#تحریر_الاصول
#امام_خمینی
#جوادی_آملی
آئین رونمایی از کتاب گرانسنگ «تحریر الاصول» 7
🌟🌟🌟🌟🌟
🖋📋پی نوشت:
[1]. العقد الفريد، ج3، ص183.
[2]. سوره انعام، آيه57.
[3]. مطارح الانظار، ص240؛ اصول الفقه(مظفر)، ج1، ص208.
[4]. سوره نمل، آيه6.
[5]. سوره نجم, آيات3 و 4.
[6]. الكافي(ط ـ الإسلامية)، ج7، ص414.
[7].الكافي (ط ـ الإسلامية)، ج7، ص414؛ وسائل الشيعه، ج18، ص169.
[8]. شرح المنظومه، ج2 ، ص446.
[9]. جواهر الكلام في شرح شرائع الإسلام، ج13، ص 105؛ «و أستاذي المحقق النحرير الذي لم يكن في زمانه أقوی منه حدسا و تنبها الشيخ جعفر».
[10]. سوره توبه, آيه105.
[11]. ديوان شهريار.
[12]. من لا يحضره الفقيه، ج2، ص615.
[13]. نهجالبلاغة(للصبحي صالح), خطبه147.
[14]. اشعار منتسب به حافظ، شماره9؛ «در کارخانهٴ عشق از کفر ناگزير است ٭٭٭ آتش که را بسوزد گر بولهب نباشد».
[15]. ر.ك: حكمةالاشراق(سهروردي), ص9.
[16]. تحف العقول، النص، ص78.
@salmanraoofi
هدایت شده از سید یاسر جبرائیلی
⚡️این دیگر جهالت نیست، خباثت سیاسی است
🔹آقای صفایی فراهایی از مجرمان و محکومان فتنه ۸۸ و فعال سیاسی لیبرال گفته است: "شفافیت یعنی بررسی کنیم کدام نیاز واجب تر است. چرا باید بودجه سازمان دارو و غذا ۳۳ میلیارد تومان و بودجه نوسازی مدارس با این همه مشکلات ۱۱ میلیارد تومان باشد اما بودجه مرکز خدمات حوزه ۶۰۹ میلیارد تومان، جامعه المصطفی ۳۰۰ میلیارد تومان و حق بیمه طلاب غیرشاغل ۲۹۰ میلیارد تومان باشد؟"
🔹چند روزی است جریان لیبرال با سوء استفاده از کماطلاعی عموم درباره جزئیات بودجه و وظایف دستگاهها، این خط تبلیغی را علیه نهادهای فرهنگی کشور کلید زدهاند. اگر کسی از ماهیت و وظایف سازمان غذا و دارو بیخبر باشد، بلاتردید تصور خواهد کرد که برای تهیه غذا و داروی کشور در سال ۹۸ صرفا ۳۳ میلیارد تومان اختصاص یافته است! برای اینکه بدانیم عددی که جناب صفایی برای تهیه غذا و داروی کشور فرض کرده چقدر پرت است، کافی است خبر داشته باشیم سالانه بالغ بر ۱۵ هزار میلیارد تومان فقط بابت خرید تضمینی گندم از کشاورزان پرداخت میشود.
🔹وظایف سازمان غذا و دارو در حوزه تدوین و ارائه سیاستها، برنامهها و خطمشیهای دارویی-غذایی است. در موارد ضروری و استثنایی نیز، به عنوان زنجیره تامین دارو عمل کرده و هزینه را از مصرفکننده دریافت میکند.
