eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از روزنه
توجیه، بد فهمی و اتهام در سه گام درنگی در مواضع دکتر پیرامون خطر 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸حجت الاسلام و المسلمین دکتر احمد واعظی، ریاست محترم دفتر تبلیغات اسلامی در واکنش به دغدغه مطرح شده از سوی رهبر انقلاب اسلامی در دیدار با ایشان و سایر اعضای محترم دفتر تبلیغات، در مصاحبه ای به اعلام موضع پرداخته اند (http://farsi.khamenei.ir/others-dialog?id=41527) که مع¬الاسف فاقد محتوای مورد انتظار از و بلکه حاوی نکات دور از انتظار از ایشان است. ایشان در سه بخش به ترتیب مرتکب سه اشتباه «توجیه»، «بدفهمی» و «اتهام» می شوند. 🔸یک. ایشان در ابتدای مصاحبه - ظاهرا برای کم اهمیت جلوه دادن و یا تکراری بودن دغدغه رهبری - به این نکته اشاره می کنند که این دغدغه مربوط به گذشته¬های دور است و از جمله در منشور حضرت امام (ره) نیز این نکته مطرح شده¬است. در حالیکه به وضوح، قدمت دعوت به مبارزه علیه سکولاریسم در حوزه، نه تنها نشان از کمی اهمیت مسأله ندارد بلکه نشان از اهمیت وافر آن است. ریشه¬داری و سابقه¬مند بودن چنین دغدغه¬ای نشان دهنده اهمیت بیشتر و بلکه بغرنج بودن مساله و البته کوتاهی مسئولین در مدت طولانی اشاره شده¬است. لذا در صورت پذیرش اصل ادعای جناب واعظی مبنی بر قدیمی بودن دغدغه رهبری، نهیب ایشان باید با صدایی بلندتر و واضح¬تر به گوش ایشان و سایر مسئولین حوزه علمیه و آحاد طلاب برسد. ضمن اینکه شواهد و تصریحاتی در کلام رهبری موجود است که نشان می¬دهد این مسأله بعد از گذشت چهل سال از انقلاب به طور جدی¬تر و برنامه¬ریزی شده¬تر در حوزه در حال پیگیری است. 🔸دو. وی در گام بعدی ایشان در تفسیر سکولاریسم، متأسفانه به شکلی نا صحیح مفاد سکولاریسم را «حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان» معرفی کرده یکی از فروعات آن را «جدایی دین از سیاست» می¬دانند و بعد با اشاره به این نکته که در قم و حوزه علمیه هیچ کس قائل به سکولاریسم نیست بلکه ممکن است برخی تنها به یکی از فروعات آن یعنی جدایی دین از سیاست قائل باشند سعی دارند باز هم از اهمیت مساله بکاهند. تعریف ایشان از سکولاریسم و این چنین بری ساختن دامان حوزه علمیه از آن – دست کم - کاملا غافلانه است. 🔸توضیح آنکه در ترویج و توسعه سکولاریسم که البته به معنای حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان معرفی شده برای هر نهادی وظیفه¬ای مشخص تعریف شده¬است و هر یک در این مسیر باید نقشی مشخص ایفا کنند. روشن است حوزه علمیه؛ کلیسا و یا سایر نهادهای مشابه دینی وظیفه¬شان حصارکشی دور خود، منحصر کردن مباحث و مسائل مورد پژوهش، در امور فردی و عدم دخالت در امور سیاسی و اجتماعی است و لذا پذیرش همین نقش در میدان بازی سکولارها توسط حوزه به معنی سکولاریسم و «حذف وحی و دین از فضای معرفتی انسان» است. در گفتمان سکولاریسم بنا نبوده و نیست که نهادی همچون حوزه در حذف دین بکوشد بلکه تنها خواسته نظریه¬پردازان و مجریان آن از حوزه علمیه، انحصار دین در امور فردی بوده و عدم دخالت آن در سیاست بود است که در حال پیگیری است. 🔸سه. گام سوم شاید پر خطاترین و نابخشودنی¬ترین بخش سخن ایشان است. ایشان در بررسی عوامل به وجود آورده اندیشه سکولار در حوزه علمیه به چهار عامل که گویا از نگاه خود ایشان استقرای تامی نیز هست اشاره می¬کنند: الف) کج فهمی دینی ب) ناکارآمدی نظام ج) پرخاشگری، رفتار تند و غیر عاقلانه برخی انقلابیون د) نفوذ. ملاحظه می¬کنید که ایشان – هر چند به دو نکته صحیح «کج¬فهمی دینی» و «نفوذ» به عنوان دو عامل اصلی سکولاریسم در حوزه اشاره می¬کنند - در یک همصدایی عجیب و دور از انتظار با ضد انقلاب، دو اتهام پر بسامد در رسانه¬های خناس¬شان را عملا پذیرفته¬است: «ناکارآمدی نظام» و «تضاد انقلابی¬گری با عقلانیت». همین پذیرش تاسف برانگیز که از مقام حقوقی ایشان بعید و غیر قابل اغماض است کافی است تا جامعه طلاب انقلابی از ایشان توقع توضیح و عذرخواهی و البته اصلاح داشته باشند. نه نظام ناکارآمد است و نه انقلابی¬گری تضادی با عقلانیت دارد. ایشان که در این مصاحبه بارها به مقام معظم رهبری و کلمات ایشان اشاره می¬کنند خوب است در این دو مورد نیز به همان کلمات هدایت¬گر و بصیرت¬زا مراجعه کرده و خواسته یا ناخواسته سخنی علیه نظام که موجب خوشامد ضد انقلاب است به سخن نیاورند. 🔸در پایان دوستانه به ایشان متذکر می شوم، علاوه بر جدی گرفتن خطر سکولاریسم در حوزه که نه با اشاره به قدمت دغدغه و نه با بازی با تعاریف مختلف سکولاریسم قابل چشم پوشی است، با «اذعان به کارآمدی نظام ولایت فقیه» و «مترقی بودن دغدغه¬های انقلابی و پیشرو بودن تفکر انقلابی گری و همچنین با احترام به جوان انقلابی»، به وظیفه خود در امر مبارزه با سکولاریسم و تقویت گفتمان انقلاب در حوزه علمیه بپردازند. یاسر حسینپور دانش آموخته خارج حوزه قم/ دانش پژوه دکتری فلسفه اسلامی @rozaneebefarda
هدایت شده از خبرگزاری فارس
