#شورای_افتاء 1
#آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🔅🔅🔅
📈 روایتی از شورای افتای آیتالله العظمی خامنهای
📝 به گزارش مشرق، آیتالله سیدجعفر کریمی، فقیه برجستهی حوزهی علمیه، پس از عمری مجاهدت علمی و انقلابی سرانجام در سن ۹۰ سالگی (۹ فروردین ۹۹) دار فانی را وداع گفت. حضرت آیتالله خامنهای با صدور پیام تسلیت فرمودند: «این عالم بزرگوار از جمله فضلایی بودند که در سالهای اقامت امام راحل در نجف اشرف حلقهی نزدیک علمی آن بزرگوار را تشکیل میدادند و در سالهای پس از انقلاب نیز به خدمات ارزشمند خود ادامه دادند. پس از رحلت ایشان نیز در شمار همکاران اینجانب در قم بودند و اینجانب سالها برخوردار از خدمات ایشان بودم.»
📁 مرحوم آیتالله سیدجعفر کریمی از نظر قوت فهم فقهی جزو نوادر زمان بود، در نجف اشرف از محضر اساتید بزرگی مانند آیتالله خویی، آیتالله شاهرودی و آیتالله حکیم بهرههای فراوان برد و بعداز شرکت در درس امام خمینی رحمهالله به حدی رسید که پاسخگویی استفتائات را با نظارت مستقیم امام انجام میداد.
📁 مرحوم آیتالله سیدجعفر کریمی از مرداد ماه ۱۳۶۸ در شورای افتاء حضرت آیتالله خامنهای حضور داشتند و در سال ۱۳۷۴ کتاب استفتائات حضرت آیتالله خامنهای را تحت اشراف ایشان تنظیم میکند.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
#شورای_افتاء 2
#آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🔅🔅🔅
📈 روایتی از شورای افتای آیتالله العظمی خامنهای
⏪ یکی از سنتهای رایج مراجع معظم تقلید تشکیل دو شورای فقهی بوده است، اول شورای استفتاء که افراد آشنا با مبانی و نظرات مرجع جمع میشوند و برای سؤالات جدید مقلدان، جوابی طبق نظر مرجع تنظیم میکنند. دوم شورای افتاء یا جلسات مذاکره علمی که مرجع با حضور فقیهان دیگر تشکیل میدهد و در آن پیرامون مسائل و فروعات جدید فقهی بحث میکنند، اما در نهایت در آن بحث مرجع نظریه خودش را اعمال میکند. البته برخی مراجع در قالب یک جلسه به این دو موضوع پرداختهاند.
📁 مرحوم آیتالله سیدجعفر کریمی در گفتگویی که در سال ۹۲ انجام گرفته، جزئیات جلسه شورای افتاء حضرت آیتالله خامنهای را تبیین کرده است که بخش فقه و معارف پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR در آستانه چهلمین روز درگذشت این فقیه برجسته، مشروح این گفتگو را برای اولین بار منتشر میکند.
📝 جنابعالی از یاران باوفای حضرت امام قدسسره و از مبارزان و خصیصین قدیمی نهضت و انقلاب اسلامی ایران هستید و بعد از رحلت حضرت امام هم در کنار حضرت آیتالله خامنهای بودهاید. با توجه به حضور حضرتعالی در شورای افتاء رهبر انقلاب بفرمایید که این شورا از چه زمانی تشکیل شد و هدف از تشکیل این شورا چه بود؟
📁 من در مقدمه اشاره کنم به روزی که خدمت حضرت امام قدسسره در جماران رسیدم تا چشم مبارکشان به من افتاد، فرمود آقای کریمی من یک کاری کردم هم خودم به زحمت افتادم و همه رفقا را به زحمت واداشتم؛ لکن کار خوب و خداپسندانه است؛ انشاءالله رضایت خدا در آن است. بعد از بعثت رسول مکرم اسلام صلیاللهوعلیهوآلهوسلم و امامت ائمه معصومین علیهمالسلام آقایان نگذاشتند اسلام حکومت داشته باشد. یا نخواستند اینطور باشد، یا بهدلیل عنادی که داشتند، جلوگیری کردند. و از فقه شیعه مسائل فردی برای ما ماند. مسائلی مانند اینکه هر مکلف چه زمانی به تکلیف میرسد؟ نماز چه زمانی بر او واجب میشود؟ روزه چطور واجب میشود؟ نماز را چطور بخواند؟ روزه را چطور بگیرد؟ و از این قبیل مسائل فردی... اما مسائل اجتماعی به حساب اینکه ما حکومت نداشتیم، مبتلابه ما نبود. بعد از پیروزی نظام جمهوری اسلامی که اسلام در آن حکومت میکند، حکومت با یک سری مسائلی مواجه میشود که مدارک و ریشههای فقهی آن در فقه ما هست، و اما آن مسائل مربوطه در فقه ما مطرح نشده و نیست و این مسائل مورد نیاز جامعه اسلامی در این حکومت اسلامی است که باید آنها بررسی و تحقیق شود و اشکالات آن برطرف شود و جهتگیری آن مشخص گردد تا بهصورت کاربردی درآید و کارآیی داشته باشد. در همان اوائل رهبری حضرت آیتالله خامنهای، ایشان در نظر گرفتند که جلسهای با افراد اهل حل و عقد داشته باشیم و مسائل اینچنینی که از طرفی فقهی و از طرفی به حکومت اسلامی و اداره جامعه مربوط میشود مطرح گردد.
📝 در گزارههای دینی ما خیلی روی مبحث شورا تأکید شده است، ولی آن چیزی که در صحنهی عملی این قصه در همین قم یا در خیلی از شهرهای دیگر میبینیم عملاً حضرات کارهای فردی انجام میدهند، یعنی الی ماشاءالله کارهای فردی مشاهده میشود که در همین قم و جاهای دیگر انجام میشود. به نظر شما اینکه یک مرجع تقلید میآید و وارد کار شورایی میشود، این مسئله نشانهی ضعف آن فرد است یا نشانهی قوت او هست؟ و اصلاً این کار شورایی چه برکاتی میتواند در واقع داشته باشد؟
📁 نظر به کار شورایی دوسویه است و از دو نظر میتوان به آن نگاه کرد؛ یکی این که اگر کار شورایی بهصورتی که نظر جمعی بهدست بیاید، ما نظر جمعی در فقه نداریم؛ هر مرجع تقلیدی باید به وظیفهی شرعی خود عمل کند که رأی شخص خود را اعلام کند و مقلدین او هم باید به رأی شخصی عمل کنند نه این چند نفر جمع شوند و یک رأی بدهند، مثل رأی دادن در مجلس شورای اسلامی یا در جاهای دیگری که جمعی رأی میدهند و بر طبق نظر جمع عمل میکنند ما در فقه این مسئله را نداریم. ولکن یک دیدگاه دیگری هم هست که انسان خربزهای که میخورد و بهنظرش میآید که آن شیرین نیست و به رفیق خود هم کمی میدهد و میگوید بخور ببین شیرین است یا نه؛ رفیق او میگوید که خربزه خیلی شیرین نیست، اما بد نیست؛ به رفیق سوم خود میدهد و رفیق سوم میگوید اینکه تلخ است. این شخص میخواهد از نظر دیگران استفاده کند تا نظر خود را ابراز کند. این معنا در اسلام هست و قرآن میفرماید: «وَ شَاوِرهُم فِی ٱلأمرِ فَإذَا عَزَمتَ فَتَوَکَّل عَلَی ٱللهِ»(۱) این نظرات را جمع کنید و ببینید دیگران چه میگویند تا در تصمیمگیری انسان پخته تصمیم بگیرد و دانسته تصمیم بگیرد. راه روشن باشد و تصمیم بگیرد. سابقاً این طور بود که فقهای شیعه یک جلسه استفتائی داشتند و شبها عدهای از شاگردان فاضل جمع میشدند و مسائل شرعی را مطرح میکردند و در آنجا مشورت میکردند.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
#شورای_افتاء 3
#آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🔅🔅🔅
📈 روایتی از شورای افتای آیتالله العظمی خامنهای
📐 ولی مثل اینکه در قم چنین چیزی رسم نیست و اصلاً سابقه هم ندارد. شورایی به این معنایی که عرض شد کار بسیار خوبی است که انسان میگوید من فلان روایت را اینطور میفهمم، ببینم شما هم همینطور میفهمی یا شما طور دیگری میفهمی. اگر طور دیگری میفهمی من ببینم میتوانم موافق شما شوم یا من به فهم شما اشکال دارم و نمیتوانم موافق باشم. در روایات دارد که «من شاور الناس شارک فی عقولهم»(۲)، اگر انسان با مردم مشورت کند او در عقل آنها شریک میشود. به این معنا کار خوبی است، ولی ما رأی شورایی نداریم.