🔹حقیقتا نمیتوانم تصور کنم که این سخنان آقای صفایی فراهانی از روی جهالت است. سابقه این جماعت در کینهتوزی نسبت به اسلام و ائمه اطهار کاملا روشن است و اگر فرصت بیابند، همان کاری را با روحانیت میکنند که محمدرضا پهلوی دوم فروردین ۴۲ در فیضیه انجام داد. اما باز نیتخوانی نمیکنیم و بهتان نمیزنیم. میگوئیم "اگر صفایی فراهانی عذرخواهی نکرد و سخن خود را پس نگرفت"، این لجنپراکنی از روی جهالت نبوده، از روی دنائت و خباثت سیاسی بوده است. توجه کنید که بودجه ۹۸ کل کشور ۱۷۰۳ هزار میلیارد تومان است. بودجه ۶۰۹ میلیاردی مرکز خدمات حوزه را تقسیم بر این عدد کنید تا سهم این مرکز در بودجه دستتان بیاید!
@syjebraily
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩کتاب "فتنه تغلب" به چاپ سوم رسید
🔹با اتمام چاپ اول و دوم «فتنه تغلب» پس از گذشت یک هفته از رونمایی کتاب، چاپ سوم این کتاب شنبه (۱۵ دی ماه) راهی بازار خواهد شد.
https://tn.ai/1915038
📡, @tasnimnews
هدایت شده از Aminikhaah
💠 رسواتر از جریان لیبرال ، جریان تحجر است. هر وقت بابی برای انتقاد و سوال از مراجع عظام تقلید گشوده می شود ، با قدیس سازی ، منتقدان را به شلاق می گیرند.
ولی حالا ، کهنه کینه های چند ده ساله شان با آیت الله العظمی جوادی آملی را از خفا در آورده اند و بی پروا ، حنجر کثیفشان را خنجر کرده اند.
کاش برخورد گزینشی شان با مراجع را اینقدر با فضاحت ، به فصاحت نیاورند!
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از خبرگزاری تسنیم
🚩 رپرتاژ رسانههای صهیونیستی برای نمایشگاه فرقه «شیرازیها» در لندن/ چرا «شیرازیها» مورد علاقهی مخالفان اسلامند؟
تصاویر و مطالب منتشر شده در رسانههای رژیم صهیونیستی نشان میدهد طرفداران «فرقه شیرازی» قصد برگزاری نمایشگاهی در حمایت از واقعه ادعایی هولوکاست در یک مسجد در لندن داشتهاند.
👉 https://tn.ai/1914936
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
برنامه مطالب کانال بحوث با تغییر جزیی از این به بعد ان شاء الله به شرح ذیل خواهد بود
شنبه #اخلاق_عرفانی
یکشنبه #فقه
دوشنبه #اصول
سه شنبه #فلسفه
چهارشنبه #عرفان
پنجشنبه #علوم_انسانی_اسلامی
جمعه #معرفی_کتاب
مطالب #فرهنگی، #سیاسی و #اجتماعی هم هر چه مهم به نظر برسد بدون در نظر گرفتن روزهای هفته بارگزاری خواهد شد
صوتهای مهم در کانال
@d_raoofi
بارگزاری شده است
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۹/۲۴
@salmanraoofi
#احادیث_فقه_حکومتی 26
#اختصاصی
(نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
🌟🌟🌟🌟🌟
📚فی تحف العقول من عهده الی مالک الاشتر حین ولّاه مصر : « ثُمَّ لَا تَكِلَنَّ جُنُودَكَ إِلَى مَغْنَمٍ وَزَّعْتَهُ بَيْنَهُمْ بَلْ أَحْدِثْ لَهُمْ مَعَ كُلَّ مَغْنَمٍ بَدَلًا مِمَّا سِوَاهُ مِمَّا أَفَاءَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ تَسْتَنْصِرُ بِهِمْ بِهِ وَ يَكُونُ دَاعِيَةً لَهُمْ إِلَى الْعَوْدَةِ لِنَصْرِ اللَّهِ وَ لِدِينِهِ .
