداد.» ✅ آراسته به زیور خرد همان‌طور که اشاره کردیم، حضرت خدیجه(س)، پس از ازدواج با رسول‌خدا(ص)، تمام ثروت خود را در اختیار ایشان قرار داد. او به راهی که همسر بزرگوارش طی می‌کرد، ایمانی راسخ داشت. طی 15 سال بعد و تا زمان بعثت نبی‌اکرم(ص)، حضرت خدیجه(س) با شخصیت همسر بزرگوارش بیشتر آشنا شد. او شاهد بزرگ ترین و حساس‌ترین واقعه تاریخ بشریت بود؛ بعثت آخرین پیامبر خدا. ▫️ «آیت‌ا...سبحانی» درباره لحظات پر هیجان پس از نزول نخستین وحی به پیامبر(ص) می‌نویسد:«اضطراب و خستگی فوق‌العاده [پیامبر(ص)] سبب شد که راه خانه خدیجه را در پیش بگیرد. وقتی وارد خانه شد، همسر گرامی [رسول خدا(ص)،] آثار اضطراب و تفکر را در چهره او مشاهده کرد. جریان را از او پرسید. [پیامبراکرم(ص)] آن‌چه را اتفاق افتاده بود، برای خدیجه شرح داد.» ⏪ ادامه دارد.... @salmanraoofi
📈 دهم رمضان؛ سالروز وفات حضرت خدیجه کبری(س) 3 📐 حضرت خدیجه(س)، بانویی اهل تفکر و تحقیق بود. وقتی حالات پیامبراکرم(ص) را مشاهده کرد، نزد عمویش، «ورقة بن نوفل» رفت. او از دانایان عرب و پیرو دین مسیحیت بود. حضرت خدیجه(س) وضعیت و حالات همسر بزرگوارش را برای عمو شرح داد و از او شنید:«ان ابن عمک لصادقٌ و إن هذا لبدء النبوه و إنه لیأتیه الناموس الاکبر؛ پسر عموی تو راستگوست. آنچه بر او پیش آمده، آغاز پیامبری است و آن ناموس بزرگ(رسالت) بر وی فرود می‌آید.» حضرت خدیجه(س) اسلام آورد و ثروت سرشار او، تماماً در اختیار اهداف عالی اسلام قرار گرفت. حالا، خدیجه(س)، نخستین بانوی انقلابی شده‌بود که آینده بشریت را دگرگون می‌کرد. ✅ همگام با پیامبرخدا(ص) در سختی‌ها 📁 با آشکار شدن دعوت پیامبراسلام(ص)، رفتار مشرکان سرسخت مکه با ایشان تغییر کرد. سخت‌گیری بر رسول‌خدا(ص)، هر روز بیشتر می‌شد و طبعاً، افراد خانواده ایشان نیز، از این سخت‌گیری مصون نبودند. «ابولهب»، عموی پیامبراکرم(ص)، که در همسایگی ایشان زندگی می‌کرد، در آزار رسول‌خدا(ص) و خانواده‌اش، گوی سبقت را از دیگر مشرکان ربوده بود. در آن شرایط سخت، رنج تنهایی رسول مهربانی‌ها، با همدلی و همراهی بانوی بزرگواری همچون خدیجه(س) التیام می‌یافت. او از فقر و محنتی که به واسطه صرف ثروت و مکنتش در راه دعوت الهی پیامبراسلام(ص) به وجود آمده‌بود، تأثری نداشت. با هجرت گروهی از مسلمانان به حبشه و شکست مشرکان در بازگرداندن آن‌ها، مسلمانان مکه تحت فشاری مضاعف قرار گرفتند. در همین راستا، تحریم اقتصادی رسول‌خدا(ص) و یارانش، برای وادار کردنشان به تسلیم، در دستور کار مشرکان مکه قرار گرفت. «یعقوبی» در جلد نخست کتاب «تاریخ» خود می‌نویسد:«نامه‌ای ستمگرانه را نوشتند که با احدی از بنی‌هاشم خرید و فروش نکنند. ▫️ به آن‌ها زن ندهند و از آن‌ها زن نگیرند و هیچ‌گونه داد و ستدی با آن‌ها نداشته باشند تا آن‌که محمد(ص) را به آن‌ها تسلیم کنند.» شرایط بحرانی به وجود آمده و تهدید جان پیامبراکرم(ص)، باعث شد ابوطالب پیشنهاد کند بنی‌هاشم و سایر مسلمانان، همراه با پیامبراسلام(ص)، راهی دره‌ای در نزدیکی مکه شوند تا بتوانند بهتر و راحت‌تر از رسول‌خدا(ص) حفاظت کنند. به این ترتیب، مسلمانان به مدت سه سال، گرسنگی، تشنگی و گرمای طاقت‌فرسای صحرا را در «شعب ابوطالب» تحمل کردند. در آن شرایط دهشتناک، حضرت خدیجه(س)، همراه با همسر بزرگوارش به شعب ابوطالب کوچ و باقی مانده ثروت خود را در راه کمک به مسلمانان گرفتار شده در تحریم، صرف کرد. ▫️ بانوی اسلام، که پس از ورود به ِشعب ابوطالب، اندکی بیمار و ناتوان شده‌بود، حاضر به بهره‌مند شدن از حمایت خویشان ثروتمندش نشد. او حاضر نبود پیامبرش را در چنین شرایطی تنها بگذارد. آن بانوی بزرگوار، در آخرین سال محاصره اقتصادی، بر اثر بیماری و رنج حاصل از اقامت در شعب ابوطالب، درگذشت. ✅ به یاد همسر مهربان