eitaa logo
نجم الدین
10.4هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
در فرمایشات آقا هم آمده است که فیلسوف حقیقی امام است ____ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸وزان منطقی با معنا، وزان فلسفی است نسبت به منطقی، یعنی همانطوری که علم منطق می گوید ما کاری به الفاظ نداریم، فقط معناها را در ذهن ملاحظه می کنیم، 🔸فیلسوف هم می گوید ما کاری به معنا هم نداریم، ما فقط حقیقت را می بینیم. فیلسوف کارش حقیقت بینی است نه معنا فهمی. 👈 ولذا فیلسوف یک پله از منطقی بالاتر است. مثل اینکه شما یه وقتی لفظ خدا را می گویید، این لفظ که مرکب از سه حرف خ و دال و الف، به نام خدا، و از او یک معنایی را هم می فهمید تحت عنوان اینکه خدا یعنی یک موجودی که خودش را خود به خود بیاورد. که به تعبیر متعارف میگیم (خود آ) یعنی خود آورده. نیاز نداره که دیگران او را بیاورند. او خودش هست! این یک معناست. 🔸اما حالا به منطقی بگیم که از این معنا بیا برو در خارج، این خدایی که تو می فرمایی در خارج، چه جوریه؟ چه حقیقتیه؟ میگه ما دیگه از اون کاری نداریم. ما همین فقط تو بخش معنا دور می زنیم. بعد فیلسوف به منطقی می فرماید که من اصلا کاری به معنایی هم که تو فرمودی ندارم. من باید بروم تو متن خارج ( لَم اَعبُد رَباََ لم اَرَهُ ) که در حقیقت در فرمایشات آقا هم آمد، که فیلسوف حقیقی امامِ! اونی که جناب امیرالمومنین(ع) هست، فرمود: من تا خدا را نبینم عبادتش نمی کنم. یعنی اگر او را با مشاهده ی قلبی نبینم، با ده ها براهین همانند براهین برهان نظم و ناظم، برهان واجب و امکان، برهان مثلا تمانع، برهان صدیقین و امثال اینها، هرگز یه همچین خدایی را عبادت نمی کنم. ____ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فیلسوف حقیقی امام امیرالمومنین است که فرمود: من تا خدا را نبینم، عبادت نمی کنم ____ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0 طرح یکی از اعضاء کانال نجم الدین
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
1_800348319.mp3
482.3K
⌛️زمان: ۲:۰۰ دقیقه ____ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸پس انسان منطقی نجس می شه، بی طهارت می شه، ناپاک می شه. و لذا آقا در الهی نامه فرمودند: الهی! تو پاک آفریده ای، ما آلوده اش کردیم. حالا که ما آلوده اش کردیم، یعنی این انسان منطقی آلوده اش کرد. انسان منطقی که، می تونه آیت الله بشود یا نه؟ بله، می تونه بشه! می تونه دکتر بشود؟ بله. میتونه که سفینه هم بسازد؟ بله. انسان منطقی می تونه این کارها را بکنه، همه ی اینا رو می کنه. 👈 اما می تونه تمام این ها را بکند و باز هم ناپاک باشد؟ بله، بله! تطهیر نداره، خودشو بد می سازه. بله؟ آقا در دفتر دل یک جایی داشتند دیگر، فرمودند: 🔸 علوم رسمی نعمت اوست 🔸ولی بی سوز عشقش، نقمت اوست علوم رسمی، هر چه آدم پیشرفت بکنه، حتی عرفان نظری هم بخونه، چه فایده؟ عرفان نظری بخونه که خودش را آدم نکند، خوب چه فایده؟ کتاب را خوانده، پیش یک استادی رفته چهار تا کلمه، یاد گرفته، چه نتیجه؟ او هنوز انسان در عرف عرفان نشده؟ نخیر! 👈انسان در عرف عرفان، فقط با عرفان عملی می شه، که حالا میرسیم، پس تا این جا را هم بیایید، انسان در اصطلاح منطق، تا عرفان نظری هم می ره، اگر بعد از عرفان نظری مصمم شد، خوب آمد ایستاد پای کار، خودش را تحویل استاد داد، اگر حقیقتاً در مسیر عمل، آن چه را که خواند، در جانش پیاده کرد، که این ناپاکی ها را، بیرون بریزد، خودش، خودش را تطهیر کند، می شود انسان الهی. اما اگر خودش را تطهیر نکرد، آسمان ها برود، همان حیوان ناطقه! مرجع تقلید هم بشود، همان حیوان ناطقه. ____ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🕋🌹 👈 « ناد علیّاً » یعنی ندا بدهید ولایت را. مراد از علی، ولایت است. آنهم ولایت مطلقه ی علی الإطلاق. ____________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
