#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
🔆زمان از نظر ملاصدرا و پروفسور پل دیویس
🔆قسمت سوم
⬅️خلاصه نظر ملاصدرا این است که؛
⬅️ملاصدرا زمان را امر دو قطبی میداند یعنی در فهم زمان عقل به کمک حس و یا حس به کمک عقل میآید و حرکت تفسیر عقل از محسوسات میباشد، از نظر او حرکت عام و فراگیر است یعنی همه جهان در حرکت است هیچ چیزی در جهان بدون حرکت وجود ندارد تا آنجا که وجود را همان حرکت و حرکت داشتن را لازمه هستی میشمارد.
💠 از طرفی دیگر او حرکت در هستی را یک نواخت مستمر و پیوسته میداند نه امر منفصل و مراحل جدا از هم بلکه سراپا یک امتداد واحد است، پس هویت جسم یا زمان و حرکت یک هویت امتداد دار است.
⬅️ علاوه برآن حرکت نه فقط در ظواهر و اعراض رخ میدهد بلکه در ذات و جوهر هو حرکت رخ میدهد بلکه حرکت در اعراض از حرکت در ذات نشات گرفته است و نظریه حرکت جوهری را در این باره ایشان اولین بار مطرح کرد اینکه ذات اشیاء تغییر میکند و دگرگون میشود.
⬅️ قبل از او معتقد بودند که حرکت در اعراض است و ذات ثابت است و موضوع حرکت تا موضوع ثابت نباشد حرکت معنا ندارد ولی ملاصدرا با ابتکار خودش ثابت کرد که عرض تابع ذات است و حرکت در عرض نمیتواند بدون حرکت در ذات اتفاق بیفتد و توانست حرکت در ذات و جوهر را اثبات و قابل قبول کند.
💠در این باره می گوید : " فتبدل المقادیر و الایون والاوضاع یوجب تبدل الوجود الشخصی الجوهری الجسمانی . و هذا هو الحرکه فی الجوهر ، اذ وجود الجوهر جوهر کما ان وجود اعرض عرض."
💠 با قبول حرکت جوهری جهان از درون یک پارچه حرکت و تکاپو و هدفدار میشود و مسئله گم شدن متحرک در حرکت هم به این صورت حل میشود که در حرکت جوهری پدیده نابود نمیشود بلکه رتبه وجودی او تغییر میکند.
⬅️ همچنین ملا صدرا حرکت را تبدیل قوه به فعل مینامد و منشاء حرکت پدیده را همان قوه نهفته در خود پدیده میداند.
⬅️او هر پدیده و کل جهان را دارای قوه میداند ، قوه در نظر او مجموعه استعداد های است که در زمان پیدایش هر پدیده به آن داده شده و پدیده برای بوجود آوردن آن استعداد ها به حرکت واداشته شده و هر چه به پیش میرود از قوای آن پدیده کاسته شده و به فعل هایش افزوده میشود تا اینکه قوایش پایان پذیرد و همه به فعل تبدیل شود و این لحظه لحظه مرگ آن است پس تبدیل قوه به فعل همان عمر پدیده استو عمر هر چیز زمان آن است ،چون دیگر نه قوه ونه حرکتی در کار است.
💠 تبدیل قوه به فعل همان حرکت جوهری یا نتیجه آن است زیرا در حرکت جوهری است که تبدیل قوه به فعل امکان پذیر می گردد و صورت میگیرد .پس هر چیزی که در تغییر و تبدیل و نو شدن و حرکت کردن است نمیتواند ازلی باشد و بی نهایت زمان برآن گذشته باشد ،یعنی بی نهایت تبدیل و تبدل بر آن صورت گرفته باشد زیرا میبینیم که هنوز هست و پایان نیافته است و چون دارد به سوی تبدیل بقیه قوه ها به فعل میرود پس ابدی هم نیست و تبدیل و تبدلها پایانی دارد.
💠ملاصدرا در اینجا مسئله بزرگ حدوث و قدم عالم را نیز حل کرده است ،جهان حادث است و قدیم نیست ؛ زیرا در حال تغییر و تغیر و تبدیل و تبدل است و چنین پدیده ای نمیتواند ازلی باشد و نمیتواند ابدی باشد بلکه حادث است و شروع و پایان دارد.
