eitaa logo
سیمای صالحان -ثامن فلاورجان
212 دنبال‌کننده
8.3هزار عکس
6.9هزار ویدیو
1.1هزار فایل
اللهم عجل لولیک الفرج
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴انتقاد شدید ایران از سازمان ملل به دلیل عدم واکنش به ترور شهید فخری‌زاده ♦️دکتر باقری دبیر ستاد حقوق بشر ایران خطاب به سازمان ملل: یک بار هم که شده با تروریسم در ایران مانند تروریسم در فرانسه و اتریش برخورد کنید
📢 خبر فوری | ‏اسراییل سیلی اول را خورد 🚨‏شب گذشته یک صهیونیست در نزدیک گیناتون در جنوب شرق تل‌آویو ترور شد 🔹از بایکوت شدید رسانه‌های اسرائیلی میتوان فهمید که فرد ترور شده مسولیت مهمی را بر عهده داشته است 🔹این فرد ترور شده فهمی هیناوی نام داشته و ۴۵ ساله بوده است ♻️
♦️وزیر خارجه سعودی: از بایدن می‌خواهیم جلوی ایران را بگیرد 🔹فیصل بن‌فرحان با بیان اتهامات تکراری علیه جمهوری اسلامی ایران، از بایدن رئیس‌جمهور احتمالی آمریکا خواست تا مقابل ایران بایستد.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 انتشار تصاویر جدید از شهید فخری زاده به مناسبت هفتمین روز شهادت 🔹✔️کانال ✔️ ‍‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎‌‌‌‌‌‌‎
✨جنگ نخواهد شد؛ اما مقابله به مثل نکنیم، ترورها و ضربات نقطه‌ای ادامه خواهد یافت 🔹کسانی که مسائل آمریکا را دنبال می‌کنند، نیک می‌دانند آنچه رژیم آمریکا در حوزه روابط خارجی‌اش انجام می‌دهد یا به اجرا در می‌آورد، نظریات و خط مشی‌هایی است که ابتدا در تعدادی اندیشکده امنیتی شناخته شده تدوین می‌شود. مورد مشهور و متاخر که به ایران ارتباط پیدا می‌کند نیز، تدوین بخش‌هایی اساسی از متن برجام توسط اندیشکده ICG چهارده ماه پیش از توافق است که حتی برای جانمایی سانتریفیوژها در سالن B نطنز نیز برنامه‌ریزی کرده بود و این موارد عینا در برجام آمد. 🔹این ایام بخصوص پس از ترور شهید فخری‌زاده، پرسش‌هایی مطرح است که آیا این ترور صرفا توسط موساد انجام شده یا در ادامه پروژه‌ای است که با ترور حاج قاسم آغاز شد و لذا نباید از نقش رژیم آمریکا در این ماجرا چشم پوشید؟ یا اینکه آیا آمریکا دست به حمله نظامی علیه ایران خواهد زد یا خیر؟ 🔹با مروری بر ادبیات اندیشکده‌های امنیتی آمریکا و تجارب کسب شده از دولت بوش به این سو، می‌توان به پاسخ‌های روشنی به این سوالات رسید. 🔹نکته اول درباره حمله نظامی است. راقم این سطور معتقد است آمریکا در دوره جرج بوش بیش از هر زمان دیگری به حمله نظامی به ایران فکر می‌کرد و حتی برای آن برنامه‌ریزی‌های اولیه را نیز انجام داده بود. اما برگزاری مانور "چالش هزاره" در سال ۲۰۰۲ با هزینه گزاف ۲۵۰ میلیون دلار برای شبیه‌سازی حمله به ایران و شکست مفتضحانه این مانور - که مرگ ۲۰هزار نیروی آمریکایی طی درگیری واقعی برآورد شد- دولت بوش را از حمله منصرف ساخت. 🔹در دوره باراک اوباما، برآورد حاکمیت آمریکا این بود که به دلایل متعدد، این رژیم امکان حمله نظامی علیه ایران را ندارد و باید به دنبال ابزاهای جایگزین برای ضربه‌زدن به ایران باشد. آنچه در سال ۲۰۱۶ در گزارش موسسه رند تحت عنوان "قدرت اعمال فشار" آمد و تحریم مالی را جایگزین حمله نظامی خواند، در واقع تجربه دولت اوباما را تبدیل به یک نظریه تهاجم غیرسخت کرد تا در دولت ترامپ نیز تداوم یابد. 