eitaa logo
نجم الدین
10.4هزار دنبال‌کننده
693 عکس
27 ویدیو
7 فایل
🌟نجم الدین نشر بیانات استاد #صمدی_آملی 🚩کانال رسمی #نمیباشد ✔️استفاده از مطالب فقط با ذکر منبع کانال❌
مشاهده در ایتا
دانلود
m2s1-035.mp3
5.56M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و پنجم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
♨️حضرت آیت‌الله صمدی آملی در حال کتابت بیانه شدیداللحن علیه عمل وقیحانه و شرم‌آور آمریکای ددمنش در جهت تصریح به تحریم مقام معظم رهبری ♨️عکس فوق مربوط به اتاق بخش مراقبت ویژه قلب بیمارستان حضرت فاطمه زهرا(س) ساری به تاریخ ۹۸/۴/۴ می‌باشد ✅معظم‌له الحمدالله از بیمارستان مرخص شدند 🌿استاد صمدی آملي ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
📗 #معرفی‌کتاب‌مفاتح‌الغیب 📕 #استادصمدی‌آملی 📝 @samad10001 👇👇👇👇👇👇
🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-036.mp3
4.48M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و ششم از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
#شرح_دروس_معرفت_نفس ⁉️خوب،میخواهی به حیاتِ انسانی برسی؟ ⚜️به اذن او بباید رهنمون را ⚜️ب
🔸حالا چه گرفتاری ای در این چهار است که باید آنها را بکشیم: نماید هر یکی را پاره پاره به هر کوئی نهد جزئی دوباره 🔸مصرع اول یعنی باید این را از خود دور کنیم، و وقتی ان شاءالله از این اوصاف درآمدیم و به قللِ معرفتِ علمِ و رسیدیم، ان شاءالله سرفراز می شویم، اسرارِ وجودیِ ما منکشف می شود و خودمان بر قله های می نشینیم،چون از اوصاف الهی در می آییم. بعد به حیاتِ انسانی می رسیم. 🔸 در در قلعه های انسانی قرار می گیریم و در آنجا حالا به این چهار مرغ که دیگر در دست ما هستند و از جناب دستور می گیرند می گوئیم شما هم داشته باشید و زنده هم باشید، اما به امر ما و آنطوری که ما می خواهیم، نه آنطور که شما می خواهید، نه اینطور که هر وقت دلش خواست بخورد و بخوابد و ... ، نمی شود؛ خیر؛ آنطور که می خواهد باید بخوابی و بخوری و ... ، به بدنش بگوید آنطورکه من می خواهم شهوت داشته باش نه آنطور که تو می خواهی. بخواند نامِ آنان را به آواز که در دَم هر چهار آید به پرواز 🔸 حال این سئوال پیش می آید که چطور شما اول گفتی این چهار مرغ را بکش و بعد می فرمائی اینها را زنده کن؟ پس یعنی باز در ما زنده شود؟ شهوتِ غضبِ حیوانی زنده شود؟ در ما لجن خوریِ حیوانی زنده شود؟ یا خیر؛ می فرماید اوصافِ حیوانی که در تحت نظر عقل نبودند و همینطور گسیخته در بدن و جسم و روح شما رسوخ کرده و خودشان می خواستند هر کاری انجام بدهند، زمام اینها را به دست بگیرید و بگویید باید مطابق آنچه که فرموده باید عمل شود. 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست6⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی 🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
نجم الدین
📗 #معرفی‌کتاب‌مفاتح‌الغیب 📕 #استادصمدی‌آملی 📝 @samad10001 👇👇👇👇👇👇
🌿نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-037.mp3
4.94M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و هفت از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 حالا از اینجا را شروع می فرمایند که مبادا دنبال این باشی که واقعا چهارتا را بگیری و بکشی ؛ خیر؛ آن چهارتا مرغ در درون حضرتعالی هستند. ترا هر چهارمرغ اندر نهاد است که روحت از عروجش اوفتادست 🔸 این چهار در درونِ خودت هست، این کشتن هنر است نه اینکه تفنگ بدست بگیری و یک را بیندازی؛ خیر. 🔸به شکارِ حیوانِ بیشه رفتن هنر نیست. یک سنگ برداری و در روز در و ، به آن ستونِ سنگی یا خاکی یا سیمانی بزنی هنر نیست؛ درونِ خودت را بزن. تا از صفات حیوانی به در آئی. آن آجر را سنگ زدن که مشکلی ندارد، هر کسی چند روزی برود این کار را می کند، الان هم که ماشاءالله اینقدر برویم و برویم فراوان شده است، خوب حالا برویم و برگردیم، نتیجه چیست؟ فَتَحَصَّلَ مِمّا عَمِلتَ؟ از آنچه که کردیم چه شده است؟ ترا هر چهار مرغ اندر نهاد است که روحت از عروجش اوفتادست 🔸 این چهار تا نمی گذارند تو بالا بروی، اگر این چهار تا گذاشتند و از دستشان در رفتی به بالای می رسی. 🔸 چرا به جناب ابراهیم خلیل گفتند این چهار مرغ را بکش و ببر بالای ده تا قُلّۀ کوه بگذار؟ آخر قلۀ کوه یعنی چه؟ یعنی و _وجودیِ_مافوق، آنها قلل و کوه های وجودیِ عالم اند. 🔸 اگر می خواهی از این در بروی و بیابی و از عادت درآئی و به آن قله های عوالم وجودیِ مافوق برسی که ات باشد و اِنّا اِلَیهِ راجِعون و تو باشد، راهش کشتن این چهار مرغ درون است. 🔸 وقتی کشتی حالا بالا می روی! این چهار مرغ را ببر بالای ده تا قله بگذار، وقتی به می رسی می بینی چه عجب، تمامِ آنها را که کشتی حالا زنده شان کن،حالا می فهمی زندگی یعنی چه؟ حالا به حیوانات طور دیگری نگاه می کنی. حالا وقتی می گوید من کیستم، طور دیگری خودش را می بیند. 🔸 الان وقتی به من و شما بگوید من کیستم، می گوئیم خوب همین هستم که می بینی؛ می خورم، راه می روم، حرف می زنم و ... ، من من هستم دیگر، من کیستم ندارد! 🔸 بعد وقتی از این در رفت و بالا رفت و حقایقِ وجودی اش مکشوف شد می گوید عجب! پس تا حالا می گفتی من من هستم، همان مقدار نبود، من من ها بودم. که بالای ده تا قله بگذار؛ 🔸 این ده تا قله چیست؛ که جناب بیاید این پنج و آن پنج ، همگی را عقلانی کند، بعد می بینی عجب، این پنج حس ظاهریِ تور شکار و آن پنج حس باطنی تور شکار که در نشئۀ ظاهری و عالَم خواب، تو را با عالَم، خویت داده بود و با عالَم عادت کردی که صبح تا غروب ببینی و بشنوی و بچشی و ببویی و لمسش کنی، شب هم در خواب همینطور، که اَشکال و صُور و حیوانات و مار و عقرب و ... را ببینی! نخیر، 🔸 انسان باید از اینها در بیاید تا به قله های عروجی انسان برسد، بعد می بیند خروج از عادت عجیب لذتی داشت؛ منتها تا از این عادت در آئیم سخت است. 🔸 از مادر که متولد شدیم چقدر بر مادر عزیز و نازنین سخت گذشت تا متولد شویم، چقدر جان به لب آورده است؟! خیلی زجر کشیده است! حالا من و شما هم بخواهیم از که با آن خو کرده ایم زاییده شویم حالا می بینیم زائیدن مادر چقدر درد داشت. حتی اگر بگوئیم این هزار برابر آن اولی درد دارد و زجر دارد کم گفته ایم! هزار برابر چرا؟ 🔥 الهی جان به لب آمد تا جام به لب آمد 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست7⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
m2s1-038.mp3
6.51M
🎵 شرح کتاب معرفت نفس اثرماندگار علامه حسن زاده املی 👤شارح استاد صمدی آملی 🎤جلسه سی و هشت از کتاب جلد دوم معرفت نفس🌹 🌿نجم الدین🔰🔰 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 حالا دارد می کند؛ ، نماد بودن نفس است، یعنی نفسی که خسیس و پست است. 🔸 هر انسانی که صفت پستی دارد، می گویند مثل اردک است! نخیر، آزاد مرد باشید! 🔸 لذا این بیت می گوید تا زمانی که نفست خسیس است و پستی، بدان که اردک صفتی، بطّی! خوب، حالا بطّی، چی هستی و کجائی هستی؟ با لای و لجن در بحر و شطی. اگر در دریا هم باشد باز می رود در یک گوشه ای که لجن بخورد. 🔸 در دریا! در دریا مگر نیستی؟ مگر این ، نیست؟ مگر هر کلمه کلمۀ وجودی این نظام عالم، جوی های صاف و آبِ زلال الهی نیست که «و اَنزَلنا مِنَ السّماء ماءا»؟ ما از این آسمان وجودیِ عوالِمِ مافوق، آب را برایِ شما نازل کردیم؛ این زمین، آب است، آسمان آب است، ستاره آب است، دریاها آب هستند، درختان همه آب هستند، حیوانات همه آب هستند، یعنی همه علم اند، همه حقیقت اند، «و اَنزَلنا مِنَّ السَّماء حَقّا»؛ «وَ اَنزَلنا مِنَ السَّماء خَلقا» ؛ «وَ اَنزلنا مِنَ السَّماء مُوجُودا»؛ «وَ اَنزَلنا مِنَ السَّماء ماءا»، 🔸 ما از آسمان و از و از خود برای شما اینهمه آب آفریدیم؛ شما در این دریا هستید؛ در این اقیانوسِ بیکرانِ عالَم هستید، در این جوی ها و در این جدول ها هستید، اما: ترا تا خسّت نفس است بطّی                     که با لای و لجن در بحر و شطّی 🔸  اردک ها را دیدید؟ در داخل جوی آبِ به این خوبی، آب هست، علف و سبزه زارِ خوش نیز در کنارش هست، ایشان به آنجا که یک چند تا کرم و آب گندیده هست می رود و این بیلچه (نوکش) را گرفته و در داخل لای و لجن می کند تا چند تا کرم درآورد و بخورد؛ این علف نازنین را بخور! همی جوشد ز شهوت دیک دانی              زخارف آن طاووس است و آنی 🔸 اگر از نفس تو می جوشد، خودت را متوجه باش که دیک (خروس) صفتی، اگر دنبال (زیبائیهای ظاهری دنیا و نشئۀ طبیعت) هستی که وقت خود را برای آن هدر می دهی، بدان که هستی و ارزش تو به همین است. 🔸 میلیاردر بشود، ارزشش همان میلیارد است، هیچ ارزش ندارد. ولو اگر یک هم بدست بگیرد و همان کشکول برایش زیبایی باشد، ارزشش همان است. 🔸 اگر و نیز برایش اسبابِ فخر باشد؛ ارزشش همان چند متر پارچه هست، هیچی بالاتر نیست. هر کس به هر چیز که دل بست ارزش او همان است، حتی فرمودند به هم اگر دل ببندید، ارزش تو همان مقدار است. به هم که دل بستید ارزش شما همانند مقدارِ بهشت است. 🔸 فقط فرمودند تنها چیزی که از همه چیز برای دل بستن بهتر است خداست، دل به خدا ببند که «جز هوای تو نیست در سرِ ما». 🔸 اگر به خدا هم دل بستی، البته ارزش تو خداست. حالا ببین به چه دل بستی، به همان اندازه ارزش داری!  📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست8⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0
🔸 هر کس می خواهد، وزنی دارد و وزنِ او بهشت است. 🔸 هر کس جَنّاتٌ تَجری مِن تَحتِها الاَنهار بخواهد وزن دارد و وزنش معلوم است و وزنِ او همان جَنّات تَجری مِن تَحتِها الاَنهار است! 🔸 اما هر کسی دل به خدا وابسته است، چون خدا بی مقدار و غیرمتناهی است، چون حقِ صمدی است، این دلبسته شده و این دلداده هم بی مقدار می شود، چون مقدارش به حساب در نمی آید! «وَ ما یَعلمُ جُنُودُ رَبِّکَ اِلّا هُو». چرا به حساب در نمی آید؟ برای اینکه می گوید من (حضرت آقا)، کلیددار را دارم و آن کس که دست به این کار و آن کار می زند آن کس، کلید را دارد. 🔸 لذا جناب (کأنّه زبان حال حضرت در هست) می فرماید که: الهی به عارف مقام کُن داده ای و گفتی هر چه می خواهی کُنی کُن! اما من چکار دارم که به من دست دادی که بگویم اینهمه جمعیت بمیرند؛ آنها هم درجا بمیرند، یا هیچ کس به خیمه های ما حمله نکند و هیچ کس حمله نکند! تمام اسب ها بمیرند و همه مردند! خیر چرا اینکار را بکنم؟ و اما با این جاهلِ بی مقدار هر چه تو خواهی کنی کن، که او دارد و من کلیددار! حرف باید پیاده شود. 🔸 خوب، آن خسّت نفس، بط است، آن جوشش در امورِ گوناگونِ نفس، و به دنیا دل بستن، است و چو نسری کرکسِ مردار خواری            ببین اندر نهادِ خود چه داری؟  🔸 با بیرون نداشته باش. هر چه دعوا داری با خودت داری و همین برای انسان می کند. 🔸 بعد پیغمبر اکرم می فرماید: ده گروه از اُمّتِ من می آیند بعضی به شکل ، بعضی به صورت اند، بعضی به صورت هستند و حیواناتِ درنده و ... ، و تک تک به صورتِ انسان هستند که آن صورتِ انسانیِ کسی است که حیاتِ انسانی یافته است. 🔸 خروج از عادت یک چنین لطایفی را دارد، یک چنین حقایقی را دارد. بکش این چهار مرغ بی ادب را که تا یابی حیاتِ بوالعجب را 🔸 اگر این چهار خصلتِ حیوانیِ درون را کشتی حیاتِ الهیِ تو تجلّی می یابد. عزیزِ من حیات تو الهی است که عقل و نقل دو عدلِ گواهی است 📔شرح دروس معرفت نفس 🌹پست9⃣4⃣ 🌿استاد صمدی آملی ◀️نجم الدین🔰🔰🔰 @samad10001 http://eitaa.com/joinchat/616366083Cbe84eb6ec0