eitaa logo
سلمان رئوفی
5.4هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔆هم اندیشی #فقه_نظام ساز 🔆با حضور اساتید معظم #رشاد، #مبلغی و #حاج_ابوالقاسم ۹ اسفند ۹۷ 🔆تهران @salmanraoofi
🔰سخنرانی آیت‌الله میرباقری با عنوان «نگاهی به گذشته و آینده انقلاب اسلامی» ⏲ زمان: پنج‌شنبه، ۹ اسفندماه ۹۷، ساعت ۱۴:۳۰ الی ۱۷ 🏢 مکان: قم، چهارراه شهدا، ابتدای خیابان معلم، پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، طبقه ۴ 🎴 حضور برای ‌عموم ‌آزاد است.
⚪️ جلسات الگوی اسلامی_ایرانی پیشرفت 🔵 جلسه بازخوانی و تحلیل و بررسی متن 🔴 با حضور حجت الاسلام و المسلمین 🔘 زمان: پنج شنبه ها ساعت 8 تا 9 صبح ☑️ مکان: مؤسسه فرهنگ و تمدن توحیدی https://eitaa.com/Kalam_Enghelabi .
هدایت شده از سلمان رئوفی
5.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
باسمه تعالی آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه، آیت الله اعرافی مدیر محترم حوزه های علمیه، مراجع معظم تقلید چند طلبه باید مورد هتک حرمت یا ضرب و شتم قرار بگیرند و چند طلبه باید بمیرند تا حضرات مسئول به این مسائل رسیدگی حقوقی و قضایی کنند طلاب حوزه خواهان رسیدگی قضایی و دادگاهی کردن عوامل ماجرا برای این هتک حرمت به دلیل امر به معروف هستند و السلام سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۸ @salmanraoofi 🔴 عوامل را شناسایی کنید این فیلم را عوامل ای به اسم در داخل تهیه کرده اند که با صحنه سازی قصد تشویش اذهان عمومی علیه یک روحانی را دارند. یک هموطن روحانی در خیابان در حال تردد است که یکی از عوامل داخلی مرتبط با مسیح علینژاد جلوی ایشان کشف حجاب میکند و با راه اندازی سروصدا و هجوم دیگر عوامل تهیه کننده فیلم به روحانی حاضر در صحنه متعرض میشوند و مردم را هم تحریک میکنند که این روحانی ،زن کشف حجاب کننده را کتک زده است عوامل تهیه کننده صورت خود را پوشانده اند که نشان دهنده یک کار تیمی و از قبل برنامه ریزی شده میباشد. انتظار اینست دستگاه های امنیتی پیگیری جدی برای شناسایی و برخورد با عوامل تهیه کننده فیلم و متعرض با این روحانی مظلوم داشته باشند تا اندک منحرفان جامعه مان بدانند این زن بدکاره یعنی مسیح علی نژاد که اخیرا مبالغ هنگفتی را هم از آمریکا دریافت کرده برایشان هزینه خواهد داشت. طلاب و امت حزب الله منتظر تو دهنی شما به این معرکه گیران نمک به حرام هستند...
سلمان رئوفی
باسمه تعالی آیت الله آملی لاریجانی ریاست محترم قوه قضائیه، آیت الله اعرافی مدیر محترم حوزه های علمی
باسمه تعالی دفعه قبل کانال بحوث توانست با پیگیری قضیه شهید تولایی در مشهد به نتایج خوبی برسد 🔻🔻🔻🔻🔻 https://eitaa.com/salmanraoofi/2028 https://eitaa.com/salmanraoofi/2118 این بار با حمایت اعضای کانال و طلاب بزرگوار به نتیجه بهتری می رسیم ان شاء الله و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۱۰ @salmanraoofi عوامل را شناسایی و محاکمه کنید https://eitaa.com/salmanraoofi/5063
باسمه تعالی یادداشت دوم رسیده از اعضای کانال با هشتک به زودی منتشر می شود بزرگواران لطفا ۱. هشتکهای مناسب را خودشان در بالای نوشته بنویسند و هشتک را اول قرار دهند مثلا و ... ۲. برای بهتر خوانده شدن و مورد توجه قرار گرفتن به تکه های نوشته فواصل لازم را بدهند ۳. با تزیین لازم نوشته بهتر دیده می شود لطفا این تزیین (🔆) که مخصوص کانال بحوث است استفاده شود متشکر از مشارکت شما @salmanraoofi
آسیب‌شناسی کتب درسی حوزه علمیه؛ با نگاهی به سطوح شش‌گانه چالش ذهنی 🔻🔻🔻🔻🔻 🔆 همواره تربیت فکری طلاب در حوزه علمیه یکی از دغدغه‌های اصلی بزرگان به ویژه مراجع عظام تقلید اعلی الله مقامهم بوده و هست و اساتید معظم و مسوولین متعهد به فکر رفع موانع این هدف مقدس بوده و هستند. 🔆با نگاهی به روند پی به جایگاه ویژه «چالش‌های ذهنی-علمی» در این فرایند می‌بریم به گونه‌ای که تربیت ذهنی هم‌چون تربیت جسمی بدون وجود چالش‌های متناسب با ذهن و روح فرد یادگیرنده حاصل نمی‌شود تاکید اساتید مبرز بر نقض و ابرام و یا تشبیه محفل درس بی‌اشکال و جواب به «مجلس روضه» توسط امام خمینی قدس سره در همین الگو تعریف می‌شود. 🔆بنابراین در اهمیت و ضرورت در روند تدریس و تحصیل شکی نیست اما نگاهی دقیق‌تر به این مقوله ما را به تحصیلی باکیفیت و پر بازده ره‌نمون می‌کند. توضیح این‌که چالش ذهنی تحصیلی را با یک نگاه می‌توان به شش سطح تقسیم کرد و یک طلبه با آغاز مرحله اول می‌بایست با راه‌نمایی استاد و برخی عوامل دیگر به مراحل عالی این چالش برسد: ◀️سطح اول: چالش لفظی ◀️سطح دوم: چالش محتوایی ◀️سطح سوم: چالش مبنایی ◀️سطح چهارم: چالش مکتبی ◀️سطح پنجم: چالش علمی ◀️سطح ششم: چالش فراعلمی 🔆سطح اول این مسیر؛ نازل‌ترین سطح آن است که طلبه در آن با الفاظ و عبارات و ضمائر و اسامی اشاره مواجه می‌شود و آن را حل می‌کند و به مرحله دوم یعنی می‌رسد و در این مرحله به محتوا به عنوان عنصری مستقل و گزاره‌ای علمی می‌نگرد که فارغ از صحت مبانی و پشتوانه‌های نظری آن می‌تواند درست یا غلط باشد. طلبه در این مرحله طبق ادبیات رایج حوزوی به می‌پردازد. 🔆در ادامه طلبه خوش استعداد در صورت وجود شرایط دیگر وارد مرحله جدیدی می‌شود که همان بررسی‌ها و است به این معنا که فرد محصل از لایه بنائات مصنف می‌گذرد و پایه‌های نظری که سایر مطالب و مسائل بر اساس آن شکل می‌گیرند را به چالش می‌کشد. این مرحله در ادبیات حوزوی به شناخته می‌شود. 🔆سه مرحله سابق در دروس حوزوی کم و بیش وجود دارد و درس و بحث‌های گرم تا حدی از آن برخوردارند اما معمولا بهترین دروس سطح یا بسیاری از دروس خارج نیز از این مرحله تجاوز نمی‌کنند در صورتی که بسیاری از مبانی و بنائات با دیدی کلان در مکاتب فکری اساطین علم تعریف می‌شوند و اگر اندیشمندان برجسته دیده نشود جایگاه مبانی و بنائات یا غلط فهم می‌شود یا لااقل به طور کامل فهم نمی‌شود و زوایای آن گنگ می‌ماند. 🔆تا این سطح از چالش علمی؛ ما درون دایره و نه علم محض قرار داشتیم به طور مثال کسی که با محور کفایه این چالش را شروع می‌کند تا این مرحله در نهایت به مکتب فکری مرحوم آخوند که یکی از اصولیون است می‌رسد اما طبیعتا ما نمی‌خواهیم در این دایره بمانیم در نتیجه باید مکتب و مبنا و بنای آخوند را در علم اصول ببینیم و آن را به چالش بکشیم اما البته چالش علمی طلبه به این مرحله ختم نمی‌شود و در مرحله بعد پس از تسلط بر چارچوب و محتوای علم باید علم خود را به دیگر علوم مرتبط پیوند بزند و در نهایت به برسد و به درجه برسد. البته این مرحله منحصر در علوم مرسوم حوزوی نیست و نباید باشد به طور مثال یک اصولی مبرز پس از تسلط بر مبانی بومی و استحکام عقیدتی می‌بایست با نظریات جدید حوزه زبان‌شناسی که امروز به یک علم مستقل و پربسامد تبدیل شده نگاه کند. 