#فقه_نظام
#سقط_جنین
#اختصاصی
🔅🔅🔅
✳ قانون جاری در کشور در مورد سقطجنین
🔹 دکتر پارساپور با بیان اینکه قانون سقط درمانی که در سال ۸۴ برای مدیریت بهتر بحث سقط تدوین شد، مبتنی بر جواز انجام سقط قبل از ولوج روح و قبل از نوزده هفتگی بر اساس قاعده عسر و حرج است، گفت: حدود ۲۷ بیماری جنینی و ۲۲ بیماری مادر لیست شده و بر اساس قانونی که مجلس تصویب کرده که اگر این بیماری به تائید سه پزشک متخصص برسد، در حوزه پزشکی قانونی، جواز انجام سقط قبل از ولوج روح صادر میشود ولی بعد از ولوج روح، این باب مسدود است. البته قانون مجازات اسلامی هم از قبل برای پزشکی که مباشرت به سقطجنین میکند، جرائم مالی و حتی حبس را در نظر گرفته بود و اگر کسی در خارج از حرفه پزشکی این کار را انجام دهد، امر با تشدید بیشتری صورت میگیرد.
🔹 وی افزود: آن چیزی که در جامعه میگذرد، این است که سقطجنین خیلی راحت انجام میگیرد و داروها کار را بهقدری راحت کردهاند و با یک قرص یا یک شیاف این کار صورت میگیرد؛ اما پزشکی قانونی این کار را فقط بر عهده مراکز درمانی استانی قرار داده است. پزشک، آنها را بررسی میکند و اگر سن بارداری سن ۱۹ هفتگی را رد کرده باشد، پرونده بسته میشود و نمیتوان کاری کرد و اگر قبل از ۱۹ هفتگی باشد، پرونده به سه پزشک متخصص در این زمینه ارجاع داده میشود و بر اساس تشخیص آن پزشکها، سقط در مراکز درمانی و زیر نظر پزشک متخصص صورت میگیرد.
✳ حکم سقطجنین امری اتفاقی در میان فقهای شیعه است
🔹 در ادامه حجتالاسلام محمد قائنی، از منظر فقهی به موضوع مذکور پرداخت و گفت: بحث سقطجنین از منظر فقه، بعد از تحقق قاعدهای که برای سقط مقرر میشود، یک حکم قطعی و مورد اتفاق فقها دارد. از فقه اهل سنت در رابطه با این مسئله اطلاع خاصی ندارم؛ چون در مسائل خاصی که اختلاف بین ما و اهل سنت باشد، باید به فتاوای آنها هم رجوع کرد. ولی در این مسئله که ازنظر فقه ما، ابهامی ندارد و مورد اتفاق فقهای شیعه است که سقطجنین از همان مراحل اولیه، امری غیر مشروع است. نسبت به قبل از مرحله تحقق لقاح که به مسئله عزل نامیده میشود، معروف بین فقها این است که عزل ممنوع نیست ولی مکروه است. البته قائل به ممنوعیت هم وجود دارد ولی معروف بین فقها، این است که کراهت عزل است ولی بعد از شکلگیری لقاح ولو به مراحل متأخر هم نرسیده باشد، حتی قبل از ولوج روح، سقط بهعنوان یک امر اختیاری، در اختیار هیچکسی نیست و انجام این کار توسط هرکسی صورت بگیرد، تعدی محسوب میشود و گذشته از مسئولیت مدنی، دیه نیز دارد. این مسئله تقریباً اجماعی است که بعد از انعقاد جنین و نفخ روح، موضوع قصاص هم مطرح است؛ یعنی حتی اگر مادر مباشرت یا تسبیب در قتل جنینش داشته باشد، قصاص میشود. البته قصاص حق خصوصی است و منوط به این است که متولی قصاص، این مسئله را پیگیری کند.
✳ مرحوم خویی در قصاص، با مشهور فقها اختلاف دارد
🔹 استاد حوزه علمیه قم با طرح این پرسش که آیا حد قصاص در اسقاط جنین ثابت است یا نه، افزود: مرحوم خویی معتقد است حق قصاص در جنین که هیچ، بلکه در انسان متولد قبل البلوغ، برای قاتل، ثابت نیست؛ یعنی اگر شخص بالغی، نابالغی را به قتل برساند، حق قصاص ثابت نمیشود. البته ایشان در این زمینه مُبدع نیست و برخی از فقهای قدیم نیز به این مسئله تصریح دارند و فقهای بعد از مرحوم خویی، شاگردان ایشان همه فتوا دادهاند که بلوغ مجنیعلیه در قصاص شرط است. منشأ این فتوا نیز روایت «لا قِوَد لمن لا یقاد له» که موردش در مجنون است؛ اما عموم قاعده منشأ این شده که از قدما مرحوم حلبی و از متأخرین مرحوم آیتالله خویی و عدهای از شاگردان ایشان، فتوا به این مسئله دادهاند.
🍁🍁🍁
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇
#فقه_نظام
#سقط_جنین
#اختصاصی
🔅🔅🔅
🔹 استاد مرکز فقهی ائمه اطهار قم ادامه داد: معروف بین فقها این است که بهمجرد ولوج روح ولو قبل از تولد، تعدی بر شخص، غیر مشروط به بلوغ بوده و موجب قصاص است؛ اما حرمت اسقاط جنین در حال اختیار برای همه، هم منصوص به نص خاص است و هم مُفتیبه فقهاست. در برخی از روایات تصریحشده که وقتی کسی در مقام تحقیر نطفه گفت که چه ارزشی دارد تا سقط آن حرام باشد، حضرت فرمودند اول ما خُلق، نطفه است و لذا حریم حرمت اسقاط برای آن مقررشده است. البته درصورتیکه سقطجنین قبل از ولوج روح و به شکل اختیاری باشد، علاوه بر جرم بودن آن، دیه نیز ثابت میشود.
✳ مشروعیت سقطجنین قبل از ولوج روح، خلاف اصل است
🔹 استاد قائنی افزود: مشروعیت سقطجنین خلاف اصل اولی است و موارد مشروعیت آن بهشدت محدود است. نسبت به قبل از ولوج روح، اختلافی که فقها در زمان ولوج روح مطرح کردهاند مبنی بر این است که آیا چهارماهگی یا پنجماهگی یا قبل از چهارماهگی است که برخی از پزشکان نیز به آن تصریح میکنند. البته در مواردی که معلوم نباشد جنینی حیاتش در سه ماه و نیم است یا چهار ماه یا چهار ماه و نیم، در اینجا معیار چهار ماه قرار دادهشده است. ازنظر فقهی حکم اسقاط اختیاری، فرقی بین قبل و بعد نیست. تفاوت در مسئله قصاص است؛ اما در مورد سقط غیرعمدی و ضرورتهایی که اتفاق میافتد، باید به قبل و بعد از ولوج روح تقسیم شود.
🔹 استاد خارج فقه و اصول حوزه عملیه قم اضافه کرد: وجه این فتوا، این است که نسبت به قبل از ولوج روح، ضابطه مشروعیت سقط، عسر و حرج است که تعبیر دیگر آن، اضطرار است. حالا اینکه اضطرار چه فرقی با عسر و حرج دارد، بحث دیگری است؛ اما ضابطهاش این است که ادامه بارداری برای مادر مشقت داشته باشد، حالا چه سلامت مادر درخطر باشد یا ازنظر روحی تحمل این جنین برای مادر مشقت داشته باشد. اگر این جنین نامشروع باشد، مادر حتی در فرض عدم ولوج حیات، حق سقطجنین ندارد؛ ولی چنانچه برای مادر، تحمل آن جنین حرجی باشد، سقط جایز خواهد بود. حرج، فقط برای مادر، مجوز سقط است و لذا پدر و دیگر بستگان مجاز در انجام سقط نیستند و جنایت او نامشروع محسوب میشود و مسئولیت مدنی دارد و جرم محسوب میشود و دیه هم دارد؛ تنها معیار، مادر است. این نسبت به قبل از ولوج روح است.