📝 در آغاز چه افرادی در این شوراء عضویت داشتند؟
📁 جلسهی شورای افتاء از همان سال اول تصدی ایشان به ولایت فقیه از فقهای شورای نگهبان، بنده و آقای مهدوی کنی تشکیل شد.
📝 ظاهراً آقای محمدی گیلانی هم بودند؟
📁 بله آقای محمدی گیلانی هم بودند. در آن جلسات مباحثی را در نظر گرفتند و هر یک از این آقایان عهدهدار نوشتن آن مبحث شدند و آن مبحث را مینوشتند و با اشاره به مدارک آن این کار را میکردند و اوائل صبحهای پنجشنبه بود و بعد به شبهای پنجشنبه تبدیل شد و این موضوع را در جلسه مطرح میکردند و میخواندند و اشکالاتی را که به نظر دیگران میرسید، مطرح میشد تا به نتیجهگیری منتهی شود. و در طول این مدت مسائل بسیار حساس و دقیقی مطرح شد.
📝 صحبتهای بقیه آقایان چه شد؟
📁 در دست کسی نیست؛ حالا بقیه مسئلهای نیست، اما عمده آن صحبتهای رهبر معظم انقلاب بود؛ ایشان در طول این مدت مطالبی را که فرمودند، اگر یادداشت میکردند و جمعآوری و چاپ میکردند، شاید چندین جلد میشد. یک کلمه از آن صحبتها را کسی اطلاع ندارد. اگر صحبتهای علمی رهبر معظم انقلاب در این جلسات منعکس میشد، بینندگان میفهمیدند و میدیدیدند که ایشان از نظر قدرت علمی سرآمد همگان است. نه اینکه کمبودی داشت که چهار نفر طلبه در آنجا شوند که کمبودهای ایشان جبران شود، نه اینطور نبود. ولکن تا الان هم من در سه چهار سال قبل یا بیشتر کمی اصرار کردم که چند شبی دستگاه ضبط آوردند و ضبط کردند و درباره روند ادامه آن اطلاعی ندارم. این نوارهای ضبطشده را باید پیاده کنند و صحبتهای رهبر معظم انقلاب را جدا کنند و آنها را جدا بنویسند. کما اینکه الان که ایشان کلاس درس دارند، و درس را خیلی هم با دقت و با تأمل میفرمایند، با سرمایهگذاری خیلی قوی مطالعه میکنند، مینویسند و بعد درس را میفرمایند. این درسهایی که تا الان رهبر معظم انقلاب میفرمایند، چند جلد آنها چاپ شده است؟ کجا چاپ شده است؟ چه کسی چاپ کرده است؟ این نوشتههای ایشان را باید به چند نفر از محققین بنام و فضلای معروف بدهند و آنها بنویسند و نقد و بررسی کنند و چاپ و نشر کنند تا مردم بفهمند که ایشان در چه سطح و مستوای علمی هست و چه مقدار دقت نظر دارد؛ متأسفانه این کار را نکردند، آن جلسه شورای افتاء را هم نکردند. فقط همین را بلد شدیم که شعار بدهیم مرگ بر ضد ولایت فقیه! ولی فقیه در چه جایگاهی قرار دارد؟ چه شخصی هست؟ چه شرایطی دارد؟ چه حقوقی دارد؟ مردم چه حقوقی بر او دارند؟ این مسائل مطرح نیست و این موضوع از آثار مظلومیت رهبر معظم انقلاب است. اگر صحبتهای ایشان را در شورای افتاء یادداشت میکردند و چاپ میکردند و منتشر میشد، مجامع علمی که مدعی نقد و بررسی و تحقیق مسائل علمی هستند، میفهمیدند که در گوشهی تهران فقیهی نشسته است که سرآمد بقیه فقها است و او نظراتی دارد که از نظرات بقیه فقها قویتر است. لکن الان که کسی خبر ندارد و همه خیال میکنند که آقای خامنهای فقط همان ولی فقیه است. چه مقداری علمیّت دارد، اینکه چه کاره است، و در چه درجهای از علمیت است، این مسائل را کسی خبر ندارد. در مورد این صحبتهای من هم مثلاً میگویند: ناگفتهها روشن نمیشود. این یک سفره گستردهتری میخواهد و زحمت بیشتر میطلبد.
📐 یک نکتهی مهم علمی که بعضاً از آن غافل میشویم این است که در هر قضیهای، موضوع و محمول و نسبت مطرح است. تشخیص موضوع و محمول قضایا ظاهراً آسان است اما آن چیزی که اهمیت دارد، جهتگیری این قضایا است و اینجاست که فقیه و افقه، عالم و اعلم، فهمیده میشوند. اگر کسی قدرت درک هدفگیری قضایا را داشته باشد و بتواند در این وادی اظهارنظر کند، در فقه از او به فقیه و در اصول به اصولی و در کلام به متکلم و... تعبیر میکنیم. و در این درک هدفگیری قضایا و جملات که در محاورات برای فهماندن مراد خود مورد استعمال قرار میگیرد، شاید نُه دهم مردم توجه به این هدفگیری ندارند.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
#شورای_افتاء 4
#آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🔅🔅🔅
📈 روایتی از شورای افتای آیتالله العظمی خامنهای
📐 شاید یک دهم این توجه را داشته باشند. والّا بقیه به همین ظاهر لفظ بسنده میکنند. اینکه میگویند قرآن، دستورالعمل زندگی مردم و راهگشا است، کسی که قرآن را با آن جهتگیری میخواند، یک سری مطالب میفهمد و کسی که قرآن را با الفاظ آن میخواند، یکسری مطالب دیگر میفهمد.
📝 توجه به جهتگیریِ قضایا در شورای افتاء هم از سوی اعضاء و هم از سوی رهبر انقلاب چطور دیده میشود؟
📁 در این مرحله که انسان راجع به جهتگیری قضایا چه در کلمات فقها و چه در روایات و چه در آیات دقت کند و به آن جهتگیریها بپردازد و بتواند جهتگیری را درست پیدا کند، او همان اسلام ناب محمدی صلیاللهوعلیهوآلهوسلم میشود و اینجاست که اختلاف انظار در همهی مسائل پیدا میشود. از فقه تا کلام، فلسفه، سیاست و اقتصاد گرفته میبینیم که اختلافنظر پیدا میشود والّا فقهای ما همه دنبال فقه آل محمد هستند و همه از فقه آل محمد بحث میکنند؛ پس چرا این همه اختلاف هست؟ گمشده در کجا است؟
📝 همان جهتگیری که فرمودید.
📁 بله؛ در مورد فقه آل محمد که ما دو فقه نداریم؛ فقه آل محمد یک فقه بیشتر نیست؛ مثلاً در یک کوچه طولانی خانه یک نفر را ما میخواهیم نشان بدهیم، این خانه را که از دور به کسی نشان میدهیم، یک نفر سایه این خانه را در ۱۰ متری میبینید و چشم یک نفر، تیزبینتر است و از ۱۰۰ متری میبیند و یک نفر هم از یک کیلومتری میبینید. آن خانهای که میخواهیم به آنها نشان بدهیم که فرقی نمیکند، بلکه بینندهها فرق میکنند. این نعمت درک جهتگیری قضایا شاید همان معنا باشد که در روایات دارد؛ «لَیسَ العِلمُ بِکَثرَةِ التَّعلیمِ وَ التَّعَلُّم، بَل هُوَ نورٌ یَقذِفُهُ اللهُ فِی قَلبِ مَن یَشاء»(۳)، این فقهی که آقایان دیگر خواندهاند، امام خمینی قدسسره هم همان فقه را خواند؛ امام خمینی قدسسره فقه جدیدی نداشت، کتابهایی که امام خمینی قدسسره مطالعه میکرد، همان کتابهایی بود که بقیه آقایان خواندند. منتها امام خمینی قدسسره از مطالعه کتابها یک نکاتی میفهمید که از آنها حکومت اسلامی درآمد و دیگران از آن نکات دیگری میفهمیدند که از آن فقط مسائل فردی درآمد.
