eitaa logo
کلینیک پاسخگویی به شبهات
1.5هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
3.2هزار ویدیو
15 فایل
در این کانال شبهات جریان #زرتشتی_گری، ، #باستان_گرایی، معاندین و پدیده های اجتماعی_سیاسی مورد نقد و بررسی قرار می گیرد. ارتباط با ادمین: @sarbaz_irani110
مشاهده در ایتا
دانلود
✅ متن شبهه: چرا از زمان دستیابی بشر به تکنولوژی معجزه ای رخ نداده و خدا به ما معجزه ای نشان نمی دهد؟ ✅ پاسخ شبهه: 🔴 اولاً معجزه فقط یک دلیل بر اثبات ادعای نبوت است و تکرار آن در هر زمان و برای هر شخص لزومی ندارد! بلکه در گرو تجدید نبوت و آمدن پیامبر جدید است. بنابراین تا پیامبر جدیدی نیامده (که به دلیل ختم نبوت نخواهد آمد) دلیلی برای تکرار معجزه وجود ندارد. 🔴 علاوه بر اینکه رویت معجزه برای همه مردم هم لزومی ندارد، بلکه اگر وقوع معجزه به اندازه ای مشهور شود که به صورت تواتر (خبر قطعی غیر قابل تردید) نقل شود، حجت تمام خواهد شد. ضمن اینکه معجزه‌ای مانند قرآن جاویدان است و همین امروز هم برای اتمام حجت کفایت می کند. 🔴 نکته دیگر اینکه منکران خدا و دین، به دلیل چهارچوب فکری مادی‌گرایی خود، اساسا هیچ معجزه‌ای را باور ندارند. بنابراین حتی اگر شما در جلوی چشم ایشان یک عصا را تبدیل به مار کنید هم نپذیرفته و حمل بر امور طبیعی خواهند کرد، چون از قبل چارچوبی در درون ذهنشان ساخته اند که نمی توانند وقایع را در خارج از آن جستجو کنند. 🔴 همانطور که منکرین وقتی معجزه انبیا را می دیدند وقتی هیچ توجیهی برای آن نمی یافتند، آن را سحر و جادو معرفی می کردند. 🔴 این نکته نیز قابل ذکر است که اتفاقات خارق‌العاده مانند شفای بیماران و باز شدن مشکلات همین امروز هم زیاد اتفاق می‌افتد اما همانطور که گفته شد اگر کسی ذهن بسته و مادی‌گرایی داشته باشد به نوعی آن را توجیه می‌کند. 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
✅ سئوال: آیا ماه صفر نحس است؟ آیا کسی که بشارت به تمام شدن ماه صفر بدهد اهل بهشت است؟ ✅ پاسخ: کسانی که معتقد به نحوست ماه صفر می باشند، دلایلی را بیان کرده اند از جمله: 1_ روایت نبوی: «من بَشّرَنی بخروج صفَر فله الجنة؛ کسی که مرا به پایان یافتن [ماه] صفر نوید دهد، بهشتی است». 2_ روایت نبوی: «من بَشّرَنی بخروج آذار فله الجنة؛ کسی که مرا به پایان یافتن [ماه] آذار نوید دهد، بهشتی است». 3_ دعای رفع نحوست ماه صفر. 4_ دلایل عقلی. اما بررسی موارد فوق: 1⃣_ این روایت، در کتب روایی یافت نشد، و برای آن سندی پیدا نکردیم، بلکه تنها در کتاب المراقبات مرحوم ملکی تبریزی این عبارت، به عنوان برداشت از روایت دوم آورده شده. اما روایت دوم: 2⃣_ روایت دوم از جمله روایاتی است که در کتب شیعه نقل شده و مورد استناد قرار می گیرد، متن کامل روایت به شرح زیر است: «ابن عبّاس گوید: روزى پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم به چند تن از اصحابشان که در مسجد قبا در خدمت وى بودند فرمود: نخستین شخصى که اکنون بر شما وارد شود مردى از اهل بهشت است، چون این سخن را از آن بزرگوار شنیدند، گروهى از ایشان برخاسته و بیرون رفتند، و هر یک از آنان قصد داشت که سریعتر مراجعت نماید تا خود نخستین واردشونده باشد و در نتیجه بهشتى گردد، پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم به نیّت آنان پى برد، و به باقى مانده اصحابش که نزد وى بودند فرمود؛ بزودى چند تن بر شما وارد مىشوند که از جهت زودتر رسیدن در حال سبقت از یک دیگرند، پس هر کدام از آنان که مرا به خروج «آذر» مژده دهد اهل بهشت است. سپس آنان که بیرون رفته بودند بازگشتند و أبوذر نیز همراهشان بود، آنگاه پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله به ایشان فرمود: ما اکنون در کدام یک از ماههاى رومى بسر مىبریم؟ أبوذر گفت: یا رسول اللَّه آذر بپایان رسیده است. پیغمبر صلى اللَّه علیه و آله فرمود: اى أباذرّ آن را مىدانستم و لیکن دوست داشتم قوم من بفهمند که تو مردى از اهل بهشت مىباشى، و چگونه چنان نباشد، حال آنکه پس از من بدلیل علاقه ات به اهل بیتم تو را از حرم من دور گردانند، و تنها زندگى خواهى نمود، و تنها خواهى مرد، و قومى که عهده دار مراسم کفن و دفنت بشوند بسبب تو سعادتمند گردند و در بهشت جاودانى که به پرهیزگاران نوید داده شده همراه من خواهند بود. از روایت موارد زیر مشخص است: الف. از این روایت نحوست ماه صفر برداشت نمی شود ب. در این روایت کلمه ماه صفر وجود ندارد و اگر نظر پیامبر از آذار ماه صفر بوده است؛ میبایست کلمه صفر ذکر می شد. ج. منظور پیامبر اکرم از بشارت به بهشت، نه به جهت بشارت است بلکه به جهت بشارت دهنده است. بنابراین: این روایت نیز دلالتی بر نحوست ماه صفر و یا سایر ماه ها ندارد. 