✳ تنها مجوز سقطجنین بعد از ولوج روح حفظ حیات یا سلامتی مادر است
🔹 قائنی سپس افزود: اما بعد از نفخ روح، بحث حرج و ضرورت و اضطرار، هیچکدام کارساز نیست. چون جنین بعد از ولوج روح، انسانی است که تعدی به او قتل محسوب میشود و لذا مشهور فقها، قائل به قصاص شدهاند. تنها عنوانی که مجوز سقطجنین بعد از نفخ روح است، عنوان حفظ حیات مادر یا حفظ سلامتی جدی مادر آن هم بهعنوان دفاع است؛ چون مجوز بودن سقط در این مرحله از دید برخی از فقها به ملاک تزاحم است، مثل مرحوم خویی که به ملاک تزاحم، اسقاط را مجاز میداند. ولی این مبنایی که ایشان مطرح فرموده، از دید خیلی از فقها موردقبول نیست و تزاحم را مجوز قتل نمیدانند، ولی مرحوم خویی ملاک تزاحم را مطرح کرده و اختصاصی هم به مورد جنین ندارد و در موارد اکراه به ملاک تزاحم، مجوز قتل را صادر کردهاند. ایشان اکراه بر قتل را مجوز قتل میداند. ولی آن ملاکی که بی محذور است و ازنظر مبانی فقیه ما صاف است ولو ازنظر عدهای از فقها هنوز صاف نشده است، بحث دفاع است.
🍁🍁🍁
@salmanraoofi
ادامه گفتار👇👇
#فقه_نظام
#سقط_جنین
#اختصاصی
🔅🔅🔅
✳ تعلیل موجود در روایات، مجوز چنین
سقطی است
🔹 استاد حوزه علمیه قم اضافه کرد: منظور از دفاع، دفاعی که در بنای عقلا وجود دارد، نیست. منظور من از دفاع، نصوص خاصی است که در برخی از موارد آمده که در آنها تعلیلی آمده که اگر عنوان دفاع صادق باشد، مجوز قتل دیگری است. در بعضی از روایات در مورد مجنونی به کسی حمله کرده است، آمده است که حضرت فرمود اگر کسی که موردحمله مجنون قرارگرفته، مجنون را چه برای حفظ جانش و چه برای حفظ سلامتی خودش کشت، نه قصاص دارد و نه دیه. البته اینکه مجنون دیه ندارد یا باید از بیتالمال بدهند، بحث دیگری است. روایت در کافی شریف است و صحیح السند است:
«عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ سَهْلِ بْنِ زِيَادٍ وَ عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ جَمِيعاً عَنِ ابْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ عَلِيِّ بْنِ رِئَابٍ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ: سَأَلْتُ أَبَا جَعْفَرٍ ع- عَنْ رَجُلٍ قَتَلَ رَجُلًا مَجْنُوناً فَقَالَ آن كَانَ الْمَجْنُونُ أَرَادَهُ فَدَفَعَهُ عَنْ نَفْسِهِ فَقَتَلَهُ فَلَا شَيْءَ عَلَيْهِ مِنْ قَوَدٍ وَ لَا دِيَةٍ».
🔹 ارائه کننده دوم این نشست ادامه داد: روایت دیگری داریم که مشتمل بر تعلیل است که شخصی سواره از جایی گذر میکند و شخصی در معرض لگدمال شدن مرکب آن شخص میشود که ممکن است کشته بشود یا متضرر شود. این شخصی که در معرض خطر گرفته، خطر را از خودش دفع میکند و آن حیوان، راکب خود را بر زمین میزند و راکب میمیرد.
حضرت در این روایت تعلیلی فرمودند که لانه زجر عن نفسه. این شخص از خودش دفاع کرده است. منع ضرر از خودش کرده است. در این روایت فرض نشده که خطر متوجه به آن شخص مرگ بوده یا خصوص سلامتی آن شخص بوده است و ازاینجهت اطلاق دارد و لذا در سقطجنین هم قابلاستفاده است. روایت معتبره است. «عَنْهُ عَنِ الْحُسَيْنِ عَنِ الْقَاسِمِ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ عَلِيٍّ عَنْ أَبِي بَصِيرٍ قَالَ سَأَلْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع عَنْ رَجُلٍ كَانَ رَاكِباً عَلَى دَابَّةٍ فَغَشِيَ رَجُلًا مَاشِياً حَتَّى كَادَ آن يُوطِئَهُ فَزَجَرَ الْمَاشِي الدَّابَّةَ عَنْهُ فَخَرَّ عَنْهَا فَأَصَابَهُ مَوْتٌ أَوْ جُرْحٌ قَالَ لَيْسَ الَّذِي زَجَرَ بِضَامِنٍ إِنَّمَا زَجَرَ عَنْ نَفْسِهِ.»
🍁🍁🍁
@salmanraoofi
هدایت شده از بیسیمچی مدیا 🎬
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حجت الاسلام سائلی در روایتی ازقول آیت الله شب زنده دار درباره شام خصوصی آیت الله خامنهای میگوید:رهبری بشقاب خورشت رابخاطرداشتن گوشت(با توجه به گرانی اخیر) برگرداندند
حالا خود روحانی که مسبب این گرانی هاست توی خونه 60 میلیاردی زندگی میکنه
@BisimchiMedia
باسمه تعالی
طلابی که دنبال اجتهاد هستند و دنبال بهتر فهمیدن مکاسب شیخ انصاری حتما جلسات مکتب شناسی را گوش کنند
این مباحث ادامه دارد و در کانال بارگزاری خواهد شد
🔻🔻🔻🔻🔻
🔆لینک دروس مکتب شناسی فقهی شیخ انصاری ره
🔆🔆کلیات بحث مکتب شناسی فقهی
1⃣معانی و اطلاقات مکتب شناسی فقهی و معنای مختار
2⃣معانی و اطلاقات مکتب فقهی و معنای مختار مکتب فقهی
3⃣تفاوت مکتب شناسی فقهی و
١/ اجتهاد و استنباط
٢/ بحث مهندسی استنباط
٣/ مکتب شناسی اصولی
4⃣نکته ای در عدم خلط
١/ روش تحقیق،
٢/ روش طرح بحث
٣/ روش تدریس
در تشخیص مکتب فقهی
5⃣نکته ای در تعامل و تاثیر
روش تدریس و روش تحقیق با مکتب فقهی
6⃣اقسام مکتب شناسی فقهی
7⃣مدلهای ممکن در مکتب شناسی فقهی
8⃣عوامل پیدایش مکاتب فقهی و علل کم بودن مکاتب فقهی
9⃣نگاهی به پیشینه مکتب شناسی فقهی
0⃣1⃣مبانی نامگذاری مکتب شناسی فقهی
1⃣1⃣فواید مکتب شناسی فقهی
🔆🔆مباحث مکتب شناسی فقهی
🔆یک: مباحث مربوط به موضوع شناسی
1⃣روش ما در مکتب شناسی فقهی شیخ اعظم انصاری ره
2⃣امور کلی که مکتب شیخ ممکن است تحت تاثیر آنها باشد
3⃣روش شیخ در ورود به مباحث
١/ عبادات
٢/ معاملات
4⃣بررسی مبانی موضوع شناسی شیخ انصاری
5⃣نحوه طرح بحث در موضوع شناسی
١/موضوعات صرفه
٢/ مستنبطه لغوی
٣/ مستنبطه شرعی
6⃣کارهای شیخ اعظم ره هنگام موضوع شناسی
7⃣روشهای شیخ اعظم ره برای تعیین موضوع
8⃣نکات مستفاد از کارهای شیخ اعظم ره
🔆دو: مراحل و مباحث حکم شناسی
1⃣اثبات حجیت مصداقی
2⃣استظهار
3⃣استدلال
4⃣تعادل و تراجیح
5⃣فقه الاقوال
6⃣ذوق فقهی
7⃣تعامل منابع فقهی؛ عقل قرآن و سنت در مکتب شیخ اعظم ره
8⃣تعامل فقه و اصول در مکتب شیخ اعظم ره
🔆مطالب پایانی
نقاط قوت و ضعف مکتب شیخ اعظم ره
🔻🔻🔻🔻🔻
جلسه ۱ مکتب شناسی
https://eitaa.com/salmanraoofi/27
جلسه ۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/29
جلسه ۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/32
جلسه ۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/34
جلسه ۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/35
جلسه ۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/36
جلسه ۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/37
جلسه ۸
https://eitaa.com/salmanraoofi/38
جلسه ۹
https://eitaa.com/salmanraoofi/39
جلسه ۱۰
https://eitaa.com/salmanraoofi/44
جلسه ۱۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/51
جلسه ۱۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/55