📐 اگر کسی بتواند جهتگیری قضایای فقهیه، قضایای کلامیه و قضایای فلسفیه را درک کند، در تشخیص مسائل موفقتر خواهد بود. همه کسانی که فقه نوشتهاند، دنبال احکام شرعیه بودهاند. ولی این احکام شرعیه را یک زمان امیرالمؤمنین علیهالسلام متوجه میشود که منظور از این آیه چیست و یک زمان هم بنده میفهمم؛ بین من و امیرالمؤمنین علیهالسلام الی ماشاءالله فاصله است. اگر این مقدمه را درست درک کردیم و آن را باور کردیم، متوجه میشویم که اعلم و افقه کیست. از خصائص رهبر معظم انقلاب که این مسئله را مردم و خواص ما نمیدانند، حتی اگر جسارت نباشد، بزرگان و فضلا هم نمیدانند. درک ویژه ایشان از جهتگیری قضایا است.
📐 ما در طول این مدت که در این جلسه شورای افتاء در خدمت رهبر معظم انقلاب بودیم، آقایانی که در آن جلسه بودند و صحبت میکردند، همه از فضلا و علما بودند و همه برای خود شخصیتی بودند. مطلبی را که رهبر معظم انقلاب در هر موردی که لازم بود اظهار کنند، اظهار میکردند، آن جهتگیری واقعی آن قصه را بدانگونه که باید فهمید، ایشان بیشتر از دیگران میفهمیدند و بالاتر از دیگران میفهمیدند که فکر دیگران به آنجا نمیرسید و الان هم نمیرسد؛ ولو این که دیگران هم از فضلا بودند.
📐 و اگر من مدعی شوم که مدعی هم هستم آقای خامنهای از همه اعلم است؛ اعلمیّت به این نیست که شخصی هشت رساله نوشته است یا دوازده کتاب چاپ کرده است. اعلمیّت به این است که این نوشته امیرالمؤمنین علیهالسلام، نهجالبلاغه را وقتی که به دست او بدهیم، وقتی ایشان آن را مطالعه میکند، یک نکاتی میفهمد و وقتی دیگران مطالعه میکنند، نکتهی دیگری میفهمند. اگر نهجالبلاغه امیرالمؤمنین علیهالسلام را همراه آن جهتگیری که خطابات نهجالبلاغه میگوید درست فهمید، به او نهجالبلاغه شناس میگویند. اگر قرآن کریم را درست فهمید، راجع به آیاتالاحکام و غیر آیاتالاحکام بدانگونه که باید فهمید، انسان باید تحسین کند که ایشان اعلم از بقیه است. در فقه هم همینطور است.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
#شورای_افتاء 5
#آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🔅🔅🔅
📈 روایتی از شورای افتای آیتالله العظمی خامنهای
📐 در این مدت ما از ایشان در اظهارنظر، در مسائل زیادی، مطالبی دیدیم و شنیدیم که الحق و الانصاف خداوند منان و متعال توفیقی به ایشان عنایت کرده که اگر ایشان مدعی شوند که فقه را بدانگونه که باید فهمید، میفهمند، گزاف نگفته است و درست فرموده است. و حالا اگر باور برخی نمیشود، نشود. بعضی به یک چیزهای قشری و سطحی عادت کردهاند و خیال میکنند که مجتهد کسی است که چاپ رسالهاش درآمده باشد، در صورتی که این طور نیست. اعلم کسی است که قضایای آلالبیت علیهمالسلام را بدانگونه که در کتب حدیث هست، و باید فهمید آنگونه بفمهد.
📐 مثلاً عرض کنم آقایان در فقه دارند که «لا نَذرَ لِزَوجةٍ مَعَ زَوجِها وَ لا لِوَلَدٍ مَعَ والِدِه»(۴) و بر اساس آن به این مسئله که نذر زوجه منوط به اجازه زوج است فتوا میدهند. رهبر معظم انقلاب در اینجا یک فتوای خاص دارند و میفرمایند اگر زن با شوهرش در یک جا باشند و با هم زندگی میکنند، نذر زن منوط به اجازه شوهر است و اگر با هم زندگی نمیکنند نذر زن منوط به اجازه شوهر نیست. این موضوع را از این کلمه «لا نذر لزوجة مع زوجها» میفهمند. زوجه یعنی زن شوهردار و اگر به همین مقدار بود که چون زن شوهردار هست، نذر او منوط به اجازه شوهر است، پس «مع زوجها» نمیخواست؛ «لا نذر لزوجة الّا باذن زوجها» میشد، این که فرمود «لا نذر لزوجة مع زوجها»، از کلمه «مع» رهبر معظم انقلاب اینطور میفهمند که در جایی که زوجه با شوهر خود باشد، «لا نذر لزوجة مع زوجها» است؛ که از این جمله آقایان دیگر که این جمله را دیدهاند، لکن توجه به این موضوع نکردهاند که اگر موضوع فقط زوجه بودن و شوهردار بودن باشد، پس چرا «مع زوجها» را فرمود؟ این زن شوهردار است یا بیوه است؟ اگر شوهردار است بگوییم که نذر آن بدون اجازه شوهر نمیشود. این که فرود: «لا نذر لزوجة مع زوجها» یک عنایتی در این عبارت «مع زوجها» است؛ این مسائل نکاتی است که در روایات آل محمد صلیاللهوعلیهوآلهوسلم است که ما میخواهیم فقه خود را از این روایات بفهمیم، در آیات قرآنی که میخواهیم آنها را سند برای فقه خود قرار دهیم، نکاتی هستند که اگر ما به آن توجه داشته باشیم به فقه بالاتر میرسیم و اگر توجه نداشته باشیم اینطور نمیشود و نمیرسیم.
📝 فرمودید در جلسهی شورای افتاء دوستان مباحث مبتلابه حکومت اسلامی را انتخاب میکنند و روی آن تتبع میکنند و به جلسه میآیند؛ روش رهبر معظم انقلاب چگونه هست؟ آیا مباحث را جمعبندی میکنند یا نه هر کدام از مباحث مستقلاً طرح میشود و جلسه ترک میشود؟
📁 * هر مطلبی به یک نفر که مینویسد واگذار میشود و آن شخص نوشتهی خود را در جلسه میخواند. زمانی که او میخواند اگر دیگران اشکالی دارند، اشکال خود را مطرح میکنند. خواندن آن شخص و اشکالاتی که دیگران مطرح میکنند تا آخر جلسه همینطور ادامه دارد. جمعبندی وجود ندارد.
📝 میخواهم بدانم که در آخر بحث رهبر انقلاب در جمعبندی آن نکتهای میفرمایند یا نه؟ این نکته محل سؤال من است.
📁 ایشان در همان لابهلای بحث اگر صحبتی داشته باشند میفرمایند، لازم نیست در پایان جلسه بحث بفرمایند. و صحبتهای ایشان اکثراً بر این منوال است که بنده عرض کردم که فوق صحبت بقیه است.