🔆شکی نیست که این مسیر؛ مسیری طولانی است که مجموعه‌ای از عوامل باید به محصل علم یاری برسانند و موانع را بردارند تا طلبه مستعد بتواند لحظه به لحظه به مرزهای علم نزدیک شده و مدققانه و شجاعانه کند اما با نگاهی به رویه فعلی حوزه می‌بینیم که یکی از موانع اساسی امروز خشک‌فهمی‌ها و جمودهایی است که مانع پیش‌رفت علمی حوزه‌اند. کسانی که با کج‌اندیشی و را مزیت می‌بینند و نمی‌دانند؛ یا می‌دانند و اغراضی دارند؛ که با این جمود خود طلبه متوسط را در مرحله ابتدایی رشد علمی متوقف؛ و رشد علمی طلاب مستعد را کند می‌کنند به گونه‌ای که این سرمایه‌های ارزشمند اسلام معمولا نمی‌توانند به سطوح بالاتر برسند و برخی پیش از رسیدن به منظومه علمی ذبح می‌شوند و برخی دیگر به مطالعات فرارشته‌ای حتی فکر هم نمی‌توانند بکنند. 🔆با این نگاه مسؤولین محترم حوزه علمیه قم که سال‌هاست پرونده تحول کتب درسی را در دست دارند و مسؤول اصلی رفع این مانع اساسی هستند مسؤولیت مضاعفی دارند که امیدواریم با عنایت و اهتمامی ویژه‌تر این مانع را بیش از پیش بردارند. محمدعلی افضلی سطح ۳ حوزه @salmanraoofi
20.43M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔆متاسفانه حوزه های علمیه آنطور که باید تبلیغات مناسبی برای ایجاد جریان لازم برای جذب افراد مستعد به حوزه ندارند این کار زیبا از حوزه علمیه امام صادق علیه السلام #آبادان ، علاوه بر آشنایی با حوزه آشنایی کوتاه با حوزه علمیه امام صادق ع آبادان است @salmanraoofi
#فقه #علوم_انسانی_اسلامی 💢جایگاه‌شناسی #فقه در منظومه #علوم_اسلامی 📌آیت‌الله ابوالقاسم علیدوست، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در نشست اول از سلسله نشست‌های علمی ظرفیت‌شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید، گفت: وقتی ظرفیت‌شناسی فقه گفته می‌شود، یعنی فقه ما این ظرفیت را دارد که با مسائل نوپدید و مستحدثه مواجهه موفق داشته باشد. مواجهه باید موفق باشد، زیرا صرف مواجهه و پاسخ دادن بدون این که حکایت از یک سیستم یا نظم داشته و یا کارآمد باشد، منظور نیست، بلکه مواجهه کارآمد و موفق مورد نظر است. ادامه گفتار👇👇👇 @salmanraoofi
💢جایگاه‌شناسی در منظومه 📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، آیت الله ابوالقاسم عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در نشست اول از سلسله نشست‌های علمی ظرفیت شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید، با موضوع «جایگاه شناسی فقه در منظومه علوم اسلامی» که روز دوشنبه ۶ اسفند در مدرسه حقانی برگزار شد، با اشاره به روایتی از (ع) اظهار داشت: به تعبیر حضرت، اگر یک حدیث درباره حلال و حرام که از شخصى راستگو فرا بگیرید، بهتر از دنیا و زر و سیم‌هاى آن است. 🔹 استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به عنوان ظرفیت شناسی فقه در مواجهه با مسائل نوپدید بیان کرد: در رابطه با این نشست که به جایگاه شناسی فقه در علوم اسلامی اختصاص یافته است، مقاله‌ای راجع به ظرفیت‌ شناسی فقه نوشته‌ام که مسلما برای کسانی که به تدریج وارد دروس فقه می‌شوند و قصد تلاش در این زمینه را دارند، می‌تواند با ایجاد یک گفتمان، رویکرد و نگاه همراه باشد. 🔹 وی با بیان اینکه در عنوان عام نشست، یک پیش انگاره و پیش فرض مسلم گرفته شده است که فقه ما از ظرفیت برخوردار است، گفت: وقتی ظرفیت‌شناسی فقه گفته می‌شود، یعنی فقه ما این ظرفیت را دارد که با مسائل نوپدید و مستحدثه مواجهه موفق داشته باشد. 🔹 آیت الله علیدوست ادامه داد: مواجهه باید موفق باشد، زیرا صرف مواجهه و پاسخ دادن بدون این که حکایت از یک سیستم یا نظم داشته یا کارآمد باشد، منظور نیست، بلکه مواجهه کارآمد و موفق مورد نظر است. 🔹 وی در ادامه به معنای فقه و ضرورت تأمل بر آن اشاره و مطرح کرد: زمانی که جایگاه شناسی فقه گفته می‌شود، منظور از جایگاه شناسی، موقعیت فقه و منظور از منظومه علوم اسلامی این است که فقه در مجموعه علوم یعنی کلام، تفسیر، اصول فقه، تاریخ و ادبیات چه جایگاهی دارد، اما منظور از کلمه فقه باید مقداری توضیح داده شود. 