جلسه ۱۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/56
جلسه ۱۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/57
جلسه ۱۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/152
جلسه ۱۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/157
جلسه ۱۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/159
جلسه ۱۸
https://eitaa.com/salmanraoofi/161
جلسه ۱۹
https://eitaa.com/salmanraoofi/162
جلسه ۲۰
https://eitaa.com/salmanraoofi/1210
جلسه ۲۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/1211
جلسه ۲۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/1319
جلسه ۲۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/1334
جلسه ۲۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/1339
جلسه ۲۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/1340
جلسه ۲۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/1341
جلسه ۲۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/1349
جلسه ۲۸
https://eitaa.com/salmanraoofi/1350
جلسه ۲۹
https://eitaa.com/salmanraoofi/2170
جلسه ۳۰
https://eitaa.com/salmanraoofi/2171
جلسه ۳۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/2172
جلسه ۳۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/2833
جلسه ۳۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/6938
جلسه ۳۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/2887
جلسه ۳۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/2941
جلسه ۳۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/4874
جلسه ۳۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/4875
جلسه ۳۸
https://eitaa.com/salmanraoofi/5896
جلسه ۳۹
https://eitaa.com/salmanraoofi/5965
@salmanraoofi
باسمه تعالی
به ذهنم رسیده این تابستان یک باب کوچک فقه را که احتمالا "استخاره" باشد
در حدود ۴۰ روز به
روش چند مکتب فقهی ارائه کنم
ولی فکر میکنم در این ۴۰ جلسه به اندازه
۴۰۰ جلسه درس خارج نکته به افراد منتقل شود
نه به دلیل اینکه بنده درس میگویم
به این دلیل که نکات روشی درباره موضوع شناسی،
استظهار،
استدلال،
اجماع،
شهرت
رویکردهای مختلف فقهی به مسائل فقهی
و موارد دیگر
به دست مخاطبان خواهد رسید
همچنین ممکن است
مکتب شناسی فقهی استاد آیت الله شب زنده دار
را سال بعد شروع کنم
نه از جهت شخص ایشان
بلکه از این جهت که بررسی مکتب فقهی فردی که زنده است
احتمال تحلیلهای خطا را کم می کند
و خود فرد به غنای تحلیلها کمک خواهد کرد
تا خدا چه خواهد
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۱۱
@salmanraoofi
هدایت شده از موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
موسسه عالی فقه و علوم اسلامی
تحت اشراف مقام معظم رهبری مدظله العالی
پذیرش سال تحصیلی 99-98
در 3 مقطع تمهیدی، خارج عمومی و خارج تخصصی
ثبت نام: 1اسفند97تا20فروردین98
اطلاعات بیشتروثبت نام
http://www.paziresh.mfos.ir
کانال سروش: http://www.sapp.ir/mfos_ir
🆔@mfos_ir
🌐 www.mfos.ir
☎️ 02532401545
باسمه تعالی
به تازگی اعلام شده رییس جمهور ایران به دیدار آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله خواهد رفت
دلسوزان، نزدیکان، بیت و دفتر آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله باید مواظب باشند گزارشهای یک طرفه از این دیدار بیرون نیاید و این مرجع عظیم الشان به نفع جریانات سیاسی در ایران مصادره نشود و وجهه ایشان با گزارشهای یک طرفه مخدوش نشود
و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین
سلمان رئوفی
۱۳۹۷/۱۲/۱۹
@salmanraoofi
🔶 حجت الاسلام دکتر #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی:
✅ نظریه #خطابات_قانونی بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل میکند.
🔅🔅🔅
✳ در ابتدا و برای شروع بحث پیشینه نظریه خطابات قانونی را بیان بفرمایید.
🔹 نظریه خطابات قانونی یکی از نظریاتی است که امام راحل بیان فرمودهاند و در آثار مختلف اصولی و فقهی ایشان به کرات این مساله مطرح شده است.
🔹 برای پیشینه این بحث باید این نکته را مورد توجه قرار داد که در علم اصول فقه این نظریه مطرح شده است که در تحلیل احکام شرعیه و نیز کیفیت وضع احکام شرعی مشهور اصولیون قائل به انحلال اوامر و نواهی شارع به تعداد مکلفین هستند یعنی اگر خداوند فرمود« اقیموا الصلوه» منحل میشود به تعداد مکلفین، یعنی گویا خداوند به تک تک مکلفین فرموده است اقیموا الصلوه.
🔹 مرحوم امام(ره) در مقابل این مطلب، فرموده اند که خطاب خداوند به تعداد مکلفین منحل نمیشود. این قائل شدن مشهور به انحلال خطاب لوازمی دارد. وقتی گفتیم خطاب به تعداد مکلفین منحل میشود که در نتیجه آن هر مکلف مورد خطاب شارع باشد و هر مکلف حکم مخصوص به خود را داشته باشد و تکلیف به ذمه او قرار بگیرد، لازمه آن، این است که هر فرد شرایط عامه تکلیف را داشته باشد.
🔹 به پیرو این نظریه، حالات شخصی مکلفین از قدرت و عجز تا داعی، باید در جعل حکم مورد لحاظ قرار بگیرد. به همین دلیل آقایان اصولی گفتهاند اگر کسی عاجز است حکم در حق او به فعلیت نمی رسد. حکم جعل شده به نحو قضیه حقیقیه است اما چون شخص عاجز قدرت ندارد حکم در حق او فعلیت پیدا نمیکند.
@salmanraoofi
ادامه گفتار در👇👇👇
🔶 حجت الاسلام دکتر #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی:
✅ نظریه #خطابات_قانونی بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل میکند.
🔅🔅🔅
✳ ثمره یا ثمرات این تفاوت نظر، بیشتر کجاها ظاهر میشود؟
🔹 این بحث علمی در برخی از جاها به وضوح خود را نشان میدهد. از جمله در علم اصول در بحث از اینکه آیا امر به شی اقتضای نهی از ضد را دارد یا خیر؟ در بحث ترتب و ترک اهم و مبادرت به مهم مورد بحث قرار می گیرد. با اینکه خطاب شارع به اهم تعلق گرفته است و او فعلیت پیدا کرده است، آیا مهم هم در عرض آن امر فعلی دارد یا خیر؟ مشهور اصولیون بنابر همین نظریه انحلالی میگویند مهم امر فعلی ندارد.
🔹 اما در مورد بحث از مراتب حکم که توسط مرحوم آخوند مطرح شده است؛ دو مرحله آخر یعنی مرحله فعلیت و تنجیز، دائر مدار حالات شخصی مکلف است. در بحث تنجیز علم اجمالی و مباحث دیگر علم اصول، ما تاثیر انحلال را مشاهده میکنیم. فقها در هر یک از موارد علم اصول به دنبال این هستند که هر یک از مواردی را که با مشکل مواجه هستند حل کنند.
