eitaa logo
محتوای ثامن پیربکران
127 دنبال‌کننده
10.7هزار عکس
8.9هزار ویدیو
857 فایل
این کانال مخصوص جهادگران تبیین است
مشاهده در ایتا
دانلود
⭕️ «دغدغه های دختر ایرانی در عصر شبکه های اجتماعی» 👤با حضور: سرکارخانم معصومه فاطمی؛ نویسنده و پژوهشگر مطالعات اسلامی زنان 📆 جمعه ۲۳ تیرماه ۱۴۰۲ ⏰ ساعت ۱۸:۰۰ 🌐پخش زنده در کانال روشنا پیام رسان روبیکا👇 🆔https://rubika.ir/roshanaesfahan
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
◖🖤🕊◗ یکسال‌رابخاطر‌یک‌ماه‌زنده‌ام دنیای‌من‌بدون‌محرم‌نمیشود(: ‹ 🖤⇢ › ‹ 🕊⇢ 〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
🥇موجی نو دریا طوفانیه ناخدا❗️قطب نمات سمت ساحله ⁉️ ✌️سلام ناخدا حال و هوای نوجوونی گاهی طوفانیه 🌪 طوفان که بشه ناخدا باید بلد باشه کشتی را سلامت به ساحل برسونه 🌊🌊موج سواری شاید سخت باشه ولی با یادگرفتنش میشه به لنگرگاه رسید. بیا و با ما توی این ماموریت همراه شو 👇👇👇 🌟www.isfahanelm.ir ✅موج مهارت📲 ✅موج رقابت🏆 ✅موج هدایت 🎯 ✅موج رفاقت 🤝 eitaa.com/mojino_esf بسیج علمی،پژوهشی و فناوری ⚡️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻تور اطلاعات سپاه برای اعضای گروهک جیش‌الظلم/ ماموریت ویژه «صلاح‌الدین» در ایران چه بود؟ 🔹 بعد از اتفاقات ۸ مهرماه زاهدان و ایجاد فضای غبارآلود با هدف بر هم زدن وحدت و امنیت در منطقه جنوب شرق کشور،  پاسداران گمنام امام زمان(عج) سازمان اطلاعات سپاه با رصد دقیق حوادث به رهگیری هوشمند لیدرها و عوامل اصلی فعال در اغتشاشات اقدام کردند. 🔹‌در این بین فردی با نام مستعار «صلاح‌الدین» و هویت واقعی «علی نارویی» تحت رصد و رهگیری اطلاعاتی قرار گرفت و همکاری تنگاتنگ او با گروهک‌های تروریستی مخالف نظام محرز شد. 🔹متهم با دستور مستقیم فردی به نام «قادر» که یکی از سرکردگان گروهک تروریستی «جیش الظلم» بوده و وظیفه هدایت عملیاتی صلاح‌الدین را از طریق پیام‌رسان‌های خارجی برعهده داشت، ماموریت تامین سلاح گرم و مهمات جنگی برای اشرار و شورشیان را نیز عهده‌دار شد. 🔹سوژه پس از دریافت ماموریت، به صورت غیرقانونی اقدام به خروج از کشور نموده و در منطقه «دالبندین» پاکستان در مخفیگاه یکی از سرکردگان گروهک با نام «ظاهر شیرانزایی» مستقر شده و پس از آن مرحله دوم یعنی انتقال به خانه امن دوم و محل تجمع اعضای گروهک محقق می‌شود. 🔹در گام بعد یکی دیگر از سرکردگان گروهک با نام «ذاکر شیخ‌زاده» و نام مستعار «ملاعمر» به عنوان افسر هدایت سوژه، ماموریت شناسایی چهره‌های شاخص اطلاعاتی و امنیتی و به صورت ویژه مسئولان ارشد سیستان و بلوچستان به قصد ترور مسلحانه را ابلاغ کرده و صلاح‌الدین پاکستان را به مقصد زاهدان ترک می‌کند.
✍جناب سرهنگ آشوری جانشین محترم ناحیه بسیج شهرستان فلاورجان خبر تأسف‌بار فقدان برادر بزرگوار جنابعالی، ما را داغدار کرد. مصیبت وارده را به شما و خانواده محترم آن عزیز از دست رفته، صمیمانه تسلیت می‌گوییم و از درگاه خداوند متعال برای ایشان رحمت الهی و برای عموم بازماندگان صبر و اجر مسئلت داریم. از طرف مجمع ذاکرین بخش و شهر پیربکران از طرف گروه فرهنگی هنری شهید آوینی از طرف روابط عمومی حوزه شهید بهشتی پیربکران
💢 به خدای کعبه قسم!!! 🔷 اگر به واسطه خونم حقی بر گردن دیگران داشته باشم به خدای کعبه قسم از مردان بی‌غیرت و زنان بی‌حیا نمی‌گذرم ... ✍ وصیت‌نامه شهید امیر حاج امینی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️‌ ️پشت پرده نامه ۹ بندی «مقام معظم رهبری» خطاب به حسن روحانی پیرامون برجام و عوام فریبی دولت بنفش در همراه نشان دادن رهبر معظم انقلاب با توافق ننگین برجام.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
♦️‌ ایرانی مقیم خارج: مگر نمی‌گویید با ۵۰دلار فلان چیز را می‌شود در اروپا خرید پس چرا از خونه زندگی خود فیلم نمی‌گیرید! 🔹‌ صحبت‌های جالب یک شهروند مقیم خارج از پشت‌پرده و دروغ‌های بلاگرهای ایرانی که خارج زندگی می‌کنند و برای افزایش بازدید و فالور خود دروغ به خورد ملت ایران میدهند
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نقشه حجاب ممنوع، فکر استعماری، سرنیزه رضاخانی 🔹رهبر انقلاب: شخصیتهای فرهنگی معروف زمان رضا شاه، مثلاً علی اصغر حکمت -اینها چهره‌ها هستند دیگر- در قضیه‌ی کشف حجاب نقش ایفا کردند، نقش استعماری ایفا کردند، یعنی آن پشت جبهه‌ی حقیقی رضا شاه اینها بودند. رضا شاه تفنگ دستش بوده و اینها کسانی بوده‌اند که فکر می‌ساختند و به رضا شاه جهتگیری می‌دادند که او تفنگ را کجا به کار ببرد. به نظر من این شخصیتهای فرهنگی خیلی مؤثرند، چهره‌های اینها شناخته بشود. رضاخان فقط یک سفر خارجی رفت و آن هم به ترکیه بود در زمان آتاترک. آنجا زنهای بی‌حجاب را‌ آوردند به او نشان دادند. ایده‌ی بی‌حجابی را به او تزریق کردند و بعد این دُور و بری‌هایش گفتند راه تمدن و اینها همین کاری است که آتاترک کرده و از آن وقت او به فکر فرو رفت و مقدماتش را شروع کرد. بعد ۱۳۱۴ دیگر اجباری شد اما قبلاً چیزهای دیگری بود.»
|علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): بر تلخی حق باش؛ و مبادا شیرینی باطل تو را فریب دهد. @alaviaat | غررُالحِکم،حدیث۲۴‌۷۲ |علویات|: متاسفانه آنچنان که باید و شایسته است؛ علی(علیه‌السلام) را نمیشناسیم زیرا ما بیشتر به ستایش علی پرداختیم نه به آشنایی با علی(ع) که قطعا اگر او را بشناسیم بیشتر ستایشش خواهیم کرد. |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): با پیکر خود در دنیا باش؛ و با و عملت در آخرت. @alaviaat | غررُالحِکم،حدیث۷۱‌۶۴ |علویات|: علی(علیه‌السلام) فرمود؛ داشتن در کار خوب سخت‌تر از انجام آن است. _غُررالحِکم،حدیث۲۶‌۴۷ |علویات|: . عمل عملی است که دوست نداری درباره آن، احدی جز خدای سبحان از تو تعریف و تمجید کند. _صادق‌آل‌محمد(ص) اصول‌کافی‌ج۳،ص۲۶ |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): ای فرزند آدم؛ آنچه را بیش از خود فراهم کنی آن را برای دیگران ذخیره کرده‌ای...! @alaviaat | نهج‌البلاغه،حکمت۱۹۲ |علویات|: روایت شده که علی(علیه‌السلام) هفت نخلستان یهود مدینه را آبیاری میکرد، به گونه‌ای که؛ دستان مبارکش تاول میزد و مزدی را که از این راه بدست می‌آورد؛ صدقه میداد...!!! |سیری‌در‌الغدیر،ص ۷۲ |علویات|: مولای‌متقین‌گفت؛ خوش به حال کسی که آماده‌ای را به خاطر پاداش وعده داده شده‌ای که آن را ندیده است رها کند...! _الخصال،ص۳ |علویات|: زنان مدینه او را شماتت میکردند و به او میگفتند که؛ علی(ع) آدم دارایی نیست، مردانی برتر از او هستند برای ازدواج با تو! اما وقتی پیغمبر از او پرسید: علی برای تو چگونه است؟! گفت: من علی را با دو دنیا عوض نمیکنم! |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): بهترین وساطت؛ پادرمیانی بین دو نفر در امر است تا اینکه خداوند آنان را مجذوب یکدیگر گرداند. @alaviaat | وسائل الشیعه،ج۲۰،ص۴۵ |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): هرکه به اندازه بسنده کند،به آسایش میرسد. @alaviaat | نَهجُ‌البلاغه،حکمت۳۷۱ |علویات|: کسی که بداند؛ گفتارش نیز جزو به حساب می‌آید، غیر از ضرورت سخن نمیگوید...! _حکمت۳۴۹ |علویات|: وقتی عَمربن‌عبدود پهلوان عرب را را به زمین زد که او را از پای درآورد عمرو به مادر حضرت توهین کرد و آب دهان به صورتش انداخت! واکنش علی(علیه‌السلام) چه بود؟! در آن لحظه از کشتن او صرف نظر کرد. از روی سینه‌اش برخواست، اندکی قدم زد تا عصبانیتش فروکش کند، سپس بازگشت و او را به درک واصل کرد! بعد ها از او پرسیدند؛ که چرا همان لحظه‌ی اول‌ او را نکشتی؟! فرمود: خواست من این بود که؛ فقط از برای رضایت او را کشته باشم؛ نه از روی غریزه و عصبانیت خویش! ؛ از علی آموز اخلاص عمل؛ شیر حق را دان منزه از دغل. |علویات|: چیزی که زیادش هم کم است؛ و جوانمردی است...! _مولانا‌علی(علیه‌السلام) |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): چقدر زیادند ها و چقدر کم اند عبرت گیرنده ها! @alaviaat | نهج‌البلاغه،حکمت۲۹۷ |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): ترین کارها چهار چیز اند؛ ۱_بخشیدن به هنگام عصبانیت ۲_گذشتن از مال اندک ۳_پاکدامنی و عفت در خلوت ۴_گفتن حق در برابر کسی که از او میترسی، یا به او امید داری! @alaviaat | نصایح،ص۱۸۵ |علویات|: علی جان! خوشبخت واقعی کسی است که؛ تو را دوست داشته باشد و از تو پیروی و کند. _نبی‌رحمت(ص) @alaviaat | امالی‌طوسی،ص۴۲۶ |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): گاهی اتفاق می‌افتد؛ کسی که انتظار خیرخواهی از او میرود، کند...!! @alaviaat | غررالحکم،حدیث۵۹‌۸۱ |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): تجربه‌های زندگی به تنهایی برای کردن انسان کافی است... @alaviaat | غررالحکم،حدیث۶۲‌۹۶ |علویات|: معاویه دو نفر جاسوس را اَجیر کرد که هر طور شده کاری کنند که عثمان سریعتر کشته شود! این اتفاق افتاد و در لا به لای شلوغی، آن دو نفر لباس خونی عثمان را به شام بردند و با نامه‌ای از طرف همسر عثمان و با موضوع خونخواهی تحویل معاویه دادند. معاویه بالای منبر رفت، گریه کرد و گفت: علی قاتل است و از روی نیرنگ او را کشته است! و بعد از آن دستور داد پیراهن عثمان را از دروازه شهر آویزان کنند. _ معاویه ۷۰ نفر را حقوق میداد که هر روز پای دروازه شهر بنشینند و برای پیراهن گریه کنند فقط با هدف اینکه احساسات مردم را علیه علی(ع) جریحه دار کند و ناحق بودن خلافت علی را اثبات کند و آنان را به جنگ با علی تشویق کند و از مردم شام بیعت بگیرد و اینکار را هم کرد...! |علویات|: فرمود: بیشترین ناله ها و زجر اهل جهنم از است!
پ.ن: تسویف یعنی؛ کار امروز را به فردا انداختن، از فردا نماز خواندن، از فردا ترک گناه کردن، از فردا اخلاق بد را کنار گذاشتن، از فردا کاری را شروع کردن، ؛.... @alaviaat | جامع‌السادات،ج۳،ص۴۶ |علویات|: فقیری نزد امیرالمومنین(ع) آمد و درخواست نان کرد به جناب قنبر فرمودند: نان را به فقیر بده قنبر گفت: نان در سفره است؛ مولا فرمودند: با سفره بده قنبر گفت: سفره در بار شتر است؛ مولا فرمودند: با بار بده قنبر گفت: بار روی شتر است؛ مولا فرمودند: با شتر بده قنبر گفت: شتر به قطار شتران وصل است؛ مولا فرمودند: با قطار شتران بده ناگهان قنبر افسار شتران را انداخت و خود را جدا کرد! مولا فرمودند چرا چنین کردی؟! قنبر گفت : ترسیدم من را هم ببخشی! |یدو منبرسبزواری،ص۱۳۸ |علویات|: کاری که ما میکنیم این است که؛ علی(علیه‌السلام) را مانند کالای لوکس و دکوری به نمایش میگذاریم و به وجودش افتخار میکنیم! وقتی میگوییم علی امام من است، امام یعنی چه؟! امام جماعت ینی چه؟! ینی اگر رکوع برود رکوع برویم؛ اگر سجده رفت سجده کنیم نه اینکه او سجده کند و ما بایستیم و به او افتخار کنیم...! |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): ستایش