جلسه1، نکاتی برای شروع کلاس ، 2 مهر 97.mp3
5.91M
#حوزوی
🔆جلسه اول نهایه الحکمه #استاد_امینی_نژاد
۲مهر ۹۷
🔆بسیار مطالب مهمی فرمودند حتما گوش کنید
🔆مطالب مرتبط به طلبگی است نه فلسفه حتما گوش کنید
افتخار می کنم که ۱۲ سال محضر ایشان زانو زده ام و باز هم ادامه خواهم داد
@nehaye
@salmanraoofi
باسمه تعالی
برادرانی که دنبال صوتهای فلسفه و عرفان هستند
این کانال متعلق به موسسه فتوت که زیر نظر حجت الاسلام مترقب فعالیت می کند فعالیت بیشتری نسبت به بنده دارند و صوتهای متنوع تری بارگزاری می کنند
می توانید به اینجا هم مراجعه کنید
@fvtt_bank
البته بنده هم به زودی اکثر فایلهایی که
از استاد امینی نژاد
و استاد یزدانپناه
و استاد وکیلی دارم
در @d_raoofi
بارگزاری خواهم کرد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
@salmanraoofi
سیرمطالعات تاریخ اسلام.pdf
450.9K
سیر مطالعات #تاریخ_اسلام و #انقلاب_اسلامی
فهرستی از منابع تاریخی برای علاقمندان به تاریخ اسلام، تاریخ تشیع، تاریخ و #سیره_اهل_بیت(ع) و تاریخ انقلاب.
@ahlolbit
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
مخالفت آیت الله بهجت با برپایی مجالس #عید_الزهرا(س)
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
⚠️#تکذیب برگزاری مراسم جشن #عیدالزهرا در بیت آیتالله بهجت قدسسره
❓#سوال: اخیرا در سایتها و شبکههای اجتماعی فیلمی با عنوان «مراسم جشن نهم ربیعالاول و #عیدالزهرا توسط حضرت آیتالله بهجت» منتشر گردیده است که در آن اشعاری به همین مناسبت توسط مداح خوانده میشود و حضرت آیتاللهالعظمی بهجت هم در مراسم حضور دارند. لذا خواهشمند است باتوجه به اینکه این فیلم سوالات زیادی را در ذهن مخاطبان ایجاد کرده است، جهت روشن شدن افکار عمومی در خصوص این مراسم توضیح فرمایید.
🔸#پاسخ بیت حضرت آیت الله بهجت اعلی الله مقامه:
⭕️ «عنوان آن مراسم به جشن عیدالزهرا #کذب_محض است.»
.... حضرت آقا به شدت از این مجالس پرهیز داشتند. حتی سالهایی که جلسات درس و روضه در منزل معظمله اقامه میشد، یکبار که بعد از روضه افرادی مبادرت به رفتار و اعمال مضحکه آمیز نمودند معظمله سالهای بعد ایام مقارن آن روز، مجلس ذکر اهلبیت علیهمالسلام در منزل را تعطیل و از پذیرفتن افراد در منزل و اقامه مجلس پرهیز مینمودند.
همچنین بعد از انتقال مجلس روضه و درس به مسجد، همانها یک بار با صحنهسازی چنینکاری را در چند دقیقه برای ترویج خود حادث نمودند و البته درزمان حیات معظمله نتوانستند اشاعه دهند.
ضمنا نکتهای که باتوجه به همین فیلم منتشر شده لازم به ذکر است، همچنان که از تصاویر آن و فضای مسجد مشخص است، مجلس مراسم روضه هفتگی حضرت آیتالله بهجت هست که از سالیان گذشته هرهفته صبح جمعه در مسجد فاطمیه و با حضور معظمله و شاگردان و اقشار مختلف مردم برگزار میگردیده است و باتوجه به وصیت ایشان همچنان برگزار میگردد.
