#ولایت_فقیه 16
#آیت_الله_شبزندهدار
🔅🔅🔅
▫️س: ؟؟؟
🔹ج: شما خارج از بحث میَشوید شأنی باشد، داریم میگوییم اگر ولایت فعلیه بخواهد قرار بدهد این اشکالات را دارد قائل حرف قائل را دارد میزند «و ثانیاً أنّ جعل الولایة حینئذٍ للباقی لغوٌ قبیح» شما میگویید یک نفر حق إعمال دارد خب همان یک نفر را هم به او ولایت بده بقیه را برای چه ولایت میدهی؟ مثل این که شارع بگوید آقا تمام قوم و خویشهای شخص ولایت بر آن هر شخصی دارند اما غیر بابایش نمیتواند إعمال ولایت بکند شارع بگوید آقا هم مادرش، هم برادرانش و هم خواهرانش، هم دامادها، هم عمهها، هم خالهها، همه همه ولایت دارند بر شخص، اما هیچ کسی حق ولایت ندارد غیر بابایش.
س: خودش انتخاب کرده.
ج: غیر بابایش، ؟؟؟ بقیه را برای چه گفتی؟
س: ؟؟؟
ج: فقط برای این است که یک مثلاً شیره سرشان بمالی، یک احترامکی از ...
س: ؟؟؟
ج: آنجا چه لازم میآید؟ آنجا هرج و مرج لازم میآید؟
س: ؟؟؟
ج: آنجا مشکلی پیش نمیآید.
س: ؟؟؟
ج: لغویت هم لازم نمیآید آنجا. ولی خیلی، آنجا لغویت هم لازم نمیآید.
س: چرا لازم نمیآید؟
ج: میدانم هر روز هر کسی یکجوری، آخر جامعه گفتند، امور شخصیه را نباید با امور جامعه و یک ملت و یک امت خلط کرد. آنجا بله یک بحث داریم که بچهای یک مالی دارد حالا پدر صلاح میداند حتی آنجا هم بعضی از فقها گفتند جد مقدم بر پدر است چون هم بر پدرش ولایت دارد و هم بر نوهاش ولایت دارد بر هر دو.
س: ؟؟؟
ج: حالا آنجا قاضی دیگر،
س: ؟؟؟
ج: حالا اینها بله، یک اختلافاتی هم، یک فروعی اینجاها دارد.
⏹«و یردُ علی الاحتمال الثالث» احتمال ثالث همین بود که نه جعل منصب برای همه نمیشود، جعل منصب برای یکی از فقها میشود و آن یکی هم که جعل منصب برایش فرموده آن اجازه إعمال یا وجوب إعمال دارد. خب اشکال این یکی این است که خود صاحب مقال فرموده که «أنّهُ کیف یُعیّن من جُعِل له الولایة الفعلیة فإن لم یکن طریقٌ الی التعیین صار الجعل لغواً و هو قبیح و إن قیل بالانتخاب قلنا فیصیر النصب لغواً و الإمامة إنعقد بالانتخاب له لا به» و اگر شما اینجا هم بگویید که با انتخاب روشن میکند خب اشکال همان اشکالی است که توضیح دادیم. که ؟؟؟ پس همان منتخب را ولیّ قرار بده نه این که بیایی یک کسی مجهول الحالی را ؟؟؟ طریق بخواهید قرار بدهید برای آن. علاوه بر این که اشکال روشنتر آن این بود که از این دو تایی که ایشان گفته اشکال روشنتر آن همان بود که عرض کردیم. و آن این است که این خروج از فرض است. این نصب عام نشد این نصب یک نفر شد که حالا یک طریقی برای پیدا کردن آن یک نفر قرار میدهد که به آن نمیگویند نصب عام.
⏪ ادامه دارد....
@salmanraoofi
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
✳️ واقعهای سخت
🔸امام خمینی در 26 فروردین 1368 در نامه ای خطاب به وزیران و نمایندگان مجلس شورای اسلامی علت تصمیم خود در برکناری آقای منتظری را تبیین کردند . متن نامه سوم امام به این شرح است :
بسم اللّه الرحمن الرحیم
خدمت فرزندان عزیز، نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی، و وزرای محترم ـ دامت افاضاتهم
🔹با سلام، شنیدم در جریان امر حضرت آقای منتظری نیستید و نمیدانید قضیه از چه قرار است. همین قدر بدانید که پدر پیرتان بیش از دو سال است در اعلامیهها و پیغامها تمام تلاش خود را نموده است تا قضیه بدین جا ختم نگردد، ولی متأسفانه موفق نشد. از طرف دیگر وظیفۀ شرعی اقتضا میکرد تا تصمیم لازم را برای حفظ نظام و اسلام بگیرد. لذا با دلی پرخون حاصل عمرم را برای مصلحت نظام و اسلام کنار گذاشتم.