📝 چون این سؤال من ناظر بر سؤال بعدی است؛ در واقع سؤال بعدی من این است که خروجی شورای افتاء تبدیل به یک قانون مصوبی میشود یا به یک فتوای خاصی تبدیل میشود که بعداً در نهادهای حکومتی استفاده شود یا خیر؟
📁 در مواردی این چنین شد. مثلاً در ارثالزوجة در خصوص ارث بردن یا نبردن زن از ما ترک منقول و غیرمنقول، این بحث مطرح شد و نظر رهبر معظم انقلاب این است که زوجه از کل ما ترک ارث میبرد، حتی از زمین، نهایتاً هم از غیرمنقول و از قیمت آن هم ارث میبرد. این بحث فعلاً بهصورت قانون درآمد و اجرا میشود. و یا در قسامه که در مورد اتهام به قتل است، ایشان نظری داشتند که نتیجهی این بحث اینطور شد که همان دستور داشته که قوه قضائیه بر طبق آن عمل کند.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
#شورای_افتاء 7
#آیت_الله_العظمی_خامنه_ای
🔅🔅🔅
📝 چون در یک جلسهای آقای شیخ صادق لاریجانی گفته بودند ما بعضی از موضوعات که به اصطلاح دچار مشکل میشویم در همین شورای افتاء مطرح میکنیم، به همین خاطر این سؤال را من مطرح کردم.
📁 بله، و یا راجع به دیه همینطور بود. دیه در صدر اسلام از صد شتر، یا دویست گاو و یا هزار گوسفند و یا هزار مثقال طلا و یا ده هزار مثقال نقره عبارت میشد؛ و الان که آن طلا و نقره نیست و آن شتر و گاو و گوسفند به آن صورت هم نیست. این مسئله باید چطور ارزیابی شود؟ نظر رهبر معظم انقلاب این طور است که این موارد به حساب مال رایج در آن زمان بود و در زمان ما مال رایج چیز دیگری هست، و نهایتاً باید ارزیابی شود و مشابه با مال آن زمان و دیه بر اساس آن تأمین شود و لذا دستور این طور است که فعلاً دیه را بر این اساس تعیین میکنند. تعداد زیادی از این مسائل بهصورت قانون به قوهی قضائیه یا به مجلس یا به مراکز دیگر تصمیمگیری ابلاغ میشود و بعضی از مسائل هم هستند که هنوز مبتلابه حکومتی نشده است که بر طبق آن بخواهند نظر بدهند.
📝 جلسات شورای افتاء چه زمانهایی برگزار میشود؟
📁 فعلاً عصرهای چهارشنبه است و وقتی جلسه تمام میشود، نماز میخوانیم و بیرون میآییم.
📒 پینوشت:
۱) سوره آل عمران، بخشی از آیه ۱۵۹، « و در کارها، با مردم مشورت کن! اما هنگامی که تصمیم گرفتی، (قاطع باش! و) بر خدا توکل کن!»
۲) نهج البلاغه، حکمت ۱۶۱؛
۳) منیة المرید، ص۱۴۸
۴) تهذیب الأحکام (تحقیق خرسان)، ج۸، ص: ۲۸۶؛
پایان گفتگو
🌐 mshrgh.ir/1070163
@salmanraoofi
🏷نفوذ "دفتر جمعیت تحتتسلط راکفلرها" در سطوح بالای مدیریتی ایران1⃣
دبیر جمعیت دفتر مطالعات دانشگاه تهران گفت: صندوق جمعیت سازمان ملل توسط راکفلرها ایجاد شده و دولت ایران هرساله چند ۱۰میلیون دلار به شعبه این صندوق در تهران کمک میکند! و این دفتر در سطوح بالای مدیریتی کشور نفوذ کرده است.
به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ حسین مروتی در نشست بررسی برخی اسناد نفوذ در مسئله جمعیت کشورمان اظهار کرد: برای بررسی زوایای امنیتی و سیاسی مسئله جمعیت به بررسی تاریخچه کنترل جمعیت در دنیا نیازمندیم؛ انقلاب جنسی در غرب یکی از مهمترین دستاورد مدرنیته بود، پس شناسایی درست غرب منوط به آشنایی با این انقلاب است که باعث کاهش شدید فرزندآوری در غرب و آمریکا شد بهطوری که در آمریکا آمار فرزندآوری به نصف رسید!
وی افزود: دکتر محسن مرادیان تحقیقی انجام داده است و در آن 17 مدل در زمینه نشنال پاور (قدرت ملی) را استخراج و مؤلفههای مؤثر در قدرت ملی کشورها را احصا کرده است؛ در تمامی این مدلها، جمعیت یک مؤلفه اصلی است، جمعیت بهعنوان عامل قدرت ملی با هیچ عامل دیگری قابل قیاس نیست!
دبیر جمعیت دفتر مطالعات دانشگاه تهران تصریح کرد: حالا با مشخص شدن این سطح از اهمیت موضوع جمعیت از سوی ابرقدرتها، احمقانه است که فکر کنیم موضوع جمعیت از نظر آنها مورد غفلت قرار بگیرد! با کاهش نرخ فرزندآوری در نتیجه انقلاب جنسی، غربیها به چارهاندیشی نشستند؛ آنها دو راه پیشِرو داشتند؛ راه اول بازگشت به خانوادهمحوری قبل از انقلاب جنسی بود، این راه عملی نبود به این خاطر که در جامعه آن دوران مسائل جنسی با مسائل اقتصادی پیوند خورده بود! اما راه دوم این بود که بهنظر استراتژیستهای غربی، مؤلفههای قدرت از جمله جمعیت از باقی کشورهای دنیا نیز گرفته شود؛ "ستاره فرمانفرماییان" نخستین کسی در کشور بود که قبل از انقلاب، طرح تنزل جمعیت را آغاز کرد، او در آمریکا تحصیل کرده بود و تحت نظارت سفارت آمریکا در ایران فعالیت میکرد.
مروتی با بیان اینکه ذکر یک نمونه از تاریخ قبل انقلاب اهمیت مقوله جمعیت را دنزد غربیها مشخص میکند، خاطرنشان کرد: "هوشنگ انصاری" وزیر اقتصاد پهلوی بههمراه اردشیر زاهدی برای جلسهای در آمریکا حاضر شدند؛ در آن جلسه کیسینجر و فورد رئیس جمهور آمریکا نیز حضور داشتند، فورد نخستین سؤالی که از وزیر اقتصاد ایران میپرسد این است که "هنوز رشد جمعیت شما بالاست؟!"، من با این تصور که بگوییم همه بدبختیهای ما زیر سر دشمن است موافق نیستم اما در زمینه جمعیت و کاهش آن، غرب و آمریکا نقش غیرقابل انکاری دارد.
وی افزود: "سولیوان" آخرین سفیر آمریکا در ایران نیز تا آخرین روزهای حضورش در کشور، شاخصهای جمعیتی را برای آمریکا ارسال میکرد؛ غرب به این نتیجه رسیده بود که جمعیت جوان موجب برکناری دولتهای دیکتاتور و دستنشانده آنها میشود؛ یک خبرنگار معروف غربی در نوفل لوشاتو زمانی که هنوز انقلاب اسلامی به پیروزی نرسیده بود، سؤالی از حضرت امام میپرسد مبنی بر اینکه "نظر شما در مورد جمعیت چیست؟"، امام نیز بهطوری رندانه پاسخ میدهد که حکومت در این زمینه تصمیم خواهد گرفت؛ این مورد نیز نشان میدهد که مسئله افزایش جمعیت کشورهای در حال توسعه و مسلمان چقدر برای غربیها جدی است؛ حضرت امام به مقوله جمعیت نگاه تمدنی داشتند؛ برای مثال در جلسهای که علمای جهان اسلام حضور داشتند نسبت به جمعیت کم کشور مسلمان عراق انتقاد کردند.
دبیر جمعیت دفتر مطالعات دانشگاه تهران اضافه کرد: معتبرترین اندیشکدههای غربی لحظه به لحظه در حال رصد نرخ رشد شیعیان و اهلسنت هستند؛ سازمان سیآیای نیز در این زمینه فعال است و برای این منظور نیروهای زیادی را در کشورهای منطقه مستقر کرده است؛ امیلی مرکانت استاد دانشگاهی است که برخی از اسناد مربوط به جمعیت را استخراج و منتشر کرده است که در آنها مشخص میشود موضوع "افزایش جمعیت بهعنوان مانع توسعه" بحثی که این روزها بهعنوان مانعی در برابر افزایش جمعیت مطرح میشود، نخستین بار طی مقالهای بهسفارش سازمان بانک جهانی و بنیاد راکفلر مطرح شده است!