کردن شخصی بیشتر از استحقاقش؛ چاپلوسی است! و ستایش کردن شخصی کمتر از استحقاق آن؛ ناتوانی در حرف زدن و یا است... @alaviaat | نهج‌البلاغه،حکمت۳۴۷ |علویات|: این را بدانید که؛ شما نمیتوانید مانند من باشید! اما من را با تقوا و خود‌نگهداری تلاش‌ در راه حق، پاکدامنی و راستگویی، کنید...! |نهج‌البلاغه،نامه۴۵ |علویات|: عمر بن عبدالعزیز؛ نجیب ترین شخص بنی امیه شناخته میشد و کارهای مفیدی کرد؛ از جمله اینکه لعن کردن علی(علیه‌السلام) در نمازها و منبرها را ممنوع کرد! و در واقع ۷۰ هزار منبری که بعد از معاویه علی(ع) را لعن میکردند، لعن گفتن خود را ترک کردند. اما امام باقر(ع) فرمود: وقتی عبدالعزیز بمیرد در زمین برایش نوحه و عزا میکنند اما در آسمان او را لعن میکنند حال چرا کسی که لعن علی(ع) را ممنوع کرد سرنوشتش این است؟! زیرا در زمان حکومتش اقرار نکرد که حکومت و با آل علی است، با اینکه میدانست اما خود را کنار نکشید! |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): خود بینی سجیه پستی است که؛ هر کسی زیادتر داشته باشد کوچک تر میشود! @alaviaat | غُررالحِکم،حدیث۶۱‌۴۹ |علویات|: اگر شیعه‌ی علی(علیه‌السلام) هستی، خود این تشیع زاست، برخلاف مُحب که فقط احساس دارد و مسئولیتی نمی‌شناسد! _دکترشریعتی |علویات|: روزی امیرالمومنین (ع) در محضر پیامبر اکرم بود؛ پیغمبر از او پرسید؛ یاعلی در چه حالی هستی؟! فرمود: در حالی به سر میبرم که هشت دارم: ۱.خداوند از من طلب واجبات میکند ۲.شما از من سنت میخواهید ۳.کاتبان عمل، راستگویی میخواهند ۴.فرشته مرگ از من روح می خواهد! ۵.خانواده از من غذا میخواهد ۶.شیطان از من گناه میخواهد ۷.نفس از من لذت می خواهد ۸.و دنیا تمایل و رغبت. |نصایح،صفحۀ۲۸۱ |علویات|: ما در توسل؛ سُست عمل می‌کنیم والّا انسان از امیرالمؤمنین‌ علی(علیه‌السلام) چیزی بخواهد و نگیرد؟! امکان ندارد! |شیخ‌جعفر‌ناصری |علویات|: . کیفیت توسل یعنی؛ شناختن و معرفت به کسی که ازش حاجت میخوایم و اینکه بدونیم چه مقامی داره و از همه مهمتر کنیم! اینکه میگیم علی(ع) پدرمونه واقعن با قلبمون اینو حس کنیم که مثل بابا پشتمونه! ارمنی روز تاسوعا حاجتشو از حضرت ابالفضل(ع) میگیره و میره چون شناخته و مطمئنه که میگیره ولی بعضی شیعه ها هنوز تو پیچ‌ اول گیر کردن. |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): هر سختی و مشقتی در نهایت؛ به ختم میشود.... @alaviaat | غررالحکم،حدیث۶۳‌۸۳ |علویات|: اگر به خاطر خدا قصد قطع کردن رابطه‌ای را داشت، یا میخواست از کسی ببُرد؛ با و مدارا کردن اینکار را انجام میداد...! _اخلاق امیرمومنان علی(علیه‌السلام) بود. @alaviaat | برآستان‌غدیر،ص۱۵۰ |علویات|: اَبنَاءَنَا وَ اَبنَاءَکُم |حسن و حسین(علیه‌السلام) وَنِسَاءَنَا وَ نِسَاءَکُم |حضرت زهرا(سلام‌الله‌علیها) وَاَنفُسَنا و اَنفُسکم |نفس پیامبر، علی(علیه‌السلام) ؛ _آیه مباهله برای اثبات حقانیت امیرالمومنین(ع) کافی است؛ حتی اگر همین یک آیه از قرآن را باور داشتند الان اختلافی نبود؛ چون علی نفس و جان پیامبر نامیده شد! |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): اگر محتوای استدلال باشد، انسان شکست نخواهد خورد. @alaviaat | غُررالحِکم،حدیث۲۳‌۴۶ |علویات|: ●آقا امیرالمؤمنین(علیه‌السلام): مردم در خوابند،همین که مردند میشوند. @alaviaat | بحارالانوار،ج۴،ص۴۳
صراط: حسد از دیدگاه قرآن و روانشناسی نویسندگان: حسن خانی منبع: بشارت 1386 شماره 59 قرآن کتاب دینی و هدایت است، و برای دست یابی به رشد شخصیت و خودشناسی بهترین راه را نشان می‌دهد؛زیرا انسان تنها موجودی است که از دو بعد مادی و غیر مادی شکل گرفته است. به این آیه شریفه توجه کنید: «یا ایها النّاس قد جائتکم موعظة من ربّکم …؛ای مردم نامه‌ای (قرآن) که همه پند و اندرز و شفای دلهای شما و هدایت و رحمت برای مؤمنان است،از جانب خدا برای نجات شما آمد».(سوره یونس،آیه 57) همچنین آیات:(89 /نمل ـ 151/بقره ـ 2/ جمعه ـ 20/عنکبوت) و آیاتی از این قبیل. قرآن کریم فطرت وجودی انسان و حالات گوناگون روان او را متذکر شده و علل انحراف و بیماری،و همچنین راه‌های تهذیب و تربیت و معالجه روان انسان را به طور جامع نشان می‌دهد و در هماهنگ کردن شخصیت و تکامل و ایجاد بهداشت روانی ما تأثیر بسزایی دارد. یکی از این انفعال‌های روانی که معمولاً غالب مردم دچار آن هستند حسد است. حسد را علمای اخلاق این گونه تعریف کرده‌اند: حسادت،تمنای سلب نعمت است از دیگری که به صلاح او باشد،یعنی حسود دوست دارد نعمت‌ها از طرف مقابل گرفته شود،خواه آن نعمت به حسود برسد! یا نرسد. حضرت امیرالمؤمنین علی(ع) در این باره می‌فرماید:«منشأ و ریشه رزایل حسادت است».1 البته یک حالتی هم نزدیک به حسادت وجود دارد، که پسندیده و مایه ترقّی و پیشرفت است،و آن حالت غبطه است. امام صادق(ع) می‌فرمایند:«به راستی مؤمن غبطه می‌خورد،ولی حسادت نمی‌ورزد اما منافق حسادت می‌ورزد و غبطه نمی‌خورد».2 راستی می‌دانید نخستین حسدی که از سوی انسان در روی زمین صورت گرفت چه زمانی بود؟ که بود؟برای چه بود؟ و نتیجه‌اش چه شد؟ آری،نخستین حسد،حسادت قابیل نسبت به برادرش هابیل بود،آن هم به جهت اینکه خداوند قربانی هابیل را پذیرفت ولی قربانی قابیل را نپذیرفت،و این موضوع برای قابیل انگیزه‌ای برای کشتن برادرش شد.به این آیه شریفه توجه کنید:«و اتل نبأ ابنی آدم بالحقّ اذا قرّباً قرباناً…».(سوره مائده،آیه 27) در این آیه کریمه داستان حسادت قابیل نسبت به هابیل بیان شده است.نوجوانان و جوانان عزیز در قرآن نمونه‌هایی از این قبیل ذکر شده است.مانند:داستان برادران یوسف،پسر نوح، هابیل و قابیل و داستان‌های عبرت آموز دیگر. عزیزان،ما نمی‌دانیم چه نعمتی به صلاح هست یا نه،پس به جای تقویت حسّ حسادت،برای جبران کاستی‌ها و بالا بردن توانایی‌های خود تلاش کنیم. نشانه‌های حسد 1.