🔹از اوایل دوره ترامپ، مفهومی در ادبیات اندیشکده‌های امنیتی آمریکا پردازش شد که برخی آن را Measures Short of War یا اقداماتی پایین‌تر از آستانه جنگ خواندند و برخی دیگر Gray Zone Strategy یا استراتژی منطقه خاکستری. مراد از این مفهوم این بود که سه کشور ایران، چین و روسیه در حال وارد آوردن آسیب‌هایی به منافع آمریکا هستند که پایین تر از آستانه لازم برای آغاز یک جنگ تمام عیار (All-out War) توسط واشنگتن است. اما چون آمریکا سیاستش این است که یا دست به حمله نظامی بزند، یا از درگیری پرهیز کند، در برابر این ضربات منفعل شده است. لذا پیشنهاد کردند که واشنگتن شان و شئون ابرقدرتی را کنار بگذارد و دست به ترور و خرابکاری و ضربات نقطه‌ای بزند؛ یعنی یک جنگ نامتقارن علیه ایران آغاز کند. پس از شهادت حاج قاسم، یکی از این اندیشکده‌ها این ترور را در چارچوب این سیاست جدید، یک عملیات موفق ارزیابی کرد و توصیه به تداوم آن نمود. می‌توانید در لینک زیر بخوانید: https://www.washingtoninstitute.org/policy-analysis/view/operating-in-the-gray-zone-countering-irans-asymmetric-way-of-war 🔹در یک جمع‌بندی باید گفت آمریکا به هیچ وجه توان و امکان حمله نظامی به ایران را ندارد و حتی به آن فکر هم نمی‌کند. اما وارد یک جنگ نامتقارن علیه ایران شده و ترورها و خرابکاری‌هایی که از خط آستانه ایران برای آغاز یک جنگ نگذرد، قطعا ادامه خواهد داد. در این بازی، طبیعی است که از جریان عبری-عربی همسو نیز استفاده شود. لذا باید گفت ترور شهید فخری زاده چه توسط عوامل موساد صورت گرفته باشد چه توسط منافقین و چه توسط سرویس‌های عربی، باید آن را در چارچوب استراتژی کلان آمریکا برای جنگ نامتقارن با ایران دید. فلذا هرچند به تعبیر سید حسن نصرالله حتما سر امثال ترامپ و نتانیاهو به اندازه بند کفش حاج قاسم و شهید فخری‌زاده ارزش ندارند، اما اگر ما دست به اقدامات متقابلی که از نظر عرف بین‌المللی هم‌سطح شناخته می‌شوند، نزنیم، باید منتظر ادامه تروها و خرابکاری‌ها و بلکه افزایش پلکانی آنها از نظر حجم و اهمیت باشیم‌. یاسر جبرائیلی
🔴خطر شاه سلطان حسین‌ها 🔹پس از مرگ شاه سلیمان، از بین حسین میرزا نماد بی‌عملی و انفعال و میرزا مرتضی نماد تعالی و افتخار، گزینه اول انتخاب شد و با انتصاب وی به عنوان نهمین پادشاه صفوی، مسیر تاریخ به سوی هرج و مرج در کشور سوق پیدا کرد. 🔹جلوس حسین میرزای ضعیف النفس بر تخت شاهی و احاطه وی توسط مشاوران و وزیران بی‌کفایت، باعث به هم ریختگی اوضاع داخلی کشور شد و ایران در هرج و مرج فرو رفت؛ به صورتی که «ازبکان» و «ابدالی‌های افغان» از خراسان و کرمان سر در آوردند و «لزگی‌ها» پایتخت شیروان را تصرف کردند.  انتخاب شاهی ترسو و بهم ریختگی اوضاع داخلی ایران، بیگانگان را از نابسامانی کشور و ضعف صفویه آگاه ساخت و امیراتوری روسیه به رهبری «پطر کبیر» در شمال، «سلطان محمد عثمانی» در غرب و کشورهای استعمارگر اروپایی از جمله انگلیس را در جنوب به طمع وا داشت. در میان شورش‌های داخلی، طغیان «محمود افغان»، خانمان برانداز شد. وی که با پادشاه و امرائی بی‌اراده، مقهور و سست عنصر روبرو بود؛ پس از فتح کرمان با یست و پنج هزار جنگجوی افغان، به سوی اصفهان حرکت کرد. شاه سلطان حسین خواست او را با پانزده هزار تومان منصرف کند، اما محمود افغان پیشنهاد شاه بزدل را نپذیرفت.  