eitaa logo
سلمان رئوفی
5.5هزار دنبال‌کننده
1.2هزار عکس
329 ویدیو
187 فایل
🔆قال رسول‌الله ص: ان هذا الدين متین 🔆کانال‌سلمان‌رئوفی 🔆مکتب شناسی فقهی، عرفان شیعی ،سیره ائمه ع ،علوم انسانی، فرهنگ و سیاست راه ارتباط @srsr1359 🔆صوت دروس در کانال سروش @salmanraoufi سایت boohoos.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از تحلیل خبر حوزه
♨️جریانات شورای عالی حوزه ♨️طبق پیگیری های انجام شده صحبتهای بعضی طلاب در روز 6 اسفند در با پخش مستقیم در اینستاگرام و پخش فیلم آن در کانال باعث واکنش اعضای شد ⛔️سر خط صحبتهای تریبون آزاد 🔻🔻 1⃣ درخواست باز شدن فضا برای استعدادهای تدریسی، بدون پارتی بازی 2⃣ لزوم شناخت نخبگان حوزوی و معرفی در صدا و سیما برای بازسازی وجهه طلاب و سهم خواهی برای نخبگان در مراکز راهبردی 3⃣درخواست برای باز کردن فضای انتقاد از مرکز مدیریت و شورای عالی 4⃣ درخواست رای گیری از طلاب برای انتخاب اعضای شورای عالی حوزه 5⃣ درخواست جوانگرایی در اعضای شورای عالی و انتخاب افرادی با سنین بین 40 تا 50 سال 6⃣انتقاد از بی توجهی به فرمایشات رهبر انقلاب ♨️این انتقادات که با ناراحتی بیان شده باعث ناراحتی و احساس خطر اعضای شورای عالی شده و در تجمع حمایت از در 12 اسفند قسمت مهمی از صحبتها را به دفاع از اعضا و عملکرد شورای عالی حوزه اختصاص می دهد 🔻 ⭕️شهادت می دهم دغدغه ی اعضای شورای عالی تحقق آرمان های رهبری است و ما نیز همچون شما طلاب جوان انقلابی همان هیجان و شور را برای تحقق این آرمان ها داریم ⭕️دغدغه ی اول ما رفع مشکلات معیشتی از طلبه هاست و تلاشی که از سمت ما صورت می گیرد رایزنی بین مراجع و رهبری است و البته همه مراجع دغدغه معیشتی طلاب را دارند ⭕️رشد و ارتقاء علمی و معنوی طلاب جوان یک آرمان است و تحقیقاً خود را خادم می داند و فرمایشات شما طلاب را روی چشم خود قرار می دهد ⭕️توجه کنید ما همگی عضو یک مجموعه هستیم مبادا کسانی بخواهند میان ما و شما شکافی ایجاد کنند! ♨️در واکنش به این اتفاقات کانال در همان روز مطلبی به قلم رضا حسینی با عنوان جناب آیت الله خاتمی! کمیته های قبلی چه شد؟! منتشر می کند که یک سوال اصلی دارد 🔻 ⭕️سوال اصلی از حضرت آیت الله خاتمی این است که رهبر معظم انقلاب به شورای عالی راجع به اصلاح حوزه بیش از پنجاه مورد دستور مستقیم داده‌اند! از سال ۱۳۷۶ تابحال بیش از ۸ جلسه رسمی با این شورای محترم داشته‌اند(از تعداد جلسات خصوصی خبری نیست). چه کمیته ای برای این دستورات مستقیم تشکیل شد؟ نتیجه این دستورات که مستقیما شورای عالی را خطاب قرار می‌داد چه شد؟ ⭕️دستوراتی نظیر: ۱- کیفیت تحصیل بودجه برای حوزه ۲- اصلاح نظام آموزشی ۳- تغییر کتب درسی ۴- ترسیم وضع مطلوب حوزه ۵- پرداختن به علوم انسانی و.... شورای عالی چه اقدامات اساسی در این باره انجام داده است؟ ‼️جای بسی تعجب است که: دستورات مستقیم رهبر اجرا نمی‌شود، و دستوری که ربط مستقیمی به شورای عالی ندارد، برایش کمیته تشکیل می‌شود. سید بزرگوار اگر امام انقلاب امیدش به ساختارهای کند و کم تحرک بود، مخاطب نامه را جوانان قرار نمی‌داد! ⭕️جوانان خودشان کمیته‌های زیادی قبل از این بیانیه تشکیل داده بودند، اما شورای عالی در این ۲۰ سال چه اقداماتی برای دستورات امام جامعه انجام داده است؟! 💢همزمان با همه این اتفاقات اعضای شورای عالی خدمت مراجع می رسند و قضایا را همراه با تحلیل خود ارائه می کنند که باعث موضع گیری آیات عظام مکارم شیرازی و نوری همدانی در روز 15 اسفند می شود ♨️آیت‌الله ‌العظمی مکارم شیرازی ✅در بعضی از جلسات، برخی از افراد کم‌اطلاع یا بی‌اطلاع به اهانت کردند؛ توجه داشته باشید شورای عالی حوزه منتخب مراجع و رهبری است؛ امام راحل فرمودند: کسانی که به مراجع اهانت کنند، از ولایت خدا خارج می شوند و داخل ولایت شیطان می شوند؛ کسانی که این سخنان را می گویند باید مراقب باشند ✅این روزها صحبتهای زیادی ازجوانگرایی است، معنای جوانگرایی را خیلی‌ها نمیدانند؛ جوانگرایی به این معنا نیست که پست کلیدی را به جوان بی‌تجربه یا کم‌تجربه بدهیم؛ منظور این است که اول مدیریتهای کوچکتر را به جوانان داده تا تجربه پیدا کنند و در ادامه برای مدیریتهای بالاتر آماده شوند ✅ جوانان در منطق اسلام از اهمیت بالایی برخوردارند؛ اما نباید جوانگرایی را بد تفسیر کنیم ♨️ آیت ‌الله ‌العظمی نوری همدانی ✅شورای‌عالی‌حوزه را تأیید و حمایت می‌کنیم ✅شورای عالی حوزه متشکل از عده ای از فقهاست که بعد از عمری تدریس، فقاهت، تألیف و درس و بحث در سمت تصمیم گیری حوزه قرار دارند ✅این فقها هم‌گام با انقلاب بودند و زحمات بسیاری برای حوزه و انقلاب کشیدند و امروز با اخلاص و تجربه برای مدیریت و سیاسگذاری در حوزههای علمیه گام برداشته‌اند. ✅شورای عالی حوزه را از نظر اخلاص، سابقه و فقاهت و جنبه های مثبت تأیید و حمایت میکنیم، باید از زحمات اعضای این شورا تقدیر کنیم ♨️در ادامه واکنشهای شورای عالی امروز حجت الاسلام و المسلیمن غروی گفت: ⭕️ جامعه مدرسین و هم شورای عالی نسبت به مواضع رهبر معظم انقلاب حساس بوده و بی تفاوت نیستند. https://eitaa.com/khabarehowzeh