ناراحتی از رسیدن نعمت به دیگری،بدون نشان دادن عکس العمل. 2.غیبت و عیب جویی. 3.دشمنی،عداوت و کارشکنی. 4.بی‌مهری یا قطع رابطه از شخص،و پنهان کردن صفات برجسته او به طوری که حتی نمی‌خواهد سخنی از او بشنود. آثار حسد الف: آثار اجتماعی 1.نابسامانی‌های اجتماعی حسود تمام یا بیشتر نیرو و انرژی بدنی و فکری خود را صرف حسادت می‌کند، لذا این کار منشأ نابسامانی‌های اجتماعی است. قرآن مجید می‌فرماید:و کسانی که بعد از آنها آمدند،می‌گویند:پروردگارا ما و برادرانمان را که در ایمان به ما پیشی گرفتند بیامرز و در دلهایمان کینه و حسدی نسبت به مؤمنان قرار مده…(سوره حشر،آیه 10) 2.قتلها و جنایت‌ها:چنان که در داستان هابیل و قابیل ملاحظه کردید. 3.از بین رفتن دوستی‌ها. 4.عقب ماندگی اجتماعی؛اشخاص حسود و تنگ نظر می‌کوشند دیگران را به عقب بکشند. 5.هرج و مرج،پیامبر اکرم(ص) حسد را به بیماری بزرگ امت‌ها تشبیه کرده و می‌فرمایند:«…در اثر اختلاف و نفاق و حسد نسبت به یکدیگر،سرانجام به ظلم و ستم و سپس به هرج و مرج مبتلا می‌شوند».3 ب: آثار معنوی حسد 1.نابود کننده ایمان، 2.آفت دین، 3.نابود کننده نیکی‌ها، 4.رسیدن به کفر و تفکرات کفر آمیز، 5.غیبت، 6. حسرت زیاد،(گناه زیاد)، 7.حجاب ضخیمی در برابر شناخت حقایق می‌افکند، 8.مانع رشد و تعالی ـ روحی فکری،معنوی خانوادگی و اجتماعی می‌گردد. ج: آثار جسمانی حسد افراد حسود معمولاً افرادی رنجور،حساس،عصبی،پرخاشگر و افسرده می‌باشند.دستگاه‌های مختلف بدن تحت تأثیر این حالت روحی دچار بیماری می‌گردد. حضرت علی(ع) می‌فرماید:«شگفتا که حسودان از سلامتی خود غافل مانده‌اند».4 د: آثار اخروی حسد 1.بدون حساب به جهنم می‌رود، 2.بدبختی و شقاوت دنیا و آخرت برخی از ویژگی‌های حسود 1.دشمن خیر و طالب شر است، 2.خواهان زوال نعمت از دیگران،3.به بدی گرایش دارد، 4.منافق است، 5.غیبت،شماتت و تملّق می‌کند،قرآن کریم می‌فرماید:«انّ تصبک حسنة تسؤهم و إن تصبک مصیبة…».(سوره توبه،آیه 50) ، 6.در حال خوشی دیگران غمگین است، 7.رفیق بدی است،8.دشمن نعمت‌های خدا است، 9.به خود ظلم می‌کند،10.زود عصبانی می‌شود. 1.غررالحکم،5242. 2.اصول کافی،2،307. 3.المحجة البیضاء،5،326. 4.غررالحکم،1803. ۱۰ راهکار موثر برای درمان حسادت
۱-این حس را بپذیرید : اولین قدم برای درمان حسادت این است که اولا بپذیرید شما به این حس منفی دچار شده اید و باید برای رهایی از آن تلاش کنید. از انکار کردن دست بکشید و وجود این حس را بپذیرید. ۲-یک لیست تهیه کنید : برای درمان این حس از تمامی مواردی که این اواخر برای شما ایجاد حسادت کرده است یک لیست تهیه کنید. سعی کنید برای آنها علت پیدا کنید. سپس برای علت ها عامل خارجی و داخلی تعیین کنید. اگر عامل داخلی باعث ایجاد حسادت بود سعی کنید آن را برطرف کنید. ۳-اعتماد به نفس خود را افزایش دهید : یکی از موثر ترین راه ها برای درمان حسادت بالا بردن عزت نفس و اعتماد به نفس است. ۴-علت شکست را به خود نسبت دهید : اگر شکست در یک مورد علت حسادت شما به دیگران است ، به جای حسادت ورزیدن ، علت شکست را در خود پیدا کنید و سعی در برطرف سازی آن داشته باشید. ۵-افراد عامل را از خود دور کنید : برای درمان این حس اگر افرادی با تفاوت گذاری و یا مقایسه در شما حسادت ایجاد می کنند ، سعی کنید نسبت به آن بی تفاوت باشید یا با آن ها صبحت کنید که از رفتار خود دست بکشند. اگر این مورد ممکن نبود انهارا حذف کنید یا تا جای ممکن از آنها فاصله بگیرید. ۶-رابطه یک امر دو طرفه است ؛ این مورد را فراموش نکنید : قرار نیست توجه فرد مورد علاقه شما به امر دیگری ، اورا از شما سلب کند. برای درمان این حس افکار منفی را کنار بگذارید و به جای اسیب زدن به رابطه از طریق حسادت ، وقت خود را صرف امور سازنده کنید. ۷-تصورات مثبت از خود را تقویت کنید: بر نقاط قوت خود تاکید کنید و برای حذف نقاط منفی خود تلاش کنید. ۸-کیفیت زندگی کردن خود را بالا ببرید : به فعالیت های مثبت بپردازید و سطح زندگی خود را نه برای دیگران ، برای لذت بردن خود از زندگی افزایش دهید. در این صورت نگاه شما از زندگی دیگران به زندگی خودتان معطوف می شود و درمان حسادت صورت میگیرد. ۹-به جای حسادت ،رقابت کنید : به جای اینکه با احساسات منفی خود را محصور کنید ، به رقابت بپردازید و با تلاش زیاد و سالم ، خود را به جایگاه درست و حقیقی خود برسانید. ۱۰-به مشاوره بپردازید : اگر احساس می کنید که این رفتار ، به یک عادت برای شما تبدیل شده است ، با یک متخصص مشورت کنید و از راهکار های او بهره ببرید. مشاوره می تواند تاثیر بسزایی در درمان حسادت باشد. برای کسب اطلاعات و انجام مشاوره به سایت روان ارام مراجعه کنید.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
پیش به سوی کنگره ملی 23000شهید استان اصفهان ستارگان درخشان 💥همایش بزرگ پیاده روی خانوادگی 💥 ♦️همزمان با هفته عفاف و حجاب و روز خانواده با حضور عموم خانواده های محترم بخش پیربکران برگزار شد 🎤با اجرای خواننده کشوری "میلاد هارونی" 🤠اجرای استندآپ کمدی با حضور کمدین معروف "آقای تنهایی" 🤼‍♂اجرای گروه سرود 🎁همراه با قرعه کشی و اهدای جوایز 📅زمان : جمعه ۱۴۰۲/۴/۲۳ ساعت۶ صبح 🏠محل تجمع و مسیر حرکت : میدان سردار سلیمانی به سمت پارک شهروند انجام شد ♦️ستاد گرامیداشت هفته عفاف و حجاب بخش پیربکران خبرگزای بسیج شهرستان فلاورجان (پیربکران)
قابل توجه فرماندهان پایگاها، بسیجیان و هادیان سیاسی 🔷نشست بصیرتی ثامن موضوع : معضلات اقتصادی کشور استاددکتر المحمدکاشیان دکترای اقتصاداز دانشگاه امام صادق(ع) تهران تخصص اقتصاداسلامی-اقتصادمالی عضوهیات علمی گروه اقتصاد دانشگاه سمنان مدیرنوآوری مرکز نو آوری وایده پردازی علم انسانی اسلامی استان سمنان زمان: ۲۵ تیر ماه ساعت ۲۰:۳۰ لینگ ورود در روبیکا https://rubika.ir/mhtavasamenfalavarjan محتوا ثامن ناحیه مقاومت بسیح شهرستان فلاورجان
