eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
۵ اما اوج کار محی‌الدین ابن‌عربی در تبیین انگیزه دوم در مسئله نکاح و زناشویی است، چنانچه وی می‌گوید شاید بتوان از فضای حاکم بر اقوال و افعال و سیره‌ی پیامبراکرم- همین معنا را استشمام کرد. ابن‌عربی براين باور است انگیزه نهایی عارف کامل مکمّل از عمل زناشویی، دستیابی به عصمت از گناه و رسیدن به عفاف نیست، زیرا این معنا، به صورت متعارفِ آن در حق چنین فردی ـ که در حد عصمت يا نزديک به آن است ـ تقریباً بی‌معناست، حتی انگیزه متعالی او، رسیدن به فراغت قلب و یا حتی ایجاد مثل و استمرار نسل نیست، بلکه سرّ نهایی کار عارف کامل مکمّل در عمل زناشویی صرفاً اعمال شهوت است! کثرت زوجات رسول الله-‌ از یک طرف و قلّت فرزندان آن جناب از سوی دیگر، نشان می‌دهد که مراد آن حضرت از ازدواج‌های متعدد، خود نکاح و عمل زناشویی بوده است، ابن‌عربی در کلمات خود دو مورد دیگر را نشان می‌دهد که نکاح و جماع در آن دو نیز تنها برای اعمال شهوت است، یکی نکاح اهل جنت و بهشتیان است که هیچ انگیزه‌ای در آنجا جز شهوت و لذت شهوی وجود ندارد و دیگری نکاح حیوانات است که در آنجا نیز گرچه تولید مثل نیز معمولاً و به صورت طبیعی وجود دارد اما هدف حیوان تنها رسیدن به لذت شهوی است. (ابن‌عربی، همان). محی‌الدین در باب ۲۷۰ فتوحات می‌گوید: در نکاحی که جهت صرف شهوت صورت می‌پذیرد، عبودیتی کامل وجود دارد که درک آن برای اکثر عارفان نیز پوشیده است و جز اندکی از اهل عنایت آن را درک نمی‌کنند و عموم مردم نیز شرافت این نوع نکاح را نه تنها ادراک نمی‌کنند، بلکه آن را زشت و قبیح دانسته و چنین عملی را شهوتی حیوانی و به دور از مقام انسان معرفی می‌کنند، غافل از آنکه خود به شکلی ناخود آگاه برترین اسم را بر آن گذاشته و آن را شهوتی حیوانی می‌نامند که از ماده حیات و زندگی الهام می‌گیرد (ابن‌عربی، ج ۲، ص۵۷۴) تحلیل ابن‌عربی از وجود بندگی سطح بالا در عمل زناشویی نیز جالب و برای اهل معرفت قابل دقت است، وی می‌گوید، غالباً در یک فرایند قهرآمیز که دو طرف قاهر و مقهور وجود دارد، لذت از آن قاهر است نه مقهور الا در عمل زناشویی که لذت از آن مردی است که در حین عمل زناشویی مقهور طرف مقابل است به‌گونه‌ای که هرچه این مقهوریت به درجه بالاتری صعود می‌کند و ضعف و فتور خاص بر مرد چیره‌تر می‌شود؛ لذت شدیدتر می‌گردد تا آنکه بر مرز لذت مُفینه و شهوت محوکننده می‌رسد و مرد در نقطه‌ای قرار می‌گیرد که در نهایت ضعف و مقهوریت کامل، حالت بی‌خودی از خود و فنا بدو دست می‌دهد و این اوج بندگی عارفانه و تبلور اضمحلال انانیت است که در دل عمل زناشویی وجود دارد (ابن عربي، همان) محی‌الدین در فص محمدی ـ از فصوص الحکم ـ مسئله را با مقداری تفصیل بيشتري ارائه کرده است. وی در آنجا آميزش و نکاحی که برای مجرد شهوت باشد را به دو قسم تقسیم می‌کند؛ یک قسم آنجاست که مرد بدون آنکه حقیقت اصلی شهوت و روح آن – يعني محبت و شوق خداوند – را مد نظر قرار دهد به عمل زناشويي مي پردازد یعنی در غفلت از حق تعالی، از زن لذت برده و در او فنا می‌یابد، در اینجا شهوت او صورت و ظاهری است که از روح آن غفلت شده است. اما قسم دوم آنجاست که مرد از حقیقت شهوت و لذت باخبر است و با علم یقینی و یا شهود عینی با فناء در زن ،خود را از انانيت آزاد و در تجربه نيستيِ خويش، حقيقت بي تعين را در مي‌يابد و فانی در حق می‌شود . این نوع از شهوت‌گرایی محض در عمل زناشویی تنها از آنِ عارف کامل است (قیصری، ص۴۸۰) به همین جهات است که یکی از اوصاف قطب و انسان کامل الهی، علاقمندی به زنان و رغبت به کثرت نکاح با ایشان است (فأما القطب و هو عبدالله و هو عبد الجامع.... کثیر النکاح راغب فیه محب للنساء) (ابن‌عربی، ج۲،ص۵۷۳) ابن‌عربی در ادامه همین گفتار به نکته‌ای کلیدی در سلوک اسلامی اشاره می‌کند و آن این است که معنویت اسلامی در نقطه اوج خود، چنانچه حق بُعد روحانی را به‌طور کامل رعایت می‌کند، حق بُعد طبیعی و جسمانی را نیز در حد کامل و بر اساس موازين شرع بجا می‌آورد و از روی میزان عدل، ميانه روي را وجهه همت خويش قرار مي دهد. «...یوفی (القطب) الطبیعه حقها علی الحد المشروع له و یوفی الروحانیه حقها علی الحد للالهی یضع الموازین و یتصرف علی المقدار المعین» (ابن عربي، همان) . @salmanraoofi
#معرفی_کتاب #بانوان 🔆رونمایی و نقد زن و چالش های جامعه 🔆دوشنبه ۲۶ آذر تهران #امام_موسی_صدر ره @salmanraoofi
زن و چالش‌های جامعه از میان سخنرانی‌ها و مقالات و مصاحبه‌های آن‌ها که به موضوعات و و پرداخته‌اند در کتاب «زن و چالش‌های جامعه، جستارهایی درباره‌ی مسائل زن و خانواده و جوان» منتشر شده است. از دو جهت این سه موضوع در یک کتاب تنظیم شده است: نخست، پیوندی که میان هر سه موضوع برقرار است و تاثیر و تاثری که بر یکدیگر دارند و از یکدیگر می‌گیرند. نقش و رابطه‌ی زن و جوان در شکل‌گیری و کارکرد خانواده موثر است و در تعریفی که از نظام خانواده به دست می‌دهیم، جایگاه زن و جوان روشن می‌شود. دوم، تاثیری که جهان نو در نگاه و نگرش به هر سه موضوع گذاشته است. این کتاب روش امام موسی صدر در مواجهه با مسائل جدید شناخته می شود. نشست ویژه‌‌ی شهر کتاب روز دوشنبه ۲۶ آذر ساعت ۱۶:۳۰ با نقد و بررسی کتاب «زن و چالش‌های جامعه» با حضور فاطمه صدرعاملی، نسرین فقیه ‌ملک‌مرزبان، حجت‌الاسلام و المسلمین مهدی مهریزی و دکتر خسرو باقری در مرکزفرهنگی شهر کتاب واقع در خیابان شهید بهشتی، خیابان شهید احمد قصیر (بخارست)، نبش کوچه‌ی سوم برگزار می‌شود. @salmanraoofi
باسمه تعالی برنامه مطالب کانال بحوث با تغییر جزیی از این به بعد ان شاء الله به شرح ذیل خواهد بود شنبه یکشنبه دوشنبه سه شنبه چهارشنبه پنجشنبه جمعه مطالب ، و هم هر چه مهم به نظر برسد بدون در نظر گرفتن روزهای هفته بارگزاری خواهد شد صوتهای مهم در کانال @d_raoofi بارگزاری شده است و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۹/۲۴ @salmanraoofi
#علوم_انسانی_اسلامی @salmanraoofi
‌🔆حجاب الفاظ همانا این را بدان که الفاظ و عبارات حجابهای حقایق و معانی هستند و عارف ربّانی باید آنها را به کناری افکنده و با نورِ دل حقایق غیبی را دریابد؛ هر چند عمومِ مردم در اوّل راه به آن نیازمندند. همچنانکه حواس ظاهر نردبان مبانی عقلی و حقایق کلّی نورانی هستند. 📚 الی الخلافة و الولایة، ص ۵۱ @salmanraoofi
🔆همه در حجابیم 🔆بدان ای مهاجر به سوی خدا با پای معرفت و یقین، همانا او را در عوالم ذکر حکیم نه اسمی است و نه رسمی؛ و در ملک و ملکوت نه اثری است و نه نشانه‌ای. خواست عارفان به وصول او ناممکن و پای سالکان در سراپردۀ جلالتش لرزان و لغزان، دل‌های اولیای کامل از ساحت قدسش در و برای همۀ پیامبران و رسولان ناشناخته، او نه معبود هیچ عابد و راه یافته‌ای است و نه مراد و مقصودِ هیچ صاحب معرفتی از اهل کشف و یقین، تا آنجا که برگزیده خلقت گوید: «ما عَرَفْناکَ حَقَّ مَعْرِفَتِک وَ ما عَبَدناکَ حَقَّ عِبادَتِک؛ آنچنان که شایستۀ توست تو را نشناختیم و آنچنانکه سزاوار بندگی توست، بندگی‌ات را نکردیم» 📚 الی الخلافة و الولایة، ص ۴۲ @salmanraoofi