لیکن با توجه به تقارن روضه جمعه آن هفته با ایام نهم ربیع( جمعه مورخ ٢٣/اسفندماه/١٣٨٧ مصادف با ١۵ ربیعالاول)، مداح مجلس در مسجد و بالحن مداحی و روضه مشابه نظرات آقا چند دقیقهای اشعاری را از جامی که از دانشمندان و شاعران اهل سنت است در مدح امیرالمؤمنین علیه السلام قرائت نموده است. ولو اگر بیتی هم مخالف نظر آقا خوانده است، حضرت آقا فردای آن روز در جلسه درس خارج فقه خود به تاریخ شنبه ٢۴/اسفندماه/١٣٨٧ باشدت نسبت به برگزاری جلسات غیر از ذکر فضائل، صریحا موضع گرفتند که عین مطالب و فیلم و صوت فرمایشات معظمله موجود میباشد.
والسلام علیکم و رحمتالله
بیت حضرت آیتالله بهجت
🔻#متن_کامل_تکذیبیه و مستندات آن شامل فیلم فرمایشات حضرت آیت الله العظمی بهجت را در#ذیل ببینید:🔻
👆 http://bahjat.ir/fa/content/10517
@rozaneebefarda
#سیاسی
🔆کنار مظلومان ایستادهایم؛ از کارگران هفت تپه تا رزمندگان یمن
🔆حجتالاسلام حاجتی درتجمع حوزویان اهواز:
ظلم ظلم است و طلبه و عالم واقعی آن است که از ظلم اعلام برائت کند.
🔆ما همان مقدار از ظلمی که خواسته یا ناخواسته در حق کارگران گروه ملی و هفتتپه شده، اعلام براعت کرده و به مسئولان تذکر میدهیم که هرچه سریعتر مشکلات این کارگران را حل کنند.
hawzahnews.com/detail/News/469347
@salmanraoofi
5.59M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#سیاسی
#انتشار_حداکثری
🔆این تصویر یک مقام قضایی تراز انقلاب است. او بر خلاف بعضی که لباس پیغمبر را برای مقام و منصب و یا عادت به تن کرده اند، به شان و مقام و منزلت لباسش واقف است.
این مرد، آقای مزارعی، یک حجت الاسلام واقعی، دادستان تازه منصوب شده استان کهگیلویه و بویراحمد است که مدیران استانی را نشانده و آنها را بخاطر مفاسدشان توبیخ و تهدید می کند.
بجای خط و نشان کشیدن برای مردم، برای مسئولان خط و نشان می کشد.
می گوید در بانک را باز گذاشته و از اموال مردم به یک خاندان پول داده اند.
خلاف بسیاری که از خلق می ترسند و می ترسانند، او مخاطبانش را از خدا می ترساند.
#انتشار_حداکثری
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
🔆بحث آداب الصلاه استاد امینی نژاد
🔆شنبه ها بعد نماز ظهر
🔆مدرسه امام کاظم علیه السلام (ساختمان سمت چپ، مدرس شماره ۷)
@salmanraoofi
تئوری پرداز #اصلاح_طلب: مانند قبل از انقلاب٬ #شراب_فروشی را #آزاد کنید!
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹#عباس_عبدی از تئوریسین های اصلاح_طلب در یادداشت خود در یکشنبه, 27 آبان 1397 در روزنامه #ایران (ارگان رسمی دولت روحانی)٬ خواستار آزادی خرید و فروش شراب شد. گزیده مطالب عبدی را در ادامه می خوانید:
🔹🔸پس از شکست فاحشی که در قضیه #شبکههای_اجتماعی رخ داد و هزینههای مادی و معنوی فراوانی ایجاد کرد، اکنون مواجه با مسألهای به نام #مشروبات_الکلی هستیم.