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴تذکرات جدی به هنجارشکنان در خیابان اندرزگو تهران ⚠️حافظان امنیت: مگر نمیدونید حجاب قانون این کشوره؟ اگر رعایت نمی کنید با ون جمع آوریتون کنیم اگر معتقد به آزادی هستید ما هم همه دزدها و آزاد بگذاریم. @BisimchiMedia
ﺩﺭ ﻫﻮﺍﭘﯿﻤﺎ ﺁﺭﺍﻡ میگیری ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ که نمیدانی ﺧﻠﺒﺎﻥ ﺁﻥ ڪﯿﺴﺖ! چگونه ﺩﺭ ﺯﻧﺪﮔﯽ ﺁﺭﺍﻡ نمیگــیری ﺩﺭ ﺣﺎﻟﯽ ڪه میدانی ﻣﺪﯾﺮ ﻭ ﻣﺪﺑﺮ ﺁﻥ ‏خـــدا ﺍﺳﺖ به ‌‌⇩⇩⇩ به خـدوانداعتـــماد داشــته باشید. عارفی را پرسیدند : زندگی به جبر است یا به اختیار ؟ پاسخ داد : امروز را به اختیار است... که چه بکارم ... اما فردا جبر است... چرا که به اجبار باید درو کنم هر آنچه را که دیروز به اختیار کاشته ام. 🌸 * [فکر زیبا، فرهنگ زیبا، دنیای زیبا](ble.im/join/MjczYjFiMW) * 🌸
عوامل مثبت زنده نگه داشتن قیام عاشورا سید خلیل‌ سید علیپور نسخه متنی نمايش فراداده عوامل‌ مثبت‌ زنده‌ نگه‌ داشتن‌ قيام‌ عاشورا سيد خليل‌ سيد عليپور مقدمه‌ فرهنگ‌ عاشورا و بزرگ‌ترين‌ انقلاب‌ جهان‌ و تاريخ‌ را، قهرمان‌ طاغوت‌ شكن‌هميشه‌ جاويد، سردمدار نهضت‌هاي‌ ضد طاغوتي‌، ميوة‌ دل‌ پيامبر 6، نور ديدة‌زهرا3 ، فرزند جسم‌ و روح‌ امير مؤمنان‌ حضرت‌ علي‌ (ع)، بازوي‌ امام‌ حسن‌ (ع)، يعني‌حسين‌ بن‌ علي‌ (ع) پديد آورد، كه‌ هر چه‌ از او بگوييم‌، قطره‌اي‌ در برابر اقيانوس‌ بي‌كران‌اوست‌. شخصيتي‌ كه‌ به‌ جهت‌ دفاع‌ از حريم‌ اسلام‌ در برابر طوفان‌هاي‌ سياه‌ طاغوتيان‌اموي‌، تا آخرين‌ مرز ايثار و نثار به‌ پيش‌ رفت‌ و به‌ جهت‌ دفاع‌ از شرافت‌ مسلمانان‌ وكرامت‌ نفس‌ انسان‌ها در هر زمان‌ و مكاني‌ فرياد زد؛ فريادي‌ رعد آسا، به‌ بزرگي‌ همة‌جهان‌، به‌ بلنداي‌ خورشيد، به‌ عظمت‌ عرش‌، با ياراني‌ جانباز و شيفتة‌ جهاد و شهادت‌. حسين‌ (ع) به‌ جهان‌ آمد تا هميشه‌ و در همه‌ جا، آتش‌فشاني‌ بر ضد ظلم‌ واستكبار و جريان‌ طاغوتي‌ روشن‌ كند تا سوزندة‌ تار و پود طاغوتيان‌ و ستمگران‌ و روشن‌كنندة‌ دل‌هاي‌ تاريك‌ گردد. حسين‌ (ع) يك‌ فرهنگ‌، يك‌ امت‌، يك‌ انقلاب‌ عظيم‌، يك‌ مكتب‌ ناب‌ تحول‌بخش‌ و بالنده‌ بود. حسين‌ (ع) احياكنندة‌ آيين‌ ناب‌ محمدي‌ 6 و فرهنگ‌ پر بار علي‌ (ع) بود وچون‌ طوفاني‌ شعله‌هاي‌ فساد را خاموش‌ مي‌كرد و زندگي‌ سياه‌ و ننگين‌ ظالمان‌ ومستكبران‌ را در هم‌ كوبيد. قيام‌ حسين‌ (ع) فقط‌ براي‌ سرنگوني‌ طاغوت‌ نبود، بلكه‌ بانهضت‌ او، همة‌ فكرها و انديشه‌هاي‌ گرامي‌ حفظ‌ شد و اسلام‌ از هر گونه‌ دست‌برد، سالم‌ واستوار گشت‌ و بازار ارزش‌هاي‌ والاي‌ انساني‌؛ مانند شجاعت‌، شهادت‌، استقامت‌، كرامت‌،ايثار، جانبازي‌، آزادي‌، پاك‌ زيستي‌ و انسان‌ سازي‌ رونق‌ گرفت‌. سه‌ عامل‌ مهم‌ نهضت‌ امام‌ حسين‌ (ع) عامل‌ و انگيزة‌ اصلي‌ قيام‌ عظيم‌ امام‌ حسين‌ (ع) بيعت‌ نكردن‌ با يزيد بود تا در هرزمان‌ حسينيان‌ و پيروان‌ حق‌، حكومت‌ طاغوت‌ را نپذيرند و تسليم‌ چنان‌ حكومتي‌ نشوند،و بر ضد آن‌ قيام‌ كنند. هدف‌ امام‌ حسين‌ (ع) از حركت‌ به‌ سوي‌ عراق‌، گردآوري‌ نيروها، تشكيل‌ حكومت‌اسلامي‌ و تحقق‌ بخشيدن‌ به‌ آرمان‌هاي‌ اسلام‌ در پرتو حكومت‌ اسلامي‌ بود؛ چنان‌ كه‌جد بزرگوارش‌ رسول‌ خدا 6 از مكه‌ به‌ سوي‌ مدينه‌ به‌ جهت‌ تشكيل‌ حكومت‌ هجرت‌كرد و در پرتو آن‌، اسلام‌ و برنامه‌هاي‌ آن‌ را به‌ طور گسترده‌ و عميق‌ در سطح‌ جهان‌ عرضه‌نمود. با توجه‌ به‌ اين‌ كه‌ تحصيل‌ حكومت‌ عدل‌ اسلامي‌ براي‌ اصلاح‌ جامعه‌، غير ازقدرت‌طلبي‌ و رياست‌ خواهي‌ براي‌ هوس‌هاي‌ شخصي‌ و نفساني‌ است‌. محققان‌ روشن‌بين‌ اسلامي‌، عامل‌ سومي‌ را ذكر مي‌كنند و آن‌ را عامل‌ اصلي‌ ومهم‌ انگيزة‌ قيام‌ امام‌ حسين‌ (ع) مي‌دانند: امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر. چنان‌ كه‌ درخطبه‌ها و گفتار امام‌ حسين‌ (ع) در همة‌ زمان‌ نهضت‌ از امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكرسخن‌ به‌ ميان‌ آمده‌ است‌. دو فريضة‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر، با توجه‌ به‌ اهميت‌ و مرتبه‌هاي‌ آن‌ دراسلام‌ امام‌ و مسلمين‌ را الزام‌ مي‌كند كه‌ قفل‌ سكوت‌ را بشكنند و فرياد بزنند و اسلام‌ عزيزو كيان‌ مسلمانان‌ را از خطر كج‌روي‌هاي‌ يزيد و يزيديان‌ نگه‌ دارند، گرچه‌ فريادشان‌ دركوتاه‌ مدت‌ و در ظاهر خفه‌ شد و موجب‌ شهادت‌شان‌ شد، در دراز مدت‌ موجب‌ نابودي‌ ظلم‌و ظالم‌ و احياي‌ حق‌ و حقيقت‌ مي‌گردد و براي‌ مسلمانان‌ در طول‌ تاريخ‌، الگو و سازنده‌مي‌شود. در نهضت‌ امام‌ هر سه‌ عامل‌ وجود دارد و آن‌ حضرت‌ با يزيد بيعت‌ نكرد، چنان‌ كه‌بيعت‌ نكردن‌ با طاغوت‌، سبب‌ پيدايي‌ نهضت‌ او شد. امام‌ به‌ افكار عمومي‌ مردم‌ كوفه‌احترام‌ گذارد و به‌ دعوت‌ آنان‌ جواب‌ مثبت‌ داد و هجرت‌ براي‌ تجمع‌ نيروها و تشكيل‌حكومت‌ اسلامي‌ را براي‌ اصلاح‌ امت‌، كار شايسته‌اي‌ دانست‌. اين‌ دو عامل‌ براي‌ اتمام‌ حجت‌ و الگو سازي‌ براي‌ آيندگان‌ بود، ولي‌ در حقيقت‌ دوشاخه‌ از دو فريضة‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر نيز هست‌، زيرا مايه‌ و عامل‌ اصلي‌انقلاب‌ها و نهضت‌هاي‌ پيامبران‌ و رادمردان‌ حق‌، هميشه‌ بر اساس‌ پاك‌سازي‌ و به‌سازي‌بوده‌، آنان‌ نخست‌ با هر گونه‌ شرك‌ و فساد و انحراف‌ مبارزه‌ مي‌كردند و سپس‌ توحيد وعدل‌ الهي‌ را برقرار مي‌ساختند، يعني‌؛ نهي‌ از منكر و امر به‌ معروف‌ مي‌كردند. بنابراين‌، اصلي‌ترين‌ و مهم‌ترين‌ عامل‌ نهضت‌ امام‌ حسين‌ (ع) كه‌ مركز و محورعامل‌ ديگر بود، و محرك‌ اصلي‌ او در هجرت‌، چنان‌ كه‌ در گفتار و بيان‌ امام‌ در جاهاي‌گوناگون‌ به‌ اين‌ مطلب‌ تصريح‌ كرده‌، همان‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر است‌.