🔸انشاءاللّه خواهران و برادران در آینده تا اندازهای روشن خواهند شد. سفارش این موضوع لازم نیست که دفاع از اسلام و نظام شوخی بردار نیست؛ و در صورت تخطی، هر کس در هر موقعیت بلافاصله به مردم معرفی خواهد شد. توفیق همگان را از خداوند متعال خواستارم. والسلام علیکم و رحمة اللّه و برکاته.68/1/26
روح اللّه الموسوی الخمینی(صحیفه امام، ج۲۱، ص۳۵۰)
🔻 البته این نامه بی خبری برخی مسئولان نظام و تفاوت معنادار افق فکری و بصیرت تاریخی امام با آنها را نشان می دهد که البته جای بسی تعجب و تاسف است.بگذریم از اینکه برخی مسئولان و مقامات روحانی حتی در پی رحلت امام نیز هنوز به ماهیت آقای منتظری پی نبرده بودند و نسبت به او گرایش داشتند. برخی از تلگرام ها و نامه های او را در اختیار صداوسیما می گذاشتند تا پخش شود.سفارش می کردند که حرم را برای او خلوت کنند و از او تجلیل به عمل آورند.. نان امام را می خوردند و آش دیگران را هم می زنند. (فصلنامه پانزده خرداد، ش۱۱، ص۲۵۵)
🔹🔹🔹
www.Bonyadtarikhbook.ir
🔸🔸🔸
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
هدایت شده از حوزه توییت (توییتر طلاب)🇵🇸
👓 رهبر انقلاب چندسال قبل به اعضای #شورای_عالی فرمودند: بخاطر خدا چندسال درستان را تعطیل کنید و به وضع طلاب رسیدگی کنید!
حال که درسها تعطیل است، بعضی از اعضای محترم درس آنلاین مسائل کرونا گذاشته اند!!
اولین درس کرونا #معیشت_طلاب است که شما مسئول آن هستید!
درس خارج هم نیست، درس سطح است!!
💬 سریع الرضا
@HozeTwit
باسمه تعالی
بزرگوارانی مکرر پیشنهاد میدهند یا سوال دارند برنامه ی برای اجتهاد دارید
بله میتوانم یک برنامه تفصیلی بدهم
برای ماه مبارک رمضان افرادی که قطعا در درس شرکت خواهند کرد
پیشنهاد بدهند چه بحثی داشته باشیم
بحث فقهی و اصولی میزان الاعلمیه (میزان اعلمیت) که رساله ای ناقص در این باره نوشته ام و بحث بسیار مهمی است
بحث برنامه ای برای اجتهاد
ادامه بحث مکتب شناسی فقهی آیت الله العظمی خامنه ای حفظه الله
یکی از پیشنهادات را ان شاءالله در ماه مبارک رمضان به بحث خواهم گذاشت
والسلام
@salmanraoofi
#گلچینی_از_فقهآیتاللهالعظمیخامنهای ۴
🔆دلالت الفاظ بر نهی و تحریم
دلالت الفاظ منع و تحظیر - از قبیل نهی، تحریم، لایجوز، لاأحبّ، لاأصلح – بر حرمت تکلیفی یا وضعی بیع، بر یک نسق نیستند و مختلفند.
🔆این اختلاف، هم در استعمالات عرفی و هم در استعمالات شرعی - روایات و آیات - وجود دارد. آنجايي كه منع به لسان تحریم است، حرمت، حرمت مولوی و تکلیفی است. معنای حرمت تکلیفی این است که مقنّن و شارع در این رابطه، به بطلان معامله و عدم نقل و انتقال ثمن و مثمن اکتفا نمیکنند، بلکه اقدام به معامله را نیز ممنوع و جرم دانسته و بر آن مجازات وضع میکنند.