🔆پرده‌برداری از حکمت یک رفتار! چرا رهبری مستقیم وارد حل مشکلات نمی شوند؟" مهدی فضائلی در یادداشتی با عنوان « پرده برداری از حکمت یک رفتار» در باره سوال برخی افراد که "چرا رهبری مستقیم وارد حل مشکلات نمی شوند؟" و دوراندیشی و حکمت رفتار رهبری معظم انقلاب اسلامی در این باره به ویژه در موضوع اخیر بازنشستگان و استجازه رئیس قوه قضائیه برای برخورد با مفسدان اقتصادی نوشت: به دنبال سؤالات و ذهنیت‌های ایجاد شده در باره اجازات رهبری برای به کارگیری تعدادی محدود از بازنشستگان و سرانجام سوال همراه با تندی یکی از طلاب در درس خارج از ایشان، رهبری در ابتدای درس خارج روز سه شنبه هفته گذشته مختصر و روشنگرانه، نکاتی گفتند. این یادداشت به بعد"پاسخگویی" و "شفافیت" رفتار و "اخلاق و ادب حکمرانی" رهبر حکیم انقلاب اسلامی ورود نمی کند، هر چند درس های بسیار ارزشمندی اینجا نهفته است که البته مقداری هم در این باره گفته اند. آنچه در این یادداشت به آن می پردازم پاسخ به یک پرسش به بهانه ورود رهبری به موضوع بازنشستگان است. مدتی است با توجه به افزایش مشکلات اقتصادی و معیشتی و ضعف دستگاههای اجرایی در بخش های مختلف، عامدانه در این سوال دمیده می شود و یا عده ای از سر ارادت این پرسش را مطرح کرده اند که "چرا رهبری مستقیم وارد حل مشکلات نمی شوند؟" حتی برخی بزرگان در جلساتی به حضرت آقا گفتند، شرایط کشور عادی نیست تا از طرق عادی مشکلاتش حل شود و تلویحا" خواستار ورود مستقیم ایشان شدند؛ اما ایشان ضمن توجه به شرایط خطیر (و البته نه بحرانی)کشور صراحتا" فرمودند:"ایجاد تشکیلات موازی با دولت هم ،راه اصلاح نیست...کار جهادی باید انجام بگیرد اما به وسیله چه کسی؟ به وسیله خود مسئولین؛ در مجاری قانونی باید این کار انجام بگیرد. بله، یک موردی ممکن است باشد که مسئول دستگاه دولتی، قانون جواب ندهد، احتیاج باشد یک کار بر خلاف قانون انجام بدهد، احتیاج باشد از ما اجازه بگیرد که ما حتما" همراهی و کمک خواهیم کرد؛ این مشکلی ندارد..، اما کار را باید خود مسئولین مربوطه انجام بدهند. کار موازی در کنار دستگاه دولتی کار موفقی نیست؛ این تجربه قطعی این حقیر است در طول این سالها". آنچه در ماجرای ساده بازنشستگان و پیش از آن در استجازه رئیس قوه قضائیه برای برخورد با مفسدان اقتصادی و کمک و همراهی رهبری با دستگاه ها اتفاق افتاد، دور اندیشی و حکمت رفتار رهبری معظم انقلاب اسلامی را یکبار دیگر آشکار ساخت. در این دو مورد، رهبری مستقیما" وارد نشدند و صرفا" برای کمک به دستگاه های مجری، مانع را برداشتند اما این همه هیاهو و سوال و ابهام پراکنده شد؛ آیا اگر رهبری خود مستقیما" وارد مسائل مختلف کشور می شدند یا بشوند دهها سوال و اما و اگر از سوی افکار عمومی و نخبگان بی غرض و افراد مغرض مطرح نمی شود که چرا و چرا؟! ورود مستقیم رهبری به حل و فصل مشکلات کشور در بخش های مختلف، صرف نظر از اینکه اولا "عملا" ممکن نیست و سازوکارها و عِدّه و عُدّه دستگاه رهبری کفاف چنین ورودی را نمی کند و ثانیا"منجر به سلب مسئولیت دستگاهها از خودشان می شود و ثالثا" در مواردی مردم سالاری را مخدوش می کند،سوالات و ابهاماتی را هم متوجه رهبری خواهد کرد که به هیچ وجه به صلاح این جایگاه نیست. البته همانطور که خود معظم له تصریح کرده اند، رهبری در شرایط خاص و در صورت نیاز، در برداشتن موانع از سر راه دستگاهها هر چند آن مانع قانون باشد، با استفاده از اختیارات قانونی و شرعی خود، مساعدت کرده و خواهند کرد و این (گره گشایی از کار دستگاه های اجرایی) یکی از اصول حاکم بر تصمیمات رهبر معظم انقلاب اسلامی است. نهاد رهبری، نهاد مهم و مقدسی است که باید به عنوان فصل الخطاب باقی بماند و در شرایط حساس حلال مشکلات باشد و نباید اجازه داد درگیر مسائلی شود که این جایگاه را تقلیل دهد. @salmanraoofi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فرهنگی #سیاسی 🔆پرفروش‌ترین کتاب روسیه، نوشتهٔ دیمیتری ژوکوف، نویسنده فقید روسیه کتاب «از خمینی تا خامنه‌ای» است. همسرش می‌گوید: "همسرم بین تمامی آثارش بیشتر از همه به این کتاب دلبستگی داشت و هر کسی این کتاب را بخواند ایران را دوست خواهد داشت و رهبران حکیم ایران را تکریم خواهد کرد" @salmanraoofi
4_5809927390876402949.mp3
24.46M
#سیاسی #فرهنگی 🔆سخنرانی ابوذرگونه استاد رحیم پور ازغدی، پیش از خطبه های نماز جمعه تهران ۹۷/۹/۲۳ @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
آیت‌الله‌العظمی نوری‌همدانی در پیامی به دوازدهمین دوره مسابقات بانوان دارالقرآن امام علی(ع):🔻 🔹نقش زنان فداکار در تاریخ اسلام درس‌آموز است 🔹وجدان عمومی جهان در برابر زن فروشی صهیونیست‌ها سکوت را بشکند 🔹اسلام به زن شایستگی خلیفه الهی شدن را داد 🔹ملتها بدون زنان شجاع و انسان ساز، شکست میخورند 🔹اسلام، کرامت واقعی زنان را آشکار کرد 🔹زنان دنیا به هوش باشند که اسلام استفاده ابزاری از زن ندارد متن‌کامل:👇 hawzahnews.com/detail/News/471976
🔆زیارتنامه امام حسن عسکری علیه السلام 🔆آیت الله مشکینی: مبادا روز شهادت یا ولادت امامی بگذرد و شما آن امام را زیارت نکنید. 🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا مَوْلايَ يَا أَبَا مُحَمَّدٍ الْحَسَنَ بْنَ عَلِيٍّ الْهَادِيَ الْمُهْتَدِيَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ 🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ أَوْلِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ اللَّهِ وَ ابْنَ حُجَجِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا صَفِيَّ اللَّهِ وَ ابْنَ أَصْفِيَائِهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَلِيفَةَ اللَّهِ وَ ابْنَ خُلَفَائِهِ وَ أَبَا خَلِيفَتِهِ 🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ خَاتَمِ النَّبِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدِ الْوَصِيِّينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ أَمِيرِ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ سَيِّدَةِ نِسَاءِالْعَالَمِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَئِمَّةِ الْهَادِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا ابْنَ الْأَوْصِيَاءِ الرَّاشِدِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عِصْمَةَ الْمُتَّقِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا إِمَامَ الْفَائِزِينَ السلامُ عَلَيْكَ يَا رُكْنَ الْمُؤْمِنِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا فَرَجَ الْمَلْهُوفِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَارِثَ الْأَنْبِيَاءِالْمُنْتَجَبِينَ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا خَازِنَ عِلْمِ وَصِيِّ رَسُولِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا الدَّاعِي بِحُكْمِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ أَيُّهَا النَّاطِقُ بِكِتَابِ اللَّهِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا حُجَّةَ الْحُجَجِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا هَادِيَ الْأُمَمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا وَلِيَّ النِّعَمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا عَيْبَةَ الْعِلْمِ السَّلامُ عَلَيْكَ يَا سَفِينَةَ الْحِلْمِ 🔹السَّلامُ عَلَيْكَ يَا أَبَا الْإِمَامِ الْمُنْتَظَرِ الظَّاهِرَةِ لِلْعَاقِلِ حُجَّتُهُ وَ الثَّابِتَةِ فِي الْيَقِينِ مَعْرِفَتُهُ الْمُحْتَجَبِ عَنْ أَعْيُنِ الظَّالِمِينَ وَ الْمُغَيَّبِ عَنْ دَوْلَةِ الْفَاسِقِينَ وَ الْمُعِيدِ رَبُّنَا بِهِ الْإِسْلامَ جَدِيداً بَعْدَ الانْطِمَاسِ وَ الْقُرْآنَ غَضّاً بَعْدَ الانْدِرَاسِ 🔹أَشْهَدُ يَا مَوْلايَ أَنَّكَ أَقَمْتَ الصَّلاةَ وَ آتَيْتَ الزَّكَاةَ وَ أَمَرْتَ بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَيْتَ عَنِ الْمُنْكَرِ وَ دَعَوْتَ إِلَى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ عَبَدْتَ اللَّهَ مُخْلِصاً حَتَّى أَتَاكَ الْيَقِينُ 🔹أَسْأَلُ اللَّهَ بِالشَّأْنِ الَّذِي لَكُمْ عِنْدَهُ أَنْ يَتَقَبَّلَ زِيَارَتِي لَكُمْ وَ يَشْكُرَ سَعْيِي إِلَيْكُمْ وَ يَسْتَجِيبَ دُعَائِي بِكُمْ وَ يَجْعَلَنِي مِنْ أَنْصَارِ الْحَقِّ وَ أَتْبَاعِهِ وَ أَشْيَاعِهِ وَ مَوَالِيهِ وَ مُحِبِّيهِ وَ السَّلامُ عَلَيْكَ وَ رَحْمَةُ اللَّهِ وَ بَرَكَاتُهُ @salmanraoofi
#بانوان 🔆نشست "سیاست‌گذاری خانواده در چهل سالگی انقلاب اسلامی" 📚به همراه رونمایی از کتاب "سیاست خانواده در جهان" نویسنده روبیلا میهائلا ترجمه سید محمد حسین چاوشیان 🔺دوشنبه 26 آذر/ ساعت 14 🔻مرکز تحقیقات زن و خانواده-واحد تهران @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
💬 اگر من جای رئیس سازمان تبلیغات اسلامی بودم... برای درج ایده‌ها، طرح‌ها و نظرات خود درباره سازمان تبلیغات، لطفا دیدگاه‌های خود را در ذیل خبر مربوط کامنت یا به آیدی زیر ارسال بفرمایید. hawzahnews.com/detail/News/471910 📭 @InfoHawzah :صندوق‌پیام
(نشر بدون لینک کانال ممنوع است) ۴ ۵ 👈👈این مباحث تدریس هم، شده است که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆مباحث مطرح شده نظر نهایی نیست، مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔻🔻🔻🔻🔻 👈اما به نظر میرسد مباحث فلسفی بر سه قسمند ۱) طبیعیات: بعضی از این مباحث صحیح و بعضی هم صحت و سقمشان قابل تحقیق است و بدون شک با رشد علوم طبیعی ثابت شده که بعضی از مباحث فلسفی مردود است به هر حال صحت یا عدم صحت آنها ارتباط و دخالتی در مباحث فقهی و اصولی ندارد. ۲) مباحث معقولات ثانیه: مثل مواد ثلاث ،علت ومعلول و مقولات عشر این مباحث حاصل تجریدات عقلی و تحلیلات فلسفی مختص به فلاسفه اسلامیست و سنخ این تحلیلات با فقه و احکام تکلیفیه یا وضعیه آن تناسب ندارد چرا که در فقه موضوعات و احکام با تحلیل عرفی بررسی میشوند اما در فلسفه با تحلیل خاص عقلی فلسفی لذا بسیاری از اوقات عرض یا شی ای اعتباری در فقه حکم تکلیفی یا وضعی دارد و در فقه بسیار ذی قیمت میباشد اما با توجه به تحلیل فلسفی حکم آن متفاوت خواهد بود و مسلما این تحلیل نزد فقها مقبول نیست چرا که با عث ایجاد فقهی جدید و یا دینی جدید خواهد شد مثل بحث شستن خون که مثالش گذشت. ۳) مباحث الاهیات به معنی الاخص: این مباحث مرتبط با مبدا ومعاد است ممکن است برای فهم صحیح بعضی موضوعات در فقه محتاج به مهارت در این قسم مباحث فلسفی یا تحصیل آن شویم مثلا بحث از طهارت قائلین به وحدت وجود که محتاج به فهم صحیح این موضوع برای صدور حکم به طور صحیح است اما به علت کمی این مباحث نمیتوان به لزوم تحصیل فلسفه برای مباحث فقهی حکم کرد. 🔆البته تحصیل فلسفه به طور دقیق و صحیح برای مجتهد در این موارد لازم است چرا که مباحث فلسفی دارای دقائق عقلی و تحلیلات پیچیده و تجریدات خاصی هستند که فهم آنها محتاج استعداد ذاتی ، قدرت عقلی و همچنین تحصیل به روش صحیح است و امور مذکور در فهم صحیح مباحث فلسفی نقش مهمی دارد علاوه بر اینکه چنین مواردی با آبروی عده مهمی از علمای شیعه مرتبط است و دقت خاص خود را میطلبد. 👈👈به نظر نویسنده اهمیت دانستن فلسفه خصوصا برای یک اصولی - با توجه به وضع موجود علم اصول که بسیاری از مباحث فلسفی داخل در علم اصول شده - در ادراک فرق بین مسائل اعتباری و تکوینی تبلور میابد ، احاطه به مباحث فلسفی باعث ادراک صحیح از عدم ارتباط مباحث تکوینی و فلسفی به مباحث اعتباری و عدم خلط بین این مباحث خواهد شد اگر کسی به دقت حاشیه علامه طباطبائی و مباحث اصولی امام خمینی را پیگیری کند تصدیق میکند که اکثر اشکالات این دو محقق بزرگوار از این نکته سر چشمه گرفته و این دو محقق گرانمایه با استعانت از فلسفه و استدلالات فلسفی اثبات کرده اند که مطالب فلسفی وارد و جاری شده در مسئله اشتباه است 🔆مثلا چه ارتباطی بین قاعده الواحد و مقام آن در فلسفه که مربوط به فعل باری تعالی است و موضوع علم اصول برقرار است و همچنین مباحث دیگری که داخل علم اصول شده و ربطی بین آن مسئله اصولی و مبحث فلسفی نیست. البته اگر کسی بخواهد در هر مقام با استدلالات فلسفی به رد مباحث فلسفی وارد شده بپردازد مسلما باید در فلسفه متبحر باشد و ولی اگر در ابتدا اثبات کند مسائل فلسفی به فقه و اصول ارتباطی ندارد و در همه جا به همان مطلب اول ارجاع دهد احتیاج زیادی به فلسفه نخواهد داشت. بنا بر آنچه گذشت فلسفه از علومی است که اولا و بالذات برای استنباط به آن احتیاجی نیست اما بنا بر روشی که معتقد به رد مباحث فلسفی وارد شده در اصول با استدلالات فلسفیست، فلسفه برای اجتهاد جز علوم لازم محسوب می شود چرا که مباحث اصولی مشحون از مباحث فلسفی شده و دانستن این علم برای بررسی صحیح مباحث اصولی و اثبات عدم ارتباط بین این مباحث یا عدم جریان قواعد فلسفی در جای جای علم اصول لازم است اما بنابر روش اثبات کلی عدم ارتباط فلسفه به فقه و اصول احتیاج خاصی به این علم نیست و جز علوم لازم محسوب نمی شود. @salmanraoofi