هين‌ مرو گستاخ‌ در دشت‌ بلاهين‌ مران‌ كورانه‌ اندر كربلاو چنين‌ قضاوتي‌ دربارة‌ نهضت‌ امام‌ حسين‌ (ع) (آن‌ نهضتي‌ كه‌ مورد قبول‌ پيامبران‌ بوده‌ وحادثه‌هاي‌ عصر پيامبر6 و علي‌ (ع) به‌ طور روشن‌ آن‌ را تأييد مي‌كند) از داوري‌ حق‌به‌ دور است‌. 4ـ امام‌ به‌ خوبي‌ مي‌دانست‌، كه‌ در مسير نهضت‌ به‌ شهادت‌ مي‌رسد و قيامش‌ به‌ظاهر و در كوتاه‌ مدت‌ ناكام‌ مي‌ماند، ولي‌ در همين‌ حال‌، جدّي‌ و قاطع‌ به‌ سوي‌ آن‌ شتافت‌و هيچ‌ گونه‌ شك‌ و ترديدي‌ به‌ خود راه‌ نداد، زيرا او قيام‌ و شهادتش‌ را از مرتبه‌هاي‌ نهي‌ ازمنكر مي‌دانست‌ و به‌ خوبي‌ دريافته‌ بود كه‌ چنين‌ قيامي‌ احياكنندة‌ آيين‌ اسلام‌ و موجب‌رسوايي‌ بني‌ اميه‌ و از بين‌ رفتن‌ بدعت‌ها در دراز مدت‌ خواهد شد. همه‌ چيز از جمله‌ اخباري‌ كه‌ از كوفه‌ مي‌رسيد، نشان‌ مي‌داد كه‌ امام‌ با گروه‌ اندك‌ دربرابر سپاهيان‌ بسيار دشمن‌، نمي‌تواند پيروز شود، اما به‌ آن‌ اقدام‌ كرد. بنابراين‌، قيام‌ اوتاريك‌ و ناآگاهانه‌ نبود. نتايج‌ و آثار نهضت‌ امام‌ حسين‌ (ع) نتايج‌ درخشان‌ نهضت‌ امام‌ و درس‌هاي‌ آموزندة‌ آن‌ بسيار گسترده‌ است‌. در اين‌جابه‌ مواردي‌ از آن‌ اشاره‌ مي‌شود: 1- رسوايي‌ روح‌ جاهليت‌، ديكتاتوري‌ و لامذهبي‌ و درهم‌ شكستن‌ حصارساختگي‌ ديني‌ بني‌ اميه‌؛ 2ـ احساس‌ گناه‌ در وجدان‌ هر مسلماني‌، هنگام‌ سكوت‌ در برابر طاغوت‌؛ 3ـ جايگزيني‌ اخلاق‌ جديد به‌ جاي‌ اخلاق‌ جاهلي‌؛ به‌ عبارت‌ روشن‌تر، نهضت‌امام‌ سبب‌ پيدايي‌ اخلاق‌ پرارزشي‌ شد و افكار انسان‌ها را در چگونگي‌ زندگي‌ خود تغييرداد. 4ـ در هر زمان‌ و مكاني‌ قيام‌ امام‌ روح‌ مبارزه‌ جويي‌ را در انسان‌ مسلمان‌ پديدمي‌آورد، تا در برابر طاغوت‌ها و زمام‌داران‌ خودسر، پرچم‌ مخالفت‌ برافرازند و با آنان‌ مبارزه‌كنند، و در اين‌ راه‌ مقاومت‌ نمايند و بر همين‌ اساس‌، پس‌ از ماجراي‌ خونين‌ عاشورا طولي‌نكشيد كه‌ انقلاب‌هايي‌ رخ‌ داد؛ هم‌چون‌: 1ـ انقلاب‌ مردم‌ مدينه‌ در سال‌ 62 هجري‌. 2ـ انقلاب‌ سليمان‌ بن‌ صرد در كوفه‌ در سال‌ 65 هجري‌. 3ـ قيام‌ مختار در سال‌ 66 هجري‌. 4ـ انقلاب‌ مطرف‌ بن‌ مغيره‌ در سال‌ 77 هجري‌ بر ضد حجاج‌. 5ـ انقلاب‌ عبدالرحمن‌ بن‌ محمد بن‌ اشعث‌ در سال‌ 81 هجري‌. 6ـ انقلاب‌ زيد بن‌ علي‌ بن‌ الحسين‌ (ع) در سال‌ 122 هجري‌. 7ـ انقلاب‌هاي‌ ديگر كه‌ از نهضت‌ امام‌ حسين‌ (ع) نشئت‌ مي‌گرفت‌ و از سرچشمة‌آن‌ سيراب‌ مي‌شد. به‌ طور كلي‌ در طول‌ تاريخ‌، انقلاب‌هاي‌ بسيار پديد آمده‌ كه‌ مبارزان‌ آن‌ در پرتوروح‌ مبارزه‌طلبي‌ كه‌ از نهضت‌ امام‌ حسين‌ (ع) الهام‌ گرفته‌ بود، بر ضد دشمن‌ نبرد كردند. فرهنگ‌ نهضت‌ حسين‌ (ع) و مكتب‌ شهادت‌ پرورش‌ گنجينة‌ پرمايه‌ و پرتواني‌است‌ كه‌ در هر عصري‌ سلحشوران‌ قهرماني‌ را از جمله‌؛ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ به‌ رهبري‌امام‌ خميني‌ 4 پرورانده‌ است‌ ـ كه‌ بهرة‌ فراوان‌ از آن‌ گرفت‌ و ماه‌ محرم‌، ماه‌ پيروزي‌ خون‌بر شمشير، تاثير مهمي‌ در پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌ ايران‌ داشت‌. اين‌ مطلب‌ در جهان‌ اسلام‌ برقرار شد كه‌ مرگ‌ سرخ‌ از زندگي‌ ننگين‌ بهتر است‌.جالب‌ توجّه‌، اين‌ كه‌ انقلاب‌ جهاني‌ حضرت‌ مهدي‌ (عج‌) نيز، از اين‌ نهضت‌ بهره‌ مي‌گيردو آن‌ حضرت‌ با خون‌خواهي‌ و انتقام‌ از خون‌ حسين‌ (ع) قيام‌ خود را تكميل‌ مي‌نمايد و نام‌و مكتب‌ شهادت‌ طلب‌ حسين‌ (ع)، شعار بزرگ‌ انقلاب‌ حضرت‌ مهدي‌ (عج‌) مي‌شود. در روايتي‌ آمده‌ كه‌ امام‌ صادق‌ (ع) فرمود: «هنگامي‌ كه‌ امام‌ حسين‌ (ع) با آن‌ وضع‌ جان‌سوز به‌ شهادت‌ رسيد، صداي‌ گريه‌ وناله‌ فرشتگان‌ بلند شده‌ و گفتند: اي‌ خدا، با حسين‌ (ع) برگزيده‌ ات‌ و پسر پيامبرت‌ اين‌گونه‌ رفتار كنند. خداوند سايه‌ و شبح‌ حضرت‌ قائم‌ (عج‌) را به‌ آنان‌ نشان‌ داد و فرمود: بهذا انتقم‌لهذا. با اين‌ (قائم‌) انتقام‌ خون‌ حسين‌ را مي‌گيرم‌. ديدگاه‌هاي‌ شخصيت‌هاي‌ بزرگ‌ دربارة‌ قيام‌ امام‌ حسين‌ (ع) 1ـ استاد شهيد مطهري‌: «امام‌ حسين‌ (ع) به‌ واسطه‌ شخصيت‌ عالي‌قدرش‌، به‌واسطة‌ شهادت‌ قهرمانانه‌اش‌، مالك‌ قلب‌ها و احساسات‌ صدها ميليون‌ انسان‌ است‌. اگررهبران‌ مذهبي‌ بتوانند از اين‌ مخزن‌ عظيم‌، در جهت‌ شكل‌ دادن‌ و هم‌رنگ‌ كردن‌ و هم‌احساس‌ كردن‌ روح‌ها با روح‌ عظيم‌ حسيني‌ بهره‌ برداري‌ صحيح‌ كنند، جهان‌ اصلاح‌خواهد شد.» 2ـ سيد قطب‌: در تفسير آية‌ 51 سورة‌ مؤمن‌، مي‌گويد: «آيا نهضت‌ حسين‌ (ع)پيروزي‌ بود يا شكست‌؟ در دايره‌ و مقياس‌ كوچك‌ شكست‌ بود. ولي‌ در جهان‌ حقيقت‌ پرفروغ‌ و در مقياس‌ بزرگ‌ و وسيع‌ پيروزي‌ بود.