بی‌اعتنایی روحانی به نامه هشدار مهر ۹۶ کارشناسان بانک مرکزی درباره التهابات ارزی «توکلی»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به نامه هشدارآمیز کارشناسان بانک مرکزی در مهر ۹۶: 🔹آقای روحانی ضمن رد این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحلیل می‌گوید ما هم اکنون در بهترین وضعیت ارزی قرار داریم و این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش غلط است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نرخ ارز از ۳۸۰۰ تومان نباید بالاتر برود. 🔹باید با مردم صادقانه برخورد کر‌د، ا‌گر مردم ببینند مسئولان به فکر خودشان هستند و کار خودشان را می‌کنند، هیچ وقت به حرف مسئولان گوش نخواهند کر‌د و همین مسئله موجب کاهش اثرگذاری سیاست‌ها می‌شو‌د. 🔹دولت می‌تواند با استفاده از ابزار قهری بازار غیررسمی را حذف کند. ماهاتیر محمد چگونه می‌تواند ۷ سال نرخ ارز را ثابت نگه د‌ارد، گفت: او بازار دلالی و غیررسمی را اجازه فعالیت نداد و توانست بازار ارز را به مد‌ت ۷ سال با یک نرخ مدیریت کند. fna.ir/bre7kq @Farsna
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رهبرانقلاب: «بزرگانی با یک تعبیرات زشتی به ما میگفتند که شما فکر میکنید با همین مردم میشود کار بزرگی انجام داد؟! ... ما با بزرگانی از علما بگومگو داشتیم، که اصلا زن‌ها در تظاهرات شرکت بکنند یا نکنند!» @BisimchiMedia
حاشیه کتاب رسائل بعد ویراستاری.pdf
2.5M
حاشیه بسیار خوب رسائل از این حاشیه منتخب اشکالات مهم مستشکلین و نکات مهم حواشی بر رسائل است @salmanraoofi 🔻🔻🔻🔻🔻 @d_raoofi
تقریرات رجال۲.pdf
1.04M
تقریر دروس رجال که صوت آن در کانال @d_raoofi موجود است 🔆بسیار قابل استفاده @soda96 @salmanraoofi 🔻🔻🔻🔻🔻 @d_raoofi
✳️نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» 🔆 بخش دوم نشست 📝 به گزارش خبرنگار وسائل، دومین نشست علمی تخصصی آیت الله خامنه‌ای رویکردی حکومتی به بحث فقه الجهاد دارد«روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد»، سه‌شنبه 9 بهمن‌ ماه 1397 در تالار اجتماعات پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به همّت مرکز تخصّصی امام خامنه‌ای برگزار شد؛ 🔸 در این نشست علمی حجت‌الاسلام محمدحسین ملک‌زاده، به عنوان ارائه دهنده به تبیین مطالب خود پرداخت و دبیری این جلسه به عهده حجت‌الاسلام مسعودیان بود. 🔸 در بخش نخست گزارش این نشست تفاوت معنای جهاد در قرآن و فقه از دیدگاه رهبر معظم انقلاب از سوی حجت الاسلام ملک زاده بررسی شد؛ آنچه اکنون می‌خوانید ادامه مطالب ارائه شده ایشان در این نشست است: @salmanraoofi
✳️نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -4 ✅ تعریف فقهی جهاد حضرت آیت الله خامنه ای در کتاب خود وارد معنای فقهی جهاد شده‌اند؛ نکته قابل توجه این است که در تعریف فقه جهاد، جهاد مسلّحانه پیش‌فرض گرفته شده است و لذا باید توجه داشت که اگر در تعریف فقهی جهاد از عباراتی مانند بذل المال نیز استفاده شده معنای خاص خود را دارد. 🔸 مثلا شهید اول در مسالک در تعریف جهاد گفته‌اند«بذل النفس و المال فی إعلاء کلمة الاسلام و اقامة شعائر الایمان»، در این تعریف عبارت بذل المال به معنای این است که باید هزینه‌های لازم برای رساندن خود به دشمن را بپردازد. 🔸 جناب فاضل مقداد نیز با اندکی تفاوت نسبت به شهید اول در کتاب کنزالعرفان آورده است «بذل الطاقه من النفس و المال لإعلاء کلمه الاسلام و اقامة شعائر الایمان» بذل توانایی موضوعی است که در این تعریف اضافه شده است و نکته این تعریف هم این است که لإعلاء کلمة الاسلام ناظر به جنگ با کفّار و عبارت اقامة شعائر الایمان ناظر به جنگ با بغاة است. 🔸 صاحب جواهر پس از بررسی تعاریف جهاد می‌فرمایند « . . . و شرعا بذل النفس و ما یتوقف علیه من المال فی محاربه المشرکین او الباغین علی وجه مخصوص». صاحب جواهر معتقد است جهاد عبارت است اینکه نفس را بذل کند به نحو مخصوصی که منظور نظر فقهاء است. 🔸 صاحب منهاج الصالحین هم جهاد را به این نحو تعریف می‌کنند که« القتال لإعلاء کلمه الاسلام و اقامة شعائر الایمان» القتال در این تعریف مشخصاً القتال به معنای جنگ مسلّحانه آمده است. با توجه به تعاریفی که از فقه الجهاد ذکر شد در فقه الجهاد ما به این می‌پردازیم که قتال با کفّار و باغیان برای إعلای کلمه اسلام و دفاع از دین و اقامه شعائر ایمان دارای چه احکام تکلیفیه و وضعیه‌ای است؟ و چه قیود و حدودی دارد؟ @salmanraoofi
✳نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -5 ✅ معرفی پیشینه موضوع فقه الجهاد 🔸 در این باب یکی از آثار معروفه جلد 21 کتاب جواهرالکلام است که بعد از تدوین آن همگان به آن مراجعه می‌کنند و صاحب جواهر برای تألیف این جلد با مشکلات جدّی مواجه بوده‌اند چون منابع کمی در اختیار داشته‌اند. 🔸 از جمله منابع ایشان کتاب معرفة الاجتهاد مرحوم برقانی بوده که ایشان معاصر ملا احمد نراقی است و در جنگ بین ایران و روسیه حضور داشت و جزء صاحبان فتوای جهاد است. ایشان به دست بهائیان به شهادت رسید و کسی بود که وقتی شکست‌ها را در جنگ ایران و روس دید آمد تهران و در کاخ شاهی تحصّن کرد و اعلام کرد که تا حکومت به دست فقهاء نباشد کار پیش نخواهد رفت. او معتقد بود که شاه باید کنار رود و فقیه در رأس امور قرار بگیرد. این نکته مهمی است و ما می‌بینیم که در طول تاریخ در این مملکت هرگاه جنگی صورت گرفته است ما یک تکّه از خاکمان را داده‌ایم تا جایی که در دوران پهلوی دوم بدون جنگ هم ما بحرین، این سرزمین مهم استراتژیک را از دست دادیم که منابع ارزشمند نفت و گاز فراوانی در آن بود. این قانون ادامه داشت تا اینکه حکومت به دست ولایت فقیه رسید و ما در این دوران با بدترین و شدیدترین فشارها، حتّی یک وجب از خاک را به بیگانگان ندادیم و ان شاء الله در میزهای مذاکره نیز این اتفاق تداوم داشته باشد. ✅ ارزشمندی تفقه در ساحت فقه الجهاد به وسیله امام المجاهدین ارزشمندی تفقه در ساحت فقه الجهاد به وسیله امام المجاهدین یکی از جنبه‌های بسیار مهم در ورود شخصیتی همچون رهبری در این عرصه است و ایشان گذشته از اینکه یک فقیه زبردست است، امام المجاهدین در عرصه جنگ و جهاد نیز هستند. فقیهی که تا به حال سلاح دست نگرفته است و در صحنه نبرد نبوده است خیلی فرق دارد با فقیهی که در صحنه نبرد بوده و خودش یک چهره عملیاتی و فرمانده بی‌بدیل در جنگ بوده است. 