هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻 آیتاللهالعظمی مکارمشیرازی:
⛔️ دولت با مسئله حضور زنان در ورزشگاهها سر مردم را بند نکند
⚠️ به واقعیتها فکر کنید
🔻 حضرت آیت الله مکارم شیرازی امروز در درس خارج فقه در مسجد اعظم قم:
🔹 اگر حقیقت این دنیا را نشناسیم، کلاه سرمان رفته و گرفتار خطا و اشتباه می شویم؛ اگر فکر می کنیم در این دنیا مسئله #حقوق_بشر حاکم بوده و شورای امنیت و سازمان ملل در آن دخیل هستند، گرفتار اشتباه خواهیم شد.
🔹 دنیایی که در آن زندگی می کنیم دنیایی است که #دیکتاتوری وحشیانه بر آن حاکم است و برخی از کشورها به دنبال سلطه بر دیگران هستند.
🔹 کشورهای دنیا نباید این ذلت را بپذیرند که دیگران از آن طرف دنیا بتواند بر تمام منافع آنان حکومت کنند؛ باید دست به دست هم داده و جلوی آن بایستند.
🔹 #رئیس_جمهور_آمریکا حق ندارد ارباب تمام کشورها باشد؛ کشورها نباید بپذیرند که دنیا ارباب و قیم داشته و همه برده او باشند و خوشبختانه اخیرا متوجه شده و در حال مخالفت با این برنامه هستند. با همه این دیکتاتوری ها، بحمدالله ایران اسلامی از صحنه خارج نشده و ان شاءالله نخواهد شد.
🔹 در زمان جاهلیت عرب نیز به #قراردادها احترام گذاشته می شد؛ اما امروز برخی از کشورها هر موقع دلشان خواست، از قراردادها خارج می شوند.
🔹 دولت و ملت ما باید بدانند که در چنین دنیایی حضور داشته و باید بدانیم با چه کسانی قصد #مذاکره داریم؛ یک مشت مطالب نامربوط، غلط و بی معنی همچون رفتن سپاه پاسداران، نداشتن موشک، خروج از سوریه و ... را پیش می کشند تا به اهداف خود برسند.
🔹 باید بدانیم در چنین دنیایی باید قوی بود و در مقابل زورگو، زورمند شد تا بتوان با آنان مقابله کرد؛ ان شاءالله دولت هم بیشتر به فکر #مردم بوده و با مسئله حضور #زنان در #ورزشگاه سر مردم را با این مطالب بند نکنند و به واقعیت ها فکر کنند.
❇️ جزئیات بیشتر 👇👇👇
http://hawzahnews.com/detail/News/468366
بیانات استاد آیت الله شب زنده دار در درس اخلاق شب چهارشنبه
🔻🔻🔻🔻🔻
قوای علمی حوزه های علمیه در خطر است| حفظ و تقویت قوای علمی حوزه رسالت حوزویان است
عضو جامعه مدرسین با بیان این که قوای علمی حوزه در خطر است، وظیفه و رسالت مهم حوزویان را حفظ علمیت حوزه دانست و علمیت حوزه های شیعی را یکی از وجوه برتری نسبت به حوزه های جهان اسلام عنوان کرد.
🔰🔰🔰🔰🔰🔰
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله محمدمهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در جلسه درس اخلاق خود با گرامیداشت ماه ربیع و تأکید بر استفاده از فرصت های این ماه، به روایتی از امام حسن عسکری(ع) اشاره کرد و گفت: حضرت می فرماید رسیدن به خداوند متعال که مقصد نهایی برای انسان است مانند سفری است که انسان باید مسیری را بپیماید.
وی افزود: انسان باید شب را مرکبی برای خود قرار دهد تا این سفر مهم را بپیماید و به نتیجه برسد، برای دست یافتن به مدارج مهم معنوی انسان حتما باید از شب ها نهایت استفاده را داشته باشد، مقداری از شب باید برای انس با خدا و عبادت صرف شود، خداوند نیازی به این امور ندارد اما انسان با این انس گرفتن می تواند خود را تعالی ببخشد.
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این که شاید کسی را سراغ نداشته باشیم که بدون بهره از انس با خدا در شب به جایی رسیده باشد، اظهار داشت: موفقیت در دنیا و آخرت این است که انسان از نماز شب به عنوان موهبت الهی استفاده کند.
وی ادامه داد: مرحوم ارباب از فقهای بزرگ زمانی که فهمید از سال ۴۲ حضرت امام انقلابی را آغاز کرده اند، فرمود که این انقلاب به پیروزی می رسد چون رهبر آن اهل نماز شب است، انسان باید از شب برای تصحیح صفات نادرست خود استفاده کند یعنی می تواند از سکوت و آرامش شب در محضر الهی خود را نقد و بررسی کرده و نواقص را بشناسد و برای برطرف کردن آن اقدام کند.
آیت الله شب زنده دار با بیان این که همه مشکلات و خرابی ها برای این است که انسان به دنیا و مظاهر آن توجه دارد، ابراز داشت: اگر دنیا برای انسان ارزش نداشته باشد بسیاری از گمراهی ها و مشکلات پیش نخواهد آمد، اگر انسان تنها به وظیفه خود توجه کرد و دنبال متاع قلیل دنیا نرفت، فریب شیطان و نفس را نمی خورد.
وی شب و سحرگاه را فرصت خوبی برای تفکر دانست و عنوان کرد: تا انسان خود را قانع نکند راه برایش باز نمی شود که بر نفس تسلط پیدا کند، باید با استدلال و دلیل خود را قانع کند، این استدلال باید در مرتبه عقاید حقه هم باشد و باید عقاید خود را محکم کنیم.
استاد درس خارج حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: اگر عقاید انسان محکم شود بقیه امور حل خواهد شد، اگر انسان به مبدأ و معاد و حساب یقین داشته باشد دست از دنیا و مظاهر آن برخواهد داشت، اگر کسی به خواسته های نفس "نه" نگوید نمی تواند از فرصت ناب سحر بهره مند شود.
وی اضافه کرد: انسان باید این حالت را در خود ایجاد کند که جلوی مسائل مزاحم برای طی طریق مسیر الهی را بگیرد، برای یک فاضلی که می تواند به مقامات عالی برسد ممکن است پیشنهادات مضر بسیاری شود که باید مراقبت کند و به مسیر مهم الهی خود ادامه دهد.
🔆آیت الله شب زنده دار با بیان این که قوای علمی حوزه در خطر است،گفت: ما در حوزه رجال علمی قوی در همه زمینه های فقه، اصول، تفسیر، علوم عقلی و موارد دیگر می خواهیم، امروز با توجه به آنچه که جهان از حوزه های علمیه توقع دارد وظیفه حوزویان بسیار سنگین شده است.
🔆وی افزود: علم چیزی نیست که مثلا انسان کپسولی را استفاده کند و عالم شود، صاحب نظر و عمیق شدن حداقل ۲۵ سال کار می خواهد، امام راحل فرمود مشایخ ما ۶۰ سال کار کردند اما در نهایت علی الاحوط می گویند و فتوا نمی دهند اما گاهی دیده می شود که با ۵ سال کار کردن "انا رجل" می گویند.
🔆عضو فقهای شورای نگهبان با تأکید بر این که حفظ علمیت حوزه وظیفه روحانیت و حوزویان است، اظهار داشت: یکی از مواردی که امتیاز حوزه تشیع نسبت به حوزه ها تسنن در طول تاریخ به شمار می رود علمیت حوزه های شیعی است.