پیامبراکرم(ص)، همواره قدردان فداکاری‌های همسر مهربان خویش بود. او هیچ‌گاه همراهی و همدلی خدیجه(س) را از یاد نمی‌برد. رسول‌خدا(ص)، حتی دوستان و نزدیکان حضرت خدیجه(س) را به احترام همسر والامقامش دوست می‌داشت و به آن‌ها احترام می‌گذاشت. «مقریزی» در «امتاع‌الاسماء»، به نقل از «صحیح بخاری»، احادیثی از پیامبراکرم (ص)، درباره احترام ایشان به دوستان حضرت خدیجه(س)، نقل کرده، از آن جمله ‌نوشته است: «هرگاه پیامبر(ص) گوسفندی قربانی می‌کرد، مقداری از گوشت آن را برای دوستان و نزدیکان خدیجه(س) می‌فرستاد و می‌فرمود: اذهبوا به إلی فلانة، فإنها کانت صدیقة خدیجة؛ این را به منزل فلان بانو ببرید چراکه او دوست خدیجه بود.» «آیت‌ا...سبحانی» در کتاب «فروغ ابدیت»، ماجرای یکی از همسران رسول‌خدا(ص) را نقل می‌کند که به محبت ایشان به حضرت خدیجه(س)، خرده گرفته بود‌ و پیامبر(ص)، با ناراحتی، در پاسخ به وی فرموده‌بودند:«بهتر از او نصیب من نشده‌است! او هنگامی به من ایمان آورد که سراسر مردم در کفر و شرک به سر می‌بردند. او اموال خود را در سخت‌ترین مواقع در اختیار من گذارد، خدا از او فرزندانی نصیبم کرد که به دیگر همسرانم نداد.» ✅ وصیت‌های خدیجه (س) حضرت خدیجه(س) در آخرین لحظات زندگی وصایایی به شرح زیر به پیامبر اکرم نمود: 1ـ برای او دعای خیرکند. 2ـ او را به دست خود در خاک قرار دهد. 3ـ پیش از دفن در قبر او وارد شود. 4ـ عبایی را که به هنگام نزول وحی بردوش داشت، روی کفن او قرار دهد حضرت خدیجه که همه اموال منقول و غیرمنقولش را به حبیب خود بخشیده بود، در مقابل فقط یک عبا مطالبه نمود. حضرت خدیجه (س) در آن لحظات آخر در مورد حضرت زهرا (س) ابراز نگرانی کرد، اسماء بنت عمیس تعهد نمود که در شب زفاف او به جای خدیجه نقش مادری ایفا کند. @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
خود دانید! @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 در ، یک پدیده جدی است؛ از حالت خزنده عبور کرده و به مرحله همه گیری نزدیک شده است. این ویروس منحوس، شوخی بردار نیست. قاتل انقلابی گری است، قاتل آرمان هاست، قاتل اصالت های روحانیت شیعه است. قاتل وجاهت های حوزویانی است که یک عمر برای کسب آبرو، نه بر حرام ها که بر بعضی حلالهای خدا هم از باب احتیاط چشم بربسته اند. بی اطلاعی از خط و خطوط عامل مهمی در بسط نفوذ است اما از آن مهمتر و به صحنه است؛ اگر فلان فرد مسئله دار در باند و سازمان و تشکیلات ما بود، مصون است اما اگر همین فرد در طرف مقابل باشد، باید در مورد خطراتش گریبان چاک داد. اگر فلانی داماد یا کیف کش یا کفش جفت کن فلان فرد موجه بود، نباید در مورد رفتار و آثار مخربش حرفی زد. اگر فلانی با زیرکی زبان گفتگو با فلان فرد موجه را یا فلان مسئول حوزوی را بلد بود، از دایره نقد برکنار است! اگر فلان نفوذی، در حملات سازماندهی شده اش به جبهه انقلابی، با زیرکی، توانست بین یک طیف از انقلابیون با طیف دیگر فاصله بیاندازد یا با ارسال پالس به فلان افراد موجه، آنان را به وادارد، نفوذی امکان جولان در اتوبان خالی را خواهد یافت! و قس علی هذا. در ماه های اخیر و به برکت فعالیت مجاهدانه فضلای جوان انقلابی حوزه، خط نفوذ در حوزه به شدت آشفته شده است. آنان خوب می دانند که انقلابی ها به همه این پازل پیچیده 20 ساله شان به خوبی آشنا هستند اما فعلا رفته اند سراغ و تا ببینند داد بزرگترها شان کی در می آید! بیچاره بچه نفوذی ها که فکر کرده اند خیلی مهم اند! این طرف و آن طرف راه افتاده اند برای جلب توجه که ببینید ما چقدر مهم شده ایم! بزرگترها شان می دانند میزان اطلاع جریان انقلابی از خط نفوذ چقدر است و می دانند که اگر روند سیاه گذشته را اصلاح نکنند، از مطالبه و پرسشگری و نقد، مصون نیستند. به اضطراب و استیصال افتاده اند و متاسفانه به جای