🔸 این سابقه یک موقعیّت عالی برای معظم له در بررسی مسائل فقهی و فقه الجهاد ایجاد می‌کند و اگر بخواهیم سوابق رهبری در این حوزه را بررسی کنیم می‌توانیم به موارد ذیل اشاره کنیم: 1ـ حضور میدانی در جنگ، 2 ـ همکاری با دکتر چمران در جنگ‌های چریکی، 3 ـ نمایندگی شورای انقلاب در وزارت دفاع، 4 ـ سرپرستی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، 5 ـ معاونت وزارت دفاع، 6 ـ نمایندگی امام در شورای عالی دفاع، 7 ـ فرماندهی کلّ قوا، 6 ـ ولایت و زعامت فکری و معنوی مقاومت اسلامی در عرصه بین‌المل. @salmanraoofi
✳نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد» -6 ✅ تدریس خارج فقه جهاد توسّط رهبری 🔸 تدریس خارج فقه از سال 1369 توسط رهبری آغاز شده و فقه الجهاد نخستین بابی بوده که ایشان آغاز کردند و کتاب «ثلاث رسائل فی الجهاد؛ الامان و الصابئه و المهادنه» از دل این درس‌ها استخراج شد و اخیراً به چاپ رسید. 🔸 قلم این کتاب بسیار زیبا است و با توجه به تسلّطی که ایشان به زبان عربی معاصر دارند و آشنایی که با قلم مصری دارند، این کتاب بسیار روان و منطبق با ادبیات روز دنیاست هرچند برای برخی که با این نوع از ادبیات آشنایی ندارند شاید مطالعه و فهم این کتاب دشوار باشد. ✅ ویژگی‌های روشی رهبری در کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد 🔸 ما می‌خواهیم به روش‌شناسی اجتهاد ایشان در این کتاب نگاهی داشته باشیم. به لحاظ روشی شیوه فقاهت و منهج الاجتهاد حضرت آیت الله العظمی خامنه‌ای در فقه دارای ویژگی‌ها و خصوصیاتی است که روش ایشان را متمایز می‌کنند. 🔸 نکته اولی که در روش‌شناسی ایشان نظر من را جلب کرد این بود که از نظر روش‌شناسی اجتهاد و فقاهت، فقه و فقاهت رهبری را باید جزء فقه قویم و اصیل یا به اصطلاح فقه جواهری به شمار آورد. 🔸 ویژگی دیگر تفقّه ایشان این است که ایشان با رعایت فقه جواهری با همه معیارها ضوابط و هنجارهایی دقیق و عالمانه کار را پیش برده است، اما این امر موجب نشده که فقه و فقاهت معظم له فاقد عنصر پویایی، پیش‌روی و بالندگی باشد و نسبت به تحولات روز و پرسش‌ها و چالش‌های معاصر بی‌تفاوت باشد. 🔸 آنچه مهم است آن است که به عکس بسیاری، ایشان در برقرار نمودن جمع سالم میان اصالت و معاصرت، موفق عمل کرده و این کار را به درستی به انجام رسانده است. پیرو این نکته بنده تأکید می‌کنم که کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد از حضرت آقا قابل تحدّی است و می‌شود ادعا کرد که این کتاب در عین اتقان و اصیل بودن پویا است و هیچ مثل و مانندی ندارد. 🔸 نکته دیگر این است که مصنف مکرم این کتاب در بحث‌های خود کاملا به این نکته توجه داشته‌اند که بحث فقه الجهاد یک بحث حکومتی و حکومی است. ویژگی این کتاب طرح ابحاث فقه الجهاد ذیل «الفقه الحکومی» و در ارتباط وثیق با «فقه الحکومة» است. ✅ تعریف فقه حکومتی اما با توجه به اینکه سخن از فقه حکومتی به میان آمد و از طرفی هم فرصت نیست که ما مباحث را کاملاً مورد بررسی قرار دهیم به نظرم به همین مبحث فقه حکومتی بپردازیم بهتر است. بنده با توجه به این نگاه در کلام رهبری یک تعریف از فقه حکومتی ارائه می‌کنم که وقتی گفته می شود نگاه رهبری، نگاه فقه حکومتی است، منظور چیست؟ 🔸 رهبری تأکید دارند که در قم باید کرسی های فقه حکومتی شکل بگیرد ولی متأسفانه برداشت ها از این توصیه رهبری اشتباه است چون تعریفی از فقه حکومتی ندارند. 🔸 فقه حکومتی وقتی بیان می‌شود ما از آن یک رویکرد و جهت گیری خاص داریم و تعریفی که به ذهن بنده می‌آید این است که فقه حکومتی به عنوان یک جهت‌گیری خاص در فقه و در حقیقت یک رویکرد ویژه است که تجلی اصلی‌اش در پهنه فقاهت و روش اجتهاد می‌باشد؛ تعریف آن عبارت است از«الاتجاه الحکومی فی فهم النصوص و الدلّه و فی استنباط الاحکام الشرعیه و فی مقام الإفتاء». 🔸 فقه حکومتی یک نگاه است که در پس ذهن فقیه وجود دارد و با آن نگاه به احکام و ادلّه می‌نگرد و به تعبیر رهبری ممکن است نظر ما در رابطه با ماء الحمام نیز با رویکرد حکومتی تغییر کند. @salmanraoofi