🔹در ۴۵ روز گذشته ۹۵۹ نفر بر اثر مصرف مشروبات الکلی که ظاهراً حاوی الکل متانل بوده است دچار مسمومیتهای شدید شدهاند. از میان افراد مسموم ۹۲ درصدشان مرد و ۸ درصد زن هستند که فوتشدگان نیز برحسب جنسیت به همین نسبت هستند. همچنین اکثریت آنان شامل جوانان ۲۱ تا ۳۰ سال میشوند که قابل توجه است.
🔹🔹جالب است که این اتفاق در ماه محرم و صفر رخ داده که حتی اگر میزان مصرف کمتر نشده باشد، بعید است که اضافه شده باشد. ولی حجم و تعداد مسمومان به طرز معناداری بیش از گذشته است. از این تعداد ۸۴ نفر فوت شدهاند، ۳۰۵ نفر به مرحله دیالیز رسیدهاند و اعضای داخلی بدنشان دچار مشکلات حاد شده است و ۲۷ نفر نیز نابینا شدهاند. اینها عمدتاً در چند استان محدود کشور رخ داده است.
🔸🔸البرز، هرمزگان و خراسان شمالی و تهران بیش از ۹۰ درصد موارد را شامل میشوند. هزینههای اجتماعی، درمانی و بیمهای و اقتصادی این اتفاق را میتوان حدس زد و اگر تکرار شود، نشان میدهد که با یک مشکل عمیق مواجه شدهایم. ولی در مواجهه با این مشکل چه اقدامی صورت میدهیم؟
🔹🔹در جامعهای که #شرب_خمر #حرام و #جرم است و مستوجب مجازات و نیز در صورت تکرار حکم آن
#اعدام است، پس چگونه میشود که رفتاری به این مهمی که مجازات آن حدی است و قابل گذشت هم نیست، تا این اندازه رواج پیدا میکند که ظاهراً درصد و میزان مصرف آن بالاست، بطوری که تعداد افرادی که وابستگی به مصرف آن پیدا کردهاند نیز چشمگیر است.
🔸🔹آن قدر این پدیده در ایران شایع شده است که بسیاری از افراد در حین رانندگی نیز بیش از حد مجاز مصرف کردهاند و تصادفات وحشتناکی در کشور به علت همین عامل رخ داده است. در مقابل در کشورهایی که مصرف آن آزاد است، کمتر شاهد این حد از رانندگی در حالت مستی هستیم.
🔸🔹برای مواجهه با این معضل، #اخیراً یکی از #افراد #آشنا_به_امور_فقهی، ایدهای را طرح کرده است و با استناد به قواعد موجود و از منظر #دروندینی نتیجه گرفته است که:
«استفاده از این مشروبات غیر استاندارد، واقعیتی خارجی هست. پند و توصیههای اخلاقی-بهداشتی انجام شده و مجازاتهای گوناگون از شلاق تا جریمه نقدی تجربه شده است. اما در واقعیت خارجی، ناچاریم به شکل دوفاکتو، وجود این مصرف کنندگان را به رسمیت بشناسیم و برای حفاظت از بیماریهای خطرناک و مرگ و میرهای ناشی از مصرف مشروبات الکلی غیر استاندارد، بایستی مراکزی را به آزمایش این نوع مشروبات اختصاص دهیم. تولید کننده و یا مصرف کننده، بایستی بتوانند با اشانتیونی از مشروب مورد نظر خود مراجعه کنند و به شکل ناشناس و بدون نگرانی از تعقیبها و مجازاتها، مشروب خویش را آزمایش کند. یا در صورت امکان، دستگاههای تست کننده فوری در اختیار آنان قرار داده شود تا از استاندارد بودن یا نبودن مشروبات الکلی مورد نظر خویش مطمئن شوند.»
🔹🔸بهطور قطع از نظر نویسنده محترم در ارائه این پیشنهاد نظر خیر وجود دارد. عین همین استدلال را برای زنانی که تنفروشی میکنند میتوان به کار برد، که البته چندان عجیب هم نیست. ولی همه اینها نوعی دوربرگردان فرهنگی است.