جبران و نزدیک شدن به جریان اصیل انقلابی، بیشتر به دام نفوذیها و باندهای سیاسی بدسابقه سوق یافته اند. در قم زیرساخت های مهمی به برکت انقلاب اسلامی ایجاد شده است برای اینکه گفتمان انقلاب اسلامی را بسط بدهد و واضح است که این مراکز همگی همچون خانه انقلابی هاست. آنان ممکن است تا کنون نسبت به غصب خانه توسط افراد بیگانه یا فقیر، صبر کرده باشند که هرگز دنبال منصب و مقام نبوده و نیستند اما حتما وقتی ببینند خانه انقلابیون به کانون فتنه برای حذف انقلابیون اصیل و تولید و ترویج انتی تز انقلاب اسلامی تبدیل شده است، به وظیفه خود عمل می کنند. انجام وظیفه ای که با مستندگویی و مستدل گوئی محقق می شود و حتمن جریان های بدلی و یا ساده اندیش متظاهر که گاه با چند واسطه بازیچه این و آن و بلکه همان نفوذی ها می شوند، در آن جای چندانی ندارند. برخی متولیان ارجمند حوزوی و بعضی مسئولین محترم برخی نهادهای مؤثر در قم، احتمالا به دلیل فقدان اطلاع کافی از میزان خط شناسی جریان اصیل انقلابی قم، به محاسبات غلط افتاده و فکر می کنند می توانند با بازی دوگانه، کارشان را پیش ببرند. لذا این عزیزان از یک سو شعارهای داغ انقلابی را سر دست می گیرند و در جلسات پنهان و آشکار با برخی انقلابیون، خود را پیاده کننده منویات امام و رهبری می نمایانند اما چون به خلوت می روند، آن کار دیگر می کنند. با نفوذی ها همپیاله اند، از آنها خط می گیرند، آنها را در مناصب مهم جانمایی می کنند، نسبت به تغییر رویه های غلط بی تفاوت اند. خلاصه این فاصله خیلی خنده دار و عجیب است! آنان بهتر می دانند که بالا زدن پرده پندار و روشن شدن واقعیت ها، چقدر هزینه دارد. و صد البته اگر روند فعالیت خط نفوذ در حوزه قم به همین صورت پیش برود و فکری برای آن نشود، انقلابیون اصیل در بین دوراهی سکوت در مقابل انقلاب زدایی از قم و یا حذف حامیان خط نفوذ، تکلیف شان روشن است. این یادداشت سربسته، در ماه های آتی، حجت است برای آنان که ممکن است از عدم تذکر و نصیحت، گلایه کنند. اکنون حجت تمام شده است. دوستان، عزیزان، سروران، به خود آئید. یک بار برای همیشه تکلیف تان را روشن کنید. اگر واقعا انقلابی هستید، این چه عملکردی است؟ آن چه ارتباطاتی است؟ این همه فاصله بین نمود و بود، برای چیست؟ یادمان نرود، وضعیت فعلی مرهون مجاهدت مردان بزرگی است که از جان برای مان مایه گذاشته اند. برای حفظ انقلاب اسلامی، این عصاره همه مجاهدت های شیعه در طول تاریخ، نمی توان تسامح کرد. خود دانید. انشاءالله همه عاقبت به خیر شویم. 99-2-16 @rozaneebefarda
🔅علت تفاوت برخورد پیغمبر اسلام ص با یهودیان و منافقین 🔹در کتاب انسان 250 ساله، مقام معظم رهبری برای حضرت رسول صلّی الله علیه و آله، ذکر می‌کند: 1️⃣ «شالوده‌ریزی نظام اسلامی»، 2️⃣«حراست از نظام اسلامی»، 3️⃣ «تکمیل و سازندگی نظام اسلامی». 🔹در مرحله دوم یا همان مرحله از نظام اسلامی ایشان، برای امت اسلامی نوپای مدینه بر می‌شمرد: 1️⃣ قبائل نیمه وحشی اطراف مدینه 2️⃣دشمنان متنفذ و اشراف متکبر با مرکزیت مکه 3️⃣یهودی‌ها (چهار قبیله قینقاع، قبیله بنی‌قریظه، قبیله بنی‌نظیر، یهودیان خیبر) 4️⃣منافقین 5️⃣دشمن درونی هر مسلمان؛ هوای نفس 🔹ایشان برای یهودیان مدینه نام می برد: ➖ اول اینکه ثروت اصلی مدینه دست آنها بود و بهترین مزارع، سودآورترین تجارت‌ها، سودآورترین صنایع (طلاسازی و اسلحه‌سازی) را در اختیار داشتند. ➖ دوم اینکه بر مردم عامی مدینه، برتری فرهنگی داشتند و نسبت به آنها فرهیخته و روشنفکر محسوب می شدند و لذا مردم مدینه را تحقیر و تمسخر می‌کردند. ➖ سوم اینکه ارتباطات خوبی با سایر شهرها و بلاد داشتند. ◀️ همه اینها را می‌توان در این عبارت تجمیع کرد؛ . 