✳نشست «روش‌شناسی اجتهادی آیت‌الله العظمی خامنه‌ای در فقه الجهاد»-7 ✅ تعریف فقه الحکومة 🔸 عنوان دیگری که در مباحث رهبری در کتاب ثلاث رسائل فی الجهاد مطرح شده است، عنوان فقه الحکومه است که یک شاخه فقه و یک فقه مضاف است که در عربی از آن به فقه الإداره نیز تعبیر شده است. فقه الحکومة نرم افزار فقهی حکومت اسلامی به شمار می‌رود و می‌شود از آن به عنوان ضابطه حکم‌رانی شرعی یاد کرد. 🔸 بنده یک تعریف از فقه الحکومه ارائه کرده‌ام و آن عبارت است از «العلم بعملیّات استنباط الشریعة الالهیة لتأسیس الحکومة، تنظیمها و إدارتها و حفظها و تجیه الحکّام فی تعاملهم فیما بینهم و مع الناس و فی علاقاتهم الدولِیّة». 🔸 دانش فرآیندهای استنباط قوانین الهی برای تأسیس، سامان‌بخشی، اداره و حفظ حکومت و نیز جهت‌دهی به حاکمان در تعامل داخلی و سلسله ‌مراتبی، تعامل با مردم و روابط بین‌المللی. 🔸 به عبارتی احکامی که از فقه الحکومة خارج می‌شود، رساله عملیه حاکمان است و ما دو رساله عملیه پیدا می‌کنیم، رساله عملیه عموم مردم، رساله عملیه حاکمان و می‌توانیم بگوییم که این مهم خروجی فقه الحکومه در سطح فقه فتوایی است. ✅ جایگاه جهاد در فقه الحکومه 🔸 یکی از مهم‌ترین بحث هایی که حاکمان باید به آن بپردازند و جایگاه ویژه‌ای در فقه الحکومه دارد، جهاد است؛ لذا وقتی حاکمان می‌خواهند شاهد بیاورند بر اینکه قرآن به شدّت سیاسی و حکومتی است استدلال می‌کنند بر اینکه چند صد آیه در قرآن در رابطه با جنگ و صلح است که جنبه حکومی دارند. 🔸 خوب ما می‌بینیم همین امر جهاد اگر با نگاه غیرحکومتی به آن نگریسته شود مانند شیخ انصاری از آن بحث می‌کند و اگر با نگاه حکومتی به آن نگریسته شود مانند رهبر معظم انقلاب از آن بحث می‌شود و آثار خودش را دارد. @salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی جناب حجت الاسلام جلالی مسئول دفتر حضرت آیت الله مصباح حفظه الله سلام علیکم فرموده اید
جواب مسئول دفتر آیت الله مصباح حفظه الله به بنده 🔻🔻🔻🔻🔻 حسین جلالی: إنشالله پیگیری میکنم، تا از پیشنهادات حضرتعالی حداکثر استفاده را داشته باشیم 🔻🔻🔻🔻🔻 ۱۳۹۷/۱۱/۹ 🔻🔻🔻🔻🔻 @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری رسا
🔸از مشکلات آموزشی و پژوهشی حوزه تا گزارشی از سومین نشست صمیمی طلاب با مدیر حوزه های علمیه، آیت الله : ♨️ در این نشست صمیمی هشت نفر از نخبگان حوزوی به بیان نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود پرداختند. 1⃣ حجت الاسلام سجادی امین طلبه نخبه سطح جهار حوزه علمیه به بیان آسیب شناسی در زمینه پژوهش پرداخت. 2⃣ حجت الاسلام عبدالحسینی طلبه نخبه سطح سه از دیگر سخنرانان این نشست صمیمی بود که معیشت طلاب را موضوع بحث خود قرار داد. 3⃣ حجت الاسلام اشعری طلبه نخبه در امور تبلیغی نیز به موضوع دریافت حکم تدریس اشاره کرد. 4⃣ حجت الاسلام قنبریان طلبه نخبه سطح دو است که مباحث اخلاقی را موضوع بحث خود قرار داد. 5⃣ حجت الاسلام زادصالح طلبه نخبه سطح یک نیز در آغاز سخنان خود ایجاد تشکیلات برای هماهنگی میان گروه های جهادی را پیشنهاد داد. 6⃣ حجت الاسلام شهابی از طلاب سفیران هدایت به بیان مشکلات طلاب سفیران هدایت پرداخت. 7⃣ حجت الاسلام غروان نماینده مجمع نمایندگان طلاب به بیان نظرات خود پرداخت و گفت: با شناختی که از آیت الله اعرافی داریم پس از گذشت سه سال از مدیریت ایشان توقع تحول بیش از این بود. 8⃣ حجت الاسلام بنگاه نماینده دیگر مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم به موضوع استقلال حوزه اشاره کرد. 🔺 مشروح این نظرات را در لینک زیر بخوانید: 🌐 http://www.rasanews.ir/002Uwa 🆔 @rasanews_agency
📋✏ به گزارش خبرنگار وسائل، در این نشست که به همت مرکز مدیریت حوزه علمیه تهران و با همکاری مجمع مدیران حوزه علمیه تهران برگزار شد، آیت الله رشاد، آیت الله ابوالقاسم علیدوست، حجت الاسلام احمدعلی یوسفی و حجت الاسلام عبدالحمید واسطی به ایراد سخنرانی پرداختند. ✳ در ابتدای این مراسم، حجت الاسلام رحیمی صادق، مدیر حوزه علمیه تهران، گفت: انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، هنوز هم ناشناخته مانده است، چرا که پس از این انقلاب تحولات شگرفی رخ داد اما کم شناخته شده است، و رسالت حوزه این است که دستاوردها در حوزه علوم انسانی و فقه آل محمد(ص) را بیان کند. ✳ در ادامه این مراسم، آیت الله رشاد، استاد خارج فقه حوزه علمیه تهران به بیان دیدگاه های خود درباره ابعاد و انواع تحولات فقه پس از انقلاب پرداخت، و بیان نمود: انقلاب اسلامی به رغم توطئه ها و تلاش های دشمنان، به خوبی پیش می‌رود. 👇👇👇 @salmanraoofi
-1 ✳ آیت الله رشاد، استاد خارج فقه حوزه علمیه تهران به بیان دیدگاه های خود درباره ابعاد و انواع تحولات فقه پس از انقلاب پرداخت، و بیان نمود: انقلاب اسلامی به رغم توطئه ها و تلاش های دشمنان، به خوبی پیش می‌رود. 🔹 از مهم ترین دستاوردهایی که در انقلاب رخ داد، تحول فقه است اما متاسفانه کمتر به آن توجه شده است؛ تحول علم در چهار لایه رخ می‌دهد، در لایه ی اول علمی جدید رخ می‌دهد، و دوم اینکه در خصوص علوم موجود تحولی رخ می‌دهد، و لایه ی سوم دررابطه با جوهره‌ی علم است، و در لایه چهارم در مشخصه های هویتی علم تحول رخ می دهد. 🔹 در حوزه فقه در همه این عرصه ها تحولاتی رخ داده، حدود 1100 سال گذشته، چیزی به نام فلسفه اصول نداشتیم، اما امروزه به ان پرداخته می شود، و هم چنین فلسفه فقه نیز به عنوان دانش مستقل در حوزه امروزه مطرح است. 🔹 در حوزه هایی چون فقه الاقتصاد، فقه الاجتماع، فقه السیاسه، فقه الاداره و حوزه های فراوان دیگری فعالیت های زیادی صورت گرفته است. 🔹 🔹 حکومت، فلسفه عملی تمامی فقه است امام خمینی (ره) معتقد بودند که حکومت فلسفه عملی تمامی فقه است، که باید غایت فقه به این سو چرخش پیدا کند، و با تغییر غایت فقه عوض نمی شود؛ امروزه علوم انسانی سکولار عرصه را بر فقه تنگ کرده است. @salmanraoofi