💠این نکته باید در اینجا اشاره کرد که از نظر ملا صدرا زمان پدیده مستقلی خارج از جهان وجود ندارد، بلکه زمان در نهاد خود جهان نهفته است زمان پس و پیش بودن حرکت های همین جهان و پدیده های آن است.
⬅️هستی موجودات به گونه ای است که آنها را زمانمند می کند همچنان که همین هستی آنها را مکانمند میکند و زمانمند بودن پدیده ها سنخیت آنها و پیوند ذاتی آنها را با زمان، میرساند.
💠این نشان میدهد که زمان از بیرون بر آنها تحمیل نمیشود بلکه خصلتی در درون آنهاست.
#حدوث.
#قدم.
#زمان.
#حرکت_جوهری.
#قدم.
#ملاصدرا.
#پل_دیویس.
@falsafeh_nazari
@salmanraoofi
#فلسفه
#فلسفه_اسلامی
🔆زمان از نظر ملاصدرا و پروفسور پل دیویس
🔆قسمت پایانی.
⬅️به نظریه بیگ بنگ گرچه مبهماتی راه دارد، و تفاوت هایی با فلسفه در مفهوم زمان دارد، اما در اینکه «حرکت عامل پیدایش زمان است» متفق القول اند.
⬅️ملاصدرا به عنوان فرد مسلمان معتقد به نیروی برتر لا اقل حرکتها را به یک محرک کلی منسوب میسازد و نیروی قوی تر از این نیروها را وارد میدان میسازد.
💠به لحاظ عقلی هم هر گونه شکل گیری و تغییر و تحول در چیزی فقط تحت تاثیر یک نیروی برتر قابل قبول است و اگر ابهامی هم پیش بیاید به آن نیروی برتر ارجاع داده میشود ولی اینکه چیزی خود بخود و بدون تاثیر یک نیروی برتر ابتدا جمع شود فشار ببیند صفر شود و یکدست گردد و بعد بخواهد بزرگ شود منفجر شود و پراکنده و گوناگون گردد قابل قبول نیست(آنگونه که ماتریالیست ها ادعا میکنند).
💠یکی از دلایل طرفداران نظریه بیگ بنگ دور شدن کرات و کهکشان ها از یکدیگر بوده است پس چنین نتیجه گرفته اند که اگر این حرکتها معکوس شود و از نظر زمانی به عقب برگردیم به یک نقطه شروع میرسیم که در آن نقطه همه چیز در هم ادغام شده است (فارغ از دلایلی مانند پیکان ترمودینامیکی زمان و دلایل از کوانتوم مکانیک و نتایج نسبیت عام اینشتین).
💠پروفسور پل دیویس فیزیکدان انگلیسی این حالت را بشکل یک مخروط و آن نطقه را به راس مخروط تشبیه کرده که گستردگی قاعده مخروط در راس مخروط بهم میرسد و تمام میشود و به صفر میگراید(حالت تکینگی که مرز فیزیکی جهان است).
⬅️منابع:
۱.استیون هاوکینگ ، تاریخچه زمان ،ترجمه محمد رضا محبوب ، انتشارات انتشار ، چاپ دوم 1369.
۲.پروفسور پل دیویس ، آنگاه که زمان شده است ، به نقل از علی اندیشه.
۳.پروفسور پل دیویس ، خدا و فیزیک مدرن ،ترجمه از علی اندیشه انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی 1372 .
۴.شهید استاد مرتضی مطهری ، حرکت و زمان در فلسفه اسلامی در سهای اسفار . ج ۳ انتشارات صدرا.
۵.تحریر الاسفار للمولی صدرالدین شیرازی المجلد الثانی الطبعه الاولی الناشر منشورات المرکز العالمی للدراسات الاسلامیه.
#زمان.
#ملاصدرا.
#حرکت_جوهری.
#حدوث.
#پل_دیویس.
@falsafeh_nazari
@salmanraoofi
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
🔶پس از انتقاد از بیانات استاد علیدوست در نشست " جستاری در روایات طبی"، ایشان با نوشتن یادداشتی کوتاه بر وجود نظام سلامت و تغذیه در اسلام تاکید ورزیدند و ورود در این عرصه را کار مجتهدین دانستند.
