🔸 #گلچینی_از_فقه_آیتاللهالعظمیخامنهای (50)
مقدّمۀ دوّم این است که: وثوق علی انحاءٍ: گاهی اوقات وثوق به روایت، به معنای این است که روایت با همۀ جزئیات و خصوصیّاتش و عین الفاظ ، از امام(علیهالسلام) صادر شده است. مثل آنجا که راوی، راوی ثقۀ ضابطِ دقیقی است همچون زراره که کتابت میکند؛ و با همین نوع از وثاقت است که عام و خاص یا مطلق و مقیّد درست میشود. گاهی اوقات وثوق به جزئیات و عين الفاظ روايت نيست، بلکه مضمون اجمالی روایت، مورد وثوق است، مثل موارد متعدّدی که از آنها به تواتر اجمالی تعبیر میشود و آن در جائی است که تعدادی روایت، از لحاظ جزئیات، با هم تطبیق نمیکنند ولکن همگی یک مطلب کلّی را بیان میکنند، حتّی برخی از آن روایات، ضعیف هستند. پس این نوع وثوق، با نوع اوّل آن متفاوت است؛ فلذا در این نوع دوّم، فقط به آن امر کلّی میتوان فتوا داد و جزئیات و خصوصیات، مورد وثوق نیستند. وثوق دیگری هم وجود دارد که انسان، وثوق به صدور روایت دارد و میداند که روایت صادر شده و دروغ نیست، لکن در آن روایت حذف، تصحیف، نقل به معنا و از این موارد وجود دارد. و این حالت، در روایات طوال، فراوان به چشم میخورد. در روایات کوتاه، احتمال جعل وجود دارد، امّا در روایات مفصل، این معنا بسیار کم است. در نوع سوّم از وثوق، فایدۀ وثوق به این نوع روایت این است که: اگر در اینگونه روایت، یک یا دو نقطه وجود داشت و از قرائن بدست آمد که این نقطه قابل جعل نیست، میتوان بر طبق آن فتوا داد.
مقدّمۀ سوّم مطلبی است که از جناب شیخ حرّ عاملی(رضواناللهعليه) در خاتمۀ وسایل ذکر شده است. ما استفادهای را که ایشان از آن مقدّمه میکنند، قبول نمیکنیم ولکن مقدّمات ایشان مورد قبول ماست. ایشان میفرمایند: روایتی که اصحاب ما نقل میکنند، روایتی است که صدور آن برای آنها قطعی است.از جمله میفرمایند: واقفه، منفور و مطرود در بین اصحاب بودند و آنها را کافر و نجس میدانستند در حالی که شخصی مثل یونس بن عبدالرحمن یا دیگری از آنها نقل روایت میکند! پس، از این نقل روایت مکشوف است که روایتْ مربوط به قبل از وقف است و وقتی بزرگی از او نقل میکند، به استناد قبل از دوران وقف است. استفادهای که مرحوم شیخ حرّ از این مورد دارند، این است که: چون محدّثین، روایت را بدون اعتماد و وثوق نقل نمیکنند، لذا باید به این وثوق احترام بگذاریم و به روایت عمل کنیم. ما این حرف شیخ حرّ را قبول نداریم؛ چون مفهوم این حرف، این است که روایت ضعیف، مثل روایت قوی به حساب میآید. ما حرف ایشان را از این جهت قبول داریم که وقتی روایتی از جانب برخی بزرگان نقل میشود، اگرچه نمیتوان به جزئیات و خصوصیات آن روایت اعتماد کرد - زیرا امکان جعل و تصحیف وتحریف و غیره وجود دارد - امّا اطمینان به صدور اصل روایت پیدا میشود؛ اگرچه این همه تضعیفات هم بر آن وارد شده است.
مقدّمۀ چهارم، در مورد شخص حسن بن علی بن شعبه است که معاصر مرحوم صدوق و شاید مقدّم بر ایشان باشد. در مورد کتاب ایشان مرحوم مجلسی میفرماید: و نظمه دلّ علی رفعة شأن مؤلّفه، و شیخ حسین بن علی بحرانی - که از محدّثین ماست - در مورد کتاب تحفالعقول میگوید: هو کتاب لمیسمح الدّهر بمثله، کتابی است که هرگز شبیه آن نوشته نشده است. و بقیۀ بزرگان در شأن ایشان و فضیلت کتابشان عباراتی دارند که انصافاً عبارات قابل توجّهی است. بنابراین، خود حسن بن علی بن شعبۀ حرّانی که متوفّای قرن چهارم است، یک مایۀ فراوانی از وثوق در انسان بوجود میآورد. پس روایت در کتابی است که این شخص بزرگ آن را نقل میکند. ایشان هم در مقدّمۀ کتاب میفرماید: به سبب اختصار، طرق را حذف کردم و اکثر این احادیث، سماعاً من الأستاذ است. لذا انسان، مؤلّف و کتاب را با این خصوصیات ملاحظه میکند، حدیث را هم ملاحظه میکند و وثوقی برایش حاصل میشود و آن صدور کلّی روایت از جانب امام(علیهالسلام) است ولو بدون صدور عین این الفاظ باشد. ما استفادۀ بسیار مهمّی از این صدور میکنیم و آن اینکه: اگر در روایت، نقطهای وجود دارد که قابل جعل نیست، آن را اخذ میکنیم. چنین نقطهای در روایت وجود دارد و آن نقطه، معیاربودن فساد است. تا در مورد آن بحث کنیم.
•┈••✾••┈•
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از خبرگزاری حوزه
🔴 مطالبه حوزویان برای انتقام از عاملان ترورشهید فخریزاده
◻️ پس از خبر شهادت شهید فخریزاده، بسیاری از حوزویان سراسر کشور در تماس با حوزه نیوز خواستار #انتقام از عاملان این ترور ناجوانمردانه شدهاند.
💬 برای #امضای_اینترنتی مبنی بر انتقام از عاملان ترور، وارد این لینک شده و دیدگاه خود درباره چگونگی انتقام را نیز به اشتراک بگذارید👇
https://hawzahnews.com/x9VmJ
باسمه تعالی
برای سلامتی فیلسوف گرانقدر، معلم اخلاق، روحانی بصیر و انقلابی یار واقعی امام خمینی ره و رهبر معظم انقلاب اسلامی دام ظله حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله حمد شفا و صلواتی قرائت بفرمایید و دعا کنید
متشکر
@salmanraoofi
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
‼️ #اطلاعیه
باسمه تعالی
🔹 دوستداران حضرت آیت الله مصباح یزدی حفظه الله مکرراً جویای وضعیت سلامتی ایشان شدند.