🔆به نظر ما اینکه بر روی معاملاتِ محرّم تکلیفی تکیه نشده است، به خاطر غفلت از نیّتِ مقنّن و شارع در انجامنگرفتن برخی معاملات است که برای آن مجازات وضعمیکنند، و در صیغۀ تحریم، معنای واضحی وجود دارد که اگر لسان دلیل منع و تحظیر، لسان تحریم شد، این امر در نهی تکلیفی و حرمت تکلیفی و نهی مولوی ظهور دارد.
🔆این مطلب را در گذشته بیان کردیم. مؤیّدش آن است که در کلمات فقهای بزرگ ما - قدماء یا متوسّطین مثل مرحوم علّامه و دیگران - وقتی دربارۀ مکاسب محرّمه صحبت میشود، گروهی آن را به پنج قسم و گروهی به سه قسم، تقسیمبندی میکنند. به هر حال، آنهایی هم که تثليث ميكنند، در کنار مکاسب محرّم، مکاسب مستحب و مکروه را هم ذکر میکنند.
🔆اینکه کسب حرام در کنار کسب مکروه قرار میگیرد، قرینه بر این است که حرام، حرام تکلیفی است؛ زیرا اگر حرام وضعی باشد، نوع استعمال آن با نوع استعمال استحباب تفاوت پیدا میکند، چرا که مستحب و مکروهِ وضعی نداریم.
جلسه ۶ مکاسب محرمه
۱۳۸۳/۱۰/۹
@salmanraoofi
هدایت شده از محمد استوار میمندی
🔰#معصومیه تراز انقلاب
✍چند روزی است پذیرش حوزه های علمیه آغاز شده است و بار دیگر اردوگاه علمی فرهنگی اهل بیت عصمت و طهارت با جذب سربازانی از جنس عشق و اراده، به دنبال تقویت خود در مسیر سربازی امام عصر علیه السلام است و تلاش دشمنان در دور کردن جوانان از معنویت نیز نمی تواند آرمان خواهی برخاسته از معنویت دینی را که حوزه های علمیه منادیان اصلی آن هستند تحت تاثیر قرار دهد.
در این میان مدرسه علمیه معصومیه قم به خصوص در یک دهه اخیر با حضور طلابی که همگی فارغ التحصیلان دانشگاه های مختلف کشور هستند و غالبا با انگیزه نهضت نرم افزاری، تحول در علوم انسانی، نظام سازی و در نهایت تمدن سازی وارد حوزه شده اند و نیز با مدیریت مدیرانی فاضل، انقلابی، هوشمند و باتدبیر و اساتید اهل دانشی در تراز انقلاب اسلامی، مدرسه معصومیه را به عنوان نماد تلاش علمی، عقلانیت انقلابی و دوراندیشی تحول گرایانه قرار داده اند که فارغ التحصیلان آن می توانند به عنوان کنش گران اجتماعی، فرهنگی و سیاسی در آینده نه چندان دور نقش موثری را در پیشبرد مکتب اهل بیت علیهم السلام با آرمان های انقلابی در کشور و بلکه جهان ایفا کنند.
چند روز اخیر یکی از ژورنالیست های رسانه ای، نام مدرسه معصومیه را بار دیگر بر سر زبان ها انداخت تا مأموریت دیگری در راستای پروژه انقلابی زدایی از حوزه انجام شود، همانطور که در دو سه سال اخیر نیز با دو قطبی سازی های حوزه قم و حوزه نجف، حوزه انقلابی و حوزه مستقل، حوزه سیاسی و حوزه غیرسیاسی و حتی اختلاف انداختن بین بزرگان حوزه و دمیدن در آتش برخی از اختلاف مبانی و یا اختلاف سلیقه هایی که لازمه آزاداندیشی و استقلال رأی حوزویان بوده است فتنه های بی سرانجامی را در حوزه مبارکه قم راه بیندازد. آنچه که در این میان ماجرا را مشکوک تر می کند این است که شخصی که از جنس حوزویان نیست و سابقه همراهی با جریان فتنه را در کارنامه دارد با بارانداز فعالیت های حرفه ای خود در قم، خود را دلسوز حوزویان معرفی می کند و با ارتباط خاص با بعضی از افراد و جریان های درون حوزه و نیز اطلاع از اخبار خاص و محرمانه منطقه ای و داخلی و با همان ادبیات ژورنالیستی همچنان در این شهر به دنبال اختلاف افکنی بین حوزویان است و اتفاقا با خوانش خاص سیاسی خود که برخاسته از نگرش غیرانقلابی است همه تشکل ها و افراد موثر انقلابی حوزه را رمی به برچسب های مختلف می کند.
