eitaa logo
نجم الدین
10.3هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از کانال شاخه طوبی
🔰عید شکوفایی بندگی مبارک باد🔰 💢حضرت آیت‌الله صمدی آملی(۹۸/۳/۱۴ شب عیدفطر): ✍فطر شکفتن است. بذرهای صلاة و قیام لیل و صوم نهار و تهجد سهر و اطعام طعام و اکرام ایتام و افشا سلام ... که در مزرعه جانتان کاشته و با حضور و مراقبت آنرا حفظ نموده و رشد دادید در عید فطر شکوفا و شکفته می‌شود. گرچه هر شب هم افطار و فطر روزانه دارد و هر شب برایش هنگام افطار فطر است اما این عید فطر مقام جمعی فطرهای سی روز رمضان است. حالا در اول شوال این شجره طیبه روزه رمضان در جان شما ثمرات و میوه‌هایی می‌دهد که روزه دار از آن بهره‌مند می‌شود.《شَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِي السَّمَاءِ (24)تُؤْتِي أُكُلَهَا كُلَّ حِينٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا ۗ(۲۵/ابراهیم)》 حتی در این فطر و شکوفایی طولی جان شما مقام جمعی حقایق تلقی شده در لیالی قدر نیز شکفته می‌شود. که شکوفایی طولی است یعنی در جدول طولیه نظام توحیدی است و نه شکفتن عرضی. مخلوقات مفطور حق متعال هستند و مفطور حق متعال معلول خدا هستند و لذا در طول سلسله نظام توحید هستند و نه در عرض توحید. @shakhehtoba
🎤استاد صمدی آملی 🍁در خطبه نماز عید فطر ۹۸/۳/۱۵ 🔸سعی کنید در اجتماع روحیه و طبع تولید را تقویت کنید. 《کاسب حقیقی》 باشید که شرافت وجودی کاسب حقیقی به عَدّ و احصاء در نمی‌آید. خداوند به نوح لقب نجی‌ُّالله، به ابراهیم خلیل‌الله، به موسی کلیم‌الله و به عیسی روح‌الله را عنایت نمود اما وقتی به بالاترین نفس هستی و خاتم پیامبران رسید فرمود تو حبیب‌الله هستی. آقای کاسب ! بفرما این تو و این وصول به مقام عرشی 《الکاسب حبیب‌الله》. کاسبی که اصول انسانی کسب را رعایت می‌کند همچون پیامبر خاتم(ص) حبیب خدا می‌شود. آقای کارگر تولیدکننده! بدان که خاتم رسولان و اول شخص نظام وجود دست مجاهد در میدان رزم، دست عالم در حین تحصیل، دست حاکم و سلطان را نبوسید اما دست کارگر، کشاورز و باغبان را بوسید. انسان مومن روحیه تنبلی و طبع مصرف‌کنندگی را از خودش دور می‌کند. 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸وقت نیست، و باید به جد بکوشیم تا خودمان را درست بسازیم. وقت خیلی کم است وابد در پیش داریم. وقت اندک و کار بسیار 🌿علامه حسن زاده املی @samad10001 🔸انسان در شبانه روز طوری برنامه ریزی کند که بی کار نشود،چون به محض اینکه انسان بی کار شد،نفس به دنبال سرکشی به راه می افتد 🌿استاد صمدی املی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
#شرح_دروس_معرفت_نفس 🔸 #حسیات آن موجوداتی هستند ک از راه حواس پنجگانه #ادراک می شوند؛ با #چشم می بین