-2 🔹 🔹 اقدامات پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در حوزه فقه ✳ سپس، آیت الله ابوالقاسم علیدوست استاد خارج فقه حوزه علمیه قم، به بیان اظهارات خود درباره تاسیس و توسعه اصول و فلسفه فقه پرداخت و اظهار نمود: در اوایل دهه هفتاد حرکتی روشن و با نام فلسفه فقه به منصه ظهور می‌رسد. در پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در این باره تلاش‌هایی صورت گرفته است و گرایشی به عنوان فلسفه فقه ایجاد شدند و از اوایل دهه 80 چیزی در حدود 30 کتاب تا کنون درباره فلسفه فقه تالیف شده است، فقه القیاس، فقه پاسخگو، حکومت دینی و غیره، نمونه ای از این کتاب‌ها هستند. 🔹 هم‌چنین فصلنامه‌های زیادی نیز توسط این پژوهشگاه منتشر شده که در آن مقالات زیادی درباره فلسفه فقه و فلسفه اصول فقه مطرح شده و کرسی‌های زیادی ایجاد شده است، و در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی و سایر مراکز و نهادهای علمی نیز اقدامات زیادی در این رابطه صورت گرفته است. 🔹 🔹 اولین اثر انقلاب در حوزه فقه ✳ در ادامه این مراسم، حجت الاسلام احمدعلی یوسفی، استاد سطوح عالی حوزه علمیه قم، درباره تاسیس و توسعه فقه الاقتصاد، گفت: اولین اثری که در جمهوری اسلامی ایران در حوزه تحول فقه داریم، در خود قانون اساسی است که در اصل چهارم این قانون اینگونه آمده است: «کلیه قوانین و مقررات مدنی، جزائی، مالی، اقتصادی، اداری، فرهنگی، نظامی، سیاسی و غیر اینها باید بر اساس موازین اسلامی باشد.» 🔹 دومین اثر قانون بانکداری بدون ربا در سال 61 است، و هم چنین از اقدامات دیگر می توان به تحقیقات گسترده در نهادهای حوزوی و غیر حوزوی درباره فقه اقتصاد اشاره کرد، و همینطور در دانشگاه ها برای برخی از رشته های دانشگاهی مباحث فقه قتصادی به عنوان درس شناخته شده و تدریس می گردد. 🔹 کمیته فقهی در حوزه های مختلف از جمله بانکداری ایجاد شده که در این کمیته اقدامات زیادی پیگیری می شود، و ساختار موجود مورد نقد و بررسی قرار گرفته است و اکنون در حال حرکت به سوی ایجاد یک نهاد بانکی بر اساس موازین اسلامی هستند. 🔹🔹 نهادسازی امری ضروری برای استخراج فقه فرآیندها ✳🔹 در پایان این مراسم، حجت الاسلام عبدالحمید واسطی استاد سطوح عالی حوزه علمیه مشهد به ایراد سخنرانی با موضوع تحول روش شناسی فقه پس از انقلاب پرداخت و گفت: سیستم سازی و نهاد سازی امری ضروری است تا فقه فرآیندها را استخراج کنیم. @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
تحریم همکاری و معامله با پهلوی توسط آیت الله خوئی لبیک به فتوای مرجع نجف 💥اختصاصی @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 🔸بعد از تشدید با و آغاز ٬ از مراجع تقلید نجف، در طی حکمی٬ معامله با دولت را کردند. در متن ایشان به تاریخ 16خرداد 42 آمده بود: نظر به اینکه «کمک و همراهی با ظالمین در شریعت مقدسه اسلامیه از اعظم محرمات است و در حرمت آن بین علماء اعلام اختلافی نیست»، «همکاری با این دولت خائن» را «بر هر فردی از افراد مسلمان در هر لباس و هر مقامی که باشند»، تحریم می شود. 🔸ایشان طی فتوائی برای مبارزه با دستگاه جبار، دستور داد مردم از هر گونه خرید و فروش و معامله با دولت خودداری کنند و استفاده‌ از قند و شکر را به‌ جهت‌ آنکه‌ در انحصار دولت‌ بود، تحریم‌ کرد. او با صدور این‌ حکم، به دنبال‌ فشار و ضربه‌‌ اقتصادی‌ به‌ دولت‌ بود. 🔹گرچه برخی روحانیان، با غیرقابل قیاس خواندن این ماجرا با تحریم تنباکو به دلیل عدم وجود زمینه‌های اجتماعی و تکثر مرجعیت، خودداری مردم از مصرف مایحتاج ضروری مثل قند و شکر را موجب بیکاری و غیراجرایی دانسته بودند اما سیدمصطفی خمینی به این تحریم لبیک گفت و به جای چای و قند که خرید آن مصداق معامله با دولت بود، در منزل امام با سرکه شیره از میهمانان پذیرایی می‌کرد. (منابع: نهضت روحانیون ایران، جلد 3 و 4، ص 480؛ امام خمینی در آئینه خاطره ها، ص 158؛ یادها و یادمانها، ج1، ص 69؛ طاهری خرم‌آبادی‌، خاطرات‌ آیت‌الله خرم‌آبادی‌، ج ۱، ص249 و 250) 💥تحولات حوزوی را در کانال مستقل پی بگیرید و فرهیختگان را به اینجا فرا بخوانید: 👇 @rozaneebefarda
⭕️ بی‌اعتنایی روحانی به نامه هشدارآمیز مهر ۹۶ کارشناسان بانک مرکزی درباره التهابات ارزی 👤 احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام: 🔹(در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان بازار غیررسمی را حذف کرد؟) دولت می‌تواند با استفاده از ابزار قهری بازار غیررسمی را حذف کند. 🔹ماهاتیر محمد چگونه می‌تواند ۷ سال نرخ ارز را ثابت نگه د‌ارد. او بازار دلالی و غیررسمی را اجازه فعالیت نداد و توانست بازار ارز را به مد‌ت ۷ سال با یک نرخ مدیریت کند. 🔹(با اشاره به نامه کارشناسان ارزی بانک مرکزی در مهرماه ۹۶ به احمد عراقچی، معاون ارزی وقت بانک مرکزی) در این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نامه نسبت به محدود شدن کانال‌های ارزی هشدار د‌ا‌ده شده و سیاست کنترل تقاضای ارز پیشنهاد شده بود. عراقچی این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نامه را به سیف رئیس کل وقت بانک مرکزی می‌دهد و او هم این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نامه را به رئیس‌جمهور می‌رساند. 🔹آقای روحانی ضمن رد این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تحلیل کارشناسان بانک مرکزی می‌گوید ما هم اکنون در بهترین وضعیت ارزی قرار داریم و این‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ گزارش غلط است‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نرخ ارز از ۳۸۰۰ تومان نباید بالاتر برود. 🔹(با تأکید بر این‌که باید با مردم صادقانه برخورد کر‌د، گفت) ا‌گر مردم ببینند مسئولان به فکر خودشان هستند و کار خودشان را می‌کنند، هیچ وقت به حرف مسئولان گوش نخواهند کر‌د و همین مسئله موجب کاهش اثرگذاری سیاست‌ها می‌شو‌د./ فارس @Rasad_tahlil