🔹 مرحوم امام این نظریه خطابات قانونی را از اولین دورههای اصولی و فقهی خود مطرح کردهاند لذا پیشینه این نظریه به اولین آثار امام(ره) میرسد. ایشان در برخی از دورههای اولیه نظراتی داشت ولی در مراحل بعد از آنها عدول کرد مثل بحث اماریت استصحاب که بعدها از آن عدول کرد. اما در مورد نظریه خطابات قانونی از همان ابتدا در اثار اصولی امام(ره) وجود دارد و از آن عدول نکرده است.
🔹 تقریبا در آثار مختلف امام(ره) این نظریه مطرح شده است؛ در انوار الهدایه، در تهذیب، در معتمد الاصول، در تنقیح الاصول و در جواهر الاصول. در همه اینها این نظریه مطرح شده است. حتی در آثار فقهی ایشان هم این نظریه مطرح شده است.
✳ به نظر شما چرا خیلیها برداشتهای متفاوت و یا به تعبیر دیگر برداشتهای اشتباه از این نظریه امام(ره) داشتهاند؟
🔹 من جواب این سوال را با توجه به وجه نامگذاری که از ناحیه امام(ره) صورت گرفته است بیان میکنم. عدم دقت در وجه نامگذاری توسط امام(ره) سبب شده است که برداشتهای اشتباه از این نظریه پیدا کنند و بر اساس آن، آثار و کارکردهایی اشتباه برای آن در زمینههای اجتماعی و سیاسی قائل شوند و همین وجه اسم گذاری توسط امام(ره) آنها را به خطا انداخته است.
🔹 وجه نظر امام(ره) در انتخاب این عنوان این بوده است که خطابات شارع از جهت عدم انحلال به یک یک افراد از آن جهت که مشهور میگویند، نیست، بلکه خطاب به صورت کلی است بدون در نظر گرفتن حالات یک یک افراد، از این جهت آن را تشبیه کرده است به قوانینی که در مجالس قانون گذاری وضع میشوند.
🔹 توضیح آنکه، همانطور که قانون گذاران در همین دورههای متأخر وقتی در مجالس قانونگذاری وضع قانون می کنند به یکیک افراد نظارت ندارند و نیز حالات یکیک افراد را که بعدا این قانون شامل آنها میشود در وضع قانون لحاظ نمیکنند، بلکه قانون را عنوان قرار میدهند.
🔹 مثلا میگویند هر پسری که 18 ساله شد باید برود سربازی، این یعنی کل پسرهای 18 ساله باید بروند سربازی، این الزام رفتن به سربازی را بر عنوان پسر 18 ساله وضع میکنند. اگر کسی کفیل پدر یا مادر خود باشد و یا مشکل پزشکی داشته باشد این یکیک حالات را موقع وضع در نظر نمیگیرند. بلکه آنها را بعدا با تبصره و مادههای دیگری تعیین تکلیف میکنند.
🔹 در مجالس قانونگذاری حکم بر عناوین کلی بدون در نظر گرفتن حالات شخصی افرادی که تحت آن عنوان قرار میگیرند، وضع میشود. امام(ره) تنها به این وجه و حیثیت که در مجالس قانونگذاری مورد توجه است، عنایت داشته اند. یعنی تقنین بدون در نظر گرفتن حالات شخصی افراد صورت میگیرد. از این جهت که امام(ره) میفرماید: خطابات شرعی منحل نمیشود عنوان دیگر نظریه امام(ره) میشود «نظریه عدم انحلال خطابات قانونی».
🔹 نکته ای که در اینجا باید مورد توجه قرار بگیرد این است که امام(ره) نمیخواهد بفرماید که خطابات شرعی مثل خطابات و قوانین مجالس است که به عرف واگذار شده است. و نتیجه این بشود که برخی هم با اشتباه برداشت از نظریه امام(ره) بگویند پس ما هم در شرع در بسیاری موارد به عرف مراجعه میکنیم و نیز سایر مباحث که برداشتهایی از این نظریه شده است که این برداشتها به دلیل عدم توجه به وجه نامگذاری است که از ناحیه امام(ره) مورد توجه قرار گرفته است.
🔹 حتی می توان گفت منقدان به ماهیت نظریه هم توجهی نداشتهاند و لذا در پی لوازمی رفتهاند که آنها خود به نظریه خطابات قانونی امام(ره) می دهند که در واقع هیچ ارتباطی با این نظریه ندارد.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه گفتار در👇👇👇
🔶 حجت الاسلام دکتر #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی:
✅ نظریه #خطابات_قانونی بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل میکند.
🔅🔅🔅
✳ اصل نظریه تبیین بفرمایید و اینکه ادله حضرت امام(ره) در ارائه این نظریه چیست؟
🔹 نظریه امام(ره) در مورد خطابات قانونی این است که مجموع خطابات در اسلام به دو دسته تقسیم می شوند: خطابات شخصیه و خطابات کلیه یا قانونیه. در خطابات شخصیه، حکم شرعی متوجه افراد مشخص و معینی می شود و شامل دیگر مکلفین نمی شود مثل خطاباتی که متوجه وجود نازنین پیامبر گرامی اسلام (ص) می شده است.
🔹 آیه شریفه «یا ایها الرسول بلغ ما انزل الیک من ربک» متوجه شخص پیامبر(ص) بوده است. یا خطابی که در قرآن به حضرت موسی صورت گرفته است «اذهب الی فرعون انه طغی»، که خطاب به شخصث حضرت موسی(ع) میباشد. این گونه خطابات تکلیفی را شامل انسان خاص یا گروه خاصی می کند و شامل دیگران نمیشود.
🔹 وقتی خطاب شخصی شد شخص باید شرایط توجه تکلیف را داشته باشد. مثلا قدرت داشته باشد لذا اگر شخص عاجز باشد تکلیف در مورد این شخص از فعلیت می افتد و یا هر کسی که التفات نداشته باشد تکلیف متوجه او نمی شود. اگر شخص انبعاث، انگیزه و یا داعی نداشته باشد نمی توان او را از فعل نهی کرد یا به فعل امر کرد.
🔹 دومین نوع خطابات، خطاباتی است که متکفل تکلیف بر جمیع مکلفین است و بر یک عنوان عام میرود و به واسطه همین عنوان عام شامل همه مکلفین میشود. خطاب به نحو کلی و قانونی بر مکلفین وضع شده است. در ادامه امام(ره) قائل است که عموم خطابات شارع در وضع احکام شرعی این دسته دوم خطابات است.
🔹 حضرت امام(ره) میفرمایند: خطابات شرعی شخصی نیست تا توجه خطاب به عاجز قبیح باشد. یا به کسی که داعی ندارد قبیح باشد. بلکه خطاب به صورت کلی است و بر عنوان عام رفته است و به یک یک مکلفین کاری ندارد بلکه به واسطه عنوان بر افراد منطبق می شود( عدم انحلال). برای مثال «یا ایها الذین آمنوا»، «یا ایها الناس»، همه حاضرین و غائبین را شامل می شود، عالم و جاهل، قادر و عاجز، ملتفت و غیر ملتفت، همه را در بر میگیرد.
🔹 غرض شارع در وضع این احکام این است که فعل از مکلف صادر شود. سوال این است که برای اینکه فعل از مکلف صادر بشود آیا لازم است که مکلف به صورت مستقیم و به صورت خطاب شخصی مورد خطاب قرار بگیرد؟ اگر جواب مثبت بود لوازم خطاب شخصی مثل قادر بودن، ملتفت بودن و داعی داشتن، در اینجا لازم می آید.
🔹 جواب امام(ره) به این سوال کلیدی این است که خیر، درست است که هدف نهایی شارع صدور فعل از مکلف است اما تنها راه خطاب شخصی نیست تا خطاب مشروط به شرائط شود و نیز در ادامه در جاهای مختلف اصول دچار مشکل شویم مثل جاهایی که خطاب به عاصی و کافر می شود.