🔹 استاد درس خارج حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه خیلی اوقات در نصوص دینی ما، فقه به معنای فهم با عنایت و تدبر به کار می‌رود، گفت: دو معنا برای فهم وجود دارد؛ فهم با تدبر و بدون تدبر. 🔹 وی ادامه داد: ممکن است کسی نظر یک مجتهد یا روایتی را حفظ کند که این فهم است، اما فقه نیست و اگر روایت یا فتوایی را با تدبر فهمید، مثل اینکه به دنبال سند آن رفت یا روایت را تحلیل و تدبر کرد، فقه می‌شود، بنابراین به هر فهمنده‌ای فقیه اطلاق نمی‌شود، بلکه به کسی که با تدبر و اندیشه به مطلبی دست پیدا کند، فقیه گفته می‌شود. 🔹 آیت الله علیدوست با اشاره به آیه ۱۲۲ سوره توبه بیان کرد: ما در آیات و روایات به فقه [به معنای عام] یعنی فهم با تدبر دعوت شده‌ایم، در سوره توبه هم لیفهموا گفته نشده، بلکه «لیتفقهوا فی الدین» آمده است، در روایات نیز تعبیر فقیه به معنای فهم با تأمل زیاد به کار رفته است و سیلی از روایات وجود دارد که ما را نه فقط به فهم بلکه به فقه دعوت می‌کند. 🔹 وی اضافه کرد: در معنای دوم فقه، یک دانش در مقابل اصول فقه، شیمی، فیزیک و ریاضیات است که علم فقه مورد نظر است، گاهی هم لفظ علم آورده نمی‌شود، مانند اینکه گاهی علم نحو و گاهی نحو گفته می‌شود، اما مراد دانش است. 🔹 استاد درس خارج حوزه علمیه قم افزود: این جایگاه شناسی فقه در منظومه علوم اسلامی می‌تواند به معنای این دانش باشد که معمولا از خواندن شرح لمعه یا کتابی کنار آن آغاز می‌شود. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi
💢اسلام و حکومت دینی مانع پیشرفت‌های نوین نیست/ حوزه پاسخگوی شبهات باشد 📌آیت‌الله محمدمهدی شب زنده‌دار، در تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب گفت: 🔹یکی از انتظارات رهبر انقلاب از جوانان، پاسخگویی عالمانه به شبهات است. ایشان فرمودند که طلاب و فضلای جوان باید روشنگری کرده و با استدلال و بدون ایجاد چالش و بدون آنکه بی احترامی شود قلم بزنند، سخنرانی کنند و شبهاتی مانند این که برای برخی مسائل به آیه «لَا إِكْرَاهَ فِي الدِّينِ» تمسک می‌شود را پاسخ دهند. 🔹یک توهم در عده‌ای از کسانی که اطلاع درستی از اسلام ندارند وجود دارد که گمان می‌کنند روحانیت و اسلام با پیشرفت‌های نوین مخالف است. 🔹اگر بر مدیریت فضاهای مجازی تأکید می‌شود بدان معنا نیست که با اصل این امور و استفاده صحیح از آن مخالفت وجود دارد؛ نمی‌توان گفت چون پیشرفت بوجود آمده هرگونه امر باطل، منکرات و مخالف اخلاق باید در دسترس همگان باشد. ادامه گفتار👇👇👇 @salmanraoofi
🔅🔅🔅 📌 عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به تبلیغات سوء دشمن گفت: اسلام، انقلاب و حوزه مانع پیشرفت نیستند و مخالفتی ندارند و تبلیغات در این زمینه دروغ است. 🌿🌿🌿 📝 به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح، ✳ آیت الله محمد مهدی شب زنده دار عضو فقهای شورای نگهبان در پنجمین جلسه از تبیین و تحلیل بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی که در درس خارج وی برگزار شد، با اشاره به بیانیه راهبردی رهبر معظم انقلاب گفت: توهمی در عده ای از کسانی که اطلاع درستی از اسلام ندارند وجود دارد که گمان می کنند روحانیت و اسلام با پیشرفت های نوین مخالف است. 🔹 وی افزود: شاید سوژه هایی هم در یک زمان هایی وجود داشته که باعث شده این تلقی در عده ای پیدا و یا برای عده ای دست آویز شود، تلقی این بود که علما با تکنولوژی و پیشرفت های روز مخالف هستند در حالی که این گونه نبود. 