🤲 باتوجه به شدت یافتن بیماری این یاور راستین انقلاب و رهبری، از جمیع علما، فضلا، شاگردان، دوستان و عموم ولایتمداران و علاقمندان به ایشان تقاضا داریم با توسل به ذیل عنایت ائمه اطهار علیهم السلام برای شفای عاجل و کامل ایشان دعا کنند.
٩۹/۹/۱۱
💠 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از بیداری ملت
🔴 «روحانی» رکورد میزان تنفر در کشور را شکست
🔹شنیده شده است که در نظرسنجیهای اخیر کشوری، شخص حسن روحانی رکورد منفورترین شخصیت سیاسی کشور را شکسته و در سوال «از چه کسی تنفر دارید» او بیشترین رای را آورده است. مساله از عدم محبوبیت و کاهش محبوبیت گذشته و روحانی دچار نفرت گستردهی مردم شده است.
🔻حلقه اطلاع رسانی دولت بابت این قضیه تا کنون چندین جلسه برگزار کردند و بنا شده مسئول وضع موجود را به طور شراکتی میان قوای دیگر، مجموعه های تحت نظر رهبری و شخص رهبر انقلاب تقسیم کنند.
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
هدایت شده از سلمان رئوفی
🔆آشناییباجزئیاتونکاتسبکدرسخارجآیتاللهالعظمیخامنهای با درس مکتب شناسی فقهی حضرت آیت الله العظمی خامنه ای
لینک دروس #مکتب_شناسی_فقهی_آیتاللهالعظمی_خامنهای
🔅دور اول
جلسه ۱
https://eitaa.com/salmanraoofi/8061
جلسه ۲
https://eitaa.com/salmanraoofi/8062
جلسه ۳
https://eitaa.com/salmanraoofi/8063
جلسه ۴
https://eitaa.com/salmanraoofi/8064
جلسه ۵
https://eitaa.com/salmanraoofi/8065
جلسه ۶
https://eitaa.com/salmanraoofi/8066
جلسه ۷
https://eitaa.com/salmanraoofi/8067
🔆آدرس کانال متن درس خارج مقام معظم رهبری در ایتا برای علاقهمندان
https://eitaa.com/joinchat/598736921Cc09d03e4ba
پیام رسان سروش:
sapp.ir/matnedars
پیام رسان بله:
ble.im/join/MjU1MzZiNm
@salmanraoofi
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
امام خمینی: کسانی که اطلاع از احکام اسلام و اقتصاد اسلام ندارند، میگویند که در اسلام نیست.
🔻 #صحیفهخوانی | ۱۸ آذر
🔹سخنان امام خمینی پیرامون جامعیت اسلام و اسلامی کردن علوم انسانی توسط متخصصین حوزه :
🔸«قرآن غنی ترین کتابهای عالم است در تربیت، در تعلیم و تربیت، منتها متخصص لازم دارد. اینطور نیست که بعضی گمان کردند که ما دو تا آیه را بلدیم پس ما قرآن شناسیم، اسلام شناسیم. کسانی که قرآن را از رو نمیتوانند درست بخوانند خودشان را اسلام شناس حساب می کنند. کسانی که اطلاع از احکام اسلام ندارند، از اقتصاد اسلام ندارند، از فرهنگ اسلام ندارند، از علوم عقلی اسلام اطلاع ندارند، اینها میگویند که در اسلام نیست.
🔹خوب، تو که اطلاع نداری، به چه مناسبت یک همچو حرفی می زنی؟ متخصص لازم است و در این امر باید از حوزه های علمیه متخصص بیاورند، دستشان را دراز کنند پیش #حوزههای_علمیه که در آنجا این نحو متخصصین هست و دانشگاه را باز کنند، لکن علوم انسانیاش را بتدریج از دانشمندانی که در حوزههای ایران هست و خصوصاً، در #حوزۀ_علمیۀ_قم استمداد کنند.»(۱۸آذر۱۳۶۰ / صحیفه امام جلد 15 ص 415)
◀️ پی نوشت:
امام خمینی به عنوان یکی از مجتهدین برجسته عصر حاضر، ادعای «نداشتن اقتصاد اسلامی» را ناشی از بیسوادی و بیاطلاعی عنوان میکنند. با این وصف، تکلیف برخی معممین که ممکن است ادعای مرجعیت نیز داشته باشند و اقتصاد اسلامی را به صراحت نفی میکنند معلوم است.
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
هدایت شده از میرهاشم حسینی
📸 در زیارت و توسلات مُحرِم شوید
🔰 آیت الله حق شناس(ره)
----------
📬 تنها کانال رسمی استاد میرهاشم حسینی
▫️اينستاگرام
https://www.instagram.com/Mirhashem_ir
▫️ايتا
https://eitaa.com/Mirhashem_ir
▫️روبیکا
https://rubika.ir/Mirhashem_ir
هدایت شده از KHAMENEI.IR
🏴 پیام تسلیت رهبر انقلاب درپی درگذشت آیتالله محمد یزدی
▫️حضرت آیتالله خامنهای در پیامی درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیتالله حاج شیخ محمد یزدی را تسلیت گفتند.
🔹 متن پیام رهبر انقلاب اسلامی به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
درگذشت عالم مجاهد و پارسا آیةالله آقای حاج شیخ محمد یزدی رضواناللهعلیه را به حوزهی علمیهی معظم قم و مراجع عظام و علمای عالیمقام و جامعهی محترم مدرسین و به شاگردان و دوستان و ارادتمندان آن مرحوم و بهطور ویژه به خاندان گرامی و فرزندان مکرم ایشان تسلیت عرض میکنم. سوابق انقلابی و مبارزات دوران طاغوت در کنار حضور پیوسته و همیشگی در همهی دورانهای انقلاب و اشتغال به مسئولیتهای بزرگ در ادارهی کشور همچون ریاست قوهی قضاییه و عضویت در شورای نگهبان و مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی، و در کنار فعالیت علمی و فقهی، شخصیتی جامع و اثرگذار از این عالم جلیل پدید آورده بود. ایمان راسخ به مبانی انقلاب و استقامت در این راه و غیرت دینی و انقلابی، نشانههای بارز دیگری از این شخصیت مکرم بود. امید است این وزن سنگین ذخیرهی معنوی مایهی علو درجات ایشان باشد. از خداوند متعال رحمت و مغفرت و رضوان الهی را برای آن مرحوم مسألت میکنم.