اگر چه رعایت تقوا، انصاف، دوراندیشی، عقلانیت، دقت در موضع گیری، اخلاق مداری و مهرورزی برای هر طلبه انقلابی اصلی ضروری است و همگان باید به آن پایبند باشند و از این طریق به دنبال جذب حداکثری در مسیر حرکت به سمت آرمان های انقلاب باشند اما دخالت فتنه گون عده ای در امور حوزه مقدسه قم نیز امری نیست که برای مومنان جامعه قابل تحمل باشد و سعه صدر استراتژیک مسئولان حوزه و مومنان جامعه نیز نباید سبب سوء استفاده شود.
مدیران، اساتید و طلاب مدرسه علمیه معصومیه قم در کنار دیگر مدارس علمیه کشور آماده اند تا رسالت بزرگ خود را بر اساس گام دوم انقلاب و رهنمودهای مقام معظم رهبری«دام ظله العالی» و توصیه های مراجع معظم تقلید«دام ظلهم» به سوی جامعه پردازی و تمدن سازی نوین اسلامی انجام دهند.
@ostovarmeymandi
http://eitaa.com/joinchat/839385090C17be5777cc
هدایت شده از روزنه
تکرار #تجربه تلخ فعالیت باند #سلیمان_خان_میکده در حوزه علمیه قم
#خرقانی_ها و #سنگلجی_ها را بشناسیم و #جدی بگیریم!
💥اختصاصی
@rozaneebefarfa
🔻🔻🔻
وقتی برخی یادداشتهای #روزنه درباره #نفوذیهای_حوزوی را خواندم یکه خوردم.
به ناگاه یاد ماجرای باغ سلیمان خان #میکده و نقش سید اسدالله #خرقانی در بیوت حوزه نجف افتادم. مجمع سلیمان خان میکده به ریاست اردشیر ریپورتر تشکیل گردید و اکثر اعضای آن بابی یا بهایی بودند و در حدود ۱۳۲۱ق، سه سال پیش از وقایع مشروطه، در تهران تشکیل گردید.
خرقانی از ارکان این تشیلات بود و از سوی این تشکیلات ماموریت یافت به حوزه نجف برود. او که از بابیهای نهانروش بود، به نجف رفت و کم کم در بیوت نجف خصوصا بیت آخوند خراسانی نفوذ کرد. وی انجمنی مخفی در نجف راه انداخت که نیروهایی را که زمینه انحراف را داشتند، جذب میکرد و آنها را اموزش میداد و خوراک فکریای مانند روزنامه حبل المتین کلکته و کتابهای روشنفکران ایرانی را در اختیارشان قرار میداد. (تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، مهدی ملکزاده، ج۴، ص۲۳۹و۲۴۴-۲۴۵)
او در دوران مشروطه موفق شد که ثمره تلاشش را ببیند و در بیت آخوند سخت مورد اعتماد افرادی چون دو فرزند آخوند میرزا احمد و میرزا مهدی و دامادش شیخ اسحاق آیت اللهزاده رشتی قرار گرفت و در مواقع حساس مشاوره میداد.
او در همین دوران موفق شد که به تدریج وجهه شیخ نوری و سایر شریعت خواهان ایران را نزد آخوند و سایر مراجع نجف خراب کند و مطالبات دقیق و عمیق آنها را در حد دعواهای شخصی برای کسب قدرت، تقلیل دهد. (مبارزه با محمدعلیشاه، به کوشش ایرج افشار، ص۴۲۶-۴۲۷)
اعلامیهها و فتاوایی هم از سوی خرقانی در تایید افراد ناسالم و در مقابله با افراد سالم گرفته شد که اثار مخربی در مشروطه ایران به جا گذاشت.
خرقانی در نامه مخفیانه گزارشی که به تقیزاده در تهران نوشته بود، در انتهای نامه اشاره کرده که هر چه از نامهها و فتاوا لازم دارید، بیان کنید تا از اینجا بگیرم و برای شما بفرستم! که این نشان از عمق تاثیراتی که خرقانی در نجف به جا گذاشت. (اوراق تازهیاب مشروطیت، به کوشش: ایرج افشار، ص۴۴۵و۴۷۴)
میثم عبداللهی
روزنه٬ دریچه ای به تحولات حوزه علمیه قم
👇
@rozaneebefarda
هدایت شده از روزنه
نفوذی های حوزوی را بشناسیم/۲
نفوذ در بیت آیت الله بهبهانی
💥اختصاصی
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹مهدی ملکزاده، تاریخنگار بابی ازلی، فرزند ملک المتکلمین واعظ اصفهانی و دامادِ سلیمان خان میکده بود. ملکزاده کتاب مفصلی درباره مشروطه دارد در جلد دوم آن اطلاعات بسیار مهمی درباره تشکیلات مخفی «مجمع باغ سلیمان خان میکده» و اعضای آن درج کرده است.