🔹محمود پس از تسخیر «فرح‌آباد» و «جلفا» اصفهان را محاصر کرد. مردم اصفهان علی‌رغم اینکه دچار قحطی و مرگ و میر شده بودند گروهی از قشون افغان را کشتند و شاه و درباره را نیز به جنگ ترغیب کردند. اما وزیران خود فروخته که وعده مقام و منصب دریافت کرده بودند مانع از مقابله با قشون افغان‌ها شدند و حتی یکی از امیرانی که از خود رشادت نشان داده بود را نیز مسموم کردند. سرانجام و در حالی که هفت ماه از محاصر اصفهان می‌گذشت؛ شاه سلطان حسین ذلیلانه به اردوی محمود افغان رفت و وی را به عنوان فرزند خود خطاب کرد. سپس با دست خود تاج سلطنت را از سر برداشت و بر سر محمود افغان نهاد. فردای آن روز محمود با قشون خود وارد اصفهان شد و شهر را به تصرف در آورد و بر اریکه سلطنت صفوی جلوس کرد. دو سال پس از تحویل حکومت به محمود افغان، وی در یک روز تمام شاهزادگان صفوی را سر برید و شاه سلطان حسین نیز نظاره‌گر این صحنه بود. 🔹باید از تاریخ عبرت گرفت؛ شاه سلطان حسین‌های بی‌عمل، ترسو و اشرافی باعث بی‌ثباتی، ناامنی و زیاده‌خواهی روزافزون دشمنان خواهند شد. 🚩رضا سراج
29.52M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥# استوری | بایدنِ تروریست 🔹 جو بایدن معتقده خانه امن ایرانی ها باید ناامن بشه، میگه ایران را باید به خون بکشیم، با هر کی بتونه اسلحه دستش بگیره، یا بتونه یه بمب یه جا منفجر کنه.... فرقی بین جمهوری خواه و دموکرات نیست
👨‍💻نشست سیاسی وسخنرانی برخط ✅موضوع: مسائل اقتصادی روز کشور وتاثیر آن بر انتخابات سال1400 وراهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور ✅باحضور دکتر سید جلال حسینی ✅مدرس دانشگاه وکارشناس علوم سیاسی 🕘شنبه 15 آذرماه99 ساعت 21 ✅لینک ورود به جلسه به صورت مهمان 👇👇
👨‍💻نشست سیاسی وسخنرانی برخط ✅موضوع: مسائل اقتصادی روز کشور وتاثیر آن بر انتخابات سال1400 وراهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور ✅باحضور دکتر سید جلال حسینی ✅مدرس دانشگاه وکارشناس علوم سیاسی 🕘شنبه 15 آذرماه99 ساعت 21 ✅لینک ورود به جلسه به صورت مهمان 👇👇 https://www.skyroom.online/ch/ab.y/s.flavarjan معاونت سیاسی ناحیه مقاومت بسیج فلاورجان
👨‍💻نشست سیاسی وسخنرانی برخط ✅موضوع: مسائل اقتصادی روز کشور وتاثیر آن بر انتخابات سال1400 وراهکارهای حل مشکلات اقتصادی کشور ✅باحضور دکتر سید جلال حسینی ✅مدرس دانشگاه وکارشناس علوم سیاسی 🕘شنبه 15 آذرماه99 ساعت 21 ✅لینک ورود به جلسه به صورت مهمان 👇👇 https://www.skyroom.online/ch/ab.y/s.flavarjan معاونت سیاسی ناحیه مقاومت بسیج فلاورجان
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️پنج اثر زیان بار (بخش اول) 🔶 موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرود می آید. 