(نشر بدون لینک کانال ممنوع است) عقلی ۵ ۶ 👈👈این مباحث تدریس هم، شده است که بسیار مطالب بیشتری در تدریس گفته شد، برای دریافت بهتر مطالب، صوتهای تدریس را گوش کنید. 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆مباحث مطرح شده نظر نهایی نیست، مقاله احتیاج به ویرایش دارد 🔻🔻🔻🔻🔻 مشی دوم : این استکه فلسفه را به عنوان یک علم مستقل فرا میگیرند البته اعتقادی به تداخل مباحث فلسفی در مباحث اصولی ندارند و لذا برای اثبات عدم صحت مباحث وارد شده فلسفه در اصول از فلسفه یاری میگیرند این مشی که مشی حضرت امام و علامه طباطبائیست و تابعین ایشان است که اکنون بسیار کمرنگ شده و یا باید گفت از بین رفته. البته بین این دو مشی نیز تفاوتهایی به چشم می آید از جمله اینکه علامه طباطبائی از ابتدا تصریح کرده اند که علم اصول علمی اعتباری است و قضایای آن هم اعتباریند و علوم اعتباری احکام خاص خود را دارند ایشان در ابتدای شرح عمیقشان بر کفایه میفرمایند: ثم ان القضايا الاعتبارية و هي التي محمولاتها اعتبارية غير حقيقية حيث كانت محمولاتها مرفوعة عن الخارج لا مطابق لها فيه في نفسها الا بحسب الاعتبار أي ان وجودها في ظرف الاعتبار، و الوهم دون الخارج عنه سواء كانت موضوعاتها أمورا حقيقية عينية بحسب الظاهر، أو اعتبارية فهي ليست ذاتية لموضوعاتها أي بحيث إذا وضع الموضوع و قطع النّظر عن كل ما عداه من الموضوعات كان ثبوت المحمول عليه في محله إذا لا محمول في نفس الأمر فلا نسبة فالمحمول في القضايا الاعتبارية غير ذاتي لموضوعه بالضرورة فلا برهان عليها و لأن العلوم الباحثة عنها تشتمل على موضوعات يبحث فيها عن أعراضها الذاتيّة هذا. لكن الاعتبار، و هو إعطاء حد شيء، أو حكمه لآخر حيث كانت التصديقات المنتسبة إليه تصديقات و علوما متوسطة بين كمال الحيوان الفاعل بالإرادة و نقصه على ما بيناه في رسالة الاعتبارات كانت هي بذاتها مطلوبة للتوسيط فطلب العلم بها أيضا غيري مغيا بغاية و غرض ، فالقضية الاعتبارية كما انها مجعولة معتبرة بالجعل الاعتباري لغرض حقيقي يتوصل بها إليه كمجموع القضايا الاعتبارية المجعولة لغرض حقيقي، أو ما ينتهى إليه كذلك هي مطلوبة بالتدوين، أو للتعلم للتوصل إلى غرض حقيقي أو ما ينتهى إليه بتمييز الصحيح عن الفاسد كمجموع قضايا مدونة مسماة بعلم كذا لغرض كذا أو مطلوبة بغرض كذا فالتمايز في العلوم الاعتبارية بالأغراض دون الموضوعات، و محمولات المسائل لا يجب فيها كونها ذاتية بل الواجب صحة الحمل مع الدخل في الغرض المطلوب. فمن هنا يظهر ان لا ضرورة تقتضي نفى الواسطة في عروض محمولاتها لموضوعاتها و لا اشتراط المساواة بين موضوعاتها و محمولاتها فيجوز كون المحمول فيها أعم أو أخص مطلقا من الموضوع أو أعم من وجه كقولنا: الفاعل مرفوع، و قولنا: الاسم يصير مبنيا لشبه الحرف، و قولنا: الصلاة واجبة إلى غير ذلك، و لا حاجة إلى ما تمحلوا به لدفع هذه المحاذير كما عرفت. و من هنا يظهر أيضا ان لا ضرورة تقضى بوجود جامع فيها بين موضوعات المسائل، نعم ربما أذعنت العقلاء بين الأمور الاعتبارية المتحدة في الغرض بالنظر إلى وحدة الغرض، و الغاية، و عدها من آثار ذي الغاية بوجود جامع واحد بينها يجمعها جميعا بحسب الموضوع غير انه ليس من الضروري كون نسبة هذا الجامع مع كونه جامعا إلى افراده كون نسبة الكليات الحقيقية إلى افرادها الحقيقية كما سيجيء بيانه. @salmanraoofi
۲ 📋✏ آنا: اما تصویری که ما امروز از خیابان‌های فرانسه شاهدیم چیز دیگری است. مغازه‌های غارت‌شده و خودروهای سوخته به‌هیچ‌وجه نشانه‌ای از اعتراض مسالمت‌آمیز نشان نمی‌دهد. الکساندر: نه! باید بگویم که جلیقه‌ زردها ۹۹ درصدشان خواستار اعلام اعتراض خود به‌صورت کاملاً مسالمت‌آمیز هستند و از دست زدن به هرگونه خشونتی پرهیز می‌کنند. آنچه رسانه‌ها آن را نشان می‌دهند فقط و فقط مرتبط با یک درصد از معترضانی است که به‌هیچ‌وجه رفتارشان مورد قبول ما نیست. جلیقه‌ زردها برای صلح آمده‌اند. ما با روشی کاملاً صلح‌آمیز به جلو خواهیم رفت و درخواست‌های خود را مطرح می‌کنیم. آنا: هدف شما از انجام این اعتراض‌ها چیست؟ به‌طور مشخص از دولت فرانسه چه چیزی می‌خواهید. الکساندر: اولاً چیزی که به‌طور مشخص باید بگویم این است که جلیقه‌زردها دو خواسته عمومی دارند: (۱) احترام به مردم و (۲) گوش کردن به حرف معترضان. درست است که ما اعتراض خود را به افزایش مالیات سوخت که به‌شدت بر زندگی طبقه متوسط تأثیر می‌گذاشت شروع کردیم اما در حال حاضر اعتراض ما دیگر به مالیات نیست. ما به تمرکز قدرت در یک پُست و تقسیم نشدن آن معترضیم. آنا: امانوئل مکرون هفته جاری وعده‌هایی برای کمک به اقتصاد و طبقات متوسط اعلام کرد، آیا شما با این امتیازها دست از اعتراض‌ها بر خواهید داشت. الکساندر: باید بگویم که آنچه مکرون را با رؤسای جمهور پیش از خود متفاوت می‌کند این است که وی به‌هیچ‌وجه به کسی گوش نمی‌کند. رؤسای جمهور اسبق فرانسه همیشه با شهروندان و نمایندگان سندیکاهای مختلف صحبت کرده و گزارش‌های آن‌ها را دریافت می‌کردند؛ ولی مکرون به‌هیچ‌وجه در ۱۸ ماه گذشته به حرف هیچ منتقدی گوش نکرده است. جلیقه‌ زردها ضد حکومت نیستند، فقط به دنبال رسیدن به خواسته‌های مشروعی که حق طبیعی آن‌هاست هستند. ما به دنبال ایجاد تعادل در قدرت هستیم. اصول اولیه قانون اساسی فرانسه برابری، آزادی و برابری است. در گذشته یک کارگر می‌توانست با تلاش زیاد به سطوح بالا برسد ولی امروزه این‌گونه نیست. در مورد آزادی هم باید بگویم تصاویری که شما از سرکوب معترضان توسط پلیس می‌بینید کاملاً نشان‌دهنده وجود نداشتن آزادی بیان است. در فرانسه تنها یک قشر دارای آزادی هستند و اکثریت مردم فاقد این حق طبیعی و انسانی هستند. برادری نیز در ماه‌های اخیر از بین رفته است، میزان بالای مجروحان و زندانیان خودش گواه این موضوع است. در حال حاضر ما در فرانسه به‌رغم پرداخت مالیات زیاد، سرویس متناسبی دریافت نمی‌کنیم و این وضع در شهرهای کوچک و حاشیه‌ای بسیار بیشتر از شهرهایی چون پاریس، لیون و مارسی است. سخنرانی مکرون ۱۳ دقیقه بود که در آن به بحث اعتراض جلیقه‌ زردها نپرداخت و فقط به دادن وعده‌هایی بسنده کرد. این نشان می‌دهد که وی هنوز به ماهیت این جنبش اعتراضی مردم پی نبرده و صدای مردم را نشنیده است. @salmanraoofi
۳ 📋✏ آنا: آیا شما خواستار برکناری مکرون هستید؟ الکساندر: من با برکناری شخص مکرون موافق نیستم. بحث ما این است که اولاً قدرت در فرانسه در یک شخص کاملاً متمرکز شده و این موضوع به‌هیچ‌وجه ازنظر دموکراسی مورد قبول نیست؛ دومین مورد هم این است که شخص مکرون مشخصات یک رئیس‌جمهور را ندارد. ما به دنبال برگزاری یک رفراندوم درباره مسائلی هستیم که مورد خواست مردم است تا صدای مردم بر اساس دموکراسی شنیده شود و تمرکز قدرت نیز از بین برود. آنا: تقریباً یک ماه پیش دولت فرانسه تقاضای مذاکره با جلیقه‌ زردها را ارائه کرد ولی شما رد کردید، می‌توانید دلیل این رد کردن را بفرمایید؟ الکساندر: یک ماه پیش دولت تقاضای مذاکره داد ولی ما اعلام کردیم که تنها با شخص مکرون مذاکره می‌کنیم. در فرانسه خود شخص از دولت مهم‌تر است. ما تنها می‌خواهیم به‌صورت مستقیم با شخص رئیس‌جمهور فرانسه صحبت کنیم. هر زمان مکرون آماده مذاکره با ما باشد، ما با او گفتگو می‌کنیم. هر بار به خیابان می‌آییم تا شاید او نیز به شانزه‌لیزه بیاید و با ما گفتگو کند. آنا: آیا نگران این موضوع نیستید که تضعیف دولت و سقوط مکرون، فرانسه را به دام افراط‌گرایی و قدرت گیری مارین لوپن بیندازد؟ الکساندر: در مورد نقش راست افراطی و طرفداران لوپن در جریان اعتراضات اخیر باید بگویم که در حدود ۲۵ درصد معترضان را این گروه تشکیل می‌دهند؛ اما همان‌طور که گفتم ما خواهان سقوط مکرون نیستیم. دولت ما را تحقیر کرد. از زمانی که مکرون به قدرت رسیده مردم فرانسه را تحقیر کرده و به صدای آن‌ها گوش نکرده است. ما می‌خواهیم دیده شده و صدایمان شنیده شود. فرانسویان به قانون احترام می‌گذارند و ارزش‌های فرانسوی بسیار برایشان مهم است ولی آنچه بر مردم فرانسه در طول مدت زمامداری مکرون و به‌خصوص یک ماه اخیر رفته کاملاً خلاف ارزش‌ها و قوانین کشورمان بوده و ما به‌شدت از این موضوع ناراحت هستیم. آنا: برخی از معترضان خواستار خروج فرانسه از ناتو و اتحادیه اروپا هستند، آیا این موضوع از شعارهای شما است. الکساندر: ابداً. ما دوست نداریم این اتفاق بیفتد و باید بگویم که این‌گونه شعارها به همان بخش که طرفدار راست افراطی هستند برمی‌گردد. همان‌گونه که پیش از این در رفراندوم ۲۰۰۵ مردم فرانسه به بودن در اتحادیه اروپا رأی دادند، ما نیز در حال حاضر معتقد هستیم که باید در این نهاد باقی بمانیم؛ اما باید دولتی داشته باشیم که تحت سلطه قوانین بروکسل نباشد و به منافع و خواست مردم فرانسه فکر کند. @salmanraoofi
۱ سخنگوی جلیقه‌زردها: از انقلاب ۱۹۷۹ ایران الهام گرفته‌ایم سخنگوی جنبش جلیقه زردها دلیل خشم مردم فرانسه را تحقیر شدن توسط رئیس‌جمهور این کشور دانست. 📋✏ خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری آنا؛ چهره فرانسه در چهار هفته گذشته صحنه درگیری پلیس و معترضانی است که به افزایش مالیات سوخت و نابرابری اقتصادی در این کشور گلایه دارند. صحنه‌های ضرب و شتم معترضان که حالا به جلیقه‌ زردها معروف هستند از یک‌سو و غارت مغازه‌ها و به آتش کشیدن مغازه‌ها از سوی دیگر، چهره فرانسه را به‌عنوان کشوری آزاد دگرگون کرده است. برخی از کارشناسان، جنبش جلیقه‌ زردها را خروشی انقلابی از سوی طبقه متوسط می‌دانند که در نهایت به تغییر ساختار سیاسی این کشور منجر خواهد شد و برخی دیگر آن را تنها طغیان یاغی‌گرانی دانسته‌اند که به دنبال ماجراجویی هستند. آنچه امروز در فرانسه می‌گذرد موضوعی است که کارشناسان مسائل اروپا را سخت به خود مشغول کرده و گمانه‌زنی درباره چرایی پدید آمدن این اعتراضات و آینده آن در سرخط بسیاری از رسانه‌های معتبر قرار گرفته است. آنچه امروز در فرانسه رخ می‌دهد موضوع گفتگوی «الکساندر بیووایس چیوا» از سخنگویان جلیقه‌ زردها با خبرگزاری آنا شد تا با ایشان درباره اهداف و کار ویژه‌های جنبش جلیقه‌ زردها گفتگو کنیم. اعتراض خود را به‌صورت قانونی و مسالمت‌آمیز پیگیری می‌کنیم/ رفتار خشونت‌آمیز را تأیید نمی‌کنیم آنا: به‌عنوان اولین سؤال باید بپرسم شما خود را چگونه می‌نامید، معترض یا شورشی؟ الکساندر: باید در پاسخ به سؤال شما بگویم که ما معترضانی هستیم که تنها حق قانونی خود را مطالبه می‌کنیم. بر اساس قانون اساسی فرانسه، اعتراض و راهپیمایی کاملاً آزاد بوده و به‌عنوان حق مردم محسوب می‌شود. ما نیز کاملاً از این حق قانونی استفاده کرده و اعتراض خود را به‌صورت قانونی و مسالمت‌آمیز پیگیری می‌کنیم. @salmanraoofi
۴ 📋✏ آنا: گزارش‌هایی درباره ارتباط روسیه با جلیقه‌ زردها طی هفته جاری توسط مجله تایمز مطرح شد، آیا این سخنان را تأیید می‌کنید؟ الکساندر: به‌هیچ‌عنوان، به قول ترامپ این اخبار کاملاً دروغ است (Fake News). دخالت هرگونه دولتی را در اعتراضات اخیر فرانسه رد می‌کنیم. البته باید بگویم که در این راه از برخی جنبش‌ها الهام گرفته‌ایم. به‌طور مثال از انقلاب ۱۹۷۹ (انقلاب اسلامی ایران) که علیه استبداد و برای رسیدن به دموکراسی بود نیز الهام گرفته‌ایم ولی اینکه بگوییم یک کشور خارجی در حال مدیریت این جریان است، کاملاً تکذیب می‌کنم. جلیقه‌ زردها صدای واقعی و فروخورده مردم فرانسه هستند و شما می‌بینید که ۷۴ درصد مردم از این جنبش حمایت می‌کنند. آنا: اعتراض، راهپیمایی و اعتصاب همیشه در فرانسه وجود داشته ولی نکته‌ای که جلیقه‌ زردها را با آن‌ها متفاوت می‌کند، عدم‌ حمایت هیچ حزب و سندیکایی از شماست. چرا این اتفاق افتاده است؟ الکساندر: بله، متأسفانه هیچ سندیکایی از جلیقه‌ زردها حمایت رسمی نکرده است و بسیاری از آن‌ها منتظر هستند تا ببینند در آینده چه اتفاقی می‌افتد. باید بگویم که پیشرفتی که جلیقه‌ زردها کرده‌اند در ۵۰ سال اخیر هیچ سندیکایی نکرده بود و پیروزی بزرگ ما نیز در همین است. شنبه آینده نیز خواهیم آمد/ اگر انقلاب شود توسط مردم فرانسه است نه جلیقه‌ زردها آنا: تا کی به اعتراضات خود ادامه خواهید داد و پیش‌بینی شما از آینده جلیقه‌ زردها چیست؟ الکساندر: تا زمانی که ما را قبول کرده و به ما گوش دهند و آنچه را می‌خواهیم به ما بدهند به اعتراض خود ادامه خواهیم داد. باید آن‌گونه که شایسته هستیم به ما احترام گذاشته شود. ما صلح‌طلب هستیم و اعتراض مسالمت‌آمیز ادامه خواهیم داد. شنبه آینده نیز خواهیم آمد. اگر مکرون برای صحبت با ما نمی‌آید ما به سمت دفتر کارش می‌رویم تا به مذاکره دعوتش کنیم. فرانسویان خیلی صبور هستند و باید بگویم از کودتا نیز اصلاً خوششان نمی‌آید. امروز مأموران پلیس که در مقابل ما هستند نیز به خواست ما احترام می‌گذارند و همین موضوع قوت قلب ما بوده و نشان می‌دهد که در صورت تداوم اعتراضات، دولت عقب خواهد نشست. امیدواریم شنبه آینده تصاویر زیبایی را مشاهده کنید. آنا: راه‌پیمایی جلیقه‌ زردها به غیر از فرانسه در کشورهایی چون بلژیک و هلند نیز انجام می‌شود. آیا با آنان ارتباط دارید؟ الکساندر: ارتباطات و گفتگوهایی داریم ولی به معنی این نیست که لزوماً یک درخواست مشترک داشته باشیم. آنا: به‌عنوان آخرین سؤال آیا شاهد جمهوری ششم در فرانسه خواهیم بود؟ الکساندر: احتمال هر چیزی وجود دارد؛ اما اگر این اتفاق رخ دهد توسط مردم فرانسه خواهد افتاد نه توسط جلیقه‌ زردها! شاید تاریخ بار دیگر توسط مردم فرانسه تکرار شود. فرانسویان به سمبل‌ها علاقه زیادی دارند. همان‌طور که گفتم حرکت‌های اعتراضی علیه استبداد و آزادی‌خواهی مانند آنچه شما در ایران انجام داده‌اید را ما دیده‌ایم و اقدام شما را تحسین کرده‌ایم؛ اما درباره آینده باید بگویم همان‌طور که در کشور شما مردم تعیین کردند که چه سرنوشتی داشته باشند، در فرانسه نیز مردم آینده را خواهند ساخت. آینده‌ای که در آن، فرانسویان توسط دولت تحقیر نشوند و به آن‌ها احترام گذاشته شود. گفتگو از محسن احدی @salmanraoofi