🔶پیشتر مدیر موسسه فقه الطب به انتقاد از اظهارات ایشان پرداخت وبیانات ایشان را تنها کلیاتی دانست که نمی تواند راهگشای روش شناسی اجتهاد در عرصه طب باشد، این نحوه کلی گویی در یادداشت اخیرشان نیز کاملا مشهود می باشد.
🆔 @feghahat
هدایت شده از بیداری ملت
🔻دادستان کل کشور: مصمم هستیم گلوی مفسدان را بفشاریم/ چرا مطالبه ایجاد شبکه ملی اطلاعات بر زمین مانده است
منتطری در نشست سراسری دادستان های مراکز استانها:
🔹کسانی که در مخیله خود میپرورانند که بخواهند وارد مسایل فساد شوند، بدانند که قوه قضاییه گلوی آنها را خواهد گرفت.
🔹شما مدعی العموم هستید و وظیفه حفظ حقوق مردم را دارید و در پیشگاه خدا و خلق خدا مسئولید.
🔹امروز شاهدیم روابط خانمان برانداز جنسی در این شبکه ها ترویجمی شود حتی آموزشهای خطرناک را به مردم یاد می دهند و اگر می گوییم مسئولین کاری کنند که این بلایا دامن جامعه را نگیرد آن وقت درست است که ما را تمسخر کنید؟
🔹بگویید فیلترینگ به تاریخ پیوست؟ عزیزان ما به تاریخ می پیوندیم اما بستن راه شر و راه فساد به تاریخ نمیپیوندد.
🔹ما از این شعارهای فیلترینگ و این چیزها هم نمیترسیم و پا هم پیش نمیکشیم و نمیگذاریم دشمن از ما سواستفاده کند.
🔹چرا شبکه ملی اطلاعات راه اندازی نشده است؟ مطالبه من از وزارت ارتباطات این است که چرا مصوبات شورای عالی فضای مجازی را اجرا نمیکنید؟
🔹اگر بگویید اجرا کرده ایم که اینگونه نیست و ما و شما می دانیم که اجرا نشده است و رییس جمهور هم در جلسه دستور دادند که بررسی کنید چرا اجرا نشده است.
🔹همه اینها نشان میدهد اراده جدی برای راه اندازی شبکه ملی و پیام رسانهای داخلی و استفاده از توانمندی های داخلی وجود ندارد.
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
هدایت شده از دروس «خارج اصول»
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹مرحوم امام(قده):
تا غربزده ها هستند این مملکت استقلال پیدا نمیکند..
#نشر_حداکثری
@halaqat3_qomi
هدایت شده از آیت الله اراکی
🔻آیت الله اراکی عضو هیئت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:
💠 لزوم تحول در متون درسی حوزه/رویه کنونی طلبه را بیانگیزه و مأیوس میکند
🔹وضع حوزه کنونی چه از لحاظ پیشرفت مبانی علمی، چه از نظر اقتضائات و نیاز روز، و چه از لحاظ کمبود وقت برای یک طلبه، باید تغییر کند.
🔸بسیاری از مباحث به تدریج از دور خارج میشوند و به اصول موضوعه یا مسلّمات یا بدیهیات یا امور واضحة البطلان تبدیل میشوند. پیشرفت هر علمی خواه ناخواه این اقتضائات را دارد. وقت طلبه نباید صرف همه این مسائل شود.
🔹امروزه وقت طلبه صرف خواندن معالم، اصول فقه، رسائل و کفایتین میشود و بعد از خواندن این همه کتب اصولی، وقتی به درس خارج میرسد گنگ به تمام معناست و مطالب درس خارج برای او کاملا نامفهوم است.
🔸این مسئله بخاطر این است که درس خارج درس پیشرفتهای است که اساتید خارج، آخرین نظرات را در درس خارج عرضه میکنند. اما در درس سطح آخرین نظرات بر طلبه عرضه نشده بلکه نظرات پنجاه یا صد سال پیش عرضه میشود. این یک فاصله بسیار عمیقی است که بین این دو مرحله وجود دارد.
🔹این فاصله طلبه را خُرد میکند، ضرر دارد، استعداد او را میکشد و بعضیها را مایوس میکند.
🔻کانال رسمی آیت الله اراکی
@ayatollah_araki
هدایت شده از تبلیغات عنتر نشنال
فقه علوی .pdf
1.97M
#تاریخ
#فقه
#تشیع_فقاهتی...