🔹 اصولیونی که به این سوال جواب مثبت دادهاند و با مشکل مواجه شدهاند، در مواقع مواجهه با مشکل راههای مختلفی ارائه دادهاند. امام(ره) میفرمایند: خطاب روی عنوان کلی میرود و منحل به افراد مکلفین نمیشود به همین دلیل لحاظ شرایط افراد لازم نیست.
🔹 امام(ره) میفرماید: راه حل این مشکل بدون نیاز به انحلال این است که بگوییم خطاب به عنوان کلی تعلق گرفتهاست و در نهایت مکلفین را شامل میشود اما این شمول نه از راه انحلال و خطاب شخصی است، بلکه خطاب به عنوان کلی تعلق میگیرد و عناوین کلی قهرا بر مصادیق خود منطبق میشوند. از ظرفیت انطباق قهری عناوین بر مصادیق استفاده کرده است.
🔹 توضیح بیشتر اینکه امام(ره) میفرماید: اراده اصلی شارع هنگام وضع، مکلف است. هنگام وضع، شارع تقنین را اراده کرده است. مشهور چون خطاب را انحلال میبینند، میگویند شارع هدف بعث و تحریک مکلف را دارد. اما امام(ره) می فرماید: شارع میخواهد قانونگذاری داشته باشد به همین دلیل، دیگر، لوازم انحلال لازم نمیآید.
🔹 امام(ره) می فرماید: وجدان سلیم قضاوت میکند که هدف شارع تقنین است و نیاز نیست برای برون رفت از بن بست ایجاد شده، به نظریه انحلال متمسک بشویم. بلکه باید از مسیر عدم انحلال برویم و مشکلی به وجود نمیآید که به دنبال راه حل آن بگردیم.
🔹 نکته دیگر این است که امام(ره) میفرماید: ظهور خطابات شرعیه هم، موافق و موید ما است. مثلا «یا ایها الذین امنوا» یا « یجب علی من آمنوا» عنوان عام است، شما از عنوان کلی و ظهور خطاب دست بر میدارید و آن را منحل میکنید و این خلاف ظاهر است. ارتباط خطاب با مکلف غیر از انحلال راه دیگری هم دارد و آن عبارت است از: جعل حکم بر عنوان کلی و ارتباط قهری بر مصادیق و افراد خارجیه.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه گفتار در👇👇👇
🔶 حجت الاسلام دکتر #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی:
✅ نظریه #خطابات_قانونی بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل میکند.
🔅🔅🔅
✳️آیا اصولیون با این نظر خودشان در جاهایی هم با مشکلات دیگری مواجه شده اند؟
اصولیونی که در اینجا قائل به انحلال شدهاند در بحث متعلق اوامر و نواهی که میگویند حکم رفته است بر طبیعت، آنجا برای تطبیق بر افراد، از ظرفیت انطباق قهری استفاده می کنند. در پاسخ به این بزرگواران باید گفت: آن راه حلی که در آنجا مطرح کرده اند در اینجا هم میتوانند استفاد
ه کنند و با مشکل مواجه نشوند همانطور که امام(ره) از آن استفاده کرده است و نظریه خود را تبیین کرده است. یعنی انطباق قهری باعث میشود همه مکلفین تحت حکم قرار بگیرند.
امام(ره) میفرماید اگر مشهور قائل به انحلال بشوند جاهای مختلفی با مشکل مواجه میشوند و این قول آنها تالی فاسد دارد و در ادامه مجبورند به دنبال راه حل باشند. امام (ره) میفرماید: نظریه انحلال که نظریه مشهور است لوازمی اصولی دارد، چند مورد از لوازمات را بیان میکند که در واقع این لوازمات اشکالات نظریه انحلال است و این موارد از تنگناهای علم اصول است که در هر یک از این مسائل، علما دچار مشکل شده اند و سعی در حل آن دارند.
ولی اگر نظریه عدم انحلال را بپذیریم اصلا مشکلی به وجود نمیآید. ایشان چند محذور را بیان میکنند که اشکالاتی است که ایشان به نظریه مشهور و انحلال مطرح میکنند. یکی از اشکالاتی که امام(ره) به انحلالیون مطرح می کنند این است که آنها باید در شک در قدرت قائل به عدم احتیاط بشوند.
به دلیل اینکه مشهور خطابات را شخصی میبینند میگویند تکلیف عاجز قبیح است، پس شارح نمیتواند عاجز را مکلف کند. در نتیجه میگویند تکلیف در حق او به فعلیت نمیرسد و حکم منتفی میشود.
امام(ره) میفرماید: با مبنای انحلالیون، موضوع تکلیف و حکم شما میشود مکلف قادر، و عاجز را شامل نمیشود اگر ما شک کردیم آیا من قدرت دارم یا ندارم که شک در فعلیت حکم و اصل توجه تکلیف است بنا به قاعده انحلالیون باید قائل به برائت شوند، در حالی که در اینجا برخی از اصولیون قائل به احتیاط شدهاند و این خودش مشکل دارد چراکه لازمه انحلال برائت است.
امام(ره) میفرماید: در خطابات قانونی، خطاب به عنوان مکلف رفته است و در شک در قدرت هم که موضوع مطلق المکلف( قادر و عاجز) است حکم شامل هر دو میشود و شک ما برطرف میشود. ولی مشهور اصولیون در مصداق مکلف قادر وقتی شک دارند باید برائتی باشند در حالی که احتیاطی شدهاند در حالی که در خطابات قانونی این مشکل وجود ندارد.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
ادامه گفتار در:👇🏽👇🏽👇🏽
🔶 حجت الاسلام دکتر #ابوالقاسم_مقیمی_حاجی:
✅ نظریه #خطابات_قانونی بسیاری از مشکلات سیاسی و اجتماعی را حل میکند.
🔅🔅🔅
✳️برخی از آثار این نظریه را در مسائل اساسی و مهم فقهی بیان بفرمایید.
این نظریه آثاری داشته است که امام(ره) با توجه به این نظریه مشکلات بسیاری را در حوزه اصول، فقه، سیاست و اجتماع حل کرده است. برای مثال در جایی که تزاحم اهم و مهم است. مثلا امر « ازل النجاسه عن المسجد» داریم اگر شخصی رها کرد و رفت نماز اقامه کرد. نماز که یک فعل عبادی است و نیاز به قصد قربت دارد.
سوال این است که در صورت رها کردن امر ازاله نجاست از مسجد و اقامه نماز آیا نماز صحیح است؟ این در حالی است که نماز که مهم است در ظرف اهم واقع شده و امر هم ندارد چون شما قدرت نداری اقم الصلاه در ظرف اهم یعنی ازل به شما تعلق نمی گیرد پس شما تکلیف به نماز ندارید و نوبت به خطاب صلّ نمی رسد. این مشکل ترتب است. این قول اصولیون است.
اما امام(ره) میفرماید: خطاب به عنوان کلی مثلا «المکلف کذا و کذا یجب علیه الصلاه» رفته است. این خطاب شامل همه مکلفین شده است که آنها حضور دارند و علم دارند. از طرف دیگر امر صلاه هم به آنها تعلق گرفته است و امر صلاه هم اعم از عاجز و قادر است.
پس خطاب به امر خاصی نیست یعنی خداوند به شخص خاصی نگفته ازل تا اگر دوباره به او بگوید اقم الصلاه مشکل به وجود بیاید بلکه خطاب بر عناوین کلی است و هم زمان هم شامل عاجز می شود و هم شامل قادر می شود. پس نماز امر دارد و اگر شخص ازاله نجاست را رها کرد و رفت نماز اقامه کرد این نماز از لحاظ فقهی درست است.