🔴 اختصاصی شارح 🔴 🔴 چهل سال گذشت!! مافات مضی!! ♦️شورای عالی حوزه و چهل سالی که گذشت! بعد از انقلاب 57 و مجاهدتهای پیرخمین و یاران باوفایش، کشور از چنگال رژیم سفاک و ضددین پهلوی خارج شد و در نتیجه حکومت اسلام مستقر و ولی فقیه حاکم شد. ♦️ در این برهه حوزه علمیه قم وارد یک مرحله حساس از حیات خود و از فرصتی استثنایی بهره مند شد که در طول تاریخ تاسیس حوزه، بلکه در طول تاریخ اسلام، بی بدیل بود. ♦️از آنجا که نظام جمهوری اسلامی ایران نوعی حکومت دینی را تجربه می‌کرد و بالطبع اصل مترقی ولکن خاک خورده ولایت فقیه در طول دوران غیبت مهجور بود،حوزه علمیه به مرجع فکری و منبع نرم افزاریِ حاکمیت و کشور مبدل گشت. ♦️ از این رو وظایف خطیری مثل حفظ و گسترش تشیع و وحدت اسلام، تربیت مبلغ دینی، تولید نرم افزار برای حکومت داری، ارتقاء سطح دینداری جامعه و رساندن صدای شیعه به جهان، متوجه آن شد. ♦️از نظر مردم و افکار عمومی، حوزه مادر انقلاب و پشتوانه فکری-علمی انقلاب بوده و هست، از این رو ریل‌گذاری و سیاستگذاری حوزه باید منطبق با این انتظار و مأموریت می‌بود. از این نکته نباید غافل شد که عملا شورای عالی حوزه، وظیفه سیاستگذاری حوزه های علمیه را عهده دار است، بنابراین ضروریست بعد از گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی، این شورا درباره عملکرد و بهره‌وری خود توضیح و روشنگری نماید تا افکار عمومی بتواند ارزیابی درستی از این عملکرد و درستی راه رفته شده، داشته باشد. در بررسی‌های میدانی، بعضی از عناصر اصلی حاکمیت، همانند رهبری یا مسئولین قوه قضائیه، این عملکردها را برآورنده خواسته ها حکومت نمی دانند، چه از نظر تولید نرم افزار برای اداره دینی جامعه در عرصه های مختلف، چه از نظر تربیت مجتهد و روحانیت آگاه و شجاع برای اداره ارگانهای حاکمیتی مثل قوه قضائیه. حتی کار به جایی رسید که رهبری نسبت به انقلابی ماندن حوزه صریح تذکر داد. ♦️از دیگر نظر، طلاب و اساتید که دور رکن دیگر حوزه علمیه در کنار رکن مرجعیت به شمار می روند، از عملکرد شورای عالی اظهار نارضایتی می کنند، از اینرو می‌توان نارضایتی‌هایی در عرصه های : هدایت تحصیلی، روش های آموزشی، مهارتهای فرهنگی و تبلیغی، معیشت و رفاه را برشمرد. ناراضیان یکی از راهکارهای گره گشا را جوانسازی شورای عالی حوزه می دانند تا زمینه برای درک مقتضیات زمان، چابکی و شجاعت در تصمیم گیری ها مهیا شود. ♦️حضور مجتهدان جوان در این شوراء، می تواند به رشد و ارتقاء سطح آموزشی حوزه، درک نیازهای حاکمیت از حوزه، و در یک کلام «تحول مطلوب حوزه»، را میسر سازد. ♦️راهکاری دیگر این است که ارتباط شورای عالی حوزه با بدنه حوزه بیشتر شود و به درخواست‌ها و نیازها پاسخ داده شود، یا اینکه اعضای شورای عالی با نظر اساتید وطلاب حوزه انتخاب شوند. ♦️تاییدات مراجع معظم تقلید از شورای عالی حوزه هم برای طلاب و هم برای این شورا بسیار مغتنم است اما کار وقتی تمام است که همه ی ارکان حوزه(مرجعیت ،اساتید، طلاب و فضلا) از این نهاد عالی احساس رضایت نمایند. مهدی جعفری نیا ✅ eitaa.com/sharehnews
📌 مشروحی از دیدار اخیر پژوهشگران تمدنی با حجت الاسلام امامی، مدیر مؤسسه مطالعات و از پژوهشگران و صاحب نظران عرصه تمدن اسلامی روایتی صمیمانه از دیدار با رهبری را بازگو کرد. 🔅🔅🔅 📋✏ به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، رهبر معظم انقلاب، یازدهم بهمن ماه سال جاری دیداری با محققان و پژوهشگران و اساتید فعال در تمدنی داشتند که اخبار خاصی به جز یک یادداشت از حجت الاسلام امامی و روایتی مختصر از حجت الاسلام علی محمدی، پیرامون آن منتشر نشد. 🔹 حجت الاسلام سیدمحمد حسین امامی مدیر مؤسسه مطالعات تمدن اسلامی و رییس مؤسسه فتوح اندیشه اصفهان، از اساتید حوزه و دانشگاه و صاحب نظران در عرصه تمدنی است که یکی از دو مهمان اصفهانی این دیدار نیز بوده است، 🔹 در این خصوص رسا در اصفهان گفت‌وگویی صمیمانه با حجت الاسلام متولی امامی در خصوص ابعاد مختلف این جلسه داشته است که مشروح آن در ادامه در اختیار شما قرار گرفته است: 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه مطلب را دنبال فرمایید👇👇👇