💠 اولین اثر گناه: 🔷اثر گناه آن است که به تعبیر امام باقر (ع)، خالی است سیاه بر جای سفید، که در صورت توبه، پاک شده و در صورت عدم توبه و بازگشت از آن و گناه بیشتر، سیاهی بیشتری بر آن افزوده میگردد؛ امام باقر (ع) میفرمایند: «مَا مِنْ عَبْدٍ إِلَّا وَ فِی قَلْبِهِ نُکْتَةٌ بَیْضَاءُ فَإِذَا أَذْنَبَ ذَنْباً خَرَجَ فِی النُّکْتَةِ نُکْتَةٌ سَوْدَاءُ فَإِنْ تَابَ ذَهَبَ ذَلِکَ السَّوَادُ وَ إِنْ تَمَادَى فِی الذُّنُوبِ زَادَ ذَلِکَ السَّوَادُ حَتَّى یُغَطِّیَ الْبَیَاضَ فَإِذَا غَطَّى الْبَیَاضَ لَمْ یَرْجِعْ صَاحِبُهُ إِلَى خَیْرٍ أَبَداً وَ هُوَ قَوْلُ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ- کَلَّا بَلْ رانَ عَلى‏ قُلُوبِهِمْ ما کانُوا یَکْسِبُون[۱]»[۲]: هر بنده‏ اى در دلش نقطه سفیدی است که چون گناهى کند، خال سیاهى در آن پیدا شود، سپس اگر توبه کند آن سیاهى برود، و اگر از گناه دنبال‏گیرى کند، آن سیاهى بیفزاید تا روى سفیدى را بپوشاند، و چون سفیدى پوشیده شد، دیگر صاحب آن دل هرگز بخیر نگراید و همین است، گفتار خداى عز و جل: «نه چنین است، بلکه آنچه مرتکب شدند بر دلشان زنگارى بست». 🔷یعنی گناه بر گناه باعث میشود بر دل انسان زنگاری بنشیند که دیگر صاحب آن دل هرگز به خیر و سعادت راه پیدا نکند. واژه ی «ران» از «رین» به معناى است که بر اجناس قیمتى مى‌نشیند.[۳] از این آیه فهمیده میشود که فطرت اولیه آدمی، پاک است اما به وسیله به مرور زمان زنگار بر دل می نشیند و سیاه میشود، پس گناه تیرگی می آورد و سیاهی بدنبال دارد. پی نوشت: [۱] سوره مطففین، آیه ۱۴ [۲] الکافی،‏ ج۲، ص ۲۷۳ [۳] تفسیر مجمع البیان، ذیل آیه
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️دشمن درونی انسان (بخش اول) 🔶دشمن حقیقی انسان کیست؟ 🔷یکی از مسائلی که در خودسازی انسان نقش اساسی دارد است؛ ما باید بدانیم دشمن ما کیست و از چه راه ها و ابزارهایی برای شکست ما استفاده میکند. طبق آیات و روایات انسان دو گونه دشمن دارد: ۱) یا دشمن نزدیک - ۲) یا دشمن دور. نزدیکترین دشمن به آدمی که به فرمایش امام علی (ع): «اعدی عدوک نفسک التی بین جنبیک؛ دشمن ترین دشمنان، توست که در کنار توست. این روایت از پیامبر اکرم (ص) نیز نقل شده است. آری نفس، این که آدمی را دائما به بدی دعوت می کند، است. «شیشه نزدیکتر ازسنگ ندارد خویشی/ هر شکستی که به انسان برسد ازخویش است!» 🔷اما است؛ طبق فرمایش قرآن، شیطان فقط است؛ او انسان را به سمت بدیها تحریک میکند، این انسان است که با اختیار خود به سمت بدی میرود. شیطان بیش از این قدرتی ندارد، لذا وقتی در قیامت انسان ها جلوی شیطان را میگیرند و اعتراض میکنند که تو باعث شدی ما جهنمی بشویم، او در پاسخ میگوید: «فلا تلومونی ولوموا انفسکم؛ مرا ملامت وسرزنش نکنید نفستان را ملامت کنید، من فقط وسوسه می کردم و این شما بودید که به دنبال بدی میرفتید». بهترین وسیله براى ، مراجعه به است که دشمنان مختلف را در آیات نورانى خویش معرفى کرده است. برخى از آنان عبارتند از: ۱- شیطان هاى جن و انس، ۲- هواهاى نفسانى، ۳- کافران و اهل کتابى که در صدد مقابله با مسلمانان باشند، ۴- جهل و نادانى و... . 