سیدعلی خامنهای
۱۹ آذر ۱۳۹۹
💻 @khamenei_ir
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️شوق دیدار با امام
روایتی از دیدار آیتالله یزدی با امام خمینی در نجف
#اختصاصی
انتشار برای نخستین بار
#آیتالله_یزدی
#پیشتاز_نهضت_اسلامی
@Bonyadtarikh
بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
4_5866305287677281149.mp3
14.47M
🎙دعای کمیل
با نوای ملکوتی حاج منصور ارضی
@salmanraoofi
هدایت شده از اندیشکده فقهی مناط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 تیزر پرونده پنجم مناط:
#فقه_و_جرم_اجتماعی
(بررسی فقهی ابعاد اجتماعی قتل دختر تالشی)
با گفتارهایی از اساتید ارجمند:
عبدالمجید مقامی
علی محمدی جورکویه
احمد فربهی
محمد استوار میمندی
قاسم عارف
محسن انبیایی
مهدی توسلی
سلمان رئوفی
🔸 تولیدات این پرونده به تدریج منتشر میشود.
وب سایت | اینستاگرام | بله
https://eitaa.com/joinchat/3630628888Cb5c14d9f58
هدایت شده از KHAMENEI.IR
📲 هماکنون؛ پخش دیدار دستاندرکاران مراسم سالگرد شهادت حاج قاسم سلیمانی و خانواده شهید سلیمانی با رهبر انقلاب از شبکه ۱ سیما. ۹۹/۹/۲۶
🔸 #گلچینی_از_فقه_آیتاللهالعظمیخامنهای
(51)
آنچه محصّل کلام شد - در باب استفادۀ از روایت شریف تحفالعقول - این است که عرض کردیم روایت تحفالعقول، به خاطر ارسال، چون سند ندارد و مرسل است، بنابراین، وثوق به آن، به معنای وثوق به الفاظِ آن نيست. این که ما بخواهیم هر یک کلمهای، یک جملهای، یک ضمیری از این روایت را به عنوان قولِ امام تعبّداً اخذ کنیم و به آن استناد کنیم و حکم کلّی یا جزئی از آن بدست بیاوریم، این، نمیشود؛ چون وقتی روایت مرسل است، پس ديگر نميتوان به الفاظ این روایت وثوق پيداكرد.
امّا وثوق به یک معنای دیگر به این روایت قطعاً هست، و آن این است که: وثوق پیدا میکنیم که این روایت، ولو با بعض التصحیف يا تغییر بعض عبارات و نقل به معنا، مطمئناً صادر شده است. وثوق به این روایت، به این معنا وجود دارد – با آن مقدماتی که عرض کردیم. – یعنی اگرچه روایت مرسل است، امّا با همان قرائنی که عرض شد، ما وثوق و اطمینان داریم که این روایت با همۀ الفاظ و مضامین خصوصیات، از اوّل تا آخر، روایتِ مجهولی نیست! وثوق به این روایت فی الجمله هست. حال که فی الجمله وثوق به این روایت داريم، این استفاده را میتوانیم بکنیم که اگر یک مطلبی در سرتاسر روایت، مِن اوّلها إلی آخرها، تکرار شده است به مناسبتهای مختلف، به نحوی که انسان جزم پیدامیکند که این، از تصحیف و تحریف و تبدیلِ لفظ خالی است، روایت نسبت به آن مطلب برای ما معتبر خواهد شد.
آیا چنین چیزی در این روایت هست؟ بله. آن چیست؟ عنوان فساد؛ هم در باب ولایات، هم در باب تجارات، هم در باب اجارات، هم در باب صناعات، در همۀ این اقسام چهارگانه فساد را مناطِ حرمت دانسته است، و مکرّر در مکرّر اسمِ فساد و مفسِد را آورده است. در مجموع، در این روایت بیش از 10 مرتبه کلمۀ فساد بصورت تعلیلِ حکم به فساد و اناطۀ حکم به حرمت و فساد، تکرار شده. این، نمیتواند مجهول و محرَّف باشد. انسان عادتاً وثوق پیدا میکند وقتی این همه کلمۀ فساد و اناطۀ حکم به فساد در جاهای مختلف این روایت تکرار شده است، هر چه هم نقل به معنا شده باشد، اینجا دیگر نقل به معنا نیست. اگر ما اضافه کنیم بر آن مواردی که حکمِ حرمت اناطه و تعلیل شده است به فساد، آن مواردی را که حکمِ به حلیّت، اناطه شده است به صَلاح (چرا حلال است این معامله؟ چون فیه صلاحُ أمرِهم، مثلاً)، اگر این را هم اضافه کنیم، خیلی بیشتر میشود، شاید حدود 15، 16 مورد در روایت اینطوری است. پس از این روایت فی الجمله، به طور مسلّم استفاده میشود که فساد، ملاکِ حرمتِ معامله است. این مقدار را ما میتوانیم از این روایت بفهمیم. و حیثُ اینکه این روایت فارغ از الفاظه، و جزئیّاته، بلکه بکلیّاتِها مورد وثوق بود، که صادر شده است. پس این شد مستفادِ از این روایت بلاریب و هیچ اشکالی ندارد. این، آن ترتیبی است که ما از روایت شریف تحفالعقول استفاده میکنیم.
حال، در بخشهای مختلفِ آن مروری بکنیم به این عبارات تا واضح بشود؛ در آنجایی که بحث ولایات است میفرماید: و ذلک – أنّ فی ولایة الوالی الجائر دؤس الحقّ کلّه و إحیاء الباطل کلّه و إظهار الظلم و الجور و الفساد. این لسان به طور واضح، لسان تعلیل است، حکمِ حرمت را به این امور اناطه میکند. البته اینجا فساد را عِدل ظلم و جور گرفته است، این، ایرادی ندارد. همۀ مواردی که یک معنای جامعی را بعد از مصادیقی که اشتراک در این جامع دارند، ذکر میکنند، یا عامّ را بعد از خاص ذکر میکنند، برای بیان نکتۀ حکمی است که در خاصّ آمده است. مثلاً وقتی میفرماید: أکرم زیداً و عمرواً و جمیعَ العلماء – که ذکر عامّ بعد از خاص است – معنایش این است که علّت اینکه ما زید و عمرو را گفتیم اکرام کن، عالمبودنشان است. یا آنجایی که ذکر عامّ و خاص نیست، ذکر جامع است بعد از ذکر ما یشترک فی هذا الجامع، که مثالش همینجاست؛ ظلم و جور و فساد. فساد، عدیل و قسیمِ ظلم و جور نیست، خود ظلم و جور هم فساد است. این، اشارۀ به این است که نکتۀ حرمتِ معاملهای که در آن ظلم و جور است، این است که فساد به وجود میآید. ظلم و جور، منشاءِ فساد است. معاملات، اساسِ زندگی مردم است، پس نباید بر مبنای فساد مبتنی باشد. این، کاملاً روشن است.