وَ اخْصُصْ أَهْلَ النَّجْدَةِ فِي أَمَلِهِمْ إِلَى مُنْتَهَى غَايَةِ آمَالِكَ مِنَ النَّصِيحَةِ بِالْبَذْلِ وَ حُسْنِ الثَّنَاءِ عَلَيْهِمْ وَ لَطِيفِ التَّعَهُّدِ لَهُمْ رَجُلًا رَجُلًا وَ مَا أَبْلَى فِي كُلِّ مَشْهَدٍ فَإِنَّ كَثْرَةَ الذِّكْرِ مِنْكَ لِحُسْنِ فِعَالِهِمْ تَهُزُّ الشُّجَاعَ وَ تُحَرِّضُ النَّاكِلَ إِنْ شَاءَ اللَّهُ ثُمَّ لَا تَدَعْ أَنْ يَكُونَ لَكَ عَلَيْهِمْ عُيُونٌ مِنْ أَهْلِ الْأَمَانَةِ وَ الْقَوْلِ بِالْحَقِّ عِنْدَ النَّاسِ فَيُثْبِتُونَ بَلَاءَ كُلِّ ذِي بَلَاءٍ مِنْهُمْ لِيَثِقَ أُولَئِكَ بِعِلْمِكَ بِبَلَائِهِمْ ثُمَّ اعْرِفْ لِكُلِّ امْرِئٍ مِنْهُمْ مَا أَبْلَى وَ لَا تَضُمَّنَّ بَلَاءَ امْرِئٍ إِلَى غَيْرِهِ وَ لَا تُقَصِّرَنَّ بِهِ دُونَ غَايَةِ بَلَائِهِ وَ كَافِ كُلًّا مِنْهُمْ بِمَا كَانَ مِنْهُ وَ اخْصُصْهُ مِنْكَ بِهَزِّهِ وَ لَا يَدْعُوَنَّكَ شَرَفُ امْرِئٍ إِلَى أَنْ تُعْظِمَ مِنْ بَلَائِهِ مَا كَانَ صَغِيراً- وَ لَا ضَعَةُ امْرِئٍ عَلَى أَنْ تُصَغِّرَ مِنْ بَلَائِهِ مَا كَانَ عَظِيماً وَ لَا يُفْسِدَنَّ امْرَأً عِنْدَكَ عِلَّةٌ إِنْ عُرِضَتْ لَهُ وَ لَا نَبْوَةُ حَدِيثٍ لَهُ قَدْ كَانَ لَهُ فِيهَا حُسْنُ بَلَاءٍ فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلَّهِ يُؤْتِيهِ مَنْ يَشَاءُ وَ الْعاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ . »
🔹ترجمه:
در تحف العقول از پیمان نامه مالک اشتر هنگامی که او را فرماندار مصر قرار داد: زنهار مبادا در اداره نمودن قشونت به همان بهره غنيمت كه بين آنان تقسيم نمودهاى اكتفا نمائى ! ليكن علاوه بر بهره هر غنيمت، از بيت المال نيز به ايشان بده تا يارى ايشان را جلب كنى و اين كار موجب بازگشت آنان به يارى خدا و دينش باشد.
و در ميان لشكر افراد شجاع و دلير را از ديگران امتياز ده، و اين كار را به وسيله بخشش نمودن و تعريف و تمجيد آنان، و احوالپرسى از تك تك ايشان، و يادآورى دلاوريهائى كه در هر ميدان از خود نشان دادهاند انجام ده تا هم فكر و هم آرمان تو گردند، زيرا فزونى يادآورى كارهاى خوبشان- به خواست خدا- شجاعان را به حركت بيشتر تشويق مىكند، و آنان را كه در كار سستى مىورزند به كار وادار مىسازد. سپس بايد بر آنان جاسوسانى معروف به امانت و حقّگوئى بگمارى تا حسن خدمت هر كدام از آنان را ثبت نمايند، و آنان به اطّلاع تو بر حسن خدمتشان مطمئن گردند. سپس بايد زحمت هر كدام از آنان را به دقّت بدانى، و هرگز زحمت و تلاش كسى از آنان را به ديگرى نسبت ندهى، و در پاداش او به اندازه زحمتى كه كشيده كوتاهى مكنى، به هر كدام از آنان فراخور خدمتش پاداش دهى، و در حدود فعّاليّتش تقدير كنى. مبادا شرافت و بزرگى كسى موجب شود كه رنج اندك او را بزرگ شمارى و نه كوچكى و بىمايگى كسى موجب گردد كه خدمات بزرگش را كوچك پندارى. و مبادا لغزش و خطاى اتّفاقى از فرد خوش سابقهاى شخصيت او را در نظرت تباه سازد. پس [بدان كه همه] ارجمندى از آن خداست، آن را به هر كس كه بخواهد مىدهد. و سرانجام [نيك] پرهيزگاران راست.