📌 مشروحی از دیدار اخیر پژوهشگران تمدنی با حجت الاسلام امامی، مدیر مؤسسه مطالعات و از پژوهشگران و صاحب نظران عرصه تمدن اسلامی روایتی صمیمانه از دیدار با رهبری را بازگو کرد. 🔅🔅🔅 ✳ خبری از بریز و بپاش در این دیدار نبود 🔹 در دیداری که یازدهم بهمن ماه با رهبر معظم انقلاب داشتیم، نکته‌های بسیار ظریف و لطیفی به غیر از محتوای دیدار را شاهد بودیم، به امامت ایشان جماعت را اقامه کردیم و ایشان را با تمام مستحبات و با توجهی خاص به جا آوردند و دقایقی پس از نیز راز و نیازی با خدا داشتند. از نقاط مختلف کشور در جمع ما افرادي چون دكتر ، استاد ، استاد طاهرزاده، دكتر ، دكتر ، دكتر ، دكتر و... بودند. 🔹 نکته جالب توجه اینکه شامی تهیه نشده بود و شاهد بریز و بپاش بیت المال هم نبودیم، پذیرایی مختصر و ساده‌ای در حد چند مرتبه چای و یک شیرینی ساده صورت گرفت و حتی قندهایی که در قندان بود از حد معمول قندهایی که در بازار وجود دارد بسیار کوچکتر بود. 🔹 رهبري تك به تك ما را چشم در چشم با نگاه محبت‌‌آميزي مورد تفقد قرار دادند و فرمودند: «الآن ساعت شش و نيم است. من تا هشت خدمت شما هستم». 🔹 دكتر تعريفي از بينش تمدني ارائه كردند. استاد زاويه بحث را به زمينه‌هاي افول تمدن غربي كشانيدند. استاد بحث خوبي در موضوع ، با عنوان فقه فرآيندي ارائه كردند كه رهبري فرمودند: «اين فقه فرآيندي جالب بود!». دكتر بابايي سه مسأله اساسي نوين اسلامي را تعيين نسبت ما و غرب، يأس امت اسلامي و سرعت تحولات دانست. دكتر لك‌زايي هم به تشكيلاتي شدن ارتباط پژوهش‌گران تمدن و تشكيل ستاد پي‌گيري تمدن نوين اسلامي اصرار داشتند. 🔹 بنده در باب بحران تمدن ايران امروز، الگوي تصرف و چگونگي نظام‌سازي فقهي مطالبي عرض كردم. البته دوستان ديگري هم سخن گفتند كه تا حدود ساعت هفت و نيم به طول انجاميد. ✳ سجده شکر به دلیل مباحث مطرح شده در این دیدار 🔹 مباحث مختلفی در این جلسه مطرح شد که موجب شادی انقلاب گشت و ایشان فرمودند من باید پس از این جلسه سجده شکر به جا بیاورم و تأکید کردند که انتظار نداشتم در حوزه مباحث تمدنی تا این حد رشد علمی داشته باشیم. 🔹 مباحثی که مطرح کردند چند نکته مهم داشت: نکته اول اینکه ایشان تأکید داشتند در مباحث ذهنی غرق نشوید و دقت داشته باشید تمدن یک امر عینی و عملی است، یک زمانی مسأله تهاجم فرهنگی مطرح شد اما بیشتر نگاه نظری به مسأله صورت گرفت، اگرچه ممکن است مسائل نظری لازم باشد اما باید برنامه عملی برای مباحث مختلف به ویژه مسأله تمدن و# تمدن سازی وجود داشته باشد. ایشان تأکید کردند که تمدن چیزی نیست که در کتابها می‌نویسید بلکه چیزی است که در کف میدان رقم خواهد خورد، در مباحث ذهنی غرق نشوید. 🔹 البته این نکته را هم باید مطرح کنم زمانی که بنده در محضر انقلاب صحبت می‌کردم به این مسأله اشاره کردم که متأسفانه پژوهشگاه‌ها مشغول مباحث نظری و تئوریک شده‌اند و درگیر با دشمن فرضی هستند و در جواب این موضوع فرمودند که این دیدگاه صحیح است اما بدون نظریه نمی‌توان کاری از پیش برد، در حقیقت ایشان به تولید نظریه و نظریه پردازی در مراکز علمی و پژوهشی تأکید داشتند ولی معتقد هستند طرح عملی در میدان شکل خواهد گرفت. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه مطلب را دنبال فرمایید👇👇👇
📌 مشروحی از دیدار اخیر پژوهشگران تمدنی با حجت الاسلام امامی، مدیر مؤسسه مطالعات و از پژوهشگران و صاحب نظران عرصه تمدن اسلامی روایتی صمیمانه از دیدار با رهبری را بازگو کرد. 🔅🔅🔅 ✳ تأکید امام به «امید» و زنده نگاه داشتن آن در جامعه 🔹 موضوع دیگری که مطرح کردند و بسیار مهم بود، مسأله توجه به «امید» بود، ایشان تأکید داشتند که امید را باید زنده نگه داشت و اگر امید در جامعه از بین برود حرکت ما در مسیر سازی کند خواهد شد و همگرایی اجتماعی برای دستیابی به اسلامی ضعیف خواهد شد. 🔹 در ادامه تأکید انقلاب بر مسأله امید و اهمیت امید در جامعه به گفت‌وگوی خود با یکی از علمای سوریه اشاره کردند و فرمودند: این عالم سوری به من گفت وقتی که پیرامون مسائل جبهه مقاومت آیه «إن معی ربی سیهدین» که آن آیه ای است که در آمده و حضرت موسی این جمله را زمانی گفتند که به لب رود نیل رسیدند و فرعون در تعقیب ایشان و قومشان بودند و افرادی در قوم گفتند که بزودی فرعونیان ما را اسیر خواهند کرد. حضرت موسی گفت «کلا، إن معی ربی، سیهدین» آن عالم سوری گفت زمانی که این آیه را شما خواندی ما در سوریه دیدیم و دلمان گرم شد و مطمئن شدیم که پیروز خواهیم بود و در نهایت نیز به پیروزی رسیدیم. ایشان تأکید داشتند امید در دل مردم باید به این صورت باشد. 🔹 محور دیگری که انقلاب در مباحث خود بر آن تأکید داشتند هم افزایی و قرار داشتن در کنار یکدیگر است، گروه‌های فعال در حوزه تمدنی باید در کنار یکدیگر باشند و فعالیت هم افزا داشته باشند، باید موج اجتماعی، علمی و در تمدنی ایجاد شود و باید گفت‌وگو در میان این گروه‌ها همواره دائر باشد. 