⭕️ دولت بر حفظ مدیران نالایق اقتصادی اصرار دارد/ مجید انصاری درباره تهدید به قتل پیامکی شلوغ‌کاری کرده است 👤 حشمت الله فلاحت پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی: 🔹در حال حاضر بنده بیش از آنکه از توطئه‌های خارجی نگران باشم از ضعف‌های مدیریت داخلی نگران هستم. این ضعف‌های مدیریتی خود را در حوزه‌های مختلف نشان می‌دهد و باید مجلس بعد نظارتی‌اش را در این زمینه گسترش دهد. 🔹برای مثال در حال حاضر قاچاق دام بارور به‌راحتی از مرزهای کشور صورت می‌گیرد و دام را از کشورهای دیگر وارد می‌کنیم. تمامی این موارد نشان می‌دهد که دشمنان جمهوری اسلامی ستون پنجم خود را در عرصه اقتصادی فعال کرده‌اند. در این راستا برای دادن یک مجوزی به یک سرمایه به‌راحتی او را خسته می‌کنند و اقدامی انجام می‌دهند که سرمایه‌گذاری به‌صرفه نباشد. 🔹دغدغه اصلی در حوزه اقتصادی و مدیران نالایقی است که در این حوزه وجود دارند و دولت بر حفظ این مدیران اصرار دارند و به دنبال آن ناکارآمد سازی مجلس هم انجام می‌شود. در همین راستا اگر استیضاحی بخواهد در مجلس طرح شود لابی‌های قدرت کاری می‌کنند که استیضاحی صورت نگیرد. این‌ها مشکل اصلی کشور است در غیر این صورت فشاری که کشورهای خارجی وارد می‌کنند، جای نگرانی ندارد. 🔹(با اشاره به بررسی پالرمو و CFT در مجمع تشخیص مصلحت نظام) در FATF، چهل توصیه نسبت به ما مطرح شد که ۵۰ درصد آن را در قالب اصلاح قانون داخلی جواب دادیم و به‌اندازه کافی برای چانه‌زنی، مورد در اختیار وزارت خارجه و وزارت اقتصاد وجود دارد. پیوستن به دو کنوانسیون رأی مصلحتی می‌خواهد و مجمع تشخیص مصلحت نظام برای رأی مصلحتی ایجاد شده است. بحث‌ها هم در آنجا مصلحتی است و قالب سیاسی ندارد بلکه فنی است. 🔹(در خصوص پیامک تهدید به قتل از سوی مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام) در مجمع تشخیص همه کسانیکه مصلحتی نظر می‌دهند حتماً می‌دانند که ممکن است دشمنی‌هایی علیه آن‌ها شکل بگیرد. مجید انصاری موضوع را شلوغ کرده است و اگر قرار باشد هر پیامکی آمد آن را مطرح کنیم قطعاً یک کتاب از این نوع پیامک‌ها دارم. 🔹مدعی‌العموم باید به موضوع ارسال پیامک‌های تهدیدآمیز به اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام و نمایندگان مجلس ورود کند. 🔹سیاستمداران ایرانی به‌راحتی در کشور تخریب می‌شوند اما هیچ‌گونه حمایتی از سوی مدعی‌العموم نمی‌شود [...] به نظر می‌رسد برخی از دوستان در قوه قضاییه بدشان نمی‌آید که حوزه سیاسی در ایران به‌ناحق مورد هجمه قرار می‌گیرد. 🔹به نظر می‌رسد برخی از دوستان در قوه قضاییه بدشان نمی‌آید که حوزه سیاسی در ایران به‌ناحق مورد هجمه قرار می‌گیرد./ اعتمادآنلاین | | | @Rasad_tahlil
🔆ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده های معنوی سکولار خواهد بود 🔆نامه حجت الاسلام مظاهری سیف در استعفا از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی، زیر نظر دکتر مرندی: جناب دکتر مرندی رئیس فرهنگستان علوم پزشکی ایران سلام علیکم؛ ♦️بدین وسیله استعفای خود را از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی اعلام میکنم و تقاضا دارم نام حقیر را از سایت و سایر اسناد مربوط به گروه سلامت معنوی حذف بفرمایید. زیرا سخنان شما در اختتامیه پنجمین همایش سلامت معنوی که حوزه‌های علمیه را غیرپاسخگو و ناکارآمد در مباحث معنویت جلوه دادید، برایم غیر قابل تصور و تصدیق بود. ♦️در حوزه های علمیه چهار جریان معنویت پژوهی پرشور و پویا پیش میروند. یکم، رویکرد فلسفی به معنویت در «موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی»؛ دوم، رویکرد عرفانی به معنویت پژوهی در «پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی»؛ سوم، رویکرد روانشناسی اسلامی به مسائل معنویت در «پژوهشگاه حوزه و دانشگاه»؛ چهارم رویکرد مستقل به مطالعات معنوی به عنوان یک دانش در طبقه بندی علوم اسلامی که همکارانم در «پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی» دنبال می کنند. ♦️در کنار این جریانهای نظری، حوزه های علمیه در عرصه عمل نیز به حل مسائل سلامت معنوی روی آورده و توفیقاتی یافته اند. موسسات «سلامت نوید نیایش»، «بهداشت معنوی»، «آوای ملکوت» و گروه های تبلیغی فعالی نظیر گروه «اکسیر» که سلامت معنوی را در بیماران مبتلا به استفاده از مواد مخدر دنبال می کند و گروه «سفیران محبت» در بیمارستان های قم و «نسیم مهر» در مراکز خدمات درمانی اصفهان و گروه های دیگر در تهران و مشهد نمونه های موفقی از اقدامات حوزویان در عرصه سلامت معنوی به معنای مورد نظر در خدمات سلامت