امیر المومنین میفرمایید: اگر پرده دنیا کنار برود و قیام قیامت تمام انسان ها هم بر پا بشود بر منِ علی، بر یقین من افزوده نمیشه. تازه حضرت علامه در این غزل میفرمایند که این نتیجه یک بارقه قرآن هست __________________________ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
👈 پرچم، پرچم علی است؛ لوای محمّد صلّی الله علیه و آله و سلّم این لوا در دست علی است؛ روز قیامت، تمام انبیا در تحت این لوا جمع می شوند. همه ی ائمه علیهم السلام در تحت این لوا هستند. آنوقت این لواست که جناب خاتم الأنبیا فرمود: آن لوای قیامت، مال من است. این لوا در دست علی است. علی مثل ابوالفضل است برای خاتم الأنبیا. مثَل ابوالفضل برای امام حسین، مثَل علی با خاتم انبیاست؛ در محضر اوست؛ لوادار اوست؛ پرچم دار اوست. ما زیر این لواییم. تبرّکاً می گوییم: أشهد أنّ علیّاً ولیّ الله و أشهد أنّ فاطمة عصمة الله الکبری و حجّة الله علی الحُجَج تا کور شود هر آنکه نتواند دید. دل اینجوری است. دل با دل راه دارد. قربان آقاجان. اینها خستگی می آورد. البته. اگر سالک طریق علی هستی، سه تا خستگی را، سه تا سختی را باید به جان بخری: یک: دل شکسته. هیچگاه دل بی شکستگی نداریم؛ آنکه سالک طریق علی است دل شکسته است؛ بگذار فحش بگویند؛ بد بگویند؛ بیراه بگویند؛ ناسزا بگویند؛ چه چیزی بهتر از اینکه دل آدم بشکند؟ و خدا در دل شکسته است: أنا عند المُنکسرة قلوبهم. من در درون دلهای شکسته هستم. __________________________ ⛔️ هرگونه نشر و کپی فقط با ذکر نام کانال جایز است. 🌿کانال نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
انسان در اصطلاح منطق، تا عرفان نظری هم می رود، اگر بعد از عرفان نظری مصمم شد، خوب پای کار ایستاد، خودش را تحویل استاد داد، اگر حقیقتاً در مسیر عمل، آن چه را که خواند، در جانش پیاده کرد، که این ناپاکی ها را، بیرون بریزد، خودش، خودش را تطهیر کند، می شود انسان الهی. ____ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
👈مقام ولایت مقام قُرب عبد به حق است. که اصلا ولایت را هم که ولایت فرمودند، تو متن کلمه ولایت، قربه. چون قرب و نزدیکی به حق است. اتحاد وجودی با خداست. که در حقیقت از حد در آمدن است، به حق وصول پیدا کردن، این را تعبیر میفرمایند به ولایت. وَلَیَ: أی یعنی قَرُبِ. حتی اگر لغتنامه را هم باز بفرمایید آن لغات اصیل، وقتی میفرماید وَلَیَ یعنی قَرُبِ. کسی که ولی شد یعنی نزدیک شد. آن چنان با حق یکی شده است که لا فرق بینک و بینها الا انهم عبادک و خلقک هیچ فرقی بین آنها و خدا نیست. برای اینکه اینها فقیر محض اند، و حق تعالی هم غنی محض است و اینها نه در ذات استقلال وجودی دارند، نه در صفات استقلال دارند، و نه در افعال. اگر کسی ذاتش سر سپرده حق است، اوصافش هم قهرا سر سپرده حق است، و در افعال هم هرگز بدون اجازه حق قدم بر نمیدارد. و لذا انسان حقیقی هم در ذات، هم در صفات، و