•┈••✾••┈•
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از موسسه فلسفه و عرفان نفحات
🔰 توضیحاتی پیرامون اثر جدید استاد امینینژاد
◾حجت الاسلام والمسلمین مهدی صداقت، معاون پژوهش مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات توضیحاتی پیرامون کتاب بدایةالحکمة با مقدمه و تعلیقات استاد امینی نژاد ارائه کردند؛
▪️کتاب بدایةالحکمة از نگاشتههای علامه طباطبایی رضواناللهعلیه در حوزه فلسفه اسلامی است و به عنوان اولین متن درسی این رشته تدوین شده است که استاد علی امینینژاد با مقدمه و تعلیقات بر این اثر چند اقدام انجام دادهاند:
▫️نگارش یک مقدمه با عنوان "تمهیدات" که زمینهسازی لازم از جهات متعدد برای ورود دانشپژوه به کتاب بدایه و فلسفهآموزی را سامان میدهد. در این مقدمه به طور مختصر به برخی مباحث فلسفه فلسفه و تاریخ فلسفه و نیز به برخی بصیرتهای تحصیلی برای فلسفهآموزی اشاره شده است.
▫️تعلیقههای متعدد بر کتاب که به زبان فارسی بوده و ادامه سنت تعلیقهنگاری در حوزههای علمیه میباشد. این تعلیقهها کارکردهای متنوعی دارند؛ برخی در حل ابهامات و دشوارههای متنی راهگشا هستند و برخی به تبیین فنی و دقیق مسائل محوری و برخی به تاملات در بیانات علامه پرداخته و بعضی نیز سیر تاریخی مباحث را مطرح کردهاند.
▫️روانسازی متن کتاب با استفاده از برخی علائم ویرایشی و نگارشی.
▪️کل مقدمه و تعلیقات به قلم خود استاد و محصول تدریس چندین بار کتاب شریف بدایة الحکمة در حوزه علمیه قم است.
▪️دغدغه اصلی استاد در این کتاب فراهمسازی یک متن درسی منقح با همه مقدمات و زمینههای لازم برای ورود به فلسفهآموزی است.
#تازه_های_نشر
#بدایه_الحكمه
#استاد_امینی_نژاد
💢 مؤسسه آموزشی پژوهشی نفحات
https://eitaa.com/nafahat_eri
🔸 #گلچینی_از_فقه_آیتاللهالعظمیخامنهای
(52)
در فقرۀ مربوط به تجارات، میفرماید: فکلّ أمرٍ یکون فیه الفساد ممّا هو منهیّ عنه مِن جهة أکله و شربِه أو شیءٌ یکون فیه وجهٌ مِن وجوه الفساد – بعد مثالهایش را ذکر میکند مثل ربا و ... – فهذا کلُّه حرامٌ و محرّم. اینجا هم واضح است که مناطِ حرمت عبارت است از همان فساد. حکم را تعلیق کرده است بر وصف که مشعِر به علیّت است. وقتی میگوید: أکرِم زیداً العالم، این، إشعار به این دارد که علّت وجوبِ اکرام، علمِ اوست. تعلیقِ حکم است به وصف. اینجا هم فهمیده میشود علّت اینکه گفتند: از این معاملات باید اجتناب کنید، از این نوع تجارات؛ همان فسادی است که در آنها هست از جهت اکلش، یا شربش، یا بقیۀ تصرّفاتش.
در نقطۀ مقابل این فقرهای که در تجارات هست، فقرۀ مربوط به صَلاح است، که عرض کردیم اگر آن فقرات مربوط به صَلاح را که اناطه میکند حکمِ حلیّت را به وجود صَلاح، اگر آنها را هم اضافه کنیم، مواردِ استشهاد بیشتر میشود. آن عبارت، این است: و کلّ شیءٍ یکون فیه الصَلاح مِن جهةٍ من الجهات، فهذا کلّه حلالٌ بیعه و شِرائُه. که صَلاح، مقابل فساد است. وقتی چیزی به خاطر صلاح، معاملهاش حلال میشود، معنایش این است که اگر صلاح نبود، حلال نیست و قدر متیقّنش این است که اگر ضدّ صلاح یعنی فساد بود، حلال نیست.
در باب تفسیر اجارات، عبارت این است: أو شیءٌ مِن وجوه الفساد الذی کان محرّماً علیه مِن غیر جهة الأجارة. صِنفِ محرّم از اجاره را اجارهای میداند که: فیه شیءٌ مِن وجوه الفساد. علامتِ وجهِ فساد بودن این است که تصرّف در آن قبل از این اجاره، حرام باشد، در این صورت اجارۀ بر آن حرام میشود.
در صناعات هم همین. بنابراین، در استفادۀ این معنا از روایت شریفه، هیچ شبهه و ریبی وجود ندارد. بنابراین، یک قاعده اینجا بدست میآید - که ما برای استفادۀ قواعد، این روایات را ذکر میکنیم – و آن این است که: کلُّ معاملةٍ یکون فیه الفساد إمّا مِن جهة متعلَّق المعاملة، اگر آن چیزی که معامله بر روی آن واقع میشود، فاسد است و موجب فساد است؛ أو مِن جهة نفسِ المعاملة، یا آن شیئی که معامله بر روی آن واقع میشود، شیءِ فاسدی نیست، آن پول است مثلاً،
امّا نوعِ معاملهای که بر روی آن واقع میشود، دارای فساد است، معاملۀ قرض ربوی است، یا معاملاتِ پولشوئی است! که عرض کردیم امروز یکی از گرفتاریهای دنیا همین پول شوئیهائیست که انجام میگیرد. یک معاملهای میکند، پولی را که از راه حرام، از راه دزدی، از راه اختلاس بدست آمده است، سرازیر میکند در یک حساب بانکی، بعد با سند و مدرک از حساب بانکی برمیدارد! این، پولشوئی است؛ یعنی پول نجس را، کثیف را (به قول فرنگیها) تبدیل میکند به پول تمیز! این معاملاتی است که امروز در دنیا فسادآور است، مورد معامله، پول است یا یک جنسِ دیگر است، اصلاً فسادی هم ندارد امّا نفسِ این معامله، فسادآور است – البته در معنای فساد هم یک چند جملهای عرض خواهیم کرد - یا موارد قاچاق، اجناسِ قاچاقِ غیر موادّ مخدّر. به میزان زیادی جنسِ قاچاق را وارد مرزهای کشور میکند! این، فسادآور است، موجب رکود اقتصاد ملّی است، موجب زمینخوردنِ تولید ملّی است، و مفاسد گوناگونِ اقتصادی.