@salmanraoofi
#احادیث_فقه_حکومتی 27
#اختصاصی
(نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
🌟🌟🌟🌟🌟
📚فی الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد ؛ « وَ كَانَتْ هُذَيْلٌ بَعَثَتْ رَجُلًا يُقَالُ لَهُ ابْنُ الْأَكْوَعِ أَيَّامَ الْفَتْحِ عَيْناً عَلَى النَّبِيِّ ع حَتَّى عَلِمَ عِلْمَهُ فَجَاءَ إِلَى هُذَيْلٍ بِخَبَرِهِ فَأُسِرَ يَوْمَ حُنَيْنٍ فَمَرَّ بِهِ عُمَرُ بْنُ الْخَطَّابِ فَلَمَّا رَآهُ أَقْبَلَ عَلَى رَجُلٍ مِنَ الْأَنْصَارِ وَ قَالَ عَدُوُّ اللَّهِ الَّذِي كَانَ عَيْناً عَلَيْنَا هَا هُوَ أَسِيرٌ فَاقْتُلْهُ فَضَرَبَ الْأَنْصَارِيُّ عُنُقَهُ وَ بَلَغَ ذَلِكَ النَّبِيَّ ص فَكَرِهَهُ وَ قَالَ أَ لَمْ آمُرْكُمْ أَنْ لَا تَقْتُلُوا أَسِيراً. وَ قُتِلَ بَعْدَهُ جَمِيلُ بْنُ مَعْمَرِ بْنِ زُهَيْرٍ وَ هُوَ أَسِيرٌ. فَبَعَثَ النَّبِيُّ ص إِلَى الْأَنْصَارِ وَ هُوَ مُغْضَبٌ فَقَالَ مَا حَمَلَكُمْ عَلَى قَتْلِهِ وَ قَدْ جَاءَكُمُ الرَّسُولُ أَلَّا تَقْتُلُوا أَسِيراً فَقَالُوا إِنَّمَا قَتَلْنَا بِقَوْلِ عُمَرَ فَأَعْرَضَ رَسُولُ اللَّهِ ص حَتَّى كَلَّمَهُ عُمَيْرُ بْنُ وَهْبٍ فِي الصَّفْحِ عَنْ ذَلِكَ .»
🔹ترجمه:
در ارشاد به شناخت حجتهای خدا بر بندگان آمده : و قبيله هذيل مردى را كه نامش ابن اكوع بود در جنگ فتح بعنوان جاسوسى همراه پيغمبر (ص) فرستاده بودند كه از جريان كار آن حضرت آنها را آگاه كند و او جريان را بهذيل رساند و اين ابن اكوع در جنگ حنين اسير شد پس عمر بن خطاب بر او گذر كرد و چون او را بديد نزد مردى از انصار مدينه آمد و گفت: اين دشمن خدا كه جاسوس ما بود اكنون اسير شده او را بكش، پس آن مرد انصارى گردن او را زد، اين خبر بگوش پيغمبر (ص) رسيده از اين كار چهره درهم كشيد و فرمود : مگر دستور ندادم كه اسيران را نكشيد ، و پس از او جميل بن معمر بن زهير نيز كه از اسيران بود كشته شد، پس رسول خدا (ص) كسی بنزد انصار فرستاد ، در حالى كه خشمناك بود فرمود : چه شما را بر آن داشت كه او را بكشيد ، با اينكه فرستاده من پيش شما آمد كه اسيران را نكشيد؟ گفتند: ما بگفته عمر او را كشتيم، حضرت رو از ايشان گردانده (و ديگر با آنان سخن نگفت) تا آنكه عمير بن وهب در اين باره با آن حضرت سخن گفت و خواهش كرد كه از ايشان بگذرد .