🔹 تاریخ گواهی می‌دهد که ابتدا پیغمبر در ابتدا با یهود پیمان بست و هیچگاه نقض پیمان نکرد، ولی وقتی یهودیان خیانت کردند و در شرایط حساس سال‌های اولیه شکل‌گیری نظام اسلامی توطئه‌چینی کردند، پیغمبر با آنها کرد و بعد از مجازات عده‌ای از جنگجویان، بقیه را کرد و از مدینه دور نمود. (ر.ک حلقه دوم انسان 250 ساله، ص43 تا 57) 🔹مقام معظم رهبری، تفاوت اصلی با را بر می شمرد. لذا در خصوص رفتار حکومتی پیامبر صلی الله علیه و آله با این دو دسته می گوید: ⬇️ "با اینکه منافقین در داخل مدینه بودند، پیغمبر با آنها کاری نداشت. با دسته سوم {یهودیان}، ؛ با دسته چهارم {منافقین}، برخورد همراه با ملایمت؛ چون نداشتند؛ خطرشان، خطر فردی بود. غالباً هم اینها را پیغمبر شرمنده می کرد با رفتار خودش." (همان، 55) "عبداله بن ابیّ یک از دشمن‌ترین دشمنان پیغمبر بود. تقریبا تا سال آخر زندگی پیغمبر هم زنده بود؛ پیغمبر که می‌دانست هیچ، مسلمان‌ها هم می‌دانستند. اما پیغمبر با او مماشات کرد؛ مثل بقیه‌ی مسلمان‌ها با او رفتار کرد؛ سهمش را از بیت‌المال داد، امنیتش را حفظ کرد، رعایت حرمتش را کرد." (همان، 54) 🔹بر اساس همین مفهوم ایشان، رفتار پیغمبر با منافقین در خصوص را نیز توضیح می‌دهد: ⬇️ "آن‌وقتی که جمعی از این منافقین کارهای سازمان‌یافته کردند، پیغمبر رفت سراغشان. در قضیه مسجد ضرار، اینها رفتند یک مرکزی درست کردند؛ با خارج از نظام اسلامی ـ یعنی با کسی که در منطقه روم بود ـ و عرض کنم ابوعامر راهب، با او ارتباط برقرار کردند، مقدمه‌سازی کردند که از روم لشکر بکشند علیه پیغمبر، اینجا پیغمبر رفت سراغشان، مسجدی را که ساخته بودند ویران کرد، سوزاند. فرمود که این مسجد، مسجد نیست؛ اینجا محل توطئه است علیه مسجد؛ علیه نام خدا؛ علیه مردم." (همان، 55) 🔅کانال عقل نوشته های انقلابی @alimohammadi1389 تاریخ نگارش ۱۳۹۹/۲/۱۷ @salmanraoofi
✅ عناصر لازم برای حوزه علمیه به عنوان قاعده انقلاب اسلامی ✅ ۱- فقاهت: 🔹اولین عنصر، فقه است. فقاهت را به همان معنای پیچیده و ممتازی که امام(ره) برای ما معنا میکردند و بخصوص در بیانات دو، سه سال اخیرشان بر آن تأکید داشتند، معنا میکنیم؛ یعنی ترکیبی از متد علمی و دقیق فقاهتی و به تعبیر امام(ره): فقه جواهری. فقه صاحب جواهر، به معنای دقت و اتقان کامل در قواعد فقهی و استنتاج منظم فروع از همان قواعدی است که در فقه و اصول مشخص شده است. 🔸این فقاهت، دو رکن دارد، که رکن اول آن، اصول معتدل و قوی و آگاه به همه‌ی جوانب استنباط است، و رکن دوم، تطور فقه میباشد و همان چیزی است که امام در معنای اجتهاد و مجتهد و فقیه میفرمودند و تأکید داشتند که مجتهد و فقیه باید با دید باز بتواند استفهامها و سؤالهای زمانه را بشناسد. سؤال، نصف جواب است. تا شما سؤال زمان را ندانید، ممکن نیست بتوانید در فقه برای آن جوابی پیدا کنید. بنابراین، فهم سؤال و ترتیب جواب مناسب برای آن، مهم است. 🗓۱۳۶۸/۰۳/۲۲ @salmanraoofi
Ostad Amini nejad 5(1).mp3
7.86M
مباحث اخلاقی جناب حجت الاسلام والمسلمین استاد امینی نژاد پیرامون سوء ظن و حسن ظن به پروردگار متعال 🔅ریشه بسیاری از رذایل نفسانی به سوء ظن به خداوند متعال برمیگردد، همان طور که ریشه بسیاری از کمالات انسانی و فضائل اخلاقی نیز به حسن ظن به خداوند متعال بر میگردد. 🔅جناب استاد امینی نژاد انواع سوء ظن به خداوند ونحوه شکل گیری و پیشرفت و تاثیرات آن را توضیح میدهند. 🔅موسسه آموزشی پژوهشی نفحات @Nafahat_eri @salmanraoofi
02_970409.doc
99.4K
🔅متن درس "بررسی استدلال به مقبوله عمر بن حنظله" برای ولایت فقیه 🔅حضرت استاد شب زنده دار«دام ظله» 🔅«متن اولیه» جلسه : ۲ تاریخ : ۱۳۹۷/۴/۹ @salmanraoofi
076 (2)1588812747.mp3
3.76M