🔹اردشیر ریپورتر (رأس تشکیلات جاسوسی انگلیس در ایران)، یحیی دولت آبادی (دومین سرکرده بابیهای ازلی)، ملک المتکلمین واعظ اصفهانی، سید جمال الدین واعظ اصفهانی، سید اسدالله خرقانی، میرزا حسن رشدیه از اعضای اصلی این تشکیلات و ارکان آن بودند.
🔹 اعضای «بابی ازلی» این تشکیلات، نهانروش بودند و تظاهر به دیانت میکردند و حتی با برخی علما ارتباط داشتند و برای اینکه بتوانند در جامعه تاثیر بیشتری بگذارند، اکثرشان در کسوت روحانیت و وعظ را حفظ کرده بودند و در پوشش لباس مقدس روحانیت و حتی تدریس علوم دینی، بدون اینکه کسی به آنها مشکوک شود، فعالیت میکردند. پیش از این اشاره کردیم که سید اسدالله خرقانی از ارکان این تشکیلات، طبق ماموریتش، به نجف رفت و در بیت آخوند خراسانی سکنی گزید تا در آنجا نفوذ کند و موفقیتهای چشمگیری به دست آورد.
🔹از دیگر افرادی که به صورت مخفیانه به عضویت مجمع باغ سلیمان خان میکده در آمدند، «میرزا محسن، برادرِ صدرالعلما» و نیز «آقا میرزا محمدتقی، محرّرِ صدرالعلما» بودند. این دو شخص برای نفوذ در بیت آقا سیدجعفر صدرالعلما (فرزند مرحوم سید محمدباقر صدرالعلما) از علمای برجسته تهران، ماموریت یافتند. (تاریخ انقلاب مشروطیت ایران، ج2، ص239)
🔹اما میرزا محسن (برادر صدرالعلما)، یک نسبت فامیلی هم با آیت الله سید عبدالله بهبهانی داشت و داماد مرحوم بهبهانی بود و در بیت بهبهانی بیشتر حضور داشت و سخت مورد اطمینان و مشاوره مرحوم بهبهانی قرار داشت.
میرزا محسن، در واقع نفوذی بیت آقای بهبهانی بود که عملکرد مشکوکی در این بیت داشت و گمان «بابی ازلی» بودن وی میرود. وی از شخصیتهای به شدت مشکوکی بود که تا پایان عمر در کسوت روحانیت باقی ماند.
🔹بعد از قتل مرحوم بهبهانی، میرزا محسن تلاش کرد تا خودش را به عنوان جانشین بهبهانی و مجتهد بزرگ تهران معرفی کند و بیت مرحوم بهبهانی را در انحصار خودش گرفت و تلاش کرد تا جایگاه و موقعیت او را به ارث برد و خودش را «سید محسن مجتهد» هم نامید. افراد مشکوکی هم تلاش کردند تا او را بزرگ کنند و برای او تبلیغات کردند.
🔹در پس پرده با تندروترین روشنفکران سکولار ایران خصوصا حسن وثوق الدوله ارتباط تنگاتنگ داشت و از کابینههای او به شدت حمایت میکرد. وی در نهایت در ۱۶ شعبان ۱۳۳۵ق به دست کمیته مجازات کشته شد. (شرح حال رجال ایران، ج1، ص113؛ اسرار تاریخی کمیته مجازات، ص54؛ تاریخ مکتوم، ص21)
میثم عبداللهی
@rozaneebefarda
🔷🔸کانال منظومه معرفتی،ارزشی،فقهی🔸🔷
✨زیر نظر کارشناسان دینی سایت گنجینه آثار حوزوی و دفتر تبلیغات اسلامی✨
درماه مبارک رمضان امسال که مصادف با شیوع کرونا شده است این فرصت را از دست ندهید🍀
اعتلای باور های دینی با تبلیغ نوین آموزه های اسلامی بر اساس یافته های علمی🌷🍃
لینک کانال:
https://eitaa.com/joinchat/1503854639Cab31e2c096
🌸🌹
لینک سایت:
http://talabemontazer.blog.ir/🌼⚘
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔊 #اطلاعیه_مهم
🔰 هو العليم
🔹️ موسسه آموزشي پژوهشي نفحات در ايام ماه مبارک رمضان به صورت مجازي برگزار مي کند:
▫️شرح تفسير الميزان (سوره حمد) آيت الله يزدانپناه
▫️ سخنراني آيت الله يزدانپناه
▫️ جلسات حديث خواني (کتاب شريف بحارالانوار) استاد علي اميني نژاد
▫️ روضه خواني
📆 شروع برنامه : اول رمضان المبارک، شنبه 6 ارديبهشت ماه
‼ برنامه در فضاي اسکاي روم اجرا خواهد شد.