🔷 موجودی حقیقی است که با وسوسه و دگرگون ساختن واقعیات امور، و زینت بخشیدن به زشتیها و گناهان، و ناگوار جلوه دادن نیکیها و طاعات، سعی در اغوا و انسان دارد. در واقع حوزه اصلی فعالیت شیطان در حالات روانی انسان و جنبه تخیل و توهم او است که حقایق را وارونه و بر خلاف واقعیت آنها جلوه میدهد، و انسان را به خیال و توهم در مورد واقعیات وادار میسازد. از منظر قرآن کریم شیطان تنها وسوسه میکند و در قوه خیال و وهم انسان تصرف میکند و حقایق را دگرگون میسازد: «فَوَسْوَسَ لَهُمَا الشَّیْطانُ لِیُبْدِیَ لَهُما ما وُرِیَ عَنْهُما»[اعراف،۲۰] و «فَوَسْوَسَ إِلَیْهِ الشَّیْطانُ قالَ یا آدَمُ هَلْ أَدُلُّکَ عَلى شَجَرَةِ الْخُلْدِ»[طه،۱۲۰]. شیطان زشتیها را زیبا جلوه میدهد و اعمال ناپسند را زینت و آرایش کرده و آن را پسندیده و درست در اذهان ظهور میدهد: «وَ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ ما کانُوا یَعْمَلُونَ»[انعام،۴۳] و «وَ إِذْ زَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطانُ أَعْمالَهُمْ وَ قالَ لا غالِبَ لَکُمُ الْیَوْمَ مِنَ النّاسِ»[انفال،۴۸]. بت پرستیها و تکبرها و ایستادن در برابر حق و حقیقت نمونه هایی از اعمال نفوذ و تصرف شیطان در وهم و خیال انسان است که بخشی از حوزه فعالیتهای روانی انسان هستند. 🔷اما هوای نفس و نفس اماره، چیزی خارج از وجود انسان و موجودی مستقل همانند شیطان نمیباشد، بلکه مرحله ای و بخشی از وجود خود انسان است. در حقیقت که به زشتیها و گناهان و پستی ها امر میکند و هوای نفس با فرمان و خواست و اراده او شکل می گیرد، مرتبه پایین و پست و تربیت نیافته از نفس و حقیقت انسان است. نفس انسان در مرحله پایین و پست خود، حیوانی است که همه صفات و آثار حیوانیت، مانند شهوت و درندگی را دارا است. تعبیراتی که در روایات در مورد آمده و آن را بدترین دشمن و هلاک کننده و غیر قابل اعتماد دانسته اند و به مبارزه و جهاد با آن و مهار کردن و کنترل نمودن آن آمده است، مربوط به همین مرحله پایین نفس یعنی مرحله حیوانیت او است. رجوع کنید به: ۱. خودسازی (ابراهیم امینی)، بحث روح انسانی و حیوانی ۲. تعلیم و تربیت در اسلام (مرتضی مطهری) ۳. فلسفه اخلاق (مرتضی مطهری)
⭕️ (ره): 🔹 برای نفع ملت است، برای نفع جامعه است، برای نفع بعضی اشخاص و بعضی گروه ها نیست. قانون توجه به تمام جامعه کرده است و قانون برای تهذیب تمام جامعه است. البته دزدها از قانون بدشان می آید و دیکتاتورها هم از قانون بدشان می آید و کسانی که مخالفت ها می خواهند بکنند، از قانون بدشان می آید، لکن قانونی که مال همه ملت است و برای تهذیب همه ملت است و برای آرامش خاطر همه ملت است و برای مصالح همه ملت است، این قانون باید شمرده بشود. 🔹نباید اگر چنانچه یک قانونی برخلاف نظر من بود من بیایم بیرون و هیاهو کنم که من این قانون را قبول ندارم، این قانون خوب قانونی نیست. قانون خوب است، شماها باید خودتان را بدهید با قانون، نه قانون خودش را با شما تطبیق بدهد. 📕صحیفه نور، ج ۱۴ ص
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️تمام مقصد ما باید اسلام باشد‌ 🔷 (ره): الان وقتی است که ما بخواهیم این کشور را از این آشفتگی هایی که دارد نجات بدهیم، باید همه وجهه نظر را به اسلام بکنیم، تمام مقصد باشد. اسلام است که می تواند ما را به سعادت دنیا و آخرت برساند. اسلام است که برای ما آزادی، یک آزادی سالم، آزادی صحیح تامین می کند. اسلام است که می تواند ما را مستقل کند. اسلام است که می تواند روح ما را قوی کند و به تبع آن جسم ما هم قوی بشود. 📕صحیفه نور جلد ۷
⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️🌹⚡️ 🌹 ⭕️منظور از در آيه ۵ سوره قصص چيست؟ آيا به (عج) اشاره ميكند؟ 🔶خداوند در آيات اوليه سوره قصص به داستان موسی(ع) و فرعون پرداخته و ظلم و ستم فرعون بر بنی اسرائيل را ترسيم ميكند و در نهايت در قالب همين مثال يك قاعده كلی را در آيه ۵و۶ بيان ميكند و آن حكومت نهايي كسانی است كه توسط زورگويان و ستمگران تضعيف شده اند:«وَ نُرِيدُ أَن نَّمُنَّ عَلىَ الَّذِينَ اسْتُضْعِفُواْ فىِ الْأَرْضِ وَ نجَْعَلَهُمْ أَئمَّةً وَ نجَْعَلَهُمُ الْوَارِثِينَ. وَ نُمَكِّنَ لهَُمْ فىِ الْأَرْضِ وَ نُرِىَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ وَ جُنُودَهُمَا مِنْهُم مَّا كَانُواْ يحَْذَرُون» ما میخواهيم بر زمين منّت نهيم و آنان را پيشوايان و وارثان روى زمين قرار دهيم و حكومتشان را در زمين پابرجا سازيم و به فرعون و هامان و لشكريانشان، آنچه را از آنها [بنى اسرائيل] بيم داشتند نشان دهيم! 🔷اول بهتر است معنای واژه را روشن كنيم، كه برخی به اشتباه مستضعف را به معنای ضعيف ميگيرند. اين واژه از ماده «ضعف» است، اما چون به باب استفعال برده شده به معنى كسى است كه او را به ضعف كشانده اند و در بند و زنجير كرده اند. به تعبير ديگر «مستضعف» كسى نيست كه ضعيف و ناتوان و فاقد قدرت و نيرو باشد، مستضعف كسى است كه نيروهاى بالفعل و بالقوه دارد، اما از ناحيه ظالمان و جباران سخت در فشار قرار گرفته، ولى با اين حال در برابر بند و زنجير كه بر دست و پاى او نهاده اند ساكت و تسليم نيست، پيوسته تلاش میكند، تا زنجيرها را بشكند و آزاد شود، دست جباران و ستمگران را كوتاه سازد و آئين حق و عدالت را برپا كند. 🔷در زمان موسی و فرعون بنى اسرائيل پس از ظلم و ستمهای بسيار فرعون توانستند وارث حكومت فرعونيان شوند. آنها گرد رهبر خود موسى را گرفتند، نيروهاى خود را بسيج كردند و همه صف واحدى را تشكيل دادند، بقاياى ايمانى كه از جدشان ابراهيم به ارث برده بودند با دعوت موسى(ع) تكميل و خرافات را از فكر خود زدودند و آماده قيام شدند.البته مستضعف انواع و اقسامى دارد مستضعف فكرى و فرهنگى، مستضعف اقتصادى، مستضعف اخلاقى و مستضعف سياسى و آنچه بيشتر قرآن روى آن تكيه كرده است مستضعفين سياسى و اخلاقى است.بدون شك جباران مستكبر براى تحكيم پايه هاى سياست جابرانه خود قبل از هر چيز سعى میكنند قربانيان خود را به استضعاف فكرى و فرهنگى بكشانند. 🔷خداوند به چنين گروه هايی وعده يارى و حكومت در زمين داده است، نه افراد بی دست و پا و ترسو كه حتى حاضر نيستند فريادى بكشند، تا چه رسد به اينكه پا در ميدان مبارزه بگذارند و قربانى دهند. اما بايد توجه نمود كه اين آيه هرگز سخن از يك برنامه موضعى و خصوصى مربوط به بنى اسرائيل نمیگويد، بلكه بيانگر يك است براى همه اعصار و قرون و همه اقوام و جمعيتها، میگويد:«ما اراده داريم كه بر مستضعفان منت بگذاريم و آنها را و وارثان حكومت روى زمين قرار دهيم». فعل مضارع در اين آيه دلالت بر استمرار و بيان قانون كلی ميكند. اين بشارتى است براى همه انسانهاى آزاده و خواهان حكومت عدل و داد و برچيده شدن بساط ظلم و جور. نمونه اى از تحقق اين مشيت الهى، حكومت بنى اسرائيل و زوال حكومت فرعونيان بود. و نمونه گسترده تر آن و عدالت در تمام كره زمين بوسيله (عج) است.