🔅مساله بسیار بسیار مهمی که آیت الله حق شناس تذکر دادند 🔅بسیاری از طلاب که از طلبگی بیرون می روند یا از روح طلبگی تهی می شوند مشکلشان همین یک نکته اساسی است یادم‌ نمی رود طلبه بسیار خوش استعدادی را که در حوزه معصومیه طلبه بود و الان .... 🔅هشدار آیت الله حق شناس (رحمه الله) به اهل علم و محصلین 🔅علت منقطع شدن تحصیل و سلب علاقه تحصیل @salmanraoofi
🔅در مفاتیح الجنان محدث بزرگوار مرحوم حجت الاسلام شیخ عباس قمی رحمت الله علیه آمده 🔅دُعاي مُجير دعائيست رفيع الشأن مرويّ از حضرت رسول (صلي الله عليه وآله) جبرئيل براي آن حضرت آورد در وقتي كه در مقام ابراهيم (عليه السلام) مشغول به نماز بود و 🔅كفعمي در بلد الأمين و مصباح اين دعا را ذكر كرده و در حاشيه آن اشاره به فضيلت آن نموده 🔅از جمله فرموده هر كه اين دعا را در ايّام البيض (۱۳ و ۱۴ و ۱۵ ) ماه رمضان بخواند 🔅گناهانش آمرزيده شود اگر چه به عدد دانه هاي باران و برگ درختان و ريگ بيابان باشد 🔅و براي شفاء مريض 🔅و قضاء دين 🔅و غنا و توانگري 🔅و رفع غم خواندن آن نافع است @salmanraoofi
👓 واریزی دولت خیلی آدم باید خوش بین باشه که فکر کنه تیم رسانه ای حسام الدین آشنا مشاور روحانی به سادگی از کنار این خوراک آماده رد میشدن. اونا از کاه، کوه درست میکنن نمونه اش در قضیه بودجه حوزه و جامعه المصطفی ‼️ اما تقصیر کار اصلی مرکز خدمات است که به این اسم پیام داد روی همون بن های قبلی میریختن. به عنوان بن کمکی؛ بالاخره مسئولین حوزه باید به فکر عزت حوزه باشند نه ذلت! 💬 پاسخگو @HozeTwit
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
♨️ بس است بیداد سرمایه‌داران بی‌درد اتفاق عجیبی در دو هفته اخیر افتاده و آن گرانی نامتعارف و افزایش دو برابری قیمت نیازهای اولیه مردم از جمله حبوبات است. متاسفانه علمای حوزه و استادان دانشگاه نسبت به فشار شدید مردم سکوت کردند و هیچ نقدی ارائه نمی‌کنند. مجلس شورای اسلامی هم عکس العملی ندارد. این گرانی نامتعارف معقول نیست و تعمدی به نظر می‌رسد. وقتی به جای توزیع میان محرومین، جوجه‌کُشی و نابودی تخم مرغ‌ها انجام می‌شود؛ آیا نباید به این گرانی شک کرد؟ چرا برخی از علما نسبت به نقل خواب یک مداح خدوم حساسیت به حق نشان می‌دهند اما نسبت به این فاجعه کمرشکن گرانی نامتعارف سکوت کردند. ای کاش اهل سیاست و معرفت از نزدیک زندگی مردم محروم را می‌دیدند و تدبیری می‌کردند. خدا شاهد است قلب انسان با وجدان و آزاده به درد می‌آید. بس است ظلم وارداتچی‌ها، بس است ستم مافیای اقتصادی و بس است بیداد سرمایه‌داران بی‌درد. اللهم انا نشکو الیک فقد نبینا صلواتک علیه و آله و غیبة ولینا و کثرة عدونا و قلة عددنا و شدة الفتن بنا و تظاهر الزمان علینا فصل علی محمد و آله ۱۸اردیبهشت۹۹ 🆔 @khosropanah_ir
🔹 تعداد همسران امام حسن مجتبی(علیه السلام) ❓اینکه گاهی گفته میشود امام حسن مجتبی(ع) سیصد همسر داشته تا چه اندازه درست است؟ ● شبهۀ مربوط به تعداد زوجات امام حسن مجتبی(ع) یک شبهۀ قدیمی است که اضافه بر محققان شیعی حتی برخی از نویسندگان و محققان اهل سنت نیز مطالب تحقیقی و نسبتاً مفصلی در رد این شبهه و مبرا بودن امام حسن مجتبی(ع) از این افتراء نوشته‌اند. راجع به منبع این شبهه، یادم است مرحوم شهید محراب آیةالله سید اسدالله مدنی تبریزی(ره) در شبهای ماه مبارک رمضان در نجف اشرف، در مسجد شیخ انصاری منبر علمایی میرفت و هر دو شب از منبرش در ماه مبارک را به یکی از معصومین(عليهم السلام) اختصاص داده بود و در همین منبرها این شبهه را نیز مطرح و سپس بیان کرد که قدیمی‌ترین کتابی که این عدد سیصد همسر را گفته کتاب «قُوْت القلوب»1️⃣ است. کتاب «قوت القلوب في معاملة المحبوب، ووصف طريق المريد إلى مقام التوحيد» بمعنای مایۀ حیات قلبها در معامله با محبوب و بیان راه رسیدن مرید به مقام توحید، تألیف ابوطالب مکی متوفای ٣٨٦ق در بغداد است که چون در مکه پرورش یافته به مکی معروف شده. این کتاب در بیان آدابِ سلوک صوفیانه و از مشهورترین