@salmanraoofi
ادامه متن👇👇👇👇
🏷نفوذ "دفتر جمعیت تحت تسلط راکفلرها" در سطوح بالای مدیریتی ایران 2⃣
🏷مروتی متذکر شد: انجمن تنظیم خانواده از قبل انقلاب فعالیت میکرد و همه هزینههای آن توسط سفارت آمریکا تأمین میشد؛ بعد از انقلاب بهگفته نفیس صدیق، معاون دبیرکل و مدیرکل اجرایی صندوق جمعیت سازمان ملل، بعد از سرشماری سال 65 با مسئولان جمهوری اسلامی ارتباط گرفته شد این درحالی است که صندوق جمعیت سازمان ملل نیز توسط راکفلرها ایجاد شده و بودجه آن از سوی آمریکا تأمین میشود! آنها برای اینکه بتوانند از طریق سازمان ملل اهداف جمعیتی خود در ایران را پیش ببرند، کارهای خود را با پوشش صندوق جمعیت انجام میدهند؛ جالب است که این صندوق در تهران نیز فعال است و
دولت جمهوری اسلامی سالانه چند ده میلیون دلار به آن کمک میکند! این به آن معنی است که دولت جمهوری اسلامی با پرداخت هزینهای بهدست خود، مؤلفههای قدرت خود را از بین میبرد!
وی ادامه داد: نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل با وزرای بهداشت ما ملاقات و جلسات مداوم دارد و در سطوح بالای مدیریتی کشور نفوذ کرده است؛ اساتید تخصصی جمعیت در دانشگاهها نیز نیمی از بودجه خود را از این صندوق دریافت میکنند! این مسائل مختصری از بحث جمعیت بود و پرداختن به زوایای دیگر آن به زمان بیشتری نیاز دارد.
دبیر جمعیت دفتر مطالعات دانشگاه تهران گفت: آقای روحانی در سال 1389 با نظر آقای احمدینژاد رئیس جمهور وقت مبنی بر تغییر سیاستهای جمعیت مخالفت کرد، استدلال او این بود که سیاستهای کلی جمعیت به مسائل کلان کشور مربوط است و باید با نظر مستقیم حضرت آقا تغییر پیدا کند؛ چرخ روزگار چرخید و چرخید و آقای روحانی به ریاست جمهوری ایران رسید! جالب است که در طول 7 سال ریاست جمهوری وی، هیچگونه اقدامی در زمینه جمعیت صورت نگرفته است؛ برای مثال میشد حداقل، یارانههای دولتی که به مردم پرداخت میشود بر اساس سیاستهای جمعیتی تنظیم شود؛ این مسئله و مسائل دیگر از روابط و ماجراهای پشتپرده خبر میدهد.
🌐 http://tn.ai/2267636
@salmanraoofi
َ ✅ سئِلَ أمیرالمومنین علیه السلام عَنِ الْخَيْرِ مَا هُوَ فَقَالَ لَيْسَ الْخَيْرُ أَنْ يَكْثُرَ مَالُكَ وَ وَلَدُكَ وَ لَكِنَّ الْخَيْرَ أَنْ يَكْثُرَ عِلْمُك
✅وقت نمی کنید تمام کتاب ها و مقالات رو بخونید؟؟؟
✅در این کانال به ارائه تلخیصی از کتب و مقالات مختلف در موضوعات متفاوت، پرداخته ایم.
[تلخیص کتب و مقالات]👇
https://eitaa.com/Talkhisbooks
شهد شهادت-معتمدی.mp3
4.66M
🔅 #مناجات
سیدمحمد معتمدی
🔅خداوندا دری از غیب بگشای/ جمال شاهد لا ریب بنمای
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
نقش بی بدیل حوزه قم در #روز_قدس متفاوت!
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
روز جهانی قدس، از ابتکارات تاریخی #امام_خمینی است که موجب شد یک اجماع بین المللی در حمایت از ملت مظلوم فلسطین شکل بگیرد؛ امروز آرمان فلسطین از مرزهای کشورهای اسلامی فراتر رفته و به یکی از نقاط اتصال گفتمانی و تشکیلاتی #جبهه_جهانی_مستضعفین تبدیل شده است.
شرایط ویژه امسال موجب شده که حضور میلیونی وفاداران آرمان قدس شریف، نتوانند در خیابان ها حضور یابند و این وضعیت، موجب شده متفاوت ترین روز قدس تاریخ رقم بخورد و از مدتها قبل، گروه های خودجوش در تدارک ابتکارات تبلیغاتی و رسانه ای برای جبران عدم حضور در خیابان ها و بزرگداشت هرچه بهتر این روز عزیز، هستند.
گرچه صهیونیست ها چندی قبل از عدم امکان حضور پرشور حامیان فلسطین در خیابان ها ابراز خشنودی فراوان کردند، اما صبح شنبه از شدت انفجار تبلیغاتی حامیان قدس، سرسام خواهند گرفت و حرفی برای گفتن نخواهند داشت.
در میان همه طیف ها و جریان ها، نقش حوزه و روحانیت، در این زمینه بسیار پر رنگ و مهم است.
آرمان فلسطین برخلاف بافته های استعماری #سکولارهای_حوزوی، یکی از مسائل اجماعی در بین بزرگان تشیع در دوران معاصر بوده است.
مروری گذرا بر تاریخ حوزه و روحانیت، ثابت خواهد کرد که تقریبا تمام بزرگان از علمای معاصر ما، در موضع گیری علیه رژیم جعلی و حمایت از فلسطین مظلوم، اتفاق نظر داشته اند.
با این وجود، انتظار آن است که با کنش گری حداکثری نهادهای عالی حوزوی، و بیوت معظم قم، و نیز تکاپوی میدانی روحانیان جهادی، پر رنگ ترین حمایت حوزه از فلسطین، در روز قدس امثال رقم بخورد.
البته مع الاسف نشانه های انسجام تشکیلاتی و گفتمانی در خلق این حماسه حوزوی چندان به چشم نمی خورد و انتظار می رود در این مدت اندک باقی مانده، همه با تمام توان وارد میدان شوند که چشم جهانیان به قم دوخته شده است.
ضبط پیام تصویری از بزرگان حوزه از طیف های مختلف فکری و سیاسی، صدور پیام مکتوب، تولید پیام های رسانه ای خلاقانه در میان بدنه حوزویان، و انعکاس حداکثری حرف حوزه پیرامون مبارزه با رژیم جعلی اسرائیل، بسیار مؤثر و مهم است و انشاءالله همه حوزویان عزیز، در رقم خوردن این #حماسه_حوزوی سهیم شوند.
اکنون وقت اقدام است
بسم الله الرحمن الرحیم....
فعالیت های حوزوی مرتبط با روز قدس را برای انتشار در روزنه برای مان بفرستید:👇
@rozaneebefarda
✍طلبگی حرفه ای
@t_herfei
قرار است چه کنیم؟
✍ با یاری خداوند یک جمع و اجتماع طلبگی برای تبادل تجربیات و معرفی برخی افق های جدید راه اندازی کردیم به مرور به جمع ما افزوده خواهد شد.
اهم مطالب:
🔺️معرفی و بارگذاری کتاب
🔺️معرفی سایت
🔺️معرفی نرم افزار
🔺️رهنمود های حضرت آقا
🔺️اشاره به کم کاری ها
🔺️نکاتی درباره اجتهاد
🔺️بررسی پرونده های تاریخی
🔺️بررسی ترجمه ها و تفسیر های آیات
و...