۱ 🔆🔆🔆🔆🔆 🌴 رشد علمی ایران ۱۱ برابر نرخ رشد میانگین جهانی 🌴 افزایش 70 درصدی تولیدات علمی کشور پس از انقلاب رئیس کمیته علم و نخبگان جنبش مردمی چهل سال پاسداشت انقلاب کبیر اسلامی گفت: نرخ رشد علمی ایران ۱۱ برابر نرخ رشد میانگین جهانی است. به گزارش مشرق، دکتر احمد فضائلی در سی و پنجمین نشست «شنبه‌های انقلاب» با عنوان «علم و نخبگان» که با هدف تبیین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه در محل «دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی» برگزار شد، به دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه نخبگان و استعدادهای برتر اشاره کرد و مهم‌ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی در این حوزه را تشریح کرد که در ادامه مشروح این گزارش آمده است: 👇👇👇 1 - نرخ جابجایی دانش آموختگان دانشگاهی به دیگر کشورها در مقایسه با کل دانشجویان کشور قبل از انقلاب 40 درصد دانشجویان ایرانی در خارج از کشور تحصیل می‌کردند، اما در سال 97 فقط 1 درصد آنان برای تحصیل به خارج از کشور میروند، بنابراین میزان مهاجرت تحصیلی 40/1 شده است، ایران طبق گزارش مشترک سازمان ملل و OECD، از نظر شاخص نسبت تعداد مهاجران تحصیلکرده به کل تحصیلکردگان داخل کشور، در گروه کمتر از 2 درصد قرار دارد. 2 - نسبت مهاجرت تحصیلی ایرانیان به مهاجرت تحصیلی بین المللیاز 40 سال گذشته در سراسر جهان تعداد دانشجویانی که برای ادامه تحصیل مهاجرت می‌کنند 6 برابر شده است، اما تعداد دانشجویان مهاجر ایرانی نصف شده است؛ بنابراین این تعداد به نسبت کشورهای دنیا 12 برابر کاهش یافته است. 3 - میزان مهاجرت دانشجویان به آمریکاتعداد دانشجویان ایرانی که جهت تحصیل به آمریکا مهاجرت می‌کنند از 57 هزار نفر در سال 57 به 12 هزار نفر در حال‌حاضر رسیده و 5 برابر کاهش نشان می‌دهد. 4 - نرخ جابجایی دانش آموختگان دانشگاهی به دیگر کشورها در قیاس با منطقه و کشورهای در حال توسعهدر حالیکه میانگین مهاجرت دانشجویان ایرانی در حال حاضر 1 درصد است میانگین نرخ مهاجرت دانشجویان در دنیا بین 3 تا 4 درصد، در خاورمیانه در سال 2008، 9/7 بوده است. همچنین از میانگین کشورهای درحال توسعه نیز کمتر بوده و طی سال‌های 2000 تا 2010 نصف شده است. 5 - رتبه دانشگاه مقصد دانشجویان مهاجر ایرانیاز میان دانشجویانی که برای تحصیل به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند تنها 1 درصد به 10 دانشگاه برتر دنیا وارد شده اند و مابقی به دانشگاه‌های معمولی وارد شدند بنابراین 90 درصد از آنان الزاما نخبه یا استعداد برتر نیستند. @salmanraoofi
۲ 🔆🔆🔆🔆🔆 6 - نرخ ماندگاری دانش آموختگان مهاجر85 درصد دانشجویانی که برای تحصیل به کشورهای اروپایی می‌روند پس از اتمام تحصیل در آنجا باقی نمی‌مانند و تنها 15 درصد دانشجویان ایرانی محصل در کشورهای اروپایی پس از اتمام تحصیل در کشور باقی میمانند، براساس گزارش بنیاد ملی علوم آمریکا NSF نرخ ماندگاری پس از تحصیل دانشجویان ایرانی مهاجرت کرده به اروپا در سال‌های 2010 تا 2012 بطور میانگین 15 درصد است که کمتر از میانگین نرخ ماندگاری تحصیل کردگان سایر کشورهای در حال توسعه در اروپا و آمریکاست. 7 - تعداد دانشمندان برتر دنیاپیش از انقلاب، ایران هیچ دانشمند برتر جهانی نداشته است، اما در 1395 (2016) طبق اعلام پایگاه معتبر بینالمللی وب آو ساینس، ایران دارای 208 دانشمند برتر است که در میان یک درصد دانشمندان برتر دنیا قرار دارند، این رتبه بندی براساس تعداد مستندات علمی در پژوهشهای محققان دنیا در 10 سال اخیر در 22 رشته موضوعی انجام می‌شود، این در حالی است که اساتید حوزه و علوم اسلامی در این دانشمندان به حساب نمی‌آیند. 8 - نقش رهبری در جهش علمیپیش از انقلاب نهاد متولی نخبگان نداشتیم، اما پس از انقلاب خصوصا طی دو دهه اخیر شخص رهبری معظم انقلاب با اقداماتی مانند تاسیس نهادهای متولی شناسایی و حمایت نخبگان و ایجاد ساختارها و تشکیلات علمی و نخبگانی نقش مهمی در گفتمان‌سازی و جریان‌سازی فضای علمی کشور ایفا نمودند. برگزاری سالانه بیش از 10 دیدار عمومی با نخبگان علمی و نشست هفتگی مداوم با نخبگان علمی نشان از اهتمام رهبری به پیشرفت علمی دارد. 9 - اسناد بالادستی و قوانین درخصوص شناسایی و حمایت از نخبگان و استعدادهای برتر پس از انقلاب تا کنون 55 سند بالادستی و قانون در خصوص شناسایی و حمایت و نگهداشت نخبگان توسط نهادهای مرتبط تصویب شده و در حال اجراست. 10 - شناسایی و حمایت نخبگان تا کنون بیش از 12 هزار نخبه و استعداد برتر تحت پوشش و حمایت بنیاد ملی نخبگان قرار گرفته‌اند. @salmanraoofi
۳ 🔆🔆🔆🔆🔆 🌴 نرخ رشد علمی ایران 11 برابرِ نرخ رشد میانگین جهانی است 🌴 در ادامه فضائلی به محور علم و دستاوردهای انقلاب اسلامی در این بخش اشاره کرد که اهم دستاوردها در این بخش به شرح زیر است: 👇👇👇👇👇 1 - رتبه علمی منطقه‌ای و جهانی برحسب مقالات و مدارک علمیرشد 129 برابری تعداد مدارک نمایه شده از ایران قبل و بعد از انقلاب اسلامی براساس پایگاه استنادی اسکپوس نشان میدهد تعداد مدارک نمایه شده، 3071 مدرک قبل از انقلاب و 397212 مدرک بعد از انقلاب اسلامی است. کسب رتبه اول منطقه و شانزدهم جهان توسط ایران در سال 2018 که این رشد عمدتا در دو دهه اخیر رخ داده است. در نظام رتبه بندی سایماگو براساس پایگاه استنادی اسکوپوس، ایران در سال 1996 در 52 جهانی و رتبه 5 منطقه قرار داشته است. درصد سهم ایران در تولید مقالات علمی دنیا نسبت به قبل از انقلاب اسلامی 656 برابر شده است. این سهم قبل از انقلاب اسلامی 3 هزارم درصد بوده است که در 2017 مطابق نظر ISI به 95/1 درصد و مطابق نظر اسکوپوس به 97/1 رسیده است. تعداد مقالات چاپ شده ایران از ابتدای انقلاب تا سال 2016 برحسب گزارش ISI ، 69برابر و برحسب گزارش اسکوپوس 75 برابر شده است. ایران به رتبه اول علمی بین کلیه کشورهای اسلامی برحسب تعداد مقالات دست یافته است. ارتقای 17 پله‌ای رتبه کیفیت تولیدات مقالات علمی داغ و پر استناد کشور که از سال 2011 از رتبه 39 به رتبه 21 تا سال 2016 رسیده است، نشانگر کاربردی و اثربخش بودن مقالات است. طبق گزارش سازمان ملل ایران از حیث تعداد عناوین کتاب منتشره در سال، نهمین کشور دنیاست. این رتبه در رشته‌های علمی متفاوت است، به‌طور مثال در کتب الهیات در رتبه 2، در کتب زبان‌شناسی در رتبه 3، در کتب عمومی در رتبه 12، در روانشناسی و فلسفه در رتبه 13 و در علوم کاربردی در رتبه 16 جهان قرار دارد. 2 - نرخ رشد علمی سریعترین نرخ رشد علمی جهان مربوط به ایران است که 11 برابرِ نرخ رشد میانگین جهانی است. 3 – رتبه‌بندی جهانی دانشگاه‌ها رتبه ایران از نظر تعداد دانشگاه‌های برتر در نظام رتبه‌بندی تایمز در دنیا از رتبه 32 در سال 2012 به رتبه 17 در سال 2017 ارتقا یافته است. تعداد دانشگاههای برتر ایران در دنیا براساس نظام رتبه‌بندی تایمز از صفر دانشگاه در قبل انقلاب به 18 دانشگاه در سال 2018 رشد داشته است، آمارهای دیگری نیز در نظام رتبه‌بندی لایدن (18 دانشگاه ایران در رتبه بندی برترین دانشگاه‌های دنیا در سال 2018) و نظام رتبه‌بندی کیواس (5 دانشگاه در دنیا در سال 2017) وجود دارد. 98% از تولید علم دانشگاه تهران مربوط به دوره بعد از انقلاب اسلامی است و تنها 2% آن مربوط به دوران قبل از انقلاب است، همین رقم برای دانشگاه صنعتی شریف 99% است و تنها 1% از تولید علم این دانشگاه مربوط به دوران قبل از انقلاب است، همین رقم برای دانشگاه شیراز حدود 95% است؛ که در واقع میتوان گفت: دانشگاه‌ها قبل از انقلاب صرفا ارائه و انتقال محفوظات و ترجمه بوده و هیچ تولیدی و خروجی علمی نداشته است. 4 - اعضای هیئت علمی از ابتدای انقلاب تاکنون تعداد اعضای هیات علمی زن از 100 نفر در سال 57 به 2100 نفر در سال 96 رسیده و رشد 21 برابری داشته است، همچنین بطور کلی تعداد اعضای هیئت علمی 33 برابر شده است. 5- انجمن‌های علمی کشور تعداد انجمنهای علمی کشور از تعداد انگشت شمار در قبل انقلاب به 326 انجمن در سال 1393 رسیده است. @salmanraoofi