جنس مورد معامله یک جنس معمولی، کفش است مثلاً، فسادی ندارد، لکن نحوۀ معامله، خودِ معامله موجب فساد است. پس اعمّ از اینکه آن متعلَّق معامله، یعنی ما تَقَع علیه المعاملة، فاسد و مفسد باشد، مثل خمر یا بعضی چیزهای دیگر؛ یا نه، آن، فاسد نباشد، بلکه خودِ معامله لجهةٍ مِن الجهات فاسد باشد. قاعدۀ مستفاد از این حدیث این است که این معامله حرامٌ و محرّم. پس ما این قاعده را از این حدیث بدست آوردیم.
البته مرحوم سیّد يزدی(رضواناللهعلیه) در حاشیۀ بر مکاسب، شش هفت قاعده از این روایت برداشت نمودهاند، مثل اینکه هر نجسی معاملهاش حرام است و .... البته این قواعد از این روایت، اگر روایت مرسله نمیبود و میتوانستیم به صدور الفاظ روايت وثوق پیدا کنیم، بدست ميآمد. لکن گفتیم وثوقی که ما را مطمئن به الفاظ روایت بکند و بتوانیم از الفاظ این روایت استفاده کنیم، چنین وثوقی به این روایت نیست؛ چون سند روایت سندِ خوبی نیست.
•┈••✾••┈•
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
سلمان رئوفی
@salmanraoofi
🔶کتاب مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی
در کتاب «مکتب اجتهادی آیت الله بروجردی (ره)» شیوه ای از فقاهت که بنیادهای آن از روش اجتهادی آیت الله بروجردی برداشت می شود، مجموعه ای از توانمندی ها را در فرایند استنباط فراهم می آورد که دستیابی به مطلوب قانون گذار حکیم را از راه هایی اطمینان بخش تر ممکن می سازد.
کتاب حاضر با تتبع و تحقیق در عناصر موجود در چهار عرصه اصول، حدیث، رجال و فقه، ونیز تعامل آنها با یکدیگر، شاخصه های مکتب اجتهادی این فقیه بلند مرتبه را در مواردی چون بازگشت به اصول متلقات و مبانی قدما، توجه به فضای صدور اخبار و دقت در آرا و احادیث اهل سنت و دقت در اسناد روایات به منظور رفع ابهام های رجالی و راهی به احراز متون آشکار می کند.
نویسنده در فصل اول کتاب با بررسی مکتب اصولی آیت الله بروجردی به روش شناسی مباحث اصولی(صوری و محتوایی)، تعامل اصول با سایر علوم، آرای خلاف مشهود و ابتکارات و اختیارات در اصول می پردارد.
در بررسی مکتب حدیثی وی به اثبات اصل اعتبار سنت پیشوایان معصوم، راه دستیابی به سنت قطعی اعتبار، فقه الحدیث و دو اثر حدیثی آیت الله بروجردی توجه شده است.
فصل سوم کتاب به مکتب رجالی این فقیه عالی مقام اختصاص دارد و در آن به بیان مبانی و دیدگاه ها و خدمات و ابتکارات در این مکتب اشاره شده است.
فصل پایانی مبانی و دیدگاه ها و خدمات و ابتکارات در این مکتب اشاره شده است. فصل پایانی کتاب، مکتب فقهی وی را مورد بحث قرار داده و به دو موضوع عناصر دخیل در استنباط فقهی و مراحل ترتیب و ویژگی های استنباط پرداخته است.
کتاب مکتب اجتهادی آیت الله برجرودی(ره) نوشته زهرا اخوان صراف در 424 صفحه و برای نخستین بار در سال 1387 منتشر شد. این کتاب به عنوان یکی از کتاب های برگزیده یازدهمین همایش کتاب سال حوزه معرفی شده است.
#مکاتب_فقهی
#معرفی_کتاب
@salmanraoofi
🔸 #گلچینی_از_فقه_آیتاللهالعظمیخامنهای
(53)
حال معنای فساد چیست؟ علی الظاهرِ الواضح حقیقت شرعیه ندارد! اینطور نیست که در شرعِ مقدس، در استعمالات شرعی، یک معنای خاصّی برای فساد وجود داشته باشد، معنای فساد در کتاب و سنّت همان معنایی است که در استعمالات عرفی وجود دارد. فساد، ضدّ صَلاح است.
البته در کتب لغت، هر چه هم انسان تفحّص کند، یک معنای تشریحی برای فساد ذکر نمیکنند، امّا معلوم است. ما نمونههایش را عرض میکنیم. فساد، ضدّ صَلاح است. صَلاح را ما در فارسی معنا میکنیم به «شایستگی»، شکلِ درست، شکل طبیعی، شکل مطلوب، این، صَلاح است. فساد، عکسِ این است؛ یعنی: ناشایست، آنطوری که میباید بود آن چنان نبودن. این، فساد است؛ چه در امور طبیعی، چه در امور کلّی، چه در امور اعتباری، چه در جزئیّات. فساد، معنایش این است.
ما در فارسی فساد را معنا میکنیم به تباهی. تباه شدن یعنی خرابشدن، یعنی آنطور که باید میبود (که درستبودن است) آنطور نباشد، عکس آن باشد. این میشود فساد. معنای فساد را لغت و عرف معنا میکنند، امّا اینکه کجاها، چه چیزهایی فاسد است یا نيست، در عرف و شرع متفاوت است.
در مفاهیم شرعی، مثلاً فَسَدت الصلاة، فساد نماز چیست؟ این را عرف نمیتواند بگوید، این را شارع میگوید که ملاکِ صحّت و فساد صلاة این است، ضدِّ صَلاح است، درست نبودن، خراببودن، تباهبودن، بر خلافِ شکل مطلوب بودن، است. در قرآن موارد استعمال فساد مکرّراً در همین معنا، در مصادیق و موارد گوناگون و متعدّدی به کار رفته است. گاهي مقصود از فساد بههمریختن نظمِ طبیعیِ آفرینش است: «لو کان فیهما آلهةٌ إلّا الله لَفَسدتا». زمین و آسمان فاسد میشدند؛ یعنی این نظمِ طبیعی از بین میرفت و گسیخته میشد. یا در آیۀ دیگر: «و لو اتّبع الحقُّ أهواءهم لَفَسدتِ السّماوات و الأرض»، اینجا فساد به همین معنای لغوی است، لکن مراد از فساد و تباهی این است که نظمِ عالَم طبیعت، نظم آسمان و زمین، نظمِ طبیعیِ آن از بین میرود.