مشکل دیگری که توسط امام(ره) برطرف می شود مراتب چهارگانه ای است که توسط مرحوم آخوند مطرح شده بود. مرحوم امام(ره) می فرماید: این مراتب چهارگانه نیست بلکه مرتبه فعلیت و تنجیز به خاطر علم مکلف و عدم علم مکلف درست شده است و تفکیک شده است و این حالت شخصی مکلف است ما که قائل نیستیم لذا جزء مراتب حکم نیست و چیزی است که عقل می گوید. موارد بسیاری وجود دارد هر مساله اصولی در صدها مساله فقهی تطبیقات دارد.
یکی از بحثهای تطبیقی که در مسائل امروزه و حال حاضر جامعه مطرح می شود این است که قدرت شرط تکلیف است. یکی از آثار خطابات قانونیه این است که قدرت شرط تکلیف نیست. اگر ما در قدرت شک کردیم، طبق نظر مشهور اصولیون و نظریه انحلال باید قائل به برائت بشویم و طبق نظریه امام(ره) و عدم انحلال باید قائل به احتیاط بشویم.
در اینجا برخی از محققان عرصه سیاست خواسته اند نظریه امام(ره) را در عرصه فقه سیاسی تطبیق بدهند که اگر ما در زمان طاغوت بودیم و مبارزین شک کردند که آیا قدرت مبارزه با طاغوت و سرنگونی آن را داریم یا نداریم؟ آیا ما تکلیف داریم که مبارزه و قیام کنیم یا خیر؟ نظر مشهور اصولیون این است که برائتی بشویم و تکلیفی بر عهده ما نیست. لذا اگر علما قیام نکردند به این دلیل و با این مبنا بوده است.
امام(ره) که قائل به احتیاط بودند و می فرمودند خطاب به عنوان کلی و عام تعلق گرفته است در شک در قدرت قائل به احتیاط می شدند لذا اقدام کردند و قیام خود را پایه ریزی کردند.
نکتهای که نباید از آن غفلت کنیم این است که اگر می خواهیم عدم قیام دیگران را تحلیل کنیم و بگوییم برائتی هستند و اینکه امام(ره) چرا قیام کرد چون احتیاطی است اشتباه است چراکه قیام و عدم قیام ربطی به این قضایا ندارد.
خود علما اصولی از جمله مرحوم نایینی میگویند در جایی که احراز مناط کنیم (در جاهایی که شک در قدرت داشتیم) ما قائل به احتیاط میشویم درست است که خطاب شامل آن نمی شود ولی چون ما احراز برایمان قطعی است اگر شک کردیم احتیاط میکنیم به همین دلیل مبارزه با طاغوت یکی از مواردی است که میتوان از موارد احراز ملاک و مناط دانست که به قیام به سرنگونی و عدم رضایت به ولایت جائر میانجامد چه قادر باشیم و چه نباشیم.
مرحوم امام(ره) هم در باب امر به معروف و تقیه این مساله را مطرح میکند. از جمله در کتاب تحریرالوسیله در باب امر به معروف به این مساله تصریح دارند. امام(ره) شرط عدم ترتب مفسده را به گونه ای مطرح می کنند و معنی می کنند که نتیجه آن مبارزه میشود. البته این نظریه آثار و فوائد بسیار زیاد دیگری هم دارد که از حوصله این جلسه ما خارج است.
🌿🌿🌿
@salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروزشهادت فیلسوف متأله
🏳شهیدشیخشهابالدینسهرودی
🏳و دستور موکد و مکرر رهبری
🏳برتدریسوتعمیمفلسفهاسلامی/۳
💠رهبرانقلاب
‼️سیاست اسلامی بر مبنای فلسفه اسلامی استوار است! ۶۰/۱۰/۱۷
‼️تفکر فلسفی اسلام کاری میکند که انسان قدرت تحلیل پیدا کند و در هر لحظه بداند در کجای راه و به سمت چه هدفی حرکت میکند و وظیفه خود را تشخیص بدهد! ۷۸/۶/۱۳
‼️فلسفه اسلامی، فقه اکبر است؛ پایهى دين است؛ مبناى همهى معارف دينى در ذهن و عمل خارجی انسان است لذا اين بايد گسترش و استحکام پيدا کند و برويد و اين به کار و تلاش احتياج دارد! ۸۲/۱۰/۲۹
‼️فلسفه، حفاظ جنگ اعتقادی است؛ شما الآن ببینید جُرج بوش یک حرفی میزند فوراً ۶۰تا آدم برایش فلسفه و زیرساخت ایدئولوژیک میسازند و پخش میکنند. ماهم باید فلسفه مان به همین طرف برود که امتداد سیاسی و اجتماعی داشته باشد اما متاسفانه فلسفه ما از ذهنیات بیرون نمیاید و صورت واقعی اجتماعی و سیاسی ندارد! ۷۶/۱/۱۸
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
مکتب اصولی شهید صدر.pdf
1.34M
#اصول
#شهید_صدر ره
مکتب اصولی شهید صدر
حجت الاسلام و المسلمین رضا اسلامی
جالب و خواندنی
@salmanraoofi
هدایت شده از جهادتبیینی
🗓سالروزشهادت فیلسوف متأله
🏳شهیدشیخشهابالدینسهرودی
🏳و دستور موکد و مکرر رهبری
🏳برتدریسوتعمیمفلسفهاسلامی/۲
💠رهبرانقلاب
‼️فکر اسلامی در جنبهی عملی، همان فقه اسلام است؛ البتّه بنده با فلسفه خواندن، نه فقط مخالف نیستم بلکه لازم است؛ در این تردیدی نیست؛ لکن آنچه زندگی را اداره میکند، عملاً فقه ما است؛ علّت هم این است که فلسفهی اسلامی در طول زمان امتداد عملی نداشته؛ یعنی این حکمت نظری ما به حکمت عملی امتداد پیدا نکرده؛ در حالی که فلسفههای غربی که از لحاظ نفْسِ فلسفه بودن خیلی کم محتواتر و ضعیفتر از فلسفهی اسلامی هستند، امتداد عملیّاتی دارند، سفارش من به متفلسفین و فعّالان فلسفه همیشه این بوده که این امتداد را پیدا کنند؛ چون معتقدم اثر دارد؛ این امتداد وجود دارد امّا خب روی آن کار نشد! ۹۷/۱۲/۱۳
#نشربامنبع
@Jahade_tabeini
باسمه تعالی
دوستانی که در ۴ روز اخیر به بنده پیام دادند
پیام خود را دوباره برای بنده بفرستند
متاسفانه ایتای بنده مشکل پیدا کرده
و بسیاری از پیامها محو شده
اگر پیام شما پیگیری نشده علت این مشکل است
متشکر
@salmanraoofi
هدایت شده از تحلیل خبر حوزه
♨️جریانات شورای عالی حوزه
♨️طبق پیگیری های انجام شده صحبتهای بعضی طلاب در روز 6 اسفند در #تریبون_آزاد با پخش مستقیم در اینستاگرام و پخش فیلم آن در کانال #فقاهت باعث واکنش اعضای #شورای_عالی_حوزه شد
⛔️سر خط صحبتهای تریبون آزاد
🔻🔻
1⃣ درخواست باز شدن فضا برای استعدادهای تدریسی، بدون پارتی بازی
2⃣ لزوم شناخت نخبگان حوزوی و معرفی در صدا و سیما برای بازسازی وجهه طلاب و سهم خواهی برای نخبگان در مراکز راهبردی
3⃣درخواست برای باز کردن فضای انتقاد از مرکز مدیریت و شورای عالی
4⃣ درخواست رای گیری از طلاب برای انتخاب اعضای شورای عالی حوزه
5⃣ درخواست جوانگرایی در اعضای شورای عالی و انتخاب افرادی با سنین بین 40 تا 50 سال
6⃣انتقاد از بی توجهی به فرمایشات رهبر انقلاب
♨️این انتقادات که با ناراحتی بیان شده باعث ناراحتی و احساس خطر اعضای شورای عالی شده و #آیت_الله_خاتمی در تجمع حمایت از #گام_دوم_انقلاب در 12 اسفند قسمت مهمی از صحبتها را به دفاع از اعضا و عملکرد شورای عالی حوزه اختصاص می دهد
🔻
⭕️شهادت می دهم دغدغه ی اعضای شورای عالی تحقق آرمان های رهبری است و ما نیز همچون شما طلاب جوان انقلابی همان هیجان و شور را برای تحقق این آرمان ها داریم
⭕️دغدغه ی اول ما رفع مشکلات معیشتی از طلبه هاست و تلاشی که از سمت ما صورت می گیرد رایزنی بین مراجع و رهبری است و البته همه مراجع دغدغه معیشتی طلاب را دارند
⭕️رشد و ارتقاء علمی و معنوی طلاب جوان یک آرمان است و تحقیقاً #شورای_عالی_حوزه خود را خادم می داند و فرمایشات شما طلاب را روی چشم خود قرار می دهد
⭕️توجه کنید ما همگی عضو یک مجموعه هستیم مبادا کسانی بخواهند میان ما و شما شکافی ایجاد کنند!