۴ 🔆🔆🔆🔆🔆 6 - دیپلماسی علمی کشور سهم دیپلماسی علمی از کل تولید مقالات علمی کشور (تولید مقالات علمی با مشارکت دانشمندان دیگر کشورها) مطابق گزارش پایگاه ISI از 18 درصد در سال 2012 به 22 درصد در سال 2016 ارتقا یافته که رشد 4 درصدی را نشان می‌دهد و این به معنای ارتقای دیپلماسی علمی کشور است. 7 - پژوهشگاه‌های علمی تعداد 22 پژوهشگاه فناوری در وزارت علوم داریم. 8 - رتبه المپیادهای علمی تا پیش از انقلاب ایران در هیچ المپیاد علمی شرکت نکرده است و بعد از انقلاب نیز از سال 1366 (1987) با ورود ایران به المپیادهای علمی تا سال 1396 (2017) 669 مدال کسب شده که با این تعداد مدال ایران جزء ده کشور اول دنیا در المپیادهای علمی محسوب می‌شود. قبل از انقلاب هیچ پارک رشد و علم و فناوری در کشور وجود نداشت/تولید علم در حوزه علوم پزشکی به 75 برابر زمان طاغوت رسیده است @salmanraoofi
۵ 🔆🔆🔆🔆🔆 🔭🔬 انقلاب و فناوری فناوری از دیگر محورهای سی و پنجمین نشست شنبه‌های انقلاب بود که رئیس کمیته علم و نخبگان به آن پرداخت، وی دستاوردهای انقلاب اسلامی در این بخش را این گونه برشمرد: 1 - ساختارهای تولید فناوری شرکت‌های دانش بنیان مولود انقلاب است و قبل از انقلاب هیچگونه ساختاری در این حوزه وجود نداشت. مراکز علم و فناوری و مراکز حمایت از نخبگان مولود انقلاب است و قبل از انقلاب هیچگونه ساختاری در این حوزه وجود نداشت. پارکهای رشد علم و فناوری مولود انقلاب است و قبل از انقلاب هیچ پارک رشد و علم و فناوری در کشور وجود نداشت. قبل از انقلاب به غیر از برخی صنایع دستی و سنتی هیچ فناوری بومی در کشور وجود نداشت و تکنسینهای ما تنها نقشاپراتور تجهیزات خارجی را ایفا می‌کردند در حالیکه تمامی پیشرفتهای فناوری بومی مربوط به بعد از انقلاب است. 2- رتبه‌های جهانی در عرصه‌های فناوری و علوم کاربردی و مهندسی پس از انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای متعدد علمی و فناوری در علوم و رشته‌هایی مانند هسته‌ای، نانو، بیوتکنولوژی، موشکی، سلول‌های بنیادین، هوافضا، داروهای نوترکیب و پزشکی بوده‌ایم که ثابت نمود در صورت اتکا به ظرفیتهای داخلی و مدیریت مناسب آنها، دسترسی به قله‌های علم و فناوری امکان پذیر است، از جمله تولید علم در حوزه علوم پزشکی به 75 برابر زمان طاغوت رسیده است. (اسکوپوس) این پیشرفت در علم پزشکی موجب شده است امید به زندگی که قبل از انقلاب در ایران 54 سال بوده است در سال 2017 به 76 سال رسیده که از این حیث رتبه هفتم جهان را دارا است. طبق گزارش انجمن جهانی اقتصاد، ایران از نظر فارغ التحصیلان STEM شامل چهار حوزه «علوم دانشی، فناوری، مهندسی، ریاضی» در جایگاه پنجم جهان قرار دارد. ایران از کشوری فاقد افتخارات و فاقد نوآوری در قبل انقلاب در حوزه فنی و مهندسی به سومین کشور در تربیت مهندس در سال 2018 دست یافته است. ایران هشتمین کشور دنیا در پرتاب ماهواره است. ایران پنجمین کشور در نانو در سال 2016 است. ایران چهاردهمین کشور در علوم و فیزیکی هسته‌ای در سال 2016 است. ایران پنجمین کشور در مهندسی شیمی و مهندسی انرژی برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015 است. ایران نهمین کشور در مهندسی عمران و مهندسی اقیانوس برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015 است. ایران یازدهمین کشور در مهندسی هوافضا برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015 است. ایران دوازدهمین کشور در مهندسی صنایع برحسب شاخص تولید مقالات در اسکوپوس در 2015 است. صنعت هواپیمایی ایران در رتبه دهم در بین 147 کشور جهان است. ایران در جمع 11 کشور دارای فناوری پرتاب ماهواره قرار دارد. ایران جزو 13 کشور دارنده چرخه کامل سوخت هسته‌ای است که اکتشاف اورانیوم، استخراج، تولید کیک زرد و تبدیل آن به گاز UF6در حوزه تولید سوخت و مجتمع‌های سوخت در آن صورت می‌گیرد. ایران جزو 14 کشوری است که توانایی غنیسازی اورانیوم دارند. ایران رتبه دوم در زمینه پیشرفته‌ترین کشورها در حوزه سلولهای بنیادین را دارا می‌باشد. ایران از نظر تولیدات زیست‌فناوری در رتبه 13 جهان و اول منطقه در سال 2017، قرار دارد. 3 - شرکتهای دانش‌بنیان شرکتهای دانش‌بنیان از صفر شرکت در قبل از انقلاب به 1150 شرکت در سال 1395 رشد داشته است. 4 - مراکز رشد علم و فناوری کشور تعداد مراکز رشد علم و فنآوری کشور از صفر مرکز در قبل انقلاب به 154 مرکز در سال 1393 افزایش یافته است. 5 - پارکهای علم و فناوری کشور تعداد پارکهای علم و فناوری کشور از صفر پارک در قبل از انقلاب به 36 پارک در سال 1393 افزایش داشته است. @salmanraoofi
۶ 🔆🔆🔆🔆🔆 🔭🔬 انقلاب و فناوری 9- توانمندی‌های فنی مهندسی پس از انقلاب اسلامی برخی از دستاوردها و تجربیات بومی در حوزه علوم فنی مهندسی که مستقلا پس از انقلاب اسلامی تولید شده است عبارتند از: الف) دفاعی: پدافند هوایی (طراحی و ساخت سامانه‌های پدافندی برد کوتاه، متوسط و بلند) هوایی (طراحی و ساخت جنگنده، انواع پهپاد، بالگرد و پرنده‌های فوق سبک، الکترونیک هوایی) دریایی (طراحی و ساخت انواع ناو و ناوشکن، انواع زیردریایی، قایق پرنده، شناورهای تندرو و فوق سریع، انواع هواناوها) زمینی (طراحی و ساخت انواع تانک، نفربر، خودروی نظامی، تجهیزات و سلاح‌های انفرادی، انواع مهمات سبک و سنگین) موشکی (طراحی و ساخت انواع موشک‌های زمین به زمین، سامانه‌های، انواع موشک‌های کروز) الکترونیک و رادار (طراحی و ساخت انواع رادار جستجو و ردیاب، سامانه‌های الکترونیکی خاص، طراحی قطعات میکرو الکترونیک) فضای سایبری (مدیریت فضای سایبری، تامین امنیت سایبری، دفاع سایبری) ب) فضایی طراحی و ساخت انواع: ماهواره (مخابراتی، سنجشی، ناوبری در ابعاد و دقت‌های متفاوت) سفینه فضایی حامل ماهواره (سفیر، سیمرغ، ذوالجناح) ایستگاه پرتاب ایستگاه بهره برداری (ثابت و متحرک) ایستگاه هدایت و کنترل ماهواره محموله‌ها (دوربین، ترانسپوندر) آزمایشگاه فضایی (موشک‌های کاوشی) ج) هوایی نگهداری و تعمیر (هواپیماهای مسافربری و پهن پیکر) ساخت قطعات حساس طراحی و ساخت هواپیمای مسافربری (ایران 140، فجر، فائز) فعال سازی طرح پژوهشی هواپیمای جت 150 نفره ساخت موتورهای پیستونی و جت هوایی ساخت سوپرآلیاژ مورد نیاز قطعات هواپیما د) هسته‌ای دستیابی به چرخه کامل سوخت و تولید سوخت با غنای 20 درصد طراحی و ساخت سانتریفیوژهایپیشرفته طراحی و ساخت راکتور و نیروگاه اتمی تولید انواع رادیو داروها پرتودهی محصولات کشاورزی ه) دریایی گشت تحقیقاتی و داده برداری گسترده از خلیج فارس و دریای عمان تدوین اطلس‌های امواج ناشی از باد، انرژیهای تجدید پذیر در دریاهای ایران و اطلس تاریخی خلیج فارس طراحی و ساخت سازه‌های عظیم دریایی طراحی و ساخت شناورهای کوچک و بزرگ ساخت انواع زیر دریایی‌ها و سازه‌های زیر آب تولید هیدروژن و سوخت زیستی از میکروآلگ‌ها طراحی و ساخت انواع اسکله و سکوهای دریایی استخراج معادن، نفت و گاز از دریا طراحی صنایع اقیانوسی و بهره‌گیری از منابع غذایی غیر شیلاتی دریا و) زیستی اصلاح ژنتیکی انواع گیاهان دامی (شبیه سازی، اصلاح ژنتیکی) انسانی (سلول درمانی، درمان ناباروری) تجهیزاتی (فرمانتورها) داروهای نوترکیب (اینترفرون گاما، مونوکلونال) حسگرهای زیستی @salmanraoofi