@salmanraoofi
@rasanews_agency
#احادیث_فقه_حکومتی ۱۶
#پنهان_پژوهی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
🌟🌟🌟🌟🌟
📚فی المغازی فی باب بدر القتال ؛ قالوا : « و لمّا تحيّن رسول الله صلّى الله عليه و سلّم انصراف العير من الشّام ، ندب أصحابه للعير، و بعث رسول الله صلّى الله عليه و سلّم طلحة بن عبيد الله و سعيد بن زيد، قبل خروجه من المدينة بعشر ليال، يتحسّسان خبر العير، حتى نزلا على كشد الجهني بالنّخبار من الحوراء- و النّخبار من وراء ذى المروة على الساحل- فأجارهما ، و أنزلهما ، و لم يزالا مقيمين عنده فى خباء حتى مرّت العير، فرفع طلحة و سعيد على نشز من الأرض، فنظرا إلى القوم، و إلى ما تحمل العير، و جعل أهل العير يقولون : يا كشد ، هل رأيت أحدا من عيون محمّد؟ فيقول: أعوذ باللّه، و أنّى عيون محمد بالنّخبار؟
فلما راحت العير باتا حتى أصبحا ثم خرجا، و خرج معهما كشد خفيرا ، حتى أوردهما ذا المروة. و ساحلت العير فأسرعت، و ساروا الليل و النهار فرقا من الطلب . فقدم طلحة بن عبيد الله و سعيد المدينة اليوم الذي لاقاهم رسول الله صلّى الله عليه و سلّم ببدر، فخرجا يعترضان النبىّ صلّى الله عليه و سلّم ، فلقياه بتربان- و تربان بين ملل و السّيالة على المحجة ، و كانت منزل ابن أذينة الشاعر.
و قدم كشد بعد ذلك ، فأخبر النبىّ صلّى الله عليه و سلّم سعيد و طلحة إجارته إيّاهما، فحيّاه رسول الله صلّى الله عليه و سلّم و أكرمه و قال: ألا أقطع لك ينبع؟ فقال: إنى كبير و قد نفد عمرى، و لكن أقطعها لابن أخى. فقطعها له .
قالوا: و ندب رسول الله صلّى الله عليه و سلّم المسلمين و قال: و هذه عير قريش فيها أموالهم، لعلّ الله يغنّمكموها. فأسرع من أسرع، حتى إن كان الرجل ليساهم أباه فى الخروج .»
🔹ترجمه:
گويند چون پيامبر (ص) زمان بازگشت كاروان قريش از شام را دانست، ياران خود را براى حمله به آن فرا خواند . ده شب پيش از خروج خود از مدينه، طلحة بن عبيد الله و سعيد بن زيد را براى كسب خبر و اطلاع روانه فرمود . آن دو رفتند و به نخبار- كه بعد از ذى المروه و در ساحل درياست- رسيدند و به منزل كشد جهنى وارد شدند . كشد آنها را پذيرفت و در پناه خود گرفت و آنها تا هنگام عبور كاروان از آن محل همچنان مخفيانه پيش او بودند. هنگام عبور كاروان طلحه و سعيد بر زمين بلندى بر آمدند و قريش و كاروان و كالاهاى آن را بررسى كردند كاروانيان ، كشد را مورد خطاب قرار دادند و پرسيدند: آيا كسى از جاسوسان محمد را نديدهاى؟ او گفت: پناه بر خدا ! جاسوسان محمد در نخبار كجايند و چه مىكنند؟ چون كاروان از آنجا گذشت طلحه و سعيد شب را همانجا گذراندند و بامداد بيرون رفتند . كشد هم براى بدرقه آن دو همراهشان رفت تا آن دو را به ذى المروه رساند.
كاروان خود را به كنار دريا رسانده بود و براى اينكه از تعقيب مصون بماند شب و روز شتابان در حركت بود . طلحه و سعيد همان روزى به مدينه رسيدند كه پيامبر (ص) با لشكر قريش در بدر برخورد فرمود . آن دو به قصد ديدار و گزارش كار خود به پيامبر (ص) از مدينه بيرون آمدند و آن حضرت را در تربان ديدند- تربان كنار شاهراه ميان ملل و سيّاله قرار دارد و جايگاه ابن اذينه شاعر هم هست. كشد هم بعد از اين به مدينه آمد. سعيد و طلحه به پيامبر (ص) گفتند كه كشد آن دو را پناه داده است. پيامبر (ص) بر او درود فرستاد و گراميش داشت و فرمود: آيا ينبع را در اختیارتو قرار دهم؟ گفت: من سالخوردهام و عمرم تمام شده است. اگر مصلحت بدانيد آنرا در اختیار برادرزادهام قرار دهيد ، و پيامبر (ص) آن را در اختيار او گذاشت.
گويند: رسول خدا (ص) مسلمانان را فرا خواند و فرمود اين كاروان قريش است كه اموال ايشان در آن است، شايد خداوند غنيمتى به شما ارزانى فرمايد. مردم در اين كار شتاب گرفتند، حتى براى بيرون رفتن از مدينه گاهى پدر و پسر قرعه كشى مىكردند.
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩نامه مجمع نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم پیرامون فضای مجازی به آیت الله آملی لاریجانی:
🔹اجرای فوری قانون مسدودسازی تلگرام، و جلوگیری از فعالیت فعالیت دو پوسته تلگرام طلایی و هاتگرام؛
🔹 فراهم کردن مقدمات مسدودسازی شبکههای خارجی مغایر با قوانین کشور
متن کامل خبر: hawzahnews.com/detail/News/468458
باسمه تعالی
🔆بحث آداب الصلاه #استاد_امینی_نژاد
🔆زمان: هر شنبه در ایام درسی بعد از نماز ظهر
🔆مکان امسال: مدرسه امام کاظم علیه السلام (ساختمان سمت چپ، مدرس شماره ۷)
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
#آیت_الله_اعرافی #حوزوی به بیان دیگر نقص روشن دوم کار آیت الله اعرافی تبدیل نکردن حجم عظیم تلاشهای
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
#علوم_انسانی_اسلامی
🔻🔻🔻🔻🔻
باسمه تعالی
حسب گفتگویی که با بعضی بزرگواران داشتیم طرحی برای تأسیس مدرسة علمیهای با سبکی جامع و راهبردی نو برای علاقه مندان ارائه میشود.
امیدوارم که مقبول نظر افراد خواهان و مطمح نظر حضرت بقیه الله عج قرار گیرد و توشهای برای روز جزاء باشد والله ولی التوفیق.
به مقتضای روشنگری اجمالی و ارائه طرح به صورت کلّی مطالبی فشرده محضرتان عرض میشود.
از آنجا که طبق صحبتهای مطرح شده سه طرح حوزه مطلوب با راهبرد تربیت طلبه موفق، حوزه نخبگان برای تربیت طلاّب نخبه و حوزه علوم انسانی با راهبرد تربیت طلاب محقق و نظریه پرداز در علوم انسانی از جانب بنده مطرح شد بنده به نظرم رسید در یک طرح سه طرح را ادغام کنم تا هم کاری نسبتا تکراری مثل طرح حوزه مطلوب انجام نداده باشیم و هم کاری با هدفی بسیار وسیع و عام مثل طرح حوزه نخبگان دنبال نکرده باشیم. لذا به نظرم طرح مدرسه علوم انسانی کاری غیری تکراری با هدفی مشخص و بسیار لازم برای جامعه، دانشگاه و حوزه و نظامی اسلامی خواهد بود که ثمرات عالی و شیرین و راهبردی خواهد داد که جامعه ، دانشگاه ، نظام و حوزه همه بهرهمند خواهد شد انشاالله.