با توجه‌ به‌اين‌ كه‌ بيعت‌ نكردن‌ با ظالم‌ و تشكيل‌ حكومت‌ بر ضد او، دو شاخه‌ و دو اصل‌ فرعي‌ ازدرخت‌ تنومند و اصل‌ نيرومند امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر است‌. استاد شهيد مطهري‌ پس‌ از بررسي‌ سه‌ عامل‌ (1ـ بيعت‌ نكردن‌؛ 2ـ دعوت‌ اهل‌كوفه‌ براي‌ تشكيل‌ حكومت‌؛ 3ـ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر) در نهضت‌ امام‌ حسين‌ (ع) وميزان‌ و نقش‌ هر كدام‌ در اين‌ نهضت‌، نظرية‌ خود را چنين‌ بيان‌ مي‌كند: اين‌ سه‌ عامل‌ از نظر ارزش‌، در يك‌ درجه‌ نيستند، هر كدام‌ از اين‌ها در يك‌ حدمعين‌ به‌ نهضت‌ امام‌ ارزش‌ مي‌دهد. ارزشي‌ كه‌ مسئلة‌ دعوت‌ اهل‌ كوفه‌ به‌ نهضت‌ مي‌دهد، ارزشي‌ بسيار ساده‌ و عالي‌است‌، زيرا انساني‌ كه‌ نيرويي‌ دارد، آمادگي‌ خودش‌ را اعلام‌ مي‌كند. اين‌ از جهت‌ وسايل‌ظاهري‌ براي‌ پيشرفت‌ و پيروزي‌ اثر بخش‌ است‌. عامل‌ بيعت‌ خواستن‌ از امام‌ حسين‌ (ع) كه‌ از همان‌ روزهاي‌ اول‌ بود، به‌ اين‌نهضت‌ ارزش‌ بيشتري‌ مي‌دهد، زيرا در روزهاي‌ اول‌ كه‌ هنوز جمعيتي‌ اعلام‌ وفاداري‌نكرده‌اند و دعوت‌ ننموده‌اند و در برابر حكومتي‌ جابر و مسلح‌ـحكومتي‌ كه‌ زمان‌ معاويه‌،دشمني‌ خود را با علي‌ و آل‌ علي‌ (ع) تا سر حدّ اعلا نشان‌ داد و در تمام‌ قلمرو خود، حتي‌مكه‌ و مدينه‌، بدگويي‌ از علي‌ (ع) را آشكارا در نماز جمعه‌ عمل‌ عبادي‌ قلمداد مي‌كرد وبيت‌ المال‌ مسلمانان‌ را در اين‌ راه‌ مصرف‌ مي‌نمود ـ ارزش‌ بيعت‌ نكردن‌ در نهضت‌ امام‌حسين‌ (ع) از ارزش‌ دعوت‌ مردم‌ كوفه‌ بيشتر است‌. عامل‌ سوم‌ كه‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر است‌ و امام‌ حسين‌ (ع) آشكارا به‌ اين‌عامل‌ استناد مي‌كند و به‌ گفتار پيامبر 6 در اين‌ باره‌ تكيه‌ مي‌نمايد و مكرر نام‌ امر به‌معروف‌ و نهي‌ از منكر را به‌ زبان‌ مي‌آورد، بي‌آن‌ كه‌ در آن‌ وقت‌ اسمي‌ از تقاضاي‌ بيعت‌ ودعوت‌ مردم‌ كوفه‌ به‌ ميان‌ آيد، ارزش‌ بسيار به‌ نهضت‌ مي‌دهد. و بر اساس‌ اين‌ عامل‌نهضت‌ امام‌ شايستگي‌ آن‌ را يافت‌ كه‌ هميشه‌ زنده‌ بماند و براي‌ هميشه‌ يادآوري‌ شود وسازنده‌ و آموزنده‌ باشد. از اين‌ رو؛ امام‌ به‌ دعوت‌ مردم‌ يا تقاضاي‌ بيعت‌ وابسته‌ نيست‌.يعني‌؛ اگر دعوتي‌ و تقاضاي‌ بيعتي‌ هم‌ نبود حسين‌ (ع) به‌ موجب‌ قانون‌ امر به‌ معروف‌ ونهي‌ از منكر قيام‌ مي‌كرد. بين‌ اين‌ سه‌ عامل‌ تفاوت‌ بسيار است‌. معناي‌ اول‌ و دوم‌ اين‌ است‌ كه‌ اگر يزيد ازحسين‌ (ع) مطالبه‌ بيعت‌ نمي‌كرد و مردم‌ كوفه‌ از امام‌ دعوت‌ نمي‌كردند، آن‌ حضرت‌نهضت‌ نمي‌نمود. بنابراين‌، حكومت‌ طاغوتي‌ از وجود امام‌ آسوده‌ بود، ولي‌ به‌ جهت‌ عامل‌سوم‌ (امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر) امام‌ اعتراض‌ مي‌كرد. از گفتار امام‌ حسين‌ (ع) در مسير نهضت‌ برمي‌آيد كه‌ دو عنصر امر به‌ معروف‌ ونهي‌ از منكر عامل‌ و انگيزة‌ اصلي‌ نهضت‌ آن‌ حضرت‌ بوده‌ است‌؛ امام‌ حسين‌ (ع) درنامه‌اي‌ مي‌فرمايد: فاءن‌ السنة‌ قد أُميتَت‌ و اءن‌ البدعه‌ قد أحيت‌؛ همانا سنت‌ الهي‌ مرده‌ و بدعت‌هاي‌ ضد اسلام‌ زنده‌ شده‌ است‌. يعني‌ قيام‌ ما براي‌ زنده‌ كردن‌ سنت‌ها و نابودي‌ بدعت‌ها و يكي‌ از مرتبه‌هاي‌ امربه‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر است‌. امام‌ در بخشي‌ از خطبة‌ مشروح‌ خود مي‌فرمايد: اي‌ مردم‌! عبرت‌ بگيريد به‌ آنچه‌ كه‌ خداوند به‌ اولياي‌ خود پند داده‌ است‌ كه‌ مانندعلماي‌ يهود و نصارا، از امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر سرباز نزنيد، زيرا پيشوايان‌ يهود، جورو ظلم‌ ستم‌گران‌ را نمي‌نگرند و آنان‌ را از اين‌ كار زشت‌ نمي‌ترسانند، به‌ اميد آن‌ كه‌ از پرتومرحمت‌ ستم‌ پيشه‌ها به‌ نوايي‌ برسند و از بر آنان‌ گزند نبينند، و براي‌ اين‌ كه‌ دو روزخوش‌زندگي‌ كنند و غبار ناراحتي‌ بر دامن‌ دلشان‌ ننشيند، از گفتن‌ حرف‌ حق‌ هراسناكند، درحالي‌ كه‌ پروردگار بزرگ‌ گويد: فقط‌ از من‌ بيمناك‌ باشيد و از مردم‌ عاجز و زبون‌ نهراسيد. با تجزيه‌ و تحليل‌ عميق‌ دو فريضة‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر، از نگاه‌ قرآني‌،روايي‌ و فقهي‌، و با بررسي‌ قيام‌هاي‌ امامان‌ : و مجاهدان‌ راستين‌ صدر اسلام‌، مانندابوذر غفاري‌، حجربن‌ عدي‌، ميثم‌ تمار، رشيد هجري‌ و عمروبن‌ حمق‌ و... چنين‌ برمي‌آيدكه‌ همة‌ آن‌ها بر اساس‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر بوده‌ و حتي‌ جنگ‌هاي‌ حضرت‌علي‌(ع) در عصر خلافتش‌ نيز بر همين‌ اساس‌ بوده‌ است‌. قيام‌ آگاهانه‌ امام‌ حسين‌ (ع) 1- قيام‌ حسين‌ (ع) كاملاًآگاهانه‌ و بر اساس‌ اصول‌ روشن‌ اسلام‌ ناب‌ محمد 6بوده‌ و حضرت‌ با توجه‌ كامل‌ به‌ همة‌ موارد، به‌ اين‌ نهضت‌ اقدام‌ كرد. 2- قيام‌ او انفجار ناآگاهانه‌ و ناگهاني‌ نبود. 3ـ قيام‌ او كوكورانه‌، آن‌ گونه‌ نبود كه‌ از قديم‌ الايام‌ از حلقوم‌ بعضي‌ها تراوش‌مي‌كنند و گاهي‌ به‌ شعر مولانا استناد مي‌كنند:
