🇮🇷
📝نه به دیکتاتور گفتنت و نه به شاهپرست شدنت!
❄️🌹❄️
🔻«حمید فرخنژاد» بازیگر فراری، روز گذشته با انتشار تصویری از رضا پهلوی در اینستاگرامش از سلطنت پهلویها اعلام حمایت کرد و از مخاطبانش خواست تا او را دنبال کنند.
🔹این اقدام فرخنژاد اگرچه مورد استقبال سلطنتطلبها قرار گرفت، اما بسیاری از کاربران به آن واکنش نشان دادند.
🔸کاربران با یادآوری حرفهایی که فرخنژاد در مورد دیکتاتوری بیان کرده بود، این سوال را مطرح کردند که پدر و پدربزرگ رضا پهلوی در کدام انتخابات شرکت کردند و رای آوردند که او بخواهد در ایران دموکراسی برقرار کند؟!
🔺جالب این است که شهرام همایون از حامیان سلطنت پهلوی چندی پیش و پس از گفتگوی فرخنژاد با شبکه تلویزیونی اینترنشنال وابسته به عربستان سعودی، حمله تندی به وی کرد و گفت فرخنژاد پول گرفته است!
💢پالایشگاه فراسرزمینی اقدام دولت در بازاریابی نفت
🗣به دنبال راهاندازی پالایشگاه فراسرزمینی ایران در ونزوئلا، جواد اوجی وزیر نفت دراین باره گفت:
🔸در این پایشگاه روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت خامِ میدانهای ونزوئلا پالایش خواهد شد. ایران در این برنامه با پیشبینی ساخت منابع و تأسیسات فراسرزمینی میتواند سطح تولید و فروش انرژی را افزایش دهد به ویژه آنکه پالایشگاههای فراسرزمینی باعث تضمین فروش نفت ایران به کشورهای بیشتر و بازارسازی خواهد شد.
🔹این مهم تنها برای فروش انرژی در نظر گرفته نشده، بلکه ساخت پالایشگاههای فراسرزمینی موجب خواهد شد تا ایران بتواند صدور خدمات فنی و مهندسی مربوط به ساخت پالایشگاه را در برنامههای توسعهای خود قرار داده و در حقیقت دانش متخصصان ایرانی به این کشورها صادر شود.
🔸در عین حال در این روش ایران به دلیل سهامداری و سرمایهگذاری انجام شده از طریق صادرات خدمات فنی مهندسی، در فرآوردههای تولیدی در خروجی پالایشگاههای فراسرزمینی نیز شریک خواهد بود و از این طریق علاوه بر تأمین نیاز بنزینی کشور از محل سود سرمایهگذاری انجام شده، امکان صادرات بخش مازاد بنزین و کسب درآمد ارزی از محل صادرات فرآورده نیز فراهم خواهد شد.
🔹از سوی دیگر؛ چراغ کارگاهها و بنگاههای تولیدکننده قطعات داخلی را نیز روشن نگاه داشته و بر اشتغالزایی و افزایش تولید ناخالص ملی میافزاید.
✔️اقتدار اطلاعاتی ایران و نگرانی اروپا از مختل سازی شبکه نفوذ
یکی از خطرها و آسیب پذیریهای جدی و بسیار مهم کشور، خطر نفوذ دشمن در دستگاههای حاکمیتی (اعم از لشگری و کشوری) و شناسایی، نشان و جذب عناصر خودی، و آموزش و بکارگیری افراد جذب شده در نشانگاههای مورد نظر است. دشمن از طریق افراد جذب شده و ایجاد شبکه نفوذ جریانی اقدام به تصمیم سازی برای مسئولان و تصمیم گیران نظام میکند که حضور چند جاسوس در تیم مذاکره کننده هسته ای سابق و تصمیم سازی برای تحمیل برجام خسارت محض تنها یک نمونه از خطرات بیشمار نفوذ دشمن در لایههای تصمیم سازی در نظام است. جدی گرفتن خطر نفوذ و مسدودسازی همه راههای احتمالی نفوذ دشمن، همواره از دغدغهها و مطالبات جدی مقام معظم رهبری از مسئولان نظام بوده است: «در باب امنیّت داخلی هم دستگاههای امنیّتی ما باید مواظب نفوذ باشند؛ عمده نفوذ است؛ نفوذ دشمن در دستگاههای مختلف و اعمال وسوسههایشان؛ مشکل عمده این است. باید مراقب باشند که این [مشکل] را درست کنند. ۱۳۹۹/۰۸/۱۳»
شناسایی جاسوس و انجام کلیه اقدامات ضدجاسوسی از سوی دستگاههای اطلاعاتی و امنیتی از نشانه های مهم اقتدار نظام محسوب میشود. جمهوری اسلامی ایران به همت تلاشهای مستمر و مؤثر سربازان گمنام در این حوزه کارنامه ای موفق از خود ارائه کرده است که از میان اسرار و ناگفته های فراوان دستگاه اطلاعاتی، آشکار سازی نمونه هایی از فعالیتهای ضدجاسوسی کشور در خصوص برخی از جاسوسان نظیر «جیسون رضائیان»، «کاووس سیدامامی»، «نزار زکا»، «محمود موسوی مجد»، «علی اشتری فرد»، «سیدسیاوش حاجی زوار»، «عبدالرسول دری اصفهانی»، «خانواده نمازی»، «هما هودفر» و «نازنین زاغری» تصویرگر هنر اطلاعاتی و اقتدار جمهوری اسلامی ایران است.