🔹 مسأله دیگری که ایشان مطرح کردند تبدیل کردن ادبیات مباحث به یک بحث فاخر علمی بود نه اینکه صرفا یک بحث سرسری و تئوری باشد که در حاشیه قرار داشته باشد، نکته دیگر این بود که ایشان تأکید داشتند اسلامی باید به عنوان یک پدیده تمدنی دیده شود نه یک پدیده سیاسی. ✳ اسلامی یک پدیده تمدنی است نه سیاسی 🔹 این نکته که امام فرمودند نکته بسیار دقیقی است، اگر انقلاب اسلامی را یک پدیده سیاسی ببینیم یعنی یکبار را باید با فلانی بسنجیم، یکبار با فلانی و بار دیگر با فلانی، این یعنی سطح اسلامی را پایین می‌آوریم و به دنبال آن انتظارات اجتماعی مردم از اسلامی و آرمان‌های انقلاب اسلامی نزول خواهد کرد، اما اگر اسلامی به عنوان یک پدیده تمدنی دیده شود نه تنها سطح انتظارات در سطح تمدنی خواهد بود بلکه زمان انتظارات ما از دستاوردهای اسلامی ساز طولانی تر خواهد شد چرا که تمدن سازی نیازمند چند قرن زمان خواهد بود و در بازه زمانی طولانی مدت به نتیجه خواهد رسید. 🔹 زمانی بنده به کشورهای مختلف نظیر هند سفر داشتم و شاهد بودم علیرغم اینکه در این کشورها شکل گرفته اما هنوز اسامی معابر و میدان‌ها و خیابان‌ها همان اسامی است که پیش از انقلاب‌شان و برخلاف مسیر آنها تعیین شده بوده، این نشان دهنده سیاسی بودن انقلاب آنها است در حالی که در اسلامی شاهد هستیم رویکرد مردم به کلی تغییر کرد و تغییرات عمده‌ای در حوزه فرهنگی و مذهبی پدید آمد. 🔹 نکته مهمی که در باب مباحث اجتماعی و سیاسی انقلاب اسلامی مطرح کردند این بود که ایشان فرمودند من گاهی به خیابان‌ها می‌آیم و مردم را می‌بینیم، مغازه‌ها را نگاه می‌کنم، متأسفانه می‌بینم از عبارت‌هایی نظیر کافی‌شاپ و هایپر مارکت استفاده شده در حالی که ما در فرهنگ خودمان عباراتی نظیر قهوه خانه و فروشگاه را داریم و این استفاده از عبارتهای انگلیسی به فرهنگ ما لطمه می‌زند. مراقبت از اصطلاحات و دیالوگ‌های یکی از مصادیق مراقبت از است. ✳ در این دیدار قابل توجه بود 🔹 مسأله جالب توجه در این نشست توجه انقلاب به جوانان حاضر در جلسه بود، فرصت صحبت کردن و ارائه مطالب در این جلسه در اختیار جوانان قرار گرفت، افراد پیشکسوت و صاحب جایگاه که از بزرگواران هم هستند امکان صحبت پیدا نکردن اما خامنه‌ای فرصت را در اختیار ما قرار دادند تا صحبت کنیم و با دیدگاه‌های ما نسل‌های آشناتر بشوند. در پایان باید ابراز خرسندی کنم از اینکه انقلاب همواره با پژوهشگران و صاحب نظران و افراد مؤثر در عرصه‌های مختلف علمی و فرهنگی دیدار دارند و این نشان دهنده توجه ویژه ایشان به مسائل علمی و فرهنگی است که برای جامعه علمی و پژوهشی کشور امید آفرین و مایه خوشحالی است. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi
📌📌 عضو شورای عالی گفت: و ایجاد جدید با افراد پیر محقق نمی‌شود. 🔅🔅🔅 📋✏ به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان بسیج دانشجویی حسن عضو شورای عالی انقلاب در نشست تخصصی « بیانیه گام دوم انقلاب» که با محوریت علم و پژوهش و به همت دبیرخانه گام دوم سازمان بسیج دانشجویی در دانشگاه امام صادق(ع) برگزار شد؛ گفت: آمریکایی‌ها تصور خروج خود از ایران را نمی‌کردند چه برسد به اینکه این انقلاب به مرحله تمدن‌سازی برسد. 🔹 وی در ادامه افزود: متصور نمی‌شد که قدرت دو قطبی شرق و غرب از بین برود و سربرآوردن قطب سوم به‌نام را پیش‌بینی نمی‌کرد. پس از فروپاشی شوروی نیز دو قطبی شرق و غرب از بین رفت و دو قطبی تمدن اسلامی و غرب شکل گرفت. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه گفتار👇👇👇
📌 عضو شورای عالی گفت: و ایجاد جدید با افراد پیر محقق نمی‌شود. 🔅🔅🔅 🔹 عضو شورای عالی در تشریح بخش اول بیانیه گام دوم که بر موضوع بدیع بودن انقلاب اسلامی اشاره دارد، بیان کرد: نظام غرب آمادگی چنین تحول عظیمی را در ایران نداشت چرا که تمام برنامه‌ریزی خود را بر روی تضعیف و اسلام در ایران متمرکز کرده بود. برای تشریح ابعاد این برنامه می‌بایست به دوران قاجار و مشروطیت بپردازیم. 🔹 افزود: در دوران مشروطه با شعارهای و فتوای علمای نجف، نهضت آغاز شد اما با برنامه‌ریزی که به کمک لژهای فراماسونری، فرقه‌های بابیت و بهائیت و سایر روشنفکران غرب‌زده انجام شد، نهضت مشروطه به انحراف کشیده شد. در دوران مشروطه تمام جریان‌ها علیه دین و اقدام کردند و درنهایت با وجود آنکه قانون اساسی مشروطه شرط تأیید علمای دین را برای تصویب قوانین ذکر کرده بود، عملاً و کنار رانده شدند. 🔹 وی خاطرنشان کرد: در این شرایط، رضاخان با سر دادن شعارهای دینی و تظاهر به اعمال اسلامی اما با حمایت و برنامه انگلیس بر سر کار آمد. پس از به قدرت رسیدن پهلوی در ایران، رویکرد دین‌ستیزانه رضاخان آشکار شد. رژیم پهلوی اولین حکومت در تاریخ ایران بود که با کمک کودتا بر سر کار آمد. این رژیم ریشه داخلی نداشت و به‌عنوان اولین دست‌نشانده خارجی محسوب می‌شود. 🔹 عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرد: پس از به قدرت رسیدن، رضاخان تمام تلاش خود را برای سکولار کردن حکومت آغاز کرد. سلطنت سکولار برای اولین بار در ایران ایجاد شد. پیش از آن، شاهان قاجار شعارهای دینی می‌دادند و علناً در مقابل جریان مذهبی واکنش منفی نشان نمی‌دادند. حتی پیش از اسلام نیز همه حکومت‌های ایران خود را دینی می‌دانستند. هرچند تمام این حکومت‌ها فقط تظاهر به دین‌داری می‌کردند و در حقیقت حکومتی سکولار بودند. 