#تحلیل_تاریخی
#دشمن_شناسی
#قبیله_لعنت
📖 تاریخ فرهنگی "قبیله لعنت"
#بنیاسرائیل_و_پیامبری
قسمت هشتم
◀️ #بنیاسرائیل_و_نجاتبخشی_موسی (ع)
🔹 به گفتهی تورات، فرعون، سرانجام تسلیم شد و حضرت موسی (ع) و هارون (ع) را شبانه طلبید و به آنان گفت با بنیاسرائیل به هرجا که میخواهید بروید.
پس آنان به سوی «دریای سرخ» و شرق «مصر» کوچ کردند (۱) و آنجا اردو زدند.
پس از چندی، فرعون پشیمان شد و با لشکر خود، به تعقیب آنان شتافت.
قوم موسی (ع) از دور، آمدن فرعونیان را مشاهده کردند.
در آن هنگام حضرت موسی (ع) دست خود را به طرف دریا دراز کرد و دریا شکافته و خشک شد و بنیاسرائیل به آسانی از آن عبور کردند.
آنگاه لشکریان فرعون وارد شدند و حضرت موسی (ع) به امر خداوند، با اشارهی دست، آنان را غرق کرد.
🔹 از قرآن مجید و احادیث اسلامی برمیآید که بنیاسرائیل به امر خدا، از مصر خارج شدند؛ نه به اذن فرعون:
«ما به موسی وحی فرستادیم که بندگان مرا شبانه از مصر کوچ بده و آنها شما را تعقیب خواهند کرد.» (۲)
به بیان قرآن کریم: (۳)
هنگامی که دو گروه [بنیاسرائیل و فرعونیان] یکدیگر را دیدند، یاران موسی (ع) گفتند:
"به طور قطع در چنگال فرعونیان اسیر شدیم و راه نجاتی وجود ندارد.
در پیش روی ما دریا و امواج خروشان آب و در پشت سر ما دریایی از لشکر خونخوار است با تجهیزات کامل، جمعیتی که سخت از ما خشمگیناند."
🔹 تورات این واقعه را چنین گزارش میدهد:
"پَرعُوه (فرعون)، ارتش را نزدیک کرد.
فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) چشمان خود را بلند کرده (دیدند) که اینک مصریها دنبال آنها حرکت میکنند.
فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) هراسان شده، به درگاه خداوند فریاد برآوردند. به مُشه (موسی) گفتند:
"آیا در «مصر» قبر نیست که ما را آوردی که در این بیابان بمیریم؟ این چه کاری است که با ما کردی که ما را از مصر بیرون کردی؟
مگر این همان سخنی نیست که در مصر با تو گفتیم. دست از ما بدار تا مصریها را بندگی کنیم؛ زیرا بندگی مصریها از مردن در بیابان، برای ما بهتر است."
مُشه (موسی) به آن قوم گفت:
"هراسان نباشید! ایستادگی کنید و نجات خداوند را که امروز برای شما فراهم می کند، ببینید؛ زیرا مصریهایی را که امروز دیدید، بار دیگر تا ابد نخواهید دید.
خداوند برای شما جنگ خواهد کرد؛ پس شما ساکت باشید."
خداوند به مُشه (موسی) گفت:
"چرا به درگاه من فریاد برمیآوری؟ به فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) بگو، حرکت کنند.
و تو عصایت را کنار بگذار و دستت را بر دریا کن و آن را بشکاف تا فرزندان ییسرائیل (اسرائیل) از میان دریا روی زمین خشک وارد شوند." (۴)
🔹 این همان پیامی بود که موسی هنگام بازگشت به مصر، در سال ۱۴۴۸ق.م. اندکی بعد از جلوس آمنحوتپ سوم بر تخت سلطنت، به برادران اسیر خود ابلاغ کرد.
مردم به سرعت پیام را شناختند و آن را بهعنوان پیامی واقعی و اصیل پذیرفتند، زیرا آن خدایی که اکنون اطمینان داشتند به حمایت از آنان، سیر تاریخ را تغییر خواهد داد، برای ایشان خدای بیگانه و ناشناخته نبود، بلکه «یهوه»، خدای عهدکننده با شیوخ قوم بود.