🔸🔹در واقع به جای نگاه ریشهای به مسأله، وارد فرآیند دوربرگردان میشویم. اینها جملگی نشاندهنده آن است که #کارکرد_مجازات و #فلسفه_حقوق ب#ا آنچه که #ما_مدعی_هستیم #تطابق ندارد.
🔹🔹باید قضیه را ریشهایتر حل کرد. نگاه ما به موضوع حقوقی و جرم باید مبتنی بر نظر اجتماعی باشد و گناه را باید از طریق دیگری جلوگیری کرد. همچنان که #پیش_از_انقلاب انجام میشد. این نگاه در همه امور فرهنگی باید جاری و ساری باشد. از هنر و ادبیات و فیلم و رسانه گرفته تا رفتارهای دیگر.
متن کامل مقاله عبدی در اینجا👇
https://www.mashreghnews.ir/amp/912082/
💥حاشیه روزنه
این یادداشت که در پوشش ادبیات ظاهرا علمی ارائه شده٬ نشان از خاستگاه فکری اصلاح طلبان و نسبت شان با #شریعت و #فقاهت دارد. راستی کدام جریان حوزوی با امثال عبدی پالوده می خورد و همگرایی دارد؟ آیا مدعای دفاع از #شعائر_شیعی با همنشینی با امثال عبدی قابل جمع است؟!
آیا #سکوت #سکولارهای_حوزوی (که از قضا اینستاگرام باز و تلگرام بازهای ماهری هم هستند) در مقابل چنین #یادداشت_موهنی جز به #همگرایی_سیاسی و فکری٬ معنای دیگری می تواند داشته باشد؟!
@rozaneebefarda
آیتالله سید احمد خاتمی: با روزنامه حامی آزادی شراب برخورد کنید/ طرفداران #اسلام_زدایی آرزوهای شان را به گور می برند.
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
🔹جمهوری اسلامی سه عنصر اصلی اسلام، جمهوریت و ولایت فقیه دارد، بگونه ای که در اصل ۱۷۷ قانون اساسی تاکید شده که این سه عنصر تا ابد قابل تغییر نیست. کسی که از این عناصر عبور کند از نظام عبور کرده است.
🔹مردم مراقب باشید که #انحراف ذره ذره شکل میگیرد٬ نه یک باره.
🔹 در یکی از روزنامه ها [=روزنامه دولتی ایران] که از بودجه بیت المال تغذیه میکند نوشته شده است شراب های قلابی بلای جان مردم شده، به همین دلیل باید #خرید_و_فروش_شراب را #مثل_زمان_طاغوت #آزاد کنید!
🔹من به هیات نظارت بر مطبوعات می گویم که شما باید رصد کنید نه اینکه من در خطبه ها بگویم.
🔹امروز می گویند شراب را آزاد کنید وفردا میگویند بی حجابی را آزاد کنید، حتما بعدا میگویند اسلام را به رفراندوم بگذارید درحالی که این آرزو را به گور میبرند.
🔹این مردم به اسلام رأی دادند و برای دفاع از آن تا آخرین قطره خون دفاع میکنند.
🔹من جریانی را پشت این مطلب روزنامه میبینم که میخواهند #اسلامستیزی را #تئوریزه کنند. مردم ما انقلاب کردند که شرابخواری نباشد؛ بنابراین با هرگونه اقدامی برای عادیسازی این شرایط به شدت مقابله میکنیم.
🔹این مردم به اسلام رای دادند و برای دفاع از اسلام تا آخرین نفس و قطره خون خود مقاومت می کنند. من امروز جریانی را میبینم که میخواهند اسلام زدایی را در کشور تئوریزه کند.