🔸مراد از بود، آن اصل وجود شیء است. و مراد از نُمود و نِمود، وجودی شیء است؛ ک آنچه ک در خارج هست، وجود است و نُمود وجود است و نیستی و عرم. نه وجود است و نه نمود وجود است. 🔸 ب هرچه ک اشاره می کنید، است. هرچه را ک نسبت ب او اشاره می فرمایید، همه وجود هستند؛ همه هستی اند. 🔸 حالا یک چیز نشان بده و بگو این است. همانطور ک « موجود » ها را نشان می دهی، حالا یک چیزی را هم اشاره بفرمایید بگویید این است؛ آن، است. نمی شود. 🔸 لذا در ظرف خارج،، یعنی در متن ، چیزی ب نام نداریم. 🔸 این است ک نیستی و هیچ را اعتبار می کند. ذهن آن را درست می کند و می گوید این هست و آن نیست. 🔸 در متن خارج هرچه برویم وجود است. 🔸 ما در ، و در متن کشور وجود، چیزی ب نام ک از عالم و موجودات ب در برویم و ب یک چیزی برسیم ک اسمش را هیچ بگذاریم؛ این معنا ندارد. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست2⃣3⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 کسانی هستند ک در بحث می کنند و علم کلام هم علمی است ک در مورد از ، ، ، و بحث می کند. 🔸 یعنی وجود. وجود یعنی واقعیت. واقعیت یعنی هستی. هستی و واقعیت یعنی حقیقت. از آن طرف، یعنی . عدم یعنی نفی. دیگر معنا ندارد ک بگوییم ثبوت و نفی مقابل هم اند. وجود و عدم مقابل هم نیستند. 🔸 ، غیر متناهی است. عالم هرگز محدود ب حدّی نمی شود. 🔸 بلافاصله ب ذهن می آید ک اگر هرچه ادراک می کنیم هستی است؛ پس چطور حرف از عدم می زنید؟ پس معلوم می شود ک را می کنید. آنوقت عدم چجوری ادراک می شود؟ هرچه ک ادراک می شود، است. عدم را هم ک ادراک می کنیم؛ پس عدم، هستی است؟ این ک می شود. 🔸 عدم اگر ادراک می شود، ب طفیل وجود است. ما فقط و از عدم می فهمیم. چیزی ب نام عدم نداریم. 🔸 همه، هستی است. هستی یعنی وجود. حقیقت. واقعیت. است ک گرداننده ی نظام است. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست3⃣3⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-025.mp3
5.14M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه بیستم و پنجم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 است ک گرداننده ی نظام است. بلکه عین است. متن نظام است. خود ِ عالم است. خود کلمات نظام هستی همه یکپارچه حقیقت اند؛ آنهم یک حقیقت. ک همه، هستی است؛ ک: « قل هو الله أحد» این الله ِ احد، همان خدایی است ک « ألصمد » است؛ همه جا را پر کرده است. که: « قد ملأَ کُلُّ شَیءٍ نورُهُ » ک همه چیز را نور او پر کرده است. و هیچ جای خالی نمانده است. 🔸 تعمّدی ک در این درس هست اینست ک: بین حقیقت و موجودات نظام عالم، قائل نشویم. بلکه موجودات را عین بدانیم و را هم عین کلمات وجودی بدانیم. 🔸 ما چون از خردسالی با این انس داریم از عالم لذتی نمی بریم. 🔸 اگر انسان ب حقیقت، این دو کتاب تکوینی ( عالَم ) و کتاب تکوینی ( وجود خودش ) را ب دقت مطالعه فرماید، ب آنچه مورد اوست إن شاء الله می رسد. 🔸 اگر من و شما هم با همین عالَم، ب همین مقدار ظاهری خو کنیم؛ و انس بگیریم؛ و ب اسرار وجودی عالم و اسرار وجودی خودمان راه پیدا نکنیم؛ گویا ب اینکه ما هم یک هستیم. 🔸 اگر من و شما ک مُثبِت حقیقتیم؛ یعنی حقیقت را می کنیم؛ اگر به راه نیفتیم؛ و ب اسرار وجودی عالم و ب کلمات وجودی در نظام هستی خودمان آگاهی پیدا نکنیم؛ و آن لذت انسانی را نبریم؛ ما نیز یک قسمی از سوفسطی هستیم. لذا نتیجه ی بین حرف ما و آنها این می شود ک آنها فقط منکرند و ما فقط مُثبِتیم. 