بررسی نظریه تشیع فقاهتی در عصر #صادقین.
فقه #علوی و #جعفری استمرار فقه نبوی.
نویسنده:
حجت الاسلام دکتر محمدجواد یاوری
@ahlolbit
@salmanraoofi
هدایت شده از خبر حوزه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 روایت ویدئویی از همایش کتاب سال حوزه
@khabarehowzeh
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔻تا ۲۵ بهمن ماه؛
🔔پذیرش طلاب برای هشتمین دوره "فقهالقضا" آغاز شد
حوزه/ مدیر مرکز آموزشهای تخصصی فقه، وابسته به مدرسه علمیه ولی عصر (عج) تحت اشراف آیت الله آملی لاریجانی، از آغاز پذیرش طلاب سطح دو در هشتمین دوره "فقه القضا" خبر داد.
شرایط پذیرش:👇
http://hawzahnews.com/detail/News/476832
➕ @HawzahNews | خبرگزاریحوزه
هدایت شده از آتـش به اِخـتـیـاران
🔴غربگراها فرهنگ سگبازی را به مدارس کشاندند
در تهران به بهانه آموزش خلاق #سگ را به سر کلاس می برند و با آن عکس دسته جمعی میگیرند و سپس در اینستاگرام منتشر میکنند.
جناب بطحایی لطفا پاسخگو باشید!
"سیدعلی موسوی"
🖊آتش به اختیاران🖊
➯ eitaa.com/joinchat/2984968192Cb7a3b61c06
هدایت شده از سلمان رئوفی
باسمه تعالی
🔆بحث آداب الصلاه استاد امینی نژاد
🔆شنبه ها بعد از نماز ظهر
🔆مدرسه امام کاظم علیه السلام (ساختمان سمت چپ، مدرس شماره ۷)
@salmanraoofi
4_5931705235729810556.m4a
14.48M
🔆نقد سخنان آیت الله محقق داماد در نشست «جستاری در روایات طبی در پرتو ملاحظات فقهی اصولی»
🔆ناقد دکتر سید سعید اسماعیلی، پزشک و محقق در علوم اسلامی
@Rejal_science
@salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🔰 طرح| رهبرانقلاب: شيخ نجاشى، صاحب كتاب فهرست معروف نجاشى كه به اسم #نجاشى معروف است، از بزرگان قرن پنجم و معاصر #شيخ_طوسى و شاگرد #شيخ_مفيد و در حقيقت امام درجهى يك علم رجال، در بين سلسلهى علماى رجالى شيعه است. مثل #شيخ_نجاشى، هيچ كس ديگر را نداريم؛ حتى ايشان از شيخ طوسى هم از لحاظ تبحّر رجالى بالاتر است. ۷۶/۴/۲۲
🏴 ۱۸ جمادی الاولی ۴۵۰ق درگذشت احمد بن علی نجاشی
💻 @Khamenei_ir
هدایت شده از محمدتقی اکبرنژاد
✳️نشست صمیمی طلاب با مدير حوزه های علمیه
🔹نشست صميمی مدیر محترم حوزههای علمیه كشور حضرت آيت الله اعرافی با طلاب و روحانيون حوزه علمیه قم در روز چهارشنبه 10 بهمن ماه 1397 رأس ساعت 19 در سالن اجتماعات مدرسه فیضیه برگزار خواهد شد.
🆔 @feghahat
هدایت شده از بیداری ملت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ به جهنّم سلام کنید!
🔹به طور خلاصه در این ویدئو ببینید که چگونه FATF، #پالرمو و CFT، باعث تسلط آمریکا بر شبکه مالی داخلی ایران شده و از آن طریق، نه تنها تحریمها داخلی و شدیدتر میشود، بلکه همه راههای دور زدن تحریم هم بسته خواهد شد.
🔸از همه اینها مهمتر اینکه، امریکا بعد از اینکه بر شبکه مالی داخلی کشور مسلط شد، میتواند با استفاه از آن صنایع #موشکی و در واقع بسیاری از صنایع کشور را متوقف کند و این یعنی فاجعه امنیتی و اقتصادی!