هستند. از سال ۹۳ که به فرهنگستان پیوستم، کوشیدم تا آنچه را در باب معنویت در حوزه های علمیه جریان دارد، به گروه سلامت معنوی فرهنگستان منتقل کنم. ♦️گاهی اساتید بزرگوار و نمایندگان جریان های فکری حوزه را با خود همراه کردم و از قم به تهران آوردم و گاهی با زمینه سازی برگزاری همایش سالانه سلامت معنوی در قم اسباب آشنایی شما و صاحب نظران حوزه را فراهم کردم و در همه حال اظهار نظرهای غیرکارشناسانه در علوم دینی و بی مهری به دیدگاه های علما و حوزویان را بردبارانه و مشفقانه تحمل کردم و با خودم گفتم شاید برای اینکه پاسخها و اندیشه های دینی به طور سازمان دهی شده و متمرکز ارائه نمی شود، ارتباط علمی مؤثر شکل نمیگیرد. ♦️تا اینکه سال گذشته رئیس حوزه های علمیه جناب آیت الله اعرافی کلید حل مشکل را به دست بنده و شما داد و در جلسه ای که خدمتشان بودیم، انجمن علمی اخلاق حوزه را آوردگاه جریانهای معنویت پژوهی در حوزه و پل ارتباط حوزه و فرهنگستان تعریف کردند. ♦️گروه معنویت انجمن علمی اخلاق حوزه حسب الامر آیت الله اعرافی در سال ۹۵ تشکیل شد و پیش از همایش امسال با دعوت از گروه سلامت معنوی فرهنگستان علوم پزشکی آمادگی خود را برای ارائه مقالات و مشارکت در برگزاری همایش و استمرار نشست‌های مشترک تا حل مسائل فرهنگستان در باب سلامت معنوی اعلام کرد. ♦️با کمال شگفتی شاهد بودیم که مقالات ارائه شده از همایش حذف شد، انجمن اخلاق در همایش نقشی پیدا نکرد و همایش امسال خالی از حضور حوزه در حوزه علمیه قم برگزار شد. و باز هم مثل سالهای قبل دست نیاز خود را گشوده به سوی حوزه و گوش و هوشتان را منتظر و مشتاق شنیدن رهنمودها و رهاوردهای حوزه ای معرفی کردید، که صدایی از آن برنمی خیزد و دستی برای دستگیری تان از آستینش در نمی آید! ♦️سخنان شما که میگویید به جای معنویت غربی باید به معنویت اسلامی در موضوع سلامت معنوی روی آوریم، تحسین برانگیز است؛ اما با روگردانی از حوزه های علمیه و با کوتاه کردن دست هایی که برای یاریتان از حوزه برآمده، چطور میخواهید معنویت اسلامی را به مباحث سلامت معنوی وارد کنید؟ ♦️ناکارآمد و غیر پاسخگو نشان دادن حوزه های علمیه در مباحث مربوط به سلامت معنوی، زمینه ساز گسترش هرچه بیشتر ایده های معنوی سکولار خواهد بود. شما با تأکید لفظی بر معنویت دینی از یک سو و بستن مسیر جریان اندیشه دینی در عرصه سلامت معنوی از سوی دیگر، عملاً راه را برای گسترش ایده ها و روش های معنوی غیردینی و توسعۀ لائیسم مخفی می گشایید. از خدای متعال میخواهم که ما را تا آخر در راه خدمت به اسلام حفظ کند و عاقبت به خیر فرماید. -به نقل از شبکه اجتهاد @salmanraoofi
متن_درس_های_بدایة_الحکمة_استاد_فیاضی.pdf
4.33M
#فلسفه تقریر بدایة الحکمة استاد فیاضی @soda96 @salmanraoofi @d_raoofi
✅ سه نماد حوزه انقلابی از نگاه مدیر حوزه های علمیه 🎤 دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت ۱۴۰ شهید روحانی مدافع حرم از برگزاری این کنگره در دوم اسفندماه سال جاری با سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی خبر داد. 🔸 آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر امروز در نشست خبری دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم (ایران، افغانستان، پاکستان، سوریه و عراق)، ضمن گرامیداشت فرارسیدن پیروزی انقلاب اسلامی ایران، اظهار داشت: انقلاب اسلامی دارای برکات بی شماری بوده و تجلیات و برکات آن در ابعاد گوناگون قابل عرضه و ارائه است. 🔸 وی ابراز داشت: دستگاه های فراوان استکباری تلاش کردند که در سال های اخیر، دستاوردهای انقلاب اسلامی را نادیده گرفته و ناچیز بشمارند و هزینه های بسیاری نیز برای رسیدن به مقصود خود خرج کرده اند. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
✳️ * گفتمان انقلاب اسلامی حضوری غیرقانونی در جهان نداشته است 🔸 مدیر حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: یکی از تجلیات مهم انقلاب اسلامی، حضور گفتمان و اندیشه انقلاب در عرصه بین الملل بوده است؛ حضوری موج آفرین و اثرگذار، اما قانون مند، عقلانی و حکمت مدار بوده است؛ تمام قدرت های دنیا جمع شدند تا حضور ما را در جهان غیرقانونی اعلام کنند؛ اما با کمال سرافرازی اعلام می کنیم که گفتان انقلاب اسلامی حضوری غیرقانونی در جهان نداشته است. 🔸 دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم تصریح کرد: ایران اسلامی در برابر اندیشه افراطی و تکفیری که با حمایت آشکار و پنهان دولت آمریکا و صهیونیست طنین افکن شد، ایستاد و به کمک دولت های دوست و جریان های مقاومت شتافت؛ اما این حمایت و کمک در برابر تروریزم و داعشیزم کاملا شجاعانه، حکیمانه و قاعده مند بوده است. 🔸آیت الله اعرافی بیان داشت: حضور ما حضوری مستشاری و بر اساس قواعد بین الملل و معاهده و تقاضای آنان بوده است؛ ایران در مبارزه با تروریسم هیچ چشمداشتی نداشته و این حضور را وظیفه خود می داند. ✳️ * امروز اسرائیل در ضعف مطلق قرار دارد 🔸وی اظهار داشت: امروز اگر بخواهیم ایران اسلامی را با 40 سال قبل مقایسه کنیم، مشاهده خواهیم کرد که اسرائیل در ضعف مطلق قرار داشته و قدرت مسلط آمریکایی ها نیز زیر سؤال رفته و جریانی جدید و نو در عالم شکل گرفته است. 🔸مدیر حوزه های علمیه ابراز داشت: حوزه و روحانیت چه در ایران و چه در نقاط دیگر عالم، فلسفه وجودی خود را در اجتماعی بودن و خدمتگزار بودن می بیند؛ ما فلسفه ای جز خادم ملت بودن و ارتقاء فرهنگی کشور نداریم. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