🔹 اظهار کرد: کسانی که شعار باستان می‌دهند، توجه نمی‌کنند که در دوران پهلوی حتی به دنبال تغییر الفبای فارسی بودند و تغییرات این رژیم منحصر به تغییر پوشش و ایرانی نبود. در این دوران بازسازی و تأسیس حوزه علمیه توسط آیت‌الله با اولویت ساماندهی هویت دینی انجام شد. ایشان با تقیه سیاسی به مسائل سیاسی وارد نشدند تا بتوان پایه‌های حوزه علمیه را تقویت کرد. 🔹 وی تأکید کرد: ‌اینکه معظم انقلاب در بیانیه گام دوم اشاره می‌کنند پدیده انقلاب اسلامی حرکتی بود که سابقه و انتظار این حرکت در جهان وجود نداشت، به‌دلیل این است که تشکیلات و تمام ابزارهای غرب همانند فرقه‌های انحرافی تلاش خود را برای فروپاشی اساس متمرکز کرده بودند اما انقلاب اسلامی این برنامه‌ها را برهم زد. 🔹 تصریح کرد: تشکیلات اکنون نیز در فرانسه قدرت حاکم را دارد و تنها در ایران از اسلامی شکست خورد. این تشکیلات و ابزارهای دیگر غرب هنوز هم تأثیرگذار هستند و اسلامی را منحرف کرده‌اند. در بسیاری از کشورها با کودتا و جنگ داخلی حرکت‌های اسلامی را به شکست رساندند و به‌نوعی می‌توان گفت دیگر در خان اول متوقف شدند اما اسلامی به خان هفتم خود یعنی مرحله رسیده است. 🔹 عضو شورای عالی تصریح کرد: بعد از سر کار آمدن پهلوی، چندین خطر ایجاد شد که انگلیس و آمریکا تصور می‌کردند روحانیت نمی‌تواند از این چالش‌ها عبور کند، چه برسد به اینکه به مرحله انقلاب و تمدن‌سازی برسند. اولین چالش مربوط به جریان حکومت بود که تمام تلاش خود را برای مقابله با دین و روحانیت انجام می‌داد. 👇 وی افزود: چالش دوم جریان کمونیست‌ها در ایران بود. این جریان تأثیر زیادی بر دانشگاه‌های ایران گذاشته بود و در برهه‌ای از تاریخ شاهد آن هستیم که جریان ایران و کمونیست‌ها به اتحادی برای مقابله با دین رسیدند. اکنون نیز تأثیرات افراد غرب‌زده یا چپگرا در ایران باقی است. 🔹 وی با اشاره به مبحث در حکومت اذعان کرد: وظیفه در حکومت این است که باید صلاحیت‌های خود را نشان دهند. عده‌ای در کشور به جوانان اعتماد ندارند و در توجیه بی‌اعتمادی خود، بی‌تجربه بودن جوانان و احتمال انحراف آنان را مطرح می‌کنند که باید در مقابل این توجیه، جوانان فعالیت‌های خود را ثابت کرده و نشان دهند که یک نسل در حوزه و دانشگاه‌های اسلامی تربیت شده‌اند و ارزش‌های به آنها منتقل شده است. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi ادامه گفتار👇👇👇
📌 عضو شورای عالی گفت: و ایجاد جدید با افراد پیر محقق نمی‌شود. 🔅🔅🔅 ✳ این عضو شورای عالی اعلام کرد: و ساختارشکنی با افراد پیر محقق نمی‌شود. در تاریخ هم انتخاب حاکم جوانی برای مکه پس از فتح این شهر و سپردن فرماندهی بزرگ‌ترین سپاه به جوان ۲۰ ساله نمونه‌ای از است. 🔹 وی با اشاره به عملی نشدن بعضی از سیاست‌های کلان کشور گفت: در کشور بین نظر و عمل فاصله وجود دارد. ایران بهترین سیاست‌های کلان مانند اساسی را دارد اما در مرحله تبدیل ایدئولوژی به استراتژی و استراتژی به تاکتیک مشکل داریم. برای رفع این مشکل نیز ابتدا باید اهداف کوچک انتخاب کرده، زمان رسیدن به اهداف مشخص شده و افراد مسئول و نهاد را تعیین کنیم. 🔹 ازغدی تصریح کرد: وقتی در مرحله عمل قرار بگیریم بعضی از مشکلات حل می‌شوند. اکنون نیز در رشته‌هایی برتری داریم که در عمل به مشکل برخوردیم. مانند مشکلاتی که در زمان مقدس پیش آمد و باعث شد صنایع مربوط به قدرت دفاعی کشور خودکفا شوند. حلقه وصل نظر به عمل باید شناسایی شده و مشکلات این بخش رفع شوند. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi
هدایت شده از تحلیل خبر حوزه
♨️♨️♨️نمونه ای از مدارک مستقل حوزوی که کانال منتشر کرده ⭕️اجازه ترویج👌 ⛔️ بارها با مسئولان حوزه هم مطرح کرده ام اما گویا انجام دادن آن (مدرک مستقل نه معادل دانشگاهی) برایشان سخت است! @khabarehowzeh
🔆 پذیرش مدرسه فقهی امام کاظم علیه السلام @salmanraoofi
سلمان رئوفی
باسمه تعالی به تازگی اعلام شده رییس جمهور ایران به دیدار آیت الله العظمی سیستانی حفظه الله خواهد رف
عذرخواهی پایگاه اطلاع رسانی دولت به دلیل انتشار یک کلیپ 🔹عصر دیروز کلیپی در پایگاه اطلاع رسانی دولت منتشر شد که حاوی مطالب عجیبی پیرامون دیدار احتمالی روحانی و آیت الله سیستانی بود که پس از مدتی از کانال و سایت این پایگاه حذف شد و علت انتشار این کلیپ، سهل‌انگاری و اشتباه سهوی همکاران اعلام شد. fna.ir/bs15um @Farsna
هدایت شده از تحلیل خبر حوزه