@salmanraoofi
هدایت شده از بر پا
خیلی ها فکر میکنند برای بررسی وضعیت ایران #چهل_سال بعد انقلاب باید وضعیت دولتها را بررسی کنیم و به #کارآمدی حاکمان بپردازیم. .
.
از آن خیلی ها عده ای خیال میکنند اگر به #مردم بگوییم مقصر خودتان هستید و هر چه مشکلات هست به دلیل رای خودتان است که هست فشار از دوش دولت و حاکمان برداشته میشود.
.
.
من هم معتقدم باید #چهل_سالگی را بر بستر حرکت مردم تحلیل کنیم ولی به نظرم مردم در این چهل سال داراییهایی بدست آورده اند که قابل مقایسه با هیچ دوران تاریخی و هیچ کشوری در امروز دنیا نیست. .
.
اولا قیام و بیداریشان را چهل سال حفظ کردند و این یعنی بیداری جزئی از خونمان شده. ثانیا ساختار امام و امت را که معنایش فندانسیون کل شریعت و فقه اسلامی است حفاظت کرده اند. و این یعنی موثرترین ویرایش دینی که به حیات خود میتوان زد.
.
.
شکستن استخوانهای طاغوت جهانی و تصمیمی که عزتمندانه خودمان برای تغییر و رشد خودمان میگیریم نقدترین بروزات این رخداد توحیدی است.
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
هدایت شده از بر پا
حفظ
بخش اول
🌾 امام فرمود اصل انقلاب این قدر دشوار نبود که حفظ انقلاب دشوار است. همان امامی که میگفت انقلاب ما معجزه الهی بود. کافی است کلیدواژه #معجزه را در صحیفه جستجو کنید آن وقت با این دریچه در اندیشه امام به انقلاب خواهید رسید. در قاموس اندیشه امام معجزه در این دوران به دست امتها رقم میخورد. اگر کسی میخواهد اراده الهی را تماشا کند باید ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم را بفهمد. آیه ای که تبیین میکند اراده الهی از چه دریچه ای بروز میکند.
🌾 حالا همان امام میگوید، در همان ابتدای انقلاب هم میگوید که حفظ انقلاب دشوار تر از اصل انقلاب است. قرآن را ببینید اولین استدعای انقلابیون این است که ربنا لا تزغ قلوبنا بعد اذ هدیتنا است. ببینید که پیامبر خدا بزرگ انقلابی عالم میگوید شیبتنی سوره هود لمکان هذه الآیه که فاستقم کما امرت و من تاب معک. او که مظهر #استقامت است و مظهر صراط مستقیم است وقتی پای استقامت امت به میان میاید فریاد میزند که پیر شدم با این حقیقت. استقامت یعنی حفظ قیام. و حفظ قیام حفظ انقلاب است.
🌾 توجه کنید حفظ انقلاب یا همان استقامت باعث میشود یک جامعه قوت پیدا کند. الذین قالوا ربنا الله ثم استقاموا تتنزل علیهم ملائکه الا تخافوا .... نزول ملائکه یعنی نزول قدرتهای ماورایی عالم. این رمز قوت و قدرت جبهه حق است.