لذا با تقدیم مقدماتی بسیار لازم و فشرده طرح خود را ارائه میکنم
۱. روشن است که اهمیت علوم انسانی از علوم فنی و مهندسی از جهاتی بیشتر و نفع و خطر این علوم برای جامعه از جهاتی مهمتر است
هر جامعه ای از لحاظ اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و مدیریتی در ابعاد خرد و کلان و در سطوح فرد و خانواده و جامعه و عوام و خواص تحت تئوریهای علوم انسانی اداره می¬شود. امروزه مشکلات کشور پهناور جمهوری اسلامی در صنایع پیشرفته فنی و مهندسی تا حدود زیادی حل شده است اما مشکلات مرتبط با فرهنگ، سیاست و خانواده و اجتماع ما تا حدود زیادی بدون حل راهبردی و علمی باقی مانده که یکی از مهمترین علل آنرا باید در عقب ماندگی در حوزه تولید و توزیع علوم انسانی اسلامی جستجو کرد
به عنوان مثال در بعد اقتصادی با قبول کاهش ارزش پول و تورم سالانه قابل توجه، چگونه باید هم رشد اقتصادی داشت هم وام ربوی برای تولید و گردش امور مردم نداد، هم ارزش پول برگشتی را با پول داده شده برابر کرد به عبارت ساده تر چگونه اقتصادی بدون محور ربا با هدف تولید می¬توان داشت، تئوری اسلامی در این زمینه چیست؟
راه حل رفع فقر و ایجاد خود اتکایی در طبقات مختلف، راه مهار و حل تورم با نظریه، رویکرد و راه حلهای اسلامی چیست؟ نظام کلان و خرد اقتصاد اسلامی چیست و چگونه باید استخراج و تبدیل به تئوری علمی و چگونه باید پیاده شود؟
در بعد اجتماعی و فرهنگی تئوری و راهکار اسلامی برای ترویج دین، وجدان کاری، پاکدستی، عفاف و حجاب بدون تحمیل چیست و چه موازینی می تواند رشد دینداری را به صورت راهبردی و کاربردی با نمودار علمی به ما نمایان کند و با چه روش علمی و اسلامی می توان این امور را طوری در جان مردم نشاند که با جان دل بپذیرند و احساس تحمیل نکنند؟
همین طور راه حل معضلات سیاسی، اجتماعی و فرهنگی مثل فتنه ۸۸ با مدل اسلامی،
مهار قدرت با تئوری اسلام،
حفظ انسجام اجتماعی با وجود تنوع قومی و مذهبی با راهبرد اسلامی،
نقش خواص در فساد و احیاء جامعه و راه مهار و تربیت این طبقات چیست؟
همه این سوالات مسائل محسوسیت که ما با مشکلاتش دست و پنجه نرم می کنیم و متاسفانه جواب دقیق، علمی و مستند اسلامی به آنها داده نشده است و به نظر بنده حوزه تنها ملجاء و مرجع پاسخگو می تواند باشد که به دلیل این نکته اشاره ای خواهد شد.
۲. چه در دانشگاهها و چه در حوزه طرح هایی برای تحول در علوم انسانی داده شده که از قرار زیر است
۱. طرحی دانشگاهی
در این طرح با بهرهمندی از کتب شهید مطهری و خواندن نسبی دروس حوزوی برای استفاده از منابع اسلامی و حوزوی سعی کردهاند گامهایی در این زمینه بردارند اما به دلیل جامع عدم ارتباط با منابع اسلامی و توانایی استنباط از این منابع اسلامی موفق نبودهاند که به دو نکته برمیگردد:
۱. ضعف دانشهای ابتدایی و کاربردی حوزوی که به آنها امکان برداشت حداقلی صحیح از منابع اسلامی هم نمیدهد مثل ضعف در صرف و نحو و لغت و به طور کلی ادبیات عرب و مبانی علومِ فقه و اصول و فلسفه و عرفان حتی در حد ابتدایی.
۲. ضعف در علوم پایه حوزوی و متخصص و مجتهد نبودن در فقه، فلسفه و عرفان و تفسیر که هر کدام دارای مبانی روشها و منابع و مکاتب و نگرش خاص خود هستند و از جمله علوم مبنایی ای هستند که هر کدام قابلیتهای شگرفی برای تحول در علوم انسانی دارند که مجال توضیح آن نیست و بیبهرهگی از آنها ضعفی مفرط میآورد که شاهد این ضعفها در کارهای آن مراکز دانشگاهی هستیم.
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
#علوم_انسانی_اسلامی
🔻🔻🔻🔻🔻
۲. بعضی موسسات حوزوی
۱. موسسه ای که علم پایه خود را برای تحول اصول قرار داده است
این موسسه هم تاکنون محصول قابل اعتنایی ارائه نداده و به نظر کثیری از صاحبنظران حوزوی دارای ضعفهای متعدد است که احتمالا به همین دلیل هم از سوی رهبر انقلاب حفظه الله حمایت خاصی نشده است.
علل عدم توفیق این موسسه در نکات ذیل قابل اشاره است
۱. ضعف انتخاب علم پایه برای تحول در علوم انسانی ؛ این موسسه علم راهبردی خود را علم اصول قرار داده و برای تحول در همه زمینههای معرفتی، مبنایی و روشی تمام راه حلها را از این علم استمداد میکند،
اما چون مباحث علم اصول به طور کلی به دو دسته
۱. مباحث زبانی و استفاده از دلالت روایات
۲. مباحث حجج و امارات و اصول علمیه که شامل ادله قابل استناد در فقه و ادله قابل استناد در صورت عدم وجود دلیل شرعی قابل استناد است، خلاصه میشود، قابلیت برای این تحول را ندارد
چرا که مثلاً اثبات امکان علم یافتن و تطابق علم ما با واقعیت خارجی و حل ضعف روشهای تجربی با برهان به هیچ وجه در این علم مطرح نشده و قطعا باید از فلسفه اسلامی استمداد شود که این موسسه و بانیان و محققان آن هیچ سر رشتهای در این علوم ندارند و ما تا این دو نکته را اثبات نکنیم با روش و فضای علوم انسانی غربی که نسبیگرایی است راه به جایی نمی بریم.
۲. روحیه اخباریگری که این موسسه را به این سمت سوق داده که
۱. روشهای استنباط از منابع دینی
۲. سنجش صحت و سقم مسائل علمی و مسائلی از این دست را هم از احادیث و قرآن انتظار داشته باشد
حال آنکه اگر مطلبی هم در روایات در این نوع مسائل آمده باشد ارشاد به حکم عقل است و پر واضح است با ضعف روشی یا استنباطی، و سنجشی یا علمی و ضعف مبانی عقلی و معرفتی که سرچشمه مبنایی و روشی تولید در علوم انسانی هستند تولیدات این موسسه قابل اعتنا نیست و دارای استحکام لازم در صورت تولید هم نمیباشد.