@rozaneebefarda
#عرفان_عملی
#معرفی_کتاب
#آیت_جاودان
#آیت_تحریری
معرفی کتاب رهنمای طریق ۱
گفتگوی پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR با استاد برجستهی حوزهی علمیه، آیت الله تحریری مد ظلّه درباره نظرات رهبر انقلاب حفظه الله دربارهی کتاب راهنمای طریق آیت الله جاودان دام ظلّه
اطلاع پیدا کردیم که شما در سال ۹۶ دیداری با رهبر انقلاب داشتهاید که ایشان در آن دیدار از کتاب «رهنمای طریق» نوشتهی آیتالله جاودان هم یاد کردهاند؛ لطفاً بفرمایید که نظر ایشان دربارهی این کتاب چه بود و چه گفتند.
آیت الله تحریری: بله، ما خدمت رهبر معظم انقلاب که رسیدیم، ایشان ابتدا دربارهی مسائل معنوی صحبت کردند و سپس فرمودند بنده با پدر شما و پدر آقای جاودان از قبل آشنایی نداشتم؛ منتها مقداری بررسی کردم و دیدم این دو بزرگوار از شخصیتهای اخلاقی و معنوی بودهاند.
سپس دربارهی مسائل مختلف فرمایشهایی داشتند و ما برخی مطالب را دربارهی مرحوم پدرمان و استادان ایشان و فعالیتهایشان عرض کردیم. رهبر انقلاب هم از اینکه مسائل معنوی و تربیتی بهنوعی در جامعه پخش میشود اظهار خوشحالی کردند و اینکه مسائل معنوی به هرگونه در جامعه پخش شود مورد تأیید است؛ از جمله حاج آقای جاودان را مطرح کردند که بحمدالله جوانان با ایشان مرتبط هستند. سپس از این کتاب ایشان تعریف کردند و فرمودند «بهعنوان مثال کتابی که سؤال و جواب دارد باید زیاد شود. من این کتاب را مطالعه کردم؛ کتاب خوبی است و باید امثال این کتاب در جامعه زیاد بشود.» مقداری به این صورت از این کتاب تعریف کردند و اجمالاً از بابت ارتباطی که حاج آقای جاودان با جوانان دارند و جوانان را جذب کردهاند، بسیار خوشحال بودند. نظر ایشان این بود که این مسئلهی معنویت باید در جامعه زیاد باشد و مخصوصاً در بین طلاب عزیز باید اینچنین باشد.
آیتالله جاودان از جمله استادان مباحث اعتقادی، تاریخی و اخلاقی در تهران هستند؛ سبک تربیتی ایشان که باعث شده بتوانند ارتباط خوبی با جوانان داشته باشند چگونه است؟
بنده حدود ۳۰ سال یا بیشتر است که با ایشان آشنایی دارم. آیتالله جاودان ارتباط تنگاتنگی با مرحوم آیتالله حقشناس داشتند و استفادههای معنوی از ایشان بردند. حاج آقای جاودان از یک بیت معنوی بودند و پدرشان هم شخصیتی معنوی بودند و ظاهراً ایشان در سن طفولیت، پدربزرگ خود یعنی مرحوم حاج آقا مرتضای زاهد را هم درک کردهاند که نفس بسیار پاک و بلند و مؤثری داشتهاند.
سبک تربیتی ایشان عمدتاً در مرحلهی اول، «موعظه» است؛ مانند مرحوم آیتالله حقشناس. موعظه برای همگان بسیار لازم است و چارچوب آن از بحثهای کلاسیک اخلاقی، خارج است. موعظه هم مسائل اخلاقی را دارد و هم یک تأثیرگذاری خطابیِ خاصی که عمدتاً از جان برمیخیزد و بر جان هم مینشیند.
ایشان یک ارتباط لطیف و خودمانی با جوانان دارند، درعینحال که از مقام علمی خاصی هم برخوردار هستند و در سطوح مختلف حوزهی علمیه تدریس کردند و تا جایی که در ذهن من است، تا شرح لمعه و کتابهای اعتقادی را در مدرسهی آیتالله مجتهدی تدریس کردهاند.