🔹جالب است بدانید که رئیس فعلیِ #FATF، دستیار معاون خزانهداری آمریکاست. جایی که به اتاق #جنگ_اقتصادی آمریکا علیه ایران معروف شده است.
#استاد_مصطفی_خوشچشم
✍بیداری ملت
🔴به کمپین #بیداری_ملت بپیوندید👇
http://eitaa.com/joinchat/963837952Cb758f6bd13
#بانوان
🔆عنوان نشریه: درباره سند آموزشی۲۰۳۰
132 صفحه
قیمت: 120,000 ریـــال
🔆اهداف توسعه پایدار در سال 2015 به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید و مقرر است تا سال 2030 مورد توجه کشورهای عضو سازمان ملل قرار گیرد. این سند دارای 17 هدف اصلی است که اسناد و بیانیه مرتبط با هدف آن با عنوان سند آموزشی 2030 در سال جاری مورد توجه افکار عمومی و جامعه کارشناسی و سیاستگذاری در کشور واقع شد و موافقتها و مخالفتهایی نسبت به آن شکل گرفت.
فارغ از محتوای اسناد بینالمللی، جامعه نخبگی، کارشناسی و سیاستگذار جمهوری اسلامی ایران هنوز در نسبت با نظام جهانی دارای الگوی واحد نیست و در حالت کلی ما با سه رویکرد روبرو هستیم. برخی قائل به پذیرش اسناد بینالمللی هستند و معتقدند این اسناد قابلیت بومیسازی در فضای داخل را دارند. برخی به دلیل مغایرت روح حاکم بر اسناد، معتقدند به هیچ وجه نمیتوان آنها را پذیرفت و البته دیدگاه سومی به دیپلماسی فعال در این عرصه معتقد است و تنها امکان پذیرش اسناد را همکاری فعال نظام دیپلماسی و کارشناسی کشور بر تاثیرگذاری بر اسناد میداند.
شماره ۵۳ و ۵۴ نشریه حورا به این منظور به رشته تحریر و طبع در آمده تا به بررسی محتوایی سند آموزشی 2030 با تمرکز بر مباحث جنسیتی آن و با نگاهی کلانتر به مسئله مواجهه با اسناد بینالمللی بپردازد.
خرید کتابها با روشهای ذیل :
حضوری:
قم: بلوار الغدیر، کوچه 10، شماره 5
تهران: بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجتدوست، شماره 56
تلفنی:
قم: مستقیم 32144664(025)
تهران88983944(021)
اینترنتی از طریق لینک
https://wrc.ir/shop/home
@salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروز اقدام انقلابی امام
🏴درپی اهانت به حضرت زهرا
💠امام خمینی
‼️آقای محمد هاشمی رفسنجانی، مدیر عامل صدا و سیمای جمهوری اسلامی، با کمال تأسف روز گذشته (سالروز ولادت حضرت زهرا) از صدای جمهوری اسلامی مطلبی در مورد الگوی زن پخش گردید که انسان شرم دارد بازگو کند، فردی که این مطلب را پخش کرده است تعزیر و اخراج گردد و دست اندرکاران آن تعزیر شوند. در صورتیکه ثابت شود قصد توهین در کار بوده است، بلاشک فرد توهین کننده محکوم به اعدام است. اگر بار دیگر از اینگونه قضایا تکرار گردد، موجب مجازات شدید مسئولین بالای صدا و سیما خواهد شد. البته در تمامی زمینهها قوه قضاییه اقدام مینماید! ۶۷/۱۱/۹
⚠️توجه؛
‼️در ۶۷/۱۱/۸ بمناسبت ولادت حضرت زهرا، در رادیو از مردم پرسیدند چرا حضرت زهرا الگوی مناسبی برای زنان است؟ خانمی گفت ایشان الگوی من نیست الگوی من اوشین است، که این اتفاق موجب ناراحتی و دستور انقلابی امام شد، با پیگیری آیةالله موسوی اردبیلی رئیس قوه قضائیه معلوم شد که این اقدام سهوا بوده و خواستار عفو آنها از امام شد امام نیز در تاریخ ۶۷/۱۱/۱۲ آنها را عفو نمود! صحیفه نور ۲۱/۲۵۱
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔔جشنواره «امین»؛ آماده دریافت آثار فرهنگی و هنری بانوان طلبه
http://hawzahnews.com/detail/News/476907
🔔 امکان دریافت نمونه سوالات آزمون ورودی جامعه الزهرا
نمونه سوالات سالهای پیش آزمون ورودی جامعهالزهرا (س) از طریق سامانه فروشگاه الکترونیک کتاب جامعه الزهرا (س) قابل دریافت شد.