۳. که به تبع روحیه اخباریگری این موسسه که از موسسان آن سرچشمه میگیرد است تضعیف عقل و بدبینی به دو علم شریف و عالی فلسفه و عرفان است که باعث ضعفهای معرفتی و روشی در کار این موسسه و سطحی بودن مطالب ارائه شده توسط آنجا گشته که جز با استمداد از این دو علم قابل حل نیست که اشارهای به این نکته گذشت.
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
#علوم_انسانی_اسلامی
🔻🔻🔻🔻🔻
۳. موسساتی که علم مبنایی خود را فلسفه قرار داده اند
این موسسات هم در تولید علم بومی و تربیت محقق و مدرس و نظریه پرداز در حوزه علوم انسانی موفقیت قابل اعتنایی نداشته و تا به حال تنها چند جلد کتاب که بعضا هم حاصل همایش های برگزار شده است ارائه داده و هیچ یک از اساتید بنام آنها به عنوان نظریه پرداز در این زمینه شناخته نمیشوند چه برسد به اعضای هیئت علمی و مدرسان این موسسه که عوامل آن در مسائل ذیل قابل اشاره است
۱. تدریس علوم انسانی به روش و در قالب دانشگاهی که آفات ذیل را به همراه دارد
سطحی خواندن دروس علوم انسانی؛ لازم به اشاره است که در حوزه فراگیری درس با روش تدریس حول محور متن ارائه می شود لذا درس با دقت تمام حول محور متن خوانده میشود و در قالب مباحثه که برای
۱. حفظ
۲. فهم مطالب فهمیده نشده در درس
۳. ارائه به صورت تدریس به شاگرد دیگر که نشان فهم مطالب توسط شاگرد است و به بیانی دیگر با یک تدریسی خصوصی متن فرا گرفته میشود که چند حسن ۱.تکرار ۲.فهم کامل ۳.نقّاد بار آوردن ذهن را دارد.
اما در دانشگاه بدون خواندن متون اصلی با گزینش از متن اصلی یا به صورت خلاصه متن اصلی، بدون دقت حول متن و فهم کامل و دقیق آن مباحث فرا گرفته میشود علاوه بر این که اساساً نقدی هم در کار نیست و لذا مطالب کامل فهمیده نشده و ذهن هم نقّاد نسبت به مسائل علم بار نمیآید.
۲. تدریس نشدن علوم انسانی به روش انتقادی؛ به نظر بنده یکی از علل این خود باختگی در علوم انسانی و متحول نشدن این علوم در همین فراگیری صِرف و عدمِ تدریسِ انتقادی این علوم است. یعنی اگر همانطور که رسائل و کفایه گاهی چهار لایه تدریس میشود یعنی چهار بار یک مطلب اثبات و رد میشود مطالب علوم انسانی نیز این گونه تدریس می شد ذهن شاگرد اثبات کن و انتقاد کن بار می آمد و ما شاهد خود باختگی در این حوزه راهبردی نبودیم لذا باید علوم انسانی را به روش حوزوی با رویکرد انتقادی آموزش داد.
۳. جدا کردن مسئولیت آموزش علوم حوزوی «فقه و اصول و عرفان» از عهده موسسه که این نکته را القاء میکند که دروس حوزوی نقش خاصی در استخراج و تولید علوم انسانی ندارند چه برسد به آماده کردن ذهن طلبه برای استخراج و تولید علوم انسانی در حین فراگیری علوم حوزه و چه برسد به ارائه کاربردی این علوم با هدف تحول در علوم انسانی علاوه بر اینکه در تدریس فلسفه هم این نکته القا نمی شود که این علم پایه مباحث روشی و ارزشی در علوم انسانیست.
لازم به ذکر است که
۱. روش برداشت فقهی و اصولی از منابع اسلامی
و
۲. نگرش عرفان به مسائل مهم توحید و ولایت و جایگاه انسان در نظام هستی و انسان شناسی عرفانی آنقدر مهم
و
۳. افق دادن فلسفه و عرفان به برداشت روایات
و
۴. القاء روش علمی خاص توسط فلسفه برای مدلِ تولیدِ علم در علوم انسانی از مباحث بسیار مهم و تاثیر گذار و تعیین کننده ای است که بدون این علوم و مباحث پایه ای آنها مدل، افق و نقشه راه روشنی برای تحول و تولید در علوم انسانی به چشم نمی آید و بعضی مباحث فلسفه هم بدون فقه و عرفان به هیچ وجه پر کننده این خلاءها نیست که این نکات بر اهل فن کاملا روشن است و شخص امام راحل عظیم الشان رحمه الله و مباحث عمومی مطرح شده توسط ایشان که مرتبط با علوم انسانی است و دروس حوزوی ایشان مهر تاییدی بر این نکته است.
۴. ضعف ارائه منابع اسلامی و تدریس آن در زمینههای علوم انسانی و وادار کردن طلبه به تطبیق یا مقایسه این متون و منابع اسلامی به صورت یک نظام منسجم با علوم انسانی غربی.
۵. وسعت دادن به کار بدون گرفتن افراد دارای استعداد لازم و سنجش استعدادهای مرتبط با علوم انسانی مختلف و هدایت صحیح آنها.
پر واضح است که تمامی مراکز مذکور خدمات فراوان شایانی به جامعه و جمهوری اسلامی داشته اند که مجال توضیح آن نیست.
@salmanraoofi
#اختصاصی (نشربدون لینک کانال جایز نیست)
#علوم_انسانی_اسلامی
🔻🔻🔻🔻🔻
لذا برای رفع ضعفهای شمرده شده در مراکز مورد اشاره لازم است
۱. طلاب خوب را جذب کرد
۲. دروس پایه ای حوزه را از ابتدا به صورت مناسب و قوی آموزش داد
۳. به تقویت علوم پایه حوزوی در طلاب پرداخت
۴. دروس دانشگاهی را به صورت انتقادی و با روش حوزوی به محصل ارائه داد که همه نکات گفته شده راه حل معقول مدرسه علوم انسانی را القا میکند که طرح سه مرحلهای آن با مقدمات زیر به صورت ذیل است
زمینه های لازم
۱. جذب استعدادهای خوب، همراه با تدوین نظام آموزشی دقیق خودکفا کننده طلبه برای تحصیل متون حوزوی در اواسط راه هر علم که بتوانند به راحتی دروس حوزه را بخوانند و احتیاج به صرف وقت فراوان برای فهماندن دروس حوزوی لااقل تا سطح ۱ (۶ سال اول) را نداشته باشند.
به عبارت دیگر جذب افرادی که تواناییهای علمی و جسمی خواندن دروس حوزه و دانشگاه را با هم داشته باشند و آموزش صحیح این افراد.
۲. جبران ضعف دروس حوزوی با تولید متون مناسب برای جبران ضعفهای موجود توسط افراد مجرب و متخصص و توانمند جهت آماده سازی دروس حوزه و طلاب برای تولید علوم انسانی اسلامی.
۳. تولید متون میان رشتهای در علوم انسانی در مباحث ذیل
۱. منابع اسلامی علوم انسانی مثلا متون دینی؛ روانشناسی، مدیریت و اقتصاد اسلامی و... .