۷ 🔆🔆🔆🔆🔆 🔭🔬 انقلاب و فناوری ز) سلول‌های بنیادی ح) فناوری نانو نانو مواد و نانو ذرات دارورسانی تجهیزات اندازه گیری (AFM) نانوسکوپ تولبد مواد نانو ساختار موادمرکب نانویی (سبک، ولی مستحکم) فیلتر و غشای نانویی حسگرهای نانویی رتبه چهارم تولید علم نانو درآمد سالانه بالغ بر 400 میلیارد تومان از محصولات نانویی در سال 96 ط) سلامت تجهیزات سلامت و پزشکی پیوند اعضا شیوه‌های درمانی پیشرفته تولید انواع سرم و واکسن تولید انواع دارو و ارائه داروهای بسیار پیشرفته داروهای گیاهی ی) لیزر و اپتیک اپتیک پیشرفته (انواع لنز و شیشه مخصوص، پوشش دهی‌های حساس لیزرهای کم توان تشخیصی لیزرهای پرتوان صنعتی وسایل اندازه گیری لیزری ک) انرژی نفت و گاز (کشف، استخراج، پالایش، ازدیاد برداشت، طراحی و ساخت تجهیزات عمده) برق (طراحی و ساخت نیروگاه، تولید و توزیع برق، ذخیره‌سازی برق، بهره‌برداری) انرژیهای نو (هسته ای، خورشیدی، بادی، زمین گرمایی، پیل سوختی، زیستی و سلولهای خورشیدی) ل) کشاورزی داروها و سرم‌های حیوانی تولیدگونه‌های جدید محصولات کشاورزی مناسب با شرایط محیطی حفظ و تقویت خاک ارتقای بهره وری زمین و آب مبارزه زیستی با آفات م) فناوری اطلاعات و ارتباطات تولید انواع نرم افزار کاربردی و سامانه‌های پیشرفته طراحی و پیاده سازی شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی طراحی و تولید انواع سویچ آنالوگ و دیجیتال رمز و دفاع سایبری پیاده سازی دولت الکترونیک هوش مصنوعی @salmanraoofi
۸ 🔆🔆🔆🔆🔆 🔭🔬 انقلاب و فناوری ن) فناوری نرم تدوین و ارائه اسناد راهبردی پیشرفت در زمینه‌های مختلف تقویت جنبش نرم افزاری و تولید علم توسعه و اجرای الگوهای پیشرفته مدیریت بصیرت افزایی و شناسایی طرحهای دشمن س) آب و فاضلاب سدسازی و مهارآّب شیرین سازی آب انتقال و توزیع آب تصفیه و بازیافت پسابهای صنعتی و شهری اکتشاف و استخراج ژرفابها ع) صنایع و معادن اکتشاف و استخراج معادن طراحی، ساخت و تولید تجهیزات و ماشین آلات سبک و سنگین فرآوری مواد معدنی و تولید محصولات با ارزش فناوریهای افزایش تولید فولاد، سیمان و سایر مواد اصلی توسعه کشور ف) خودروسازی طراحی و ساخت خودرو طراحی و ساخت انواع موتور خودرو طراحی و ساخت قطعات و لوازم یدکی ص) محیط زیست شناسایی و رفع آلودگی بازیافت زباله و مواد مستعمل شناسایی تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و عوامل آن حفاظت از نمونه‌های نادر گیاهی و حیوانی ق) عمران و شهرسازی طرا حی و ساخت انواع شهرها و شهرک‌های جدید طراحی و ساخت انواع سدها طراحی و ساخت انواع جاده، تونل، پل‌های بزرگ و سیلو ساخت کامپوزیت ر) توربین و نیروگاه‌سازی ساخت انواع توربین ژنراتور و نصب نیروگاه‌های بزرگ در داخل و خارج از کشور مبتنی بر آن طراحی و ساخت توربینهای سرچاهی نفت @salmanraoofi
۹ قسمت آخر 🔆🔆🔆🔆🔆 📚 ایران در 2 رشته اقتصاد و مدیریت در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا قرار دارد 📚 رشد 37 برابری علوم اسلامی پس از انقلاب اسلامی فضائلی پیشرفت انقلاب اسلامی در حوزهعلوم انسانی را مورد بررسی قرار داد و دستاوردهای این بخش را این چنین اعلام کرد: 👇👇👇👇👇 بیش از 97% از تولید علم کشور در حوزه علوم انسانی و اجتماعی مربوط به دوران بعد از انقلاب اسلامی است و فقط 3 درصد مربوط به قبل انقلاب است. بر اساس آمار استخراج شده حوزه موضوعی علوم انسانی رشد 37 برابری از نظر تعداد مدارک ثبت شده نسبت به قبل از انقلاب را داشته است. علی رغم عدم ثبت مدارک و مدلهای حوزوی و اسلامی در پایگاههای جهانی؛ اطلاعات تولید علم جمهوری اسلامی ایران در پایگاه کلاریویت آنالتیکز (آی.اس.آی) نشان می‌دهد که سهم ایران از تولید علم علوم انسانی و اجتماعی دنیا از 0.4 درصد در سال 2012 به 0.6 درصد در سال 2017 رسیده است که از رشد 47 درصدی حکایت می‌کند، آخرین اطلاعات در سال 2018 دلالت بر سهم 0.7 درصدی ایران و رشد قابل توجه در این زمینه دارد. در صورت ثبت تمامی مدارک علمی حوزوی، اسلامی و فقهی در حوزه علوم انسانی در پایگاههای جهانی؛ قطعا جمهوری اسلامی ایران در صدر تولید علم علوم انسانی قرار می‌گیرد. از جمهوری اسلامی ایران در مجلات علوم انسانی و اجتماعی بین المللی دنیا در سال 2017 تعداد 3 هزار و 303 مقاله منتشر شده است، این رقم در سال 2012 تعداد یک هزار و 975 مقاله بود که نشان از افزایش تعداد مقالات دارد. در صورتی که سال 2017 را مبنای بررسی سهم کشور از تولید علم در حوزه‌های مختلف قرار دهیم سهم علوم انسانی از کل تولید علم دنیا 1.3 درصد است. میزان توجه به ظرفیتهای علوم انسانی نسبت به قبل انقلاب به میزان قابل توجهی رشد داشته است به طوریکه تعداد نشریات علمی‌ـ‌پژوهشی و نشریات علمی ترویجی یک هزار و 273 است که از این تعداد 702 مجله در گروه علوم انسانی و علوم اجتماعی هستند. تعداد انجمنهای علمی کشور در حوزه علوم انسانی طی سالهای 1380-1393 با روند صعودی مواجه بوده است به طوری‌که از 32 انجمن به 105 انجمن علمی رسیده و در بین علوم دارای بیشترین نرخ رشد در تعداد انجمنها است. در رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال 2018، رتبه‌بندی حوزه علوم انسانی در 14 رشته صورت پذیرفته است که شاهد حضور دانشگاه‌های برتر کشور در 2 رشته اقتصاد و مدیریت در جمع برترین دانشگاه‌های دنیا هستیم. آمار تعداد قطبهای علمی در رشته علوم انسانی و هنر از صفر قطب علمی در قبل انقلاب به 28 قطب علمی تا پایان برنامه پنجم افزایش یافته است. از بی توجهی به مقوله علوم انسانی و عدم ثبت نظریه در قبل انقلاب، بعد از انقلاب اسلامی2500 کرسی ترویجی در حوزه علوم انسانی راه‌اندازی شده و اکنون 41 نظریه درباره علوم انسانی ثبت شده است. از نظر تعداد کتب منتشره در سال در رشته الهیات ایران رتبه دوم جهانی را دارا است. @salmanraoofi
💟 یه تعریف دقیق از علم اصول؟ _____💐__________💐_____ علم پیدا کردن به عناصر عام ومشترک در عملیات استنباط. پس وظیفه علم اصول بحث کردن از عناصر عام است زیرا عناصر عام مختص به یک باب فقهی نیستند و در همه ی باب های فقهی کاربرد دارند. عناصر عام و مشترک را رگِ حیاتی استنباط می گویند و این وجه تسمیه برگرفته از میزان اهمیت و تاثیر گذاری این عناصر می باشد. •┈••✾••┈• @Osolefeghh @salmanraoofi