3⃣_ مرحوم شیخ عباس قمی در کتاب مفاتیح الجنان خود درباره ماه صفر چنین می آورد که: «بدان كه اين ماه معروف به نحوست است و براى رفع نحوست هيچ چيز بهتر از تصدق و ادعيه و استعاذات وارده نيست و اگر كسى خواهد كه محفوظ ماند از بلاهاى نازله در اين ماه در هر روز ده مرتبه بخواند چنانكه محدث فيض و غيره فرموده: يَا شَدِيدَ الْقُوَى وَ يَا شَدِيدَ الْمِحَالِ ... » نکات مورد اهمیت این عبارت به شرح زیر است: الف. مرحوم شیخ عباس، نحوست ماه صفر را معروف می دانند نه حقیقت. ب. دعایی در محفوظ ماندن از بلایای ماه صفر ذکر شده است که دلیلی بر نحوست ماه نیست. ج. مرحوم ملامحسن فیض در کتاب «خلاصة الاذکار و اطمینان القلوب‌» برای این دعا سندی ذکر نکرده اند. 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
دروغ های شاخ دار علیه طلاب و روحانیت تمامی ندارد... حقوق نجومی یک طلبه معلم!!! 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
شایعه: فیش حقوق ۱۲ میلیونی یک طلبه!!! ✅ پاسخ: ❌ فیش حقوقی جعلی سرباز طلبه دستمایه جدید هجمه به روحانیت 🔴 حجت الاسلام دلیری در واکنش به انتشار فیش حقوقی جعلی که به نام وی در فضای مجازی منتشر شده، گفت: حقوق بنده ۶۰۰ هزار تومان می باشد که هنوز این مبلغ، پرداخت نشده است. به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، چند روزی است انتشار یک فیش حقوقی در فضای مجازی خبر ساز شده و بهانه ای به دست معاندان و مغرضان داده تا هجمه های جدیدی را علیه حوزه و روحانیت ترتیب دهند. این فیش 12 میلیونی به یک طلبه مازندرانی تعلق دارد که خود او هم با دیدن فیش حقوقی اش و البته مبلغ آن بهت زده شده است؛ از این رو برای روشن شدن موضوع به سراغ صاحب فیش حقوقی رفتیم تا واقعیت ماجرا را از زبان خود او بشنویم. 🔴 حجت الاسلام سام دلیری طلبه سطح 3 حوزه و صاحب این فیش حقوقی در گفت و گو با رسا، با اشاره به فیش حقوقی منتشر شده از وی در فضای مجازی، گفت: از ابتدای مهر به عنوان سرباز طلبه در شهرستان چالوس مشغول به کار شدم که تاکنون هم حقوقی دریافت نکرده ام و از دیدن این فیش حقوقی بسیار متعجب شدم. وی افزود: میزان حقوق ماهیانه ای که برای بنده مشخص شده است در حدود 600 هزار تومان است و اصلا تناسبی با 12 میلیونی که در فیش جعلی آمده، ندارد. وی انتشار چنین اخبار دروغینی را شیطنت رسانه ای خواند و گفت: پلیس فتا و حراست آموزش و پرورش در حال بررسی و تحقیق برای یافتن عامل یا عاملین این اقدام موهن هستند. 🔴 حجت الاسلام دلیری گفت: هدف از چنین اقداماتی خدشه وارد کردن به اعتبار روحانیت است و امید است مسؤولان ذیربط با اقدامات قاطع از تکرار چنین اتفاقاتی جلوگیری کنند. 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
✅ سوال چرا کوروش، ذوالقرنین نیست؟! ✅ پاسخ : 1⃣ در قرآن، آیات 83-98 سوره کهف، خصوصیات و برخی ویژگیهای ذوالقرنین را بیان کرده. از جمله مهمترین این ویژگیها: یکتاپرستی و انصاف و مروت ذوالقرنین. حال آنکه، هیچ کتاب و سند تاریخی، بر «یکتاپرستی» کوروش گواهی نمی دهد و برعکس کتیبه ها خصوصا کتیبه فتح بابل (بعنوان مهمترین سند تاریخی) نشان میدهد کوروش بت پرست بوده و طبق گفته های خودش، بتهای مردوک و بعل و نبو را می پرستیده!!! همین یک مورد برای اثبات واهی بودن ادعای ذوالقرنین بودن کوروش، کفایت می کند. تمام اشارات قرآن از ذوالقرنین در هاله ای از ابهام قرار دارد و حتی مشخص نیست، که وقایع گفته شده درباره او زمینی است یا فرازمینی! ، چنانکه در آیات دیگری، سخن از بازگشت یاجوج و ماجوج در آستانه قیامت می شود. (همان اقوامی که ذوالقرنین راه آنها را سد کرده). بازگشتی که احتمال زیاد از زمین نیست. قرآن برای ذوالقرنین اشاره به لشکر ندارد، بلکه همه جا از ضمیر مفرد برای او استفاده کرده است. قرآن ذوالقرنین را منصف و بارحم معرفی می کند، حال آنکه منابع متعدد تاریخی از تجاوز و قتل عام های کوروش علیه مردم سرزمین های مختلف، سخن گفته اند و ادعای رحم و مروت و دادگری کوروش، توهم و گزافه ای بیشتر نیست. 2⃣ در مورد شخصیت ذوالقرنین و هویت آن، تاکنون احتمالات متعددی مطرح شده ولی هیچ یک از مفسران