اعلام حکم اعدام علیرضا اکبری ابرجاسوس روباه پیر انگلستان و اجرای آن در روز شنبه ۲۴ دیماه ۱۴۰۱ علاوه بر واکنش مداخلهجویانه مقامات انگلیسی و تهدید علنی ایران، نه تنها واکنش برخی دیگر از دولتهای اروپایی از جمله فرانسه را در پی داشت، بلکه آمریکا را هم به واکنش و مداخله در امور ایران واداشت. جیمز کلورلی وزیر خارجه انگلیس در صفحه توئیتر خود نوشته: «اقدام ایران باید به قویترین شکل ممکن محکوم شود. این اقدام بدون پاسخ نخواهد ماند.» مواضع عجولانه و در عین حال مداخله جویانه انگلیس و غرب بیانگر عصبانیت دشمن از شکست برنامه دقیق آنان برای به زانو درآوردن ایران و براندازی نظام جمهوری اسلامی است و بیشک این شکست مفتضحانه حداقل حاصل کارد ۳ عامل بسیار مهم شامل: «بصیرت مردم در عدم همراهی با طرح و نقشه دشمن»، «رهبری بی نظیر امام خامنهای» و «اقتدار اطلاعاتی و امنیتی کشور» است.
اقدام دستگاه اطلاعاتی ایران نشانهی «اشراف اطلاعاتی کشور در شناسایی، کشف و خنثی سازی راهبرد نفوذ دشمن» و اقدام دستگاه قضایی در برخورد قاطعانه و مجازات علیرضا اکبری نیز نشانهی «اقتدار و نقطه قوت نظام جمهوری اسلامی» در حراست از استقلال و امنیت کشور در برابر دشمن بوده و در عین حال پرده از عصبانیت و استیصال غرب بر میدارد. اما آنچه که مایه شگفتی و حیرت ملت ایران شده و نشانگر تلاش شبکه نفوذ جریانی غرب در داخل کشور است، همراهی و همصدایی برخی از غرب زدگان و جریانات سیاسی با دشمن و تکمیل پازل غرب و منعکس سازی نیات و اهداف دشمن در داخل است که بر خلاف امنیت ملی تا مرز سفیدسازی و تطهیر علیرضا اکبری پیش رفته اند. جاسوسی برای سرویسهای بیگانه و خیانت به کشور و ملت در تمام کشورها و در همه جای دنیا امری مذموم و ننگین محسوب شده و شدیدترین و قاطعانه ترین مجازات را درپی دارد.
پرونده جاسوسی علیرضا اکبری نیز بیانگر درک و آگاهی کامل و میل و اراده او از ارتباط با سرویس جاسوسی انگلیس است؛ اقاریر صریح این جاسوس و اقدامات گسترده وی در همکاری با سرویس جاسوسی انگلیس نیز، تشخیص اثار خیانتبار او را برای هر منصف حقبینی آسان میسازد و بر همین اساس است که مواضع برخی افراد و جریانات سیاسی غربگرا در خصوص اعدام این ابرجاسوس موجب تعجب همگان شده است. اصلاحطلبان و برخی جریانات غربگرا باید توضیح بدهند که بر اساس کدام معیار و منطق، نتیجه اعدام یک جاسوس را تحت عناوینی نظیر «انزوای بیشتر ایران در عرصه بینالملل» در روزنامه های خود بازتاب داده اند. اگر جریانات مرعوب غرب، حتی یک بار از خود میپرسیدند که «کدام رابطه؟» بدون شک روزنامه خود را با عنوان و تیتر اصلی «روابط تهران - لندن تحتالشعاع یک اعدام»، روانه کیوسکهای مطبوعات نمیکردند. مواضع غربگرایان اگر ناشی از نفوذ و تصمیم سازی دشمن برای آنان نباشد، بیتردید نتیجه بی بصیرتی و عدم تشخیص آنان نسبت به آثار حمایت تلویحی و یا علنی از عملکرد اکبری است.
