اُسقُف مسیحیان نجران در ماجرای مباهله:
«اگر محمد بر حق نبود، با عزیزترین افرادش نمیآمد و اگر با ما مباهله کند، پیش از آنکه سال بر ما بگذرد، یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.
به روایت دیگری، من صورتهایی را میبینم که اگر از خدا درخواست کنند کوهی را از جای خود بركَنَد، هرآینه کنده خواهد شد. پس مباهله مکنید که هلاک میشوید و یک نصرانی بر روی زمین نخواهد ماند.»
زمخشری، الکشاف، ۱۴۰۷-۱۴۱۶ق، ص۳۶۸-۳۶۹.
پیامبر اسلام(ص) همزمان با مکاتبه با سران حکومتهای جهان، نامهای به اُسقُف نجران نوشت و ساکنان نجران را به پذیرش دین اسلام دعوت کرد. گروهی، به نمایندگی از مسیحیان نجران، به مدینه رفتند و در مسجدالنبی با پیامبر اسلام گفتگو کردند. پیامبر ضمن معرفی خود، حضرت عیسی(ع) را بندهای از بندگان خدا معرفی کرد. آنها نپذیرفتند و متولد شدن عیسی(ع) بدون پدر را دلیل بر الوهیت او دانستند.[۶]
پس از اصرار دو طرف بر حقانیت عقاید خود، تصمیم بر این شد که مسئله از راه مباهله[یادداشت ۱] خاتمه یابد. ازاینرو قرار شد فردای آن روز، همگی خارج از شهر مدینه، در صحرا برای مباهله آماده شوند. بامداد روز مباهله، پیامبر(ص) به همراه امام علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع) از مدینه خارج شد. وقتی مسیحیان دیدند که پیامبر با عزیزترین افرادش برای مباهله آمده و همچون پیامبران برای مباهله روی دو زانو نشسته است، از مباهله منصرف شدند و درخواست مصالحه کردند. پیامبر نیز به شرط پرداخت جزیه، با درخواست آنان موافقت کرد. پس از برگشتن نصارا به نجران، دو تن از بزرگان هیئت اعزامی با هدایایی، نزد پیامبر(ص) آمدند و مسلمان شدند.[۷] فخررازی از مفسران اهلسنت (درگذشت ۶۰۶ق) گفته است که مفسران و محدثان بر این واقعه اتفاقنظر دارند.[
آیه مباهله آیه ۶۱ سوره آلعمران است که به واقعه مباهله اشاره دارد:
فَمَنْ حَاجَّكَ فِیهِ مِن بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَ أَبْنَاءَكُمْ وَ نِسَاءَنَا وَ نِسَاءَكُمْ وَ أَنفُسَنَا وَ أَنفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَل لَّعْنَتَ اللَّـهِ عَلَی الْكَاذِبِینَ ﴿۶۱﴾
بنابراین پس از فرارسیدن علم [وحی] به تو، هرکس درباره او [حضرت عیسی(ع)]، با تو به چالش برخیزد، به او بگو: بیایید تا فرزندانمان و فرزندانتان، و زنانمان و زنانتان، و جانهایمان و جانهایتان را فراخوانیم. آنگاه (به درگاه خداوند)، زاری [تضرّع] کنیم تا لعنت خداوند را بر دروغگویان نهیم.
به گفته قاضی نورالله شوشتری، مفسران اتفاقنظر دارند که «ابنائَنا» (فرزندانمان) در آیه مباهله اشاره به حسن و حسین، «نسائَنا» اشاره به فاطمه(س) و «اَنفُسَنا» اشاره به امام علی(ع) دارد.[۹] همچنین علامه مجلسی احادیثی را که دلالت دارند بر اینکه آیه مباهله در شان آلعبا نازل شده، متواتر دانسته است.[۱۰] در کتاب اِحقاقالحق (تألیف ۱۰۱۴ق)، حدود شصت منبع از منابع اهلسنت ذکر شدهاند که تصریح میکنند آیه مباهله درباره این افراد نازل شده است.[۱۱]
آیت الله جوادی آملی:
در نماز یک واجب رکنی داریم یک واجب غیر رکنی، در خصوص امامت و ولایت نیز همین طور است؛ غدیر جزء واجبات رکنی امامت است، مباهله جزء واجبات غیر رکنی ولایت است
جایگاه واهمیت مباهله پیامبر اسلام
مباهله پیامبر با مسیحیان نجران از وقایعی است که برای اثبات حقانیت پیامبر اسلام در دعوتش، از آن استفاده میشود.[۱] قرآن، در سوره آلعمران، به این رویداد اشاره کرده است.[۲] همچنین این واقعه از فضایل پنجتن (پیامبر(ص)، علی(ع)، فاطمه(س)، حسن(ع) و حسین(ع)) به شمار میآید.[۳] از آن در منابع تفسیری[۴] و تاریخی[۵] سخن رفته است. درباره این واقعه، آثار نوشتاری و هنریای تولید شده است
بسمه تعالی ازفرماندهان محترم پایگاه های مقاومت که کانال ثامن پایگاه مقاومت خود را ایجاد نکردهاند درخواست می شود تا روز پنجشنبه ۲۲تیرماه ۱۴۰۲ ایجاد و آدرس و مدیر کانال مربوطه را به عقيدتي و سیاسی حوزه امام علی النقی علیه السلام یا به شماره 09352333972 آقای فتحی آبادی و 09305029900 میرمهدی زاده ارسال نمایید.
هدایت شده از خبرگزاری بسیج
9.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
@Benampedar_madarm
🍃بِسْـمِ ٱللهِ ٱلْرَّحْمٰـنِ الْرَّحیـمْ🍃
🌸 الهـی بـه امیـد تــو 🌸
✨پروردگارا✨
بی نگاه لطف تو
هیچ کاری به سامان نمیرسد
نگاهت را از ما دریغ نکن
و با دستان قدرتمند و توانايت
چرخ روزگارمان را بچرخان