گاهي فساد به معنای تخلّف از نظمِ اجتماعیِ صالح است نه نظمِ طبیعی. بالاخره در وضع اجتماعِ صالح، اجتماع مطلوب، یک نظامی وجود دارد. از تخلّف از این نظام، در قرآن به فساد تعبیر شده است، مثل «ظهر الفساد فی البرّ و البحر بما کسبت أیدی الناس». این نظامِ مطلوبِ اجتماعی، گسیخته شد به دست خود مردم، «بما کسبت أیدی الناس». یا «الذین طغوا فی البلاد فأکثروا فیها الفساد»، طغیان اینها، موجب فساد شد؛ یعنی آن نظامِ مطلوبِ طبیعی از بین رفت. پس معنای فساد در اینجا عبارت است از تخلّفِ از نظم اجتماعی. در مواردی، فساد به همین معنا استعمال میشود: «و إذا قیل لهم لاتفسدوا فی الأرض، قالوا إنّما نحن مصلحون ألا إنّهم هم المفسدون». اینها فساد ایجاد میکنند، یعنی ایجاد شکّ و اختلاف در بین مؤمنین میکنند - در مورد منافقین، اوّل سورۀ بقره- وقتي به آنها میگویند: فساد نکنید! میگویند: ما داریم اصلاح میکنیم! علي الظاهر فسادی که مورد نظر قرآن در این آیۀ شریفه است، اختلال در امور مؤمنین است. به این معنا که شکّ و اختلاف کلمه، دلهای مؤمنین را به هم بدکردن، ایجاد نکنید!
در جای دیگر از قرآن، فساد به معناي خصوصِ تعدّي به حقوق مردم و ظلم به حقوق مردم به کار رفته است، مثل این آيه: «إنّما جزاءُ الذین یحاربون اللهَ و رسولَه و یَسعَون فی الأرض فساداً أن تقطع ...»، «یسعون فی الأرض فساداً»، بعد از محاربه در واقع ذکرِ عامّ بعد الخاص است، ذکر جامعِ بعد ذکر المصداق است که «یحاربون الله و رسوله» میباشد، یکی از مصادیق فساد در اینجا، خودِ همین محاربه است، فسادی که از ناحیۀ محاربه بوجود میآید. این، جزایش آن است که گفته شد. پس به معنای ظلم و تعدّی به مردم است. یا در مورد فرعون دارد که: «یُذبّح أبناءهم و یستحیی نساءَهم إنّه کان من المفسدین»، فسادی که برای فرعون در این آیه ذکر شده است، این است که: أبناء بني اسرائيل را ذبح میکرد، نساء آنان را به کنیزی میگرفت، اگر «یَستحیی» به معنای به کنیزیگرفتن، یا زنده نگهداشتن و زیر نفوذ نگهداشتن باشد.
آنچه از مجموع اینها بدست میآید این است که: همۀ معانی فساد، مرجعش به یک امر واحد است. اینکه ما گفتیم در هر مورد، به یک معناست، معنایش این نیست که فساد بصورت مشترک لفظ به کار رفته است، بلکه معنایش این است که فساد یک معنای خاصی دارد، این معنا مصادیق گوناگونی دارد که ذکر شد. در همۀ این موارد، فساد به یک معنای واحدی است؛ یعنی «ضد الصّلاح»
•┈••✾••┈•
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
🔶دستگاه فقهی اصولی امام خمینی ره (1)
آیتالله عبدالله خائفی از شاگردان امام راحل در دروس فقه و اصول، طی گفتگویی نظر استاد خود را در مورد مباحث اصولی و همچنین عقلی، مورد توجه قرار داده است. او تأثیر دیدگاه اصولی امام بر اندیشه سیاسی و حکومتی ایشان را بررسی و اظهار میکند:
مرحوم امام تمام بحثهای فقه و اصول و تفسیر را زیر سایه حکومت اسلامی میدیدند. اگر حکومت نباشد اینها هیچ هستند.
عبدالله خائفی عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم میگوید: قبل از اینکه امام، نهضت را شروع کند بحث بیع را در مسجد اعظم تدریس میکرد و من در درس ایشان بودم. سپس در نجف که درس را شروع کرد، ادامه بحث را ولایت فقیه قرار داد که بر مبنای مکاسب شیخ انصاری بحث داشت. مرحوم شیخ بحث ولایت فقیه را مختصر آورده است. امام بر روی منبر نشست و گفت: «شما میخواهید من هرروز بیایم اینجا و برایتان کتاب بیع را بخوانم؟! تمام احکام اسلام در کتب فقهی دفن شده است، مگر یکی دو کتاب مانند طهارت.»
شروع کرد به بحث عقلی و فرمود: «عقل ضرورت تشکیل حکومت را ثابت میکند.» سپس فرمود: «شما روایت میخواهید؟ من روایتش را هم برایتان میخوانم.»
آیتالله خائفی در بخش دیگر از گفتگوی خود بیان میکند:
امام خطابات را «عنوان» میدانست نه «مصداق»، منتها عنوانی که در خارج معنون و مصداق هم دارد. درباره خطابات قانونی که غوغا داشتند و سروصدا میکردند چون رسم نبود. ایشان مبدع بود.
همچنین درباره نگاه امام به سیره عقلا میگوید: امام دو مبنا داشتند. اگر سیرهای متصل به اصل معصوم علیهالسلام باشد و قول او را ثابت کند، آن هم ثابت است.
امام میفرماید: سیره متشرعه دیگری نیز داریم. فرض کنید شیخ مفید مطلبی را فرموده است و متأخرین از او گرفتهاند و آمده تا به عصر ما رسیده و قبل از او قولی نبوده است. این سیره متصل به قول شیخ مفید است و او حجتی است که متصل به معصوم میباشد. اگر مبنای عقلا همان سیره متشرعه باشد، اهلا و سهلا.
مباحث علمی امام مظلوم واقع شده است
#مکاتب_فقهی
#امام_خمینی_ره
🔆@salmanraoofi
هدایت شده از بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی
🔴ناگفتههای آیتالله یزدی در دیدار اختصاصی با نویسندگان «روزگار قائممقامی»
🔻 #انتشار_برای_نخستین_بار
🔹نویسندگان کتاب «روزگار قائم مقامی» که ناگفتههایی را درباره آیتالله حسینعلی منتظری قائممقام معزول رهبری در دهه 60 مطرح کردهاند، به همراه برخی دیگر از پژوهشگران بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۳ شهریور ۹۸ به دعوت مرحوم آیتالله محمد یزدی فقیه تازه درگذشته شورای نگهبان، در محل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، با وی دیدار داشتند.