۱ 🔷اين آيه از جمله آياتى است كه به روشنى بشارت ظهور چنين حكومتى را میدهد، لذا ائمه(ع) در تفسير اين آيه اشاره به اين كرده اند. در نهج البلاغه چنين آمده است: دنيا پس از چموشى و سركشى- همچون شترى كه از دادن شير به دوشنده اش خوددارى میكند و براى بچه اش نگه میدارد- به ما روى مى آورد... سپس امام آيه «وَ نُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ» را تلاوت فرمودند.۲ و در حديث ديگرى امام(ع) در تفسير آيه فوق فرمود: اين گروه آل محمد(ص) هستند، خداوند مهدى آنها را بعد از زحمت و فشارى كه بر آنان وارد میشود بر مى انگيزد و به آنها عزت میدهد و دشمنانشان را ذليل و خوار میكند.۳ 🔷نیز در حديثى از امام سجاد(ع) نقل است: سوگند به كسى كه محمد ص را به حق بشارت دهنده و بيم دهنده قرار داد كه نيكان از ما اهل بيت و پيروان آنها بمنزله موسى و پيروان او هستند، و دشمنان ما و پيروان آنها بمنزله فرعون و پيروان او مى باشند. (سرانجام ما پيروز میشويم و آنها نابود میشوند و حكومت حق و عدالت از آن ما خواهد بود).۴ بنابراين در اين آيه يك بيان شده است و آن حكومت نهايی كساني است كه در برهه هايی از زمان تحت ظلم و ستم جباران و ستمگران بوده اند و نمونه بارز و نهايی آن (عج) است. پي نوشت ۱ تفسير نمونه ج۱۶ص۱۷ ۲ مجمع البيان فی تفسير القرآن ج۷ص۳۷۵ ۳ تفسير نمونه ج۱۶ص۱۸ ۴ مجمع البيان في تفسير القرآن ج۷ص۳۷۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️☄⭐️ ☄ ⭕️ علیه ملت ایران (بخش دهم) 🔶«دلایل دشمنی و خصومت آمریکا با ایران»: در بررسی مهمترین دلایل و عوامل دشمنی دشمنان انقلاب اسلامی با نظام جمهوری اسلامی و استمرار و دست برنداشتن از این دشمنی و عناد، میتوان به مورد زیر اشاره نمود: 💠دشمنی با رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم مظلوم فلسطین و لبنان 🔷یکی دیگر از دلایل دشمنی استکبار جهانی و آمریکا با جمهوری اسلامی، دشمنی با رژیم صهیونیستی و از و لبنان در دستیابی به حقوق از دست رفته آنان و خط مقاومت در منطقه است. مارتین ایندایک میگوید: «دلیل اصلی ادامه ضدیت با ایران نیز بدان جهت است که در سیاست ایران در قبال روند سازش تغییری ایجاد نشده است». (روابط ایران و آمریکا - اسدالله خلیلی - بررسی دیدگاه نخبگان آمریکایی، ص ۴۶۶) 🔷مقام معظم رهبری فرمودند: «مسئله‌ فلسطین فقط مسئله‌ی جغرافیا نیست، مسئله‌ بشریت است، مسئله‌ انسانیت است. امروز شاخص میان پایبندی به اصول انسانی و ضدیت با اصول انسانی است. مسئله این قدر اهمیت دارد، که آمریکا هم از این معامله زیان خواهد دید. بلا شک این مسائل تاریخی، ده سال و بیست سال و سی سال در تحولات تاریخی، مثل یک لحظه است؛ به‌زودی خواهد گذشت. قطعاً تاریخ آمریکا و آینده‌ی آمریکا مغلوب این حرکتی خواهد شد که در این پنجاه شصت سال اخیر، آمریکائی‌ها در رابطه‌ با مسئله‌ی فلسطین انجام دادند. 🔷مسئله‌ی فلسطین مایه‌ بدنامی آمریکا در طول قرنهای متمادی در آینده خواهد بود... مسئله‌ فلسطین یک مسئله‌ی اسلامی است، همه‌ ملتها در مقابل فلسطین مسئولند، همه‌ دولتها در مقابل فلسطین مسئول هستند، چه دولتهای مسلمان، چه دولتهای غیر مسلمان. هر دولتی که ادعای طرفداری از انسانیت را دارد، مسئول است، منتها وظیفه‌ مسلمانها وظیفه‌ سنگین‌تری است. دولتهای اسلامی موظفند و باید به این وظیفه عمل بکنند... ما در جمهوری اسلامی، مسئله‌ی فلسطین برایمان یک مسئله‌ تاکتیکی نیست، یک استراتژی سیاسی هم نیست، است، مسئله‌ دل است، مسئله‌ ایمان است. (پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری، بیانات معظم له ۸۸/۱۲/۸)