لينک مربوط و جزئيات زماني برنامه ان شاء الله تا ساعاتي ديگر به اطلاع عزيزان خواهد رسيد.
✔ در بازنشر این پیام، کوشا باشیم.
💢 موسسه آموزشي پژوهشي نفحات
معاونت آموزش
@Nafahat_eri
هدایت شده از سلمان رئوفی
#سوالات_حوزوی
🔆استاد اخلاق و سلوک
https://eitaa.com/salmanraoofi/237
https://eitaa.com/salmanraoofi/238
https://eitaa.com/salmanraoofi/239
https://eitaa.com/salmanraoofi/240
🔆هنوز به مکاسب نرسیده ام، دروس مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره را گوش بدهم؟
https://eitaa.com/salmanraoofi/327
🔆دانستن فقه و اصول بعلاوه مثلا روانشناسی آیا منتج به روانشناس و روانشناسی اسلامی می شود
https://eitaa.com/salmanraoofi/633
🔆برای ورود به عرصه تحول در علوم انسانی اسلامی چه پیش نیازهایی لازم است
https://eitaa.com/salmanraoofi/635
🔆کارهای لازم برای شرکت در درس خارج و اجتهاد
https://eitaa.com/salmanraoofi/1665
🔆راهنمایی های لازم برای شرکت در درس رسائل و مکاسب
https://eitaa.com/salmanraoofi/2130
🔆سوال یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ مطالعه زیاد علمای گذشته چگونه امروز ممکن است
https://eitaa.com/salmanraoofi/2216
🔆سوال مهم یکی از طلاب فاضل پاکستانی جامعه المصطفی؛ چطور در علوم مختلف تمرکز ذهنی، تتبع و تفکر تعادل برقرار بکنم
https://eitaa.com/salmanraoofi/2217
🔆🔆برنامه ریزی سه سطحی یکی از عوامل موفقیت
👈چطور در علوم مختلف بین
🔆تمرکز ذهنی
🔆تتبع و تفکر
♻️تعادل برقرار بکنم
https://eitaa.com/salmanraoofi/2241
🔆برای ورود به تحول در #علوم_انسانی_اسلامی چه پیش نیازهایی غیر از فقه و اصول لازم است
https://eitaa.com/salmanraoofi/2242
🔆آیا فراگیری زبانهایی مثل عربی یا انگلیسی لازم یا خوب است؟
https://eitaa.com/salmanraoofi/2283
🔆ادبیات عربم ضعیف است یا ضعیف شده چکار کنم؟
https://eitaa.com/salmanraoofi/2289
🔆کارهای لازم برای ورود در درس خارج
اطلاعاتی درباره سبکهای درس خارج
کتابهای لازم برای خارج اصول
https://eitaa.com/salmanraoofi/2540
🔆سوال بسیار جالب یک طلبه معلم
https://eitaa.com/salmanraoofi/2728
🔆سوالاتی درباره معمّم شدن
https://eitaa.com/salmanraoofi/2907
🔆فراگیری علوم فلسفی و عرفانی قبل از ورود به فقه و کلام
https://eitaa.com/salmanraoofi/3784
🔆سال ورود به تخصص برای طلبه
https://eitaa.com/salmanraoofi/4812
🔆استعداد و حافظه خوب و به علوم مختلف علاقه مندم ولی مسیرم را متوجه نشده ام چه کنم
https://eitaa.com/salmanraoofi/6478
🔆اشکالات به موسسات فقهی و طرحی برای اجتهاد
https://eitaa.com/salmanraoofi/5823
🔆با توجه به اشکالاتتان به موسسات فقهی به موسسه استاد شب زنده دار بروم
https://eitaa.com/salmanraoofi/6499
🔆زمان ازدواج برای طلبه چه وقتی است
https://eitaa.com/salmanraoofi/6748
🔆کسانیکه میخواهند تفسیر را به طور تخصصی کار کنند بیشتر روی چه درسهایی سرمایه گذاری کنند
https://eitaa.com/salmanraoofi/6747
@salmanraoofi
🔆نامه عرفانی حضرت امام خمینی در افسوس و اندوه از تمام شدن ماه شعبان، و عدم آمادگی برای ضیافت الله ماه مبارک رمضان!