🔸رئیس فقید جامعه مدرسین بعد از مطالعه کتاب «روزگار قائممقامی»، برای تقدیر از نویسندگان، فرصت این دیدار را فراهم کرده بود. در این دیدار آیتالله یزدی ضمن تأیید و تقدیر ویژه از کتاب، به بیان برخی خاطرات خاص خود پیرامون قائممقامی و حواشی مربوط به آقای منتظری پرداخت که متن این دیدار، با اندک حذفیات جهت مراعات برخی مصالح، برای نخستینبار منتشر میگردد.
🔹کتاب روزگار قائممقامی بر خلاف بسیاری از آثار گذشته که بر نفوذ باند سیدمهدی هاشمی تأکید دارد، در سه فصل از مثلث نفوذ «مهدی هاشمی، لیبرالهای نهضت آزادی و منافقین» پرده برمیدارد.
◀️سرفصلهای مهم از سخنان و خاطرات منتشر نشده آیتالله یزدی در دیدار نویسندگان کتاب روزگار قائممقامی :
🔹کتاب روزگار قائممقامی؛ بسیار مستند و رفعکننده شبهات
🔸«روزگار قائممقامی»، یکی از آثاری که حتما جلوی تحریف تاریخ را میگیرد
🔹اثبات شهادت مرحوم ربانی و جنایات گسترده سیدمهدی هاشمی در کتاب روزگار قائممقامی
🔸ایجاد مزاحمت هوادران آقای منتظری در قم
🔹سخنان منتظری علیه امام خمینی و پاسخ آیتالله یزدی
🔸دلیل مطرح شدن آقای منتظری به عنوان قائممقام
🔹ناتوانی آقای منتظری در اداره مجلس خبرگان
🔸مقاومت آیتالله یزدی در برابر طرح آقای منتظری به عنوان مرجع تقلید
🔻مطالعه متن کامل از خبرگزاری فارس🔻
متن کامل دیدار
🔺مطالعه متن کامل از خبرگزاری فارس🔺
📃متن معرفی کامل کتاب:
🔹🔸https://eitaa.com/bonyadtarikh/1607
◀️راههای تهیه کتاب:
🏢 تهران، فروشگاه کتاب انتشارات کیهان، خیابان انقلاب اسلامی، بین خیابان فخررازی و خیابان دانشگاه، پلاک 1210.
📞تلفن: 22579192_021
🏢قم:
📞تلفن: 32904231-025
#روزگار_قائممقامی
#شیخ_ساده_لوح
#حسینعلی_منتظری
🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخپژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇
https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔸 #گلچینی_از_فقه_آیتاللهالعظمیخامنهای
(54)
آنچه انسان استفاده میکند این است که: در همۀ این مواردی که در قرآن کریم آمده است، چنانچه در روایت تحفالعقول هم همینطور است، فساد را ردیف قرار داده است با جرائم عظیمه و گناهان بزرگی. معلوم میشود فسادی که مورد نظر است، فسادِ مربوط به یک مجموعۀ انسانی است؛ یعنی فساد در یک محدودۀ وسیع است نه یک فساد شخصی.
در همۀ موارد قرآنی از همین قبیل است؛ مثلاً «یذبّح أبناءهم و یستحیی نساءهم إنّه کان من المفسدین»، مربوط به یک مجموعه است. یا «الذین ینقضون عهد الله من بعد میثاقه و یقطعون ما أمر الله به أن یوصل و یفسدون فی الأرض» مربوط میشود به حوزة وسیعِ تعامل اجتماعی و زندگی اجتماعی.
یا بعضی از آیات دیگری که خواندیم، مثل آیۀ: « فأوفوا الکیل و المیزان و لاتَبخَسوا الناس أشیاءهم و لاتفسدوا فی الأرض»، «لاتفسدوا فی الأرض» جمعبندیِ همان مواردی است که گفته شد، ذکر جامع بعد از موارد مشترک است. پس فساد در همۀ این موارد معنایش ایجاد تباهی، ایجادِ ناشایستگی و کار خلاف و ویرانی در یک مجموعۀ از زندگی انسانی است.
فساد یعنی فسادِ اجتماعی، فساد مربوط به زندگی عمومی مردم، این فساد مورد نظر است نه فساد و تباهي شخصي. هر چند همین فساد مربوط به زندگی عمومیِ مردم، فراگیر نشده باشد عملاً، امّا شأناً مربوط به زندگی عمومیِ مردم است. در خود این روایت شریف هم همینطور است. در بابِ اجارات مثلاً چنين آمده: كسي را اجاره کند، كسي خودش را اجاره بدهد برای هدم مساجد و قتل مؤمنین و ... و ایجاد فساد! در بابِ تجارات، در باب ولایات و در باب صناعات هم تقریباً شبیه همین عبارتي بود كه خوانديم.
مطلب دوّم در مسألۀ فساد این است که: فساد آنطوری که از موارد استعمالات در کتاب و سنّت فهمیده میشود، اگرچه به یک معناست امّا مصادیقِ آن از لحاظ شنائت و جرمبودن در یک حدّ و یک سطح نیستند، سطوحشان مختلف است. در حرمت، همۀ اینها مشترکند امّا در اندازۀ شنائت و فضاحت یکسان نیستند.
این مطلب را به اين خاطر ذکر میکنیم که اگر به عنوان مثال یک جایی جزایی در قرآن برای فساد و افساد بیان شد، مثل همین آیۀ «إنّما جزاء الذین یحاربون الله و رسوله» که جزائش «أن یقتّلوا أو یُصَلّبوا» تا آخر، است این، معنایش این نیست که این جزاء، این حکم، برای مطلق عنوان فساد آمده است؛ خیر،ِ فساد در این سطح منطبق با این جزاء است – که البته در بحث محاربه و افساد باید بحث کرد – بنابراین، صِرفِ صدقِ عنوان فساد، موجب نمیشود که «أن یقتّلوا أو یصلّبوا» متعلّق بشود به آن و این حکم روی آن بیاید. نه، آن مرتبۀ از فساد آنطوری است.
کما اینکه مرتبۀ فساد فرعونی با مرتبۀ فسادِ آن کسانی که حضرت شعیب به آنها میگفت: «و لاتَبخسوا الناس أشیائهم و لاتعثوا فی الأرض مفسدین»، یک مرتبه نیست، مراحل اینها مختلف است. بنابراین، فساد، مراتب و سطوح گوناگونی دارد. اگر در قرآن و حدیث حکم روی فساد آمد، فسادی که منطبق با یک مصداق خاص است، دلیل نمیشود که ما آن حکم را به کلّ ما یَصدُق علیه الفساد تعمیم بدهیم.