و مهمترین منابع صوفیه و یکی از منابع کتاب «إحیاء علوم الدینِ» غزالی است که در موارد متعدد به آن استناد کرده است. ابوطالب مکی در بغداد سکنی گزید و حالت عارفانه و صوفیانه‌ای داشته و گفته میشود گرسنگی شدیدی به خود میداد و سالها خوراکش برگ و علف و ریشۀ گیاهان صحرا بود و به ریاضت و تجرّد میگذراند و ازدواج نکرد. و قابل توجه اینکه علمای اهل سنت تصریح کرده‌اند که این کتاب حاوی مطالب جعلی و عقاید باطل و فاسد است. و از جمله اعتقادات وی اینکه: «هیچ چیزی برای مخلوقین پرضررتر از خالق نیست!»2️⃣. وی مجلس وعظی در مسجد مرکزی بغداد، جامع منصور3️⃣، داشته و این مطلبِ بی‌پایه علیه امام را در آنجا مطرح کرده بدون آنکه سندی برای این ادعایش بیاورد و بگوید از که شنیده و اشخاصی را بعنوان واسطه‌های نقل این خبر از زمان امام حسن(ع) نام بیاورد، یا کتاب و منبعی را برای این خبرش ذکر کند. و روشن است که چنین خبری هیچ اعتباری ندارد. وانگهی اگر فرضاً امام حسن(ع) سیصد همسر داشته پس آثار این سیصد همسر چیست و کجاست!؟ به تعبیر دیگر با وجود سیصد همسر میباید بطور طبیعی امام حسن(ع) بیش از سایر امامان فرزند میداشت و سادات حسنی خیلی بیش از مثلاً سادات موسوی میبودند. ❓تعداد واقعی همسران و فرزندان امام مجتبی(ع) چقدر است؟ ● مؤرخان بدون هیچ اختلافی در بیان تعداد و اسامی همسران امام حسن مجتبی(ع) هیچکدام بیش از پنج همسر نام نبرده‌اند، و فرزندان ایشان را نیز هیچکدام بیش از پانزده نفر نگفته‌اند. اینجا هم به همان ابهام برمیگردیم که اگر واقعاً تعداد همسران امام رقم بالایی و مثلاً سیصد زن میبود پس چرا تنها پنج تن از آنها شناخته شده‌اند و بقیه هیچ نامی ندارند!؟ این ادعا، این علامت استفهام بزرگ را دارد. ❓چه انگیزه‌ای برای جعل و نشر اینگونه مطالب دروغ وجود داشت؟ ● دولت عباسیان در حدود نیمه‌های قرن چهارم هجری یعنی در اوج قدرتش گرفتار قیامهای متعددی به رهبری علویان بود که بیشترشان از سادات حسنی بودند. لذا عباسیان انگیزۀ توهین و تحقیر سادات حسنی را داشتند و متأسفانه از راه توهین مستقیم و غیرمستقیم به امام حسن مجتبی(ع) این خواستۀ خود را تأمین میکردند. گاه به صراحت وگاه در لفافه به سادات حسنی میگفتند افتخارتان به جدتان حسن مجتبی است درصورتی که ایشان چنین و چنان بوده پس شما هم انگیزه‌های شهوانی دارید ومیخواهید به پول وامکاناتی برسید! 📓 مجموعۀ مصاحبه‌ها: ٤٥٣- ٤٥٥. ـــــــــــــــــــ 1️⃣ قوْت القلوب ٢: ٤٠٨: «وتزوج الحسن بن علي(رضي الله عنهما) مائتين وخمسين امرأة وقيل ثلاثمائة» 2️⃣ در منابع مربوطه مطالب این دو منبع دربارۀ وی نقل وتأیید ضمنی شده‌؛ - تاريخ بغداد (الخطيب البغدادي، ٤٦٣ق) ٣: ٣٠٣/ شمارۀ ١٣٩٥: «صنّف كتاباً سمّاه "قُوْت القلوب".. ذكر فيه أشياء منكرة مستشنعة في الصفات.. وقال لي أبو طاهر محمد بن علي بن العلاف: كان.. من أهل الجبل.. وقدِم بغداد فاجتمع الناس عليه في مجلس الوعظ فخلط في كلامه. وحُفظ عنه أنه قال: «ليس على المخلوقين أضرُّ من الخالق!» فبدعه الناس وهجروه، وامتنع المكي [من الوعظ]» - تلبيس إبليس (ابن الجوزي، ٥٩٧ق): ١٥٩: «وصنف لهم أبو طالب المكي "قوت القلوب" فذكر فيه الأحاديث الباطلة وما لا يستند فيه إلى أصل، من صلوات الأيام والليالي وغير ذلك من الموضوع، وذكر فيه الإعتقاد الفاسد. وردّد فيه قول "قال بعض المكاشفين" وهذا كلام فارغ. وذكر فيه عن بعض الصوفية أن الله(عز وجل) يتجلى في الدنيا لأوليائه!» 3️⃣ بعد از بنای بغداد توسط ابوجعفر المنصور، خلیفۀ عباسی، اولین مسجد جامعی که در بغداد ساخته شد ونماز جمعه در آن برپا میشد مسجد کاخ منصور بود و جامع المنصور نامیده شد. @Yusufi_Ghara