قرآن (غیرمعاصر)، کوچکترین اشاره ای به تطابق کوروش و ذوالقرنین نکرده اند. از بین مفسران معاصر، ابتدا سرسید احمد خان هندی (مفسر مادی گرا که از انگلیسیها، لقب سر گرفت) و سپس ابوالکلام آزاد هندی، (وزیر فرهنگ هند و دارای رابطه نزدیک با انگلیسی ها) شباهت کوروش با ذوالقرنین را مطرح کردند. از بین مفسران، علامه طباطبایی تنها مطالب و استدلالات وی را ذیل آیه نقل کرده و نظری "ظنی و نه یقینی" در این خصوص داشته است. ایشان همچنین احتمال میدهد، ذوالقرنین شخصی از بین اعراب بوده. (المیزان، 1417 ج 13، ص 386) توجه کنید که این موضوع، پیش از اکتشافات باستانی بیان شده و بعدا با مخالفت و روشنگری متفکرانی چون "شهید مطهری" ابطال شده است. علامه مطهری کوروش را فاتحی می داند که با آزاد کردن بتخانه ها، مردم را در بیخبری نگاه داشته! ( آینده انقلاب اسلامی) سایر مفسران و مراجع معاصر از جمله آیت الله صافی گلپایگانی، آیت الله شاهرودی، آیت الله روحانی و.. نیز تطابق کوروش را ذوالقرنین را صراحتا رد کرده اند. 🆔 eitaa.com/sarbazirani110 ادامه پاسخ 👇👇👇
✅ ادامه پاسخ 👆👆👆 3⃣ ادعای ابوالکلام تناقضات عجیبی دارد. از جمله: از پایه های تئوری ابوالکلام، خواب های دانیال و اشعیا و.. درباره قوچ دوشاخ ! در کتب یهودی و مجسمه انسان بالدار دو شاخ در پاسارگاد است. حال آنکه، 🔴 اولا خوابهای منسوب به دانیال نبی و اشعیا اغلب ساختگی و جعلهای یهود است. 🔴 و ثانیا هیچگونه مجسمه ای از کوروش بر جای نمانده. تندیس انسان بالدار، تندیس یک بت است، بت بعل، و نه تندیس ! (والتر هینتس، داریوش و ایرانیان، ترجمه پرویز رجبی، ۱۳۹۲، ص۱۱۶) 🔴 و ثالثا تاج بالای سر این تندیس، شاخ نیست، تاجی است مصری، که بر دو مار پیچان استوار شده، و هیچگونه بستگی و رابطه ای با دو "شاخ قوچ " ندارد. که در بسیاری از مجسمه های فراعنه مصر و دیگر شاهان جهان دیده می شود. (زندگی و جهانداری کوروش، شاپور شهبازی، ص ۲۵۱ تا ۲۵۶) 🔴 همچنین برخی باستان شناسان معتقدند پاسارگاد نه بنایی قدیمی، که بنایی جدید الاحداث است! 🔴 ابوالکلام حتی در معنی لغت ذی القرنین اشتباه کرده. او «قرن» را «شاخ» معرفی کرده در حالیکه در هیچ جای قرآن، «قرن» یا «قرون» به شاخ معنی نشده بلکه «قوم» و «امت» معنی می دهد. (راغب اصفهانی، مفردات الفاظ قرآن‏، 1374. ج 3 ص 175-176) 🔴 ضمنا برخلاف تصور برخی، در هیچ جای تورات، کورش با صفت خطاب نشده! و اصلاً چنین واژه‌ای (با این شکل) در تورات وجود ندارد. 4⃣ طبق روایات، ذوالقرنین اصلا پادشاه نبوده! 🔴 امیر المومنین علی علیه السلام صریحا بیان فرموده اند: ذوالقرنین نه پادشاه بوده و نه پیامبر! (فيض كاشاني، الاصفي،، ج2، ص726؛ بحراني، البرهان، 1416ق، ج3، ص659 ) و اینکه برخی در پیدا کردن شخصیت ذوالقرنین دنبال شاهان هستند، عجیب است!!! 5⃣ اسطوره پردازی از کوروش، پدیده ای معاصر و حاصل کار اتاق فکرهای یهودی، برای محو شخصیتهای اسلامی است. کوروش نزد ایرانیان، نه تنها مقدس نبوده، بلکه سکوت اغلب منابع ایرانی در توصیف او، نشان می دهد ایرانیان او را شخصیتی ناچیز و معمولی می دانستند. همچون سایر شاهان . 🔴 پروژه ذوالقرنین تراشی از کوروش، تنها یک پروژه برای تحمیق مذهبی ترها بوده است. هشیار باشیم و به این اسطوره سازی دروغین یهودیان پایان دهیم.. 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
شهیدِ ارعاب! ✅ چرا شهادت سیدالشهدا علیه السلام، میثم تمار و... به مردم جرأت سلحشوری داد ولی شهادت امیر المومنین علیه السلام ، مالک اشتر و محمد بن ابی بکر نه؟! حتی نتیجه ارعاب داد! ✅ تعجب نکنید گرفته نشد! کوفه برای یاری محمد بن ابی بکر در مصر، تجهیز نشد؛ به زور ۲۰۰۰نفر با تاخیر راه افتادند و از نیمه راه(بخاطر شهادت محمد و سقوط مصر) برگشتند! پس ازشهادت امیرالمومنین علیه السلام هم کوفه به قدر توابینِ کربلا مقاومت نکرد! ▪️فرق در شهدایش نیست؛ در نحوه و مختصات شهادت است! ▪️ انقلابی ای که مقابل دستگاه پرطمراق استکباری می ایستد و علیرغم کمی عِده و عُده، "نه" می گوید و مظلومانه شهید می شود؛ به طرفدارانش شخصیت و به تماشاگران جرأت طوفان می دهد. پس از سیدالشهدا هر روز قیامی است و شهیدی! ▪️ اما شهادت حاکم و کارگزاری که در قلمرویش کشته میشود و حکومت مرکزی نمی تواند از او دفاعی کند یا انتقامی بستاند؛ مردم قلمرو را می ترساند! شخصیت شان را له می کند(حتی اگر خود مقصر باشند)! بعد از مالک و محمد، هر روز در نقطه ای از سوی