🔸 آقا دارند بحث را ب این مدار می کشانند ک آقا اگر جنابعالی می خواهی را رد بفرمایی؛ راهش این است ک شما هم از این عالم بهره ای داشته باشی و ببینیم شما از این عالم چه می خواهی؟ 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست4⃣3⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸چون ما از دامان ب برخاسته ایم، این است ک ب عالم خو کرده ایم و هر کجا ک و با موجودات، خو کردن پیش آید، باعث می شود انسان از و ک باید از عالم ببرد بی بهره گردد. 🔸 اگر فرض کنیم ک ما نه ب صورت بلکه باشد، در کلمات وجودی عالم یکپارچه مات و مبهوت می شویم؛ چون با و با عبارات و مفاهیم آشنا نیستیم و ب تدریج هم با عالم خو نکرده ایم. یکپارچه مات و مبهوت، در متن خود حقیقت نظام هستی قرار می گیریم ک این ب لفظ و مفهوم در نمی آید و آن مقام شریف و است ک عظمت و بزرگی و هیبت عالم انسان را می گیرد ک مقام پیش می آید. 🔸 در هر امری، کردن موجب زوال لذت است. حتی در امور حسی و و و و همچنین در . 🔸 در هر کجا بیاید رخت بر می بندد. 🔸 عالم، غذای جان انسانی است. نظام هستی غذای جان ما هستند. اگر انسان با عالم ک غذای انسانی است عادت کند، و لذت اصلی غذا را از دست بدهد، دیگر از آن ب بعد نسبت ب عالم خوش بین نیست؛ نسبت ب خودش ک آدم است خوش بین نیست؛ نسبت ب موجودات و حقیقت عالم، خوش بینی ندارد؛ راه رهایی از اینهمه این است ک دوباره متولد شود. 🔸 انسان اگر می خواهد انسان باشد باید دوبار متولد شود و الا با یک بار تولد، انسان ب مقام انسانی نمی رسد. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست5⃣3⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-026.mp3
5.65M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه بیستم و ششم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
📗 #معرفی‌کتاب‌مفاتح‌الغیب 📕 #استادصمدی‌آملی 📝 @samad10001 👇👇👇👇👇👇
📣 👆👆 📕 اثر ب زبان عربی 📚موضوعات: این کتاب حاوی 11 مِفتح است⬇️ 1️⃣ : 🔺 فی تعریف الحکمة و العرفان و القرآن و فیه مشاهد: 👈 ألمشهد الأول ⬅️ إلی المشهد الثالث 2️⃣ : 🔺في مناهج الحکمة و الفلسفة 3️⃣ : 🔺 في مناهل العرفان 4️⃣ : 🔺 في مشارب القرآن 5️⃣ : 🔺 في التوحید في منهج الحکمة و مشهد العرفان و مشرب القرآن و الرّوایات و شؤونهما 👈 ألإشراق الأوّل ⬅️ إلی الإشراق الخامس 6️⃣ : 🔺 في أهل الله و الموحّد الحقیقی و فیه جذباتٌ 👈 ألجذبة الأولی ⬅️ إلی الجذبة الرّابعة 7️⃣ : 🔺 في معرفة النّفس الإنسانیّة و فیه مقدمة و أبواب 👈 ألباب الأول ⬅️ إلی الباب السّادس 8️⃣ : 🔺 في معرفة النّفس الإنسانیّة و ما یتعلّق بها 👈 ألمشهد الأوّل ⬅️ إلی المشهد الخامس 9️⃣ : 🔺 في مراتب الطّهارة و الغایة القصوی فیها 🔟 : 🔺 في الرّیاضة و السّیر و السّلوک و درجات السّالکین و فیه ریاضٌ 👈 ألرّوضة الأول ⬅️ إلی الرّوضة الخامسة 1️⃣1️⃣ : 🔺 في البرامج العملیّة 🔏 ________ ✅ ادمین کانال در ایتا تصمیم دارد إن شاء الله بزودی برخی از مطالب این کتاب را ترجمه و بارگزاری نماید. 🔅لعلّ الله یحدث بعد ذلک أمراً🔅 🍁 @samad10001
💌 قرآن را چگونه قرائت کنیم؟ 💟 📗 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0