💠 ميلاد الإمام الحسن(عليه السّلام)، تسميته، وبعض السنن نقل الدولابي في «الذرية الطاهرة» عن الليث بن سعد قال: وَلّدت فاطمة بنت رسول الله الحسن بن علي في شهر رمضان سنة ثلاث‏. وفي «الإرشاد» روى المفيد بسنده عن الصادق(عليه السّلام) أنه ولد ليلة النصف من شهر رمضان سنة ثلاث من الهجرة. وفي تسميته روى الطوسي في «الأمالي» بسنده عن الرضا(عليه السّلام) عن آبائه عن علي بن الحسين(عليهم السّلام) عن أسماء [بنت يزيد بن السكن الأنصارية الولّادة الخطّابة]1️⃣ قالت: إن فاطمة لما حملت بالحسن(عليه السّلام)‏ وولدته جاء النبيّ(صلّى الله عليه وآله) فقال: يا أسماء، هلمّي ابني. فدفعته إليه في خرقة صفراء فرمى بها النبيّ(صلّى الله عليه وآله) وأذّن في اذنه اليمنى وأقام في اذنه اليسرى، ثم قال لعليّ(عليه السّلام): بأي شي‏ء سمّيت ابني؟ قال: ما كنت لأسبقك باسمه يا رسول الله‏. فقال النبيّ: ولا أنا أسبق باسمه ربّي. فهبط جبرئيل(عليه السّلام) فقال: يا محمد، العلي الأعلى يقرؤك السلام ويقول: عليٌّ منك بمنزلة هارون من موسى، ولا نبيّ بعدك، سمِّ ابنك هذا باسم ابن هارون. فقال النبيّ: وما اسم ابن هارون؟ قال: شبّر. قال النبيّ: لساني عربي! قال جبرئيل: سمِّه الحسن. فسماه الحسن. فلما كان يوم سابعه عقّ النبيّ عنه بكبشين أملحين وأعطى القابلة فخذاً وديناراً، ثم حلق رأسه وتصدّق بوزن الشعر ورِقاً (فضةً) وطلى رأسه بالخَلوق2️⃣، ثم قال: يا أسماء، الدم فعل الجاهلية3️⃣. 📚 موسوعة التاريخ الإسلامي ‏2: 249 - 250. عن: - الذرية الطاهرة: 101، 202، - الإرشاد 2: 5، - عيون أخبار الرضا 2: 25. ــــــــــــــــــــ 1️⃣ تعريف أسماء ب‍بنت عميس من اشتباه وخلط الرواة إذ أنها كانت في الحبشة آنذاك. 2️⃣ الخلوق: نوع من الطيب أعظم أجزائه من الزعفران أو هو الزعفران، يستخدم في غسل شعر الرأس ومشطه. 3️⃣ ويعلم منه بعض السنن وأن العرب كانوا يطلّون رأس الوليد بالدم ليصبح دمويّاً جريئاً!، فنسخه الإسلام. @alYusufi_alGharawi
36M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅ولادت امام‌حسن مجتبی علیه السلام 🔅سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین حسینی تولیت محترم حوزه علمیه آیت الله حق شناس و استاد مجتهدی ۲۰ اردیبهشت پخش هر شب از شبکه ۳ سیما حدود ساعت ۱/۱۵ بامداد @hhaghshenas @salmanraoofi
abu-hamze-samavati-03.mp3
9.47M
🔅گوشه ای از روح افزای ابوحمزه ثمالی با صدای ملکوتی حاج منصور ارضی 🔅متاسفانه قسمتهای دیگر "همین برنامه مناجات" را از ایشان ندارم 🔅التماس دعا @salmanraoofi
📌آیا امام و امام علیهم السلام در شرکت داشتند؟ ✅ : ◀️روایت حضور حسنین(ع) در فتوحات اولین بار در نقل شده است و از آنجا به دیگر منابع سرایت کرده است. ◀️ در مقدمه کتاب خود توضیح می دهد که کارش جمع آوری مطلق اخبار است. چه متعارض وچه صحیح. ◀️طبری، از حدیث همانند و هم روایت نقل کرده است. ◀️طبری، درباره دو روایت نقل کرده است. که تنها در یکی از آنها اسم (ع) آمده است و در روایت دیگر، نامی از آنان نیست. ◀️در سند روایات شخصی بنام قرار دارد که بزرگان دانش رجال اهل تسنن، وی را دانسته و سند روایت وی را به دلیل انقطاع، می دانند. یعنی گوینده اصلی خبر مشخص نیست. 📚عسقلاني، تقريب التهذيب، ج1، ص405، 📚عسقلانی، تهذيب التهذيب، ج7، ص330، 📚ابن الجوزي، الضعفاء و المتروكين، ج2، ص198، 📚ابن حماد، الضعفاء الكبير، ج3، ص252. ◀️افزون بر کمی سن حسنین(ع) برای حضور در نبرد ایران، علی(ع) در دوران خویش نیر برای حفظ جان آنان، از حضورشان در صحنه نبرد جلوگیری می کرد؛ زیرا آنان امت را باید بعد از وی برعهده بگیرند. ◀️در برخی منابع آمده است که امام (ع) و امام (ع) در زمان خلافت به غاصب بودن وی اعتراض کرده است. ◀️امام حسن(ع) و امام حسین(ع) به حمایت از ، از انتقاد کرده اند. ◀️باتوجه به انتقاد اهل بیت(ع) از ، چگونه امکان حمایت حسنین(ع) از بی مبنا وجود دارد و چگونه برخی روایات جعلی همکاری در فتوحات را نقل می کنند. 📚ابن عساکر، الاصابه، ج2، ص69. ◀️در روایت جعلی طبری آمده است که، (ع) برای فتح و نیرنگ کرده اند، و حال آنکه این سخن درباره کسی که قرار است امام امت جامعه باشد، عقلا پذیرفتنی نیست. ◀️به نظر می رسد انگیزه ، یا توجیح است که بگویند از آل علی(ع) هم در آن حضور دارند، یا با جعل خبر درباره حضور صحابه در مناطق، را برای مناطق مفتوحه درست کنند. @ahlebait110 @salmanraoofi