هم در فعل و افعالش، به وِزان ذات حق و صفات حق و افعال حق است. خدا را هم برای خودش نمیخواهد. خدا را برای خدا میخواهد. جناب امیر المومنین در نهج البلاغه فرمود عده ای عبادت میکنند جهنم نروند، عده ای عابدند مثل تجار تا اینکه بهشت را در عوض بگیرند، من تو را عبادت میکنم برای آنکه تو را دوست دارم. نه تو را دوست دارم حتی برای خودم، این هم غلط است. این هم غلط است. تو رو دوست دارم اصلا یه طوری هستم که دلداده توام. اینطوری. اگر کسی به اینجا رسیده، اون حقیقت عبادت رو میچشه. ____ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
مقام ولایت، مقام قرب عبد به حق است. اتحاد وجودی با خداست در حقیقت از حد در آمدن است و به حق وصول پیدا کردن. ____ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔸انسان عارف هم در مقام اوصاف به اوصاف الهی متصف شد، هم در مقام اخلاق به خلق وخوی نیکو اتصاف پیدا کرد. و هم در مقام آداب، متادب است به ادب الهی. و آداب الهی را مراعات می کند. و لذا عارف حقیقی، هم دارای حضور تام دائمی است، که می شود شهود اسماالله، که می شود توحید صمدی قرآنی. که چند شب قبل بحثش و داشتیم، بازم در فصل سوم یا فصل دوم بحثش به نحو مبسوط بازم در پیش است. هم به توحید قرآنی رسیده است، هم اوصاف الهی در او پیاده شده، و هم اینکه هر چه اخلاق نیکوست را به دست آورده است. و ادب با خداوند را هم حفظ میکند. از اینکه متصف به اوصاف حق است، اخلاق نیکو در او پیاده شده است، اقتضای اتصاف به اسماالله این است که قدرت تصرف در ماده کاینات را پیدا میکند. وقتی قدرت تصرف آمد، برای اینکه همانند کاهن ها و همانند شعبده بازان، و ساحرها، دست به تصرف نظام هستی نزنن، بگذارد اون مقام توحیدیش همچنان حفظ بشه، ولذا متادب است به آداب الهی. دائما در ادب مع الله است. هم یکپارچه پیش حق حاضر است و هم یکپارچه متادب است به ادب. به خودش اجازه نمیدهد که بدون اذن حق گام از گام بردارد. به هیچ وجه به خودش اجازه نمیده، که بدون اجازه حق گامی بردارد. یک آدم سر سپرده است انسان کامل. یک عبد محض است هر کاری میخواهد بکند از خدا اجازه میخواهد. هر کاری میخواهد بکند از خدا اجازه میگیرد. این را میفرمایند استاد داشتن. این اصلا خودش معنای استاد داشتنه. انسان عارف حقیقی استادش خداست. و علّم آدم الاسماء کلها و ایشان بدون اجازه خدا حتی در امور شخصیه خودش هم وارد نمیشود. _______________________________ 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸‌در روایتی وارد شده است حضرت آدم فرمودند: جبرئیل بعد از اینکه ما به ارض هبوط کردیم گفت اگر می خواهی به جایی که بودی، یعنی بهشت،برگردی, 🌺فاقلل کلامک,کمترسخن بگو.🌺 🌿استاد صمدی املی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 مرد آن است که هزار مرتبه دست مردم را بگيرد 🔹و وقتي هم که افتاد، 🔸 هيچ انتظاري از ديگران نداشته باشد. 🔹 اين را آيات قرآن و سيرة ائمه ـ عليهم السّلام ـ به ما آموخته اند. 🌿استاد صمدی املی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