♨️در واکنش به این اتفاقات کانال #مناهج در همان روز مطلبی به قلم رضا حسینی با عنوان جناب آیت الله خاتمی! کمیته های قبلی چه شد؟! منتشر می کند که یک سوال اصلی دارد
🔻
⭕️سوال اصلی از حضرت آیت الله خاتمی این است که رهبر معظم انقلاب به شورای عالی راجع به اصلاح حوزه بیش از پنجاه مورد دستور مستقیم دادهاند! از سال ۱۳۷۶ تابحال بیش از ۸ جلسه رسمی با این شورای محترم داشتهاند(از تعداد جلسات خصوصی خبری نیست). چه کمیته ای برای این دستورات مستقیم تشکیل شد؟ نتیجه این دستورات که مستقیما شورای عالی را خطاب قرار میداد چه شد؟
⭕️دستوراتی نظیر:
۱- کیفیت تحصیل بودجه برای حوزه
۲- اصلاح نظام آموزشی
۳- تغییر کتب درسی
۴- ترسیم وضع مطلوب حوزه
۵- پرداختن به علوم انسانی و....
شورای عالی چه اقدامات اساسی در این باره انجام داده است؟
‼️جای بسی تعجب است که: دستورات مستقیم رهبر اجرا نمیشود، و دستوری که ربط مستقیمی به شورای عالی ندارد، برایش کمیته تشکیل میشود. سید بزرگوار اگر امام انقلاب امیدش به ساختارهای کند و کم تحرک بود، مخاطب نامه را جوانان قرار نمیداد!
⭕️جوانان خودشان کمیتههای زیادی قبل از این بیانیه تشکیل داده بودند، اما شورای عالی در این ۲۰ سال چه اقداماتی برای دستورات امام جامعه انجام داده است؟!
💢همزمان با همه این اتفاقات اعضای شورای عالی خدمت مراجع می رسند و قضایا را همراه با تحلیل خود ارائه می کنند که باعث موضع گیری آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی در روز 15 اسفند می شود
♨️آیتالله العظمی مکارم شیرازی
✅در بعضی از جلسات، برخی از افراد کماطلاع یا بیاطلاع به #شورای_عالی_حوزه اهانت کردند؛ توجه داشته باشید شورای عالی حوزه منتخب مراجع و رهبری است؛ امام راحل فرمودند: کسانی که به مراجع اهانت کنند، از ولایت خدا خارج می شوند و داخل ولایت شیطان می شوند؛ کسانی که این سخنان را می گویند باید مراقب باشند
✅این روزها صحبتهای زیادی ازجوانگرایی است، معنای جوانگرایی را خیلیها نمیدانند؛ جوانگرایی به این معنا نیست که پست کلیدی را به جوان بیتجربه یا کمتجربه بدهیم؛ منظور این است که اول مدیریتهای کوچکتر را به جوانان داده تا تجربه پیدا کنند و در ادامه برای مدیریتهای بالاتر آماده شوند
✅ جوانان در منطق اسلام از اهمیت بالایی برخوردارند؛ اما نباید جوانگرایی را بد تفسیر کنیم
♨️ آیت الله العظمی نوری همدانی
✅شورایعالیحوزه را تأیید و حمایت میکنیم
✅شورای عالی حوزه متشکل از عده ای از فقهاست که بعد از عمری تدریس، فقاهت، تألیف و درس و بحث در سمت تصمیم گیری حوزه قرار دارند
✅این فقها همگام با انقلاب بودند و زحمات بسیاری برای حوزه و انقلاب کشیدند و امروز با اخلاص و تجربه برای مدیریت و سیاسگذاری در حوزههای علمیه گام برداشتهاند.
✅شورای عالی حوزه را از نظر اخلاص، سابقه و فقاهت و جنبه های مثبت تأیید و حمایت میکنیم، باید از زحمات اعضای این شورا تقدیر کنیم
♨️در ادامه واکنشهای شورای عالی امروز حجت الاسلام و المسلیمن غروی گفت:
⭕️ جامعه مدرسین و هم شورای عالی نسبت به مواضع رهبر معظم انقلاب حساس بوده و بی تفاوت نیستند.
https://eitaa.com/khabarehowzeh
🔴 اختصاصی شارح 🔴
🔴 چهل سال گذشت!! مافات مضی!!
♦️شورای عالی حوزه و چهل سالی که گذشت!
بعد از انقلاب 57 و مجاهدتهای پیرخمین و یاران باوفایش، کشور از چنگال رژیم سفاک و ضددین پهلوی خارج شد و در نتیجه حکومت اسلام مستقر و ولی فقیه حاکم شد.
♦️ در این برهه حوزه علمیه قم وارد یک مرحله حساس از حیات خود و از فرصتی استثنایی بهره مند شد که در طول تاریخ تاسیس حوزه، بلکه در طول تاریخ اسلام، بی بدیل بود.
♦️از آنجا که نظام جمهوری اسلامی ایران نوعی حکومت دینی را تجربه میکرد و بالطبع اصل مترقی ولکن خاک خورده ولایت فقیه در طول دوران غیبت مهجور بود،حوزه علمیه به مرجع فکری و منبع نرم افزاریِ حاکمیت و کشور مبدل گشت.
♦️ از این رو وظایف خطیری مثل حفظ و گسترش تشیع و وحدت اسلام، تربیت مبلغ دینی، تولید نرم افزار برای حکومت داری، ارتقاء سطح دینداری جامعه و رساندن صدای شیعه به جهان، متوجه آن شد.
♦️از نظر مردم و افکار عمومی، حوزه مادر انقلاب و پشتوانه فکری-علمی انقلاب بوده و هست، از این رو ریلگذاری و سیاستگذاری حوزه باید منطبق با این انتظار و مأموریت میبود.
از این نکته نباید غافل شد که عملا شورای عالی حوزه، وظیفه سیاستگذاری حوزه های علمیه را عهده دار است، بنابراین ضروریست بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، این شورا درباره عملکرد و بهرهوری خود توضیح و روشنگری نماید تا افکار عمومی بتواند ارزیابی درستی از این عملکرد و درستی راه رفته شده، داشته باشد.
در بررسیهای میدانی، بعضی از عناصر اصلی حاکمیت، همانند رهبری یا مسئولین قوه قضائیه، این عملکردها را برآورنده خواسته ها حکومت نمی دانند، چه از نظر تولید نرم افزار برای اداره دینی جامعه در عرصه های مختلف، چه از نظر تربیت مجتهد و روحانیت آگاه و شجاع برای اداره ارگانهای حاکمیتی مثل قوه قضائیه.