۲. تولید متون نیمه تخصصی و تخصصی لازم مثل
۱.. بررسی و نگاهی به احادیث روانشناسی، جامعه شناسی، علوم سیاسی و مدیریت در اسلام
۲.. طرح روشها و تئوریهای تولید علوم انسانی اسلامی و گنجاندن این متون در سه سطح مختلف دروس مدرسه.
۴. تقویت علوم پایه فقه و اصول، فلسفه و عرفان حوزوی در هر سه سطح برنامه
نکته: کلیات طرح ارائه شده به صورت زیر است البته جزئیات بسیار زیادی مد نظر بود که به طور کلی به دو مسئله امور آموزشی و پرورشی و طرح دقیق تولید علمی در این زمینه ارتباط داشت که از آنها صرف نظر کردم و شرح داده نشده که در پیاده شدن طرح حتما لحاظ و اجرا خواهد شد.
سطح یک ۶ سال
۱. خواندن دروس اصلی حوزه با اساتید مجرب به صورت قوی با رویکرد آموزش محور و پژوهش محور.
۲. کارگاه دروس برای تمرین هر درس با حضور استاد.
۳. واگذاری خواندن دروس جنبی حوزه حدود ۴ یا ۵ درس برای هر پایه به طلبه که البته باید با راهنمایی و تحت نظر و در خود حوزه دروس جنبی خوانده شود مگر دروسی که استاد بتواند نکاتی در علوم انسانی القاء کند مثل نهج البلاغه و مدیریت راهبردی و امثال این دروس.
۳. درس گرفتن چند علم از علوم مهم و اصلی از متون مهم و مرجع دانشگاهی در علوم انسانی به روش حوزوی یعنی درس گرفتن متن و خواندن با دقت و کلمه به کلمة آن توسط اساتید مجرب، و مباحثه این متون مثل علوم سیاسی، مدیریت، روانشناسی، علوم اجتماعی و اقتصاد برای آشنایی با موضوع و مسائل علوم انسانی.
سطح دو ۶ سال
۱. سطح بندی مسائل و متون مورد تدریس رسائل، کفایه و مکاسب وخواندن متون درجه یک و دو برای خواندن کل کتاب.
۲. خواندن دروس جنبی لازم حوزوی که باید تولید شود مثل روشها و مکاتب فقهی، فلسفی، عرفانی و تفسیری.
۳. درس گرفتن و مباحثه متون و منابع اسلامی علوم انسانی زیر نظر اساتید مجربّ برای فراگیری روش فهم،استفاده و تولید علوم انسانی اسلامی.
۴. حضور در دانشگاه و مباحثه دروس دانشگاه تحت اشراف مدرسه علوم انسانی. (برای سال حضور در دانشگاه می توان با فکر زیاد سال مناسب تری زودتر یا دیرتر انتخاب کرد که به دروس حوزوی لطمه نخورد و می توان با بعضی موسسات یا دانشگاه ها مثل باقرالعلوم هماهنگ کرد که دروس عصر برگزار شود تا طلاب صبح در حوزه حضور داشته باشند یا دروس در چهارشنبه و پنج شنبه برگزار شود تا در طول هفته دروس حوزوی و در آخر هفته دروس دانشگاهی خوب خوانده شود)
۵. تقویت علوم پایه حوزوی و خواندن فلسفه و عرفان و تفسیر در سطح اسفار و تمهید و فصوص و المیزان با رویکرد توجه به مباحث مهم این علوم در تولید علم در علوم انسانی.
۶. خواندن مباحث و موضوعات علوم انسانی مطرح در المیزان و کتب شهید مطهری و مقالات مناسب تولید شده.
سطح سه ۳ سال
۱. ارائه پایان نامه در علوم انسانی در موضوعات نظام کلان علوم انسانی مثل نظام کلان روانشناسی ، اقتصاد ، مدیریت اسلامی و ... .
۲. مبانی و روشهای تحقیق در علوم انسانی.
۳. بررسی تطبیق رشتهای از علوم انسانی غربی با رشتهای از علوم انسانی اسلامی.
۴. ادامه دروس حوزوی در سطح خارج فقه و اصول.
.......
والحمدلله اولاَ و آخراَ
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۲/۷/۱۲
@salmanraoofi
هدایت شده از Aminikhaah
💠 امام عسکری ، سکولار نبود...
🔷 ائمه ما ـ عليهم السلام ـ كه همه شان كشته شدند، براى اين [بود] كه همه اينها مخالف با دستگاه ظلم بودند. اگر امامهاى ما تو خانه هايشان مى نشستند و عرض مى كنم، آنطورى كه اينها مى گويند ... مردم را دعوت مى كردند به بنى اميه و بنى عباس؛ اينها كه محترم بودند، روى سرشان مى گذاشتند آنها ائمه ما را، لكن آنها مى ديدند هر يك از [ائمه] حالا كه نمى تواند لشكركشى كند، از باب اينكه مقتضياتش فراهم نيست، دارد زير زمينى اينها را از بين مى برد اينها را مى گرفتند، حبس مى كردند. ده سال در حبس آنها بودند. براى نماز و روزه بود كه حبس كردند حضرت موسى بن جعفر را؟ چون نماز مى خواند؟ چون روزه مى گرفت؟ چون مردم را دعوت مى كرد به [پيروى از] هارون الرشيد و ... [كه] شما برويد و با آنها بسازيد؟
هر چه آنها ظلم مى كنند شما حرف نزنيد؟! يا قضيه اين نبوده است آنها از باب اينكه مى ديدند اين خطرناك است براى دولت خطرناك است، براى قدرتها اينها خطرناك بوده اند براى اينها؛ از اين جهت، اينطور شد كه آنها را حبس كردند، كشتند، [اذيت] كردند، تبعيد كردند.
مى گويند مردى كه از [مدينه] برمى دارد امام ـ عليه السلام ـ را مى آورد در اينجا، يا حضرت عسكرى را در سامرا چندين سال نگه مى دارد و تحت فشار و در نظام، در عسكر ... در جند ايشان را نگه مى دارد و محبوس است امام ـ عليه السلام ـ در آنجا. اين از باب اين [بود] كه نماز مى خواست بخواند؟ خوب ...، خود آنها هم نماز مى خواندند، به نماز چه كار داشتند؟
چون امام ـ عليه السلام ـ پسر پيغمبر بود، آن وقت پسر پيغمبر خيلى هم [مورد احترام بود]؛ اگر پسر پيغمبر سر جاى خودش مى نشست و كار نداشت به مردم، چيزى نبود؛ اما آنها گاهى به اشاره آنها ... (چون موردى بود كه اگر مى فهميدند، ريشه اينها را مى كندند) در ظاهر وقتى كه يكى از اين هاشميون قيام مى كردند بر ضد حكومتها؛ در ظاهر اينها يك انتقاد صورى هم از آن مى كردند، ليكن با دست اينها بود. اينها آنها را وادار مى كردند به اينكه اين كار را بكنند. دعا مى كند امام ـ عليه السلام ـ به زيد و امثال اينها كه قيام كردند بر ضد اين خلفا و بر ضد اين قدرتمندها.