♨️♨️♨️کانال طبنا با انتشار یادداشتی از آیت الله قائنی از مدرسین خارج حوزه علمیه به شدت انتقاد کرد 1 🔻🔻🔻🔻🔻 ▶️ دکتر پارساپور: قوانین سقط جنین که جواز انجام سقط قبل از ولوج روح و قبل از نوزده هفتگی را داده اند، بر اساس نفی حرج است. حدود ۲۷ بیماری جنینی و ۲۲ بیماری مادر لیست شده و بر اساس قانونی که مجلس تصویب کرده که اگر این بیماری به تائید سه پزشک متخصص برسد، در حوزه پزشکی قانونی، جواز انجام سقط قبل از ولوج روح صادر می‌شود ولی بعد از ولوج روح، این باب مسدود است. ▶️ حجت الاسلام قائنی: ضابطه مشروعیت سقط قبل از ولوج روح، عسر و حرج است که تعبیر دیگر آن، اضطرار است. حالا اینکه اضطرار چه فرقی با عسر و حرج دارد، بحث دیگری است؛ اما ضابطه‌اش این است که ادامه بارداری برای مادر مشقت داشته باشد، ادامه مطلب👈 http://yon.ir/aapyW ♨️ به نام حرج و ضرورت،‌ از حوزه علمیه کلاهبرداری فقهی کرده اند / گناه قطره قطره خون جنین های سقط شده به گردن پژوهش های غیر موضوع شناسانه است! (لازم به ذکر است که فرستنده این متن اجازه انتشار نامشان را نداده اند): 1⃣ این جانب چند سالی می شود که در مسئله سقط جنین مشغول مطالعه و تحقیق فقهی و موضوع شناسانه هستم. در حال حاضر نیز مشغول تالیف یک مقاله پژوهشی سطح سه حوزه علمیه در همین موضوع می باشم. 2⃣ به عنوان کسی که دستی برآتش این مباحث دارم عرض میکنم که بخشی از آنچه امروزه به نام ”حَرَج” و به نام ”ضرورت”، مجوز سقط جنین در قبل از ولوج روح (قبل از 19 هفتگی) شمرده شده است، یک کلاهبردای موضوعی از حوزه علمیه است. 3⃣ به تصریح دکتر پارساپور - یکی از سخنرانان این نشست - حدود ۲۷ بیماری جنینی وجود دارد که اگر آن بیماری ها به تایید پزشکی قانونی برسد، چون مصداق ”حرج” شناخته می شود، جواز انجام سقط قبل از ولوج روح صادر می‌شود. اما هیچ کسی در این نشست از خود و یا از دکتر پارساپور سوال نکرد که این بیماری ها چه بیماری هایی هستند که مجوز سقط جنین حساب می شود. 4⃣ با یک تحقیق اینترنتی ساده می توانید به این برسید که بخشی از این بیماری ها هیچ مشکل جانی و حیاتی را برای مادر ایجاد نمی کند که بتواند مصداق ”مشقت تحمل حمل برای مادر” قرار بگیرد. 5⃣ جدای از اینکه چه مقدار تشخیص این 27 بیماری قطعی و درست است، برای اینکه عمق فاجعه را بهتر درک کنید یک مورد را ذکر میکنم: یکی از موارد رایج سقط جنین در قبل از ولوج روح، سقط آنومالی {1} است. در بخشی از موارد تشخیصی جنین آنومالی، ادامه حمل هیچ حرج و مشقتی برای مادر ندارد و اساسا هیچ مشکل جانی برای مادر نیز ایجاد نمی کند. 6⃣ مثلا زمانی که جنین در سونوگرافی فاقد یک یا دو دست شناخته شود یا جنین کاندید سندرم داون باشد (در حالی که برای سلامت مادر هم هیچ مشکلی ایجاد نمیکند) مصداق سقط آنومالی قرار گرفته و دستور به سقط او داده می شود. 7⃣ این در حالی است که حوزه علمیه و برخی بزرگان زمانی که در مقام افتا قرار می گیرند به دلیل ضعف در منهج فقاهی و ضعف در مسئله موضوع شناسی احکام فقهی تعیین مصداق را محول به پزشکی قانونی میکنند و شانه خود را از بار این مسئولیت خالی میکنند. 8⃣ جالب است بدانید زمانی که از آقای قائنی در پایان این جلسه سوال شد که آیا شما مصداق این 27 بیماری را میدانید یا خیر، ایشان تصریح کردند که من از این بیماری ها اطلاعی ندارم. این در حالی است که این سبک کار فقهی، که فقط به اصل حکم می پردازد و به جوانب موضوعی آن بی توجه است، نادانسته راه را برای اباحه گری و سهل گیری در مسئله سقط جنین هموار میکنند. 9⃣ آقای قائنی بزرگوار نسبت به سقط جنین قبل از ولوج روح تصریح کرده اند که: ”ضابطه مشروعیت سقط، عسر و حرج و اضطرار است” و تاکیید کرده اند که: ”ضابطه‌اش نیز این است که ادامه بارداری برای مادر مشقت داشته باشد”. اما آنچه اینجا اتفاق افتاده است یک کلاه برداری در مسئله تعیین مصداق مشقت ادامه بارداری است که پزشکی قانونی بخشی از مواردی که فقط جنین نقص عضو دارد را نیز ملحق به این اصل عمومی نموده و اجازه سقط را صادر میکند. ⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️ http://eitaa.com/joinchat/633667602C9894a94c9f
هدایت شده از تحلیل خبر حوزه
♨️♨️♨️کانال طبنا با انتشار یادداشتی از آیت الله قائنی از مدرسین خارج حوزه علمیه به شدت انتقاد کرد 2 🔻🔻🔻🔻🔻 🔟 اما اقای قائنی بزرگوار و هم اقرانشان به دلیل اینکه اساسا در مواردی که مصداق بیماری های حرجی برای سقط جنین است کار تحقیقی موضوع شناسانه نکرده اند تمام مسئله تعیین مصداق حرج را محول به پزشکی قانونی کرده و از سویی متاسفانه پزشکی قانونی و قوانین مضبوط در سقط جنین نیز با یک بی مبالاتی در این مسئله تدوین شده است، به گونه ای که در مواردی که به طور قطع ادامه حمل هیچ اشکالی ندارد دستور به سقط جنین داده میشود. ▶️ باید به صراحت عرض کرد این دست بررسی های فقهی تا به سامان نیاید، شعار ”تمدن اسلامی” یک خواب بی تعبیر است و ای کاش آقایان به جای بررسی قیل و قال های کم ثمر اصول فقه، قدری موضوع شناسانه تر با قضایا برخورد میکردند. 🔴 (توضیح 1: آنومالی یعنی ناهنجاری های جسمی جنین، مانند جنینی که یک دست نداشته باشد) ♨️♨️♨️داغ ترین اخبار و بهترین تحلیل های حوزه های علمیه را از این کانال پیگیری کنید ⛔️⛔️⛔️⛔️⛔️ http://eitaa.com/joinchat/633667602C9894a94c9f