✍طلبگی حرفه ای
https://eitaa.com/joinchat/551223343C1fd543f59a
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📺 سخنرانی آیتاللهالعظمی خامنهای به مناسبت روز جهانی قدس
⏱ امروز، دوم خرداد ۱۳۹۹، ساعت ۱۲ به وقت تهران
◀️ پخش زنده: b2n.ir/irtv1?eitaafly
@HawzahNews
باسمه تعالی
ان شاءالله که خدای متعال به همه آرزومندان، توفیق جهاد با صهیونیزم بین الملل، برای اقامه نماز در قدس عطا کند
#سنصلی_فی_القدس
سلمان رئوفی
۱۳۹۹/۳/۲
@salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
990302_سخنرانی تلوزیونی بهمناسبت روزجهانی قدس.mp3
9.04M
🎙بشنوید | صوت کامل سخنرانی تلویزیونی رهبر انقلاب به مناسبت روز جهانی قدس. ۹۹/۳/۲
☑️ @Khamenei_ir
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📜 دفاع شجاعانه حوزه علمیه و علمای شیعه از فلسطین به روایت اسناد تاریخی
🔻حمایت مراجع عظام تقلید و بزرگان حوزه علمیه از آرمان فلسطین و مبارزه با رژیم غاصب اسرائیل؛ به روایت اسناد:
📂 آیتاللهالعظمی مرعشینجفی: خداوند متعال کریم است و نمی گذارد مسلمانان در دست یهودیان اسیر شوند.
📂 سند حمایت مالی آیتالله مرعشینجفی از فلسیطینیان/ 8آبان
📂 متن نامه تشکرآمیز سفیر اردن به آیتالله مرعشینجفی به خاطر حمایت ایشان از آوارگان فلسطینی/ 8آبان13461346
📂 آیتالله گلپایگانی: ملت ایران ضمن پشتیبانی مکرر خود از قضیه فلسطینی آمادگی خود را برای تقدیم هرگونه کمک بنفع قضیه اسلام در این پیکار اعلام میدارد.
📂دعوت آیتالله گلپایگانی به تجمع علیه اسرائیل و توطئه ساواک علیه ایشان
📂 انتشار بیانیه آیتالله سیدمحمدهادی میلانی در عراق؛ در حمایت از نبرد مسلمانان علیه اسرائیل
📂 آیتالله سیدمحمدهادی میلانی: آیا برای مملکت کهنسالی مثل ایران ننگ نیست که دولت اسرائیل بگوید ایران بزرگ تحت الحمایه اسرائیل است؟
📂 سند بیانیه علامه طباطبایی و شهیدمطهری و زمینهسازی جهت حمایت مالی از فلسطینیان
📂 آیتالله شهید دستغیب؛ شش روز پیش از فاجعه 15خرداد: روحانیون در کمیناند و نمیگذارند هیئت حاکمه دست دوستی به اسرائیل بدهد.
ما از هیچ چیز باک نداریم نمی گذاریم عمال اسرائیل بر ما حکومت کند.
📂سند نامه شهید هاشمینژاد به امام(ره) و پاسخ ایشان
📂 شهیدمفتح: این بدبختی ها دیگر مربوط به خدا نیست مربوط به عمل خود ما است
📂 مرحوم آیتالله مهدویکنی و نفرین اسرائیل
📂سند مطالبه سیدموسی صدر از آیتالله میلانی برای اقدام علیه اسرائیل
◻️ منبع: بنیاد تاریخ پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی قم
متن کامل +اسناد:👇
https://hawzahnews.com/news/902094
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
ان کنت بئس العبد فانت نعم الرب
اللهم ان لم تکن غفرت لنا فی ما مضی من شهر رمضان فاغفرلنا فی بقی منه
التماس دعا دارم
باسمه تعالی
برای مدیریت ابرگروه بحوث
نیازمند مدیرانی هستیم
که بتوانند این ابرگروه را در جهت اهداف ابرگروه که تا به حال محقق نشده کمک کنند
اگر فرصت کمک دارید
به @srsr1359 اعلام کنید
متشکر
لینک ابرگروه بحوث وابسته به کانال بحوث
👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/942473230C04b1466852
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
پشت پرده تقدیر مراجع عظام تقلید از #علی_لاریجانی
درنگی در خدعه رسانه ای حامیان لاریجانی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
در روزهای اخیر و همزمان با پایان دوره نمایندگی 12 ساله و ریاست آقای علی لاریجانی بر مجلس، تقدیرنامه هایی از طرف مراجع عظام تقلید خطاب به وی نوشته و منتشر شده است.
تأخیر معنادار این سلسله تقدیرنامه ها تردیدهایی را در مورد روند اخذ آن به وجود آورد و اکنون مشخص شده که اصل ماجرا از قبل طراحی شده و اندک حامیان حوزوی لاریجانی با تمام وجود تلاش دارند، از این متن ها، نوعی اجماع سازی حوزوی در رضایت از عملکرد لاریجانی را به عموم مردم القاء نمایند که قطعا درست نیست.
اما ماجرا چیست؟ نگارش این متن های حمایت آمیز ریشه در کدام اقدام از پیش طراحی شده تیم لاریجانی دارد؟
ماجرا از این قرار است که جناب لاریجانی با اطلاع از مناسبات علمایی و آداب حوزوی، به نگارش نامه ای خطاب به مراجع تقلید اقدام کرده و در آن، از حمایت های آنان تقدیر کرده است.
مراجع عظام نیز در #پاسخ به نامه وی، مطالبی را در تأیید و تقدیر از او بیان نموده اند که در این سطح از مناسبات، امری عادی است و هرگز دلالت بر #تأیید_مطلق_عملکرد شخص نیست.
آیات جوادی و علوی گرگانی با کیاستی مثال زدنی، در ابتدای نامه به لاریجانی نوشته اند «مرقومه شریف واصل شد» و در حقیقت به مخاطب چنین القاء فرموده اند که این تقدیرنامه در پاسخ به نامه لاریجانی نوشته شده و اینطور نیست که ایشان رأسا به نگارش چنین متنی مبادرت فرموده باشند. با پیگیری های دقیق تر مشخص شد که لاریجانی این سلسله نامه ها را برای طیفی از رجال طراز اول و حتی برخی چهره های درجه دوم حوزوی نوشته و از این رو به مرور تقدیرنامه برخی از اساتید سطح عالی حوزه نیز خطاب به وی، منتشر شده و خواهد شد!!
انتشار نامه های علمای قم بدون تصریح به قرائن حالیه و مقالیه آن، و بدون هیچ اشاره ای به نامه اولیه لاریجانی، مصداق کامل #خدعه_رسانه_ای و #پنهان_کاری است.
مطلوب است لیست افرادی که آقای لاریجانی از این سنخ نامه ها برای آنان فرستاده شده و متن کامل نامه منتشر شود تا مشخص شود کدام یک از اعلام و فضلا، از پاسخ به وی استنکاف ورزیده اند!
ضمن آنکه مردم باید بدانند که این نامه ها در مقام جواب نوشته شده و طبیعی است که بار معنایی تقدیرنامه ای که رأسا نوشته می شود با متنی که در جواب نامه و طبق آداب حوزوی به نگارش در می آید، یکسان نیست.
تیم لاریجانی در حالی دست به مانور رسانه ای روی نامه مراجع و علمای قم زده که مردم عزیز ایران در نتیجه برخی اقدامات غلط وی و هم فکرانش در دولت اعتدال، دچار دشواری های کمرشکن در عرصه معیشت هستند. مشارکت تمام قد در تحمیل قرارداد ننگین #برجام که بدون اعمال شروط رهبری معظم امضا شد و حامیان لاریجانی امروز به نقش آفرینی وی در رقم زدن این شکست سیاسی بزرگ اعتراف و افتخار دارند، تنها یک مورد از اقدامات آقای لاریجانی است که موجب نارضایتی عمومی شده است.
آقای لاریجانی در دوران ریاست بر مجلس، (خانه ملت را که طبیعتا باید محلی برای پیگیری حداکثری مطالبات مردمی باشد) را عملا به یک #محفل_مشورتی و #قرارگاه_پشتیبانی_دولت تبدیل کرد که در بسیاری از موارد از وظیفه ذاتی نمایندگی بازماند و به حق در برخی محافل سیاسی از طیف گسترده ای از نمایندگان مجلس دهم به عنوان #وکیل_الدوله یاد می شود.