فرستادگان معاویه یورش و تاراج است: ضحاک در عراق/نعمان در عین التمر/سفیان در هیت و انبار/یزید بن شجره در مکه/بسربن ارطاة در حجاز و یمن... ▪️ فرق شهادت حسینی و علوی همین است. چیزی از عظمت آن شهدا و تاریخ سازی شان کم نمی کند اما اثر بلافصلِ اجتماعی متفاوت دارد. کوفه ای که نتواند حاکم خویش را حفاظت کند، طبعا مرعوب میشود! ▪️ شخصیت های شهید دهه۶۰، شهدای انقلابی نو رسیده با دشمن بسیار بود و شهدای دهه۹۰، شهدای یک نظام با توان موشکی و اقتدار منطقه ای است. اگر انتقام مالک و محمدش را نگیرد، بسربن ارطاة ها طمع می کنند و عامه مردم جای سلحشوری، نگران ناامنی و غرور ملی شان میشوند. خدای نکرده یک ملت سلحشور دوباره می ترسد. مباد آنروز! یکبار دیگر وقتش رسیده معلوم شود: تهران، کوفه نیست. انتقام، فقط تشفّی نیست؛ خون سلحشوری است. خواص تصمیم ساز، روحیه اجتماعی مردم را هم لحاظ کنند. 🖌محسن قنبریان 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
✅ شایعه منتشر شده در تسنیم و صداوسیما: تشکر حاج قاسم سلیمانی از شهید محسن فخری زاده ▪️ شهیدسلیمانی: مقابل همین دوربین میگم تو باید شفاعت کنی ما را ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ✅ پاسخ شایعه: فرد مذکور هیچ ارتباط به ندارد. ▪️ فرد مذکور در کنار شهید حاج قاسم سردار رحیم نوعی اقدم از راویان دفاع مقدس و فرمانده قرارگاه حضرت زینب سلام الله علیها در جنوب سوریه و از همرزمان و دوستان نزدیک سردار شهید مهدی باکری است و هیچ ارتباطی به ندارد. ▪️ کاش دوستان عزیز در صداوسیما و خبرگزاری تسنیم که این ویدئو را منتشر کرده اند اگر از عدم شباهت سیما و صدا این بزرگوار با شهید متوجه نشدند حداقل تا اطمینان از حقیقت ویدئو نداشتند پخش نمی کردند. 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 تکذیب شایعه اقامت نوه شهید‌ فخری‌زاده در کانادا اخیرا تصاویری از پارمیس فخری‌زاده، مقیم کانادا به عنوان نوه ، در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. 🔴 با بررسی‌های انجام شده در مرکز مقابله با شایعات سایبری، مشخص شد پارمیس فخری‌زاده هیچ نسبتی با شهید فخری‌ زاده ندارد و این شخص نیر طی یک کلیپ و یدیویی هرگونه نسبت فامیلی با شهید فخری‌زاده را تکذیب کرده و گفته است هیچوقت به ایران سفر نکرده و این فقط یک شباهت اسمی است. 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
✅ متن شبهه : فریبا علاسوند معاون آموزش مرکز مدیریت حوزه علمیه قم : خانم ها در منزل با افزایش و تنوع در روابط زناشویی اعصاب و روان همسرانشان را ددر این گرانی های اخیر التیام ببخشند!!! ✅ پاسخ شبهه: ▪️ به گزارش خبرگزاری حوزه، عکس نوشتی در فضای مجازی در حال انتشار است که جمله‌ای غیر واقعی را به سرکار خانم علاسوند نسبت داده است. ▪️ افزون بر اینکه اساسا چنین سخنانی توسط وی گفته نشده، تصویر نیز متعلق به سرکار خانم ظهیری است و از همه جالبتر اینکه هیچ‌کدام از ایشان معاون آموزش حوزه خواهران نیستند بلکه حجت‌الاسلام و المسلمین مجتبی فاضل معاون آموزش حوزه‌های علمیه خواهران است. ▪️ به نظر می‌رسد معاندان سلطنت طلب و منافقین رذل از تجربه شایعات و شبهات ناموفق در فضای مجازی به تکرار شکست‌های بی‌پایان خود، در این راه از هیچ دروغ و جعلی روی‌گردان نیست. پرسش اصلی این است که چه زمانی مخاطبین قادر خواهند بود با ارتقای خود جلوی چنین شایعات و شبهات بی‌رحمانه علیه شخصیت‌های اجتماعی را بگیرند؟ 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
✅ متن شبهه: چند سوال که فکر کردن به آنها نه تنها کسی را نکشته بلکه موجب آگاهی و انسانیت در بلاد کفر گشته است . ‌۱_خدا چگونه بوجود اومده؟ ۲_چه کسانی خدارو دیدند ویا ادعای ارتباط با خدا را دارند؟ ۳_چرا در عصر حاضر معجزه ای رخ نمیدهد؟ ۴_چگونه شراب نجس هست ولی بهشت پراز شرابه؟ ۵_چگونه سگ نجسه ولی گرگ نجس نیست ولی ژن شون یکیه فقط وحشی واهلی فرق دارند؟ ۶_چرا یک انسان باید همیشه چیزیو بپرسته حتما؟ ۷_چرا باید حتما زندگی پس از مرگ وجود داشته باشد درحالیکه کسی ندیده است؟ ۸_چرا باید یکسری آدمارو مقدس بدانیم؟ ۹_چرا یک پیامبر زن درمیان اینهمه پیامبر نیست؟ ۱۰_چرا یک پیامبر از چینی ها نداریم؟ ۱۱ _چرا یک پیامبر از اروپا نداریم؟ ۱۲_ چرا همه پیامبران بر قوم سامی نازل شدند؟ ۱۲_چرا خدا عمدتا با چوپانها حرف میزده نه فلاسفه یا دانشمندان؟ ✅ پاسخ شبهه: جواب سوال اول: خدا چگونه به وجود آمده؟ برای دست یافتن به این سوال باید به چند نکته توجه کرد: وقتی ما به موجودات این جهان نگاه می کنیم می بینیم که همه ناقص هستند به این معنا که وجودشان از خودشان نیست و خودشان نمی توانند خود را به وجود آورند. برای به وجود آمدن چنین موجودات ناقصی لاجرم باید موجود دیگری وارد میدان شود و این موجودات ناقص رابه وجود آورد. حال آن موجودی که وارد میدان می شود خودش وجودش را از کجا می آورد؟ یا وجودش از خودش هست و یا اینکه موجود دیگری به او وجود می دهد. اگر موجود دیگری به او وجود می دهد ما از همان موجود دیگر همین سوال را می پرسیم که تو وجودت را از کجا آورده ای؟ این سلسله سوال همواره ادامه دارد تا اینکه ما به موجودی برسیم که برای وجود پیدا کردن نیاز موجود دیگری ندارد. یعنی موجودی که خودش به خودش وجود می دهد که در این صورت ما با یک موجودی مواجه شدیم که نیازی به دیگر موجودات ندارد چنین موجودی خودش به خودش وجودمی دهد . چنین موجودی خداست. یعنی وجودش از خودش هست. اگر ما به چنین موجودی منتهی نشویم باید بپذیریم که همه موجودات همواره نیاز به موجود دیگری دارند تا به وجود آیند در این صورت موجود اولی و نخستینی در کار نیست که وجود ها همه از آن شروع شود. در این صورت ما برای وجود پیدا کردن سایر موجودات توجیهی نداریم. یعنی نمی شود این جواب را مکرر تکرار کرد که این موجود وجود را از قبلی می گیرد و آن نیز از قبلی خود و آن نیز از قبلی خود و همین طور ادامه پیدا کند. چون یک نفر سوال می کند که این جواب تا کجا بناست ادامه پیدا کند؟ اگر ما به سرچشمه نرسیم وجود این آبی که الان جلویی ماست توجیهی ندارد. اگر آبی از جلوی ما رد شود و ما برای توجیه این آب به سرچشمه ای نرسیم نمی توانیم پاسخی قانع کننده به وجود این آب دهیم هدف از این بیان این است که خداوند موجودی است که همیشه بوده و کامل است و بی نیاز از غیر خود است. و نمی توان مانند دیگر موجودات از وجود او سوال کرد. به زبان فلسفی خدا واجب الوجود است و بقیه موجودات ممکن الوجود هستند. 🔴 پاسخ سوال دوم: چه کسانی خدارو دیدند ویا ادعای ارتباط با خدا را دارند؟ در این رابطه باید گفت اگر منظور دیدن با چشم سر است یعنی همانگونه که انسان ها، طبیعت و ... را می بینیم خدا راببینیم باید بگویم هیچ کس نه دیده و نه خواهد دید. زیرا چیزی را می توان با چشم سر دید که جسمانی باشد، درحالی که خدا نه جسم است و نه جسمانی. دلیل اینکه خدا جسم و جسمانی نیست زیرا چیزی که جسم یا جسمانی باشد محدود است و چیزی که محدود باشد برای رفع محدودیت خود نیازمند است و چیزی که نیازمند باشد خدا نیست.بنابراین چون خدا محدود نیست پس جسم و جسمانی نیست بنابراین نمی توان او را با چشم سر دید. اما اگر منظور از دیدن با چشم دل باشد هر انسانی اگر گرد و غبار را از روی چشم دلش به وسیلۀ تقوا و پرهیزگاری کنار بزند می تواند با این چشم 👇👇👇👇👇 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
خدا را ببیند. مانند امیرالمومنین که فرمود لم اعبد ربّاً لم اره یعنی اگر خدا را نبینم عبادت نمی کنم. اما خود حضرت فرمود نه با چشم سر بلکه با چشم دل و ایمان به خدا متعال. در میان انسان ها انبیاء افرادی بوده اند که ادعای ارتباط با خدای متعال را کرده اند و برای این ادعای خود معجزه نیز ارائه داده اند. غیر از انبیاء هر کسی ادعای ارتباط با خدا را داشته باشد چون نمی توان معجزه ارائه دهد کاذب و دروغگو خواهد بود. 🔴 جواب سوال سوم: چرا در عصر حاضر معجزه ای رخ نمیدهد؟ برای پاسخ به این سوال به چند نکته باید توجه کرد. منظور از معجزه چیست؟ اگر منظور از معجزه همان کار خارق العاده ای است که انبیاء انجام می دهند، طبعاً چنین معجزه ای وقتی لازم می شود که کسی ادعای نبوت و پیامبری کند. بنابراین تا کسی چنین ادعایی نداشته باشد نباید انتظار معجزه داشت. البته قرآن به عنوان معجزه ای که پیامبر اسلام به عنوان سندی برای پیامبر بودن خود ارائه داد هنوز در دسترس می باشد و می توان چنین معجزۀ جاویدی رابا چشم سر هر لحظه به نظاره نشست اما اگر منظور از معجزه علامت و نشانه ای بر خدای متعال باشد، عالم سراسر نشانه و معجزه و علامت است. به هر طرف نگاه کنیم چنین معجزه هایی را می بینیم. از روییدن دوباره درختان تا طلوع و غروب هر روزۀ خورشید و روییدن گندم های سرسبز و زیاد از یک دانۀ خشک. 🔴 پاسخ سوال چهارم: چگونه شراب نجس هست ولی بهشت پراز شرابه؟ برای پاسخ به این سوال به تفاوت میان شراب دنیوی و اخروی باید توجه کرد: مقایسه ویژگی های شراب بهشتی و شراب دنیوی: ▪️الف) شراب دنیایی مست کننده است و با تعطیل کردن عقل و هوش آدمی، او را از یاد خدا غافل می کند ( مائده/91) اما در نوشیدن شراب بهشتی هیچ گونه زوال عقل و هوشی وجود ندارد (واقعه/47). ▪️ب) از آثار مهم نوشیدن شراب دنیوی، لغوگویی و بد و بیراه گفتن و گناه است (مائده/91) اما شراب بهشتی هرگز چنین آثاری به دنبال ندارد (طور/23). ▪️ج) در شراب دنیوی گونه ای از پلیدی وجود دارد (مائده/90) اما شراب بهشتی طیب و طاهر است و از هر گونه پلیدی به دور است(واقعه/21). ▪️د) شراب دنیوی عملی شیطانی و منتسب به اوست (مائده/90) اما شراب طهور و پاک بهشتی هدیه ای رحمانی و الهیست (واقعه/21) توضیح بیشتر: شراب، طبق آیات قرآن مجید دو نوع است: 1- پاک و حلال 2- نجس و حرام. در لسان آیات و روایات از شراب تعبیر به خمر نموده‌اند و در کتب لغت نیز به این معنا اشاره شده است. الخمر: شراب یا هر شیره تخمیر شده و مستی بخش است. الرائد، ج 1، ص758 اصولا شراب در لغت‌ از شرب به معنای نوشیدن مایعات است، چه از نوع آب باشد و یا نوشابه و یا آب میوه‌ها و یا شربت‌های حلال و سالم و یا مشروبات الکلی که از نظر اسلام حرام است. بنابراین هم نوشیدنی‌های پاک، سالم، مفید و حلال را شراب می‌گویند و هم نوشابه‌های الکلی که مضر و از نظر اسلام حرام است. ▪️آشامیدنی حرام شراب نجس و حرام: شرابی است که مست کننده باشد و عقل را زائل کند و تحت تاثیر خود قرار دهد و مفاسد فردی و اجتماعی به دنبال داشته باشد، لذا این نوع از مشروبات، عملی شیطانی و رجس و پلید خوانده شده و دستور به اجتناب و دوری از آن داده شده است. قرآن مجید می‌فرماید: «يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آَمَنُوا إِنَّمَا الْخَمْرُ وَالْمَيْسِرُ وَالْأَنْصَابُ وَالْأَزْلَامُ رِجْسٌ مِنْ عَمَلِ الشَّيْطَانِ فَاجْتَنِبُوهُ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ» ای کسانی که ایمان آورده‌اید شراب (مایع مست کننده)،‌ قمار، بت‌ها و ازلام (نوعی بخت‌آزمایی) پلیدند و از عمل شیطانند. از آنها دوری کنید تا رستگار شوید. (مائده 90) و در جای دیگر می‌فرماید: «يَسْأَلُونَكَ عَنِ الْخَمْرِ وَالْمَيْسِرِ قُلْ فِيهِمَا إِثْمٌ كَبِيرٌ وَمَنَافِعُ لِلنَّاسِ وَإِثْمُهُمَا أَكْبَرُ مِنْ نَفْعِهِمَا وَيَسْأَلُونَكَ مَاذَا يُنْفِقُونَ قُلِ الْعَفْوَ كَذَلِكَ يُبَيِّنُ اللَّهُ لَكُمُ الْآَيَاتِ لَعَلَّكُمْ تَتَفَكَّرُونَ». درباره شراب (مشروبات الکلی مست کننده) و قمار از تو سوال می‌کنند بگو: در آنها گناه و زیان بزرگی است و منافعی از نظر مادی برای مردم در بر دارد ولی گناه آنها از نفعشان بیشتر است. (بقره 219) ▪️آشامیدنی پاک شراب پاک و حلال: منظور از این شراب بهشتی، آشامیدنی پاک و طهوری است که مانند شراب آلوده و شیطانی ، معصیت‌زا و جنون‌آفرین نیست و عقل و هوش انسان را مورد تاثیر قرار نمی‌دهد و مفاسد فردی و اجتماعی به دنبال ندارد، بلکه برای انسان، هوش، عقل، نشاط، عشق و صفا می‌آفریند شرابی است که هیچ‌گونه غش،‌ ناخالصی و آلودگی در آن وجود ندارد. چنان که قرآن در وصف آن می‌فرماید: «مَثَلُ الْجَنَّةِ الَّتِي وُعِدَ الْمُتَّقُونَ فِيهَا أَنْهَارٌ مِنْ مَاءٍ غَيْرِ آَسِنٍ وَأَنْهَارٌ مِنْ لَبَنٍ لَمْ يَتَغَيَّرْ طَعْمُهُ وَأَنْهَ .... 👇👇👇👇👇 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
... آن خمر و شراب، نه مایه فساد عقل است و نه موجب مستی می‌شود. (محمد 15) ▪️و در جای دیگر می‌فرماید «لَا فِيهَا غَوْلٌ وَلَا هُمْ عَنْهَا يُنْزَفُونَ» آن خمر و شراب نه مایه فساد است و نه موجب مستی می‌شود.(صافات 47) ▪️و نیز می‌فرماید: «يَطُوفُ عَلَيْهِمْ وِلْدَانٌ مُخَلَّدُونَ بِأَكْوَابٍ وَأَبَارِيقَ وَكَأْسٍ مِنْ مَعِينٍ» قدح‌ها و کوزه‌ها و جام‌هایی از نهرهای جاری بهشتی و شراب طهور اما شرابی که از آن نه سردرد می‌گیرند و نه مست می‌شوند. (واقعه 17 و 18) ▪️و درجای دیگر با تعبیراتی زیبا، ویژگی‌های شراب بهشتی را یادآور شده و می‌‌فرماید: «تَعْرِفُ فِي وُجُوهِهِمْ نَضْرَةَ النَّعِيمِ يُسْقَوْنَ مِنْ رَحِيقٍ مَخْتُومٍ خِتَامُهُ مِسْكٌ وَفِي ذَلِكَ فَلْيَتَنَافَسِ الْمُتَنَافِسُونَ» آنها از شراب (طهور) زلال دست نخورده و سربسته‌ای سیراب می‌شوند مهری که بر آن نهاده شده از مشک است و در این نعمت‌های بهشتی راغبان باید بر یکدیگر سبقت بگیرند این شراب آمیخته با تسنیم است همان چشمه‌ای که مقربان از آن می‌نوشند. (مطففین 24 -26) 🔴 جواب سوال پنجم: چگونه سگ نجسه ولی گرگ نجس نیست ولی ژنشون یکیه فقط وحشی واهلی فرق دارند؟ در این رابطه به چند نکته باید توجه کرد: یک قاعده و قانون کلی وجود دارد و آن این که بعد از آن که ما وجود خدا و قرآن و شریعت و امام و پیامبر را ثابت کردیم و دانستیم که حکم خدای حکیم به چیزی تعلق گرفته است دیگر نیاز نداریم که جزییات حکم رسیده را بدانیم و حتی ممکن است با توجه به محدودیت و موانع فهم عقل ما به عمق همه احکام الهی نرسیم. ▪️نکاتی که در مورد احکام و دلایل تشریع آن بیان می شود در واقع احتمالاتی است که ما با توجه به اطلاعات و فکر محدود خویش به آن دست پیدا می کنیم وگرنه هیچکدام دلیل حتمی احکام الهی نیست و چه بسا نکات و ناگفته های بسیاری وجود دارد که از چشم ما پنهان است و بعضی را ممکن است بشر با پیشرفت و رشد علمی نیز نتواند به دست آورد. ▪️نکته دیگر قابل ذکر محدودیت و نقصان عقل و علم است که هرگز نمی تواند بعضی از احکام جزئي را به طور کامل درک کند. چنان چه علت دو رکعتی بودن نماز صبح با هیچ فکر بشری قابل بیان نیست. ▪️ اما در مورد سگ و گرگ اجمالا باید گفت که سگ متمایزاتی دارد که او را از دیگر حیوانات جدا می کند و آمیختگی او با زندگی انسان مشکلاتی را در پی دارد که بعضی از آن ها مورد تصدیق دانشمندان هست 🔴 جواب سوال ششم: انسان ها در درون خود ویژگی هایی را دارند . مانند انواع غریزه ها . حس حقیقت جویی که باعث شده دنبال کشف حقایق برود. این ویژگی ها که مختص انسان است در زبان دین فطرت نامیده می شود یکی از ویژگی و فطرت های انسانی حس پرستش است. این حس همواره با انسان ها بوده است و از او جدا نمی شود. نمونه این حس پرستش امور مختلف مثل خدا و سایر بت ها در طول تاریخ است. انسان ها به این حس فطری و درونی که جدا شدنی نیست به گونه های مختلفی پاسخ می دهند. بهترین و می توان گفت تنها مورد خوب پرستش خداوند متعال است حس پرستشی که به تعبیر فلاسفه از امور اضافی است یعنی آن چیزی که به آن حس داریم در عالم واقع وجود خارجی دارد 🔴 جواب سوال هفتم : برای وجود جهان آخرت دلایل مختلفی وجود دارد. ▪️ برخی دلایل عقلی هستند برخی نقلی یعنی آیات و روایات برخی هم تجربی. یکی از دلایل عدالت است. خداوند عادل است. این دنیا ظرفیت اجرای عدالت را ندارد. پس باید غیر از این دنیا دنیایی باشد تا عدالت اجرا شود. این دنیا ظرفیت ندارد چون گاهی یک فرد مثلا افراد زیادی را می کشد ولی فقط می توان او را یک بار کشت. بنابراین باید جهانی باشد که این ظرفیت را داشته باشد تا چنین افرادی به سزای جرم خود برسند. در جهت مثبت نیز قضیه همین است 🔴 جواب سوال هشتم: اصل و قانون اولی این است که هیچ انسانی بر هیچ انسانی برتری ندارد. همه ی انسان مانند همدیگر هستند اما گاهی برخی از انسان ها به خاطر ویژگی های که دارند از طرف خدا برگزیده می شوند. خداوند عزیز و مقدس است و هر کسی را که او انتخاب می کند لاجرم عزیز و مقدس می شود. خداوند راضی نیست که به این افراد بی احترامی شود و در صورت بی احترامی برخورد خواهد کرد ▪️آیه 1حجرات : يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تُقَدِّمُوا بَيْنَ يَدَيِ اللَّهِ وَرَسُولِهِ ۖ وَاتَّقُوا اللَّهَ ۚ إِنَّ اللَّهَ سَمِيعٌ عَلِيمٌ ای کسانی که ایمان آورده‌اید (در هیچ کار) بر خدا و رسول تقدّم مجویید و از خدا پروا کنید، که خدا شنوا و داناست. ▪️آیه 2حجرات يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا لَا تَرْفَعُوا أَصْوَاتَكُمْ فَوْقَ صَوْتِ النَّبِيِّ وَلَا تَجْهَرُوا لَهُ بِالْقَوْلِ كَجَهْرِ بَعْضِكُمْ لِبَعْضٍ أَنْ تَحْبَطَ أَعْمَالُكُمْ وَأَنْتُمْ لَا تَشْعُرُونَ ای اهل ایمان، فوق صوت پیغمبر صدا بلند نکنید و بر او فریاد بر مکشید 👇👇👇👇👇 🆔 eitaa.com/sarbazirani110