🌿🌿🌿 برای نشر فرهنگ ناب اسلامی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔆قبلا درباره دیدار رییس جمهور روحانی و مرجع مسلمین جهان آیت الله العظمی سیستانی هشدار داده شد https://eitaa.com/salmanraoofi/5316 🔻🔻🔻🔻🔻 ♨️کلیپ عجیبی که پایگاه اطلاع‌رسانی دولت از سفر روحانی به عراق منتشر و پس از دقایقی حذف کرد! 🔆در این کلیپ ادعا شده که سفر روحانی حاوی این پیام است که عراق لازم نیست با سایر نهادها یا چهره‌های نظامی درباره مصالحه تاکتیکی گفت‌وگو کنند! 🔆در بخش دیگر این کلیپ نیز با اشاره به دیدار روحانی و آیت‌الله العظمی سیستانی گفته شده این دیدار حاوی پیام به رهبران ایران است! 🔆البته دولت بابت این کلیپ معذرت خواهی کرده است @salmanraoofi
هدایت شده از روزنه
به بهانه دیدار حسن روحانی با مرجع اعلی عراق تذکر معنادار حضرت آیت الله العظمی سیستانی به مرحوم هاشمی رفسنجانی در مورد لزوم پرهیز از تضعیف مقام معظم رهبری @rozaneebefarda 🔻🔻🔻 http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13920221000074 @rozaneebefarda
📌 آیت الله : 🔹 روش‌شناسی در مورد غفلت واقع شده است. 🔅🔅🔅 ✳ رئیس انجمن و اسلامی علمیه قم گفت: یکی از موضوعاتی که در کمتر به آن توجه شده، بحث روش شناسی است، اگر کسی از روش شناسی در بحث بهره برد، توانسته گام موفقی در عرصه بردارد. 📋✒ به گزارش پایگاه خبری – تحلیلی مفتاح؛ آیت‌الله ابوالقاسم ، روز گذشته در نشست «روش شناسی در مسائل نوپیدا» که از سوی انجمن و اسلامی در مدرسه فیضیه برگزار شد، گفت: یکی از موضوعاتی که در کمتر به آن توجه شده بحث های روش شناسی است، اگر کسی دارای روش شناسی در بحث باشد، توانسته گام موفقی در عرصه بردارد. @salmanraoofi ادامه مطلب را دنبال فرمایید👇👇👇
📌 آیت الله : 🔹 روش‌شناسی در مورد غفلت واقع شده است. 🔅🔅🔅 ✳ عضو جامعه مدرسین اظهار داشت: اهمیت بحث در مسئله نوپیدا جاری و ساری است. معتقدیم این نوع مسائل را باید حوزویان عهده دار بوده تا بتوانند اثر گذار باشند. 🔹 وی بیان داشت: روش شناسی مواردی دارد که از جمله آن هستی و فلسفه شناسانه و ناقدانه است. 🔹 این استاد افزود: معتقدیم که فقط در نیست. در طول تاریخ مشکلی بوده این است که اجتهاد را تنها در گزاره فقهی می بردند در حالی که در همه ساحت های دینی،کلامی، تفسیری و … ضروری است. به همین دلیل در مسائل نوپیدا مخصوص فقیه نیست. ✳ آیت الله ادامه داد: اصل که به معنای آشنایی، مدیریت ادله و … است در همه علوم ممکن و جاری است. 🔹 وی افزود:مسائل نوپیدا دارای اقسامی است که از جمله آن معاملات جدید مانند معاملات مشتقه؛ معامله ای که فرع فقهی ندارد مانند این که آیا در فقه سیستم وجود دارد یا نه؟. 🔹 عضو نشست اساتید ابراز داشت: معتقدیم باید رساله و تحریریه داشته باشد یکی به دست متولیان و دیگری را به دست مردم بدهد، تا بدان عمل کنند. ✳ آیت الله گفت: مشکل بانک ها، تنها نیست، بلکه مشکلاتی چون اختلاف طبقاتی است. به همین دلیل اگر کسی می خواهد سیستم را ببیند باید همه نظام های هرمی و… و همچنین ادله را نگاه کند. 🔹 این استاد اظهارداشت: باید مسائل نوپدیدا را ابتدا تبار شناسی کرده و بعد روش مناسب با آن برای حل آن ارائه داد. 🔹 عضو جامعه مدرسین علمیه قم بیان داشت: امروز ظرفیت برای پاسخ گویی به نیازها بسیار زیاد است، لازم است از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد. 🍁🍁🍁 @salmanraoofi
🔆نشست آینده‌پژوهی گفتمان انقلاب اسلامی در حوزه مسائل زنان با نگاه به بیانیه گام دوم برگزار شد. این نشست با حضور خانم دکتر فریبا علاسوند، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده و عضو شورای سیاست‌گذاری حوزه‌های علمیه خواهران، خانم دکتر مریم اردبیلی، پژوهشگر حوزه زنان و آینده‌پژوه و خانم دکتر زهرا داورپناه، عضو هیأت علمی مرکز تحقیقات زن و خانواده در روز یکشنبه ۱۹ اسفند با همکاری مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران برگزار شد. ♻️کانال مرکز تحقیقات زن و خانواده 🆔 https://sapp.ir/womenrc @salmanraoofi
هدایت شده از javedan.ir
به اطلاع مومنين گرامي ميرسانيم ان شاءلله امشب (از نماز مغرب و عشاء) در حسينيه شيخ مرتضي زاهد (رحمة الله عليه) اعمال ليلة الرغائب با حضور آيت الله جاودان (حفظه الله) به جا آورده مي شود . التماس دعا
📚 فقیه می تواند در موضوعات نیز فتوا دهد ؟؟؟!!! استاد شهیدی در درس خارج فقه مطرح نمودند که در بسیاری از مباحث فقهی، اختلافات به جهت تشخیص موضوعات است مثلا تشخیص کثیر السفر بودن یا وطن در نماز مسافر و تشخیص موونه و ربح، در خمس و تشخیص مالیت و یا سند بودن اسکناس در ربا و... آقای سیستانی و آقای زنجانی فرموده اند که نظر فقیه در این مسائل حجیت مستقلی ندارد مگر اینکه مقلد به نظر فقیه اطمینان کند ولی به نظر ما این بیان تمام نیست و مجتهد نیز باید در این مسائل وارد شود و نظرش بر مقلدین مانند نظر یک خبره حجت است البته در تشخیص موضوع، مجتهد همانند یک متخصص در موضوع بوده و اعلمیت فقهی او لزوما موجب ترجیحش بر دیگر افراد خبره نمیشود و مقلد نیز می تواند در صورت خبره بودن در تشخیص موضوع، به نظر خودش عمل کند 📱@mobahathah_ir این مطلب در تالار علمی مطرح شد، شما نیز ضمن ملاحظه تفصیل این مطلب ، بدان عمل نمایید 👇👇👇👇👇👇👇 http://mobahathah.ir/showthread.php?tid=1399 @salmanraoofi