http://hawzahnews.com/detail/News/476502
#بانوان
🔆کتاب: اسداء الرغاب، 368 صفحه، 270,000 ریـــال
کتاب را به جرأت می توان یکی از بهترین تألیفات فقیهان امامی درباره حجاب و لزوم پوشش بر بانوان دانست. از ویژگیهای منحصر به فرد این کتاب علاوه بر نبوغ فقهی نویسنده و تتبع تحسین برانگیز آن، تسلط فوق العاده نویسنده به اشعار و ادبیات عرب است.
تحولات اجتماعی سدة اخیر که در جهان تسنن از اوایل قرن بیستم و در کشور ما از جنبش مشروطه بروز بیشتری یافت، زمینهای فراهم نمود تا در فضای روشنفکری و نخبگانی مباحثاتی در موافقت یا مخالفت با اصل حجاب و یا حدود شرعی آن مطرح شود. این مباحثات سبب شد که متون مستقلی دربارة حجاب شرعی در جهان تسنن و تشیع نگارش یابد.
آیت الله سید محمدباقر رضوی کشمیری لکنهوی یکی از اولین فقهای شیعی است که به نگارش اثر فقهی مستقل و تفصیلی در موضوع حجاب پرداخته است.
این اثر که در سال 1347 قمری نگارش یافته مشتمل بر مباحث فقهی پرمایه و گرانسنگی است که توانسته است نظر مدرسان خارج فقه حوزه را به خود معطوف نماید و به این دروس غنا و رونق بخشد.
استدلالهای این کتاب، گرچه در مباحثی از جمله وجوب ستر وجه به چالش کشیده میشود اما سطح علمی مباحث به گونهای است که فقها را به اذعان خبرویت نویسنده وا میدارد؛ بهگونهای که نمیتوان استدلالهای وی را نادیده گرفت و از کنار آن به سادگی و بدون نیاز به بحث تفصیلی گذشت.
🔆خرید کتاب:
حضوری:
قم: بلوار الغدیر، کوچه 10، شماره 5
تهران: بلوار کشاورز، خیابان نادری، کوچه حجتدوست، شماره 56
تلفنی:
قم: 32144664(025)
تهران: 88983944(021)
💻 اینترنتی
🔻🔻🔻
https://wrc.ir/shop/home
@salmanraoofi
#بانوان
💽 مجموعه درس گفتار
💶 قیمت: 150,000 ریـــال
این مجموعه حاوی یکصد جلسه آموزشی است که با بهره گیری از اساتید برتر و بصورت صوتی- تصویری تلاش دارد مروری عالمانه بر مهمترین سر فصل های حوزه مطالعات جنسیتی داشته باشد.
پک های آموزشی در قالب 8 لوح فشرده با عناوین مسئله شناسی مباحث زنان، مبانی حاکم بر تحلیل مباحث زنان، اصول حاکم بر نظام شخصیت زن در اسلام،فلسفه حقوق زن در اسلام،بررسی شبهات حقوقی زنان،بررسی شبهات حقوقی طلاق، مناسبات حقوقی خانواده و دولت، تحولات جمعیتی در ایران(مسئله شناسی جمعیت)،غرب شناسی، مسئله شناسی الهیات جنسیتی، عدالت جنسیتی، فمینیسم، تحلیل فمینیسم اسلامی،روابط دختر و پسر، حجاب(سیاستگذاری فرهنگی در باب حجاب)، زن و سینما، خانواده و رسانه های جدید، اقتصاد و خانواده، اشتغال زنان، جنسیت و زبان قرآن، خانواده و نظام تربیت رسمی قابل ارائه به کلیه دانش پژوهان می باشد.
@salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی این کانال برای اعلام کرسیهای آزاد اندیشی در حوزه است. https://eitaa.com/corsigom بنده
✍ #گزارش_علمی
گزارشی از نشست علمی «دلالتهای تربیتی فلسفه زیباشناسی» در قم👇
hawzahnews.com/detail/News/476982