سید عبداله متولیان
🌺آدرس اینترنتی مقاله:👇
http://www.Javann.ir/004kAG
بسم الله الرحمن الرحیم
✅آشنایی مختصر با مکتب امام خمینی ره و شاخص های مدل خط امام ره( به مناسبت ولادت حضرت امام خمینی ره)
👈 قسمت چهارم ؛ مهمترین شاخص های مدل خط امام ره
۵)مردم سالاری دینی
از منظر رهبری انقلاب « امام خمینی ره ،جمهوری اسلامی را مظهر حاکمیت اسلام می دانست. برای همین ،امام جمهوری اسلامی را دنبال کرد،در راهش آن همه تلاش کرد و با آن شدت و حدت و اقتدار پای جمهوری اسلامی ایستاد... جمهوری اسلامی ،هم جمهوری است یعنی متکی به اراء مردم است،هم اسلامی است ،یعنی متکی به به شریعت الهی است.این یک مدل نو است ،این یکی از شاخص های عمده ی در خط امام است.هر کسی درباره حاکمیت نظام جمهوری اسلامی بر خلاف این فکر کنند،بر خلاف فکر امام است ؛ مدعی نشود که او دنباله رو امام ره است ،در عین حال ،این فکر را دارد ،نه فکر امام این است...»
مردم سالاری دینی ،نظامی سیاسی است که در آن حاکمیت ،متعلق به خداوند می باشد که با عقیده و ایمان و عواطف و آرای مردم پیوند خورده است.
مردم سالاری دینی ،مفهوم مرکبی از دو جزء «مردم سالاری »و « دینی»نیست بلکه حقیقت واحد درون دینی است که فقط در چارچوب مسائل دینی قابل تعریف است....اگر چه این مفهوم حقیقت واحدی است ولی در تعیین خارجی آن دارای اجزایی است که برخی دارای اولویت و اهمیت بیشتری است ،یک جزء دین و احکام دینی است ،جزء دیگر مردم و خواست عمومی انهاست ،جزء سوم حکومت و نظام سیاسی است و جزء چهارم حاکمیت و قدرت برتر است.
مردم سالاری در مکتب امام خمینی _ که از متن اسلام گرفته شده است_مردم سالاری حقیقی است...مردم با اراده خود،با خواست خود و با ایمان خود راه را انتخاب می کنند.مسئولان خود را هم انتخاب می کنند...در مکتب امام ره ،رای مردم به معنای واقعی کلمه تاثیر می گذارد و تعیین کننده است.این کرامت و ارزشمندی رای مردم است.از طرف دیگر امام ره ،با اتکاء به قدرت رای مردم معتقد بود که با اراده پولادین مردم میشود در مقابل همه قدرت های متجاوز جهانی ایستاد و ایستاد.
در مکتب سیاسی امام ره ،مردم سالاری از متن دین برخاسته است.از _امرهم شوری بینهم _برخاسته است از هو الذی ایدک بنصره و بالمومنین برخاسته است.ما این را از کسی وام نگرفته ایم.عده ای می خواهند وانمود کنند که نقش مردم در اداره حکومت ها را باید غربی ها بیابند و به ما یاد بدهند ،غربی ها خودشان هنوز در خم یک کوچه گرفتارند.
با بررسی مکتب امام خمینی ره ،اصول زیر به عنوان اصول مردم سالاری دینی تبیین می گردد:
۱_فضیلت محوری ۲_هدایت محوری ۳_حاکمیت الهی ۴_ایمان دینی ۵_انتخاب مردمی ۶_ارمان گرایی ۷_تکلیف محوری ۸_شایسته سالاری ۹_قانون محوری ۱۰_رضایت مندی .
۶)ظلم ستیزی
در اندیشه و رفتار حضرت امام ره ،اصل ظلم ستیزی به هیچ مرز جغرافیایی و قراردادی محدود نبود.بارزترین جنبه ظلم ستیزی امام ره را در مبارزه با استبداد رژیم پهلوی و استکبار و صهیونیسم ستیزی و با ادبیاتی سازش ناپذیر و توفنده باید جستجو کرد.
امام ره طی حداقل پنج دهه مبارزه سیاسی و فکری خود علیه مظاهر مختلف ظلم در ایران و جهان ،نگاه این استراتژیک خود را به وحدت مسلمین ،جایگاه رفیع بین المللی جهان اسلام ،بیداری و حمایت از مستضعفان و پابرهنگان جهان ،حمایت از جنبش های اسلامی ،صدور انقلاب و...عنوان راه کار های اساسی در ظلم ستیزی معطوف کردند.