🔸 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به تبلیغات دروغین دشمنان علیه انقلاب اظهار داشت: امروزه تبلیغ می شود که اگر حکومت اسلامی و انقلاب باشد جلوی پیشرفت را می گیرد و این یکی از تصورات باطلی است که دشمن از آن سوء استفاده می کند. 🔹 وی ادامه داد: در این فراز رهبر انقلاب بر این مطلب تکیه می کنند که انقلاب اسلامی متحجر نیست و نسبت به امور نوپیدایی که بشر می تواند از آن استفاده های صحیح کند منعی ندارد و روی آرمان و اهداف خودش ایستاده است و از آن ها به هیچ عنوان دست بر نمی دارد، در این بخش می فرمایند”جمهوری اسلامی، متحجر و در برابر پدیده‌ها و موقعیتهای نوبه‌نو، فاقد احساس و ادراک نیست، اما به اصول خود به‌شدت پایبند و به مرزبندی‌های خود با رقیبان و دشمنان به‌شدت حساس است.” ✳ آیت الله شب زنده دار با بیان این که انقلاب اسلامی به اصول خود مانند عفت، عفاف، حجاب و اخلاق پایبند است، ابراز داشت: اگر بر مدیریت فضاهای مجازی تأکید می شود بدان معنا نیست که با اصل این امور و استفاده صحیح از آن مخالفت وجود دارد، نمی توان گفت چون پیشرفت شده هرگونه امر باطل، منکرات و مخالف اخلاق باید دردسترس همگان باشد. 🔹 وی عنوان کرد: رهبر انقلاب در بخش دیگر بیانیه می فرماید”با خطوط اصلی خود هرگز بی‌مبالاتی نمی‌کند و برایش مهم است که چرا بماند و چگونه بماند.” این که چرا بماند، برای اینکه تکلیف الهی است و این که چگونه بماند مهم است، نه این که بعدها در مسیر ببیند که باید این چه کند تا بماند و با ستمکاران، استعمارگران، استثمارگران و با طواغیت بسازد. خیلی از انقلاب ها برای اینکه بعداً بمانند دست از اصول خودش کشیدند اما انقلاب اسلامی این گونه نیست. 🔸 عضو فقهای شورای نگهبان با اشاره به فراز دیگری از بیانیه گام دوم انقلاب “بی‌شک فاصله‌ میان بایدها و واقعیتها، همواره وجدانهای آرمانخواه را عذاب داده و می‌دهد،” خاطرنشان کرد: بایدها این بود که عدالت اجتماعی برقرار و منکرات برطرف بشود ولی ما می بینیم این واقعیت ها به نحوی که متوقع است، محقق نشده است و این همه را آزار می دهد اما بسیاری از آن ها بحمدالله محقق شده است. 🔹 وی اضافه کرد: رهبری می فرمایند “اما این، فاصله‌ای طی‌شدنی است و در چهل سال گذشته در مواردی بارها طی شده است و بی‌شک در آینده، با حضور نسل جوان مؤمن و دانا و پُرانگیزه، با قدرت بیشتر طی خواهد شد.” یکی از نسل جوانِ مومنِ دانا و پرانگیزه که بحمدالله در تمام اقشار و در حوزه های مبارکه علمیه هم فراوان اند فضلای جوان هستند. ✳ آیت الله شب زنده دار یکی از انتظارات رهبر انقلاب از جوانان را پاسخگویی عالمانه به شبهات دانست و گفت: رهبر انقلاب دو سه هفته پیش فرمودند که طلاب و فضلای جوان باید روشنگری کرده و با استدلال و بدون ایجاد چالش و بدون آنکه بی احترامی شود قلم بزنند، سخنرانی کنند و شبهاتی مانند این که برای برخی مسائل به آیه «لَا إِکْرَاهَ فِی الدِّینِ» تمسک می شود را پاسخ دهند. 🔹 وی افزود: چنین مسائلی باید توسط حوزه های علمیه روشن شود و طلاب جوان باید در این زمینه نقش آفرینی کنند، طلاب و فضلای جوان باید نسبت به آرمانها، واقعیت ها و حقایق احساس مسؤولیت داشته باشند و با قلم و بیان خود به روشنگری بپردازند. 🔸 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: همانگونه که به عنایت خدای متعال اصل انقلاب در ناباوری به ثمر نشست، رسیدن به این آرمان های واقعی ان شاءالله به ثمر خواهد نشست البته اگر همان فعالیت ها، اخلاص ها پیگیری ها ادامه داشته باشد. 🌿🌿🌿 @salmanraoofi