حتی کار به جایی رسید که رهبری نسبت به انقلابی ماندن حوزه صریح تذکر داد.
♦️از دیگر نظر، طلاب و اساتید که دور رکن دیگر حوزه علمیه در کنار رکن مرجعیت به شمار می روند، از عملکرد شورای عالی اظهار نارضایتی می کنند، از اینرو میتوان نارضایتیهایی در عرصه های : هدایت تحصیلی، روش های آموزشی، مهارتهای فرهنگی و تبلیغی، معیشت و رفاه را برشمرد.
ناراضیان یکی از راهکارهای گره گشا را جوانسازی شورای عالی حوزه می دانند تا زمینه برای درک مقتضیات زمان، چابکی و شجاعت در تصمیم گیری ها مهیا شود.
♦️حضور مجتهدان جوان در این شوراء، می تواند به رشد و ارتقاء سطح آموزشی حوزه، درک نیازهای حاکمیت از حوزه، و در یک کلام «تحول مطلوب حوزه»، را میسر سازد.
♦️راهکاری دیگر این است که ارتباط شورای عالی حوزه با بدنه حوزه بیشتر شود و به درخواستها و نیازها پاسخ داده شود، یا اینکه اعضای شورای عالی با نظر اساتید وطلاب حوزه انتخاب شوند.
♦️تاییدات مراجع معظم تقلید از شورای عالی حوزه هم برای طلاب و هم برای این شورا بسیار مغتنم است اما کار وقتی تمام است که همه ی ارکان حوزه(مرجعیت ،اساتید، طلاب و فضلا) از این نهاد عالی احساس رضایت نمایند.
مهدی جعفری نیا
✅ eitaa.com/sharehnews
📌 مشروحی از دیدار اخیر پژوهشگران #حوزه تمدنی با #رهبر_انقلاب
حجت الاسلام #متولی امامی، مدیر مؤسسه مطالعات #تمدن_اسلامی و از پژوهشگران و صاحب نظران عرصه تمدن اسلامی روایتی صمیمانه از دیدار با رهبری را بازگو کرد.
🔅🔅🔅
📋✏ به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، رهبر معظم انقلاب، یازدهم بهمن ماه سال جاری دیداری با محققان و پژوهشگران و اساتید فعال در #حوزه تمدنی داشتند که اخبار خاصی به جز یک یادداشت از حجت الاسلام #متولی امامی و روایتی مختصر از حجت الاسلام علی محمدی، پیرامون آن منتشر نشد.
🔹 حجت الاسلام سیدمحمد حسین #متولی امامی مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی و رییس مؤسسه فتوح اندیشه اصفهان، از اساتید حوزه و دانشگاه و صاحب نظران در عرصه تمدنی است که یکی از دو مهمان اصفهانی این دیدار نیز بوده است،
🔹 در این خصوص #خبرگزاری رسا در اصفهان گفتوگویی صمیمانه با حجت الاسلام متولی امامی در خصوص ابعاد مختلف این جلسه داشته است که مشروح آن در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است:
🍁🍁🍁
@salmanraoofi
ادامه مطلب را دنبال فرمایید👇👇👇
📌 مشروحی از دیدار اخیر پژوهشگران #حوزه تمدنی با #رهبر_انقلاب
حجت الاسلام #متولی امامی، مدیر مؤسسه مطالعات #تمدن_اسلامی و از پژوهشگران و صاحب نظران عرصه تمدن اسلامی روایتی صمیمانه از دیدار با رهبری را بازگو کرد.
🔅🔅🔅
✳ خبری از بریز و بپاش در این دیدار نبود
🔹 در دیداری که یازدهم بهمن ماه با رهبر معظم انقلاب داشتیم، نکتههای بسیار ظریف و لطیفی به غیر از محتوای دیدار را شاهد بودیم، به امامت ایشان #نماز جماعت را اقامه کردیم و ایشان #نماز را با تمام مستحبات و با توجهی خاص به جا آوردند و دقایقی پس از #نماز نیز راز و نیازی با خدا داشتند. از نقاط مختلف کشور در جمع ما افرادي چون دكتر #پارسانيا، استاد #واسطي، استاد طاهرزاده، دكتر #بابايي، دكتر #ذوعلم، دكتر #الويري، دكتر #جهانبين و... بودند.
🔹 نکته جالب توجه اینکه شامی تهیه نشده بود و شاهد بریز و بپاش بیت المال هم نبودیم، پذیرایی مختصر و سادهای در حد چند مرتبه چای و یک شیرینی ساده صورت گرفت و حتی قندهایی که در قندان بود از حد معمول قندهایی که در بازار وجود دارد بسیار کوچکتر بود.
🔹 رهبري تك به تك ما را چشم در چشم با نگاه محبتآميزي مورد تفقد قرار دادند و فرمودند: «الآن ساعت شش و نيم است. من تا هشت خدمت شما هستم».
🔹 دكتر #الويري تعريفي از بينش تمدني ارائه كردند. استاد #طاهرزاده زاويه بحث را به زمينههاي افول تمدن غربي كشانيدند. استاد #واسطي بحث خوبي در موضوع #فقه #تمدنساز، با عنوان فقه فرآيندي ارائه كردند كه رهبري فرمودند: «اين فقه فرآيندي جالب بود!». دكتر بابايي سه مسأله اساسي #تمدن نوين اسلامي را تعيين نسبت ما و غرب، يأس امت اسلامي و سرعت تحولات دانست. دكتر لكزايي هم به تشكيلاتي شدن ارتباط پژوهشگران #حوزه تمدن و تشكيل ستاد پيگيري تمدن نوين اسلامي اصرار داشتند.
🔹 بنده در باب بحران تمدن ايران امروز، الگوي تصرف و چگونگي نظامسازي فقهي مطالبي عرض كردم. البته دوستان ديگري هم سخن گفتند كه تا حدود ساعت هفت و نيم به طول انجاميد.
✳ سجده شکر #رهبری به دلیل مباحث مطرح شده در این دیدار
🔹 مباحث مختلفی در این جلسه مطرح شد که موجب شادی #رهبر انقلاب گشت و ایشان فرمودند من باید پس از این جلسه سجده شکر به جا بیاورم و تأکید کردند که انتظار نداشتم در حوزه مباحث تمدنی تا این حد رشد علمی داشته باشیم.
🔹 مباحثی که #رهبر_انقلاب مطرح کردند چند نکته مهم داشت: نکته اول اینکه ایشان تأکید داشتند در مباحث ذهنی غرق نشوید و دقت داشته باشید تمدن یک امر عینی و عملی است، یک زمانی مسأله تهاجم فرهنگی مطرح شد اما بیشتر نگاه نظری به مسأله صورت گرفت، اگرچه ممکن است مسائل نظری لازم باشد اما باید برنامه عملی برای مباحث مختلف به ویژه مسأله تمدن و# تمدن سازی وجود داشته باشد. ایشان تأکید کردند که تمدن چیزی نیست که در کتابها مینویسید بلکه چیزی است که در کف میدان رقم خواهد خورد، در مباحث ذهنی غرق نشوید.
🔹 البته این نکته را هم باید مطرح کنم زمانی که بنده در محضر #رهبر انقلاب صحبت میکردم به این مسأله اشاره کردم که متأسفانه پژوهشگاهها مشغول مباحث نظری و تئوریک شدهاند و درگیر با دشمن فرضی هستند و #رهبر_انقلاب در جواب این موضوع فرمودند که این دیدگاه صحیح است اما بدون نظریه نمیتوان کاری از پیش برد، در حقیقت ایشان به تولید نظریه و نظریه پردازی در مراکز علمی و پژوهشی تأکید داشتند ولی معتقد هستند طرح عملی در میدان شکل خواهد گرفت.
🍁🍁🍁
@salmanraoofi
ادامه مطلب را دنبال فرمایید👇👇👇