🔸دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای (مدّظلّه‌العالی) در برگزار می‌نماید: 🔺دومین دوره‌ی تخصصی کتاب (ویژه‌ی اساتید محترم ) 📌با اعطای مجوز تدریس کتاب طرح کلی 🔹شرایط پذیرش: - اشتغال به تدریس در حوزه علمیه قم - موفقیت در آزمون مجازی و مصاحبه - حداکثر سن ۴۵ سال 🔰ثبت‌نام با مراجعه به: http://forms.khamenei.link/ ✳️ مهلت ثبت نام : ۳۱ اردیبهشت ۹۹ 📞 جهت کسب اطلاعات بیشتر از ساعت ۱۶ تا ۲۰ با شماره‌ی ۰۹۹۲۷۷۳۸۱۸۹ تماس حاصل فرمایید. @qom_khamenei_ir
باسمه تعالی از همه ی بزرگواران التماس دعا دارم خصوصا برای عاقبت بخیری متشکر @salmanraoofi
🔴 پخش زنده اینترنتی مراسم احیا شب‌های قدر سخنران حجت‌الاسلام والمسلمین میرهاشم حسینی ساعت 12 الی 2 بامداد ❇️ صفحه اینستاگرام: https://www.instagram.com/hmojtahedi_ir/ ❇️ کانال آپارات: https://www.aparat.com/hmojtahedi_ir/live ___ ♦️تنها کانال رسمی حوزه علمیه آیت الله مجتهدی (رحمة الله علیه) 📱 @hmojtahedi_ir
السلام علیک یا امیرالمومنین علیه السلام السلام علیک یا اباعبدالله الحسین علیه السلام السلام علیکم یا اهل بیت النبوه علیهم السلام
هدایت شده از مناهج 🇵🇸🇮🇷
🌀 سرنوشت حوزه و انتخابات شورای عالی 📝 پرونده ویژه مناهج 🖋 درآمد / علی مهدوی 🔹 می‌توان گفت تاثیرگذارترین رکن در حرکت و برنامه‌های حوزه‌های علمیه، «شورای عالی حوزه‌های علمیه» است؛ چراکه سیاست‌گذاری‌های کلان و تعیین خط مشی حوزه‌های علمیه در دستان مصوبات و تصمیمات این شورا است. شورایی هفت نفره که توسط اعضای محترم جامعه مدرسین برای چهار سال انتخاب می‌شوند و سکان هدایت حوزه علمیه را در دست می‌گیرند. 🔹 طبعا قوت و پر تحرکی این شورا، موجب نشاط و حرکت پرشورتر و علمی‌تر حوزه‌های علمیه خواهد بود کما اینکه خدای ناکرده رکود و کم‌تحرکی آن باعث افت و نکس حوزه‌های علمیه خواهد بود. 🔹 با توجه به اینکه در آستانه انتخابات دور هشتم شورای عالی حوزه‌های علمیه هستیم پانزدهیمن پرونده با عنوان «سرنوشت حوزه علمیه و انتخابات شورای عالی» سعی دارد پیشنهاداتی را در راستای تشکیل هرچه بهتر هشتمین دوره شورای عالی ارائه کند و صدای طلاب باشد در ارائه این پیشنهادات به جامعه محترم مدرسین. ✍🏻 اساتید، فضلا و تمامی فرهیختگان محترم عضو مناهج، می‌توانند یادداشت‌ها و نظرات خود را برای تحریریه مناهج ارسال کنند. 〰〰〰〰〰 🗂 @Manahejj
🔅رهبر معظم انقلاب حفظه الله شیخ صدوق یا شیخ مفید فرموده اند: اگر کسی این شب را به مذاکره علم بپردازد، این افضل از عبادات است؛ بعضی خیال می کنند که این علم همین علمهایی است که دست ماست. 🔅نه! آن روز علوم و معارف ائمه داشت گم می شد و امثال اینها مجاهدت می کردند؛ خب بله شب تا صبح را به آن کار بگذرانند مثل نمازشب خواندن و مثل دعای جوشن خواندن است! 🔅این مال ما نیست که خیال کنیم برویم دنبال یک علمی مثلا فقه یا اصول حالا خوبهایش را می گویم! یا چند تا روایت مثلا نگاه کنیم، به مذاکره علم گذرانده ایم اینجوری نیست! باید دل را پاک کرد، صاف کرد بایستی شستشو داد! ۸۲/۱/۱۹ 🏷منشور حوزه و روحانیت ص ۳۱۲ و ۳۱۳ @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴بدن امیرالمؤمنین علیه‌السلام را نیز شبانه غسل دادند و غریبانه به خاک سپردند... 🎙روضه‌خوانی رهبرانقلاب در خطبه‌های نماز جمعه ۱۳۷۲/۱۲/۱۳ @khamenei_maaref @salmanraoofi