در چنین وضعیتی سوءاستفاده از مکتوبات علمای عزیز و مردم مدار قم، توسط حامیان لاریجانی، امری خلاف حکمت، و خلاف مصلحت و برخلاف اخلاق است. زیرا مردم عزیز منتقد اقدامات غلط امثال آقای لاریجانی که منتج به وضع دشوار معیشتی فعلی شده را در مقابل مرجعیت و روحانیت قرار خواهد داد در حالی که در تمام ادوار گذشته، مراجع عظام و روحانیت مردم مدار، همواره در جلسات خصوصی و بعضا محافل عمومی، پیگیر مطالبات مردم بوده اند لذا القای پیام رضایت تام و تمام حوزویان از عملکرد لاریجانی به مخاطب ایرانی، اجحاف آشکار در حق حوزه مقدسه و مراجع عظام است.
واقعیت آن است که مراجع تقلید در مقام پاسخ به یک نامه، ناگزیر به نکاتی در تقدیر از لاریجانی اشاره کرده اند که لزوما به معنای تایید تمام اقدامات وی در 12 سال گذشته نیست و جناب لاریجانی به جای پنهان شدن در پشت چنین پیام هایی، بهتر است در پیشگاه ملت به پاسخگویی نسبت به اقدامات خود بپردازد و شجاعت مواجهه با سؤالات صریح مردم و #نخبگان_حوزوی را داشته باشد.
@rozaneebefarda
هدایت شده از عبدالحسین خسروپناه
🔰 ارزیابی منطقی و اخلاقی مجلس دهم
بسم الله الرحمن الرحیم
والعصر ان الانسان لفی خسر الا الذین آمنوا و عملوا الصالحات و تواصوا بالحق و تواصوا بالصبر
🔸 دهمین دوره مجلس شورای اسلامی با ریاست جناب دکتر علی لاریجانی همانند هر دوره دیگری به پایان رسید. عده ای از عالمان و نخبگان به شکل کتبی و حضوری تقدیر کردند و مدح و ثنا نمودند و خدا قوت گفتند؛ ما نیز از باب ادای ادب لازم است تلاش خالصانه و خدمات مجلس و ریاست محترمش را سپاس گویم.
عقلانیت اسلامی اقتضا می کند که آزادانه و دور از تعارفهای معمولی به ارزیابی منطقی و اخلاقی مجلس دهم پرداخته و به پرسشهای جمع دیگری از نخبگان پاسخ داده شود.
🔸 امتیازهای مجلس دهم به تصریح رئیس محترم مجلس عبارتند از: داشتن ۶۲درصد رای مردم، سابقه اجرایی ۸۰ درصد نمایندگان، ۱۶۷ دکترا و پستاک، ۱۳۰ ایثارگر و ۱۶ فرزند شهید از ۲۹۰ نماینده، اصلاح قانون بازنشستگی و منع بکارگیری آنها، تصویب بودجه خاص برای شرکتهای دانش بنیان، تصویب قانون مربوط به توسعه اشتغال در مناطق روستایی و عشایری، تقویت و توسعه نظام استاندارد، حمایت از سپاه پاسداران علیه تروریست خواندن آمریکا و غیره.
🔻 اینک بعد از سپاس مجدد، پرسشهای اساسی را از مجلس دهم میپرسم:
1⃣ چرا مجلس دهم نظارت قانونی بر عملکرد نمایندگان را مصوب نکرد؛ نظارتی که از فساد اخلاقی و مالی آنها پیشگیری می کرد؟ آیا رد صلاحیت جمع قابل توجهی از نمایندگان توسط شورای نگهبان به جهت فساد اقتصادی یا اخلاقی، کارنامه مجلس دهم را متزلزل نمی کند؟
2⃣ نظارت مجلس دهم بر عملکرد دولت به ویژه وضعیت خودرو و فروش شرکتهای اقتصادی به ثمن بخس چگونه بوده است؟
3⃣ کارشناسان اقتصادی معترفند که اصلاح قانون مالیاتی و الکترونیک سازی آن به ویژه برای اقشار پردرآمد جامعه از جمله جراحان و وکیلان و ملاکان، مشکلات مالی دولت را ترمیم میکند؛ آیا مجلس دهم بدان اهتمام ورزید؟
4⃣ چرا هر نماینده ای که وارد مجلس میشود باید خودرو و مبلغی نزدیک به یک میلیارد تومان به او داده شود و چرا مبالغ کلان در اختیار آنها است و نظارتی بر نحوه مصرف مبالغ به ویژه در تبلیغات انتخاباتی آنها وجود ندارد؟
5⃣ چرا نمایندگان مجلس دهم بیش از هر دوره دیگر مجلس در امور اجرایی کشور دخالت کردند و وزرا به ویژه وزیر کشور را در تعیین استانداران و فرمانداران تحت فشار قرار دادند و همین باعث ضعف تقنین و نظارت مجلس گردید که وظیفه اصلی این نهاد ارزشمند است.
6⃣ طبق نظر متخصصان، قوانین ساختاری بانکها از مهمترین عوامل نقدینگی و تورم در کشور است و به جای گردش ثروت در مسیر اشتغال زایی و جهش تولید به سمت خرید و فروش زمین و ارز و طلا میروند؛ چرا مجلس به تجمیع بانکها و اصلاح قانون آنها گام اساسی برنداشت؟
7⃣ مطابق نظر کارشناسان اقتصادی، قدرتهای مافیای مالی و وارداتچی ها که مدیریت کالاهای اساسی کشور از کود و بذر و حبوبات و خودرو و ارز و طلا و غیره را در اختیار دارند؛ از عوامل مهم رکود تولید و اشتغال است؛ مجلس دهم برای مقابله با این تهاجم اقتصادی چه کرد؟ آیا نباید قصه دردناک گمرک را حل می کرد؟ آیا نباید جلو واردات بی رویه کالاها را می گرفت؟ چرا باید تولید بذر در کشور تعطیل شود و در وضع تحریم حداکثری محتاج غرب شویم؟ چرا با وجود ظرفیت تولید گیاهان دارویی و گل محمدی در کشور باید ۹۵ درصد اسانس کشور از خارج وارد شود؟
💢 جناب دکتر لاریجانی عزیز که عمری در خدمت سپاه و صدا و سیما و شورای عالی امنیت ملی و مجلس بودید؛ خداوند متعال را به خون دوستان شهیدم شاهد میگیرم که این پرسشها از رنج دل فقیران و مساکینی است که قلبم را به درد آورده است و نه از سر غرض ورزی یا گرایش سیاسی که این کمترین همانند عموم مردم از همه گرایشهای سیاسی که گرفتار رانت و فساد شدند برائت می جویم.
اعتدال و امت وسط بودن با خواندن و نوشتن خطبه های علی علیه السلام تحقق نمی یابد که باید از طریق انطباق عمل کارگزاران نظام با سیره علوی ظهور یابد.
امیدوارم مجلس یازدهم به ویژه هیات رئیسه آن به پرسشهای این مرقومه توجه نمایند که تا چشم به هم زنند چهار سال خواهد گذشت و در پیشگاه محکمه عدل الهی پاسخگو خواهند بود و در معرض داوری امت حزب الله قرار خواهند گرفت.