۷)ولایت فقیه
از محکمات اندیشه و مکتب و خط امام خمینی ره ،اصل ولایت فقیه است.برجسته شدن آموزه ولایت فقیه در دوره معاصر ،ریشه در مجاهدات و تلاش های حضرت امام ره دارد.ایشان ولایت فقیه را به عنوان نظام سیاسی مطلوب و الگوی مدیریت جامعه اسلامی بر اساس نظام ولایت فقیه را بیان کردند: کتاب کشف الاسرار ۲_ مباحث فقه استدلالی و فتوایی ایشان در کتاب های الرسائل و تحریر آلوسیله و بحث ولایت فقیه کتاب البیع ۳_ در سال ۵۸ در سخنرانی های مختلف در دفاع از تصویب اصل ولایت فقیه در قانون اساسی ۴_مجموعه نظرات حضرت امام خمینی ره درباره حدود اختیارات و شرائط ولی فقیه از زمستان تا اواخر عمر پر برکت ایشان.
باید گفت قلب نظریه سیاسی امام ره ،ولایت فقیه است که همواره توصیه کردند :« پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی وارد نشود»براین اساس نقش محوری ولایت فقیه تشکیل حکومت اسلامی ،تربیت جامعه اسلامی ،پیاده کردن ارزش های بنیادینی چون عدالت ،توجه به مصالح امت و انقلاب و اداره کشور ،و نیز وضع و اجرای قوانین و مقررات اسلامی در جامعه می باشد.
🌸شادی روح آسمانی و ملکوتی حضرت امام خمینی ره و سلامتی و طول عمر با عزت امام خامنه ای عزیز ذکر صلوات و قرائت آیه الکرسی فراموش نشود
✍سهراب خلیلی
۲۷ دی ۱۴۰۱
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 فرار بی بازگشت سلطنت از ایران!
💢 روزی که محمّدرضا از ایران فرار کرد، در واقع رژیم از بین رفته بود ...
#فرار_شاه
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 دلیل شاه برای فرار از ایران چه بود؟
«اگر فرار نمیکردم مردم من را میکشتند!»
♦️روز ۲۶ دیماه ۱۳۵۷ ساعت ۱۳:۰۸، محمدرضا پهلوی بههمراه همسرش فرح، خاک ایران را به مقصد مصر ترک کرد.
♦️با خروج شاه از ایران، در کمتر از یک ماه انقلاب اسلامی به پیروزی رسید و در این فاصله بسیاری از وابستگان سلطنت با اموال خود از ایران خارج شدند.
♦️احمدعلی مسعود انصاری از اعضای دربار پهلوی و رئیس دانشگاه ملی(شهید بهشتی) در دوران شاه، زمانی که شاه در مراکش بود، علت خروج وی از ایران را میپرسد و شاه پاسخ میدهد «اگر ایران میماندم مرا میکشتند!»
♦️این پاسخ تعجب انصاری را به دنبال داشت و به وی نحوه دیکتاتوری «پارک چونگ-هی» رئیس جمهور وقت کره جنوبی را یادآوری میکند.
♦️این عضور دربار پهلوی میگوید شاه از کشته شدن میترسید و بهرغم دیکتاتور بودن، وقتی اوضاع ناآرام شد به بهانه خون نریختن از کشور خارج شد و ادای دموکراتها را درآورد!
🔶 پاسخ رهبر انقلاب به عده ای که با دیدن یک مشکل در کشور سریع به اصل نظام و انقلاب، اعتراض می کنند.
🔻 رهبر معظم انقلاب:
🔹 این درست است که تا در یک گوشه، مختصر نابسامانیای به عقیده و سلیقه کسی پیدا شود، ریش بجنباند و بنا کند اعتراض و اشکال کردن!؟ تا یک مشکل در ادارهای برایش پیدا شد، یا یک مأمور دولتی، چپ نگاهش کرد، یاوه بسراید که: حالا هم مثل زمان فلان است!؟
🔹 این ناشی از نفهمیدن آنچه که واقع شده است نیست!؟ این، ناشی از عدم معرفتِ نعمتِ خدا نیست!؟ یا خدای ناکرده، ناشی از انکار نعمت خداست؟ «یعرفون نعمتالله ثم ینکرونها.» این جفا نیست به این حرکتِ به این عظمت!؟
🔹 مگر وقتی حکومت درست شد، صحیح شد، موازین حکومت موازین کاملی شد؛ در سراسر این حکومت همهی کارها درست خواهد بود!؟ از کجا چنین چیزی ثابت شده است!؟ در زمان امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام که مثال عدل و تقواست دیگر شما از امیرالمؤمنین که کسی را عادلتر و با تقواتر سراغ ندارید مگر حُکّامی که بر ولایات مسلّط بودند و خودِ امیرالمؤمنین علیهالصّلاةوالسّلام فرستاده بود، همه «ابوذر» و «سلمان» بودند!؟ خیر! چهار نفر مثل ابوذر و سلمان و عمار و فلان داشت. مابقی، آدمهای #عوضی بودند. تاریخ را بردارید نگاه کنید!