علاوه بر این، حاج آقای جاودان با مرحوم علامه عسکری مرتبط بودند و در مسائل تاریخی یک ورود خاصی دارند؛ لذا تحلیلهایی که از مسائل تاریخی دارند بهنوعی با رنگ مسائل اخلاقی و معنوی مخلوط است. از این رو ملاحظه میکنیم با این کسالتی هم که الان دارند، درعینحال بهخاطر آن دغدغهی خاصی که در مسائل معنوی دارند، رابطهشان را با جوانان قطع نکردند و جلسات ولاییشان همچنان تشکیل میشود. ایشان یک حالت ولایی خاص و ارتباط ولایی خاصی با اهلبیت (علیهمالسلام) دارند.
از دیگر ویژگیهای ایشان «تعادل» است که هم در زندگی معنوی خودشان و هم در سفارشاتشان، به این تعادل یعنی تعادل در مسائل معنوی اهمیت میدهند. ایشان میخواهند افراد بهصورت متعادل تربیت بشوند و افراط و تفریط در مسائل معنوی نداشته باشند. و همچنین افراد را به کسب معارف دینی سفارش می کنند.
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
#عرفان_عملی
#معرفی_کتاب
#ایت_الله_جاودان
#آیت_الله_تحریری
معرفی کتاب رهنمای طریق ۲
اینها چیزهایی است که بنده از روش ایشان و گاهی هم در گفتار ایشان به دست آوردم؛ لذا آن تأثیرگذاری خاص را در جامعه دارند.
با توجه به کثرت کتابهای اخلاقی و گوناگونی آنها، توصیهی شما به جوانان برای بهره بردن از این کتابها چیست؟
مطالعه یکی از زمینههای رشد فکری و روحی و انقلاب درونی است؛ به همین جهت از مسائل لازم برای همگان مخصوصاً جوانان است. در مطالعات دینی، اول باید در جهت تحکیم مسائل اعتقادی کوشید که این یک اصل در تربیت دینی است. بعد از آن باید در مسائل اخلاقی و معنوی تلاش کرد.
در مسائل اعتقادی هم باید درجهبندی را در نظر داشت، چون کتابهای اعتقادی در سطوح مختلف سبک و سنگین نوشته شدهاند. کتابهای سنگین و استدلالی برای هرکسی مفید نیست و گاهی ممکن است شبههانگیز باشد. لذا باید از عالمان وارد مشورت بگیریم که چه کتابهای اعتقادیای را مطالعه کنیم.
در مسائل اخلاقی و معنوی هم باید بهصورت رتبهبندی به کتابها توجه کرد. به نظر حقیر باید در مرحلهی اول به کتابهایی که مسائل عملی و واجبات و محرمات را به ما آموزش میدهند توجه کرد. کتابهای اخلاقی مطالب گوناگونی دارند، اما برخی از آنها جنبههای موعظهای بیشتری دارد، مثل فرمایشهای مرحوم آیتالله حقشناس که منتشر شده و در جنبههای موعظهای کتاب بسیار خوبی است. برخی کتابهای اخلاقی، جنبهی علمی دارند که در این مجموعه، قلمهای افراد متفاوت است و هر قلمی به درد هرکسی نمیخورد.
یک سطح دیگر از کتابهای اخلاقی، کتابهای عرفانی و تربیتی است که راهکارهای عملی را نشان میدهد. این کتابها هم خوب هستند منتها انسان باید با کارشناس مرتبط باشد و کارشناس، سطح علمی فرد را بشناسد و ببیند که آیا این کتاب برای این فرد مفید است یا مضر. ممکن است کتاب در سطح خود مفید، ولی برای این شخص مضر باشد و اگر او کتاب را مطالعه کند به ضررهای روحی و روانی مبتلا شود. برخی از این کتابها که متأسفانه در دسترس عموم قرار گرفته، در جلسات مهم خاص عالمان تدریس میشود و باید بهصورت مدیریتشده ارائه شوند.