که در مسیر انسانی اهتمام خاص باید کرد. ✍️به قلم . 🔸تمام صفات رذيله وملکات نفسانی ات اژدر مي شوند و چون سوزن در جان تو فرود مي آيند. بايد راه عاشقي در پيش گيري که عاشق قرار ندارد. 🍀عـاشقی و قـرار يعـنی چه 🍀عـشقبازی و عار يعنـی چه 🍀عاشق صـادق و نباشد در 🍀دل شـب راهـواريعنـی چه 🔸هر کس مي خواهد در مسير انساني قرار گيرد بايد به پنج اصل عنايت کافی داشته باشد. 1⃣: گرسنگي 2⃣: سکوت 3⃣: بيداري 4⃣: خلوت 5⃣: ذکر 🔸که فرموده‌اند: 🍀صـمت و جـوع و سهـر و خلـوت و ذکر به دوام 🍀 نـاتمـامان جـهان را کنـد ايـن پنـج تمـام 🔸عزيز من! نبايد هميشه شکم خود را پر داشته باشي. يک وقتي در زمين کشاورزي ات هستي آنجا بايد به اندازه کافي غذا بخوري تا انرژی کار کردن داشته باشي. اما در دوران بيکاري چرا روزي چند وعده غذا مي خوري؟ 🔸غذا خوردن زياد، دل را تيره مي‌کند که 🔸«الهي آزمودم تا شکم دائر است دل بائر است» 🔸گرسنگي درون را بر مي انگيزاند. چه بسا از ملکوت عالم براي انسان غذا بياورند اما همين که ببينند شکم او پر است برگردند. 🔸اصل ديگر به اندازة ضرورت حرف زدن است. نمي گويم اصلاً حرف نزني اما: 🍀کـم گـوي و گـزيده گوي چون درّ 🍀کـز انـدک تو جهـان شود پر 🔸کم بگوييم و خوب بگوييم نه زياد و ناخوب. 🔸اصل سوم، سهر است. سحر با حاء حطی، زمان قبل از اذان صبح را گويند اما سهر با هاء هوّز به معني بيداري است. بيداري در اينجا به معناي نخوابيدن در شب نيست که البته آن نيز لازم است: «وَمِنَ الّيْلِ فَتَهَجَّد به نافلةً لَکَ عَسى اَنْ يَبْعثکَ ربّکَ مقاماً محموداً» منظور از بيداري در اينجا هوشياري و غافل نبودن است. در محل کسب و کارت بيدار باش تا غفلت نکني و پشيمان نشوی. 🔸چهارم، خلوت است و گوشه گيری و حسابرسي به اعمال. 🔸و اصل پنجم ذکر به دوام است. 🍀دائماً بايد ذاکر باشي ومنظور از ذکر اين نيست که فقط تسبيح به دست بگيری و يا الله يا الله بگويي، 🍀بلکه بايد تمامی اندام خود را با حق عجين سازی. 🍀حق بشنوی، 🍀حق بگويی، 🍀حق بروی. 🍀خلاصه اينکه در دارالتوحيد نظام عالم جز حق نبيني 📔شرح مراتب طهارت 🌿استاد صمدی املی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸بدان که تمام برکات نیز در قبض است نه در بسط 🔹تا به قبض نیفتادید چیزی از ملکوت عالم نمی گیرید 🔸اینکه آقا میفرمایند: 🔹کسی که درد نداردانسان نیست ، بدان جهت است که بی درد قبض ندارد و هرکه قبض ندارد ، عایده و مائده ای هم برایش نیست تا انسان بوده باشد. 🌿استاد صمدی آملی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸طهارت را زیاد بفرمایید، خیلی مواظب باشید؛ دروغ گفتن، انسان را کج بار می آورد، دروغ! دروغ! مرد و مردانه هرگاه چیزی پیش آمد، بگوید اشتباه کردم و عذرخواهی کند و استغفار کند، نه اینکه دروغ بگوید. 🔸سوءظن، بسیار انسان را کج و کوله بار می آورد! 🔸یا مثلا سؤالات استخباری کردن، مثلا از کسی سؤال کند تا ببیند او چه اندازه است تا در برابر او ابراز وجود کند. چرا؟ انسان با بندگان خدا چه کار دارد؟ اینها گرفتاری پیش می آورد! 🔸بعد اگر انسان کج و کوله پیش برود، همین معرفت نفس جهنم می شود، می شود عذاب! 🔸انسان باید مستقیم و سر راست باشد! دروغ نگوید، خلاف نکند. گرچه حرف راست زدن واجب نیست. خیلی از حرف ها را داریم که نمی توانیم به همدیگر بگوییم، خوب نفرمایید، اما به همدیگر دروغ نگوییم، آدم، دورو نباشد، یک رو و یک جمالی باشد. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌿استاد صمدی آملی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸نظر استاد،علامه حسن زاده این است که سیرو سلوک علمی و نظری خود یک نحوه ریاضت عملی است 🔹و آن ریاضتی است که کمتر افرادی بدان تن میدهند 🌿استاد صمدی آملی @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0