والسلام علیکم و رحمه الله و برکاته
✍ عبدالحسین خسروپناه
حوزه علمیه قم
دوم شوال ۱۴۴۱
🆔 @khosropanah_ir
🔆ماجرای عجیب قبر علّامه طباطبایی
🔆حجت الاسلام محمد حسین اشعری نقل میکند امام خمینی بعد از رحلت علّامه طباطبایی فرمودند: درباره قبر ایشان هر کجا را صلاح میدانید اقدام کنید. به آقای مولایی هم دستور خواهیم داد. من به دنبال آقای مولایی آمدم تا محل قبر را تعیین کنیم. ایشان در کنار قبر مرحوم اشراقی جایی را معرفی کرد. من مخالفت کردم و گفتم علامه طباطبایی به عنوان مفسر و فیلسوف باید قبرش جایی باشد که مردم راحتتر و آشکارتر سر قبر ایشان بیایند. بعد جایی را که قبر فعلی ایشان است نشان دادم، ایشان گفت اینجا پایههای سقف است و تمام بتون آرمه است و قابل شکافتن نیست، من نپذیرفتم. ایشان گفت: حتی اگر بشود شکافت، اینجا قبر علماست و ما مجاز به شکافتن نیستیم. گفتم: این مسئله را حل میکنم. معمارها را بیاورید تا نظر بدهند که میشود شکاف داد یا نه. و ثانیاً آقای نجفی در وقت ساختن مسجد بالاسر فهرست قبور را برداشت. از ایشان میپرسیم که آیا قبر عالمی در اینجا هست یا خیر. آقای نجفی آمد گفت: تا آنجا که من صورت برداری کردهام اینجا قبر کسی نیست. با اصرار من بالاخره به این امر تن دادند و شب درها را بستند و قالی را کنار زدند و کارگر آوردند تا بشکافند. سنگ مرمر را برداشتند. موزائیک را هم برداشتند، خبری از بتون نبود. خاک و خاشاک را برداشتند یک مرتبه کلنگ به جای سخت برخورد کرد. آقای مولایی گفت: من عرض کردم اینجا بتون است. دقّت کردیم دیدیم به آجرهای بزرگ رسیدهاند آنها را برداشتند با کمال شگفتی دیدیم یک #قبر_آماده و ساخته آن جا هست بدون این که ذرهای چیزی از استخوان و غیره در آن باشد. آقای مولایی گفت: این واقعاً شبیه معجزه است و همانجا آقای طباطبائی را دفن کردند.
📙 کتاب مقالات و رسالات تاریخی،دفتر چهارم
@takhribchi110
@salmanraoofi
نهایه جلسه 177.mp3
7.75M
🔆صحبتهای استاد حجت الاسلام والمسلمین امینی نژاد به مناسبت تخریب قبور ائمه بقیع علیهم السلام
🔅در ابتدای جلسه آغازین بعد از کرونا
🔅درس نهایه الحکمه ۱۱ خرداد ۹۹
@salmanraoofi
باسمه تعالی
صدیق گرامی جناب حجت الاسلام سیدعلی موسوی اصفهانی به علت تصادف در کما هستند و حالشان خیلی وخیم است
از بزرگواران خواهش می کنم برای سلامتی ایشان دعا کنند و حمد شفا بخوانند
@salmanraoofi
هدایت شده از صراط مستقیم
#اطلاعیه
♨️ویژه برنامه زنده عرفان امام با حضور آیت الله تحریری
بررسی شخصیت اخلاقی و عرفانی حضرت امام خمینی(رض)
⏰امشب ساعت ۲۲
📺شبکه قرآن سیما
🌼کانال نشر بیانات استاد تحریری.
@seratemostaghim_ir
هدایت شده از عالَم سیاست || داود مدرسی یان
🔴 چرا با انتصاب #محسن_اسماعیلی به حوزه ریاست مجلس مخالفیم؟
🔹محسن اسماعیلی، مجتهد بدون لباس و عضو خبرگان رهبری است. وی از سال 80 تا 98 همواره عضو حقوقدان شورای نگهبان بوده. اعضای حقوقدان شورای نگهبان طبق قانون از سوی دستگاه قضا به مجلس معرفی شده و مجلس به آنها رأی می دهد. در هر دوره، رئیس قوه قضا، اسامی 6 نفر از حقوقدانان را به مجلس معرفی کرده و مجلس سه نفر را انتخاب می کند.
🔸در اینکه اسماعیلی به لحاظ علمی و تألیفات شناخته شده و دارای جایگاه است و توانسته در دروس حوزوی به مرتبت بالایی برسد شکی نیست. اما انتقادات اصلی ما به عملکرد سیاسی وی در مقاطع مختلف و همکاری با برخی جریانات سیاسی است.
🔹اسماعیلی در جریان انتخابات 88، اوایل سکوت اختیار کرده و سپس با حمله به رئیس جمهور وقت، او را به عنوان عامل فتنه، محکوم می کند. اسماعیلی پا را فراتر گذاشته و با حمله به شورای نگهبان می گوید: «اگر بخواهيم منصفانه درباره جريان فتنه 88 قضاوت كنيم بايد بگوييم كه برخي اعضاي شوراي نگهبان از حق خود به عنوان يك داور پا را فراتر گذاشتند».
🔸این موضع نامناسب و کذب باعث شد تا جریان فتنه با استناد به این موضع عضو حقوقدان شورای نگهبان، به شورای نگهبان حملات بیشتری کرده و شورای نگهبان را به تقلب و طرفداری از رئیس جمهور وقت متهم کنند.
🔹همراهی اسماعیلی با جریان تجدیدنظر طلب و تلاش برای تأیید صلاحیت نمایندگان این جریان در شورای نگهبان به کمک و پشتیبانی علی لاریجانی بر کسانی که جریانات را شناخته و از پشت پرده ها اطلاع دارند پوشیده نیست.
🔸وی در انتخابات های متعدد برای تأیید صلاحیت برخی افراد مورد حمایت علی لاریجانی و ردصلاحیت برخی شخصیت های انقلابی در انتخابات ریاست جمهوری و همچنین مجلس شورای اسلامی با نظر علی لاریجانی تلاش کرد! (از ذکر جزئیات پرهیز می کنم). نمونه آن تلاش برای تأییدصلاحیت 45 نماینده ردصلاحیت شده در انتخابات 94 و همچنین تلاش برای ردصلاحیت برخی شخصیت های انقلابی در انتخابات سال 92، 94 و 96!
🔹روابط صمیمانه و حامیانه محسن اسماعیلی با دولت تدبیر و امید و افرادی چون واعظی تا جایی است که برادر وی یعنی پرویز اسماعیلی به مسئولیت معاونت ارتباطات و اطلاع رسانی ریاست جمهوری راه پیدا کرد. اتهام همکاری پرویز اسماعیلی و عملکرد غیرانقلابی وی در جایگاه معاونت ارتباطات جزو مسائلی است که نمی توان از آنها گذشت. بعد از بازداشت روح اله زم دولت بدون سروصدا پرویز اسماعیلی را از این سمت کنار گذاشته و از ترس محاکمه به سرعت وی را بعنوان سفیر ایران در کرواسی اعزام کرد!
🔸سال گذشته در جریان معرفی اعضای جدید حقوقدانان به مجلس شورای اسلامی، آیت الله رئیسی در اقدامی انقلابی نام محسن اسماعیلی و برخی از اعضای حقوقدان را از فهرست پیشنهادی به مجلس حذف کرد که علی لاریجانی چندین روز از وصول این فهرست خودداری کرد اما مقاومت رئیسی به نتیجه رسید و اسماعیلی از اعضای حقوقدان شورای نگهبان کنار گذاشته شد و این مسئله برای علی لاریجانی به شدت دردناک بود.
🔹حوزه ریاست مجلس بسیار مهم و راهبردی است. شخصی که بعنوان رئیس این حوزه انتخاب می شود اگر بگوئیم می تواند مجلس را جهت دهی کند اغراق نکرده ایم. تنظیم سیاست های راهبردی و کلی و تحقق سیاست های کلان در مجلس، تنظیم مناسبات رئیس مجلس و حوزه ریاست با سایر قوا و نهادها و دستگاه ها و مراجع و علما و جریانات و شخصیت ها در حوزه اختیارات حوزه ریاست مجلس است.
🔸انتخاب محسن اسماعیلی توسط محمدباقر #قالیباف، خطای فاحش استراتژیک برای مجلس یازدهم است. انتخاب او یعنی پالس همراهی به دولت تدبیر و امید!! پالس همراهی به وزرای ناکارآمد! پالس همکاری در لوایح و سیاستگذاری های دولت ناکارآمد! انتخاب اسماعیلی یعنی نفوذ #علی_لاریجانی در سیاستگذاری مجلس یازدهم!
✅ داود مدرسی یان:
http://eitaa.com/joinchat/3604742157Cf3fa1341d3