🔹 این، تاریخ است. یکی از استانداران امیرالمؤمنین «زیادابن ابیه» بر منطقهی وسیعی حاکم بود. بسیاری از این قبیل، در اطراف و اکناف بلاد اسلامی بودند.
🔹 امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام، سردار بزرگ جنگش «عبیدالله بن عباس» بود که میدانید چه کار کرد. شبانه رفت با «معاویه» که آن طرف بود، مذاکره کرد. پول گرفت، لشکرگاه خودش را ترک کرد و به دشمن پناهنده شد! امروز اگر یک سرباز شما به دشمن پناهنده میشود، چگونه دربارهاش قضاوت میکنید؟ شب خوابیدند، صبح بلند شدند دیدند فرماندهی کلّ نیروهای امام حسن علیهالصّلاةوالسّلام، از خیمه بیرون نمیآید. یک ساعت، دو ساعت... بعد رفتند داخل خیمه، دیدند نیست! دقّت کردند، دیدند آن طرف خیمه، شکافته است. بعد، قضیه روشن شد. در رأس کار چه کسی بود؟ امام حسن مجتبی علیهالصّلاةوالسّلام.
🔹 این چه توقّع بیجایی است که اگر یک رئیس، یک مرؤوس، یک قاضی، یا مسؤول بخش خاصی از کشور، از تشکیلات حکومت اسلامی، پایش را کج بگذارد، آن آقایی که با او مواجه میشود، فوراً شروع میکند به اصل نظام اسلامی، اصل جمهوری اسلامی، اصل حکومت اسلامی اهانت کردن!
🔹 البته به فضل الهی، مثل همیشه، از اوّل انقلاب تا به حال، اکثر مردم خوبند. اغلب علما و روحانیون، خوبند. اکثر با انصافند. اکثر متوجّه حقایقند. اما در گوشه و کنار، کسانی هم پیدا میشوند که این گونهاند. این ناشی از چیست؟ ناشی از نشناختن قدر جمهوری اسلامی است.
🔹 امروز هر کس با جمهوری اسلامی سرسنگین باشد، کافر به نعمت الله است. البته کافر به نعمت الله، به معنای کافر بالله نیست. کافر نعمت است و کفر نعمت در مقابل ذات مقدّس باریتعالی، یکی از گناهان بزرگ است. خدا کند که ما دچار چنین گناهی نشویم.
🔹 دشمن، البته تبلیغات میکند. دشمن سعی میکند همهی کمبودها و کسریها را به گردن روحانیون بشکند و بگوید «اینها موجب هستند.» بالاخره وقتی کسی کاری به این عظمت را میخواهد انجام دهد، این چیزها هم در آن هست. ما که نباید تعجّب کنیم.
🔹 یادمان بیاید که شخصیتی مثل امیرالمؤمنین، در زمان خودش متّهم شد به اینکه نماز نمیخواند! ما چه توقّعی داریم!؟ البته زمان ما، از زمان امیرالمؤمنین خیلی بهتر است. ایمان مردمِ ما، از ایمانِ سربازان امیرالمؤمنین به مراتب بالاتر است. مردم ما، امیرالمؤمنین را ندیدند و صدای او را نشنیدند؛ اما به ندای او پاسخ دادند. آنها علی را از نزدیک میدیدند، درعینحال آنطور او را آزار میکردند.┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
🔰گزارش روز
🇮🇶عراق در سیبل اقدامات منطقهای آمریکا
عراق بعد از کشوقوسهای فراوان اکنون به مرحلهای از ثبات رسیده که برخی کشورها همچون آمریکا به علت شکست در طرحها و اقدامات خود به دنبال راه حلی برای تأثیرگذاری بیشتر بر حوزه عراق هستند و در این میان باتوجه به گرایش دولت مرکزی در عراق به سمت مقاومت، این احتمال وجود دارد که واشنگتن به دنبال برخی برنامهها برای بیثباتی در این کشور باشد.
📍گزاره خبری:
راهبرد آمریکاییها در عراق مبتنی بر دو محور است:
1️⃣راهبرد همه یا هیچ؛ براساس این راهبرد اگر قرار باشد، آمریکا در عراق منفعتی نبرد هیچ بازیگر دیگر نیز نباید به منفعت برسد.