لیکن فرعونِ حاکم هنوز به دلایل بیشتری نیاز داشت تا قانع شود و پس از رشتهای از رویدادهای غیبی مربوط به پدیدارهای طبیعی در مصر و مشهور به طاعونهای دهگانه که از سنگدلی و لجاجت او کاست، قبایل عبرانی در روزی بهاری، به سال ۱۴۴۷ ق.م. مطابق محاسبهی کتاب مقدس، (۵) همراه با گروهی مختلط از اسرای دیگر که در سرزمین اسارت فراوان بودند، به شتاب از مصر عزیمت کردند.
🔹 موسی «بنیاسرائیل» را از مصر، از طریق «دریای سرخ» (۶) و از جایی نزدیک «کانال سوئز» عبور داده و به «صحرای سینا» هدایت کرد؛ در حالیکه سپاهیان مصری که سخت در تعقیب آنان بودند، در اعماق دریا غرق شدند.
تأثیر این رشته حوادث شگفتانگیز بر حیات معنوی قوم یهود ورای توصیف بود.
این رویداد، بهخصوص آنها را نسبت به مقدّرات الهی حساس کرد و در آنها ایمانی قویتر از گذشته به خدای پدرانشان، که برای نجات آنها از سرزمین اسارت و از ستم دشمنانشان مداخله کرده بود، پدید آورد.
سرودی که موسی و بنیاسرائیل میخوانند، ما را به قلب این ایمان میبرد:
یهوه را سرود میخوانم؛ زیرا که با جلال مظفّر شده است
اسب و سوارش را به دریا انداخت (۷)
کیست مانند تو ای خداوند در میان خدایان!
کیست مانند تو جلیل در قدّوسیت!
تو مهیب هستی در تسبیح خود و صانع عجایب! (۸)
🔹 در این حالتِ اعتلای روحانی بود که بنیاسرائیل بهدنبال موسی (ع) به «صحرای سینا» رسیدند و در آنجا به غایتی که برای آن، نجات یافته بودند و به ماهیّت تقدیری که انتظار آنها را میکشید، آگاهی یافتند. (۹)
ادامه دارد ...
--------------
🖋"سالن مطالعه محله زینبیه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کودکانه
کارتون #مهارتهای_زندگی ۳
🎞این قسمت: چه خوب شد که اومدیم
#لطیفه_نکته (۱۸۸)
به نام خالق هستی
سلام
امام کاظم علیهالسلام
هر کس مؤمنى را شاد کند، خداوند در روز رستاخیز، او را بسیار دلشاد خواهد کرد.
مَن أدخَلَ عَلى مُؤمِنٍ سُروراً فَرَّحَ اللَّهُ قَلبَهُ یومَ القیامَةِ
الکافی: ج۲، ص۱۹۷، ح۲
خوشحال کردن، گاهی با رعایت ادب و احترام و گاهی با خوب حرف زدن و گاهی با راه انداختن کار فرد و گاهی با هدیه یا سر زدن یا کمکهای مختلف به او حاصل میشه. البته ذکر این نکته ضروری است که شاد کردن دیگران به قیمت ریختن آبروی دیگران و یا عبور از خط قرمزهای اخلاقی و رفتاری و مذهبی نه تنها ثمرات مثبتی به همراه ندارد بلکه گاهی بروز چنین رفتارهایی تبعات بسیار منفی برای فرد به همراه خواهد داشت.
--------------
🖋"سالن مطالعه محله زینبیه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee
KayhanNews759797104121495455102308.pdf
10.09M
بسم الله الرحمن الرحیم
امروز پنجشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۱. ۱۱ صفر ۱۴۴۴
۸ سپتامبر ۲۰۲۲
ذکر روز پنجشنبه:
لا اله الا الله الملک الحق المبین
تمام صفحات #روزنامه_کیهان
--------------
🖋"سالن مطالعه" با کلی رمان، داستان، مقاله و ... مفید و خواندنی
@salonemotalee