چنانکه با یکدیگر بلند سخن می‌گویید، که اعمال نیکتان (در اثر بی ادبی) محو و باطل شود و شما فهم نکنید. 🔴 جواب سوال نهم: از دیدگاه قرآن، افراد انسان (چه مرد و چه زن) از نظر حقیقت انسانیت و مسائل ارزشى یکسانند و هیچ یک بر دیگرى جز به تقوا و عمل صالح بیشتر، برترى ندارد: «إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَیـکُمْ»«مَنْ عَمِلَ صَــلِحًا مِّن ذَکَر أَوْ أُنثَى وَ هُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیَوةً طَیِّبَةً وَ لَنَجْزِیَنَّهُمْ أَجْرَهُم بِأَحْسَنِ مَا کَانُواْ یَعْمَلُونَ»;[ نحل، آیه 97.] هر کس، مرد یا زن، کار شایسته کند و مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگى پاکیزه ]و نیکو[یى و حیات ]واقعى[ مى بخشیم و به یقین بهتر از آن چه انجام داده اند به آنان پاداش مى دهیم. ▪️قرآن، اگر در جایى از مردان شایسته اى هم چون لقمان حکیم سخن مى گوید، در جاى دیگر نیز از زنان شایسته نام مى برد; مانند: حضرت مریم(علیها السلام)[ آل عمران، 42]، همسر فرعون[تحریم، آیه 11] و... . ▪️ همان گونه که مردان، داراى اندیشه، اراده و اختیارند و براى رسیدن به تکامل و قرب الهى، وظایف و تکالیفى بر عهده آنهاست، زنان نیز همین گونه اند و در این جهت، هیچ امتیازى بین زن و مرد وجود ندارد، ▪️ولى در بعضى احکام و وظایف با یکدیگر متفاوتند. وظایفى، به عهده مردان است و بر عهده زنان نیست و بر عکس و این تفاوت براى این است که طبیعت و آفرینش زن و مرد متفاوت است. خداى متعال، به مقتضاى حکمت بالغه خود و مصالح و مفاسدى که پشتوانه احکام اوست، وظایفى براى مرد و وظایفى براى زن معین کرده است; همان طور که مرد نمى تواند فرزندى به دنیا بیاورد، زن هم نمى تواند برخى از کارهاى طاقت فرسا، چون: امامت، رهبرى، سیاست و کشوردارى را به عهده بگیرد. یکی از همین کارها که اختصاص به مردان دارد نبوت است. ▪️ آیت الله جوادی آملی در این باره می فرمایند:  «درباره این مسئله که همه ۱۲۴هزار پیامبر مرد هستند، باید گفت که نبوّت و رسالت به کارهای اجرایی نیاز دارد و خصوصیات بدنی و جسمی مردها به گونه‌ای است که تاب تحمل این وظیفه سنگین را دارند. پیامبر باید با همه افراد جامعه تماس بگیرد یا در جنگ و مسایل دیگر، فرماندهی را به عهده بگیرد که این کار برای زنان دشوار است، پس اگر همه پیامبران مرد بودند، به این معنی نیست که این مقام، کمال معنوی مخصوص مرد است، بلکه کمال معنوی به ولایت اختصاص دارد که در ولایت الهی میان زن و مرد تفاوتی نیست و هر دو می‌توانند «ولی‌الله» باشند. 🔴 جواب سوال دهم: طبق آموزه های اسلامی همه امت ها از خود پیامبر داشته اند: « إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فيها نَذيرٌ (1) هر امّتى در گذشته انذاركننده‏ اى داشته است! » نیز:«وَ لَقَدْ بَعَثْنا في‏ كُلِّ أُمَّةٍ رَسُولاً أَنِ اعْبُدُوا اللَّهَ وَ اجْتَنِبُوا الطَّاغُوت ؛ (2) ما در هر امتى رسولى برانگيختيم كه: «خداى يكتا را بپرستيد و از طاغوت اجتناب كنيد!» » ▪️البته تعابيري نظير اين و اين كه در هر قوم يا امتي پيامبري فرستاده شد، به معني آن نيست كه در هر مقطع زماني و در هر قبيله اي پيامبري فرستاده شده ، بلكه اگر در 4 هزار سال پيش پيامبري چون زرتشت در ميان قوم پارس فرستاده شده ،مي توان گفت كه اين قوم داراي پيامبر بوده است . ▪️به علاوه برخي از پيامبران در گذشته هاي دور در پاره اي مناطق محدود و كم جمعيت مبعوث شدند كه باقي ماندن اثر تبليغ و رسالت آنان معنا ندارد . ▪️در هر حال اگر در قرآن مجید، تنها نام عدّه معدودى از پیامبران بزرگ برده شده؛ بدین معنا نیست که تعداد ایشان منحصر به همین افراد است؛ بلکه در خود قرآن تصریح شده که برخی پیامبران بوده‏اند که نامى از ایشان در قرآن به میان نیامده : « وَ رُسُلاً لَمْ نَقْصُصْهُمْ عَلَيْكَ ؛ پيامبرانى كه سرگذشت آنها را بيان نكرده‏ايم » . ▪️اتفاقا برخی از روایات به نوعی موید همین مطلب است چنان که در برخی روایات از على عليه السلام نقل شده كه خداوند پيامبرى را مبعوث كرد كه سياه پوست بوده و داستان آن به ما نرسيده است. ▪️بنابراین نمیتوان گفت که همه پیامبران در یک منطقه خاص ظهور نموده‏ اند و هر چند پیامبران اولوالعزم و صاحب شریعت ، از خاور میانه برخاستند اما این احتمال بعید نیست که در بسیاری از مناطق جهان همانند هند، چین، آمریکا و ... نیز در گذشته های دور که امکان ارتباط وجود نداشته ،بر حسب ضرورت پیامبرانی مبعوث شدند . ▪️اتفاقا برخی از شواهد و قرائن تاریخی و اجتماعی بیانگر آن است که در سایر مناطق جهان نیز در گذشته های دور انبیایی مبعوث شده اند ،مثلا برخی از اقوام سرخپوست و ساکنان منطقه آمریکای جنوبی ،سنت های دینی و اذکار و اورادی نظیر عبادات سایر ادیان دارند که به احتمال قوی ناشی از تعالیم انبیایی است که در گذشته در آن مناطق زیسته اند، ولی نامی از آن ها به دست ما نرسیده است 🔴جواب سوال یازدهم: جواب این سوال در سوال قبل می باشد