در این حدیث شریف همانطور که عرض کردیم چون فساد مقارن شده است با ظلم و جور و قتل نفس و هدم مساجد، پس فسادی است که مربوط است به حیات اجتماعی و سلامت اجتماع، اینطور فسادی مورد نظر است. لذا هر حادثهای، هر پدیدهای، هر اقدامی که موجب اضرارِ به مجتمَع باشد و اختلال در نظامِ اجتماعی سالم باشد؛ چه در امور اقتصادی، چه در امور فرهنگی، چه در امور امنیّتی، چه در امور مربوط به حفظ الصحۀ عمومی، اطلاقِ تعبیر فساد در این روایت، حرمت معامله بر آن را اقتضاء میکند. فرقی نمیکند، در هر بخشی از بخشهای اجتماع باشد، معامله حرام است.
هر معاملهای که بر روی یک امری است، یک شیئی است که فیه الفساد أو یجیء منه الفساد؛ چه فساد اقتصادی باشد، چه فساد فرهنگی باشد، چه فساد مربوط به حفظ الصحه باشد، چه فساد امنیتی باشد. این، قاعدۀ کلّی است. هر چیزی که موجب این فسادهاست، معاملۀ بر آن حرام است. فسادها هم همانطور که عرض کردیم، انواع و اقسامی دارد. در این مثالهایی که اینجا ذکر کردیم، مثل معاملاتِ قاچاق یا معاملۀ بر مواد مخدّر، ياقاچاق در مقدار وسيع، اینها، معاملاتِ محرّم است؛ چون مناطِ حکم در اینجا فساد است، بنابراین، چنانچه در موردی بندۀ خدایی پتویی خریده و مثلاً از آن طرف مرز به اين طرفِ مرز میآورد و میفروشد، - در ابعادِ غیر واسع - نمیشود گفت اینها حرام است، مشمولِ این حکم نمیتواند باشد
•┈••✾••┈•
🔆اجتهاد روشمند
🔆 @salmanraoofi
🔶دستگاه فقهی اصولی امام خمینی ره (2)
آیتالله محمدحسین احمدی فقیه استاد حوزه علمیه قم، اختلاف دیدگاه حضرت امام با مرحوم آخوند، تطابق لفظ و دلالت آن با مقصود شارع و نوآوریهای ایشان در مباحث اصولی را محور گفتوگوی خود قرار داده است. او در این گفتگو ابراز میکند: امام خمینی مؤسس مباحث جدی فراوانی بود در بسیاری از موضوعات، شاهد آن هستیم که مرحوم امام، نظریات بسیار قوی، ارائه داده است.
بعضی از این مبانی در حرفهای مرحوم میرزای قمی خیلی جدی، مطرح شد؛ ولی حضرت امام تقویت کرد و سپس، اصلی را نیز روی آن تأسیس کرد؛ واقعاً آن تأسیسی که حضرت امام داشته، بسیار زیبا و مهم است؛ مثلاً همین مطلبی که راجع به خطابات قانونیه، خیلی رواج پیدا کرده است؛ انصاف قضیه این است که بحث امام، مظلوم واقع شده است.
آراء خاص امام در چارچوب ادلۀ اربعه است نه براساس سلیقه و استحسان
روش کاربری امام در علم و اصول، نظر امام در مباحث استصحاب، ثمرات نظریه خطابات قانونیه، صحیح و اعم و اعتبارات عقلایی، اجتماع امر و نهی و عمدهترین مباحث امام در بحث وجود رابط و معنای حرفی، موضوعاتی است که در گفتگو با حجتالاسلام والمسلمین محمدعلی خزائلی استاد خارج فقه و اصول و عضو هیئت مدیره انجمن اصول فقه حوزه علمیه قم قرار گرفت.
استاد حوزه علمیه قم درباره روش درسی امام میگوید: چون معمولاً محور درسهای خارج را کفایه الاصول مرحوم آخوند قرار میدهند به تبع حضرت امام به سبک و سیاق کفایه جلو آمد، چه در تعلیقشان بر کفایه و چه در درسهای خارج؛ و طبیعی است که نظریات مرحوم آخوند را در نظر قرار دهد و همچنین قبل از مرحوم آخوند نظرات مرحوم شیخ انصاری که در حقیقت خیلی حرفهای آخوند، ناظر بر نظریات شیخ انصاری است.
نظرات حضرت امام نیز طبیعتاً، ناظر به مرحوم شیخ انصاری و بعد مرحوم آخوند میشود و بعد از آنها، به نظر بنده، بیشتر با مرحوم نائینی درگیر بحث میشود و دستکم در جلد اول انوار الهدایه، حدود هشتادو پنج مرتبه، متعرض مرحوم نائینی میشود، این حداقلش است آن هم در حاشیه.
او در قسمتی دیگر گفتوگو اظهار میکند: بنای امام، این بود که مطالب را از اصل آنها ملاحظه میکرد و به اساس مسائل نظر میکرد؛ یعنی نظر میکرد که آیا فلان مسئله بر یک اساس صحیح و قابل قبول، بنا شده است و یا اینکه اساس و پایهاش مخدوش، مورد بحث و محل نظر است.
#مکاتب_فقهی
#امام_خمینی_ره
🔆 @salmanraoofi
هدایت شده از KHAMENEI.IR
در سالروز ولادت با سعادت حضرت زینب کبری سلاماللهعلیها و روز پرستار، حضرت آیتالله خامنهای رهبر انقلاب اسلامی به صورت زنده و تلویزیونی با مردم سخن خواهند گفت.
این سخنرانی امروز ساعت 11 از شبکه یک و خبر و رادیو ایران و شبکههای اجتماعی KHAMENEI.IR پخش خواهد شد.
هدایت شده از صراط مستقیم
واکنش آیت الله تحریری به سخن بعضی از روحانیون.mp3
1.91M
#مهم
🎙/ واکنش آیت الله تحریری به هجمه اخیر علیه مقام معظم رهبری(حفظه الله)
🔸خضوع در برابر #حق و #ولی_زمان داشته باشیم
🔹واکنش امام خمینی(ره) به #توهین به مراجع تقلید
🔺شاخص را گم نکنیم
❌ منشا انحرافات سیاسی از کجاست؟
❗️ برخی نون به نرخ روز میخورند
🌸کانال نشر بیانات استاد تحریری👇👇👇
http://eitaa.com/joinchat/2737373185Cddac684369