2️⃣ انسداد ساختاری؛ این انسداد ساختاری مبتنی بر این رویکرد بود که ساختار به هیچ وجه کارآمد نباشد.
📍گزارههای تحلیلی:
باتوجه به وضعیت کنونی، آمریکا به دنبال چند راهبرد برای تأثیرگذاری بیشتر بر روند تحولات آینده عراق است:
1️⃣ همراهی مقطعی با دولت فعلی عراق در جهت رسیدن به برخی خواستهها همچون حضور تثبیت شده در عراق.
2️⃣ در صورت عدم همراهی دولت عراق با آمریکا و همراهی السودانی با برخی کشورها همچون چین که در طول چندوقت اخیر ارتباطات زیادی با کشورهای منطقه گرفته، واشنگتن به دنبال سناریوی سال 2019 در عراق خواهد رفت و تمرکز اصلی خود را بر روی ایجاد آشوب در عراق با همراهی برخی جریانهای داخلی خواهد گذاشت.
3️⃣ فعال کردن جریانهای مدنی در عراق و همراه با سیاستهای واشنگتن.
4️⃣ تحریمهای اقتصادی جهت افزایش فشار بر دولت مرکزی که نمود آن را میتوان اخیراً در اعلام واشنگتن در تحریم 16 بانک عراقی مشاهده کرد که روزنامه المدی چاپ عراق به نقل از برخی منابع آگاه نوشت: به زودی تحریمهای شدیدی به دلیل بحران دلار، برای بیش از 16 بانک خصوصی عراقی وابسته به احزاب سیاسی صادر خواهد شد. این نشان میدهد که اولویت آمریکاییها برای ایجاد بحران در عراق متمرکز بر دو گزاره تحریمها و فعال شدن جریانهای مدنی است.
5️⃣ سیاست دیگری که آمریکاییها بر روی آن تمرکز خاصی کردهاند و البته از زمان الکاظمی این رویکرد بیشتر در دستور کار دولت عراق قرار گرفته بود، نزدیکی بیشتر عراق به کشورهای عربی و دوری از ایران است که با عنوان «انفتاح عربی» مطرح میشود. حتی در مواقعی پروژه شام 2 مطرح شد که هدف نزدیکی بیشتر کشورهای عربی با عراق بود که این مسائل به سرانجام نرسید. در نتیجه میتوان گفت: اکنون بنابر مواضع آمریکاییها و با توجه به فعالیتهای دولت عراق، آمریکاییها به این سمت و سو رفتهاند که شرایط توازن قوا در عراق به ضرر آنها تغییر روند داده نشود.
✍️ #محمدرضا_فرهادی
کتاب «انقلاب نااندیشیدنی در ایران» به قلم چالرز کرزمن، استاد جامعه شناسی دانشگاه کارولینای شمالی، نمونهای از آثار قابل اعتنایی است که توانسته از منظر یک پژوهشگر غربی درک کمابیش واقع بینانهای از انقلاب ایرانیان در 1357 به دست دهد.
کرزمن در این اثر با طرح نظریات مختلفی که در جامعه شناسی تاریخی برای تبیین انقلاب ها و جنبش های اجتماعی وجود دارد، نشان میدهد که این نظریاتِ عموما غربی، اگرچه تا حدی بعضی نکات را توضیح میدهد، اما برای تبیین انقلابی که در ایران رخ داده است، ناکافی هستند.
کرزمن از این نقطه طرح ایده خود را آغاز میکند که ارائه مفهوم ضد تبیین برای توضیح انقلاب ایران لازم است.
کرزمن همان گونه که در حوزه نظری سراغ منابع و چهرههای گوناگون رفته است، برای توصیف و تحلیل رویدادها نیز تقریبا همه منابع ایرانی و غیر ایرانی را که تا هنگام نوشتن این کتاب در دسترس داشته، دیده و شاید بتوان گفت موردی را از قلم نینداخته است. از سند، کتاب و نشریه و مصاحبه با مردم عادی گرفته تا اعلامیههای دست نویس و پیامهای تلفنی مخاطبان عادی یک روزنامه در میان ارجاعات کرزمن دیده میشوند. بیگمان در تدوین یک اثر استفاده از همه اسناد موجود، به خودی خود امتیازی محسوب نمیشود، اما وجه تمایز کرزمن در این اثر نحوه استفاده او از این منابع است که با دقتی واسوس گونه در نقد بیرونی و دروزنی آنها میکوشد و با لحاظ کردن نکات ضروری در یک پژوهش تاریخی و جامعه شناختی، جمله یا عبارتی را از آنها نقل میکند.