هدایت شده از برهان انقلاب
🔴 چه کسی علم اصول را بیشتر تخریب میکند! 🔹 نگارنده نه با آقای اکبرنژاد علقه‌ای دارد و نه نظرات ایشان را صحیح و قابل پذیرش می‌داند، اما نمی‌تواند نسبت به اظهارات اخیر رئیس انجمن اصول فقه حوزه بی‌تفاوت باشد. 🔹 جناب آقای محمدی رئیس انجمن اصول فقه در دیدار آیت الله نوری همدانی فرموده‌اند که برخی به دنبال تخریب علم اصول هستند و با هجمه به کتب اصولی و بی‌ثمره جلوه دادن مباحث علم اصول موجبات خسارت به حوزه و بی‌انگیزگی طلاب را فراهم می‌آورند. 🔹 بسیار مایه تأسف است که حوزه‌ای که باید محل پاسخگویی و رفع شبهات و ابهامات باشد به محلی برای سخنان شعارگونه تبدیل شده است. حقیقت آن است که تخریب علم اصول توسط انجمن علم اصول کمتر از تخریب آقای اکبرنژاد نیست. شبهه را باید با دلیل پاسخ داد و نه با شعار! من به عنوان طلبه‌ای ساده وقتی می‌بینم که انجمن اصول فقه حوزه و دیگر بزرگان حوزوی در برابر درخواست‌های مکرر مؤسسه فقاهت مبنی بر برگزاری جلسه آزاد اندیشی و نقد و بررسی ادعاهای آقای اکبرنژاد، طفره می‌رود و حاضر به نشان دادن اشکالات و خطاهای فکری آقای اکبرنژاد و از بین بردن شبهه از اذهان طلاب جوان نیستند، بدیهی است که متهم اصلی را انجمنی میدانم که از قبول این پیشنهاد طفره می‌رود نه آقای اکبرنژاد که نظری را که هرچند اشتباه بدان رسیده است، آزادانه ابراز می‌نماید. 🔹 شاید ادعاهای آقای اکبرنژاد حق نباشد، اما مقصر بی‌انگیزگی طلاب شما هستید که با کوتاهی در پاسخگویی به شبهاتی که ذهن بسیاری از طلاب را درگیر کرده است، زمینه گرفتار شدن آنها به این مشکلات را فراهم کرده‌اید. ⭕ به کانال مطالعات حوزوی بیپوندید: http://eitaa.com/joinchat/3837067264Cadec8373c5
باسمه تعالی بعضی اخباری که در کانال گذاشته می شود از باب صرفا جهت اطلاع است و دلیلی بر اعتقاد بنده به آن نوشته یا خبر نیست و آخر دعوانا ان الحمد لله رب العالمین سلمان رئوفی ۱۳۹۷/۱۲/۲۴ @salmanraoofi
🔆پژوهش هایی بر اساس رجالی کشی 🔆در یکی دو سال اخیر، با افراد متعددی، پیرامون پژوهش بر اساس رجال کشی برای پایان نامه های دانشگاهی و حوزوی، و نیز پژوهش های مستقل، گفتگو هایی داشته ام. این یادداشت، جمع بندی نکاتی است که به این دوستان عزیز عرض کرده ام: 🔆بر اساس رجال کشي، چند پژوهش اساسی می توان انجام داد: 1. بازسازی رجال عیاشي، ونيز رجال نصر بن صباح: البته گويا مرحوم آقای بروجردی کتاب «ترتيب اسانيد کشي» را نوشته اند که بر اساس اين (کتاب ترتيب اسانيد کشي) می توان آسانتر هم رجال عیاشي را بازسازی کرد، وهم رجال نصر بن صباح را. البته حجم رجال عیاشي بيشتر از رجال نصر بن صباح است. رجال نصر بن صباح شايد چند صفحه بیشتر نشود ولی رجال عیاشي شايد بيش از دويست صفحه شود. 2. تاريخ فرق شيعه: يعنی می توان يک دوره کتاب فرق تشيع (چيزی در حد واندازه فرق الشيعه نوبختی ومشابه آن) بر اساس رجال کشي تحرير کرد. 3. منهج کشي در اعتبار سنجی روايات 4. مکاتب حديث شيعه (خصوصا مکتب حديثی خراسان): مثلا بر اساس رجال کشي معلوم می شود که فضل بن شاذان هنگامی که به عراق رفته چه تراثی را از اصحاب شنيده وبعداً آنها را به خراسان برده واجازه داده است. ويا چه کسی به قم رفته وچه بخشي از تراث را با خود بدانجا برده ويا از قم آمده اند و چه بخشي از تراث را با خود از آنجا آورده اند و... 5. غلو پژوهی: یعنی بررسی غاليان (متّهمان به غلو مثل محمّد بن سنان، ويا غاليان حقيقی مثل ابو الخطاب)، فرقه های غاليانه، اعتقادات غاليانه، برخورد وواکنش ائمه عليهم السلام و نيز اصحاب آنها نسبت به غاليان، فرقه های غالی واعتقادات غلو آميز. 6. تاريخ اعتقادات اماميه (خصوصاً در مبحث امامت): مثلاً بر اساس رجال کشي معلوم شود مسأله عصمت، علم غيب، نص بر امام معصوم، مسأله ائمه دوازده گانه و.. در طول تاريخ اعتقادی تشيع چگونه مطرح شده، وچه مراحلی را طی کرده است؟ آيا اين مسائل از ابتداء همين گونه (يعنی مانند روزگار ما) بوده است؟ تغيير و تحول آنها (البته اگر تغيير و تحولي بوده) بر اساس تعاليم ائمه عليهم السلام بوده (مثل مساله خمس در ارباح مکاسب) ويا اين که ساخته وپرداخته منحرفان (مانند غاليان) بوده است؟ البته پژوهش های خُردتر فراوان دیگری (در حد و اندازه یک مقاله) هم قابلیت طرح و بررسی دارد، که اگر بخواهم بدان ها بپردازم مقاله ای بلند بالا می شود. @derasatfielmrejal @salmanraoofi