🔻 صحیفه امام ، ج۴ ، ص ۲۱
23/ 7/ 57 بيانات امام در جمع ايرانيان مقيم پاريس
✅ @Aminikhaah
سلام
سوالی که شد و جوابی که داده شد
🔻🔻🔻🔻🔻
س: برای ده ربیع دعوت کنیم منبر میروید؟؟؟
ج: منبر عالمانه بله اما فکر کنید همش مطاعن بگم خیر
س: مگر دومی غیر از مطاعن چیز دیگری هم دارد؟
ج: نه ولی نحوه ارائه مهم است
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
۱۳۹۷/۸/۲۵
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
📩 آیتاللهالعظمی سبحانی در بیانیهای خواستار شدند:
✅ بر مؤمنین #واجب است به هر وسیله ای به کمک مردم مظلوم یمن بشتابند
به گزارش خبرگزاری«حوزه»، متن بیانیه حضرت آیت الله سبحانی به این شرح است:🔻
🔸بسم الله الرحمن الرحیم
قال رسول الله (ص) :
« من سَمِعَ رَجُلاً یُنادِی یا لَلمُسلمین فَلَم یُجِبهُ فَلَیس بمُسلِمٍ»
مردم مسلمان #یمن که ملتی با ریشه تاریخی و تأثیر گذار هستند، روزگار سختی را میگذرانند. میلیونها زن و مرد و کودک خردسال در معرض قحطی و گرسنگی و تلف قرار دارند که ستمگران برای آنها به وجود آوردهاند. تنها جرم آنها عدم تسلیم در برابر خواست ظالمان سعودی و استعمارگران میباشد.
🔸 در این برهه از زمان بر مؤمنین #واجب است با هماهنگی هلالاحمر و مؤسسات مربوطه به کمک غذائی و درمانی آنان بشتابند و به هر وسیله صدای مظلومانه آن ها را به گوش جهانیان برسانند. 97/08/25
➖➖➖
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
⚠️ ارائه ارز دیجیتال #گرام هدف اصلی مدیران تلگرام است
➖ مسئولان موج منفی علیه پیامرسانهای داخلی به راه انداختند
🔻کهوند، عضو هیئتمدیره انجمن سواد رسانهای طلاب در گفتگو با حوزه:
🔹سرورهای موردنیاز، پهنای باند و رَک یعنی محل قرار گرفتن سرورها از اولین نیازهای پیامرسانها محسوب میشوند.
بنا شد دولت به هرکدام از پیامرسانهای داخلی 10 سرور، 50 گیگ پهنای باند داخلی و 5 گیگ بینالملل، دو رَک و وام 5 میلیارد تومانی اختصاص دهد.
⭕️ #تلگرام دارای 3000 سرور و 230 گیگ پهنای باند بینالملل که عمده مخاطبش هم ایرانی است.
❗️این تجهیزات که رقم خیلی پایینی برای پیامرسانها است بازهم از سوی مسئولان به پیامرسانها اعطا نشد و همین مسئله سبب ضعف پیامرسانهای داخلی شد.
⭕️ مسئولان با حمایت نکردن از پیامرسانهای داخلی و با بیان عدم اعتماد مردم به پیامرسانهای داخلی موج منفی را علیه پیامرسانهای داخلی به راه انداختند.
🔹#مردم به مخابرات و سیمکارتهای خود اعتماد دارند و این مسئولان هستند که اعتماد مردم را به پیامرسانهای داخلی جلب نکردند.
🔹 #قانون برای حفظ امنیت ملی به دولت این اجازه را داده تا به اطلاعات پیامرسانهای خارجی دسترسی داشته باشند، ولی این مسئله در پیامرسانهای داخلی وجود ندارد، زیرا حفظ حریم خصوصی از قوانین داخلی است.
⚠️ تمام #اطلاعات کسانی که از دوپوسته هاتگرام و تلگرام طلایی استفاده میکنند موردبررسی واقع میشود.
🔸 یکی دیگر از انگیزههای فعالیت تلگرام از طریق پوستههای داخلی انگیزه اقتصادی است. چون حجم بینالملل محسوب میشود به سود برخی تمام خواهد شد.
🔹#تلگرام در کشور دارای سرورهای اختصاصی است. و مسئولان اختلاف هزینه ترافیک بینالملل و داخلی به مشترکان پرداخت نمیشوند.
💸 ارائه ارز دیجیتالی گرام و نسخههای جدید تلگرام باقابلیت عدم فیلتر شدن سبب میشود تا تلگرام صاحب کانالهای بزرگ صرافی در کشور شود و اینیک پروژه #ضدامنیتی_اقتصادی در کنار مفاسد دیگر این برنامه است؛ دولتمردان باید نسبت به این مسئله #پاسخگو باشند.
http://hawzahnews.com/detail/News/468604
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
سوء_تفاهم_تبریکات_حلول_ماه_ربیع.mp3
2.4M
#ایام_محسنیه
🔆سوء تفاهم در تبریکات حلول ماه ربیع الاول!
🔆ماجرای ایام محسنیه و سقیفه
🔆 استاد محمدحسین ملک زاده
@mabaheth
@salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
مروری بر دیدار جنجالی #فرح_پهلوی با یکی از مراجع عظام تقلید #نجف
@rozaneebefarda
🔻🔻🔻
آبانماه 57 به روزهای پایانی اش نزدیک شده بود که #فرح پهلوی همزمان با #عید_غدیر و به همراه مادر، دو فرزند و رئیس دفترش #حسین_نصر٬ راهی #عراق شد.
#صدام برای دیدار با او به محل اقامتش-قصر جادریه- رفت اما جهت گیری اخبار منتشره نشان داد که مقصود اصلی از سفر٬ دیدار با برخی مراجع تقلید و سوء استفاده از وجه مقدس آنان بوده است.
رادیو و تلویزیون ایران اعلام میکنند که «شهبانو پس از زیارت و انجام نماز در جوار مرقد مطهر حضرت علی (ع) از کسالت حضرت آیتالله آقای حاج سید ابوالقاسم موسوی خویی مرجع عالیقدر جهان تشیع اطلاع حاصل کردند و از ایشان عیادت فرمودند. مرجع عالیقدر شیعیان جهان ...[ طی این دیدار ]... برای حفظ و بقای استقلال ایران و رفاه و آسایش مردم تنها کشور شیعه اثنی عشری #دعا کردند.»
انعکاس جهت دار اخبار دیدار به مدت کوتاهی با خبری مبنی بر «اهدای یک انگشتر توسط آیتالله خوئی به همسر شاه» حکایت دارد.
این ملاقات در اوج تنفر ملت از پهلوی و در حالی صورت می گیرد که با شهادت آیت الله سید مصطفی خمینی در اول آبان ۵۶ جرقه انقلاب اسلامی زده شده و به دنبال آن در مجالس چند هزار نفره مسجد اعظم قم و مسجد ارک تهران علنا نام امام با سلام و صلوات مطرح شده و به دنبال آن با انتشار مقاله موهن روزنامه اطلاعات علیه امام، تظاهرات ها و درگیری های خونین رخ داد و چهلمهای سلسله وار را در شهرهای مختلف در پی داشت.
حضور میلیونی مردم در نماز عید فطر تهران (سیزدهم شهریور)، کشتار خونین مردم در #هفده_شهریور در میدان ژاله، اعتصاب کارکنان شرکت نفت و اعتصاب مطبوعات٬ رژیم را در آستانه سقوط قرار داده بود و شاه در نطق تلویزیونی 14 آبان گفته بود که صدای انقلاب مردم را شنیده است!
در چنین شرایط پیچیده ای تئوری پردازان پهلوی به دنبال تمسک به چهره های دینی بودند تا ذهنیت مردم را تغییر داده٬ سقوط را به تاخیر اندازند.