یک قسم دیگر از کتابهای اخلاقی، شرح حال علما است؛ این کتابها هم خیلی خوب هستند منتها اینها هم باید دستهبندی بشوند. شرح حال هر عالمی به درد هرکسی نمیخورد. برخی افراد روح لطیفی دارند و وقتی این کتابها را میخوانند، بدون اینکه مشورت بگیرند، میخواهند همانند آن عالم رفتار کنند و یکباره به ریاضتها و به تبع آن به مشکلات جسمانی برمیخورند، حتی گاهی به مشکلات روحی و روانی دچار میشوند که قابل جبران هم نیست.
گاهی در برخی کتابها دستور ذکری داده شده است. این دستورها هم ولو اینکه بزرگان ما آنها را نوشته باشند، از جهتی خطرناک است؛ باید به این توجه کنیم که ما در حالی داریم این دستور ذکر را به شکل عمومی عرضه میکنیم که بزرگان این کار را نمیکردند. بزرگی نامهای به شخص خاصی که شاگردش بوده نوشته و دستور ذکری را به او داده است. ما نمیتوانیم چون انتشار این دستور، درآمد خوبی دارد، آن را منتشر و عرضه کنیم. لذا به توابع سوء این کار توجه نمیشود. بنده با این علم ناقص و تجربهی اندکم، این کار را مضر میدانم از جهتی؛ بلکه این کتابها باید بهصورت مدیریتشده در دسترس عموم قرار گیرند.
برای این کار لازم است تا هم خوبیهای این کتابها و هم آسیبها را شناسایی کرد تا کسانی که در مسیر معنویت حرکت میکنند، به ضدمعنویت برنخورند یا معنویت اشتباه به دست آنها نرسد؛ چراکه الان معنویت سکولار هم داریم. لذا عالمان وارسته مانند آیتالله جاودان بهنوعی سبک عمومی دارند؛ یعنی در معرض عموم قرار میگیرند تا افراد، مطالب خوب را از مطالبی که الان در سطح آنها نیست و سردرگمی برایشان ایجاد میکند، بشناسند. از این جهت کتاب «رهنمای طریق» کتابی نوشتهشده برای عموم مردم است و مطالب آن آسان بیان شده است. چه بسا رهبر انقلاب نیز چنین نظری دارند که این کتابها باید همهکسفهم باشد و مطالب لازم و زندگیساز در آن مطرح شود. گاهی مواقع مسائلی که خیلی مبتلابه نیست مطرح میشود درحالیکه مسائل اولیهی افراد مورد غفلت است و افراد در این زمینهها نادانی دارند.
@salmanraoofi
هدایت شده از سلمان رئوفی
#سیره_اهل_بیت علیهم السلام
اخلاق پیامبر (ص) اینگونه بود...
امام حسین(ع) فرمود:
از پدرم امیرمومنان علی(ع) درباره اخلاق پیامبر اکرم(ص) سوال کردم. ایشان در پاسخ فرمودند: رفتار پیامبر(ص) چنان بود که...
1⃣ دائما خوشخو، خندان و با مردم ملایم بود؛
2⃣ هرگز خشن، سنگدل، پرخاشگر، بدزبان و عیبجو نبود؛
3⃣ هیچ کس از او مایوس نمی شد؛
4⃣ هر کس به در خانه او می آمد، ناامید باز نمی گشت؛
5⃣ سه چیز را از خود رها کرده بود:
مجادله در سخن، زیاد حرف زدن و دخالت در کاری که به او مربوط نبود؛
6⃣ سه چیز را درباره مردم رها کرده بود:
کسی را مذمت و سرزنش نمی کرد، در عیوب و لغزش های مردم جست و جو نمی کرد و هرگز سخن نمی گفت، مگر در اموری که #ثواب الهی را امید داشت.
📚صدوق، معانی الاخبار، ص۸۳
@salmanraoofi