منظور نویسنده کتاب از اصطلاح «نا اندیشیدنی» «آنچه که پیشبینی نشد و قابل پیشبینی هم نبود» می باشد. با توجه به مطالب کتاب می توان گفت عبارتهای «آنچه در اندیشه نمیآمد» یا «آنچه کسی فکرش را نمیکرد» به نظر مناسبترین معنا است.
به اعتقاد نویسنده، این انقلاب نخستین جمهوری اسلامی عصر اخیر را به قدرت رساند و تنها نمونه انقلاب اسلامی مردمی است. انقلاب ایران یکی از مردمیترین قیامهای تاریخ جهان محسوب میشود. عناوین این کتاب 494 صفحهای شامل «ظهور اعتراض، بسیج شبکه مساجد، جاذبههای شیعی، اعتصادب عمومی، شکست مشت آهنین، یک جنبش شدنی و نتیجهگیری» است.
محمدصادق فقفوری طی یادداشتی در شماره امروز جوان با عنوان واکنش شورا انقلابی و شرافتمندانه نبود نوشت: شهید دهه هشتادی مدافع امنیت و مدافع حرم کم نداریم، ولی دختر دهه هشتادی که با رانت مادر در شورای شهر تهران شاغل میشود و حقوق ۳۳ میلیونی دریافت میکند، احتمالاً فقط یکی داریم! آن شهدا فخر دهه هشتادیها و مایه تفاخر همه جوانان ایرانیاند، این دختر هم البته جامعه را بدبین میکند و از سرمایه اجتماعی میکاهد، البته اگر سوءتدبیر عضو شورای شهر نمیبود، کار به اینجا کشیده نمیشد، ولی حالا که بیتدبیری و رانتگرایی رخ داده و این بلبشو، رسانهای هم شده، بدتر از بد توجیه غیرمنطقی و مالهکشی حالخرابکن است.
پس از رسوایی فیش نجومی دختر نرگس معدنیپور، عضور شورای شهر، مهدی چمران، رئیس محترم شورای شهر که کهنهکار عرصه شهری است، از همهچیز گفت جز یک عذرخواهی ساده و برکناری خاطی! پیشگیری از بروز چنین رانتهایی از وظایف هر مسئولی در جمهوری اسلامی است. اما کمترین انتظار از اعضای شورای شهر که با تابلوی انقلاب اسلامی و گفتمان خدمت به مردم توانستند آرای مردمی را به خود جلب کنند هم این است که به محض اطلاع (و نه پس از رسانهای شدن موضوع)، به خاطر تضییع بیتالمال و بروز عملی که موجب جریحهدار شدن افکار عمومی شده است، از مردم عذرخواهی و فرد خاطی را هم برکنار کنند.
اما آقای چمران نه تنها هیچکدام از این اقدامات را انجام نداد، بلکه برخلاف فیش منتشرشده مدعی واریز معوقات برای این دختر دهه هشتادی شد و افزایش حقوق سایر کارکنان شهرداری را هم از دیگر دلایلی برشمرد که باعث شده است دختر خانم معدنیپور حقوق ۳۳ میلیونی دریافت کند! تناقضات زیاد دیگری هم از جمله اشاره به رسمی بودن این دختر دهه هشتادی در اظهارات آقای چمران بود که نشان میداد ایشان اساساً قائل به اشتباه بزرگ رخداده نیست، بلکه تصور کردهاند باید این قضیه را ماستمالی کنند! این نحوه مواجهه با فساد، اعتبارزدا و آسیبزاست. آقای چمران و سایر مسئولان جمهوری اسلامی اگر هم آبرویی دارند با هزار و یک دلیل باید آن را فدای انقلاب و آرمانهای بلندش کنند، نه اینکه انقلاب را خرج خود و مطامع جناحیشان کنند. مگر غیر از این است که اعضای کنونی شورای شهر هر چه دارند و ندارند از همین انقلاب و اعتماد مردم است؟ در چنین شرایطی، آنچه از سوی رئیس محترم شورای شهر رخ داد، بدترین نوع واکنش بود.
از طرف دیگر، سخنگوی محترم شورای شهر هم اظهاراتی در این رابطه داشت که منطبق بر آرمانهای انقلاب و مبارزه بدون تبعیض با رانت و فساد نیست.
علیرضا نادعلی گفته است که انتشار این فیش با نیت سیاسی بوده است! صحت و سقم نیتخوانی به کنار، گویا آقای سخنگو هم برای فرافکنی و به جای عذرخواهی، درصدد برآمده است صورت قضیه را پاک و به خیال خود مانند آقای چمران آن را ماستمالی کند. آقای نادعلی همچنین تصریح کرده است که خانم معدنیپور از قانون تعارض منافع اطلاعی نداشته و باید به ایشان اطلاع میدادهاند! «جهل به قانون رافع مسئولیت نیست»، از بدیهیات حقوقی و کارهای اجرایی است. با فرض پذیرش توجیه آقای نادعلی باید نوشت که یک قاتل هم میتواند ادعا کند از کیفیت مجازات قصاص مطلع نبوده و باید او را مبرا از جرم دانست! اصلاً همه اینها به کنار، فامیلبازی نکردن و حقوق نجومی برای فرزندان برقرار نکردن، نیازی به این دانستنیهای بدیهی هم ندارد، بلکه نیازمند کاربست تدبیر و یک جو شرافت کاری است.