انتشار خبر ملاقات فرح با آیت الله خویی، واکنش انقلابیون و خصوصا علمای انقلابی حوزه را در پی داشد.
#آیتالله_صدوقی که در میان علمای بلاد چهره ای برجسته است و همگان او را به فضل و اخلاق می شناسند٬ یک روز پس از انتشار خبر دیدار، تلگرافی بسیار صریح و مختصر به مرجع بزرگ نجف ارسال می کند:
«حضرت آیتالله الخویی دامت بقائه
قَد اَذهَبَت طَیّباتُکُم، ما هکذا الظّنُّ بکُم
صدوقی 20/ذیالحجه/98»
دو تن از مراجع مشهور ساکن در مشهد٬ آیات قمی و سید عبدالله شیرازی نیز نسبت به این دیدار واکنش منفی بروز دادند و همچنین علمای شیعه در برخی کشورهای اسلامی از جمله پاکستان (که آیت الله خویی در آنجا مقلدان زیادی داشتند) نیز با ارسال نامه به محضر ایشان توضیح خواستند.
طلاب و روحانیون سراسر کشور نمایندگان آیت الله خویی را به شدت تحت فشار و سوال قرار دادند. اما از همه مهم تر بیانیه ای بود که با امضای فضلا و طلاب حوزه علمیه قم٬ ضمن بی سابقه دانستن چنین دیدارهایی٬ به #تحریم شهریه آیت الله خویی پرداخته و چنین نوشتند: «به حکم وظیفه الهی و وجدانی خود تصمیم گرفتهاند به عنوان ابراز مخالفت با این عمل و تا روشن شدن بیشتر جریان این دیدار، از گرفتن شهریه آقای خویی امتناع نمایند.»
برخورد متین آیت الله خویی از دامن زدن بیشتر به اختلافات پیشگیری کرد و ایشان در پاسخ مکتوب٬ تلفنی و با صدور اعلامیه٬ اعلام کرد که این دیدار بدون اطلاع قبلی صورت گرفته و ایشان در آن نسبت به کشتار مردم و تبعید علما توسط رژیم٬ تذکر داده است. مطالبی که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و انتشار اسناد ساواک٬ کاملا تایید شد.
این ملاقات غیرمترقبه چالش برانگیز که در ادبیات رژیم شاه به عنوان دیدار معرفی شده بود٬ با اعتراض ها و پرسش گری های سازمان یافته علمای متعهد مواجه شد و دقیقا همین واکنش ها بود که به برخورد پدرانه و حکیمانه آیت الله خویی ضمیمه شد و امکان هر نوع سو استفاده و #تطهیر #عناصر_فاسدالمسک_سیاسی مانند فرح پهلوی را از بین برد.
گرچه نمی توان و نباید وقایع تاریخی را به صورت بی ضابطه بر حوادث واقعه تطبیق کرد اما مطالعه تاریخ #عبرت هایی را در پی خواهد داشت که از تکرار تجارب تاریخی تلخ درس بگیریم.
@rozaneebefarda
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
🔆بحث آداب الصلاه استاد امینی نژاد
🔆شنبه ها بعد نماز ظهر
🔆مدرسه امام کاظم علیه السلام (ساختمان سمت چپ، مدرس شماره ۷)
@salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻فردا در مدرسه فیضیه؛
✊ تجمع حوزویان در دفاع از مردم مظلوم یمن برگزار میشود
📌این تجمع روز یکشنبه 27 آبان ساعت 10:30 صبح در مدرسه فیضیه برگزار می شود.
در این تجمع جمعی از علما، اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، شورای عالی حوزه های علمیه، مدیران حوزوی و عموم طلاب و فضلای قم حضور خواهند داشت.
خبرها حاکی است تجمعات مشابهی در سایر شهرهای ایران برگزار خواهد شد.
حوزه نیوز جزییات این مراسم و سایر برنامه های کشور را مخابره خواهد کرد.
@HawzahNews| خبرگزاریحوزه
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔹علامهطباطبایی؛ احیاگر فلسفه در حوزه علمیه
🔻رهبرانقلاب:
«مرحوم علامهی طباطبائی(ره) در حدّی بود که اگر منحصر به فقاهت میشد، یقیناً به مرجعیّت تقلید میرسید... امّا ایشان آمد مشغول فلسفه گردید و رکنی شد، و بعد از آنکه در قم هیچ نشان قابل توجّهی از فلسفه نبود، آن را احیا کرد؛ شاگردانی تربیت نمود، معارف فلسفه را راه انداخت و گسترش داد.»
🔸️ایشان، هم #فقیه بود و هم #اصولی؛ ... اما او به کاری پرداخت که آن روز آن را لازم میدانست.
🔹️ او گفت من میبینم که دارند تفکرات و فلسفهی کاذب مارکسیستی را در ذهنها جا میدهند؛ نمیشود با توضیح المسائل اینها را پاسخ دهیم... جواب این شبههها را با چیز دیگری باید داد.
🔺️ ایشان «اصول فلسفه و روش رئالیسم» را نوشت. یکی از تربیتشدههای او مرحوم شهید مطهری(ره) است.
◾۲۵ آبان سالروز رحلت علامه طباطبایی(ره)
@HawzahNews
#احادیث_فقه_حکومتی ۱۷
#پنهان_پژوهی
#اختصاصی (نشر بدون لینک کانال جایز نیست)
🌟🌟🌟🌟🌟
📚فی المغازی : « و بعث النبىّ صلّى الله عليه و سلّم عينين له، أنسا و مؤنسا ابني فضالة ليلة الخميس، فاعترضا لقريش بالعقيق ، فسارا معهم حتى نزلوا بالوطاء. فأتيا رسول الله صلّى الله عليه و سلّم فأخبراه .»
🔹ترجمه:
در مغازی آمده : پيامبر (ص) شب پنجشنبه دو جاسوس را ، كه انيس و مونس، پسران فضاله بودند به سوى قريش روانه فرمود. آن دو در عقيق به قريش بر خوردند و همراه ايشان حركت كردند و چون قريش در وطاء فرود آمدند، آن دو خود را به پيامبر (ص) رسانده و به ایشان خبر دادند.
@salmanraoofi
هدایت شده از فیش منبر و مرثیه
"عمرکشون یا شیعه کشون!"