هيچ‌ شهيدي‌ در سراسر زمين‌ مانندحسين‌(ع) نيست‌ كه‌ احساسات‌ و قلب‌ها را قبضه‌ كند ونسل‌ها را به‌ غيرت‌ و فداكاري‌بكشاند، و چه‌ بسيار از انساني‌ كه‌ براي‌ او ممكن‌ نبود عقيده‌ و دعوتش‌ را پيروز كند، هرچند هزار سال‌ مي‌زيست‌، ولي‌ حسين‌ (ع) عقيده‌ و دعوتش‌ را با شهادتش‌، پيروز كرد وهيچ‌ خطبه‌اي‌ نتوانست‌ قلب‌ها را به‌ سوي‌ افكار بزرگ‌ سوق‌ دهد و ميليون‌ها نفر را به‌سوي‌ اعمال‌ بزرگ‌ بكشاند، هم‌چون‌ خطبة‌ آخر حسين‌ (ع) كه‌ با خون‌ خود آن‌ را امضاكرد، و براي‌ هميشه‌ موجب‌ حركت‌ و تحول‌ مردم‌ در خط‌ طولاني‌ تاريخ‌ گرديد». 3- ابن‌ ابي‌ الحديد مي‌گويد: «بزرگ‌ و رئيس‌ تمام‌ افرادي‌ كه‌ چنين‌ صفتي‌ «ابي‌الضيم‌» داشتند، حسين‌ بن‌ علي‌ (ع) است‌ كه‌ به‌ او و اصحابش‌ در كربلا امان‌ دادند؛ ولي‌امان‌ براي‌ او خواري‌ و ذلت‌ به‌ دنبال‌ داشت‌، لذا نپذيرفت‌ و تن‌ به‌ شهادت‌ داد». 4- مسيو ماربين‌ (دانشمند آلماني‌): «در ظاهر، يزيد، حسين‌ (ع) و انصارش‌ راكشت‌، اما در باطن‌، حسين‌ (ع) يزيد و همه‌ بني‌ اميه‌ را بدتر از هزار بار كشت‌. يزيد آنان‌ رايك‌ روز و امام‌ حسين‌ (ع) او و قومش‌ را تا ابد و هر روز كشت‌». 5- گاندي‌: «من‌ براي‌ مردم‌ هند، چيز تازه‌اي‌ را نياوردم‌، فقط‌ نتيجه‌اي‌ كه‌ ازمطالعات‌ و تحقيقاتم‌ درباره‌ تاريخ‌ زندگي‌ قهرمانان‌ كربلا به‌ دست‌ آورده‌ بودم‌، ارمغان‌ملت‌ هند كردم‌. اگر بخواهيم‌ هند را نجات‌ بدهيم‌، واجب‌ است‌ همان‌ راهي‌ را بپيماييم‌ كه‌حسين‌ بن‌ علي‌ (ع) پيمود.» 6- محمد علي‌ جناح‌: «هيچ‌ نمونه‌اي‌ از شجاعت‌، بهتر از آن‌ كه‌ امام‌ حسين‌ (ع) ازلحاظ‌ فداكاري‌ و نترسي‌، نشان‌ داد، در عالم‌ پيدا نمي‌شود. به‌ عقيدة‌ من‌، تمام‌ مسلمانان‌بايد از سرمشق‌ اين‌ شهيدي‌ كه‌ خود را در سرزمين‌ عراق‌ قرباني‌ كرد، پيروي‌ نمايند.» 7- عباس‌ عقاد، نويسندة‌ معروف‌ جهان‌ عرب‌: «آثار كوبنده‌اي‌ كه‌ قيام‌ امام‌ حسين‌(ع) به‌ جاي‌ گذاشت‌ و موجب‌ نابودي‌ طاغوتيان‌ به‌ دست‌ آزادگان‌ شد، بسيار است‌ وحكومت‌ جائر و وسيع‌ (امويان‌) از نظر زمان‌ و مكان‌، بر اثر قيام‌ يك‌ نفر، در روز عاشورا به‌ هم‌ ريخت‌ و نابود شد، زيرا شيعيان‌ و آزادگان‌ همواره‌ خواهان‌ هدف‌ حسين‌ بن‌ علي‌8بودند و آن‌ را دنبال‌ كردند. درس‌ عبرت‌انگيز از قيام‌ امام‌ حسين‌ (ع) 1- امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر كه‌ عامل‌ اصلي‌ قيام‌ امام‌ حسين‌ (ع) بود؛ 2ـ انتصار و كمك‌ خواهي‌ از مردم‌، براي‌ بزرگ‌داشت‌ حق‌ و نابودي‌ باطل‌؛ 3ـ اتمام‌ حجت‌، تا انسان‌ها كوركورانه‌ به‌ دام‌ نيفتند؛ 4ـ افشاگري‌ بر ضد ظلم‌ و ستم‌گران‌ و صاحبان‌ زر و زور و تزوير؛ 5ـ نگه‌باني‌ جدّي‌ با تمام‌ وجود از خط‌ نظام‌ الهي‌؛ 6ـ تسليم‌ ظلم‌ نشدن‌ و بيعت‌ نكردن‌ با ظالم‌ تا سر حد شهادت‌؛ 7ـ استقامت‌ و پي‌گيري‌ و پاي‌مردي‌ در راه‌ حق‌؛ 8ـ شجاعت‌ و دوري‌ از ترس‌ (عوامل‌ بي‌ وفايي‌ مردم‌ كوفه‌، به‌ جهت‌ ترس‌ ازلشكريان‌ يزيد)؛ 9ـ شهادت‌طلبي‌ و شهادت‌ قهرمانانه‌ در راه‌ حق‌، تا آخرين‌ نفس‌ و آخرين‌ رمق‌؛ 10ـ نظم‌ در امور (نظم‌ خاص‌ در جنگيدن‌ امام‌ حسين‌ (ع))؛ 11ـ عدم‌ توجه‌ به‌ نصيحت‌هاي‌ ظاهري‌ افراد به‌ ظاهر آراسته‌ كه‌ توجه‌ به‌ عمق‌مفهوم‌ قيام‌ ندارند؛ 12ـ ايمان‌ و يقين‌ و تسليم‌ و رضا به‌ تقدير الهي‌ و تعهد و حفظ‌ بيعت‌ با امام‌ (ع) برحق‌ تا سر حد شهادت‌؛ 13ـ دل‌ نبستن‌ به‌ امور مادي‌ دنيا، كه‌ اوّلين‌ پلة‌ آمادگي‌ براي‌ جنگيدن‌ است‌؛ 14ـ تصديق‌ به‌ اين‌ كه‌ مرگ‌ شرافت‌مندانه‌، آغاز زندگي‌ بزرگ‌ و جاويدان‌ است‌؛ 15ـ بايد براي‌ كوبيدن‌ طاغوتيان‌، از همة‌ امكانات‌، حتي‌ از زن‌، فرزند، پير و جوان‌استفاده‌ كرد؛ 16ـ اصلاح‌ جامعه‌ مسلمانان‌؛ 17ـ گسترش‌ دادن‌ قيام‌ و جهاني‌ كردن‌ آن‌ (چنان‌ كه‌ امام‌ حسين‌ (ع) قيامش‌ را ازمكه‌، مركز جهان‌ اسلام‌ آغاز كرد و تا عراق‌ ادامه‌ داد)؛ 18ـ توبة‌ قهرمانانه‌، و اين‌ كه‌ انسان‌ مي‌تواند حتي‌ اگر مثل‌ حر تا پرت‌گاه‌ جهنم‌برود، باز گردد و توبه‌اش‌ قبول‌ شود در صورتي‌ كه‌ توبه‌ حقيقي‌ باشد؛ 19ـ توجه‌ به‌ مسائل‌ مهم‌تر، چنان‌ كه‌ امام‌ حسين‌ (ع) در روز هشتم‌ ذوحجه‌،مناسك‌ حج‌ را رها كرد و به‌ كار مهمتر كه‌ رفتن‌ به‌ سوي‌ عراق‌ براي‌ پيكار با طاغوتيان‌باشد، دست‌ زد؛ 20ـ توجه‌ به‌ امتحان‌ الهي‌ و ايستادگي‌ در اين‌ راه‌؛ 21ـ استقرار رابطه‌ با خداوند بزرگ‌ كه‌ موجب‌ بالا رفتن‌ سطح‌ روحية‌ سلحشوري‌خواهد شد. (دعا و نماز مناجات‌ امام‌ حسين‌ (ع) در شب‌ عاشورا)؛ 22ـ حفظ‌ قانون‌ الهي‌ (چنان‌ كه‌ امام‌ حسين‌ (ع) و يارانش‌ هرگز در جنگ‌ با دشمن‌از حريم‌ قانون‌ الهي‌ تجاوز نكردند. نماز خواندند، آب‌ را به‌ روي‌ دشمن‌ نبستند و تيرهاي‌مسموم‌ به‌ سوي‌ دشمن‌ نيفكندند و تا دم‌ مرگ‌ از خدا اطاعت‌ نمودند.)؛