💥☄💥☄💥☄💥☄💥 ☄ ⭕️پنج اثر زیان بار (بخش دوم) 🔶 موضوعی است که در زندگی مومن آژیر خطری است که مدام باید نسبت به آن متوجه باشد و هیچگونه غفلتی از این موضوع نباید صورت پذیرد که اگر لحظه ای غافل شود، دچار مشکلات متعددی میگردد. همچون کاردی است در دست انسان خواب آلود، و در حال فرود آمدن بر تکه گوشتی که با اندک غفلت و خواب آلودگی انسان بر گوشت فرود می آید. 💠دومین اثر گناه: 🔷یکی از آثار گناهان، سخت دلی است، که در فرهنگ قرآن کریم از آن به تعبیر شده است؛ در سه جای قرآن از فعل «قست قلوبهم» استفاده شده است؛ آیه اول: «فَلَوْلَا إِذْ جَاءَهُمْ بَأْسُنَا تَضَرَّعُوا وَلَکِنْ قَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَزَیَّنَ لَهُمُ الشَّیْطَانُ مَا کَانُوا یَعْمَلُونَ؛[انعام،۴۳] چرا هنگامی که مجازات ما به آنان رسید، (خضوع نکردند و) تسلیم نشدند؟! بلکه دلهای آنها قساوت پیدا کرد و شیطان، هر کاری را که می‌کردند، در نظرشان زینت داد!» در این آیه ریشه عدم تضرع در مقابل خداوند، زینت اعمال انسان توسط شیطان است. وقتی انسان اعمالش را زیبا ببیند و گناهش را نیز بزک کند، دیگر تضرع و درخواست از خداوند را فراموش می کند؛ چون دلش سخت شده است. 🔷آیه دوم: «أَلَمْ یَأْنِ لِلَّذِینَ آمَنُوا أَن تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِکْرِ اللَّـهِ وَمَا نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ وَلَا یَکُونُوا کَالَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ مِن قَبْلُ فَطَالَ عَلَیْهِمُ الْأَمَدُ فَقَسَتْ قُلُوبُهُمْ وَکَثِیرٌ مِّنْهُمْ فَاسِقُونَ»[حدید،۱۶] آیا وقت آن نرسیده است که دلهای مؤمنان در برابر ذکر خدا و آنچه از حقّ نازل کرده است خاشع گردد؟! و مانند کسانی نباشند که در گذشته به آنها کتاب آسمانی داده شد، سپس زمانی طولانی بر آنها گذشت و قلبهایشان پیدا کرد؛ و بسیاری از آنها گنهکارند! در آیه مذکور ، مقدمه فسق است. 🔷آیه سوم: «ثُمَّ قَسَتْ قُلُوبُکُم مِّن بَعْدِ ذَلِکَ فَهِیَ کَالْحِجَارَةِ أَوْ أَشَدُّ قَسْوَةً وَإِنَّ مِنَ الْحِجَارَةِ لَمَا یَتَفَجَّرُ مِنْهُ الْأَنْهَارُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَشَّقَّقُ فَیَخْرُجُ مِنْهُ الْمَاءُ وَإِنَّ مِنْهَا لَمَا یَهْبِطُ مِنْ خَشْیَةِ اللَّـهِ وَمَا اللَّـهُ بِغَافِلٍ عَمَّا تَعْمَلُون؛َ[بقره،۷۴] سپس دلهای شما بعد از این واقعه سخت شد، همچون سنگ، یا سخت‌تر! چرا که پاره‌ای از سنگها می‌شکافد، و از آن نهرها جاری می‌شود؛ و پاره‌ای از آنها شکاف برمی‌دارد، و آب از آن تراوش می‌کند؛ و پاره‌ای از خوف خدا (از فراز کوه) به زیر می‌افتد؛ (اما دلهای شما، نه از خوف خدا می‌تپد، و نه سرچشمه علم و دانش و عواطف انسانی است!) و خداوند از اعمال شما غافل نیست». از آیه مذکور می فهمیم که قساوت و سنگدلى، مرض روحى سختى است که به جهت ، براى انسان پیدا مى‌شود.[۱] پس دومین اثر گناه قساوت و سختی دل است که در آیات بالا بیان شد. پی نوشت‌ [۱] تفسیر نور (محسن قرائتی)، ذیل آیه، ج۱، ص۱۴۱