🌾 هویت انقلاب را امام با قیام و یقظه معرفی میکند. او میگوید بیدار شدن یک ملت یعنی قیام. او میگوید یقظه و #بیداری وقتی رقم میخورد که یک انسان و همینطور یک امت قیام کند. او انقلاب اسلامی را یک تحول روحی میداند که مفهوم قیام به آن اشاره میکند. با این حساب حفظ قیام یا همان استقامت دشوار تر از اصل قیام است.
پایان بخش اول
https://eitaa.com/ali_mahdiyan
هدایت شده از بر پا
حفظ
بخش دوم
🌾 اهل معرفت و معنویت معتقدند تبدیل قیام به یک ملکه و بلکه یک #مقام در انسان دشوار تر از ایجاد قیام است. اگر ثابت کردیم یک امتی که قیام کرده، به مقام قیام رسیده است یعنی استقامت را در وجود خود نهادینه کرده، آن وقت باید معتقد باشیم معجزه ای برتر از معجزه اول انقلاب رقم خورده است. مفهوم مقاومت هم اشاره به همین حقیقت قیام دارد وقتی در مقابل دشمن قرار میگیریم. دشمنی که بنا دارد ما را بنشاند و قیام را به قعود بکشد.
🌾 آیا جامعه ایران بعد از چهل سال در حال قیام است و قیام را حفظ کرده است؟ برای پاسخ به این سوال باید توضیح دهیم که آیا با نگاه به ایران احساس بیداری میکنید یا بی خیالی و غفلت. #شهید_بهشتی میگفت روزی که مردم دچار بی خیالی و غفلت شوند روز مرگ انقلاب است. حقیقتا چهل سال است که مردم ایران با همان آرمانهای اول انقلاب مشغول نقد خودشان هستند. با شعارهایشان دولت را نقد میکنند. رهبر را نقد میکنند. قانون را نقد میکنند. با شعارهایشان به همه چیز خرده میگیرند. شاید من موافق رهبری باشم ولی مخالفین رهبر با همان شعارهای انقلاب او را نقد میکنند با همان شعارهایی که من او را اثبات میکنم.
🌾 چهل سال است شعارها و آرمانهای انقلاب زنده است. حتی کسانی که میگویند ما انقلاب را قبول نداریم با همان شعارهای انقلاب و با همان حقیقت انقلاب مشغول نقد انقلاب هستند. ولو اینکه درست نشناسند و درست نبینند. ولی این حال عمومی است که اوج آن را در شهدا و خانواده هایشان میشود دید و نازله اش را در من و ما و دیگران.
🌾 زنده بودن یک امت حاجت اصلی یک انقلاب است. رهبر انقلاب در پاسخ به آن دانشجوی دختر که او را نقد میکرد گفت ولو با محتوای حرفهایت همراه نباشم ولی این حالی که تو داری همان چیزی است که امروز همه به آن نیاز دارند. همان رهبری که در دوران هاشمی لعنت میکند کسانی را که میخواستند کاری کنند دانشگاه سیاسی نباشد و دانشجوها سراغ کارشان بروند.
🌾 حفظ انقلاب را ساده گرفته ایم. حفظ انقلاب را امام خمینی با حضور مردم نشان میدهد. میگوید وقتی مردم حضور دارند انقلاب زنده است. وقتی در هر #رای_گیری درصد های بالا و عجیب و غریب از حضور مردم را دارید این یعنی مردم با همین ساختار نظام که برای تغییر و تحول ، مورد اعتمادشان است حضور پیدا میکنند تا شرایط را تغییر دهند.
🌾 شاید دادن خون و جان بالاترین نشانه انقلابی بودن است اما طعم انقلاب را در همین حضور مردم میتوان مشاهده کرد این نشان میدهد یک امت هنوز بیداری را در خودش حفظ کرده است.
پایان بخش دوم
https://eitaa.com/ali_mahdiyan