(به بهانه نزدیکی به ۹ ربیع الاول)
🔹و قِیلَ لِلصَّادِقِ- عَلَیْهِ السَّلَامُ: «یَا ابْنَ رَسُولِ اللَّهِ، إِنَّا نَرَى فِی الْمَسْجِدِ رَجُلًا یُعْلِنُ بِسَبِّ أَعْدَائِکُمْ وَ یُسَمِّیهِمْ. فَقَالَ: «مَا لَهُ- لَعَنَهُ اللَّهُ- یَعْرِضُ بِنَا»
بخدمت حضرت صادق (علیه السّلام) عرض شد که: یا ابن رسول اللَّه ما مىبینیم در مسجد مردى را که فاش دشنام به دشمنان شما میدهد و نامشان میبرد، آن حضرت فرمود: چه مرض دارد خدا لعنتش کند ما را در معرض اذیت میاندازد. [منبع: اعتقادات الإمامیه (للصدوق)، ص: ۱۰۷]
🔸داستانک:
حضرت آیت الله العظمی مظاهری می فرمودند: روزی در هنگام درس استاد ما آیت الله مرعشی نجفی خاطره ای بیان کردند که:
🔻پدر من از علمای نجف بوده یک شاگرد سنی داشت، این فرد میخواست برود کردستان و کرمانشاه، با پدر من خداحافظی کرد و رفت، پدر من آمد ایران و رفت مشهد، در زمان برگشت قافله ما غروب به کرمانشاه رسید، من خیلی وحشت کردم که حالا چه میشود، آن وقت وضع کرمانشاه و وضع کردستان به خاطر شیعه و سنیگری خیلی بد بود، ناگهان آن شاگرد من پیدا شد، خیلی با من گرم گرفت و بالاخره با زور و رودربایستی من را خانه برد خیلی هم خدمت کرد به من، بعد آخر شب به من گفت: آقا ما یک جلسهای داریم شما بیاید برویم توی این جلسه، گفتم میآیم،
خلاصه مرا بردند توی آن جلسه، وقتی نشستم توی جلسه، دیدم این سبیل گُندهها، سبیل کشیدهها میآیند، تعجب کردم، چه خبر است، یک وقت مَنقَلی پر از آتش که آتش زغالی که اَلُو داشت، اینرا هم آوردند، یک مجمع را هم آوردند گذاشتند روی این آتشها، روی این منقل.
من تعجب کردم، ترس هم منرا گرفته بود که اینها چه کار میخواهند بکنند، یکوقت دیدم یک جوانی زیر غُل و زنجیر، قیافهای شبیه مردم همدان داشت، آوردند.😔
🔷یک سفره چرمی هم پَهْن کردند، او را نشاندند روی سفره چرمی و کسی با یک ضربت گردنش را زد، آن مجمع که داغ بود گذاشتند روی گردن اینکه خون بیرون نیاید، غُل و زنجیرها را هم باز کردند این هی دست و پا میزد اینها هم قاه قاه میخندیدند. من غش کردم.
بالاخره قضیه تمام شد و من در حال غش بودم، کمکم مَرا به هوش آوردند اما آن موقعی که نزدیک بود به هوش بیایم میدیدم با هم زمزمه دارند، این شیعه است اینرا هم بیاورید دومیاش باشد، آن طلبه میگفت: نه بابا من درس پیش ایشان خواندم، این از آن سنیهای داغ است معلم من بوده،
🔶 بالاخره من را نجات داد، آمدیم خانه، وقتی من حال آمدم، این طلبه به من گفت: آقا من سنی هستم، اما مُرید شما هستم، میدانید شما را خیلی دوست دارم، نمیخواستم ناراحتتان کنم، اما بُردم آنجا یک پیام بدهید به علمای نجف و پیام این، که شما عُمَرکُشون کنید ما هم اینجور میکنیم،
🔷ما رسممان است یک شیعه را یک جایی پیدا میکنیم زندانیاش میکنیم غُل و زنجیر میکنیم تا شب چهارشنبه، شب چهارشنبه همه ما جمع میشویم برای رضایت خدا، قربه الی الله اینرا میآوریم و این بلا را به سرش میآوریم که تو دیدی. [ منبع: درس اخلاق آیت الله مظاهری در تاریخ ۲۳ فروردین ۸۵٫ شماره درس ۳۰۰]
#نهم_ربیع_الاول
👇کانال جامع #فیش منبر و مرثیه👇
http://eitaa.com/joinchat/2398879744Cdd88d0e5af
هدایت شده از Aminikhaah
💠 دیشب در انتهای همایش نکوداشت مرحوم آیت الله سید علی قاضی ره در حرم مطهر رضوی ، از والدین شهید مصطفی احمدی روشن تجلیل شد.
پدر شهید پشت تریبون آمد و سخنان متفاوتی گفت. گفت مادر مصطفی به علت پا درد ، قصد حضور در جلسه را نداشت ؛ ولی من او را با اصرار آوردم تا در حضور او چیزی به شما بگویم.
سپس در حضور مادر شهید گفت می خواستم بگویم اگر مصطفی ، مصطفی شد ، از برکت این زن بود. این زن که هم از سلاله رسول است و هم از نسل عالمان یزد ، در دامن مطهرش مصطفی را پروراند. مصطفی از قبل این مادر مصطفی شد نه از جانب من.
پدر شهید ، ابراز علاقه خود به مادر شهید را با این جملات لبریز کرد که حاضرم در حضور این جمع ، دست و چادر مادر مصطفی را ببوسم و بابت تربیت این فرزند از او تشکر کنم.
امروز توقع داشتم خبر این سخنان فضای مجازی را پر کند. اما دیدم بی عرضگی رسانه ای ما تمامی ندارد. وقتی عاشقانه های نجیبانه و مومنانه این چنینی را ضریب نمی دهیم ، کار به آنجا می رسد که مجری خام برنامه زنده ، به همسر جوان یک روحانی می گوید به شوهرت ابراز علاقه کن تا مردم ببینند این قشر هم اهل این عاشقانه ها هستند.
اما نکته دیگری که توجهم را جلب کرد این بود که خوش به حال مصطفی که پدر و مادرش لیاقتش را داشتند!
✅ @Aminikhaah
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
آیتالله اراکی درتجمع حوزویان مدافع مردم مظلوم یمن:🔻
✅ ملت ایران و حوزههای علمیه با تمام توان از مردم یمن پشتیبانی میکنند
⭕️ آلسعود منفورترین حکومت در جهان اسلام است
🔹جنایات #آل_سعود با حمایت ایالت متحده و رژیم صهیونیستی در یمن از بیشرمانه ترین جنایات تاریخ است. مگر میشود، ملتی را از همه مقدمات زندگی محروم کرد و علاوه بر آن با سلاح و بمب بر آنها حمله نمود.
🔸#یمن سرزمینی است در آن جا که پرچم اسلام توسط حضرت علی (ع) به اهتزاز درآمد و از همان روز رابطهای بین نابودی صهیونیستها و اهل یمن برقرار شد.
🔹ملت ایران و هر #ملل_آزاده دنیا در هر جایی که هستند با مظلومین یمن اعلام هم بستگی میکنند و رنج یمن رنج آنها است.
✔️ بر اساس #وعدههای_الهی اعلام میداریم پیروزی مبارزان یمن و انصار الله مقتدر نزدیک است.
زمان برچیده شدن آل سعود نزدیک است. سرانجام حکومت آل سعود از درون خواهد پاچید.
🔹امروز در جهان اسلام منزوی ترین و منفور ترین حکومت، حکومت #آل_سعود است زمانی آنها ادعای رهبری جهان اسلام را داشتند.
🔹در حمایت از یمن نیز باید #رسانههایآزاد دنیا بسیج شوند و از حق مظلوم دفاع کنند و صحنه های مظلومیت این ملت را منتشر نمایند.
✔️ امروز باید کسانی که توان اقتصادی و مالی دارند جریان کمکهای گسترده به مردم یمن را راه اندازند و نماز جمعهها محل جمعآوری کمک حمایتی از یمن باشند.
✔️ امروز روزی نیست که از کمک رسانی به یمن، کسی اظهار شرمندگی کند و لذا کمک تسلیحاتی و نظامی به مردم یمن در دنیا باید علنی شود و همگان و #دولتها رسما اعلام کنند برای نجات از ظالمان کمک نظامی به یمن خواهند کرد.
http://hawzahnews.com/detail/News/468829