🔅امام خمینی در نامه ای که به درخواست بانو فاطمه طباطبایی- عروس شان- خطاب به ایشان نوشته اند، اندرزهایی عرفانی و اخلاقی را یادآور شدند.
بسم اللَّه الرحمن الرحیم
فاطى دختر عزیزم!
از من مى خواهى براى تو چیزى بنویسم؛ چه بنویسد کسى که خود، مبتلاىِ به نفسِ امّاره بالسوء است و هرگز نتوانسته، بلکه نخواسته این بت بزرگ را بشکند!
اکنون در آستانه شهر اللَّه، و مقام ضیافت اللَّه هستیم و من خود اقرار دارم که لایق این ضیافت نیستم.
شهر شعبان المعظم- که شهر امامان است- در شُرفِ گذشتن است و ما خود را نتوانستیم مهیا کنیم براى شهر اللَّه!
دعاها را گاهى با لقلقهِ لسان خواندم و از آن ها چیزى حاصل نشد در این آخر شهر عرض مى کنم:
اللَّهُمَّ انْ لَمْ تَکُنْ غَفَرْتَ لَنا فیِما مَضى مِنْ شَعبانَ فَاغْفِرْ لَنا فِیما بَقِىَ مِنهُ
از رحمت حق تعالى مأیوس نیستم و مباش! در دنیا [مباد] روزى، که گناهان به آن جا رسد که از رحمت حق مأیوس شویم.
دخترم! این چند روز خواهد گذشت، چه با عیش و نوش، و چه با رنج و تعب؛ چه با غفلت از فطرت، و چه با توجه به آن.
عزیزم! خداوند- جل وعلا- نور هدایت را در همه مخلوقات، خصوصاً انسان نهفته است.
فطرت اللَّه، ما را خواهى نخواهى به او متوجه کرده و همه مخلوقات، در هر حدى که هستند و به هر مذهبى که گراییده اند، جز به حق تعالى و کمال مطلق، به حسبِ فطرت به هیچ چیز توجه ندارند، گرچه خود ندانند و معتقد به غیر آن باشند.
انسان کمال مطلق را مىجوید و مىخواهد چه آنان که به توهّم، بت را مىپرستند و چه آن هایى که حق- جل وعلا- را منکرند و به دنبال ریاست. ملحدها گمان مىکنند متوجه به دنیا و خواستار ریاست و زعامت هستند، لکن به حسب واقع، متوجه و خواهان قدرت مطلقه هستند و در جستجوى کمال مطلق، و خود گمان خلاف مى کنند و شاید عذاب و عقاب براى همین جهل و توهّمات باشد.
تو که مثلًا دنبال لباس خوب هستى و زینت بهتر، دنبال حق مىگردى و کاخ نشینان نیز دنبال قدرت مطلق هستند وَ إِنْ مِنْ شَیْءٍ إلّا یُسَبِّحُ بِحَمْدِهِ وَ لکِنْ لا تَفْقَهُونَ تَسْبیحَهُمْ، وَ قَضى رَبُّکَ الّا تَعْبُدوا إِلّا إِیَّاهُ،
بنا بر وجهى این کلام، دامنه دارد. بهتر آن که درز بگیرم و تو را و خود و همگان را به خداى تعالى بسپارم.
والسلام علیک و على عباد اللَّه الصالحین.
روح اللَّه الموسوی الخمینى
صحیفه امام؛ ج ۲۰، ص ۲۵۴-۲۵۳
خدایا!
توفیق درک ماه مبارک رمضان را نصیب ما بندگان گنهکارت بفرما
🔅شعبان ۱۴۰۷ ، اردیبهشت ۱۳۶۶
@salmanraoofi