✳️* سه نماد حوزه انقلابی از نگاه مدیر حوزه های علمیه 🔸دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم با اشاره به سه نماد حوزه انقلابی، خاطرنشان ساخت: حوزه انقلابی یعنی حوزه ای که اجتماعی و پاسخگو بوده و در کنار مردم است؛ حوزه ای که برای همه نیازهای مرتبط با روحانیت، نیروساز و تربیت کننده نیروست و نظام آموزشی و فرهنگی آن، تربیت نیروی متناسب با نظام و جامعه بین الملل است. 🔸آیت الله اعرافی تصریح کرد: تولید فکر و محتوای مناسب برای جهان معاصر و نظام اسلامی نماد دیگر حوزه انقلابی می باشد. وی بیان داشت: نماد سوم حوزه انقلابی، حضور در کنار مردم در تمام شرایط، به ویژه شرایط حساس و سخت جامعه است؛ این فلسفه سوم حوزه است که در اعصار گذشته همیشه تجلی کرده و حوزه های ما در حوادث گوناگون و فراز و فرود های مختلف همیشه در کنار مردم و غمخوار و همراه آنان بوده اند. مدیر حوزه های علمیه اظهار داشت: ما در عصر انقلاب اسلامی و پس از نهضت امام راحل، حضور روحانیت را در عرصه انقلاب و در کنار مردم چشمگیر می بینیم و در عصر دفاع مقدس نیز جانفشانی و حضور در کنار ملت از حوزه و روحانیت شاهد بوده ایم و پس از آن نیز همیشه این حضور و همراهی وجود داشته است. 🔸دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم ابراز داشت: در دوره اخیر که دوره دفاع از حرم و مقابله با تروریزم بین المللی و دشمنانی مانند صهیونیست ها بوده، روحانیت تلاش کرده است که ضمن راهبری و هدایت و عرضه فکر و فرهنگ، در کنار نیروهای مجاهد نیز بوده و شهدایی که امروز در دفاع از حرم تقدیم کرده ایم، نشان از این همراهی می باشد. ✳️* آمار شهدای روحانی مدافع حرم به تفکیک کشورها آیت الله اعرافی تصریح کرد: روحانیت در دفاع مقدس بیش از 4 هزار شهید تقدیم انقلاب نموده و در جریان مقاومت و جبهه دفاع از حرم نیز تاکنون 140 شهید روحانی احصا شده است؛ البته قطعا نمی توانیم بگوییم این آمار کامل است؛ اما آخرین آمار، 140 شهید روحانی مدافع حرم از ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و سوریه است که 81 شهید عراقی، 19 شهید سوری، 24 شهید ایرانی، 8 شهید افغانستانی و 6 شهید پاکستانی هستند. 🔸مدیر حوزه های علمیه بیان داشت: همچنین در کنار شهدا، جانباز روحانی هم داشته ایم که افتخاری برای ما هستند؛ روحانیت باید افتخار کند که پیشگام و همراه جریان جهاد باشد. دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم اظهار داشت: نخستین کنگره بزرگداشت شهدای روحانی مدافع حرم در سال 1395 برگزار شده و نهادهای عالی حوزوی در برگزاری آن سهیم بوده اند. 🔸آیت الله اعرافی ابراز داشت: «مدیریت حوزه های علمیه»، «دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم»، «جامعه المصطفی» و «مرکز خدمات حوزه های علمیه» چهار نهادی هستند که به صورت مستقیم دبیرخانه این کنگره را حمایت می کنند؛ همچنین از برادر عزیز جناب آقای استادآقا که از پیشگامان فعالیت فرهنگی نیز هستند، کمال تقدیر و تشکر را داریم. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
✳️* دوم اسفندماه، زمان برگزاری کنگره بین المللی شهدای روحانی مدافع حرم وی خاطرنشان ساخت: دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم، پنج شنبه دوم اسفندماه سال جاری با سخنرانی آیت الله العظمی نوری همدانی در سالن همایش بیداری اسلامی جامعه الزهرا(س) برگزاری خواهد شد. 🔸مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: بین المللی بودن این کنگره، برگزاری شب شعر، گستردگی فراخوان مقالات، انتشار شش کتاب، تهیه 24 مستند از زندگی شهدا و برگزاری سلسله نشست های گوناگون از ویژگی های این کنگره می باشد. دبیر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم بیان داشت: برنامه شب شعر، بیست و چهارم بهمن ماه در سالن همایش های دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد؛ همچنین تلاش می کنیم این کنگره در استان ها و خارج از کشور هم ادامه پیدا کند. ✳️* آیا حوزه برای بازگشت پیکر برخی از شهدای روحانی مدافع حرم اقدامی انجام داده است؟ آیت الله اعرافی در پاسخ به سؤال خبرنگار خبرگزاری حوزه که آیا حوزه های علمیه برای بازگشت پیکر برخی از شهدای روحانی مدافع حرم اقداماتی انجام داده است یا خیر؟ اظهار داشت: مسئولیت بازگشت پیکر شهدای مدافع حرم با نهادهای ذیربط است؛ اما مرکز امور طلاب و دانش آموختگان حوزه های علمیه پیگیر وضعیت برگشت پیکر مطهر شهدای عزیز می باشد. ↙️یادآور می شود: در پایان پوستر دومین کنگره بین المللی بزرگداشت 140 شهید روحانی مدافع حرم توسط آیت الله اعرافی و یکی از خبرنگاران استان قم که از خانواده شهید بوده است، رونمایی شد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
🔆کرسی علمی ترویجی "موضوع‌شناسی علوم انسانی و اقتضائات روش‌شناختی آن" 🔆با ارائه رمضان علی تبار و نقادی : حمیدرضا شاکرین ، قاسم ترخان ، حسین رمضانی 🔆چهارشنبه ۱۷بهمن ماه ۹۷ ساعت ۱۵:۰۰ تا ۱۷:۰۰ 🔆قم ، بلوار ۱۵ خرداد ، خیابان شهید میثمی ، سالن پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی @salmanraoofi