برای پاسخ به این پرسش کلان، چهار دهه است که این پدیده بزرگ موضوع مطالعات گسترده ژرف و همه جانبه دانشگاه ها، اتاقهای فکر و موسسات مختلف پژوهشی و مطالعاتی در سراسر جهان به ویژه غرب است.
حاصل این پژوهش ها مقالات، کتابها ، رساله های متعدد و چارچوب نظری هایی است که در تعدادی از آنها توضیحاتی برای برخی وجوه این جنبش بزرگ یافت میشود، هرچند که در نگاهی کلی، شیوههایی که غرب در این سالها برای تعامل با ایرانیان برگزیده است، نشان میدهد با گذشت چهل سال هم درک درستی از فرهنگ استوار این مردم ندارند.
شاید بدین سبب که اساسا ایران سرزمین متفاوتی است و ایرانیان در طول تاریخ کهن خود همواره برای خروج از دل طوفانهای سهمگین تاریخی که هریک به تنهایی برای نابودی چند باره یک ملت کافی بودهاند راهی مستقل یافته، به راهشان ادامه داده، بیش از گذشته بالیده و استوارتر شده اند.
برخی از صاحب نظران به عامل اقتصادی و اجتماعی به عنوان عامل اصلی وقوع انقلاب اسلامی توجه نشان داده اند مانند: رابرت لونی در کتاب ریشه های اقتصادی انقلاب ایران ، تدا اسکاچبل در مقاله دولت تحصیلدار و اسلام شیعی در انقلاب ایران همایون کاتوزیان در کتاب اقتصاد سیاسی ایران وافرادی که بر اساس نظریه های مارکسیستی و نظریه نظام جهانی والرشتاین مطلب می نویسند.
برخی اندیشمندان برعوامل روانشناختی تاکید کرده اند مانند: ماروین زونیس در کتاب شکست شاهنامه،افرادی که بر اساس روش روانشناسی اجتماعی جیمز دیویس تحلیل می کنند. نویسندگانی که بر مبانی نظریه محرومیت نسبی تد رابرت گر مطلب نوشته اند ،مانند فرخ مشیری در کتاب دولت و انقلاب اجتماعی در ایران.
برخی نویسندگان بر عوامل سیاسی تاکید کرده اند مانند: یرواند آبراهامیان در مقاله علل ساختاری انقلاب ایران که بر مبنای نظریه انقلاب هانتینگتون نوشته است ( کتاب ریشه های اجتماعی انقلاب) وجرالد گرین در مقاله ضد بسیج به عنوان یک روش انقلابی
برخی از اندیشمندان برعوامل فرهنگی در پیروزی انقلاب اسلامی تاکید کرده اند. مانند: علی دوانی در کتاب نهضت روحانیون ایران ، حامد الگار در کتاب ریشه های انقلاب اسلامی ، آصف حسین در کتاب ایران اسلامی انقلاب وضد آن ،گیلزکپل در کتاب انتقام خداوند .
رهیافت چند علیتی به انقلاب هم رویکرد برخی دیگر از اندیشمندان بوده است.مانند: مایکل فیشر در کتاب ایران اختلاف مذهبی تا انقلاب، نیکی کدی در کتاب ریشه های انقلاب ایران، فرد هالیدی در مقاله انقلاب ایران توسعه ناموزون ومردم گرایی مذهبی،جان فوران در کتاب مقاومت شکننده
انقلاب اسلامی و دیدگاه های مختلف درباره شکل گیری آن
44 سال پیش، ایرانیان انقلاب بزرگی را پدید آوردند که تاریخ را نه در غربِ آسیا که در جهان تغییر داد.
این انقلاب اگرچه از اوجگیری در مرحله نهایی تا پیروزی آن، بیش از یک سال طول کشید. اما برای صاحب نظران داخلی و بینالمللی چنان برق آسا بود که بزرگ ترین دستگاههای جاسوسی و امنیتی آن زمان ، اعتراف کرده اند که از درک چیستی و چرایی آن و برگزیدن راهی برای مهار این انقلاب عاجز ماندند و آن گاه که پیروز شد همه از خود پرسیدند «چرا چنین شد؟!»